manuaali vaihteisen öljyn vaiht.

munapaa

tarviikos vaihdelaatikon öljyjä vaihdella myöskin?
automaatin kyllä, mutta mitenkäs manuaalin??

33

11211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole vaihtoväliä

      Määritelty huolto-ohjeissa eli tältä osin ei ole välttämätöntä vaihtaa.

      Itse olen kuitenkin vaihdattanut noin 100t välein autoissani, kyllä tuo herkistää ja kustannus on kuitenkin mitätön.

      • Jamppa1

        monissa autoissa on määritelty vaihtoväli. Ihan huoltokirjan mukaan kannattaa edetä.


      • törmännyt
        Jamppa1 kirjoitti:

        monissa autoissa on määritelty vaihtoväli. Ihan huoltokirjan mukaan kannattaa edetä.

        Olen myös ymmärtänyt että nimenomaan manuaali vaihteistoissa on määritetyt vaihtovälit. Mutta tuttava kertoi että esim. uusimpien fordien automaatteihin ei sen sijaan vaihdeta kokonaisuudessaan öljyjä, lisätään vain tarpeen mukaan, en tiedä pitääkö paikkansa mutta näin herra väitti!


      • Jamppa1
        törmännyt kirjoitti:

        Olen myös ymmärtänyt että nimenomaan manuaali vaihteistoissa on määritetyt vaihtovälit. Mutta tuttava kertoi että esim. uusimpien fordien automaatteihin ei sen sijaan vaihdeta kokonaisuudessaan öljyjä, lisätään vain tarpeen mukaan, en tiedä pitääkö paikkansa mutta näin herra väitti!

        vaihteistotyypeissä on niitä joihin vaihdetaan ja niitä joihin ei vaihdeta. Siinä vaihtamisessa on se huono puoli että riski väärän aineen joutumisesta askiin kasvaa. Vaihto on ilman suositustakin ok, kunhan on oikeat öljyt.


      • pitää paikkansa
        törmännyt kirjoitti:

        Olen myös ymmärtänyt että nimenomaan manuaali vaihteistoissa on määritetyt vaihtovälit. Mutta tuttava kertoi että esim. uusimpien fordien automaatteihin ei sen sijaan vaihdeta kokonaisuudessaan öljyjä, lisätään vain tarpeen mukaan, en tiedä pitääkö paikkansa mutta näin herra väitti!

        Useimpiin nykyautomaatteihin ei suositella öljynvaihtoa, vaan samoilla öljyillä ajetaan vaan. Öljynvaihto lisää aina riskiä epäpuhtauksien joutumisesta laatikon sisään, ja se on taas varma turma sille. Ainakin VW ja BMW on tällaisia, ja Volvo.


      • kyllä myös kompa
        pitää paikkansa kirjoitti:

        Useimpiin nykyautomaatteihin ei suositella öljynvaihtoa, vaan samoilla öljyillä ajetaan vaan. Öljynvaihto lisää aina riskiä epäpuhtauksien joutumisesta laatikon sisään, ja se on taas varma turma sille. Ainakin VW ja BMW on tällaisia, ja Volvo.

        noiden automaattien kanssa! Niissä on nimittäin anturi mikä tunnustelee sitä öljyä ja laskuri myös joka juoksee siellä käytön mukana ja sitten, kun se itse toteteaa, että öljy kelvotonta se ilmoittaa siitä, että laatikossa häiriö! Virallinen tieto asiasta on kuitenkin, että laatikko on suunniteltu kestämään auton eliniän ja sehän on vain insinöörien visio tuommoinen ja valmistajat ovat näiden tämmöisten vanhetessa alkaneet suositella niihin niitä vaihtoja, kun huomanneet sen täällä pohjoisessa varsin tarpeelliseksi


      • AW50-42E
        kyllä myös kompa kirjoitti:

        noiden automaattien kanssa! Niissä on nimittäin anturi mikä tunnustelee sitä öljyä ja laskuri myös joka juoksee siellä käytön mukana ja sitten, kun se itse toteteaa, että öljy kelvotonta se ilmoittaa siitä, että laatikossa häiriö! Virallinen tieto asiasta on kuitenkin, että laatikko on suunniteltu kestämään auton eliniän ja sehän on vain insinöörien visio tuommoinen ja valmistajat ovat näiden tämmöisten vanhetessa alkaneet suositella niihin niitä vaihtoja, kun huomanneet sen täällä pohjoisessa varsin tarpeelliseksi

        Siellä on paineanturi ja lämpötila-anturi sekä pyörimisnopeusanturi. Öljyn laadusta ei mikään niistä ymmärrä yhtikäs mitään.

