Vielä yksi palsta???

veeällä

Olisiko mitenkään mahdollista saada vielä yksi palsta lestadiolaisuudelle? Sellainen palsta, jossa vanhoillislestadiolaiset voisivat itsekin kirjoitella ja keskustella asioistaan? Tämä palsta vanhoillislestadiolaisuudesta saisi jäädä entiselleen ja sen nykyisten käyttäjien palstaksi.

Saman tien voisi Moppikin seurata mukana, mikäli itse tahtoo, ja tälle palstalle voisivat sen käyttäjät saada sitten mieluisensa sheriffin. Tällaisen ratkaisu varmaan olisi tyydyttävä molemmin puolin ja kaikilla olisi parempi mieli.

161

18968

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moppaajasefu

Pistäkää vaan pyörät pyörimään ja ehdotusta ylläpidolle.

• Vulgata.

Erinomainen idea.

Itse olen useasti esittänyt, että meille järjestyisi oma keskustelupalsta SRK:n sivujen yhteyteen.

Keskustelun asiallisuutta voitaisiin kontrolloida vaikkapa rekiströintivelvoitteella. Hyvä esikuva korkeatasoisesta keskustelupalstasta on esimerkiksi Näkökulma-palsta (www.nakokulma.net), jossa moderaattorit huolehtivat myös asiassa pysymisestä ja sivistyneestä käytöksestä. Kyse ei ole sensuurista vaan keskustelun tason pitämisestä korkeana ja siten palstan arvostuksesta.

Mutta kuules, kyllä moni uskovainen osallistuu myös tälle palstalle, esimerkkejä vaikkapa täältä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000013882704

• p ä i v ä p e r h o n e n

Tiedoksesi veeällä.

• veeällä

SRK tekee tietty omat ratkaisunsa, mutta voipa sitä ehdottaa Suomi 24:n ylläpidollekin, vai mitä? Tämän saman lestadiolaisuus-nimikkeen alle mahtuu vielä oikein hyvin yksi palsta lisää! Luultavasti sille löytyisi käyttäjiä.

Todennäköisesti SRK jossain vaiheessa ottaa käyttöön keskustelupalstankin, mutta vie varmaan vielä jonkin aikaa. Joten sitä odotellessa...

veeällä kirjoitti:

SRK tekee tietty omat ratkaisunsa, mutta voipa sitä ehdottaa Suomi 24:n ylläpidollekin, vai mitä? Tämän saman lestadiolaisuus-nimikkeen alle mahtuu vielä oikein hyvin yksi palsta lisää! Luultavasti sille löytyisi käyttäjiä.

Todennäköisesti SRK jossain vaiheessa ottaa käyttöön keskustelupalstankin, mutta vie varmaan vielä jonkin aikaa. Joten sitä odotellessa...

Niinkuin aikoinaan O.V.KUUSINEN niminen suomalainen "evakkohallituksineen" meni !

Eikä pidäkkään mennä. Pitää olla omalla "kotikentällä" palvelin keskustelupalstoineen.

Ei se teknisesti ole mitenkään konstikas toteuttaa. Alan osaamista on riittämiin meikäläisyydessä.

p ä i v ä p e r h o n e n kirjoitti:

Niinkuin aikoinaan O.V.KUUSINEN niminen suomalainen "evakkohallituksineen" meni !

Eikä pidäkkään mennä. Pitää olla omalla "kotikentällä" palvelin keskustelupalstoineen.

Ei se teknisesti ole mitenkään konstikas toteuttaa. Alan osaamista on riittämiin meikäläisyydessä.

... jossa oma palsta tullee olemaan.
        Näin siksi että se pysyisi "omien palstana."

Rekisteröityminen sidottaisiin Päivämies-lehden tilausnumeroon.

Näinhän nykyään on monella medialla asia järjestetty.

• aidosti vl
        p ä i v ä p e r h o n e n kirjoitti:

Mikä keskustelu palsta?
        Samaa hymistelyä kuin ry:llä,kuka siellä enää uskaltaisi puhua kuin vanhoja turvallisia fraaseja.
        Rauhanyhdistyksellä en ole kuullut aitoa keskustelua kuin tupakkapaikalla, en koskaan
        uskosta vaan formuloista ym. maallisista

• Ateisti III

Paavikin ratkaisi inkvisition. Antaa uskovaisten itse hoitaa asiansa.

• olisi siinäkin

Ajatuksesi sinänsä on ihan hyvä. Viime päivien keskusteluihin ei ole tainnut moni vl viitsiä osallistua, sen verran tulee lunta tupaan kaiken aikaa. Kuitenkaan keskustelun ongelmat eivät häviäisi mihinkään, muuttaisivat vain ehkä muotoaan. Jo nyt on havaittavissa ainakin sellainen ongelma, että monen vl-keskustelijan vakaumus asetetaan helposti kyseenalaiseksi, esimerkiksi voi lukea millaista kohtelua nimimerkki ma_ria on saanut osakseen.

• veeällä

Tuskin vakaumusta tarvitsisi yrittääkään kontrolloida, eikä sitä voikaan. Mutta jos teemana olisi esim. vanhoillislestadioLAISTEN keskustelupalsta, siinä on kuitenkin eroa keskusteluun vanhoillislestadiolaiSUUDESTA. Ero on hiuksenhieno, mutta saattaisi toimia hyvinkin.

Nykyisellään vl:t eivät isommin kirjoittele, ja jos oletetaan, että ainakin jonkin verran kirjoittelu heidän osaltaan vilkastuisi, sitä kannattaisi mielestäni kokeilla. Palstan nykyiset kirjoittajat varmaan jatkaisivat samalla vauhdilla.

Toiminnassahan nuo ovat sellaisetkin palstat, joissa kirjoitetaan kymmenisen kertaa kuussakin.

• ma_ria

Kannatan lämpimästi meidän veeällien omaa keskustelupalstaa! Sitä me juuri tarvitsisimme.

Minun vakaumustani on täällä viime aikoina vähätellyt yksi henkilö, nimimerkki O.M. En ole siitä sen kummemmin pahastunut, sillä sellainen on tietynlaisten ihmisten tapa reagoida negatiivisia ja ahdistavia tunteita synnyttäviin asioihin. Äärimmäisiin mielipiteisiin taipuvaisten ihmisten on hyvin vaikea sietää toisella tavalla ajattelevia. Keskustelu ajautuu helposti toista halveeraavalle ja vähättelevälle raiteelle.

Kysymys nimimerkki O.M:n keskustelutyylissä on mielestäni täsmälleen samasta ilmiöstä, kuin muutamilla palstalla aktiivisesti kirjoittavilla vl-vastaisilla nimimerkeillä: tärkeää ei ole itse keskustelu, vaan yritys pahoittaa keskustelukumppanin mieli ja vähätellä tätä kaikin tavoin omista poikkeavien näkemysten takia.

Tällaisia kirjoittajia on lähinnä molemmissa äärilaidoissa. Maltillisen keskitien kulkijat ovat onneksi enemmistönä.

Suurin osa palstan vl-kirjoittajista kykenee rakentavaan ja hedelmälliseen keskusteluun ajattelun painotuseroista huolimatta. Sen takia me ansaitsisimme oman palstan.

• KANNATETAAN

Kannatan omaa palstaa, se on jokaiselle rakennukseksi.

• veeällä

Olen tehnyt avauksen ylläpidolle. Käykää sielläkin kannattamassa! :-)))

• eräälle palstalle

ja sitten on voinut joku vetää nimen yleisellä näkösälle. Arvatkaapas, onko rohkeutta enää´reksiteröityä omalla nimellä.

Ja sitten vielä jos ne kirjotukset kopioidaan, ei hyvältä näytä,,,

• veeällä
        eräälle palstalle kirjoitti:

ja sitten on voinut joku vetää nimen yleisellä näkösälle. Arvatkaapas, onko rohkeutta enää´reksiteröityä omalla nimellä.

Ja sitten vielä jos ne kirjotukset kopioidaan, ei hyvältä näytä,,,

Pitää kirjoittaa niin, ettei tarvitse hävetä tekosiaan. Silloin ei haittaa vaikka kaikki lukijat kopioisivat ne. Pikemminkin tyytyväinenhän sellaiseen pitäisi olla, kun joku on saanut niistä jotakin itselleen niin, että haluaa ne säilyttää. Sehän on melkein kuin saisi kirjan julkaistuksi.

• joo joo se on oikein

ME VAIN-palsta. Nimi vapaasti käytettävissä.

• Niminikkari

"Hengellisesti sokeat"

• omaan palstaan

Jos SRK katsoo aiheelliseksi antaa kannattajiensa keskustella vapaasti keskenään, laittakoon oman palstansa vaikka omille sivuilleen.

Sinne voitte valita ne, jotka ovat samaa mieltä kaikista asioista, eikä tarvitse kohdata kritiikkiä lainkaan.

• koskessa

Paljon virtaa Merikoskessa vettä ennenkä SRK:lla on vapaa keskustelupalsta sivuillaan...

• yksi vee äll

miten se palsta eroaisi tästä?

ei mitenkään. paitsi jos sinne olisi rekisteröitymispakko, jolloin ylläpidon tiedossa olisi henkilöllisyydet. no, eipä sekään mitään auttaisi - kuka tahansa voi keksiä nimen itselleen.
      jos on tarve keskustella nimettömänä niin kyllä se täälläkin onnistuu.

• veeällä

Jos lähtökohtana on oletus, että palsta on vanhoillislestadiolaisten palsta, silloin entiselle palstalle jäävät ikuisuuskysymykset: onko tv/internet syntiä? onko meikkaus syntiä? onko ehkäisy syntiä? jen. Niiden sijaan voisimme keskustella, _miksi_ ne synniksi katsotaan. Noin yksinkertaistettuna.

Mielestäni pääsisimme silloin keskustelemaan syvemmin itse asioista. Rekisteröitymispakko kuten muutkin pakot tahtovat jäykistää, joten ei kai niitä tarvita tässä.

• olemassa,
        veeällä kirjoitti:

Jos lähtökohtana on oletus, että palsta on vanhoillislestadiolaisten palsta, silloin entiselle palstalle jäävät ikuisuuskysymykset: onko tv/internet syntiä? onko meikkaus syntiä? onko ehkäisy syntiä? jen. Niiden sijaan voisimme keskustella, _miksi_ ne synniksi katsotaan. Noin yksinkertaistettuna.

Mielestäni pääsisimme silloin keskustelemaan syvemmin itse asioista. Rekisteröitymispakko kuten muutkin pakot tahtovat jäykistää, joten ei kai niitä tarvita tässä.

oma palsta, larssin palsta. Miksi ette käytä sitä?

En millään jaksa uskoa, että ylläpito suostuu siihen, että yksi kuppikunta haluaa suomi24:n alle jonkun rekisteröitymistä vaativan palstan.

Jos Larssin palsta ei kelpaa, niin mikä estää teitä perustamasta ihan omaa palstaa omaan osoitteeseen?

• Raamatun opit

seuraavat teitä sinne.

Ja me myös.

• veeällä

Saahan ne tulla. Molemmat. Mutta keskusteltaisiin vain hiukan eri kantilta asioista. Keskustelu vaatisi vain enemmän perehtymistä ja paneutumista, kun oletuksena olisi, että vl:t ovat keskustelijoita.

• sitä,
        veeällä kirjoitti:

Saahan ne tulla. Molemmat. Mutta keskusteltaisiin vain hiukan eri kantilta asioista. Keskustelu vaatisi vain enemmän perehtymistä ja paneutumista, kun oletuksena olisi, että vl:t ovat keskustelijoita.

onko keskustelija varmasti vl?

• apuun...
        veeällä kirjoitti:

heitä jotka tietävät sen että vl-uskovaisille on jo oma palsta olemassa. Siellä taisi olla ihan rekisteröitymispakko ja siellä vissiin keskustelevat vain vl-uskovaiset.

Onko se palsta vielä olemassa, kysykääs osoitetta jos on.

• veeällä
        sitä, kirjoitti:

onko keskustelija varmasti vl?

Eihän siinä kontrollointia tarvitse! Ei rekisteröitymistäkään. Eikä mitään mikä tekisi hankalaksi seurata keskustelua. Mutta keskustelu menisi sellaiseen suuntaan, mitä täällä ovat harrastaneet Ma ria, Doulos, Vulgata jne.

• veeällä
        apuun... kirjoitti:

heitä jotka tietävät sen että vl-uskovaisille on jo oma palsta olemassa. Siellä taisi olla ihan rekisteröitymispakko ja siellä vissiin keskustelevat vain vl-uskovaiset.

Kyllä me ne tiedetään. Ja kirjoitellaankin sinne. Tämä on vain eri asia. Ei me haluta piiloon eikä pakoon, vaan halutaan keskstella eri tavalla.

• Isis
        veeällä kirjoitti:

Eihän siinä kontrollointia tarvitse! Ei rekisteröitymistäkään. Eikä mitään mikä tekisi hankalaksi seurata keskustelua. Mutta keskustelu menisi sellaiseen suuntaan, mitä täällä ovat harrastaneet Ma ria, Doulos, Vulgata jne.

Aivan varmasti joku kolmesta jonka esitit ihanteena, on feikki.

• veeällä
        Isis kirjoitti:

Saa sitä esiintyäkin veeällänä, jos tahtoo. Sillä voisi olla sellainen siunaus, että kun joutuu tutustumaan lähemmin uskonasioihin, että menisi täydestä, niin voisi olla jonakin päivänä niin, ettei enää feikki olisikaan.

Eivät ne kolme ihanteita olleet, mutta tuoreita esimerkkejä syvällisistä kirjoittajista. Olivat nyt sitten feikkejä tai aitoja, niin joka tapauksessa .

• ma_ria
        Isis kirjoitti:

Kukas vanha koira täällä ei ole vieläkään päässyt karvoistaan... :-)

Ettet vaan itse olisi feikki?

• veeällä
        ma_ria kirjoitti:

Kukas vanha koira täällä ei ole vieläkään päässyt karvoistaan... :-)

Ettet vaan itse olisi feikki?

Sanopa keneksi luulet minua, niin lupaan sanoa sitten, kuka oikeasti olen!

• motiivit ole
        Isis kirjoitti:

kohdallaan jos täytyy alkaa esittämään muuta kuin on. Sanoo olevansa rehellisesti vl tai ei-vl kirjoittelija. Ei kai se ketään haittaa jos kirjoitukset on asiallisia. Asiallisuus silloin kaukana jos pitää feikki linjalle lähetä esittämään muuta kuin on.

• ma_ria
        veeällä kirjoitti:

Sanopa keneksi luulet minua, niin lupaan sanoa sitten, kuka oikeasti olen!

Osoitin viestin nimim. Isikselle..

Sinusta en tiedä veeällä, mutta olisin tietysti utelias kuulemaan; kerrohan meille, kuka olet :-D
        Me voitaisiin sitten arvioida feikkiytesi aste!

