Miksi uskomme?????????!!

*ulos ahdingosta!*

Mä olen tässä viime aikoina niin paljon kelannu mun omia uskonasioita... Olen syntyny vanhoillislestadiolaiseen perheeseen ja siis ollu koko elämäni lesta... kokonaiset yhdeksäntoista vuotta! Tällä hetkellä tuntuu, että mun elämä olis niin sata kertaa helpompaa, jos en olis ikinä syntynykään meitsiperheeseen.

Oon miettiny niin paljo, että miksi mä olen uskovainen. Miettiikö kukaan meitsi ikinä sitä, että ollaan tosiaan uskovaisia siksi, että päästään taivaaseen. Eikö kuulosta joetankin utopistiselta, että kieltäydytään kaikesta mukavasta siksi, ettäpäästään taivaaseen, kelatkaa taivaaseen! Mitä jos vain kuolemme pois ja maadumme mullaksi ja elämä on siinä!

Hyvänen aika maailmassahan on ihan sika monta eri uskontoa! Kaikki ihmiset uskoo johonkin, musta tuntuu, että se on semmonen ihmisen psykologinen juttu, että on tarve uskoa johonkin... Ja me uskotaan vanhoillislestadiolaisuuteen ja kuvitellaan, että justtää on se yks ja ainoo oikee uskonto. Vitsi kyllähän kaikki hindutja muslimitja buddhatkin uskoo, että se niitten uskonto on ihan yhtä oikee! Miten mukamas joku täällä pienesssä Suomessa vallallaan oleva herätysliike voi olla juuri se oikea usko! Hyvänen aika Raamatun tapahtumatkin sijoittuu jonnekin aivan toiselle puolelle maapalloa! Joku juopposeura jossain pohjoissuomessa on hiffannu justsen oikean uskon ja siihen me uskotaan!
Mulla on tää usko nyt niin heikolla pohjalla, että voisin vaan jos vapaasti pystyisin, heti irrottautua näistä kahleista ja unohtaa tän ahdasmielisen lauman, jossa turvaudutaan uskomaan lapsen kaltaisesti. Kehotetaan laittamaan säkki päähän ja visusti pysyä kodin ja rauhanyhdistyksen välillä kaukana pahasta maailmasta. Ei kannusteta avartamaan maailmaa ja näkemään ympärillä vallitsevaa todellisuutta, joka on kaikkea muuta kuin SRK:n piireissä pyörimistä ja lasten tekoa ja hoitamista!
Mun elämä ainakin on yhtä kaikesta kivasta kieltäytymistä! Ja mikäahdistavampaa, kun uskovaiset kaverit kokoajan kyttää mitä mä teen, kateellisen karkeasti moittivat mua hiusten sävyttämisestä ja meikkaamisesta ja ihmettelevät mun puheita siitä kuinka en halua synnytyskoneeksi ja lastenhoitajaksi! Tosiasiassa ne on vaan kateellisia kun olen huolitellun näköinen ja tavoittelen hyvää uraa. Muutama niistä kun on jo ehtinyt naimisiin ja suurin osa opiskelee lähihoitajaksi ja haaveilee suurista lapsiluvuista! Sitten kymmenen vuoden päästä rapistuneina ja väsyneinä masennuksen partaalla ovat kotona perheidensä keskellä... Ja uskovat, hyvänen aika uskovaisethan ovat silloin ainuita, jotka näitä sankariäitejä ymmärtävät!

Tulipa pitkä tarina, vielä voisin jatkaa vaikka kuinka kauan... Onko kukaan muu ikinä ajatellut näin? Te, jotka ette ole vl:iä, kertokaa tekin mulle mitä aattelette tästä uskosta? Auttakaa mua, miten mä pääsen irti?!!

40

2011

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttö tällainen

muuten ihan sikana kirjotusvirheitä, ku niin tunteella näppistä hakkasin! Mutta älkää antako häiritä! Pääasia, ettätajuatte mitämulla on sanottavana..........

• saa elää

..omaa elämää ja olla omassa uskossaan. Minulla, nyt jo elämän ehtoopuolen viettäjällä on myös monia kokemuksia uskosta ja uskomisesta. On myös sukulaisia/tuttuja jotka kuuluvat eri uskontokuntiin tai lahkoihin. Monet kerrat olen miettinyt, miksi ihminen tarvitsee jotain ryhmää/lahkoa uskonsa vahvistukseksi?