        Sensijaan ylikuumenemiskertojen lukumäärä on tiedossa ja ylikuumana ajettujen kilometrien määrä.

        Öljyn ylikuumeneminen on laatikon turma, siihen ei normaalikäytössä täällä tasamaastoisessa ja kylmässä pohjoisessa ole juuri mahdollisuuksia.


    • kannattaa

      vaihtaa myös manuaaliin ne öljyt, vaikka kuka sanois tai väittäis mitä tahansa muuta, mutta se laatikkoöljy myös kerää vettä ja vanhentuessaan menettää ominaisuuksia ja myöskin laatikkoon tulee hammaspyöristä ja muista liikuvista osista kulumisen seurauksena metallijauhoa, joka sitten poituu sieltä samalla ja propussa voi olla jopa mangneetti minkä saa sitten puhdistettua samalla!

      • MOK

        ... öljyt kannattaa vaihtaa säännöllisin välein, vähintään niin usein kun huoltokirjassa suositellaan. Nyt on vain niin, että joissakin "kertakäyttöautoissa" öljyjä ei suositella vaihdettavaksi lainkaan (huolto-ohjelmaan kuuluu vain tarkistus/tarvittaessa lisäys) ja osassa ei ole edes sitä pohjaproppua, josta öljyn voisi laskea pois.

        Yhteen tuollaiseen vaihdoin öljyt siten, että imin pumpulla täyttöaukosta vanhat öljyt pois ja sitten uutta synteettistä öljyä tilalle. Vanha öljy oli väriltään harmaata, siellä varmaan oli vettä seassa.


      • Jamppa1
        MOK kirjoitti:

        ... öljyt kannattaa vaihtaa säännöllisin välein, vähintään niin usein kun huoltokirjassa suositellaan. Nyt on vain niin, että joissakin "kertakäyttöautoissa" öljyjä ei suositella vaihdettavaksi lainkaan (huolto-ohjelmaan kuuluu vain tarkistus/tarvittaessa lisäys) ja osassa ei ole edes sitä pohjaproppua, josta öljyn voisi laskea pois.

        Yhteen tuollaiseen vaihdoin öljyt siten, että imin pumpulla täyttöaukosta vanhat öljyt pois ja sitten uutta synteettistä öljyä tilalle. Vanha öljy oli väriltään harmaata, siellä varmaan oli vettä seassa.

        Mersut ja Audit mielestäsi kertakäyttöautoja. No, aina oppii uutta.


      • viisas mies

        Ite olen todennut että vettä se kondensoi (harmahtavaa) ja varsinkin peräöljy (meinaan takavetoisissa). Ja sitä metallijauhoa on siellä seassa, ei tee hyvää hammaspyörien välissä. Ja samalla synteettiset, kustannus ei ole paha, säästää pensaa ja laatikkoa pakkasilla.


      • MOK
        Jamppa1 kirjoitti:

        Mersut ja Audit mielestäsi kertakäyttöautoja. No, aina oppii uutta.

        ... mersussa ja audissa ole vaihteistossa pohjaproppua!!?? Aina sitä todellakin oppii uutta!

        Sen minä kyllä ymmärrän, jos vaihteistoöljyä ei ohjekirjassa suositella vaihdettavaksi. Etelän lämpimät maat ovat autotehtaiden suurimpia markkina-alueita ja siellä vaihteistot varmaan kestää yksilläkin öljyillä sen mitä valmistaja on auton iäksi/ajomatkaksi suunnitellut.

        Pohjoismaat taas vastaavat autotehtaille muutaman päivän tuotantoa, joten meitä varten ei manuaaleja ja huolto-ohjelmia erikseen ryhdytä suunnittelemaan. No, ylimääräinen kustannushan se pohjaproppukin sitten olisi...


      • Jamppa1
        MOK kirjoitti:

        ... mersussa ja audissa ole vaihteistossa pohjaproppua!!?? Aina sitä todellakin oppii uutta!

        Sen minä kyllä ymmärrän, jos vaihteistoöljyä ei ohjekirjassa suositella vaihdettavaksi. Etelän lämpimät maat ovat autotehtaiden suurimpia markkina-alueita ja siellä vaihteistot varmaan kestää yksilläkin öljyillä sen mitä valmistaja on auton iäksi/ajomatkaksi suunnitellut.

        Pohjoismaat taas vastaavat autotehtaille muutaman päivän tuotantoa, joten meitä varten ei manuaaleja ja huolto-ohjelmia erikseen ryhdytä suunnittelemaan. No, ylimääräinen kustannushan se pohjaproppukin sitten olisi...

        niissä proput muttei yleensä vaihtosuositusta. Se ei nähdäkseni tee niistä kertakäyttöisiä.

