Tarvitseeko akkutila minkälaisen tuuletuksen jos asentaa maasähkölaturin, venekäyttöön tietty tehty!Akkuja olisi tarve ladata satamassa ollessa ja ajattelin ostaa maasähkö laturin, joka lataa akkuja ja lopettaa lataamisen kun ne täyttyvät!
Maasähkölaturi akuille!
12
2444
Vastaukset
- Katsastusmies-1
Akkutilan tulee olla hyvin tuuletettu silloin kun käytetään maasähkölaturia ja ns. avoimia akkuja joita meistä useimmat käyttävät. Laturin ladatessa akuista vapautuu vetykaasua joka on erittäin räjähdysherkkää. Usein akut ovat lähes tyhjät kun niitä aletaan kadata, eli lataus saattaa kestää kauan ja vetyä voi vapautua paljonkin lataustapahtuman aikana.
Etenkin purjeveneissä on usein kyseenalaisia ratkaisuja koska akut ovat joko moottoritilan yhteydessä tai punkkien alla hankalasti tuuletettavassa paikassa.
Tuuletus tarkoittaa ilmareikää ulos veneestä. Tuuletus on moottoriveneissä useimmiten järjestetty moottoritilan tuuletuksen yhteyteen. Eli akusta/akuista tulevat kaasunjohtoletkut viedään rungon läpi menevään tuuletusputkeen.
Vetykaasu on ammoniakki- ja metaanikaasun ohella niitä ainoita ilmaa kevyempiä kaasuja, eli vetykaasu ei painu akkutilan tai pilssin pohjalle, vaan sekoittuu ilmaan. Koska vetykaasun räjähtävä ilmaseos on laaja ( 5 - 80% muistaakseni) on vetykaasu aina erittäin vaarallista veneen ilmatilassa.- Tuuletettava
Tuota vähän arvelinkin, täytyypä miettiä ratkaisu tuuletukselle!
- riittää
on hieman harhaan johtavaa puhua hyvästä tuuletuksesta. Jos akuissasi roikkuu sellainen letkun pätkä niin riittää kun jatkat sitä niin paljon että se ulottuu avotilaan ja mieluummin laidan ulkopuolelle.Ei akku tuuletusta tarvitse, vaan latauksen aikana syntyvän vetykaasun pois johtamisen veneestä.Joka kuten tiedämme nousee ylöspäin ja rajahtää herkästi.
- tuulettuu
Kyllähän niissä ne 30cm letkut on ja akut muutenkin huoltovapaita! Tuon kyllä pitäisi riittää minunkin mielestä, että jatkaisi letkut ulos asti joka on helposti mahdollista konehuoneen tuuletus letkujen kuljettua saman tilan läpi!
- Katsastusmies-1
tuulettuu kirjoitti:
Kyllähän niissä ne 30cm letkut on ja akut muutenkin huoltovapaita! Tuon kyllä pitäisi riittää minunkin mielestä, että jatkaisi letkut ulos asti joka on helposti mahdollista konehuoneen tuuletus letkujen kuljettua saman tilan läpi!
Noiden akusta tulevien letkujen päät, mikäli niitä on, tulee viedä veneen ulkopuolelle. Tämä tapahtuu helpoimmin moottoritilan tuuletusaukkojen kautta. En rupeaisi tekemään uusia reikiä noille letkuille.
Mikäli akuissa ei ole noita letkuja on tila tuuletettava ! ! Vaikka akuissa on letkut ei tuuletus siltikään haitaksi ole.
Huoltovapaista akuista sen verran että kyllä niistä vesi häipyy = muodostuu vetykaasua.
Huoltovapaissa akuissa on edelleen tulpat mutta ne pitää avata isolla ruuvimeisselillä.
Vasta geeliakut ovat todella huoltovapaita.
- tuuletusta
Kuten tuossa jo aikaisemmin todettiinkin, on muodostuva vetykaasu ilmaa kevyempää. Tarkemmin ottaen se on ilmaa huomattavasti kevyempää, mikä johtaa siihen, että riittää kun akkutilan yläosassa on reikä, josta vety pääsee poistumaan. Kaasu nousee ylös katonrajaan ja sieltä kattoventtiilin kautta ulos. Näin on tämä "tuuletus" hoidettu iät ja ajat, enkä minä ainakaan ole kuullut yhdestäkään vetyräjähdyksestä veneessä!
- venttiili
No tuo on helppo järjestää omassa veneessäni!