• veeällä
        motiivit ole kirjoitti:

kohdallaan jos täytyy alkaa esittämään muuta kuin on. Sanoo olevansa rehellisesti vl tai ei-vl kirjoittelija. Ei kai se ketään haittaa jos kirjoitukset on asiallisia. Asiallisuus silloin kaukana jos pitää feikki linjalle lähetä esittämään muuta kuin on.

Sehän se reiluinta olisi. Mutta kun nyt kokemus näistä palstoista on opettanut, että feikkaajia on, niin tosiasiat on hyvä ottaa huomioon. Jos feikkaajalla oma pokka pitää ja feikkaa tarpeeksi hyvin, annetaan feikata. Jollekin toiselle se sama asia voisi olla tottakin. Sehän on aina sen kirjoittajan henkilökohtainen valinta.

• veeällä
        ma_ria kirjoitti:

Osoitin viestin nimim. Isikselle..

Sinusta en tiedä veeällä, mutta olisin tietysti utelias kuulemaan; kerrohan meille, kuka olet :-D
        Me voitaisiin sitten arvioida feikkiytesi aste!

Onko oikea nikkini pysynyt piilossa ihan oikeasti? Saat kyllä esittää arvauksen ensin.

• ma_ria
        motiivit ole kirjoitti:

Rikostutkinnassakin täytyy löytyä motiivi. Ellei sitä kertakaikkiaan ole, syyte raukeaa.

Nämä jatkuvat feikkiepäilyt ovat ihan hassuja. Ilta illan peräänkö täällä sadat ihmiset vanhoillislestadiolaisiksi tekeytyneinä puisivat yksityiskohtaisesti vl-liikkeeseen liittyviä kysymyksiä? Heh heh.

Ei mene läpi ainakaan minulle :-)

Kyllä se on kuulkaa ihan totinen tosi, että veeällät ovat alkaneet keskustella.

• ma_ria
        veeällä kirjoitti:

Onko oikea nikkini pysynyt piilossa ihan oikeasti? Saat kyllä esittää arvauksen ensin.

Toden sanoakseni en edes miettinyt oikeata nikkiäsi. Mutta hmmmm... Siis veeällä.

Etkä voi olla Vulgata, Doulos tai minä, koska ne mainitsit (niin ja lisäksi minä itse istun tässä, enkä ole Sinä). Oletko HarmaaPöllö?

• veeällä
        ma_ria kirjoitti:

Rikostutkinnassakin täytyy löytyä motiivi. Ellei sitä kertakaikkiaan ole, syyte raukeaa.

Nämä jatkuvat feikkiepäilyt ovat ihan hassuja. Ilta illan peräänkö täällä sadat ihmiset vanhoillislestadiolaisiksi tekeytyneinä puisivat yksityiskohtaisesti vl-liikkeeseen liittyviä kysymyksiä? Heh heh.

Saattaisi olla kuitenkin aitoja enemmän paikalla kuin nykyisellä mallilla. Ja viime aikoina on monesti tullut esille, että juuri ei-vl:n mielipide tai käsitys avaa tietä hyvällekin keskustelulle panemalla vl:t pohtimaan ja tarkentamaan käsityksiään.

Se, että vl:t ovat alkaneet keskustella, on oikein hyvä asia ja siksipä tälle keskustelulle olisikin hyvä antaa oma tilansa. Ettei se latistuisi kinasteluksi ja pikkuherjojen heittelyksi.

• pilaa nimenomaan
        ma_ria kirjoitti:

Ne feikki provo huutelut joilla koitetaan vähätellä kirjoittajien uskottavuutta.

Paljon parempi lähtökohta olisi, että luotetaan siihen kirjoittajaan ja hänen rehellisyynteensä, vai siten saadaa aikaa aitoa keskustelua jossa jokainen voi kertoa avoimesti omat näkemyksensä.

Rehellisyyttä jokaiselta kirjoittajalta siis kaikki odottaa, kukaan ei syytä siitä oli vl tai ei kunhan kertoo ajatuksensa sinä mitä on.

• veeällä
        ma_ria kirjoitti:

Toden sanoakseni en edes miettinyt oikeata nikkiäsi. Mutta hmmmm... Siis veeällä.

Etkä voi olla Vulgata, Doulos tai minä, koska ne mainitsit (niin ja lisäksi minä itse istun tässä, enkä ole Sinä). Oletko HarmaaPöllö?

Tavallisesti minä en tällaista kevyttä small talkia harrasta, joten taidan olla tosi piilossa nyt. En ole HarmaaPöllö, mutta voisin mielelläni ollakin. Hänkin kirjoittaa mielestäni hyvin ja hänellä on viisaita ajatuksia. En vain ole paljon lukenut hänen kirjoituksiaan. Taitaa olla uudempi tulokas.

• ma_ria
        veeällä kirjoitti:

Saattaisi olla kuitenkin aitoja enemmän paikalla kuin nykyisellä mallilla. Ja viime aikoina on monesti tullut esille, että juuri ei-vl:n mielipide tai käsitys avaa tietä hyvällekin keskustelulle panemalla vl:t pohtimaan ja tarkentamaan käsityksiään.

Se, että vl:t ovat alkaneet keskustella, on oikein hyvä asia ja siksipä tälle keskustelulle olisikin hyvä antaa oma tilansa. Ettei se latistuisi kinasteluksi ja pikkuherjojen heittelyksi.

Minä en usko, että täällä monikaan viitsii ja jaksaa jatkuvasti ylläpitää jotain feikki-imagoa. Mitä järkeä siinä olisi?

Sen sijaan täällä on monia fiksuja ei-vl-kirjoittajia. Minustakin heidän panoksensa on merkityksellinen. Asiallisesti voi kirjoittaa mistä näkökulmasta nyt sattuukin asioita katselemaan. Se on keskustelun rikkautta.

Mutta veeällä. Aiotko pihistellä tiedon oikeasta nikistäsi itselläsi? Epistä. Arvaa, alkoiko kiinnostaa? No, pihistele jos haluat :)

Taitaisi kannattaa jo mennä nukkumaan. Maanantai-aamu on yllättävän lähellä.

• veeällä
        pilaa nimenomaan kirjoitti:

Ne feikki provo huutelut joilla koitetaan vähätellä kirjoittajien uskottavuutta.

Paljon parempi lähtökohta olisi, että luotetaan siihen kirjoittajaan ja hänen rehellisyynteensä, vai siten saadaa aikaa aitoa keskustelua jossa jokainen voi kertoa avoimesti omat näkemyksensä.

Rehellisyyttä jokaiselta kirjoittajalta siis kaikki odottaa, kukaan ei syytä siitä oli vl tai ei kunhan kertoo ajatuksensa sinä mitä on.

Ei käytettäisi energiaa aitouden toteamiseen, vaan jos joku kirjoittaa palstan periaatteiden mukaisesti, sitä pidetään arvossa sellaisenaan.

• voi tehdä
        veeällä kirjoitti:

Ei käytettäisi energiaa aitouden toteamiseen, vaan jos joku kirjoittaa palstan periaatteiden mukaisesti, sitä pidetään arvossa sellaisenaan.

niinkin, jos joku tulee kaikesta huolimatta huutelemaan sivusta omia feikki provo epäilyjään, niin jättää sellaiset kirjoittajat ihan ilman huomioo.

Tarkoitus on tiedossa, yrittävät vähätellä kirjoittajan uskottavuutta. Huutelusta jos alkaa kirjoittajan omatunto kolkuttamaan, niin voi sitten itse korjata virheensä jos yritti feikata.

• veeällä
        ma_ria kirjoitti:

Minä en usko, että täällä monikaan viitsii ja jaksaa jatkuvasti ylläpitää jotain feikki-imagoa. Mitä järkeä siinä olisi?

Sen sijaan täällä on monia fiksuja ei-vl-kirjoittajia. Minustakin heidän panoksensa on merkityksellinen. Asiallisesti voi kirjoittaa mistä näkökulmasta nyt sattuukin asioita katselemaan. Se on keskustelun rikkautta.

Mutta veeällä. Aiotko pihistellä tiedon oikeasta nikistäsi itselläsi? Epistä. Arvaa, alkoiko kiinnostaa? No, pihistele jos haluat :)

Taitaisi kannattaa jo mennä nukkumaan. Maanantai-aamu on yllättävän lähellä.

Keskustelimme tässä syksyllä pesukoneen ja mikroaaltouunin käytön synnillisyydestä...

• ma_ria
        veeällä kirjoitti:

Keskustelimme tässä syksyllä pesukoneen ja mikroaaltouunin käytön synnillisyydestä...

Mutta mutta. Kuka se oikein oli siinä kanssani?

Olikohan JIA? (Kuten huomaat, tämä on nyt ihan pakko saada selville.)

• ainakin yksi on sellainen
        apuun... kirjoitti:

missä on rauhallista ja turvallista keskustella uskomisen asioista, ja jokaihan mistä vaan. Ei tarvitse pelätä "selkään puukottajia" eikä pilkkakirveitä. Osoitetta en kerro.

Mutta kannatan sitä esitystä mikä täällä jo tuli esille, että tunnusluku olisi Päivämiehen tilausnumero.

Tämän palstan keskustelu on viimepäivinä mennyt sellaiseksi että ei ole enään asiallista.

Täällä jos vähänkin joku kehuu vl-iä niin kohta onjoku vakivasustaja isoon ääneen haukkumassa.

Oma foorumi jossa saa olla vapaasti ja pelkäämättä tulematta pilkan kohteeksi.

• veeälläJIA
        ma_ria kirjoitti:

Mutta mutta. Kuka se oikein oli siinä kanssani?

Olikohan JIA? (Kuten huomaat, tämä on nyt ihan pakko saada selville.)

Osuit aivan oikeaan. Hyvää yötä. Minäkin lähden nukkumaan nyt. Hyvää alkavaa viikkoa sinne teillepäin.

• ma_ria
        veeälläJIA kirjoitti:

Osuit aivan oikeaan. Hyvää yötä. Minäkin lähden nukkumaan nyt. Hyvää alkavaa viikkoa sinne teillepäin.

:-D

• veeällä
        ainakin yksi on sellainen kirjoitti:

missä on rauhallista ja turvallista keskustella uskomisen asioista, ja jokaihan mistä vaan. Ei tarvitse pelätä "selkään puukottajia" eikä pilkkakirveitä. Osoitetta en kerro.

Mutta kannatan sitä esitystä mikä täällä jo tuli esille, että tunnusluku olisi Päivämiehen tilausnumero.

Tämän palstan keskustelu on viimepäivinä mennyt sellaiseksi että ei ole enään asiallista.

Täällä jos vähänkin joku kehuu vl-iä niin kohta onjoku vakivasustaja isoon ääneen haukkumassa.

Ja tilausnumero on oikein oivallinen keino tunnustaa väriä. Sitä tarvetta keskustella vapaasti on varmasti olemassa. Ja nettihän tavoittaa laajan joukon ihmisiä ja on siten mitä mainioin kanava yhteydenpitoon.

Ja mitkä mahdollisuudet siinä avautuukaan esim. juuri kysymyslaatikoille, samassa elämäntilanteessa olevien yhteydenpidolle ja kokemusten vaihdolle, mielenkiintoisten artikkelien ja kirjojen referoinnille, ajankohtaisten asioiden käsittelylle, tiedottamiselle, hartauskirjoituksille ja vaikkapa nettilehdelle....

• on ollut mukava
        ainakin yksi on sellainen kirjoitti:

lueskella tämän aloituksen alla olevaa "rupattelua".
        Eilen tosin päätin, että näille vl-sivuille en enää
        kurkistele. Koin ne monin osin täysin tyhjien tynnyreiden kolisteluksi ja kuten sanoit, ikäänkuin jonkun elämäntehtävä olisi vain repiä repimisen ilosta. Jos uusi palsta syntyy, niin harkitsen vakaasti "liittymistä" mukavaan ja avoimeen seuraan.

• Leena Huovinen

pikkuesikoiset, pappislinjalaiset, kososlaiset, töröläläiset, ansamaalaiset, korpelalaiset,sillanpääläiset, rauhanyhdistysläiset jne.

He kaikkiko sillä uudella palstalla keskustelisivat? Kirkkohistoriallisessa merkityksessä kaikki em. ryhmät ovat vanhoillislestadiolaisia.

• Ohikulkija.

on sitten tuollaisia nimityksiä, jos he ovat vanhoillislestadiolaisia?

Älä nyt kuitenkaan tyhmäksi heittäydy, koska ymmärsit sata varmasti, mistä oli kysymys.

Oletko sinä itse vanhoillislestadiolainen?

• Leena Huovinen
        Ohikulkija. kirjoitti:

on sitten tuollaisia nimityksiä, jos he ovat vanhoillislestadiolaisia?

Älä nyt kuitenkaan tyhmäksi heittäydy, koska ymmärsit sata varmasti, mistä oli kysymys.

Oletko sinä itse vanhoillislestadiolainen?

niin et tarvitse sanoa, että minä heittäydyn tyhmäksi.

• huvittaa

Ensin oli vain lestadiolaisuus-palsta, jonka te vl:t valloititte. Sitten vaaditte itsellenne omaa vl-palstaa, jonka sitten saitte, kun halusitte erottautua "epäuskoisista".

Nyt tämäkään ei riitä :-DD.

Voittehan te aina ehdotella ylläpipdolle kaikenlaista, mutta miksi haluatte mellestää täällä Suomi24:ssä? Teillä on olemassa jo monta "omaa suljettua" palstaa. Menkää sinne keskustelemaan, jooko?

• veeällä

On kai täällä hassummistakin asioista puhuttu? Eikä se näy ruudulta, minkä sortin vanhoillislestadiolainen se kirjoittamassa on. Kunhan asiallisesti ja asiaa kirjoittaa. Ja tuskin se ylläpitäjää haittaa, jos keskustelua lisää tulisi. Eikös siitä paremminkin mielissään olla?

veeällä kirjoitti:

On kai täällä hassummistakin asioista puhuttu? Eikä se näy ruudulta, minkä sortin vanhoillislestadiolainen se kirjoittamassa on. Kunhan asiallisesti ja asiaa kirjoittaa. Ja tuskin se ylläpitäjää haittaa, jos keskustelua lisää tulisi. Eikös siitä paremminkin mielissään olla?

TEKNISESTI "PÄIVÄMIES-LEHTI" ON SE FOORUMI...
        Kirjoittanut: p ä i v ä p e r h o n e n 12.2.2006 klo 22.23

• ei kelpaa
        veeällä kirjoitti:

ne jo olemassa olevat vl:ien omat palstat, joissa olisi tarjolla kaiken lisäksi vl valvoja?

Miksi ette mene sellaiselle palstalle kirjoittelemaan, kun kerran niin yksimielistä ja rauhaa rakastavaa joukkoa olette? Miksi tarvitsette suomi24:seen monta omaa palstaa?

• Samoinuskova
        ei kelpaa kirjoitti:

ne jo olemassa olevat vl:ien omat palstat, joissa olisi tarjolla kaiken lisäksi vl valvoja?

