Rekkavihaa?

sxmurffi

Mistä tämä rekkaviha johtuu?
Ihmettelen kun raskasta liikennettä syyllistetään koko ajan ja kaikki muka olisi niiden vika.
Eräillä palstoilla sanotaan että tappajarekat pois liikenteestä. Uskokaa nyt että jos rekat poistettaisiin niin kaikki tavarat joutuisi itse hakemaan. Junia ei pysty jokapaikkaan viemään ja jos raskas liikenne siirrettäisiin juniin suomi olisi varmasti vaarallisempi paikka. Ratoja menisi ihan missä vaan.
Eikö henkilöautot tee ikinä virheitä? Varmasti tekevät ja niissä sattuu pahoja juttuja. Niistä vaan ei ilmoiteta iltasanomien etusivuilla koska niitä sattuu paljon useammin. Lehdistä saa usein sen kuvan että taas kolari oli rekan vika vaikka se saattaa johtua henkilöauton virheistä.

Asia 2. Rekkojen rajoitinta ja painoa on turha laskea. 89km/h on sitä varten että pelivara säilyy. Eivät ammattikuskit koskaan aja rajoitinta vastaan. Nopeuden laskemisesta seuraisi lisää vaarallisia ohituksia ja henkilöautojen törttöilyjä.

31

4371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maxtiainen

      Kuunnelkaa toi kappale:
      Matti Esko - Näin Suomi pysyy pyörillään

    • Örkki

      Iltapäivälehdet, netti ja asiaa tuntemattomat toimittajat paisuttavat otsikoita. Totuus kentällä on kuitenkin se, että"KOIRAT HAUKKUU JA KARAVAANI KULKEE".

    • rahti-78

      Kohta se nähdään kuinka käy kun pyörät pysähtyy, kuinkas sitten suu pannaan kun hukutaan roskiin ja tavarat makaa terminaaleissa ja/tai tehtaiden pihalla, harmi vaan kun ei elintarvike- ja polttoainekuljetukset kuulu lakon piiriin, tulis vielä oikein pitkälakko sitten nähtäisiin kunnolla kun suomi pysähtyy. Harmi vaan että liiton 16e päiväkorvauksella ei pahemmin eletä.

    • ammattikuskit.

      "Asia 2." "Eivät ammattikuskit koskaan aja rajoitinta vastaan"
      Rehellisesti nyt sällit.. mites on?

      • stycke

        On kaksi lajia, ammattikuskit ja "töissä täällä"-kuskit. No kyllä se voi ammattilainenkin joutua tappiin nojaamaan, mutta ei se sittenkään hiillosta toisten perässä ym. sikailua harrasta. Itse jouduin tulemaan tappia vastaan tiistaina kun meinasi tulla laivalle kiire, mutta toisaalta koko matka oli moottoritietä joten en aivan hirveästi kiusannut tai häirinnyt muita.


      • Tepa

        ...ajettua rajoitinta vasten ja luen itseni kyllä ammattilaiseksi. MOT.


      • rahti-78

        Ennen tuli vedettyä tappia vasten, mutta ei enää kun on tullu järkikäteen. Tosa jokunen vuosi takaperin tulin siihen tulokseen, että kun olen tunti palkalla niin minkä hiton takia sitä täytyy mennä kouhottaa hullun lailla, kun laillisestikkin tuntuu ehtivän vallan mainiosti perille. Hiillostamisesta sen verran, että mieluummin jätän riittävän pelivaran, kun roikun jonkun persiissä kiillottamassa puskuria.


      • tia65

        vastaan ajetaan hyvin harvoin. Itse pyrin siihen, ettei ole niin kiire, että pitäisi rajoitinta vasten ajaa.
        Yleensä, jos tullaan reipasta tahtia vaikkapa rantaan, harva kuitenkaan ajaa todellisuudessa rajoitinta vastaan, se on enemmänkin "sanonta" kuin todellinen tilanne.
        Sanontana voisi vaikkapa verrata henkilöauton kuljettajan sanontaan ajoin koko matkan lämä tiskissä, tuskinpa kukaan henkilöauton kuljettajakaan voisi koko matkaa ajaa ns. lämä tiskissä.