Ertyisen pahalta tuntuu silloin, kun lapselle tuputetaan omaa uskoa ja kaikkea siihen kuuluvia riittejä ym rajoituksia. Lapselle pitäisi olla kaikki mahdollisuudet avoimia ja lapsi vasta 15 täytettyään pääsisi arvioimaan minne päin uskon tiellä kääntyy.

Koulun uskonnon opetus näyttää olevan neutraalia uskontotiedon jakamista ja niin kuuluu ollakin. Siten en ymmärrä heitä, jotka ottavat lapsensa pois uskontotunneilta. Ei yleinen uskontotietous ole pahasta vaan kuuluu ylkeissivistykseen.

Tajusin oikein hyvin, mitä halusit ilmaista.
        Kuuntele sydämesi ääntä ja toimi sen mukaan.
        Voit olla uskovainen ja hyvä sellainen aivan ilman mitään tiettyä uskonnollista yhteisöä tai lahkoa. Itse tulin vuosia sitten samaan päätökseen ja en ole katunut. Valoisaa kevättä!

• saada elää

..omaa elämää ja olla omassa uskossaan. Minulla, nyt jo elämän ehtoopuolen viettäjällä on myös monia kokemuksia uskosta ja uskomisesta. On myös sukulaisia/tuttuja jotka kuuluvat eri uskontokuntiin tai lahkoihin. Monet kerrat olen miettinyt, miksi ihminen tarvitsee jotain ryhmää/lahkoa uskonsa vahvistukseksi?

Erityisen pahalta tuntuu silloin, kun lapselle tuputetaan omaa uskoa ja kaikkea siihen kuuluvia riittejä ym rajoituksia. Lapselle pitäisi olla kaikki mahdollisuudet avoimia ja lapsi vasta 15 täytettyään pääsisi arvioimaan minne päin uskon tiellä kääntyy.

Koulun uskonnon opetus näyttää olevan neutraalia uskontotiedon jakamista ja niin kuuluu ollakin. Siten en ymmärrä heitä, jotka ottavat lapsensa pois uskontotunneilta. Ei yleinen uskontotietous ole pahasta vaan kuuluu yleissivistykseen.

Tajusin oikein hyvin, mitä halusit ilmaista.
        Kuuntele sydämesi ääntä ja toimi sen mukaan.
        Et tarvitse toisten hyväksyntää omalle uskollesi ja käyttäytymisellesi. Olet oma yksilö/persoona.
        Voit olla uskovainen ja hyvä sellainen aivan ilman mitään tiettyä uskonnollista yhteisöä tai lahkoa. Itse tulin vuosia sitten samaan päätökseen ja en ole katunut. Valoisaa kevättä!

• Rebekka

Mikä estää sinua lähtemästä tästä joukosta ja uskosta, josta jos sisimmässäsi olet luopunutkin. Usko on henkilökohtainen asia, eikä auta mitään jos vanhempiesi takia esität uskovaista. Raskaaksi käy vain kaksoiselämä pitemmän päälle. Kukaan ei toivo, että sen ratkaisun teet, mutta kukaan ei sinua voi estääkään jos siihen ratkaisuun päädyt. Ennenkaikkea ole rehellinen itsellesi ja muille.
      Arvosta myös niitä jotka haluavat tätä uskoa tunnustaa. He elävät omaa elämäänsä, tee sinä myös niin.Kateudesta sinua kukaan tuskin neuvoo, samat mahdollisuudethan on halutessaan jokaisella.

Muuten, en voi olla huomauttamatta, että ei kai ole automaattista se että lestadiolaiset ovat kolmikymppisenä masentuneita, hoitamattamia suuren perheen äitejä? Ajatus hiukan hymyilyttääkin, vaikka tiedostankin nuoren ikäsi. Masentuneita äitejä löytyy lestadiolaisten piiristä, mutta niin niitä löytyy mistä tahansa joukosta. Tunnenpa ei lestadiolaisia yhden ja kahden lapsen äitejä, jotka ovat todella väsyineitä, eivätkä jaksa juuri ulkonäöstäänkään huolta pitää. Joten jos otat mustavalkoiset lasit silmiltäsi huomaat, että samaa elämää se on jokapuolella. Iloineen, suruineen ja ongelmineen.