Miksi ette mene sellaiselle palstalle kirjoittelemaan, kun kerran niin yksimielistä ja rauhaa rakastavaa joukkoa olette? Miksi tarvitsette suomi24:seen monta omaa palstaa?

Miksikö?
        Koska me haluamme koota sen yhden ainoan oikealla tavalla uskovien ryhmän jäsenet keskustelemaan keskenään.

Näin voimme varmistaa että kaikki ovat ehdottomasti samaa mieltä uskonkysymyksistä. Voimme varmistaa että pysymme oikealla tiellä ja tapaamme toisemme (vain meidän tavallamme uskovat) kuoleman jälkeen taivaassa.

• Tällä palstalla keskustellaan nimenomaan vanhoillislestadiolaisuudesta. Mikä olisi uuden palstan tarkoitus? Keskustelualue vanhoillislestadiolaisille? En vastusta, jos tähän koetaan olevan tarvetta. Täytyy kuitenkin kysyä miksi tähän koetaan olevan tarvetta?

En voi välttyä ajatukselta että täällä esitetyltä kritiikiltä halutaan sulkea korvat ja keskittyä hymistelemään keskenään. Tähän tarkoitukseenhan on jo Larssin palsta, missä vl:t voivat leikkiä keskenään sanaleikkejä ja toistella niitä kohtia Raamatusta joihin he uskovat, jättää loput huomioimatta ja vakuutella itselleen että näin se on...

Todellinen keskustelu syntyy nimenomaan eriävistä mielipiteistä ja kyseenalaistamisesta. Keskustelu on yksipuolista ja kärsii jos joko ei-vl:t tai vl:t, kummat tahansa, suljetaan keskustelun ulkopuolelle.

Tältä nykyiseltä palstalta voitaisiin mielestäni ylilyönnit ja asiattomuudet karsia ankaremminkin, kunhan poistolinja olisi myös nykyista tasapuolisempaa. Tämä siistisi ja rauhoittaisi tätä palstaa kummasti;)

• täällä on

Melperi, acimlainen ym heidän kaltaisensa, on aivan turha kirjoitella sitä mitä todella haluaa, se kritiikki on jo niin "syvältä" että sellaiseen keskusteluun ei ole liiemmin halua.
        Nyt kulunut viikko on ollut pohjanoteeraus tälle palstalle,täältä on vl-t kaikonneet tai sitten ei kukaan viitsi olla sylkypuppina.
        Jääköön tämä palsta teille jotka haluatte repostella ja keskustella vanhoillislestadiolaisuudesta, johon aina vetoatte. Saattehan sitten rauhassa olla yhtämieltä vl-ien kamaluudesta ja Oulunolkiopista.

• Vulgata.
        täällä on kirjoitti:

Melperi, acimlainen ym heidän kaltaisensa, on aivan turha kirjoitella sitä mitä todella haluaa, se kritiikki on jo niin "syvältä" että sellaiseen keskusteluun ei ole liiemmin halua.
        Nyt kulunut viikko on ollut pohjanoteeraus tälle palstalle,täältä on vl-t kaikonneet tai sitten ei kukaan viitsi olla sylkypuppina.
        Jääköön tämä palsta teille jotka haluatte repostella ja keskustella vanhoillislestadiolaisuudesta, johon aina vetoatte. Saattehan sitten rauhassa olla yhtämieltä vl-ien kamaluudesta ja Oulunolkiopista.

Olen eri mieltä kanssasi kun väität että tämänviikkoinen keskustelu olisi ollut heikkotasoista.

Mielestäni kuluneella viikolla on ollut myös korkeatasoista ja haastavan syvällistä keskustelua opin ja käytännön kysymyksistä. On keskusteltu myös siitä, millainen keskustelukulttuuri vl-herätysliikkeessä vallitsee. :-)

Oletko lukenut esim. tämän ketjun tiettyjä osia, josta voit löytää myös esim. kiteytyksen Jumalan valtakunnan olemuksesta:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000013892978

Julkisella ja avoimella Internet-palstalla on aina puskasta laukojia ja satunnaisia heittelijöitä. Niiden siivoaminen vaatisi Enirolta nykyistä enemmän resurssointia moderointiin.

• admata.
        täällä on kirjoitti:

...Mutta ota tälläkertaa paksut vl-rillit pois päästä;)

>>
        >>

Melperi kirjoittaa välillä kiivaasti, mutta sinänsä kuitenkin asiallisesti ja asiasta. Acimlainen kirjoittaa todella asiallisesti myös. Ei heidän tarkoituksensa ole teitä mitenkään mollata, vaan herätellä huomaamaan millainen on teidän joukkonne tila. Ihan hyvää hyvyyttään hekin täällä kirjoittelevat. Miksi heidän esittämäänsä kritiikkiä ei kyetä ottamaan vastaan, vaan heitä pitää parjata? Kolkuttaako omatunto niin paljon kun heidän kirjoituksiaan lukee? Muuhun johtopäätökseen on vaikea tulla.

Kovasti muille saarnaatte parannusta, mutta itse ette kestä kun todellisista asioista huomautetaan. Acimlainen on monessa kirjoituksessaan kehottanut kääntymään Jumalan puoleen. Sekö on paha asia?

Kun tietyt vl-kirjoittelijat katsoisivat peiliin ja luopuisivat asiattomasta muiden kirjoittelijoiden parjaamisesta ja keskityttäisiin vaan asiaan, niin tämä palsta tulisi vielä ihan hyväksi. Palstan taso on laskenut kun ikävien totuuksien puhujia ei kestetä, vaan heitä on täytynyt alkaa parjaamaan. Palsta kaipaisi lisäksi puolueettoman sheriffin, joka rohkenisi poistaa myös oman joukon asiattomuudet.

• vl-kirjoittaja
        admata. kirjoitti:

...Mutta ota tälläkertaa paksut vl-rillit pois päästä;)

>>
        >>

Melperi kirjoittaa välillä kiivaasti, mutta sinänsä kuitenkin asiallisesti ja asiasta. Acimlainen kirjoittaa todella asiallisesti myös. Ei heidän tarkoituksensa ole teitä mitenkään mollata, vaan herätellä huomaamaan millainen on teidän joukkonne tila. Ihan hyvää hyvyyttään hekin täällä kirjoittelevat. Miksi heidän esittämäänsä kritiikkiä ei kyetä ottamaan vastaan, vaan heitä pitää parjata? Kolkuttaako omatunto niin paljon kun heidän kirjoituksiaan lukee? Muuhun johtopäätökseen on vaikea tulla.

Kovasti muille saarnaatte parannusta, mutta itse ette kestä kun todellisista asioista huomautetaan. Acimlainen on monessa kirjoituksessaan kehottanut kääntymään Jumalan puoleen. Sekö on paha asia?

Kun tietyt vl-kirjoittelijat katsoisivat peiliin ja luopuisivat asiattomasta muiden kirjoittelijoiden parjaamisesta ja keskityttäisiin vaan asiaan, niin tämä palsta tulisi vielä ihan hyväksi. Palstan taso on laskenut kun ikävien totuuksien puhujia ei kestetä, vaan heitä on täytynyt alkaa parjaamaan. Palsta kaipaisi lisäksi puolueettoman sheriffin, joka rohkenisi poistaa myös oman joukon asiattomuudet.

Minua ärsyttää Admatan opettavainen ja hohoava tapa keskustella. Sama juttu Melpereiden ynnä muiden kanssa. Ei vaan kiinnosta keskustelu heidän kanssaan, se ei tuo mitään tärkeätä lisää keskusteluun. Heillä on vähän liian suuret luulot omien ajatustensa syvällisyydestä.

Mutta kriittisten ja rohkeiden veeäl kirjoittajien kanssa olisi kiva jutella rauhassa. Syntyisi aitoa keskustelua niin kuin täälläkin on nähty ja asiat tulisi hyvin perustelluiksi.

Mitään yhdessä hymistelyä en todellakaan kaipaa vaan aitoa, toisia kunnioittavaa ja asiaan perehtynyttä keskustelua.

Admata ja muut, teidän "totuutenne" ei vaan kiinnosta. Eikö se ole aika luonnollista, ettei kaikkien näkemykset vaan kolahda? Meillä ihmisillä on IHAN OIKEASTI erialsisia tapoja ajatella eikä aina jaksa kuunnella jonkun omia näkemyksiään täynnä olevan yläviistosta tulevaa opastusta. Niin, te ette keskustele vaan opastatte ja yritätte käännyttää.

Me haluamme keskustelua ja siihen pystymme, kiitos rohkeiden ja asiaan syventyneiden vl-keskustelijoiden. Juuri heidän ansioistaan Raamatun opetukset ja uskomme perusteet pysyvät keskustelussa vahvalla sijalla. tähänkin asti mielenkiintoisimpia keskusteluja ovat olleet ne, jossa veeäl-keskustelijat keskustelevat keskenään, esim. Ma-rian aloittama hoitokokouskeskustelu tuolla muutama sivu sitten.

Minunkin mielestäni olisi suuri tarve veeällien omalle keskustelupalstalle, jossa siis ei jokaisen ohikulkijan toimesta keskusteltaisi VANHOILLISLESTADIOLAISISTA vaan keskusteltaisiin VANHOILLISLESTADIOLAISTEN KESKEN, mitään aiheita ja näkökulmia karttamatta. Lähtisin heti mukaan sellaiselle palstalle.

• Janne
        vl-kirjoittaja kirjoitti:

Minua ärsyttää Admatan opettavainen ja hohoava tapa keskustella. Sama juttu Melpereiden ynnä muiden kanssa. Ei vaan kiinnosta keskustelu heidän kanssaan, se ei tuo mitään tärkeätä lisää keskusteluun. Heillä on vähän liian suuret luulot omien ajatustensa syvällisyydestä.

Mutta kriittisten ja rohkeiden veeäl kirjoittajien kanssa olisi kiva jutella rauhassa. Syntyisi aitoa keskustelua niin kuin täälläkin on nähty ja asiat tulisi hyvin perustelluiksi.

Mitään yhdessä hymistelyä en todellakaan kaipaa vaan aitoa, toisia kunnioittavaa ja asiaan perehtynyttä keskustelua.

Admata ja muut, teidän "totuutenne" ei vaan kiinnosta. Eikö se ole aika luonnollista, ettei kaikkien näkemykset vaan kolahda? Meillä ihmisillä on IHAN OIKEASTI erialsisia tapoja ajatella eikä aina jaksa kuunnella jonkun omia näkemyksiään täynnä olevan yläviistosta tulevaa opastusta. Niin, te ette keskustele vaan opastatte ja yritätte käännyttää.

Me haluamme keskustelua ja siihen pystymme, kiitos rohkeiden ja asiaan syventyneiden vl-keskustelijoiden. Juuri heidän ansioistaan Raamatun opetukset ja uskomme perusteet pysyvät keskustelussa vahvalla sijalla. tähänkin asti mielenkiintoisimpia keskusteluja ovat olleet ne, jossa veeäl-keskustelijat keskustelevat keskenään, esim. Ma-rian aloittama hoitokokouskeskustelu tuolla muutama sivu sitten.

Minunkin mielestäni olisi suuri tarve veeällien omalle keskustelupalstalle, jossa siis ei jokaisen ohikulkijan toimesta keskusteltaisi VANHOILLISLESTADIOLAISISTA vaan keskusteltaisiin VANHOILLISLESTADIOLAISTEN KESKEN, mitään aiheita ja näkökulmia karttamatta. Lähtisin heti mukaan sellaiselle palstalle.

Sinua kiinnostavat vain vl-herätysliikkeen opettamat harhaopit, koska olet saanut ne jo äidinmaidossa kova aivopesu. Raamatun totuudet ovat liian vieraita.

• vl-kirjoittaja
        Janne kirjoitti:

Sinua kiinnostavat vain vl-herätysliikkeen opettamat harhaopit, koska olet saanut ne jo äidinmaidossa kova aivopesu. Raamatun totuudet ovat liian vieraita.

TEIDÄN totuutenne, ei Raamatun :)

Raamatusta täällä puhutaan vl-kirjoittajien toimesta hyvinkin paljon - mikäli olet huomannut.

Minulle sopisi hyvin, että me keskustelisimme uskonasioista keskenämme ja te meistä ja omista totuuksistanne keskenänne. Miksei se Janne sinulle sopisi?

• Janne

TEIDÄN totuutenne, ei Raamatun :)

Raamatusta täällä puhutaan vl-kirjoittajien toimesta hyvinkin paljon - mikäli olet huomannut.

Minulle sopisi hyvin, että me keskustelisimme uskonasioista keskenämme ja te meistä ja omista totuuksistanne keskenänne. Miksei se Janne sinulle sopisi?

Raamatun opit eivät kiinnosta sinua?

• vl-kirjoittaja
        Janne kirjoitti:

Raamatun opit eivät kiinnosta sinua?

Älähän yritä :-)

• admata.

>>
        Minua ärsyttää Admatan opettavainen ja hohoava tapa keskustella.
        >>

Päätin ensin jättää vastaamatta, mutta täytyy tähän jotain heittää. Yritän perustella asiani ja kertoa selkeästi sen, miten olen käsittänyt sekä miksi olen käsittänyt niin. Tämä asian esittämistapa saattaa sitten tuntua "ärsyttävältä" tai "holhoavalta". Hmmm. Ehkäpä niin. Lienee kuitenkin mahdotonta kirjoittaa siten että se ei joissain herättäisi ärtymystä. Eihän siihen tarvita muuta kuin se että rohkenee olla eri mieltä vl-opetuksista;)

>>
        Heillä on vähän liian suuret luulot omien ajatustensa syvällisyydestä.
        >>

En luule tai kuvittele ajatuksistani mitään. Jokainen arvioi jokaisen kirjoituksen ajatukset ihan itse.

>>
        Admata ja muut, teidän "totuutenne" ei vaan kiinnosta. Eikö se ole aika luonnollista, ettei kaikkien näkemykset vaan kolahda?
        >>

Kuitenkin ajatukseni tuntuu nimenomaan "kolahtavan", koska kommenttini herättävät aika usein paljon keskustelua;)On luonnollisesti jokaisen oma asia kenen kirjoitukset kiinnostavat ja kenen eivät. Sanoisin että sellainen palsta lienee mahdottomuus, jossa olisi vain kiinnostavia kommentteja. En minäkään täällä kaikkia kommentteja edes jaksa lukea ja myös minun kommentit voi huoletta jättää lukematta elleivät ne kiinnosta:)

Pyrin itse nimenomaan yhdessä havainnointiin, en yläviistosta opettamiseen. En kuitenkaan voi olla huomauttamatta kun havaitsen selkeitä ristiriitoja Raamatun kanssa. Sekin on kuitenkin yhdessä havainnointia. Toki minullakin on paljon kehittymistä tavassa esittää asioita. Kenelläpä ei olisi.

Löytyisikö vl-kirjoittelijoista sellaista asennetta että unohdetaan ennakkoasetelmat ja juoksuhaudat tai se kuka on oikeassa ja kuka väärässä? Unohdettaisiin ylipäänsä toisen kirjoittelijan persoona ja keskityttäisiin vain siihen havainnointiin mitä vl-liike opettaa ja mitä puolestaan Raamattu opettaa? Silloin saataisiin hyvää keskustelua.