        Ainut poistoproppua vailla oleva on ollut ford. Myöskään automaattigolfin etuperässä ei ollut poistoproppua.


      • munapaa
        viisas mies kirjoitti:

        Ite olen todennut että vettä se kondensoi (harmahtavaa) ja varsinkin peräöljy (meinaan takavetoisissa). Ja sitä metallijauhoa on siellä seassa, ei tee hyvää hammaspyörien välissä. Ja samalla synteettiset, kustannus ei ole paha, säästää pensaa ja laatikkoa pakkasilla.

        tänän vaihdoin 90hp ahu tdi 195tkm ajettu manuaali loota.

        öljyä ei ollut yhtään hukassa, mutta väriltään täysin mustaa. jotta vaihto oli vähintäänkin paikallaan.


      • Jamppa1
        munapaa kirjoitti:

        tänän vaihdoin 90hp ahu tdi 195tkm ajettu manuaali loota.

        öljyä ei ollut yhtään hukassa, mutta väriltään täysin mustaa. jotta vaihto oli vähintäänkin paikallaan.

        öljyä laitoit ja miten vaikutti vaihtamiseen?


    • Hondisti

      Kyllähän Honda Civic 1.5i 16 valve -95 ohjekirjassa suositellaan vaihtamaan manuaalivaihteiston vaihdelaatikon öljyt jopa 60.000 km:n välein, samaten tulpat kehotetaan vaihtamaan 60.000 km:n välein ja ilmanputsari myös. Sitten ne moottoriöljyt 10.000 km:n välein. No, ilmanputsarin vaihdoin, koska vanhasta ei ollut mitään tietoa koska se oli vaihdettu, ajattelin varmuuden vuoksi vaihtaa jottei vaan vie bensaa enempää sen takia, tulpat vaihdoin samaten ja samasta syystä, ei tietoa koska vanat oli sinne laitettu. Huoltokirja kyllä autolla oli/on ja siinä on kaikki huollot, mutta kun nekin kohdat loppuvat 150.000 km niille huolloille/leimoille ja silloin kun vaihtelin noita oli autolla 230.000 km ajettu. Ilmanputsarin ja tulppien vaihdosta en havainnut mitään käytännön hyötyä, niidenkin hinnalla olisi varmastikin saanut bensaa enemmän kuin nyt vaihdon jälkeen ajetuilla 55.000 km:llä eroa on tullut tuon vaihdon ansiosta, mutta eihän sitä varmana voi tietää tietysti. Öljyt tietenkin koneeseen on vaihdettu n. 10.000-13.000 km:n välein, nyt jälkeenpäin ajateltuna olisi voinut vaihtaa harvemminkin esim. 15.000 km-20.000 km, ei varmasti mitään haittaa käytännössä olisi ollut, siis bensan kulutuksen kannalta tai siksi, että moottori olisi jättänyt tielle muka.

      Vaihteistoöljyjä en kyllä ala vaihtaa, mitä ihmeen hyötyä siitä voi olla?? Siis ei se varmastikaan vaikuta etuvetoisessa autossa kulutukseen mitenkään niin paljoa että vaihtotyön ja öljyn hinnan tienaisi ja ei kyllä varmana auto jätä tielle sen takia että vaihteistoöljyjä ei ole vaihdettu, kunhan siellä öljyä on. Tietysti eri asia jos auto alkaisi antamaan jotain käytännön oireita vaihteiston tomimisessa, niin sitten asia on eri. Sama asia tulppien kanssa: en kyllä turhaan vaihda niin kauan kuin nuo pelaavat, sitten tietysti jos ei enää käy kunnolla kaikilla pytyillä tai ei lähde käyntiin tai jotain, niin tulpat voi vaihtaa, mutta ei turhaan ja sama asia ilmanputsarin kanssa jos kulutus esim. alkaa vaikuttaa nousseen tai jotain muuta niin sitten putsari vasta vaihtoon. Tyhmää vaihdella muuten vaan toimivia osia, ellei mitään vikaa ole tai osat oikeasti ole kuluneet niin että se haittaa jotenkin. Ei sitä autoa kuitenkaan pidä niin kauaa että siitä hyötyisi mitään ennenkuin se on muuten jo ikäloppu/vaihtokunnossa esim. koriltaan tai muulta tekniikaltaan tai vaan liian vanha jo. Siis esim. 400.000 km päälle ajettuna 15 vuotiaana aivan sama onko sinne joskus jotain vaihteistoöljyjä vaihdeltu. Kaveri kyllä joutui vaihtamaan tulpat 200.000 km ajettuun Tipoon, siinä oli alkuperäiset tulpat ja se alkoi käydä matalilla kierroksilla huonostin ja tulpat olivat aivan karseassa kunnossa, pakkohan ne oli vaihtaa, mutta ei se silti vienyt lämpimänä normaaleilla kierroksilla ajaessa enempää bensaa vanhoillakaan tulpilla.