• kaalevi

Oletko miettinyt mitä varten Jumalaa haluaa, että ihmiset uskovat?

Ihanko vain kieltääkseen kaiken huvin?

Ei, hän ei halua ihmisiä uskovaiseksi, etteivät he voisi iloita elämästä, vaan Jumalaa haluaa, että olemme uskomassa, jotta kaikki voisivat iloita elämästä. Sillä yhteen ainoaan käskyyn sisältyy koko Jumalan laki ja kiellot:
        Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.

Jos emme rakasta lähimmäistä, niin silloin rakastamme itseämme. Tiedätkö mitä seuraa, kun kaikki rakastavat vain itseään? Siitä seuraa sellainen asia, että kaikkien ihmisten omat edut menevät jossain vaiheessa jonkun kanssa ristiin, jolloin syntyy riitoja, kateutta, sotia, tappelua, ahneutta, ylpeyttä, rivoutta, kerskailua ja tämän johdosta ihmisiä kuolee nälkään, väkivaltaan, masennuksiin yms.

Onko tämä sinusta sitä elämisen iloa, mitä pitäisi tavoitella?
        Jos ei ole, niin rakasta lähimmäistäsi, niin kuin itseäsi. Muulla tavoin et voi näitä asioita välttää aiheuttavasi.

Mutta siinä on myös sellainen juttu, että me kaikki ihmiset olemme luonnostamme niin pahoja, ettemme kykene lähimmäisen rakkauteen. Tämän tähden on Jeesus kuollut synteimme tähden ja antanut meille Pyhän Hengen, jonka avulla voimme tuoda todellista iloa ja hyvää maailmaan, ilman että rakastamme pelkästään itseämme.
        Toki täytyy sanoa, että me teemme paljon syntiä ja olemme kateellisia toisillemme, mutta tämä on meidän lihamme tekosia ja haluamme niistä pyytää anteeksi.

Ihmettelet varmaan, että millä tavoin esim. meikkaus liittyy lähimmäisen rakkauteen.

itsensä laittautuminen menee helposti liian tärkeäksi asiaksi. Voit vaan kuvitella millaista elämä on, kun kaikki keskittyvät omaan ulkonäköönsä ja pitävät sitä arvomaailmassansa lähes ensisijaisella asemalla. Itsensä laittautumisen pahimpia esimerkkejä voivat olla mm. rok tähdet, bodarit, mallit jne.
        Tällä hienolla ulkonäöllään ja itsekeskeisyydellään he saavat ärtymystä, riitaa ja kateutta aikaseksi, mitkä eivät paranna elämisen iloa.

Mieti vielä kerran, mihin haluat elämäsi käyttää. Meidän elämämme pituus on kuin kämmenen mitta, se menee että hurahtaa. Jos valitset väärin, hetken päästä kadut tuomiolla, kun joudut vastaamaan itserakkaudestasi.
        Viisas ihminen kokoaa aarteita taivaisiin, sillä ne eivät katoa. Jos kokoat aarteita taivaisiin, niin silloin parannat kaikkien ihmisten elämää, mutta jos kokoat aarteita tämän maan päälle, niin silloin et saa kuin hetken hurmaa, jonka seuraukset ovat sekä täällä maan päällä, että tuon puoleisessa huonot.

• kaalevi
        kaalevi kirjoitti:

Ei, hän ei halua ihmisiä uskovaiseksi, etteivät he voisi iloita elämästä, vaan Jumalaa haluaa, että olemme uskomassa, jotta kaikki voisivat iloita elämästä. Sillä yhteen ainoaan käskyyn sisältyy koko Jumalan laki ja kiellot:

Jos emme rakasta lähimmäistä, niin silloin rakastamme itseämme. Tiedätkö mitä seuraa, kun kaikki rakastavat vain itseään? Siitä seuraa sellainen asia, että kaikkien ihmisten omat edut menevät jossain vaiheessa jonkun kanssa ristiin, jolloin syntyy riitoja, kateutta, sotia, tappelua, ahneutta, ylpeyttä, rivoutta, kerskailua ja tämän johdosta ihmisiä kuolee nälkään, väkivaltaan, masennuksiin yms.

Jos ei ole, niin rakasta lähimmäistäsi, niin kuin itseäsi. Muulla tavoin et voi näitä asioita välttää aiheuttavasi.