      • ...


      • ajavana...

        En viime viikonloppunakaan ajanut kuin korkeintaan suurimpia sallittuja nopeuksia ja ajoneuvokohtaista suurinta sallittua nopeutta! Että tässä teille yksi kuski jonka ei tarvitse ajaa ylinopeutta, aikataulut toimii. Kelpaa näyttää piirturinkiekkoa kelle vaan että kunnossa on nopeudet.

        Joskus joku on kysellyt että miksi olen myöhässä tai todennut siis että oot myöhässä niin olen vastannut siihen että se ei ole juuri koskaan kiinni kuljettajasta, mä en pysty vaikuttamaan kuljetusaikaan! Tarjonnus myös esimiehen puhelin numeroa että voi soittaa sille jos haluaa asioihin muutosta, eivätpä kai ole juuri soitelleet koska ei muutoksia ole juuri tullut ja mulla on hyvä esimies muutenkin.


      • teppo

        Hyvin harvoin on tapana paukuttaa menemään rajoitinta vasten kun kerran on tuntipalkka. Silloin kun tulee ajettua rajoitinta vasten on yleensä "kiire" ehtiä hiukan kauempana olevaan purku/lastauspaikkaan ennen sen kiinnimenoa.


      • näkynynytyt

        niitä ammattikuskeja,ainoastaan niitä toisia versioita. Eiköhän ne ammattikuskit ole jo eläkkeellä.


      • Asko

        Väitän 18 vuotta vaarallisia aineita ja muutakin tavaraa kuljettaneena,että suurin osa raskaankalustonkuljettajista ajaa pääteillä rajoitinta vastaan.Olen tähän syyllistynyt itsekin,mutta viimeisten vuosien aikana olen tietoisesti laskenut nopeutta suurinpiirtein 80-83km/h:n.Ja pyrkinyt pitämään turvavälin riittävänä.Mitään en ole menettänyt.Mistään en ole myöhästynyt.Ja hermotkin pääsee paljon vähemmällä,kun ei tarvitse kytätä sitä ohituspaikkaa kokoajan.Väitän myös,että tuo rajoitinta vasten ajo on suurelta osin pelkkä tapa.Tietysti joillain on kiire oikeastikin,mutta sekään ei oikeuta ajamaan esim.liian pienellä turvavälillä.Jokainen yhdistelmäkuljettajahan tietää,mitä äkkijarrutus pahimmillaan voi tehdä auton hallittavuudelle.Erityisesti liukkaalla!


      • on se

        ikävä totuus että meissä löytyy valitettavasti niitä piittaamattomia jotka eivät nopeudesta välitä. mutta onneksi kaluston määrään nähden valta osa tunnollisiakin, esim: nopeuden suhteen.
        taitaa olla tosi niin et sekä raskaas että henkilö auto puolelta löytyy suht saman verran piittaamattomia kuljetttajia.


    • Tommi

      Tottakai tavarat pitää saada liikkumaan ja näin päin pois. Rekka on mainio vempele siihen.

      Itsellä menee hermot mm. seuraavasta:
      - miljoonan tonnin rekka ajaa puskurissa kiinni vaikka itsellänikin on ylinopeutta tai ajan jonossa sallittua nopeutta. Vidullako sen rekan pysäytät kun et pysäytä polkupyörääkään niin läheltä? Se on henki pois. Keskisormi nousee tasavarmasti aina kun joku hintelä rekkamies ilmaantuu puskuriin.

      - täyspitkä Finnforestin rekka päätti sitten viime viikolla tulla kolmion takaa peilijäisellä tiellä eteeni, välimatka minuun vain parikymmentä metriä. Piruuttaan tuli kun kyllästyi odottelemaan. Jos tilallani olisi ollut hieman kokemattomampi kuljettaja -> auto pillun päreinä rekan kyljessä tai ojassa.

      Kyse ei ole siitä, etteikö raskaalle liikenteelle pitäisi "antaa tietä" ja ymmärtää että ison auton kanssa ei ehdi väleihin samalla lailla kuin henkilöautolla. Ei todellakaan. Vain idiootti tuppaa nollaväliin kun kyllästyy odottamaan.