      • Jamppa1

        nyt sanoa että se tehtaan huolto-ohjelma on laadittu huvin vuoksi?

        Jos auto on leikkikalu niin samahan se on miten sitä käyttää tai huoltaa. Siinä vaiheessa kun auto on työkalu, on se huollettava kunnolla.

        "Sama asia tulppien kanssa: en kyllä turhaan vaihda niin kauan kuin nuo pelaavat, sitten tietysti jos ei enää käy kunnolla kaikilla pytyillä tai ei lähde käyntiin tai jotain, niin tulpat voi vaihtaa"

        -Oiva tapa hajottaa katalysaattori. Tulpathan maksaa yleensä muutaman euron kappale, katti muutaman satasen.

        Eli huollon idea on juuri siinä että autosta huolehditaan siten että siihen tulee mahdollisimman vähän niitä epänormaaleja juttuja.

        Kyllä nuo keskustelut huollon tarpeellisuudesta on naurettavuuden huippu muutenkin. Fillarikansan juttuja.


      • manapaa
        Jamppa1 kirjoitti:

        nyt sanoa että se tehtaan huolto-ohjelma on laadittu huvin vuoksi?

        Jos auto on leikkikalu niin samahan se on miten sitä käyttää tai huoltaa. Siinä vaiheessa kun auto on työkalu, on se huollettava kunnolla.

        "Sama asia tulppien kanssa: en kyllä turhaan vaihda niin kauan kuin nuo pelaavat, sitten tietysti jos ei enää käy kunnolla kaikilla pytyillä tai ei lähde käyntiin tai jotain, niin tulpat voi vaihtaa"

        -Oiva tapa hajottaa katalysaattori. Tulpathan maksaa yleensä muutaman euron kappale, katti muutaman satasen.

        Eli huollon idea on juuri siinä että autosta huolehditaan siten että siihen tulee mahdollisimman vähän niitä epänormaaleja juttuja.

        Kyllä nuo keskustelut huollon tarpeellisuudesta on naurettavuuden huippu muutenkin. Fillarikansan juttuja.

        king oilin täyssynteettiset 75w-90.
        purkissa oli kuitenkin kaikki tarvittavat luokat...myös se vw:n 501,50 vai mikä se oli.

        ei tule ajeltua kuin vasta ens vkolla, vapailla nyt, mutta muutaman km ajettuani en mitään huomannu.

        vrt. 1/2 tutulla jolla loota räjähti. hintaa oli n4000e. tuosta säikähtäneenä tuumit että jos vaikka vaihteistoö:n vaihdolla mahdollisesti ehkäistyisi moinen.


      • Jamppa1
        manapaa kirjoitti:

        king oilin täyssynteettiset 75w-90.
        purkissa oli kuitenkin kaikki tarvittavat luokat...myös se vw:n 501,50 vai mikä se oli.

        ei tule ajeltua kuin vasta ens vkolla, vapailla nyt, mutta muutaman km ajettuani en mitään huomannu.

        vrt. 1/2 tutulla jolla loota räjähti. hintaa oli n4000e. tuosta säikähtäneenä tuumit että jos vaikka vaihteistoö:n vaihdolla mahdollisesti ehkäistyisi moinen.

        vähän pelkäsinkin. Eli kuten sanottu vaihdossa kasvaa riski että askiin joutuu jotain mikä ei sinne kuulu. No, tuo menee luokitusten puolesta mutta rehellisesti sanoen ei tiedä yhtään mitä joku king-purkki sisältää.

        Volkkarin askin saa helpommin rikki väärillä öljyillä kuin vaihtamatta niitä.

        No, toivottavasti se kingi pelaa, itse vaihtaisin kyllä pois.


      • munapaa
        Jamppa1 kirjoitti:

        vähän pelkäsinkin. Eli kuten sanottu vaihdossa kasvaa riski että askiin joutuu jotain mikä ei sinne kuulu. No, tuo menee luokitusten puolesta mutta rehellisesti sanoen ei tiedä yhtään mitä joku king-purkki sisältää.

        Volkkarin askin saa helpommin rikki väärillä öljyillä kuin vaihtamatta niitä.