Mitä vl:ien keskinäiseen keskusteluun tulee, niin kaikista kiivaimmat kahinat tälläkin palstalla on taidettu käydä vain vl:ien itsensä kesken;)

• että siinä oli ketju
        Vulgata. kirjoitti:

Olen eri mieltä kanssasi kun väität että tämänviikkoinen keskustelu olisi ollut heikkotasoista.

Mielestäni kuluneella viikolla on ollut myös korkeatasoista ja haastavan syvällistä keskustelua opin ja käytännön kysymyksistä. On keskusteltu myös siitä, millainen keskustelukulttuuri vl-herätysliikkeessä vallitsee. :-)

Oletko lukenut esim. tämän ketjun tiettyjä osia, josta voit löytää myös esim. kiteytyksen Jumalan valtakunnan olemuksesta:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000013892978

Julkisella ja avoimella Internet-palstalla on aina puskasta laukojia ja satunnaisia heittelijöitä. Niiden siivoaminen vaatisi Enirolta nykyistä enemmän resurssointia moderointiin.

Joka on nyt jäänyt huomiotta. Itse olen tosi väsynyt
        Melperin ja kumppanetten irvailuihin, olen kolmevuotta tätä keskustelua seurannut, ja joskus omaltaosaltani nimimerkillä yrittänyt rakentavastikkin kirjoitella, mutta kun kerta toisensa jälkeen saa samaa tuutin täydeltä, kaikki ne arvot jotka itselle on tärkeitä ja rakkaita, lyödään maanrakoon.

"olkioppi,potaska" ym tm. ei liioin lisää halua minkäänlaiseen keskusteluyhteyteen näiden muutamien kanssa.
        Siksi olisi sellainen palsta jossa ei nämä muutamat olisi mukana helpompi ja vähemmän stressiä aiheuttavaa.

• Henttonen
        että siinä oli ketju kirjoitti:

Joka on nyt jäänyt huomiotta. Itse olen tosi väsynyt
        Melperin ja kumppanetten irvailuihin, olen kolmevuotta tätä keskustelua seurannut, ja joskus omaltaosaltani nimimerkillä yrittänyt rakentavastikkin kirjoitella, mutta kun kerta toisensa jälkeen saa samaa tuutin täydeltä, kaikki ne arvot jotka itselle on tärkeitä ja rakkaita, lyödään maanrakoon.

"olkioppi,potaska" ym tm. ei liioin lisää halua minkäänlaiseen keskusteluyhteyteen näiden muutamien kanssa.
        Siksi olisi sellainen palsta jossa ei nämä muutamat olisi mukana helpompi ja vähemmän stressiä aiheuttavaa.

ovat monelle teistä niin tuttuja ja turvallisia. Turha niitä on Raamatun oppeihin vaihtaa.

• sen olla pitäisi

Mitä siitä tulisi, jos foorumi olisi päivämiehen tai srk:n sivujen yhteydessä? Ei ainakaan rakentavaa keskustelua, kun kaikki vain jauhaisivat niitä samoja jumalanterveitä ja muita fraaseja kaiken aikaa. Kukaan ei uskaltaisi välttämättä sanoa, mitä todella ajattelee, kun olisi sen vakinaisen ja valvotun nimimerkin takana. En usko, että porukka on aivan niin homogeenistä, että kaikki ajattelisivat samoin. Palsta täyttyisi sellaisista itsevarmoista keskustelijoista kuten eräällä toisella vl-foorumilla. Mielipiteet olisivat aina samanlaisia, eikä kenellekään tulisi hyvä mieli, kun saisi lukea tärkeileviä viestejä, jos ei itse ajattele aivan samoin. Minulle tuli ainakin äärimmäisen paha mieli, kun luin eräältä foorumilta miesten kirjoittamia mielipiteitä perheen sisäisestä hierarkiasta. Siinä mentiin jo sovinismin puolelle. Kannattaisi ajatella varmasti vähän tarkemmin, mitä suustaan päästää. Tämä on selkeästi herjapalsta, mutta ei siinäkään olisi mitään järkeä, että palsta olisi pelkästään vl-uskovaisten miehittämä.

• uudelle palstalle. Etenkin, jos siellä on sheriffinä joku muu kuin Moppi.

• admata.

Jos keskustelupalsta on kuvattu vanhoillislestadiolaiSILLE, niin viestisi voidaan poistaa jo siitä syystä ettet itse ole vanhoillislestadiolainen...

Uudessa palstassa kyse on nimenomaan siitä, että vl:t haluavat OMAN karsinan, jossa kaikki ulkopuoliset olisi "siivottu pois häiritsemästä"...

• admata. kirjoitti:

Jos keskustelupalsta on kuvattu vanhoillislestadiolaiSILLE, niin viestisi voidaan poistaa jo siitä syystä ettet itse ole vanhoillislestadiolainen...

Uudessa palstassa kyse on nimenomaan siitä, että vl:t haluavat OMAN karsinan, jossa kaikki ulkopuoliset olisi "siivottu pois häiritsemästä"...

Täytyy hommata jostakin kunnon tukko heiniä ja liimailla heinät lippalakkiin. Tämä lakki päässä ja ilme hyvin poissaolevan näköisenä kun kirjautuu mahdolliselle uudelle palstalle, niin sitä menee meikäläinen veeällästä kuin väärä raha.

• admata.
        Melperi1 kirjoitti:

Täytyy hommata jostakin kunnon tukko heiniä ja liimailla heinät lippalakkiin. Tämä lakki päässä ja ilme hyvin poissaolevan näköisenä kun kirjautuu mahdolliselle uudelle palstalle, niin sitä menee meikäläinen veeällästä kuin väärä raha.

>>
        Tämä lakki päässä ja ilme hyvin poissaolevan näköisenä kun kirjautuu mahdolliselle uudelle palstalle, niin sitä menee meikäläinen veeällästä kuin väärä raha.
        >>

Juu-u. Varmasti kykenisimme vl:iä esittämään, mutta olisiko sekään sitten hyvä? Meinaan vaan että mielestäni totuutta on mahdotonta ajaa epärehellisesti esittämällä muuta kuin mitä on.

Uusi palsta korostaisi siten feikki-epäilyjä, kun kaikkien pitäisi ainakin esittää vl:iä jos haluaisivat palstalle kirjoitella.

Jos uusi palsta määriteltäisiin vanhoillislestadiolaisille, niin itse en katso voivani sinne kirjoitella.

• admata. kirjoitti:

>>
        Tämä lakki päässä ja ilme hyvin poissaolevan näköisenä kun kirjautuu mahdolliselle uudelle palstalle, niin sitä menee meikäläinen veeällästä kuin väärä raha.
        >>

Juu-u. Varmasti kykenisimme vl:iä esittämään, mutta olisiko sekään sitten hyvä? Meinaan vaan että mielestäni totuutta on mahdotonta ajaa epärehellisesti esittämällä muuta kuin mitä on.

Uusi palsta korostaisi siten feikki-epäilyjä, kun kaikkien pitäisi ainakin esittää vl:iä jos haluaisivat palstalle kirjoitella.

Jos uusi palsta määriteltäisiin vanhoillislestadiolaisille, niin itse en katso voivani sinne kirjoitella.

Minä en feikkaa koskaan millään tavalla.

Homoilla on oma palsta, jonne muilla ei ole asiaa.

Suomi24 voisi sijoittaa tämän mahdollisen uuden palstan sinne naapuriksi. Palstan otsakkeena lukisi vain esim.

"HEINÄHATTUKARSINA"

• tämäkin
        Melperi1 kirjoitti:

Minä en feikkaa koskaan millään tavalla.

Homoilla on oma palsta, jonne muilla ei ole asiaa.

Suomi24 voisi sijoittaa tämän mahdollisen uuden palstan sinne naapuriksi. Palstan otsakkeena lukisi vain esim.

"HEINÄHATTUKARSINA"

Tässäpä todellinen väläys Melperiltä. Tuntuuko yhtään kummalta, jos oikeat vl:t tahtovat oman "karsinan"?

• koska sinä

olet yksi syy, minkä takia halutaan pois tältä palstalta.

• palsta jossa voitte keskenänne
        admata. kirjoitti:

rääpiä päätänne mielin määrin. Juuri Melperin acimlainen ym. "totuuden torvet" ovat tehneet järjellisen keskustelun mahdottomaksi.

• Kun sen päivän
        admata. kirjoitti:

>>
        >>

näkisi,että melperi, acimlainen, admata, Suni, Leena H. ja nimettömät ilkeilijät jäisi unholaan räkyttämään keskenään.

• HarmaaPöllö

Uudesta palstasta ei ole mitään hyötyä. Kyseisellä palstalla painiskeltaisiin samojen ongelmien kanssa, mitä tälläkin palstalla - feikkauksen, poistolinjausten, yms.

Onhan myös olemassa se larssin palsta, jolla kirjautuneet henkilöt voivat käydä keskustelua vl-hengessä. Em palsta on alkuvaikeuksien jälkeen ollut mielestäni ihan ok, jos haluaa keskutelun olevat "tietyn" linjan mukaista. Itse en ole osallistunut ko palstan keskusteluun.

Oikestaan peräänkuuluttaisin kaikilta lukijoilta sitä Päivämiehen esilletuomaa mediakriittisyyttä. Tältäkin palstalta löydätte ne kiinnostavat keskutelut. Sivuuttakaa turhat tai muuten typerät avaukset. Joskus avaus saattaa olla mielenkiintoinen, mutta keskustelu ajautua sivuraiteille. Hyväksykää sekin. Samoin hyväksykää feikkaus. Se kuuluu asiaan. Tietynlaista feikkaustahan on koko elämä!

• sopisi

Kohtaan yhteisöt. Siellä on palstat mm. eri kieliryhmille, romaneille, kuuroille, vammaisille jne. Olisipa sitten kauempana tästä, niin ei mene sekaisin.

• munkki

Tämä palsta on aivan riittävä foorumi. Ei-vl:ien osallistuminen tuo keskusteluun runsaasti lisäväriä ja joskus jopa hyviä näkökulmia.

Täytyy sietää Melperi1:tä ym.

Sitä paitsi, kuten Kotimaan juttu osoitti, kansallisesti tiedossa oleva palsta aiheuttaa aivan erilaista jännitettä ja painoarvoa tälle palstalle kuin että jos palsta olisi SRK:n hallussa.

Minusta on vain hyvä asia, että vl:n ongelmat ovat avoimena ja nähtävillä. Se pakottaa miettimään asioita, eikä vaan pyyhkäisemään niitä maton alle.

Uusi palsta sotkisi ja hajoittaisi keskusteluporukkaa. Parempi kun saadaan koottua kaikki kiinnostuneet tämän palstan äärelle.

• siinä.

Se kait uuden palstan tarpeeseen onkin syynä, että vl:t eivät itse ole enää keskustelussa mukana kuin harvoin. Halutaan palsta, johon he itsekin voivat osallistua eikä joudu tyytymään siihen, että muut keskustelevat heistä ja heidän uskostaan.

Se, että vl:t keskustelisivat muualla, ei siis muuttaisi nykyisen palstan painoarvoa millään tavalla. Samalla lailla nykyiset keskustelijat voisivat pohtia vl:n ongelmia kuin ennenkin. Eikä keskusteluporukka hajoa lainkaan siitä, että toisaalla uusi porukka keskustelisi omista kiinnostuksen kohteistaan.

• sankoin joukoin tänne
        siinä. kirjoitti:

Se kait uuden palstan tarpeeseen onkin syynä, että vl:t eivät itse ole enää keskustelussa mukana kuin harvoin. Halutaan palsta, johon he itsekin voivat osallistua eikä joudu tyytymään siihen, että muut keskustelevat heistä ja heidän uskostaan.

Se, että vl:t keskustelisivat muualla, ei siis muuttaisi nykyisen palstan painoarvoa millään tavalla. Samalla lailla nykyiset keskustelijat voisivat pohtia vl:n ongelmia kuin ennenkin. Eikä keskusteluporukka hajoa lainkaan siitä, että toisaalla uusi porukka keskustelisi omista kiinnostuksen kohteistaan.

niin on vl:iä vastaamassa täällä. Miten niitä yhtäkkiä sitten riittäisi muualle, jos ei tännekään?

minustakaan ei ole tarvetta uusille palstoille, niitä on jo riittämiin

• donitsi

Olen munkeron kanssa samaa mieltä. Ei tarvita mitään uusia sisäpiiripalstoja SRK:n sisälle ja sensuuriin. Tämä palsta saa riittää. Todellisella uskolla ei ole mitään peitettävää eikä salattavaa (rippisalaisuuksia ei tietenkään kerrota). VL:den tehtävä on pitää esillä Raamatun mukaista evankeliumia eri keinoin. Sitä varten on perustettu rauhanyhdistyksiä ja SRK koordinoimaan niiden toimintaa. Sanaa saarnataan ja kylvetään tosin monilla muillakin foorumeilla, kirkoissa ja näillä palstoillakin. Raamatun sanoman eteenpäin vieminen on meidän tehtävä. Siinä ei ole mitään salattavaa. SRK:n tehtävänä olisikin aina vaan kirkastaa sitä, että pysytään Raamatussa. Ja kehottaa siihen muitankin yhdistyksiä. Eikä lähteä omille tulkinnoille tapakristillisyyden säännöistä kilpailemaan. Näin kävi 70-luvulla, kun kritiikkiä ei sallittu ja omavanhurskaus voitti. Nyt pitää huolehtia, että terveellinen arvostelu ja kritiikki säilyy ja mitään ohjaavia keskuskammareita ei synny mihinkään organisaatioon. Oppi tulee Raamatusta, se pitää olla kaikkien arvioitavana avoimesti ja vapaasti.

• a.j.e.
        donitsi kirjoitti:

Olen munkeron kanssa samaa mieltä. Ei tarvita mitään uusia sisäpiiripalstoja SRK:n sisälle ja sensuuriin. Tämä palsta saa riittää. Todellisella uskolla ei ole mitään peitettävää eikä salattavaa (rippisalaisuuksia ei tietenkään kerrota). VL:den tehtävä on pitää esillä Raamatun mukaista evankeliumia eri keinoin. Sitä varten on perustettu rauhanyhdistyksiä ja SRK koordinoimaan niiden toimintaa. Sanaa saarnataan ja kylvetään tosin monilla muillakin foorumeilla, kirkoissa ja näillä palstoillakin. Raamatun sanoman eteenpäin vieminen on meidän tehtävä. Siinä ei ole mitään salattavaa. SRK:n tehtävänä olisikin aina vaan kirkastaa sitä, että pysytään Raamatussa. Ja kehottaa siihen muitankin yhdistyksiä. Eikä lähteä omille tulkinnoille tapakristillisyyden säännöistä kilpailemaan. Näin kävi 70-luvulla, kun kritiikkiä ei sallittu ja omavanhurskaus voitti. Nyt pitää huolehtia, että terveellinen arvostelu ja kritiikki säilyy ja mitään ohjaavia keskuskammareita ei synny mihinkään organisaatioon. Oppi tulee Raamatusta, se pitää olla kaikkien arvioitavana avoimesti ja vapaasti.