Mutta siinä on myös sellainen juttu, että me kaikki ihmiset olemme luonnostamme niin pahoja, ettemme kykene lähimmäisen rakkauteen. Tämän tähden on Jeesus kuollut synteimme tähden ja antanut meille Pyhän Hengen, jonka avulla voimme tuoda todellista iloa ja hyvää maailmaan, ilman että rakastamme pelkästään itseämme.
        Toki täytyy sanoa, että me teemme paljon syntiä ja olemme kateellisia toisillemme, mutta tämä on meidän lihamme tekosia ja haluamme niistä pyytää anteeksi.

Ihmettelet varmaan, että millä tavoin esim. meikkaus liittyy lähimmäisen rakkauteen.

itsensä laittautuminen menee helposti liian tärkeäksi asiaksi. Voit vaan kuvitella millaista elämä on, kun kaikki keskittyvät omaan ulkonäköönsä ja pitävät sitä arvomaailmassansa lähes ensisijaisella asemalla. Itsensä laittautumisen pahimpia esimerkkejä voivat olla mm. rok tähdet, bodarit, mallit jne.
        Tällä hienolla ulkonäöllään ja itsekeskeisyydellään he saavat ärtymystä, riitaa ja kateutta aikaseksi, mitkä eivät paranna elämisen iloa.

Mieti vielä kerran, mihin haluat elämäsi käyttää. Meidän elämämme pituus on kuin kämmenen mitta, se menee että hurahtaa. Jos valitset väärin, hetken päästä kadut tuomiolla, kun joudut vastaamaan itserakkaudestasi.
        Viisas ihminen kokoaa aarteita taivaisiin, sillä ne eivät katoa. Jos kokoat aarteita taivaisiin, niin silloin parannat kaikkien ihmisten elämää, mutta jos kokoat aarteita tämän maan päälle, niin silloin et saa kuin hetken hurmaa, jonka seuraukset ovat sekä täällä maan päällä, että tuon puoleisessa huonot.

olen pahoillani.

• Annoy
        kaalevi kirjoitti:

Viestistäsi ilmenee hyvin, että olet hyvin sisäistänyt tuon ihmisten ympäripuhumisen. Saatat olla jopa puhuja. Mutta muistanet, että aloittaja on nuori ihminen, jolla ei ole elämän tuomia perusteita argumentointiin kanssasi. Käytät siis ylivaltaa häneen. Muutama poimineta käyttämistäsi sanamuodoista:
        Oletko miettinyt...
        Tiedätkö mitä....
        Onko tämä sinusta...
        Ihmettelet varmaan...
        Voit vaan kuvitella...
        Mieti vielä kerran...

Mielestäni et anna vilpitöntä tukeasi nuorelle, vaan laitat hänet paljon vartijaksi, jopa syyllistät (...mihin haluat elämäsi käyttää...).
        Ihan vaan vinkiksi, saman asian voi esittää rakentavamminkin ja aidolla rakkaudella, ei raamatulla lyömällä.

• kaalevi
        Annoy kirjoitti:

Viestistäsi ilmenee hyvin, että olet hyvin sisäistänyt tuon ihmisten ympäripuhumisen. Saatat olla jopa puhuja. Mutta muistanet, että aloittaja on nuori ihminen, jolla ei ole elämän tuomia perusteita argumentointiin kanssasi. Käytät siis ylivaltaa häneen. Muutama poimineta käyttämistäsi sanamuodoista:
        Oletko miettinyt...
        Tiedätkö mitä....
        Onko tämä sinusta...
        Ihmettelet varmaan...
        Voit vaan kuvitella...
        Mieti vielä kerran...

Mielestäni et anna vilpitöntä tukeasi nuorelle, vaan laitat hänet paljon vartijaksi, jopa syyllistät (...mihin haluat elämäsi käyttää...).
        Ihan vaan vinkiksi, saman asian voi esittää rakentavamminkin ja aidolla rakkaudella, ei raamatulla lyömällä.

osaa oikeen kirjoittaa rakkaudella, mutta en kyllä ainakaan itse huomannut käyttäneeni mitään ylivaltaa.

Olen sitä paitsi itse 18-vuotias nuori samanlaisissa mietinnöissä monesti ollut.