      Kolmas juttu on taajama-alueella ajeleminen. Mitä ihmettä rekat tekevät taajamissa? Siellä sitten kierretään liikenneympyröitä ja tukitaan tiet. Liikennevaloista lähdetään etanavauhtia ja ihmiset ohittelevat paniikissa.

      Tässäkään ei ole kyse siitä, etteikö joskus tule tilanteita jolloin pitää rekalla päästä taajamaan. Tottakai tulee, jotkut teollisuusalueet on sijoitettu vaan niin prkl tyhmästi ja asutusta noussut ympärille. Kyse onkin lähinnä siitä, että rekkakuskit esim. Tampereen seudulla käyttävät tiettyjä pikkuteitä hyväkseen kun säästävät niiden avulla minuutin tai kaksi. Ihan koko ajan. Neljän ruuhkissakin. Kalliit läntiset ohitustiet ovat turhia kun voi oikaista ties kenen takapihalta.

      Järki käteen rekkakuskit. Jokainen teistä on syyllistynyt näihin kuvaamiini temppuihin. Siinähän lietsotte vihaa edelleen.

      • unelmavavy

        itse joutunut kolariin, koska rekka tullut "isomman oikeudella" Vaikka massaa on enemmän, liikennesäännät koskee heitäkin...


      • booring

        20 metrin välis kanssa huitin perseeseen.


      • rimpjar

        minä tulen 60 tonnin kokonaispainolla päätietä liukkaalla kelillä koska ei voi sanoa että en
        viitsi ajaa kun on liposta, sinä tulet joltakin
        sivutieltä ja katsot että hyvin ennättää mutta
        kun on liukasta auto sutii eikä lähdekään
        edestä pois niin mietipä minua siellä yhdistelmän
        ratissa MIHIN HELVETISSÄ MINÄ SEN 60 TONNIA
        LYKKÄÄN KUN SUN KOIRANKOPIN PERSE ALKAA LÄ-
        HESTYMÄÄN sinun päälle vai metsähallituksen
        puolelle? viimeksi mainittu tekee muuten kipeää
        on kokemusta.


      • Tommi
        rimpjar kirjoitti:

        minä tulen 60 tonnin kokonaispainolla päätietä liukkaalla kelillä koska ei voi sanoa että en
        viitsi ajaa kun on liposta, sinä tulet joltakin
        sivutieltä ja katsot että hyvin ennättää mutta
        kun on liukasta auto sutii eikä lähdekään
        edestä pois niin mietipä minua siellä yhdistelmän
        ratissa MIHIN HELVETISSÄ MINÄ SEN 60 TONNIA
        LYKKÄÄN KUN SUN KOIRANKOPIN PERSE ALKAA LÄ-
        HESTYMÄÄN sinun päälle vai metsähallituksen
        puolelle? viimeksi mainittu tekee muuten kipeää
        on kokemusta.

        "...minä tulen 60 tonnin kokonaispainolla päätietä liukkaalla kelillä, sinä tulet joltakin
        sivutieltä ja katsot että hyvin ennättää mutta
        kun on liukasta auto sutii eikä lähdekään
        edestä pois niin..."

        - niin, mutta kun minä en toimi noin! Ja vaikka joku toimisikin, antaako se sinulle oikeuden ajaa kuin idiootti?


      • mäkilä
        Tommi kirjoitti:

        "...minä tulen 60 tonnin kokonaispainolla päätietä liukkaalla kelillä, sinä tulet joltakin
        sivutieltä ja katsot että hyvin ennättää mutta
        kun on liukasta auto sutii eikä lähdekään
        edestä pois niin..."

        - niin, mutta kun minä en toimi noin! Ja vaikka joku toimisikin, antaako se sinulle oikeuden ajaa kuin idiootti?

        Kuvitellaan tilanne että on täysperä yhdistelmä ja mäki tielle mennessä. Jos matkaa h-autoon on tarpeeksi ei todellakaan parane pysähtyä. Liukasta mäkee takaperin luisuva yhdistelmä ei ole kovin turvallinen. Ne jotka on vain ajanut henkilöautolla ei ymmärrä tollaisia juttuja.