        No, toivottavasti se kingi pelaa, itse vaihtaisin kyllä pois.

        tuo kävi myös mielessä.
        mutta en usko että niitä öljyn valmistajia kovin montaa maailmassa on.
        niinkuin eräskin tiesi tutkineensa kingin moottoriöljyn ja lisäaineistukset kuulemma mobilin vastaavat.

        vrt. jakohihnoja, muosipussissa on vaikka mitä tarroja, mutta niitäkään tehtaita maailmassa montaa ole!?

        mutta toivottavasti leimat piti kingissä paikkansa ja loota kestää.


      • Jamppa1
        munapaa kirjoitti:

        tuo kävi myös mielessä.
        mutta en usko että niitä öljyn valmistajia kovin montaa maailmassa on.
        niinkuin eräskin tiesi tutkineensa kingin moottoriöljyn ja lisäaineistukset kuulemma mobilin vastaavat.

        vrt. jakohihnoja, muosipussissa on vaikka mitä tarroja, mutta niitäkään tehtaita maailmassa montaa ole!?

        mutta toivottavasti leimat piti kingissä paikkansa ja loota kestää.

        se kingihän voi olla ihan kurko tuote. Eli voihan se olla tosi laadukas, onhan bilteman akutkin tosi hyviä. Se on hyvä merkki jos täyttää 501 50 -normin, silloin asia on ainakin periaatteessa ok.

        Itse olen vaan niin skeptinen ettei uskalla kokeilla tai ainakaan suositella ellei ole ihan varma. Itse käytän Castrolia.


      • munapaa
        Jamppa1 kirjoitti:

        se kingihän voi olla ihan kurko tuote. Eli voihan se olla tosi laadukas, onhan bilteman akutkin tosi hyviä. Se on hyvä merkki jos täyttää 501 50 -normin, silloin asia on ainakin periaatteessa ok.

        Itse olen vaan niin skeptinen ettei uskalla kokeilla tai ainakaan suositella ellei ole ihan varma. Itse käytän Castrolia.

        nyt tuli vaihdon jälkeen ensimmäiset reisut ajeltua.
        kyllä vaihteet paremmin pelaa kuin edellisillä, jotta jotain öljyn väsymistä siel kai tapahtuu.

        aihetta sivuten, mahtaako kukaan tietää mistä löytäisi vahvemman kytkimen mahd. halvalla...hyvän??
        kyseessä cordoba vm.98 1.9tdi 90 hp ahu.


      • Jamppa1
        munapaa kirjoitti:

        nyt tuli vaihdon jälkeen ensimmäiset reisut ajeltua.
        kyllä vaihteet paremmin pelaa kuin edellisillä, jotta jotain öljyn väsymistä siel kai tapahtuu.

        aihetta sivuten, mahtaako kukaan tietää mistä löytäisi vahvemman kytkimen mahd. halvalla...hyvän??
        kyseessä cordoba vm.98 1.9tdi 90 hp ahu.

        askit pelaa vähän eri lailla eri öljyillä. Mullakin rupes pelaan hieman noileemmin kun vaihdoin.

        "mahtaako kukaan tietää mistä löytäisi vahvemman kytkimen"

        -Missä mielessä vahvemman? Missä päin liikuskelet?


      • munapaa
        Jamppa1 kirjoitti:

        askit pelaa vähän eri lailla eri öljyillä. Mullakin rupes pelaan hieman noileemmin kun vaihdoin.

        "mahtaako kukaan tietää mistä löytäisi vahvemman kytkimen"

        -Missä mielessä vahvemman? Missä päin liikuskelet?

        jos hiukan lastuaisi, siihen tarkoitukseen vahvempi kytkin.
        lahti tai hml.

        saatoit jamppa olla skenaarioidesi kanssa sitteki oikeassa.

        huomasinkin seuraavaa. vaihteet kyllä pelaa paremmin jos ei oteta lukuun ensimmäisiä 0-4km... synkrot ei tahdo toimia!! varsinkin vaihteet 1-2.
        kattelin purkkia josko hypoidi öljyä olisi ollu, vai mitä ne on, mutta eikös niillä ole jotain ongelmia joskus ollu??

        kuitenkin, kun on ajanu muutaman kilometrin, niin vaihteet pelaa tosi jouheesti.

        kuuluuko tuo alku kitkeryys asiaan, vai tarvisko suosista vaihtaa???

        mitäs sinne kuuluu laittaa jotta loota varmasti palaa??


