Inferno 26 rikaus

Kisaamaan

Moro!
Olisi kipaileminen mielessäInferno 26:lla ja veneessä masto liian pystyssä,Rikinä alkuperäinen Selden yhdellä saalinparilla ja ilman Barduunoita.Tilattiin VB:ltä uudet purjeet viime kesäksi ja purjemaakari suositteli takakallistukseksi(Rake) n.60-70cm puomin kohdalta. Nyt 35cm ja ei vain vene tunnu kulkevan.Olisiko kellään tietoa/kokemusta asiasta?

11

1993

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hän

meniköhän mittyksiköt pieleen?

• jepjep

usko mittojen olevan pielessä.

Ihan järkeenkäypiä ne ovat, oikeasti ainakin mulla on omassa tota luokkaa, vene ei toki ole inferno.

• Jussi P.

Yleinen suositus 5% rakea olisi n. 50 cm eli 35 cm on alakantissa. Jos se vaivaa niin jatkat keulaharusta ja lyhennät vantteja.

Sanoisin, että masto on kuitenkin sekundääristä purjeiden trimmaukseen nähden. Ja purjeiden hienosäätö sekundääristä strategiaan, taktiikkaan ja veneenkäsittelyyn verrattuna. Harjoittelu tuo vuosien myötä vauhtia vähän kuin itsestään.

• Kisaamaan

Joo,kyllä mittayksiköt on ihan oikein 35cm ts. 0,35m. Haen raken lisäämisellä lisävauhtia ja "purjetasapainon" siirtämistä taaemmas. Tällä toimenpiteellä pitäisi venevauhtia tulla lisää samoin luovikärkkäyttä(toimii ainakin X-79 ja X-99 tyyppisissä veneissä). Itse olen kisannut X-79:llä ja osassa veneistä on melkoisia kalistuskulmia mastoissa. Tietenkin One Desingn-luokissa asioita on hierottu vuosikaudet paremmiksi.ja venekään ei ole sama kuin minulla.

• 6491

vanttiruuvit voisi myöskin vaihtaa. Niitähän on myös monen mittaisia samalle murtolujuudelle.

• Aapeli

ja reikä köliin, se täyteen lyjyä ja kitit päälle, eiku maalaamaan. Jo kulkee

• Antti

Kyllä tuo purjemaakarin neuvo ihan järkevältä kuulostaa. Meillä on Express, joka on hieman Infernon tyyppinen vene. Myös kisa-Expresseissä käytetään tuollaista rajunpuolesta rakea, vaikka alkuperäiset vantit eivät sitä mahdollistakaan.

Jos homman haluaa tehdä hyvin, kannattanee vaihtaa kaikki vantit. Homma ei ole niin kallis kuin äkkisältään luulisi. Jos luokkasäännöt sallivat (ja ei kait Infernoilla luokkakisoja ajetakaan), niin voihan ne varmaan dyneemastakin tehdä.

Jos haluaa olla skotti, niin sitten tekee niin kuin me, eli pidentää etustaagia togglella ja vetää vantit pohjaan. Yleensä silloin ei kylläkään pääse noin rajuun rakeen.

Jos onnistutte saamaan tuon purjemaakarin ehdottaman raken, masto näyttää todennäköisesti aluksi aika hurjalta, mutta ilmeisesti vaivan arvoinen toimenpide.

• Timop!

Itse lyhensin, kuten moni muukin, Expressin vantteja sen päätteen verran ja hommasin oikean miitaisen keulavantin... Expressissä tuli oikean mittaiset ainakin minulla. Ja jos menee liian lyhyiksi, voihan niihin sivuvantteihinkin laittaa togglet... ... taitaa tosin maksaa uusien vanttien verran, jos oikeasta paikasta hommaa...

Toisaalta kaiketi ne vantitkin voisi joskus uusia...

• Etuharusta

Tilattiin uusi etuharus ja rakea tuli lisää.. olisikohan ollut niin että ensimmäisissä Infernoissa olisi ollut vähemmän rakea kuin myöhemmissä (esim. Vtal 26)..

• voisiko

voisiko olla niin että alunperin 26:sissa onkin vähemmän rakea.. ja WB:llä tekevät uusien mittojen mukaan..

• Inferno 26

Kevyempikölisessä Infernossa masto pystympänä, sitten Vital 26 enempi kallistusta..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      125
      4803
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      11
      3479
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      130
      3256
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2706
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      83
      2449
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1813
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1424
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      121
      1299
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      10
      1249
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1228
    Aihe