    • Tia

      lakko alkaa ensi sunnuntaina klo. 18.00 niin sitten huomataan raskaan liikenteen merkitys. Raskaaseen liikenteeseen lasketaan lakon alkaessa myös linja-autoliikkenne ja terminaalit.
      Lakko koskee alkaessaan lukuisia linja-auto yrityksiä, kuorma-auto/rekka yrityksiä, sekä rahtiterminaaleja ja matkahuollon terminaaleja.
      Elintarvikkeiden ja muiden tarvikkeiden jakelu vähittäiskauppoihin ja tukkuihin pysähtyy, kauppojen hyllyt tyhjenevät vähitellen, tehtaiden toimivuus/toimitustaso laskevat, koska lukuisat raaka-aineet jäävät saapumatta perille.
      Linja-autoja käyttävien ihmisten matkateko vaikeutuu, koska linja-autot eivät kulje.
      Jos jotain tavaroita saataisinkiin terminaaleihin saakka liittoon kuulumattomien kuljettajien toimesta, ei tavaroita saada puretuiksi, koska terminaalihenkilöstö on lakossa mukana. Tällöin, ehkä huomataan raskaanliikenteen tarpeellisuus, tosiaan ehkä. Vai syytetäänkö sitten "lakkoilusta" ja ihmisten elämän vaikeuttamisesta, elintason vaarantamisesta.

    • Mie vuan

      "...sanotaan että tappajarekat pois liikenteestä. Uskokaa nyt että jos rekat poistettaisiin niin kaikki tavarat joutuisi itse hakemaan."

      "Tappajarekat pois liikenteestä" ei tarkoita samaa kuin "(kaikki) rekat pois liikenteestä".

      Vertaa:
      - vihaan tyhmiä ihmisiä
      - vihaan ihmisiä.
      Onhan näissä vissi ero, eikö?

      Kokonaan toinen kysymys onkin sitten se, miten määritellään tyhmät ihmiset tai miten tappajarekat. Niihin en ota kantaa. Miettiköön kukin rekkakuski itse, osuuko kohdalle.

    • itsekkin..

      Ei rekkoja edes käytännössä näe koskaan siihen verrattuna minkälaisen määrän kohtaa liikenteessä muita kulkuneuvoja. Niihin kohtaamiseen mahtuu lähes päivittäin jonkinlainen tilanne jossa itse joustamalla välttää kolarin henkilöauton tai jonkun muun pienen kulkuneuvon kanssa.

      Henkilöautoilijoiden ja raskasliikenteen aiheuttamia vaaratilanteita voi edes verrata samana päivänä keskenään! Niin suuri ero niissä on jo ihan vain siitäkin syystä että rekkoja ei ole kovin paljon henkilöautoihin verrattuna ja sentään työkseen ajavilla yleensä on ajaminen hallussa!

      Tiedän itsekkin että ammattiautoilijoihin mahtuu myös sellaisia joiden ei pitäisi sitä ammattia harjoittaa jos se ammatti nyt nykyään enää sopii kenellekkään. Ihan amatöörejä on niin takseissa, busseissa, rekoissa, ambulanseissa, inva-autoissa jne. Mutta tavallisista autoijoista niitä vasta löytyykin!

      Itse olen harkinnut ihan nettisivuston tekemistä jossa olisi niin kuvia kuin video materiaalikin näyttönä mitä virheitä liikenteessä tehdään, ei sinne moni ammattilainen joutuisi. Mutta saa nähdä jaksaako moista alkaa tekemään, ihan turhaa kai se on.

      Pääkaupunkiseudulla kun katsoo minkälaisia ajoneuvoja näkee ojan pohjilla ja lukee uutisista mitä missäkin tapahtunut niin eihän siellä ole varmaan kuin 1/1000:sta rekka tai muu vastaava.

      • mäkinen

        Tee ihmeessä sellainen sivu. Pyydät jotain kaveria apuun ja niin edelleen. Siitä olisi hyötyä.


      • LAPeToMaNe

        videota kertyisi tapahtumista ja hurjistatilanteista helposti kamera kojelaudalle waan!