      • Jamppa1
        munapaa kirjoitti:

        jos hiukan lastuaisi, siihen tarkoitukseen vahvempi kytkin.
        lahti tai hml.

        saatoit jamppa olla skenaarioidesi kanssa sitteki oikeassa.

        huomasinkin seuraavaa. vaihteet kyllä pelaa paremmin jos ei oteta lukuun ensimmäisiä 0-4km... synkrot ei tahdo toimia!! varsinkin vaihteet 1-2.
        kattelin purkkia josko hypoidi öljyä olisi ollu, vai mitä ne on, mutta eikös niillä ole jotain ongelmia joskus ollu??

        kuitenkin, kun on ajanu muutaman kilometrin, niin vaihteet pelaa tosi jouheesti.

        kuuluuko tuo alku kitkeryys asiaan, vai tarvisko suosista vaihtaa???

        mitäs sinne kuuluu laittaa jotta loota varmasti palaa??

        se sun auto 66 kw? Mikä malli se oli? Ainakin IV-golfisssa on sama kytkin 66 ja 81 kw koneilla. Eli uskoisin sellaisen normaalilastutuksen kestävän hyvinkin jos muuten vaan on kunnossa. Eihän tuosta 66:sta kauheita tehoja saa/kannata lastuttaa. Hyviä kytkinmerkkejä mitä noihin saa on oikeastaan Sachs ja LuK.

        Siitä askista vielä että volkkarin aski on tarkka öljystä, ei pelkästään paperilla vaan tästä on ihan käytännön kokemuksia. Toinen öljy saattaa hidastaa synkronointia tietyillä vaihteilla, toinenöljy jollain toisella vaihteella, jotkut kaikilla pykälillä jne. Yleensä ne on näitä syncro-ongelmia ja varsinkin juuri kylmänä.

        Liian vahvasti EP-lisäaineistettu askiöljy pilaa synkronoinnin, eli nämä GL-5 öljyt. Periaatteessa se vw 501 50 -luokka takaa että toimii mutta voinhan minäkin sen kirjoittaa vaikka rypsiöljypurkkiin... Olen sen takia aina sanonut että kannattaa luottaa johonkin tunnettuun merkkiin, niin tietää mitä saa.

        Hyväksi havaittu on Castrol TAF-X. Maksoin itse noin 15 rahaa litralta. Sitten on Mobil VS 200, joka toimii kanssa varmasti. Alkuperäinen voi olla kanssa yllättävän edullista, ne tekee yleensä Castrol tai Bilstein. Itse laittaisin jonkin noista, että menee varman päälle, päätös on toki sun tehtävä itse.


      • munapaa
        Jamppa1 kirjoitti:

        se sun auto 66 kw? Mikä malli se oli? Ainakin IV-golfisssa on sama kytkin 66 ja 81 kw koneilla. Eli uskoisin sellaisen normaalilastutuksen kestävän hyvinkin jos muuten vaan on kunnossa. Eihän tuosta 66:sta kauheita tehoja saa/kannata lastuttaa. Hyviä kytkinmerkkejä mitä noihin saa on oikeastaan Sachs ja LuK.

        Siitä askista vielä että volkkarin aski on tarkka öljystä, ei pelkästään paperilla vaan tästä on ihan käytännön kokemuksia. Toinen öljy saattaa hidastaa synkronointia tietyillä vaihteilla, toinenöljy jollain toisella vaihteella, jotkut kaikilla pykälillä jne. Yleensä ne on näitä syncro-ongelmia ja varsinkin juuri kylmänä.

        Liian vahvasti EP-lisäaineistettu askiöljy pilaa synkronoinnin, eli nämä GL-5 öljyt. Periaatteessa se vw 501 50 -luokka takaa että toimii mutta voinhan minäkin sen kirjoittaa vaikka rypsiöljypurkkiin... Olen sen takia aina sanonut että kannattaa luottaa johonkin tunnettuun merkkiin, niin tietää mitä saa.

        Hyväksi havaittu on Castrol TAF-X. Maksoin itse noin 15 rahaa litralta. Sitten on Mobil VS 200, joka toimii kanssa varmasti. Alkuperäinen voi olla kanssa yllättävän edullista, ne tekee yleensä Castrol tai Bilstein. Itse laittaisin jonkin noista, että menee varman päälle, päätös on toki sun tehtävä itse.

        kone ol cordoba 1.9tdi 66kw ahu vm.98.
        sachin kytköksiä tuos hiukan kattelin. n.600e paineas kytkin.

        pidin sitä vs 200:ta käsissä mutta jäi silloin kuitenki hyllyyn.
        taidan vaihtaa jotain ed. mainituista takas sinne lootaan.
        mistäpä noita aina tietää.
        tuli arveltua että helpompaa tuo vaihteistoöljyn valinta on kun moottoriö:n.
        onneksi ei tullu kovin kallis opettelu.

        lastuamisesta viel.
        koekeilen ensin josko isommat suuttimet piisaisi. ehkä tuolla tulisi tarvittava ohitusturva, eikä lastuja enää kaipailisi??? noilla suutimilla palkästään saattaa paikat jopa kestää.


