Miten olisi paras tapa auttaa, kun ystävä sairastaa anoreksiaa? Hän muutoinkin hyvin perfektionistinen ja tarkka ulkonäöstään. Hän on sairastanut n.2 vuotta. En näe häntä päivittäin, ehkä joka toinen viikko. En ole sanonut hänelle anoreksiasta, koska pelkään hänen loukkaantuvan.
Vähän aikaa sitten hän avautui itse minulle, ja valitti kun terveydenhoitaja vahtii hänen painoaan. En pitänyt kummankaan puolta, vaan sanoin, että hän voisi painaa huoletta 15 kiloa enemmän. Ihmettelen hänen vanhempiaan, kun eivät passita tytärtään hoitoon.... Mutta kuinka voisin rohkaista ja kannustaa häntä?
Kuinka auttaa anoreksiaan sairastunutta ystävää?
4
647
Vastaukset
- Taistelija87
Ole tukena,anna puhua, anna aikaa, älä neuvo kuinka pitäisi tehdä,koska se on vain sinun näkemys asiasta. Älä ota itsellesi liikaa vastuuta ystäväsi voinnista,ettet itse väsähdä. Jos tilanne menee pahaksi velvollisuutesi ystävänä on mennä puhumaan, mielellään nimettömästi, tervydenhoitajalle. Tämä on vain minun mielipide, jokainen muodostaa oman mielipiteensä.
- tyttee
No musta olisi ihan hyvä sanoa sun kaverille että jos aloittaisit syömällä vaikka normaaleita ruokia mutta ei sun tarvitse syödä rasvaa (tarkotan leivän päällä)tai mitään öljyjä ,mä oon nimittäin tehny näin ja oon siinä lihonu semmosen kaksi kiloo ,eikä kukaan huomaa mun lihoneen kaikki sanoo mua yhä hirveen näköseksi (159.5cm ja 43.5kg) tiedän että olenkin vielä laiha ,mutta asiani ovat jo vähän parantuneet ja aion lihoa vielä ainakin kolme kiloa
- tytty
No musta olisi ihan hyvä sanoa sun kaverille että jos aloittaisit syömällä vaikka normaaleita ruokia mutta ei sun tarvitse syödä rasvaa (tarkotan leivän päällä)tai mitään öljyjä ,mä oon nimittäin tehny näin ja oon siinä lihonu semmosen kaksi kiloo ,eikä kukaan huomaa mun lihoneen kaikki sanoo mua yhä hirveen näköseksi (159.5cm ja 43.5kg) tiedän että olenkin vielä laiha ,mutta asiani ovat jo vähän parantuneet ja aion lihoa vielä ainakin kolme kiloa
- paketti E-EPAa
ja lukekaa yhdessä nämä raportit
http://tinyurl.com/kjw4l
http://tinyurl.com/z5o7a
Kävin syksyllä kuuntelemassa tri Aytonin luennon Helsingissä, jossa hän kertoi näistä hoitokokemuksistaan. Jos todella haluatte hänen mielipiteensä, hänelle voi myös kirjoittaa sähköpostia
[email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11598Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1061553- 121328
Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221051Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2211038- 124871
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2816Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29797Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks43776- 9770