      • Huugo
        LAPeToMaNe kirjoitti:

        videota kertyisi tapahtumista ja hurjistatilanteista helposti kamera kojelaudalle waan!

        oikein asiaa...


      • Kallonkutistaja

        "eihän siellä ole varmaan kuin 1/1000:sta rekka tai muu vastaava."

        Tuohan on aivan liikaa, jos ottaa huomioon, että siellä rekan ratissa pitäisi aina olla ammattilainen, eli ammattilaisuusprosentti lähentelee sataa. Montako prosenttia pienempien autojen ratissa olevista on ammattilaisia?

        Jokainen perille toimitettu lähetys ansaitsee kyllä kiitoksen. Mutta miksi pitäisi olla kiitollinen myös niistä matkalle jääneistä lähetyksistä?


      • sinivilkku
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        "eihän siellä ole varmaan kuin 1/1000:sta rekka tai muu vastaava."

        Tuohan on aivan liikaa, jos ottaa huomioon, että siellä rekan ratissa pitäisi aina olla ammattilainen, eli ammattilaisuusprosentti lähentelee sataa. Montako prosenttia pienempien autojen ratissa olevista on ammattilaisia?

        Jokainen perille toimitettu lähetys ansaitsee kyllä kiitoksen. Mutta miksi pitäisi olla kiitollinen myös niistä matkalle jääneistä lähetyksistä?

        >>Tuohan on aivan liikaa, jos ottaa huomioon, että siellä rekan ratissa pitäisi aina olla ammattilainen


      • Kallonkutistaja
        sinivilkku kirjoitti:

        >>Tuohan on aivan liikaa, jos ottaa huomioon, että siellä rekan ratissa pitäisi aina olla ammattilainen

        Miltä kuullostaisi 1/2000:sta tai 1/5000:sta, eli puolitus tai jopa viidesosaan pudostus. Liian vaikeaa?

        En ole vaatinut virhettömyyttä, vaan ettei niitä tavallisimpia harrastelijamaisia virheitä toistettaisi jatkuvasti. On ammatti mikä tahansa, niin niiltä osin, mikä vaarantaa oman tai toisen hengen, pitää aina pyrkiä virheettömyyteen. Virheettömyyttä on tosiaan mahdoton saavuttaa, mutta sen takia sitä ei kannata olla tavoittelematta.


      • YrjöJurri
        sinivilkku kirjoitti:

        >>Tuohan on aivan liikaa, jos ottaa huomioon, että siellä rekan ratissa pitäisi aina olla ammattilainen

        Kun tähän hulabaloon suhtaudutaan järjellä, fakta asioista menee esittämälläsi tavalla.

        PS. Ennen Neuvostoliiton aikaan ne harvat länteen päässeet kuskit olivat suorittaneet sikäläisen korkeakoulututkinnon, siis olivat akateemisia ja tietysti olivat ansioituneita puolueen jäseniä...näin kertoi huhu.


    • topi39..

      Joskus olen ihmetellyt rekkamiesten käyttäytymistä liikenteessä.
      Kerran viime vuonna, silloin kun siellä vielä ei ollut nelikaistatietä, käväisin Lahden ja Heinolan välillä olevassa rekkamiesten baarissa. Paikalla oli rekkamiehiä, en kiinnittänyt kehenkään huomiota. Lähdin jatkamaan matkaa sallitulla nopeudella.
      Perässä lähti rekka, joka jossakin vaiheessa takana - ei ohitusetäisyydellä - vilkutti valoja. Kun tultiin lopulta nelikaistalle, rekka tuntui kiihdyttävän vauhtia, samoin kuin minäkin, kun tultiin 120 km:n alueelle.
      Oudointa oli, että se siirtyi ohituskaistalle. Kun oma vauhtini alkoi olla 120 km tunnissa, rekka siirtyi takaisin oikealle kaistalle.
      Mikä lienee ollut syy rekkamiehen mielenosoitukseen? Itse liikuin Ladalla, tosin vaikeammin tunnistettavalla 110-mallilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      94
      9317
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      58
      4833
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4531
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      56
      2851
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1566
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1336
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1276
    8. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      44
      1254
    9. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1232
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      169
      1164
    Aihe