      • Jamppa1
        munapaa kirjoitti:

        kone ol cordoba 1.9tdi 66kw ahu vm.98.
        sachin kytköksiä tuos hiukan kattelin. n.600e paineas kytkin.

        pidin sitä vs 200:ta käsissä mutta jäi silloin kuitenki hyllyyn.
        taidan vaihtaa jotain ed. mainituista takas sinne lootaan.
        mistäpä noita aina tietää.
        tuli arveltua että helpompaa tuo vaihteistoöljyn valinta on kun moottoriö:n.
        onneksi ei tullu kovin kallis opettelu.

        lastuamisesta viel.
        koekeilen ensin josko isommat suuttimet piisaisi. ehkä tuolla tulisi tarvittava ohitusturva, eikä lastuja enää kaipailisi??? noilla suutimilla palkästään saattaa paikat jopa kestää.

        onhan se sitten varman päälle kun on joku merkkiöljy askissa. Toi öljyn hankinta on aika pirullisen vaikeeta moniin kun nykyään on moniin merkkeihin ihan erikoisaineensa.

        VW on tässä oikein pioneeri, on erikoistuotteet moottoriöljyssä, askiin, hydrauliikkaan ja vielä jäähdyttimeenkin. Täytyy olla aika vihkiytynyt asialle että osaa ostaa oikeaa ainetta kun ne merkinnät muistuttaa hieroglyfejä.

        Niin, lastuamisesta: Hurjan kallis se Sachsin paketti. Se on ilmeisesti joku semikisatuote? Jos vaihdat niin koko paketti ehdottomasti. Vähän epäilen ettei se ole kuitenkaan välttämätöntä lievän virityksen takia.

        Oletko perehtynyt paremmin tuohon suutinasiaan? Mulla on vähän sellainen kutina että ne suuttimet riittää kyllä ja vähän arveluttaa mitä tapahtuu jos pelkät suuttimet vaihtaa, pysyykö moottorinohjaus mukana? Eli heittääkö savuarvot rajoittajalle?

        No, minä en ole ikään viriguru, että saa sivistää jos puhun puuta heinää.


      • munapaa
        Jamppa1 kirjoitti:

        onhan se sitten varman päälle kun on joku merkkiöljy askissa. Toi öljyn hankinta on aika pirullisen vaikeeta moniin kun nykyään on moniin merkkeihin ihan erikoisaineensa.

        VW on tässä oikein pioneeri, on erikoistuotteet moottoriöljyssä, askiin, hydrauliikkaan ja vielä jäähdyttimeenkin. Täytyy olla aika vihkiytynyt asialle että osaa ostaa oikeaa ainetta kun ne merkinnät muistuttaa hieroglyfejä.

        Niin, lastuamisesta: Hurjan kallis se Sachsin paketti. Se on ilmeisesti joku semikisatuote? Jos vaihdat niin koko paketti ehdottomasti. Vähän epäilen ettei se ole kuitenkaan välttämätöntä lievän virityksen takia.

        Oletko perehtynyt paremmin tuohon suutinasiaan? Mulla on vähän sellainen kutina että ne suuttimet riittää kyllä ja vähän arveluttaa mitä tapahtuu jos pelkät suuttimet vaihtaa, pysyykö moottorinohjaus mukana? Eli heittääkö savuarvot rajoittajalle?

        No, minä en ole ikään viriguru, että saa sivistää jos puhun puuta heinää.

        castrollin tafxää lootassa ja kakkosen synkrot pelittää aavistuksen huonommin kuin king oililla.

        alkaa tulemaan hintaa tälle laatikkoöljyn vaihdolle.

        laatikko kuitenkin ihan ok. synkrot kun alkaa toimimaan n.4km:n ajon jälkeen. ja siitä edelleen vaihteet menee päälle puhaltamalla, mutta yön seisomisen jälkeen vaihtaminen menee 1,3,4,5. kakkosta silmään sitte hetkenpäästä jos tarvis.

        oliskohan alkuperäinen vai jotain automaattilootaöljyä?