• mieti itse
        kaalevi kirjoitti:

mitä haluat. Kaalevi pelottelee sua vain kaikenmaailman tuomioilla ja helvetillä, joka on vl-piireissä niin niin tavallista..

Tee rohkeasti oma valinta ja nauti elämästä! t. oman ratkaisun tehnyt vl-perheen kasvatti...

• Juhani24

Nuoruuteen kuuluu melkein kaikilla kuvailemiasi epäilyksiä, mutta ne helpottuvat ajan kanssa, kunhan oma identiteettisi vahvistuu ja aikuistut.

Vl-piireissä varsinkin nuorilla naisilla on aina ollut varaa piikitellä ja huomautella kanssasisarilleen, jotka vaikuttavat jotenkin erilaisilta. Älä silti luovu omasta persoonallisuudestasi, sillä Jumala ei varmasti heidän tavallaan tuomitse sinua ulkoisen olemuksesi perusteella. Sen voit turvallisesti uskoa.

Mitäpä jos lähtisit vaikka opiskelemaan tai töihin jollekin toiselle paikkakunnalle ja tutustuisit siellä muihin vl-nuoriin? Pääsisit uusiin ympyröihin ja saisit katsella elämääsi ikään kuin välimatkan päästä. Objektiivisemmin.

En suosittele, että jättäisit varsinkaan toiselle paikkakunnalle muuttaessasi yhtäkkiä vl-piirejä vaan katselisit ympärillesi "tutummista asemista". Mistäpä sitä tietää, vaikka löytäisit itsellesi muutaman vuoden kuluttua hyvän puolison ja nämä nuoruuden epäilykset unohtuvat...

Itse kokemuksesta tiedän, että Jumala on kaikkialla ja omakohtaisen usko on tärkeintä, mutta yhtäkkinen nuoruuden harkitsemattomuudessa tehty eroamispäätös voi suistaa elämäsi raiteiltaan kuten monille on käynytkin. Eli jäitä hattuun ja voimia elämän suunnitteluun!

• Sara_

Hei siellä, nimimerkki "Ulos ahdingosta".

Maailmassa toimii kaikkiaan noin 35 500 erilaista uskonnollista yhteisöä ja kirkkokuntaa.

Kristinusko on yksi maailman suurista uskonnoista. Kristinuskon kannattajien määrä on noin 2 050 miljoonaa eli 33 % maailman ihmisistä (maailmassa elää osapuilleen 6 400 miljoonaa ihmistä).

Muita kuin kristittyjä maailmassa on suurin piirtein 4 153 miljoonaa.

Kristinuskon sisällä on paljon erilaisia kirkkoja ja yhteisöjä. Kristillisiä yhteisöjä kannattavien määrä jakautuu seuraavasti:

1. roomalaiskatoliset 1,1 milj. kannattajaa
      2. helluntailaiset, karismaattiset tai uuskarismaattiset kristityt 543 milj.
      3. riippumattomat kristilliset yhteisöt: 402 milj.
      4. protestantit 351 milj. (ev.lut.kirkkomme ja esimerkiksi vanhoillislestadiolaiset sisältyvät tähän)
      5. ortodoksit 217 milj.
      6. anglikaanit 81 milj. kannattajaa.

(Lähde: International Bulletin of Missionary Research. Vol. 26, No. 1 January 2002, 22-23.)

Koulussa aikoinaan vanha rehtorimme sanoi: Mihin kaikki uskoivat eilen ja te uskotte tänään, siihen vain hupsut uskovat huomenna.

Jokaisella ihmisellä on oma henkilökohtainen vastuu siitä, millä tavoin elää elämänsä. Jokaiselle ihmiselle kuuluvat ihmisoikeudet ja niiden mukana vapaus ratkaista itse omaa elämää koskevat asiat. YK:n ihmisoikeuksien julistuksen mukaan ”Kaikki ihmiset syntyvät vapaina ja tasavertaisina arvoltaan ja oikeuksiltaan ja heidän on toimittava toisiaan kohtaan veljeyden hengessä.”

Hänelle on annettu järki ja omatunto, juuri siitä syystä hän on vastuullinen ja tietoinen olento, jonka on käytettävä hyväkseen arvostelukykyään elämänratkaisujaan miettiessään.

Vastuuuta omasta elämästään ei kertakaikkiaan voi sälyttää kenellekään toiselle; ei vanhemmille, uskonystäville eikä millekään seurakunnalle.