- Katsastusmies-1
Minulla ei nyt valitettavasti ole tarkkoja tietoja enää, mutta useampia tapauksia on tullut esille vuosien saatossa.
Liittojen katasastusmies koulutustilaisuuksissa on nähty valokuvia ko. tapauksista ja hurjaa jälkeä on tullut, esimerkiksi 1 m2 reikä purjeveneen kyljessä akuston kohdalla.
Tämä akkutilan tuuletus oli jokunen vuosi siteen vuosittaisen katastustapahtuman teemana jopa.
Kyllä akkutilan tuuletukseen kannattaa suhtautua vakavasti.
Minusta on lähes rikollista tuudittaa itsensä ja ennenkaikkea muut siihen ettei mitään tapahdu ja riski on olematon kun on pieni reikä jossakin luukun kannessa. Voi tällainen ratkaisu toimiakin mutta nyt puhutaan maasähkölaturin käytön yhteydessä syntyvästä vetykaasuongelmasta.
Maasähkölaturit ovat paljon "älykkäämpiä" kuin moottorin oma laturi ja saavat akun nopeammin täydemmäksi. 25 vuoden kokemuksella voin sanoa että akuista vähenee nestettä aivan eri tahtiin maasähkölaturia käytettäessä, mikä taas osoittaa sen että vetykaasua muodostuu enemmän kuin moottorin laturilla ladattaessa.
Maasähkölaturit lataavat "kiehumisrajalla" eli latausjännite on korkeampi kuin moottorin laturilla. Jopa niinkin että aiemmassa veneessäni ollut PULSOTRONIC-laturi purki aina hetken aikaa akkua alentaen täten vastajännitettä ja tuuppaamalla suuremmaalla amppeerimäärällä virtaa akkuun.
Nykyinen MOBITRONIC taasen mittaa akkujen lämpötilaa ladattaessa, eli työntää virtaa siihen tahtiin akkuihin että lämmönnousu on jo ongelma jota seurataan.
Mikäli käytät ns. autarvikeliikelaturia joka antaa max. 6 amp ei ongelma ole välttämättä suuri.
Nuo nykyiset maasähkölaturit ovat huomattavasti tehokkaampia kun ladattavat akustotkin ovat suuria, minulla esimerkiksi 50 A. - Tuuletus
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Minulla ei nyt valitettavasti ole tarkkoja tietoja enää, mutta useampia tapauksia on tullut esille vuosien saatossa.
Liittojen katasastusmies koulutustilaisuuksissa on nähty valokuvia ko. tapauksista ja hurjaa jälkeä on tullut, esimerkiksi 1 m2 reikä purjeveneen kyljessä akuston kohdalla.
Tämä akkutilan tuuletus oli jokunen vuosi siteen vuosittaisen katastustapahtuman teemana jopa.
Kyllä akkutilan tuuletukseen kannattaa suhtautua vakavasti.
Minusta on lähes rikollista tuudittaa itsensä ja ennenkaikkea muut siihen ettei mitään tapahdu ja riski on olematon kun on pieni reikä jossakin luukun kannessa. Voi tällainen ratkaisu toimiakin mutta nyt puhutaan maasähkölaturin käytön yhteydessä syntyvästä vetykaasuongelmasta.
Maasähkölaturit ovat paljon "älykkäämpiä" kuin moottorin oma laturi ja saavat akun nopeammin täydemmäksi. 25 vuoden kokemuksella voin sanoa että akuista vähenee nestettä aivan eri tahtiin maasähkölaturia käytettäessä, mikä taas osoittaa sen että vetykaasua muodostuu enemmän kuin moottorin laturilla ladattaessa.
Maasähkölaturit lataavat "kiehumisrajalla" eli latausjännite on korkeampi kuin moottorin laturilla. Jopa niinkin että aiemmassa veneessäni ollut PULSOTRONIC-laturi purki aina hetken aikaa akkua alentaen täten vastajännitettä ja tuuppaamalla suuremmaalla amppeerimäärällä virtaa akkuun.
Nykyinen MOBITRONIC taasen mittaa akkujen lämpötilaa ladattaessa, eli työntää virtaa siihen tahtiin akkuihin että lämmönnousu on jo ongelma jota seurataan.
Mikäli käytät ns. autarvikeliikelaturia joka antaa max. 6 amp ei ongelma ole välttämättä suuri.