      • Jamppa1
        munapaa kirjoitti:

        castrollin tafxää lootassa ja kakkosen synkrot pelittää aavistuksen huonommin kuin king oililla.

        alkaa tulemaan hintaa tälle laatikkoöljyn vaihdolle.

        laatikko kuitenkin ihan ok. synkrot kun alkaa toimimaan n.4km:n ajon jälkeen. ja siitä edelleen vaihteet menee päälle puhaltamalla, mutta yön seisomisen jälkeen vaihtaminen menee 1,3,4,5. kakkosta silmään sitte hetkenpäästä jos tarvis.

        oliskohan alkuperäinen vai jotain automaattilootaöljyä?

        kannattaa tarkastaa niitä vaihteensiirtäjien mekanismeja. Tuota kakkosen hylkimistä esiintyy joissakin askeissa, kuten omassanikin ja varsinkin kylmänä. Ei helpottanut omaanikaan ollenkaan öljynvaihto, sen sijaan vitonen menee huomattavasti paremmin päälle. Kakkonen vaatii määrätietoista mutta rauhallista otetta kylmänä.

        Pääasia että nö öljyt on sitä mitä pitääkin, eli ei tule ainakaan enempää vahinkoa. Atf:ää ei missään tapauksessa. Käypä muuten vilakisemassa volkkarilla sitä alkuperäistä askiöljykannua. Ei voi erehtyä yhdennäköisyydestä castroliin. Eli sieltä ne tulee ja jotkut öljyt Bilsteinilta.


      • munapaa
        Jamppa1 kirjoitti:

        kannattaa tarkastaa niitä vaihteensiirtäjien mekanismeja. Tuota kakkosen hylkimistä esiintyy joissakin askeissa, kuten omassanikin ja varsinkin kylmänä. Ei helpottanut omaanikaan ollenkaan öljynvaihto, sen sijaan vitonen menee huomattavasti paremmin päälle. Kakkonen vaatii määrätietoista mutta rauhallista otetta kylmänä.

        Pääasia että nö öljyt on sitä mitä pitääkin, eli ei tule ainakaan enempää vahinkoa. Atf:ää ei missään tapauksessa. Käypä muuten vilakisemassa volkkarilla sitä alkuperäistä askiöljykannua. Ei voi erehtyä yhdennäköisyydestä castroliin. Eli sieltä ne tulee ja jotkut öljyt Bilsteinilta.

        tuo kakkonen on kyl aina kinnannut kylmänä, uudesta lähtien, mutta tuo öljyn vaihto pahenti tilannetta.


        mikäs tuo atf? automaattiökö? mitäs se sitte tekee manuaalille?


      • Jamppa1
        munapaa kirjoitti:

        tuo kakkonen on kyl aina kinnannut kylmänä, uudesta lähtien, mutta tuo öljyn vaihto pahenti tilannetta.


        mikäs tuo atf? automaattiökö? mitäs se sitte tekee manuaalille?

        kummallista jos se siitä öljynvaihdosta paheni? No, pitänee lainata merkkihuollon kuolematonta lausetta: ajele vaan ja katsellaan miten se siitä kehittyy...

        Atf, eli automaattiöljy ei sovi vw:n askille missään tapauksessa. Toisiin sitä suositellaan ihan tehtaan toimesta, mm. meseen ja joihinkin bemareihin, mazdoihin ja tojoihin.


    • ile

      Vaihdoin vaihteistoöljyt Shell Getriebeöl 75W/90, edellisillä (sama öljy) ajettu 100 tkm ja reilu 2 vuotta. Oli jo aika tummaa. Huolto-ohjelma ei tunne vaihteistoöljynvaihtoa, mutta itse pidän vaihtovälinä 100 tkm.

      Samalla vaihdoin jäähdytysnesteen Zero etyleeniglykoli, 80 tkm ajettu vajaassa kahdessa vuodessa. Oli aivan kirkasta, mikä yllätti.

    • Vaihtaja

      Kannattaa vaihtaa koska aina tulee metallihilettä ja öljy leikkautuu ja menee pilalle vuosien saatossa. Suomessa vielä talvi ja pakkaset rasittaa sekä öljyyn tulee kondensiovettä.
      Olen vaihtanut näitä ja hirveetä mustaa vesiemulsiota on pahimillaan ollu" öljyt" mitä tullu ulos. En ymmärrä miten voidaan edes puhua ettei niitä tarvi vaihtaa.
      Käytän APi Gl 4 luokan öljyjä koska 5 luokan öljyt voi olla liian lisäaineistettuja ja on liian liukkaat synkroille. Ja synteettistä tietty jos vain mahdollista. Tästäkin on kokemusta kun on joskus menny purkit sekaisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe