Haluaisin antaa rohkaisua kaikille, jotka masentuneina pohtivat, käyttääkö masennuslääkkeitä vai ei. Kärsin vuosia masennuksesta. Kokeilin terapiaakin, mutta koin sen täysin turhaksi (psykologi vain istui hiljaa ja odotti, että aina keksin jotain sanottavaa). En millään olisi halunnut käyttää lääkkeitä, koska äitini aikoinaan käytti rauhoittavia ja muistan, kuinka hänen silmänsä seisoivat päässä. No lopulta olin niin poikki, että oli pakko turvautua lääkärin apuun. Hän lohdutti minua kertomalla, että kukaan ei voi aivojensa kemialle mitään. Jotkut vaan tarvitsevat lääkehoitoa masennukseensa, koska aivojen kemia ei ole kunnossa. Olen kolme viikkoa ollut nyt SSRI-lääkityksellä ja ensi kertaa elämässäni tunnen olevani kokonainen ihminen ja tasapainossa. Voi kun olisin ymmärtänyt jo aikaisemmin turvautua lääkärin apuun ja lääkitykseen. Mitään sivuvaikutuksia alun pahoinvointia lukuunottamatta en ole kokenut. Älä syyllistä itseäsi lääkkeiden vuoksi, kukaan meistä masentuneista ei niitä turhaan käytä. Joillekin on tarpeen jutella asioistaan ammattilaisen kanssa, joillekin saada lääkitystä. Minulle auttoi vain lääkitys - ja olen kiitollinen siitä, että näitä uusia lääkkeitä masennukseen on nykyään tarjolla.
Vihdoinkin tasapainossa
9
1023
Vastaukset
- Maija
... että sait apua ja voit hyvin! Aurinkoista elämää Sinulle!
- maija valehtelee
toimiva linkki
http://www.intenex.net/pipermail/mindfreedom-news/2005-November/000014.html
ps.muista aina:
http://www.cchr.org/
- kirjoituksestasi
Tosi kannustavalta kuulostaa! Ja hienoa että olet saanut avun lääkkeestä, nyt sitten vihdoin ja viimein! Kyllä masennuksen kanssa sinnittely omin voimin on ihan turhaa, ja jos lääkkeitä tarvitsee, niin ei siitä kannata häpeää tuntea. Kuten mainitsitkin niin aivokemiasta riippuu paljon. Ja eihän ihminen mitään sille mahda jos aivojen välittäjäaineet ovat jostain syystä epätasapainossa. Niitä korjataan lääkkeillä aivan kuin sydänsairauttakin. Masennus vaan on, vieläkin valitettavasti, jotenkin häpeällinen sairaus, toisin kuin nyt se sydänsairaus vaikkapa. Johtuisiko osaltaan siitäkin että ihmisillä on siitä sen verran vähän tietoa, ja näin syntyy ennakkoluuloja. Kiitos kirjoituksestasi, aloin itsekin pohtimaan että miksi ihmeessä koen häpeää siitä että joudun masennuslääkettä käyttämään! Voimia sinullekin!
- minä
hienoa että olet saanut apua..
harmi että psykologisi oli sinulle epäsopiva, heitäkin on erilaisia, riippuu koulutuksestakin miten työskentelevät..
ehkä parempi sinulle olisi ollut eri koulukunnan edustaja..
lääkitystä ei tarpeen hävetä ollenkaan, monelle välttämätön..sekin riippuu masennuksen vaikeusasteesta.. lievä masennus ei vaadi lääkehoitoa..
tsemppiä sinulle, kaikkea hyvää!!
jokaiselle löytyy apukeino jostain..me niin erilaisia.. reippaasti vaan masennusta hoitamaan kaikki ketkä hoitoa tarvitsevat- joojoo
Mitenköhän sellainen häiriö aivojen kemiassa todetaan,kun en ole koskaan kuullut kenenkään niitä lääkkeitä popsivien aivoja mitenkään tutkittaneen?
- psykoosimasentunut
joojoo kirjoitti:
Mitenköhän sellainen häiriö aivojen kemiassa todetaan,kun en ole koskaan kuullut kenenkään niitä lääkkeitä popsivien aivoja mitenkään tutkittaneen?
Kuulehan sinä, kyllä lääkäreillä on varmaankin tietoa masennuksesta pitkältä aikaväliltä. Et ehkä tunne ketään masentunutta saati että itse olisi kokenut sen. Tehdäänhän kuolleille ruumiinavauksia,aivoista saadaan selville monennäköistä. Kokemus puhuu tässäkin sairaudessa, joka muuten on sairaus muitten joukossa, eikä mikään huuhaa - juttu. Myös lääke - kokeiluilla on suuri osuutensa tutkimustuloksissa, eihän ne auttaisi jos olisivat tarpeettomia. Itse olen sairastanut toistuvaa masennusta jo seitsemättä vuotta, enkä vielä ole oppinut sitä hallitsemaan. Jos kyse olisi pelkästä tahdosta niin tuskinpa kukaan tätä tautia sairastaisi. Tiesitkö että masennus on pahimmillaan hengenvaarallinen sairaus? Paha olo ja ahdistus käyvät ylitsepääsemättömiksi eikä näe muuta ulospääsyä kuin kuolema oman käden kautta. Otapa selvää asioista ennenkuin arvostelet, vai ymmärsinkö väärin sun kirjoituksen?
- minä
joojoo kirjoitti:
masennuksessa on tietyt oireet.. kyllä ne ammatti-ihminen tunnistaa.. itsekin voi tutustua masennuksen oireisiin vaikkapas netissä..
masennustestejäkin on olemassa, psykologit tekevät niitä.. aivoja ei tartte tutkia.. kyllä kyse on tunnepuolen asioista, sisällä paljon käsittelemättömiä asioita elämän varrelta..
tietyt labrakokeet on varalta hyvä selvittää ettei somatiikka aiheuta masennusta..
jos masennus on päässyt pahaksi, on vaikea, lääkehoito välttämätön.. - ateisti20
joojoo kirjoitti:
on yleensä se, että serotoniini-nimisen aineen pitoisuus aivoissa pienenee liikaa. Tätä hoidetaan serotoniinin takaisinoton estäjillä, joihin useimmat masennuslääkkeet kuuluvat. Kyse on siis varsin yksinkertaisesta kemiasta eikä mistään huuhaasta...
- taistelu usassa-lue
varoitus psyko-huumeista
http://www.intenex.net/pipermail/mindfreedom-news/2005- November/000014.html
ps.muista aina:
http://www.cchr.org/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254803Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa113479Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1303256Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss282706Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu832449Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181813Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91424Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1211299Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut101249Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41228