*Oppi tulee Raamatusta jne.*
        Sinulla on ajatukset terveellä pohjalla,

• Pikkuruinen

Sinne sais kirjottaa vaan maria ja ne jotka osaa kirjottaa sivistyneesti. Ja tietysti pitäs olla vl.

• akat.
        Pikkuruinen kirjoitti:

Sinne sais kirjottaa vaan maria ja ne jotka osaa kirjottaa sivistyneesti. Ja tietysti pitäs olla vl.

Ja tietysti pitäisi olla akateeminen vl. Joissain tapauksissa voisi riittää pari yliopistotasoista tutkintoa. :)

• ma_ria
        akat. kirjoitti:

Ja tietysti pitäisi olla akateeminen vl. Joissain tapauksissa voisi riittää pari yliopistotasoista tutkintoa. :)

Tuota... heh heh (puisevaa hymyilyä) Mitähän nyt oikein mahdatte tarkoittaa? Aivoituksenne eivät avaudu minulle. Minä kun en mielestäni ole ainakaan ihannoinut tuollaisia asioita. Tietysti sivistynyt keskustelu olisi palstalla poikaa, mutta onkohan siihen itsekään aina yltänyt...

• akat.
        ma_ria kirjoitti:

Tuota... heh heh (puisevaa hymyilyä) Mitähän nyt oikein mahdatte tarkoittaa? Aivoituksenne eivät avaudu minulle. Minä kun en mielestäni ole ainakaan ihannoinut tuollaisia asioita. Tietysti sivistynyt keskustelu olisi palstalla poikaa, mutta onkohan siihen itsekään aina yltänyt...

Puisevaahan tuo hymy välillä on itse kullakin.
        Eivät Teidänkään aivoituksenne aina avaudu. Ihannoimista viestissä ei otettu puheeksi, Te teitte sen omassa vastauksessanne. Jokin kirjoituksessa taisi kolahtaa, kun se sai Teidät
        noin puisevan sivistyneesti vastaamaan.

P.S. Valitan sivistymätöntä käytöstäni.

• Paula E.
        akat. kirjoitti:

Nimimerkki Ma-rian paneutuneesti laatimat viisaat ja hauskat kirjoitukset kiinnostavat lukijoita.

Tämä kertoo pohjimmiltaan todella hyvää tästä palstasta, sen kirjoittajista ja lukijoista.
        Toisinaanhan täälläkin ajaudutaan luvalla sanoen halpahintaiseen ja perustelemattomaan heittelyyn. :-)

Tähän voi todeta vaikkapa sen, että "säälin saa ilmaiseksi, kateus täytyy ansaita".
        ;-)

• akat.
        Paula E. kirjoitti:

Nimimerkki Ma-rian paneutuneesti laatimat viisaat ja hauskat kirjoitukset kiinnostavat lukijoita.

Tämä kertoo pohjimmiltaan todella hyvää tästä palstasta, sen kirjoittajista ja lukijoista.
        Toisinaanhan täälläkin ajaudutaan luvalla sanoen halpahintaiseen ja perustelemattomaan heittelyyn. :-)

Tähän voi todeta vaikkapa sen, että "säälin saa ilmaiseksi, kateus täytyy ansaita".
        ;-)

Totta, kiinnostavat kyllä minuakin, mutta olet varmasti huomannut ma_rian aloitusten keräävän tietyt nimimerkit aloituksen alle keskustelemaan ns. sisäpiirin asioista, joihin harva ei-vl osallistuu. Senpä vuoksi on herättänyt ihmetystä tämä sivistuneen keskusteun kaipuu.

Kirjoituksessani ei ole kysymys kateudesta, mutta jotenkin satutti silmää tuo tuo halu omaaan palstaan ja sivistyneeseen keskusteluun. :)

Kokemkseni mukaan kateuden saa ilmaiseksi, mutta sääli pitää yrittää ansaita. ;)

• ma_ria
        akat. kirjoitti:

Puisevaahan tuo hymy välillä on itse kullakin.
        Eivät Teidänkään aivoituksenne aina avaudu. Ihannoimista viestissä ei otettu puheeksi, Te teitte sen omassa vastauksessanne. Jokin kirjoituksessa taisi kolahtaa, kun se sai Teidät
        noin puisevan sivistyneesti vastaamaan.

P.S. Valitan sivistymätöntä käytöstäni.

Olette salamyhkäisiä, mutta täytyy sanoa, etten pysy kärryillä vihjailuissanne.

Mitä tulee ihannoimiseen, se oli pelkkä arvaus (ei minkään "kolahduksen" seuraus), yritin loogisesti päätellä, mitä mahdatte ajaa takaa.

Olenko muuten sivumennen kysyttynä jossain kaipaillut nimenomaan "sivistynyttä keskustelua"? Ei tule itselle heti mieleen. Toisaalta, en kiistä etteikö se olisi mahdollista. Mutta joka tapauksessa olen tarkoittanut sillä muuta kuin te akat. näytätte ymmärtäneen.

Älkää toki valitelko sivistymätöntä käytöstänne, sillä ainakaan minun silmääni ei sellainen ole pistänyt.

Omaa palstaa olen kyllä kaipaillut pelkästään siksi, että minua rasittavat keskustelun lomaan jatkuvasti heitellyt asiattomuudet. Olisi kiva keskustella näistä asioista sellaisella foorumilla, missä keskustelijoiden motiivit olisivat suunnilleen yhteneväiset. Sillä ei sinänsä ole mitään väliä, olisivatko kekustelijat meitä veeälliä vai eivät. Kaikkien asiallisten ja rakentavaan keskusteluun kykenevien ajatukset ja näkökulmat tähän tunteita herättävään aiheeseen ovat minusta sangen mielenkiintoisia.

Älkää nyt akat. suotta murjottako. Lyökäämme kättä ja unohtakaamme ystävänpäivän kunniaksi hetkeksi se piinallinen kirvely, jota itse kukin tahallisten tai tahattomien sivallusten jäljiltä täällä ajoittain on saanut selkänahassaan tuta!

• akat.
        ma_ria kirjoitti:

Olette salamyhkäisiä, mutta täytyy sanoa, etten pysy kärryillä vihjailuissanne.

Mitä tulee ihannoimiseen, se oli pelkkä arvaus (ei minkään "kolahduksen" seuraus), yritin loogisesti päätellä, mitä mahdatte ajaa takaa.

Olenko muuten sivumennen kysyttynä jossain kaipaillut nimenomaan "sivistynyttä keskustelua"? Ei tule itselle heti mieleen. Toisaalta, en kiistä etteikö se olisi mahdollista. Mutta joka tapauksessa olen tarkoittanut sillä muuta kuin te akat. näytätte ymmärtäneen.

Älkää toki valitelko sivistymätöntä käytöstänne, sillä ainakaan minun silmääni ei sellainen ole pistänyt.

Omaa palstaa olen kyllä kaipaillut pelkästään siksi, että minua rasittavat keskustelun lomaan jatkuvasti heitellyt asiattomuudet. Olisi kiva keskustella näistä asioista sellaisella foorumilla, missä keskustelijoiden motiivit olisivat suunnilleen yhteneväiset. Sillä ei sinänsä ole mitään väliä, olisivatko kekustelijat meitä veeälliä vai eivät. Kaikkien asiallisten ja rakentavaan keskusteluun kykenevien ajatukset ja näkökulmat tähän tunteita herättävään aiheeseen ovat minusta sangen mielenkiintoisia.

Älkää nyt akat. suotta murjottako. Lyökäämme kättä ja unohtakaamme ystävänpäivän kunniaksi hetkeksi se piinallinen kirvely, jota itse kukin tahallisten tai tahattomien sivallusten jäljiltä täällä ajoittain on saanut selkänahassaan tuta!

Aluksi Paula E:lle kirjoittamani vastine korjausten kera. :)

Totta, kiinnostavat kyllä minuakin, mutta olet varmasti huomannut ma_rian aloitusten keräävän tietyt nimimerkit aloituksen alle keskustelemaan ns. sisäpiirin asioista, joihin harva ei-vl osallistuu. Senpä vuoksi on herättänyt ihmetystä tämä sivistyneen keskustelun kaipuu.

Kirjoituksessani ei ole kysymys kateudesta, mutta jotenkin satutti silmää tuo halu omaan palstaan ja sivistyneeseen keskusteluun. :)

Kokemukseni mukaan kateuden saa ilmaiseksi, mutta sääli pitää yrittää ansaita. ;)

Katsokaas, eihän minulla ole mitään logiikkaa kirjoituksissani, joten vika ei ole Teidän.

En viitsinyt kahlata koko ketjua läpi, joten en varmuudella pysty sanomaan, kaipailitteko Te, vai joku muu sivistynyttä keskustelua, mutta aivoihin jäi jälki, joka kertoi minulle sivistystä kaipaillun.

Uudesta palstasta esitin mielipiteeni ylempänä olevassa kirjoituksessani, joten siihen ei ole lisättävää.

En toki murjota, pois se minusta. Lyön mielelläni kättä kanssanne ma_ria lähimmäisen rakkauden, ystävänpäivän ja nettituttavuuden kunniaksi. Kirvely laantuu aikanaan.

Teidän akat.

• nina
        akat. kirjoitti:

Totta, kiinnostavat kyllä minuakin, mutta olet varmasti huomannut ma_rian aloitusten keräävän tietyt nimimerkit aloituksen alle keskustelemaan ns. sisäpiirin asioista, joihin harva ei-vl osallistuu. Senpä vuoksi on herättänyt ihmetystä tämä sivistuneen keskusteun kaipuu.

Kirjoituksessani ei ole kysymys kateudesta, mutta jotenkin satutti silmää tuo tuo halu omaaan palstaan ja sivistyneeseen keskusteluun. :)

Kokemkseni mukaan kateuden saa ilmaiseksi, mutta sääli pitää yrittää ansaita. ;)

Voisiko mainitsemaasi asiaan olla syynä se, että missä Ma ria ja hänen mukanaan tietyt nimimerkit keskustelevat, siellä keskustellaankin asioista eikä pilkata ketään. Voi sitä kutsua sivistyneen keskustelun nimelläkin. Sellaista keskusteluahan monet toivovat, mutta se on harvinaista herkkua. Ja jotta siitä tulisi jokapäiväisempää herkkua, on ilmennyt halua vaihtaa paikkaa. Nykyinen herjanheitto ei todellakaan kiinnosta niin paljon, että voisi siihen osallistua.

• akat.
        nina kirjoitti:

Voisiko mainitsemaasi asiaan olla syynä se, että missä Ma ria ja hänen mukanaan tietyt nimimerkit keskustelevat, siellä keskustellaankin asioista eikä pilkata ketään. Voi sitä kutsua sivistyneen keskustelun nimelläkin. Sellaista keskusteluahan monet toivovat, mutta se on harvinaista herkkua. Ja jotta siitä tulisi jokapäiväisempää herkkua, on ilmennyt halua vaihtaa paikkaa. Nykyinen herjanheitto ei todellakaan kiinnosta niin paljon, että voisi siihen osallistua.

Omasta puolestani voin sanoa, että yritän välttää kaikenlaista pilkkaa ja herjausta, koska sellainen toiminta ei ole hyvän keskustelutavan mukaista, mutta jos toisenlaisen mielipiteen esittäminen koetaan pilkaksi, niin silloin vastuu on kyllä kirjoituksen lukijalla, ei kirjoittajalla.

Kaikin mokomin, perustakaa uusi palsta! Jokaisen sitä haluavan aktiivisuudestahan se on kiinni. Onnea matkaan!

• ma_ria
        akat. kirjoitti:

Aluksi Paula E:lle kirjoittamani vastine korjausten kera. :)

Totta, kiinnostavat kyllä minuakin, mutta olet varmasti huomannut ma_rian aloitusten keräävän tietyt nimimerkit aloituksen alle keskustelemaan ns. sisäpiirin asioista, joihin harva ei-vl osallistuu. Senpä vuoksi on herättänyt ihmetystä tämä sivistyneen keskustelun kaipuu.

Kirjoituksessani ei ole kysymys kateudesta, mutta jotenkin satutti silmää tuo halu omaan palstaan ja sivistyneeseen keskusteluun. :)

Kokemukseni mukaan kateuden saa ilmaiseksi, mutta sääli pitää yrittää ansaita. ;)

Katsokaas, eihän minulla ole mitään logiikkaa kirjoituksissani, joten vika ei ole Teidän.

En viitsinyt kahlata koko ketjua läpi, joten en varmuudella pysty sanomaan, kaipailitteko Te, vai joku muu sivistynyttä keskustelua, mutta aivoihin jäi jälki, joka kertoi minulle sivistystä kaipaillun.

Uudesta palstasta esitin mielipiteeni ylempänä olevassa kirjoituksessani, joten siihen ei ole lisättävää.

En toki murjota, pois se minusta. Lyön mielelläni kättä kanssanne ma_ria lähimmäisen rakkauden, ystävänpäivän ja nettituttavuuden kunniaksi. Kirvely laantuu aikanaan.

Teidän akat.

Mikä suunnaton helpotus tämän asian onnellisen ratkeamisen myötä!

Luin ensin viestinne akat. kepeästi ja lähes olkaani kohauttaen. Mutta mitä perusteellisemmin alkoivat väitteenne saavuttaa tajuntani syvemmän tason, sitä paksumpi synkeys valtasi mieleni. Luinpa sitten uudelleen jokaisen hengentuotteeni tästä ketjusta, ja toden totta; ei ollut edes kiihkeän keskustelun tuoksinassa tuo, nyt jo hyvinkin inhasti korvaan kumahtava sana livennyt eetteriin minun näppäimistöltäni ("sivistynyt keskustelu").

Siinä te akat. olette oikeassa, että sivistystä keskusteluun kylläkin kaipailtiin, jopa yltyvin äänenpainoin, mutta se en ollut minä, niin totta kuin tässä istun ja kirjoitan!

Enkö jo ole ansainnut täysimittaisen säälin osakseni tämän elämäni hetkeksi raiteiltaan suistaneen väärinkäsityksen ja sitä seuranneiden (lähes) aiheettomien syytösten myötä?

Teidän,
        Maria

• ei ole haittaa
        akat. kirjoitti:

Omasta puolestani voin sanoa, että yritän välttää kaikenlaista pilkkaa ja herjausta, koska sellainen toiminta ei ole hyvän keskustelutavan mukaista, mutta jos toisenlaisen mielipiteen esittäminen koetaan pilkaksi, niin silloin vastuu on kyllä kirjoituksen lukijalla, ei kirjoittajalla.

Kaikin mokomin, perustakaa uusi palsta! Jokaisen sitä haluavan aktiivisuudestahan se on kiinni. Onnea matkaan!