Nuo nykyiset maasähkölaturit ovat huomattavasti tehokkaampia kun ladattavat akustotkin ovat suuria, minulla esimerkiksi 50 A.No tiivistettynä! Jos vedän ne letkut akuista ulos menevään konehuoneen putkeen (tai erillään ulos) ja laitan akkutilaan ilmaventtiilin katon rajaan! Tarvitsisiko tila vielä toisen ilmaventtiilin ala reunaan, jotta ilma kiertäisi paino voimaisesti! Tietty ajaessahan ilma varmaan poistuu yhdelläkin reiällä, mutta lataushan tapahtuu vain paikallaan ollessa satamassa?Tietysti jos laittaisi tilaan aurinko kennolla toimivan tuulettimen, mutta ei viitsisi turhaan, koska maksaa 200€, tietty turvallisuuden kannalta tuo raha on vähän, mitä sanoo tähän katsastusmies?
- Katsastusmies-1
Tuuletus kirjoitti:
No tiivistettynä! Jos vedän ne letkut akuista ulos menevään konehuoneen putkeen (tai erillään ulos) ja laitan akkutilaan ilmaventtiilin katon rajaan! Tarvitsisiko tila vielä toisen ilmaventtiilin ala reunaan, jotta ilma kiertäisi paino voimaisesti! Tietty ajaessahan ilma varmaan poistuu yhdelläkin reiällä, mutta lataushan tapahtuu vain paikallaan ollessa satamassa?Tietysti jos laittaisi tilaan aurinko kennolla toimivan tuulettimen, mutta ei viitsisi turhaan, koska maksaa 200€, tietty turvallisuuden kannalta tuo raha on vähän, mitä sanoo tähän katsastusmies?
Letkut ulos veneestä ja koko pituudeltaan yhtä letkua ilman liitosta on hyvä ratkaisu. Ilmaventtiili akkutilan yläreunaan on myöskin OK. Ilmaventtiili myös akkutilan alaosaan olisi minun neuvoni.
Missä sijaitsee maasähkölaturisi? Yleensä se on akkutilassa tai ainakin hyvin lähellä jotta 12 voltin kaapelit jäävät mahdollisimman lyhyiksi. Minulla on esimerkiksi ollut aina laturi akkutilassa, sillä silloin yhdestä paikasta voi seurata akkujen ja laturin tilaa ja toimintaa. Akkutilasta minulla menee 120 mm ilmaputki ylhäältä ulos runkoläpiviennin kautta ja alhaalta tulee ilmaa myös 120 mm ilmaputkella viereisestä boksista jossa on kuumavedenvaraaja ja säilytystilaa. Jo esimerkiksi 15 A MOBITRONIC laturissa on puhallin joka aina laturin ladatessa jäähdyttää laturia. Se tarvitsee jäähdytysilmaa ja lämmittää suuresti. Jäähdytysilmaa/tuuletusta tarvitsevat myöskin itse ladattavat akut. Kuten edellisessä kommentissa mainitsin on useissa tehokkaamissa latureissa akun lämpötilantunnistin joka seuraa akun lämpötilaa ladattaessa.
Mikäli suuri akkukapasiteetti on sullottu pieneen umpinaiseen tilaan ja oletusarvona on loman aikana Heinäkuussa vedenlämpötila yli 20 astetta, suuri akkujen kuormitus jääkaapin ja muun suhteen, tulee varmasti ongelmia lämmönnousun kanssa ellei tuuletusta ole järjestetty kunnolla.
Aurinkokennolla toimiva tuletin ei ole välttämätön mikäli tuuletus on järjestetty riittävän suurien ilmaputkien/venttiilien kautta.
Minun veneessäni 3X115 Ah akut 50 A laturi nostavat hellesäällä noin 300 litran vetoisen akkutilan lämmön tuonne reilusti yli 30 asteen lämpöön laturin käydessä pitempään yhtäjaksoisesti. Joskus, mutta erittäin harvoin hellesäällä ja kun kölin alla olevan veden lämpötila on ollut 25 astetta on lämpö noussut yli 40 asteen. Silloin on pitänyt avata akkutilan luukku kun 120 mm ilmaputki on käynyt liian pieneksi.
Tässä kysyjälle tietoa. Kuten huomaat on akkutilan tuuletus laajempi asia kuin vain kategoorinen "ei tarvi erikseen tuulettaa". Räjähdysvaarakaan ei ole yksituumainen asia. Kuumat akut helteellä menettävät tuntuvasti nopeammin vettä ja se kaikki on VETYKAASUA. Eli kylmällä ilmalla pienellä laturilla pientä akkua ladattaessa ongelma on eri kuin esimerkiksi minun tapauksesani.
Toivottavasti näistä kommenteista on kysyjälle apua oikean ratkaisun löytämiseksi. Yhtä totuutta ei ole tähänkään asiaan ratkaisuksi. - se olla
Letkut ulos veneestä ja koko pituudeltaan yhtä letkua ilman liitosta on hyvä ratkaisu. Ilmaventtiili akkutilan yläreunaan on myöskin OK. Ilmaventtiili myös akkutilan alaosaan olisi minun neuvoni.
Missä sijaitsee maasähkölaturisi? Yleensä se on akkutilassa tai ainakin hyvin lähellä jotta 12 voltin kaapelit jäävät mahdollisimman lyhyiksi. Minulla on esimerkiksi ollut aina laturi akkutilassa, sillä silloin yhdestä paikasta voi seurata akkujen ja laturin tilaa ja toimintaa. Akkutilasta minulla menee 120 mm ilmaputki ylhäältä ulos runkoläpiviennin kautta ja alhaalta tulee ilmaa myös 120 mm ilmaputkella viereisestä boksista jossa on kuumavedenvaraaja ja säilytystilaa. Jo esimerkiksi 15 A MOBITRONIC laturissa on puhallin joka aina laturin ladatessa jäähdyttää laturia. Se tarvitsee jäähdytysilmaa ja lämmittää suuresti. Jäähdytysilmaa/tuuletusta tarvitsevat myöskin itse ladattavat akut. Kuten edellisessä kommentissa mainitsin on useissa tehokkaamissa latureissa akun lämpötilantunnistin joka seuraa akun lämpötilaa ladattaessa.
Mikäli suuri akkukapasiteetti on sullottu pieneen umpinaiseen tilaan ja oletusarvona on loman aikana Heinäkuussa vedenlämpötila yli 20 astetta, suuri akkujen kuormitus jääkaapin ja muun suhteen, tulee varmasti ongelmia lämmönnousun kanssa ellei tuuletusta ole järjestetty kunnolla.
Aurinkokennolla toimiva tuletin ei ole välttämätön mikäli tuuletus on järjestetty riittävän suurien ilmaputkien/venttiilien kautta.
Minun veneessäni 3X115 Ah akut 50 A laturi nostavat hellesäällä noin 300 litran vetoisen akkutilan lämmön tuonne reilusti yli 30 asteen lämpöön laturin käydessä pitempään yhtäjaksoisesti. Joskus, mutta erittäin harvoin hellesäällä ja kun kölin alla olevan veden lämpötila on ollut 25 astetta on lämpö noussut yli 40 asteen. Silloin on pitänyt avata akkutilan luukku kun 120 mm ilmaputki on käynyt liian pieneksi.
Tässä kysyjälle tietoa. Kuten huomaat on akkutilan tuuletus laajempi asia kuin vain kategoorinen "ei tarvi erikseen tuulettaa". Räjähdysvaarakaan ei ole yksituumainen asia. Kuumat akut helteellä menettävät tuntuvasti nopeammin vettä ja se kaikki on VETYKAASUA. Eli kylmällä ilmalla pienellä laturilla pientä akkua ladattaessa ongelma on eri kuin esimerkiksi minun tapauksesani.
Toivottavasti näistä kommenteista on kysyjälle apua oikean ratkaisun löytämiseksi. Yhtä totuutta ei ole tähänkään asiaan ratkaisuksi.tavallinen akkukäyttöinen tuuletinkin koska latauksen ollessa käynnissä on maasähköä tarjolla eli turha säästää sähköä noin kalliilla varsinkaan kun puhallin ei juuri mitään kuluta.
- sijaitsee
Toivottavasti näistä kommenteista on kysyjälle apua oikean ratkaisun löytämiseksi. Yhtä totuutta ei ole tähänkään asiaan ratkaisuksi.Vielä kaupassa!Molemmat akut (75a x 2kpl) ovat eri puolilla venettä perässä! Tarkoitus on laittaa ne samalle puolelle omaan tilaan ja laturi myös niiden viereen! Tuuletus venttiili "kattoon" ja tulo ilma etu seinään ulos!Siihen on sitten helppo lisätä puhallin poistamaan tai tuomaan lisä ilmaa akkutilaan jos tarve vaatii! Tällä hetkellä virta häviää jääkaappiin joka toimii peltier elementillä, akku kestää noin 20 tuntia , kone lähtee vielä käyntiin! Tarkoitus on ostaa oikea jääkaapin kylmäkoneisto (500€) ,jolloin virran kulutus myös putoaa ja viilennys teho kasvaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708