Toisenlainen mielipide ei haittaa, sehän on juuri sitä keskustelua. Mikä keskustelu se on, jossa kaikki on yhtä mieltä? Mutta et ole voinut olla huomaamatta tämän palstan keskusteluista sitä vielä toisempaa puolta. Lahopäinen heinähattu, löyhkäävä mätämuna-puolta. Tässäkin ketjussa siitä on oivat malliesimerkit. SITÄ on todella vaikea ymmärtää keskusteluksi.

Se, että kirjoittaja ei ole vl, ei ole tärkein pointti. Tärkeintä on se, että säilytettäisiin sellainen maltti, jolla voisi keskustella kasvotustekin. Eli siis sivistyneesti, kuten ilmaisit.

• akat.
        ma_ria kirjoitti:

Mikä suunnaton helpotus tämän asian onnellisen ratkeamisen myötä!

Luin ensin viestinne akat. kepeästi ja lähes olkaani kohauttaen. Mutta mitä perusteellisemmin alkoivat väitteenne saavuttaa tajuntani syvemmän tason, sitä paksumpi synkeys valtasi mieleni. Luinpa sitten uudelleen jokaisen hengentuotteeni tästä ketjusta, ja toden totta; ei ollut edes kiihkeän keskustelun tuoksinassa tuo, nyt jo hyvinkin inhasti korvaan kumahtava sana livennyt eetteriin minun näppäimistöltäni ("sivistynyt keskustelu").

Siinä te akat. olette oikeassa, että sivistystä keskusteluun kylläkin kaipailtiin, jopa yltyvin äänenpainoin, mutta se en ollut minä, niin totta kuin tässä istun ja kirjoitan!

Enkö jo ole ansainnut täysimittaisen säälin osakseni tämän elämäni hetkeksi raiteiltaan suistaneen väärinkäsityksen ja sitä seuranneiden (lähes) aiheettomien syytösten myötä?

Teidän,
        Maria

Pyydän Teitä lukemaan tarkasti tämän kohdan viestistäni:
        "En viitsinyt kahlata koko ketjua läpi, joten en varmuudella pysty sanomaan, kaipailitteko Te, vai joku muu sivistynyttä keskustelua, mutta aivoihin jäi jälki, joka kertoi minulle sivistystä kaipaillun." Enhän tässä nimenomaisessa kohdassa ollenkaan väittänyt Teidän, hyvä ma_ria, kaipailleen "sivistynyttä keskustelua". Puhuin aivoihini jääneestä jäljestä avausta sieltä täältä lukeneena, että sivistynyttä keskustelua kaipailtiin. Uskon vakuuttelunne, ettette se ollut Te.

Emmekö me jo sopineet asian lähimmäisen rakkauden, ystävänpäivän ja nettikumppanuuden vuoksi ja tähden?

P.S. En nyt ymmärrä, mistä olen Teitä syyttänyt. Kun luette ylläolevan selitykseni, niin ymmärrätte, että olette epäselvän kirjotukseni vuoksi käsittänyt tämän hivelevän vuodatukseni väärin.

Teidän akat.

• akat.
        ei ole haittaa kirjoitti:

Toisenlainen mielipide ei haittaa, sehän on juuri sitä keskustelua. Mikä keskustelu se on, jossa kaikki on yhtä mieltä? Mutta et ole voinut olla huomaamatta tämän palstan keskusteluista sitä vielä toisempaa puolta. Lahopäinen heinähattu, löyhkäävä mätämuna-puolta. Tässäkin ketjussa siitä on oivat malliesimerkit. SITÄ on todella vaikea ymmärtää keskusteluksi.

Se, että kirjoittaja ei ole vl, ei ole tärkein pointti. Tärkeintä on se, että säilytettäisiin sellainen maltti, jolla voisi keskustella kasvotustekin. Eli siis sivistyneesti, kuten ilmaisit.

Toisten mielipiteistä ja kirjoitustyyleistä en ota vastuuta. Jokainen kirjoittaja vastatkoon niistä itse, myös ne vl-kirjoittajat, jotka erittäin herjaavasti kirjoittavat muista uskovista ja jopa omistaan. Siis malttia molemmin puolin!

• ma_ria
        akat. kirjoitti:

Pyydän Teitä lukemaan tarkasti tämän kohdan viestistäni:
        "En viitsinyt kahlata koko ketjua läpi, joten en varmuudella pysty sanomaan, kaipailitteko Te, vai joku muu sivistynyttä keskustelua, mutta aivoihin jäi jälki, joka kertoi minulle sivistystä kaipaillun." Enhän tässä nimenomaisessa kohdassa ollenkaan väittänyt Teidän, hyvä ma_ria, kaipailleen "sivistynyttä keskustelua". Puhuin aivoihini jääneestä jäljestä avausta sieltä täältä lukeneena, että sivistynyttä keskustelua kaipailtiin. Uskon vakuuttelunne, ettette se ollut Te.

Emmekö me jo sopineet asian lähimmäisen rakkauden, ystävänpäivän ja nettikumppanuuden vuoksi ja tähden?

P.S. En nyt ymmärrä, mistä olen Teitä syyttänyt. Kun luette ylläolevan selitykseni, niin ymmärrätte, että olette epäselvän kirjotukseni vuoksi käsittänyt tämän hivelevän vuodatukseni väärin.

Teidän akat.

Toki sovimme ja voitte akat. uskoa että olen siitä iloinen! Ymmärsin hyvin kaikinpuolisen sovinnollisuutenne. Kuten myös uskon tuoneeni julki myös oman sovinnollisuuteni :-)

Eräs asia kuitenkin tarkemmin katsottuna vielä vaivaa mieltäni: sanotte ilmaisseenne ylempänä kantanne erityisesti täällä mainittuun keskustelupalstaan. Se ei osunut silmiini. Mihin sen akat. kirjoititte?

• Uskovainen.
        akat. kirjoitti:

Toisten mielipiteistä ja kirjoitustyyleistä en ota vastuuta. Jokainen kirjoittaja vastatkoon niistä itse, myös ne vl-kirjoittajat, jotka erittäin herjaavasti kirjoittavat muista uskovista ja jopa omistaan. Siis malttia molemmin puolin!

että vanhoillislestadiolaiset nimittävät kaikkia muita uskovaisia paitsi oman herätysliikkeensä jäseniä "epäuskoisiksi".

Voiko tämän törkeämpää herjaamista olla?

• Tapio_M
        Uskovainen. kirjoitti:

että vanhoillislestadiolaiset nimittävät kaikkia muita uskovaisia paitsi oman herätysliikkeensä jäseniä "epäuskoisiksi".

Kuule, ehdottaisin sellaista joustavaa suhtautumista tähän vl-kielenkäyttöön.

Kyseessä on ns. "kaanaankieli". Sen kielen piirissä toisella tavoin joitakin asioita tulkitsevaa ihmistä nimitetään "epäuskoiseksi".

Kun muutat sen termin sisällön tarkoittavan vain vl-näkökulmaa toiselal tavoin ajatteleviin, ymmärtänet, ettei sillä sanalla ole tarkoitus loukata toisella tavoin ajattelevia.

• akat.
        ma_ria kirjoitti:

Toki sovimme ja voitte akat. uskoa että olen siitä iloinen! Ymmärsin hyvin kaikinpuolisen sovinnollisuutenne. Kuten myös uskon tuoneeni julki myös oman sovinnollisuuteni :-)

Eräs asia kuitenkin tarkemmin katsottuna vielä vaivaa mieltäni: sanotte ilmaisseenne ylempänä kantanne erityisesti täällä mainittuun keskustelupalstaan. Se ei osunut silmiini. Mihin sen akat. kirjoititte?

Tässä viestissäni Paula E:lle on yritykseni ilmaista kantani haluamaanne omaan palstaan. :)

"Kirjoituksessani ei ole kysymys kateudesta, mutta jotenkin satutti silmää tuo halu omaan palstaan ja sivistyneeseen keskusteluun." :)

Kirjoitin siis mielipiteeni halustanne uuteen palstaan. Oletteko nyt mielestänne saanut vastauksen?

Olemme nyt kaiketi sopineet ja päässeet yhteisymmärrykseen. Seuraavasi voisimme jättää teitittelyn sikseen ja tehdä sinunkaupat. Sopiiko, vai etenenkö liian nopeasti?

Teidän akat.

• akat.
        Uskovainen. kirjoitti:

Tiesin ja tiedän.

• ma_ria
        akat. kirjoitti:

Tässä viestissäni Paula E:lle on yritykseni ilmaista kantani haluamaanne omaan palstaan. :)

"Kirjoituksessani ei ole kysymys kateudesta, mutta jotenkin satutti silmää tuo halu omaan palstaan ja sivistyneeseen keskusteluun." :)

Kirjoitin siis mielipiteeni halustanne uuteen palstaan. Oletteko nyt mielestänne saanut vastauksen?

Olemme nyt kaiketi sopineet ja päässeet yhteisymmärrykseen. Seuraavasi voisimme jättää teitittelyn sikseen ja tehdä sinunkaupat. Sopiiko, vai etenenkö liian nopeasti?

Teidän akat.

Huomaan, ettette ole perin suorasukainen kannanotossanne, mutta sitä minä en lainkaan pistä pahakseni vaan päinvastoin. Ounastelen kaiken välillämme käydyn keskustelun perusteella, että te ette ole suopea ajatukselle uudesta keskustelupalstasta, mutta toki voi asia olla toisinkin päin.

Ja tähän on lisättävä sekin, että myös oma näkemykseni uuden palstan tarpeellisuudesta on vielä muovaantumaton .-) (tuo hymiötyyppi ei tarkoita tuoda julki sitä, että osani olisi tarkastella ympäröivää todellisuutta ainoastaan yhdellä silmällä, tai se tarkoittaa sitä korkeintaan kuvainnollisesti. Kysymyksessä on nyt lyöntivirhe)

Tepä sen sanoitte akat. Jättäkäämme teitittely sikseen! Vastedes, kun ajaudumme keskusteluun, sinutelkaamme muitta mutkitta! Etenemistahtinne on minulle juuri sopiva.

Sinun, Maria

• akat.
        ma_ria kirjoitti:

Huomaan, ettette ole perin suorasukainen kannanotossanne, mutta sitä minä en lainkaan pistä pahakseni vaan päinvastoin. Ounastelen kaiken välillämme käydyn keskustelun perusteella, että te ette ole suopea ajatukselle uudesta keskustelupalstasta, mutta toki voi asia olla toisinkin päin.

Ja tähän on lisättävä sekin, että myös oma näkemykseni uuden palstan tarpeellisuudesta on vielä muovaantumaton .-) (tuo hymiötyyppi ei tarkoita tuoda julki sitä, että osani olisi tarkastella ympäröivää todellisuutta ainoastaan yhdellä silmällä, tai se tarkoittaa sitä korkeintaan kuvainnollisesti. Kysymyksessä on nyt lyöntivirhe)

Tepä sen sanoitte akat. Jättäkäämme teitittely sikseen! Vastedes, kun ajaudumme keskusteluun, sinutelkaamme muitta mutkitta! Etenemistahtinne on minulle juuri sopiva.

Sinun, Maria

Kiitos Sinulle ma-ria, että näin lyhyen tuttavuuden jälkeen suostuit sinunkauppoihin.
        Luen kyllä mielelläni kirjoituksiasi, mutta niihin osallistumiseen eivät kykyni riitä.

Tuus
        akat.

• ei vanhoillinen
        Tapio_M kirjoitti:

Kyseessä on ns. "kaanaankieli". Sen kielen piirissä toisella tavoin joitakin asioita tulkitsevaa ihmistä nimitetään "epäuskoiseksi".

Kun muutat sen termin sisällön tarkoittavan vain vl-näkökulmaa toiselal tavoin ajatteleviin, ymmärtänet, ettei sillä sanalla ole tarkoitus loukata toisella tavoin ajattelevia.

Vastuu viestin perillemenosta ei ole kuulijalla (paitsi ehkä savolaisten kanssa :) Vastuu viestistä on viestijällä! Sinä et voi syyttää ei vl:llää siitä että hän ei ymmärrä sinun omaa sisäpiirisalangiasi. Siis jos et tarkoita että kanssasi keskusteleva ei vl on vähintäänkin ateisti, tai saatananpalvoja, niin älä nimittele kirkkoon kuuluvaa ei vl:ää kevyesti ja puolihuolimattomasti epäuskoiseksi!
        Ellei palstan nimi ole keskustelus kaanaankielellä, niin oletuksena on että käytetään suurinpiirtein yleissuomea. Epäuskoinen on loukkaus perususkovaiselle yleissuomeksi.
        Sitäpaitsi nyt on turha puolustautua silllä, että voidaan olettaa tällä palstalla käytettävän kaanaankieltä, sillä termi on teillä yleisessä käytössä muutenkin puhuttaessa ei vl:istä. Loukkaa se päin naamaakin sanottuna, eikä vain palstalla.

P.S. Alunperin aloin seurata palstaa nimenomaan päästäkseni selville "lestadiolaislatinasta", kun en aina ymmärtänyt mistä toiset puhuivat

• Uskovainen.
        ei vanhoillinen kirjoitti:

Vastuu viestin perillemenosta ei ole kuulijalla (paitsi ehkä savolaisten kanssa :) Vastuu viestistä on viestijällä! Sinä et voi syyttää ei vl:llää siitä että hän ei ymmärrä sinun omaa sisäpiirisalangiasi. Siis jos et tarkoita että kanssasi keskusteleva ei vl on vähintäänkin ateisti, tai saatananpalvoja, niin älä nimittele kirkkoon kuuluvaa ei vl:ää kevyesti ja puolihuolimattomasti epäuskoiseksi!
        Ellei palstan nimi ole keskustelus kaanaankielellä, niin oletuksena on että käytetään suurinpiirtein yleissuomea. Epäuskoinen on loukkaus perususkovaiselle yleissuomeksi.
        Sitäpaitsi nyt on turha puolustautua silllä, että voidaan olettaa tällä palstalla käytettävän kaanaankieltä, sillä termi on teillä yleisessä käytössä muutenkin puhuttaessa ei vl:istä. Loukkaa se päin naamaakin sanottuna, eikä vain palstalla.

P.S. Alunperin aloin seurata palstaa nimenomaan päästäkseni selville "lestadiolaislatinasta", kun en aina ymmärtänyt mistä toiset puhuivat

tarkoittaa vanhoillislestadiolaisen kielenkäytössä ja ajatusmaailmassa helvettiin matkalla olevia pakanoita sekä muita Jeesuksen Kristuksen lunastamia uskovaisia kuin vanhoillislestadiolaisia.

Tämä on totuus ja näin opetetaan rauhanyhdistyksillä. Tällä palstalla moni vl yrittää vääntää asian toiseksi hävetessään oman herätysliikkeensä oppia, mutta totuus ei muutu miksikään.

• ei vanhoillinen
        Tapio_M kirjoitti:

Eräässä toisessa ketjussa tuli ilmi kulttuuriero kielenkäytössä. Jotta vastaavat loukkaantumiset voitaisiin vältää (siis kaanaankielen epäuskoinen ei kuulemma olekaan loukkaus...). Niin voisiko joku laatia Kaanaankieli - suomi sanakirjan, josta voisi ensin opetella termit, ennen kuin ryhtyy keskustelua seuraamaan. Ja jos mahdollista niin saisiko kirjaimellisen selityksen lisäksi myös tarkennuksen sävyyn, siis onko termi neutraali, kehuva vai loukkaava. Kun ei kieltä osaa niin on voinut mennä monta hyvää loukkaustakin sivu suun :)
        Epäselviä termejä ns. normaalikieliselle ovat mm.
        siioni, laodikkealaiset, vikominen ym. Listaa saa jatkaa.

• ei vanhoillinen
        ei vanhoillinen kirjoitti:

Eräässä toisessa ketjussa tuli ilmi kulttuuriero kielenkäytössä. Jotta vastaavat loukkaantumiset voitaisiin vältää (siis kaanaankielen epäuskoinen ei kuulemma olekaan loukkaus...). Niin voisiko joku laatia Kaanaankieli - suomi sanakirjan, josta voisi ensin opetella termit, ennen kuin ryhtyy keskustelua seuraamaan. Ja jos mahdollista niin saisiko kirjaimellisen selityksen lisäksi myös tarkennuksen sävyyn, siis onko termi neutraali, kehuva vai loukkaava. Kun ei kieltä osaa niin on voinut mennä monta hyvää loukkaustakin sivu suun :)
        Epäselviä termejä ns. normaalikieliselle ovat mm.
        siioni, laodikkealaiset, vikominen ym. Listaa saa jatkaa.

Piti mennä uudeksi aloitukseksi,hupsista,anteeksi!

• Yrjö
        Tapio_M kirjoitti:

Miksi tahallasi vääristelet asioita? Ai niin olet vanhoillislestadiolainen.

• Uskovainen. kirjoitti:

tarkoittaa vanhoillislestadiolaisen kielenkäytössä ja ajatusmaailmassa helvettiin matkalla olevia pakanoita sekä muita Jeesuksen Kristuksen lunastamia uskovaisia kuin vanhoillislestadiolaisia.

Tämä on totuus ja näin opetetaan rauhanyhdistyksillä. Tällä palstalla moni vl yrittää vääntää asian toiseksi hävetessään oman herätysliikkeensä oppia, mutta totuus ei muutu miksikään.

Tuossa olen samaa mieltä kanssasi ja rohkenen sen sanoa ihan nimelläni.

Vasta täällä olen törmännyt veeälliin, jotka eivät oman puheensa mukaan tarkoitakaan toisen rajaamista Jumalan valtakunnan väärälle puolelle, vaikka nimittävät keskustelukaveria epäuskoiseksi. Tai puhuvat luontevasti uskovaisista - tarkoittaen kuitenkin vain veeälliä. Sitten kun kysyy tarkemmin, niin ei se niin olekaan? Ei sillä haluttukaan rajata mitään!!!

Minulle se sana on aina tarkoittanut veeällien kanssa sitä, että jos ei ole vl eli uskovainen, on sitten epäuskoinen eli eitaivaaseenmatkallaoleva. Siksi meille saarnataan parannusta ihan tuntemattomana - sumeilematta ja tutkimatta.

Jos joku ns. sivistyneempi ja fiksumpi vl ajattelee toisin, niin olisi korrektia käyttää neutraalimpaa sanaa kuin "epäuskoinen", jos ei kuitenkaan tarkoita sitä, mitä se kunnon veeällän puheessa ja saarnassa tarkoittaa.

Se on loukkaavaa. Minä en suostu sellaisen ihmisen kanssa puhumaan edes ilmoista, jos toinen käyttää minusta tuota sanaa tosissaan.

Lipahdukset annan etulahjana anteeksi, jos tunnen, ettei toisella ole tuomiomieltä minua kohtaan muuten.

Siksi täälläkin usein takerrun sellaisiin viesteihin, joissa puhutaan uskovaisista ja tarkoitetaan vain veeälliä. Vaikka esim. se ns. uskovaisten oma palsta, jonne me muut emme ole tietenkään tervetulleita. Kai siksi koska olemme heidän mielestään epäuskoisia? Sehän on selvä vastakohta sanalle uskovainen.

Luulen ymmärtäväni jotakin suomenkielestä? Mutta kaanaankielellä on helppo sumentaa ja tehdä meidät epätietoisiksi, mitä vl tarkoittaa oikeasti puhuessaan meistä muista. Loukkaantuminen on ainakin useimmiten lopputuloksena.

• sellaista
        x-vl kirjoitti:

Tuossa olen samaa mieltä kanssasi ja rohkenen sen sanoa ihan nimelläni.

Vasta täällä olen törmännyt veeälliin, jotka eivät oman puheensa mukaan tarkoitakaan toisen rajaamista Jumalan valtakunnan väärälle puolelle, vaikka nimittävät keskustelukaveria epäuskoiseksi. Tai puhuvat luontevasti uskovaisista - tarkoittaen kuitenkin vain veeälliä. Sitten kun kysyy tarkemmin, niin ei se niin olekaan? Ei sillä haluttukaan rajata mitään!!!

Minulle se sana on aina tarkoittanut veeällien kanssa sitä, että jos ei ole vl eli uskovainen, on sitten epäuskoinen eli eitaivaaseenmatkallaoleva. Siksi meille saarnataan parannusta ihan tuntemattomana - sumeilematta ja tutkimatta.

Jos joku ns. sivistyneempi ja fiksumpi vl ajattelee toisin, niin olisi korrektia käyttää neutraalimpaa sanaa kuin "epäuskoinen", jos ei kuitenkaan tarkoita sitä, mitä se kunnon veeällän puheessa ja saarnassa tarkoittaa.

Se on loukkaavaa. Minä en suostu sellaisen ihmisen kanssa puhumaan edes ilmoista, jos toinen käyttää minusta tuota sanaa tosissaan.

Lipahdukset annan etulahjana anteeksi, jos tunnen, ettei toisella ole tuomiomieltä minua kohtaan muuten.

Siksi täälläkin usein takerrun sellaisiin viesteihin, joissa puhutaan uskovaisista ja tarkoitetaan vain veeälliä. Vaikka esim. se ns. uskovaisten oma palsta, jonne me muut emme ole tietenkään tervetulleita. Kai siksi koska olemme heidän mielestään epäuskoisia? Sehän on selvä vastakohta sanalle uskovainen.

Luulen ymmärtäväni jotakin suomenkielestä? Mutta kaanaankielellä on helppo sumentaa ja tehdä meidät epätietoisiksi, mitä vl tarkoittaa oikeasti puhuessaan meistä muista. Loukkaantuminen on ainakin useimmiten lopputuloksena.

• x-vl.
        sellaista kirjoitti:

Ei tarvitse luetella ketkä sinne, vielä olemattomalle palstalle olisivat tervetulleita kirjoittajiksi.

Avauksessa sanotaan "vanhoillislestadiolaisille".
        Toisessa viestissä tarkennetaan, että "meille uskovaisille". Kolmannessa moititaan meitä muita hästääjiksi ja sotkijoiksi, joista halutaan eroon. jne. jne.

Eikö se ole selvää suomea?

• sanotaan
        x-vl. kirjoitti:

Ei tarvitse luetella ketkä sinne, vielä olemattomalle palstalle olisivat tervetulleita kirjoittajiksi.

Avauksessa sanotaan "vanhoillislestadiolaisille".
        Toisessa viestissä tarkennetaan, että "meille uskovaisille". Kolmannessa moititaan meitä muita hästääjiksi ja sotkijoiksi, joista halutaan eroon. jne. jne.

Eikö se ole selvää suomea?

..palsta jolla vanhoillislestadiolaisetkin voivat kirjoitella....

• Tapio M.
        Yrjö kirjoitti:

Miksi tahallasi vääristelet asioita? Ai niin olet vanhoillislestadiolainen.

Tarkoiuts ei ole vääristellämitään. Kertoisitko ystävällisesti tarkemmin, niin voin parhaani mukaan korjata asian.

• Yrjö
        Tapio M. kirjoitti:

Tarkoiuts ei ole vääristellämitään. Kertoisitko ystävällisesti tarkemmin, niin voin parhaani mukaan korjata asian.

että termi "epäuskoinen" ei suinkaan ole mitään kaanaan kieltä vanhoillislestadiolaisten suussa. Se tarkoittaa kaikkia muita kuin vanhoillislestadiolaisia. Jos ihminen ei ole uskovainen, niin hän on epäuskoinen.

Mitä tapahtuu Raamatun mukaan uskovaisille tämän elämän jälkeen? He menevät taivaaseen. Mitä tapahtuu Raamatun mukaan epäuskoisille tämän elämän jälkeen? He menevät kadotukseen. Niinpä kutsuessaan kaikkia muita vilpittömiä uskovaisia paitsi oman herätysliikkeensä jäseniä "epäuskoisiksi" vanhoillislestadiolaiset tuomitsevat miljoonittain elävässä uskossa olevia kadotukseen.

Tiedät varmaan, mitä Raamattu sanoo tuomitsemisesta.

Tätä todellisuutta yritit kaunistella ja harhauttaa niitä lukijoita, jotka eivät tunne vl-oppeja.

• täällä palstoja
        sanotaan kirjoitti:

suomi24 pullollaan mihin voivat vanhollisleestaadiolaiset kirjoitella, ei kai sitä kukaan kiellä? Vai kieltääkö ja pitäisi olla jokin virallisesti hyväksytty palsta?. Mihin sitä uutta palstaa tarvittaisiin sitten? On palstoja äideille ja isille, eläimistä, lapsista, uskonnoista, puutarhasta yms. yms. eikö näistä löydy mieluista, vai eivätkö vain kelpaa?

• x-vl.
        sanotaan kirjoitti:

Niinhän siinä oli. Minä luin rivien välejä ja tein yhteenvetoja veeällien toiveista. ;(

En siltikään jaksa vielä uskoa, että olisin kovin väärin ajatellut kunnon veeällien tarkoitusperistä.

• vastaan
        sellaista kirjoitti:

tässä kun hierarkia oli liian syvä.

Onkohan sinusta tullut "hienohelma", kun olet alkanut rivien välejä niin tarkasti tulkitsemaan ja olet niin rantusti puhuteltava...Harmi, sillä olet tähän asti ollut oikein leppoisa juttukavaeri. Terv. sellainen kunnon vl:-)))

• x-vl.
        vastaan kirjoitti:

tässä kun hierarkia oli liian syvä.

Onkohan sinusta tullut "hienohelma", kun olet alkanut rivien välejä niin tarkasti tulkitsemaan ja olet niin rantusti puhuteltava...Harmi, sillä olet tähän asti ollut oikein leppoisa juttukavaeri. Terv. sellainen kunnon vl:-)))

Ihan oikea arvio minusta.
        En ole leppoisa juttukaveri.
        Tai voin ollakin, jos tunnen olevani tasavertainen ja hyväksytty keskustelukaveri.

• tule, niin meidän kaikkien pitää sietää nimimerkkiä "munkki".

Eihän se helppoa ole kuten tiedämme, mutta ei mahda mitään.

• heinähattu

Se joutuisit sinäkin Melperi keksimään uuden sloganin. Et voisi olkiopista enää puhua, kun se jäisi tänne entiselle.

• rinkeli

Munkki on viisas mies.

• rinkeli kirjoitti:

Munkki on viisas mies.

Saattaa olla, mutta sivistymätön henkilö on joka tapauksessa kyseessä. Useaan otteeseen IRVISTELEE tiettyjen nimimerkkien suuntaan eikä keskity palstan teemaan.

Sellainen henkilö on ÖYKKÄRI, joka ei tajua tällaisen keskustelupalstan luonnetta.

• rinkeli
        Melperi1 kirjoitti:

Saattaa olla, mutta sivistymätön henkilö on joka tapauksessa kyseessä. Useaan otteeseen IRVISTELEE tiettyjen nimimerkkien suuntaan eikä keskity palstan teemaan.

Sellainen henkilö on ÖYKKÄRI, joka ei tajua tällaisen keskustelupalstan luonnetta.

Pelleiletkö sinä ja pidät meitä pilkkanasi, vai voitko oikeasti olla noin sokea itsellesi?

Menepäs huviksesi lukemaan ketjuista omia kommenttejasi ja kerro sitten, kuka täällä IRVISTELEE toisten keskustelijoitten suuntaan ja on ÖYKKÄRI eikä tajua keskustelupalstan luonnetta.

Sinähän olet itse palstan PAHIN HÄIRIKKÖ! Et juuri muuta teekään kun HAUKUT ja NIMITTELET niitä, jotka ovat kanssasi eri mieltä.

Munkki keskustelee kaiken aikaa ystävällisesti ja toisia kunnioittaen, tarjoaa hyvää esimerkkiä sivistyneestä keskustelusta. Sama ei tule kyllä sinusta mieleen. Saisit ottaa munkista melkoisesti mallia.

• rinkeli kirjoitti:

Pelleiletkö sinä ja pidät meitä pilkkanasi, vai voitko oikeasti olla noin sokea itsellesi?

Menepäs huviksesi lukemaan ketjuista omia kommenttejasi ja kerro sitten, kuka täällä IRVISTELEE toisten keskustelijoitten suuntaan ja on ÖYKKÄRI eikä tajua keskustelupalstan luonnetta.

Sinähän olet itse palstan PAHIN HÄIRIKKÖ! Et juuri muuta teekään kun HAUKUT ja NIMITTELET niitä, jotka ovat kanssasi eri mieltä.

Munkki keskustelee kaiken aikaa ystävällisesti ja toisia kunnioittaen, tarjoaa hyvää esimerkkiä sivistyneestä keskustelusta. Sama ei tule kyllä sinusta mieleen. Saisit ottaa munkista melkoisesti mallia.

Kun palstalla keskustellaan, niin joku vl saattaa kirjoittaa kommentin, jossa ei ole päätä eikä häntää maallisesti tahi taivaallisesti ajatellen. Silloin saatan vastauksessani käyttää lempeämielisesti tiettyjä tuttavallisia ilmaisuja henkilöstä varsinaisen asian ohella. Normaalisti keskityn tietenkin asiakysymyksiin.

Ystäväsi "munkki" sen sijaan viittaa omissa kommenteissa mm. minun nimimerkkiini ilman, että olemme missään keskustelussa keskenämme. Olen muutamaan otteeseen sattumalta huomannut nimimerkkini "munkin" kirjoituksessa, joka koskee täysin muuta asiaa. Näin toimiessaan ja epäystävällisesti IRVISTELLESSÄÄN aivan muualla joistakin toisista kirjoittajista ilman, että näillä on mahdollisuus puolustautua, elleivät sattumalta huomaa asiaa, "munkki" osoittaa olevansa SIVISTYMÄTÖN MOUKKA.

• rinkeli kirjoitti:

Join juuri päiväkahvit ja söin kahvin kanssa munkin.

Joten se siitä.

• a.j.e.
        Melperi1 kirjoitti:

Join juuri päiväkahvit ja söin kahvin kanssa munkin.

Joten se siitä.

kun olen tuossa omiakin taustoja kertoillut, niin kysyisin viehtymyksestäsi vl:iin
        Kiihkeä sanailusi kertoo paljon enemmän sinusta, kuin uskotkaan!
        Asia vetää sinua puoleensa.

• a.j.e. kirjoitti:

kun olen tuossa omiakin taustoja kertoillut, niin kysyisin viehtymyksestäsi vl:iin
        Kiihkeä sanailusi kertoo paljon enemmän sinusta, kuin uskotkaan!
        Asia vetää sinua puoleensa.

Taannoin osuin Lestadiolaisuus-palstalle (silloin oli vain yksi palsta). En tiennyt vl-opeista silloin mitään.

Siellä minulle kävi selväksi ne PIMEYDEN HARHAOPIT, joita vl-herätysliike opettaa. 1) "Vain me" olemme maailman ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia. 2) "Vain me" pystymme antamaan synnit anteeksi, me olemme riistäneet Jumalalta vallan antaa syntejä anteeksi. 3) Ilman "meitä" sielu ei voi pelastua, Jumala ei yksin siihen pysty.

Ensin ajattelin, että eihän tuollaisia oppeja mikään kristilliseksi itseään kutsuva hengellinen yhteisö voi opettaa, koska on olemassa Raamattu, jota voi lukea. Totuus paljastui aikanaan ja järkyttävä totuus oli se, että kyllä vl-herätysliike tosiaankin opettaa noin.

Silloin päätin omalla osuudellani ja Jumalan sanan avulla lyödä kiilaa tuohon HARHAOPETUKSEEN. Onhan näet todella kornia, että vl-puhuvat vetävät HARHANARUSSA kymmeniä tuhansia ihmisiä.

Tämän LEMUAVAN HENGELLISEN MÄTÄMUNAN kimppuun meidän kaikkien Raamatun oppeja kunnioittavien kirjoittajien pitää Raamatun totuuksien kera käydä.

Tässä vastaus arvailuihisi.

• törkeyden huippu
        Melperi1 kirjoitti:

Taannoin osuin Lestadiolaisuus-palstalle (silloin oli vain yksi palsta). En tiennyt vl-opeista silloin mitään.

Siellä minulle kävi selväksi ne PIMEYDEN HARHAOPIT, joita vl-herätysliike opettaa. 1) "Vain me" olemme maailman ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia. 2) "Vain me" pystymme antamaan synnit anteeksi, me olemme riistäneet Jumalalta vallan antaa syntejä anteeksi. 3) Ilman "meitä" sielu ei voi pelastua, Jumala ei yksin siihen pysty.

Ensin ajattelin, että eihän tuollaisia oppeja mikään kristilliseksi itseään kutsuva hengellinen yhteisö voi opettaa, koska on olemassa Raamattu, jota voi lukea. Totuus paljastui aikanaan ja järkyttävä totuus oli se, että kyllä vl-herätysliike tosiaankin opettaa noin.

Silloin päätin omalla osuudellani ja Jumalan sanan avulla lyödä kiilaa tuohon HARHAOPETUKSEEN. Onhan näet todella kornia, että vl-puhuvat vetävät HARHANARUSSA kymmeniä tuhansia ihmisiä.

Tämän LEMUAVAN HENGELLISEN MÄTÄMUNAN kimppuun meidän kaikkien Raamatun oppeja kunnioittavien kirjoittajien pitää Raamatun totuuksien kera käydä.

Tässä vastaus arvailuihisi.

Nyt melperi kyllä teki pohjanoteerauksen itsestään.
        Tuollaisia ei kirjoita henkisesti terve ja tasapainoinen ihminen. "hullu tai humalassa" jompi kumpi!

• tuossa
        törkeyden huippu kirjoitti:

Nyt melperi kyllä teki pohjanoteerauksen itsestään.
        Tuollaisia ei kirjoita henkisesti terve ja tasapainoinen ihminen. "hullu tai humalassa" jompi kumpi!

puhuttiin vanhoillislestadiolaisuudesta pientä kuvakieltä käyttäen.

• on kenenkin
        tuossa kirjoitti:

puhuttiin vanhoillislestadiolaisuudesta pientä kuvakieltä käyttäen.

TOTTA. Siitä voidaan olla montaakin mieltä. Koska vl-t on tuollaisella törkykielellä puhunut muista?

Itse jos käyttäisin tuollaista kieltä kanssaihmisiäni kohtaan, se olisi synti. Toivottavasti tuollainen kielenkäyttö saadaan kuriin täällä, sillä se ei ole kenellekkään hyväksi.

Ei tämä keskustelupalsta ole mikään törkypalsta, vai olenko liian hyväuskoinen kuvitellessani että täällä keskustelisi sivistyneitä ihmisiä.

Aika ajoin tulee kyllä epäilyksiä siitä:(

• zzzzz
        on kenenkin kirjoitti:

TOTTA. Siitä voidaan olla montaakin mieltä. Koska vl-t on tuollaisella törkykielellä puhunut muista?

Itse jos käyttäisin tuollaista kieltä kanssaihmisiäni kohtaan, se olisi synti. Toivottavasti tuollainen kielenkäyttö saadaan kuriin täällä, sillä se ei ole kenellekkään hyväksi.

Ei tämä keskustelupalsta ole mikään törkypalsta, vai olenko liian hyväuskoinen kuvitellessani että täällä keskustelisi sivistyneitä ihmisiä.

lukuisia vl-herätysliikkeen opettamia harhaoppeja.

• Yksi monista
        on kenenkin kirjoitti:

kirjoittaa omalla persoonallisella tyylillään.

• Larssin palsta

a.j.e. kyselee, kai te minut vielä luette teikäläisiin?

• nykyään

Taisi vanha nimimerkki saada niin pahan sivumaun, että vaihtoi.

Mutta sisältö selvästi sama. Mihinpä se koira karvoistaan pääsisi...

• Hynde

• meikäläinen

Ei heti olisi tullut mieleen. Olet vissiin niitä "laitimmaisen tuntosia"?

• a.j.e.

Monen ulkopuolisen silmissä kyllä,
        monen vl:n mielestä "Susi lammasten vaatteissa"

vl.perheeseen syntyneenä ei kai"koira karvoistaan pääse"

Olen jo aiemmin sanonut, että jos joku vihaa jotakin, niin todellisuudessa se kiehtoo häntä!

Melperikin puhuu Raamatusta ihan asiaa, ei hän
        vihan voimalla toimi.
        Mahtavat metafoorat tosin :olkiopit,heinähatut
        ym.
        Miksi muuten Päivämiehen perustamisen aikaiset
        uskovaiset olivat sanoneet, että parempi lukea kaksi sanaa Raamattua, kuin Päivämiestä?
        Niin: miksi?

• pakkula
        a.j.e. kirjoitti:

Monen ulkopuolisen silmissä kyllä,
        monen vl:n mielestä "Susi lammasten vaatteissa"

vl.perheeseen syntyneenä ei kai"koira karvoistaan pääse"

Olen jo aiemmin sanonut, että jos joku vihaa jotakin, niin todellisuudessa se kiehtoo häntä!

Melperikin puhuu Raamatusta ihan asiaa, ei hän
        vihan voimalla toimi.
        Mahtavat metafoorat tosin :olkiopit,heinähatut
        ym.
        Miksi muuten Päivämiehen perustamisen aikaiset
        uskovaiset olivat sanoneet, että parempi lukea kaksi sanaa Raamattua, kuin Päivämiestä?
        Niin: miksi?

Kuitenkin toe´tesivat, että näin oli Jumalan tahto. Miksi ne muutamat vastustajat ja epäilijät kuitenkin ymmärsivät lehden tarpeelliseksi?

Raamattua tulee lukea joka tapauksessa, siitä syystä pidetäänkin Raamattuluokka opetusta Rauhanyhdistysten toimesta. Laapsille ja nuorille halutaan tehdä raamattu tutuksi ja rakkaaksi.

• a.j.e.
        pakkula kirjoitti:

Kuitenkin toe´tesivat, että näin oli Jumalan tahto. Miksi ne muutamat vastustajat ja epäilijät kuitenkin ymmärsivät lehden tarpeelliseksi?

Raamattua tulee lukea joka tapauksessa, siitä syystä pidetäänkin Raamattuluokka opetusta Rauhanyhdistysten toimesta. Laapsille ja nuorille halutaan tehdä raamattu tutuksi ja rakkaaksi.

Miten Hän tahtonsa ilmaisi?

Miksi kirkon opetus Raamatusta ei kelpaa?
        vaikka kuulutte kirkkoon.
        Olen ennenkin kysynyt, miten voitte olla yhtä
        vääräoppiseksi mielletyn kirkon kanssa?
        pimeys(kirkko) valkeus(vl)= aika hämärää
        Kysyn: voiko pimeys ja valkeus olla yhtä?

• pakkula
        a.j.e. kirjoitti:

Miten Hän tahtonsa ilmaisi?

Miksi kirkon opetus Raamatusta ei kelpaa?
        vaikka kuulutte kirkkoon.
        Olen ennenkin kysynyt, miten voitte olla yhtä
        vääräoppiseksi mielletyn kirkon kanssa?
        pimeys(kirkko) valkeus(vl)= aika hämärää
        Kysyn: voiko pimeys ja valkeus olla yhtä?

Omatunto meitä muistuttaa, vaikka ulkopuoliset eivät sitä huomaa. samalla tavalla kritisoimme kirkon väärää opetusta sisältä käsin, vaikka kirkosta eronneet eivät tiedäkään sitä. Tai eivät haluakaan huomata.

• Leena Huovinen
        pakkula kirjoitti:

Omatunto meitä muistuttaa, vaikka ulkopuoliset eivät sitä huomaa. samalla tavalla kritisoimme kirkon väärää opetusta sisältä käsin, vaikka kirkosta eronneet eivät tiedäkään sitä. Tai eivät haluakaan huomata.

tuo "omatunto" taitaa olla paatumuksen tilassa, kun ei edes omia jälkiään halua korjata.

• vastaatko

• Leena Huovinen

• hannestapani
        pakkula kirjoitti:

rippisalaisuudella? Saako rippisalaisuudesta puhua julkisesti? Jos, niin kuka saa ja kuka ei?

Kuinka monta kertaa uskovan tulee yhdestä ja samasta kerran tehdystä synnistään parannus tehdä? Riittääkö kerta? Vai missä kulkee raja?

Tuleeko uskovan tehdä parannus myös häntä vastaan esitetyistä perättömistä väitteistä? Vai tulee perättömien väitteiden esittäjän tehdä parannus?

• matti

Kivisen Sokea-Matti,puhujaveli, aikoinaan sanoi:
      "Kukas sen maailman suun tukkis... sen kanssa on tultava toimeen.."

• mima

Miten tulee toimia, että palstan saa avatuksi? Ylläpidolle on toivomus esitetty, mitä muuta pitää tehdä?

Tämänpäiväinen viestittely tässä ketjussa on vahvistanut entisestään tarvetta saada uusi areena. Olkoon sen nimi sitten vaikka heinähattujen karsina sitten, ei se nimi sitä pahenna. Kunhan keskustelu on kohtuullisempaa kuin täällä. Tästä se ei ainakaan pahemmaksi voi tulla.

• samojen

feikkien ja häirikköjen tuleminen tälle toiselle palstalle, jos kyseessä ei ole rekisteröitymistä vaativa palsta? En usko, että suomi24:lla on minkäänlaisia intressejä tehdä vartavasten vl:iä varten omaa rekisteröitymistä vaativaa palstaa.

Ja teillähän on omia rek.pakollisia palstoja vaikka kuinka paljon, miksi ette käytä niitä?

Tai jos mikään niistä ei kiinnosta, niin perustakaa uusi.

• rekisteröintiä
        samojen kirjoitti:

feikkien ja häirikköjen tuleminen tälle toiselle palstalle, jos kyseessä ei ole rekisteröitymistä vaativa palsta? En usko, että suomi24:lla on minkäänlaisia intressejä tehdä vartavasten vl:iä varten omaa rekisteröitymistä vaativaa palstaa.

Ja teillähän on omia rek.pakollisia palstoja vaikka kuinka paljon, miksi ette käytä niitä?

Tai jos mikään niistä ei kiinnosta, niin perustakaa uusi.

Ei tarvita rekisteröintiä eikä kontrollointia. Kun palsta on suunnattu toisin, ainakin hieman muuttuu kirjoitustyyli. Kai niitä samojakin tulisi sinne, mutta eivät enää samoilla teemoilla. Siinä uudessahan ei keskustella vanhoillislestadiolaisuudesta, vaan että vl:t keskustelevat. Aivan kuten on palstoja nimeltä vammaiset, meänkieliset, kuurot. Siihenhän sopii hyvin sitten heinähatut.

• mutta että

" Kunhan keskustelu on kohtuullisempaa kuin täällä. Tästä se ei ainakaan pahemmaksi voi tulla."

Hah hah..

epäilen. Luulen että monet tekevät kaikkensa jotta siitä palstasta tulisi paljon pahempikin.

Herätkää todellisuuteen!

• että, MIKSI
        mutta että kirjoitti:

" Kunhan keskustelu on kohtuullisempaa kuin täällä. Tästä se ei ainakaan pahemmaksi voi tulla."

Hah hah..

epäilen. Luulen että monet tekevät kaikkensa jotta siitä palstasta tulisi paljon pahempikin.

Herätkää todellisuuteen!

haluavat tehdä kaikkensa, että tulisi pahempi? Eipä paljon pahemmaksi voi tulla.

Onko toisien kiusaaminen niin mukavaa,että joidenkin elämä ja energia menee siihen että voi vl.iä haukkua?

• a.j.e.
        että, MIKSI kirjoitti:

haluavat tehdä kaikkensa, että tulisi pahempi? Eipä paljon pahemmaksi voi tulla.

Onko toisien kiusaaminen niin mukavaa,että joidenkin elämä ja energia menee siihen että voi vl.iä haukkua?

Ei siitä ole kysymys.
        Oppirakenteenne on vain rakennettu niin huteralle pohjalle, että se ei kestä terveellä järjellä Raamatun valossa tehtyä tarkastelua,

Selittäminen tulee raskaaksi.

• Saattomies

acimlainen olisi hyvä henkilö sheriffiksi uudelle palstalle, jos sellainen tulee.

• acimlainen on

pahimpia vl-ien kiusantekijöitä, Sunin "opetuslapsi"
        ym. Pysyköön vain IOK:n palstalla saarnailemassa!

• aikuinen

Se ois hyvä. Saa keskustella siellä rauhassa.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia?

Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?
      Arvot ja etiikka
      5
      12376
    2. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      4
      11153
    3. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      175
      5075
    4. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      28
      3689
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      196
      3534
    6. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      46
      3060
    7. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      108
      2789
    8. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      13
      2178
    9. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      37
      2127
    10. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1935
    Aihe