Lestadiolainen saarnaaja voi käskeä sinua elämän niin ja niin, ja vanhemmat ohjaavat omasta mielestään oikeaan, vaikkapa nyt sitten uskomaan lestadiolaisella opilla. Mutta loppujen lopuksi sinun itsesi on ratkaistava, mikä on sinun oman elämäsi suunta. On parasta ottaa itse asioista selvää ja muodostaa rehellisesti sydämensä ääntä kuunnellen oma näkemys. Sen varassa on helppoa hengittää.

Silloinkin kun lähipiiri tuomitsee ja leimaa ikävästi, kuten usein lestadiolaiset tekevät niitä kohtaan jotka ovat uskonyhteisöstä irrottautuneet. Eivät toki kaikki.

Monesti on käynyt niin, että jos nuori on irrottautunut vl-uskosta vain siitä syystä, että haluaa ”nauttia elämästä” ja tehdä niitä kaikkia ”kivoja kiellettyjä asioita”, kuten vaikkapa katsoa elokuvia ja huvitella ravintoloissa, ei uskonratkaisua ole ehkä sen syvemmin mietitty, ja tulee muutaman vuoden kuluttua ahdistus ja syyllisyys.

On itsellä sydämessä yhä se sama kasvatuksen kautta iskostunut uskonrakennelma, josta ei ole irti päässyt. Parempi ja kestävämpi pohja ratkaisulle on, että pohtii perusteellisesti uskon perusteet ja tekee asiat itselleen täysin selväksi. Ratkaisua ei kannatta tehdä kevytmielisesti.

Tässä auttavat vaikkapa Raamatun lukeminen, hyvien ja rohkaisevien elämäntaidon oppaiden lukeminen (esim. Dyer: Hyväksy itsesi, uskalla elää), hyvät laatuelokuvat joissa pohditaan elämänkysymyksiä, kaunokirjallisuus, runous, hyvä musiikki jne. Ylipäätään aktiivisuus sen seuraamisessa, mitä maailmassa tapahtuu.

On tärkeää oivaltaa, että ainutlaatuinen pyhyyden kokemus ja hengellisyyden ulottuvuus on jokaisessa ihmisessä. Sitä sinäkään et minnekään kadota vaikka päättäisitkin, että et jatka vl-liikkeessä. Ihmisen hengellisyys ei rajoitu vain yhteen herätysliikkeeseen.

Jos sen sijaan olet vakuuttunut että vl-like vastaa sinun tarpeitasi hengellisyytesi toteuttamisessa ja se elämäntapa ruokkii sieluasi, ja aidosti omaksut sen yhteisön normijärjestelmät, sinun on parasta pysytellä tiiviisti siinä yhteisössä. Se ei myöskään estä sinua tulemasta onnelliseksi ja elämästä täyttä elämää, kun kannat itse sielläkin eläessäsi vastuun omista ratkaisuistasi etkä ole ohjailtavissa.

Olen itse kokenut irrottautumisen ja oman elämän vastuun kantamisen vapauttavan riemun. En ole hetkeäkään katunut että aloin itse elää omaa elämääni. Jumala on rakkaus, hän antaa sinulle voimia, ratkaisetpa asian niin tai näin. Ja muista: ihmisen kehitys ja kasvu jatkuu läpi elämän, asioista avautuu eri ikävaiheissa uusia puolia. Pääasia että et jämähdä etkä juutu. Elämä on arvaamatonta, ja elämä on suuri Jumalan lahja. Elämä kannattaa elää omana itsenään, aidosti.

Toivotan sinulle kaikkea hyvää ja onnellista itsenäistä elämää!

• Kukkanen

Ajattelin ihan samoja ajatuksia viisi vuotta takaperin kun olin sinun ikäisesi.
      Olin kyllästynyt lesta-piireihin ja varsinkin siihen kun "kanssasisaret" tahtoivat olla kateellisia minulle,sekä sain aina heiltä siitä huomautuksia "kun kaikki pojat olivat aina mun kimpussa".Mua ärsytti kun tuntui,että kaikilla on vain seurustelu ja sitä myöten perhe mielessä.Kuvitella itseäni suuren perheen äitinä kauhistutti mua.
      Pikkuhiljaa kaikki alkoi menemään toiseen suuntaan;mulla oli hyviä ei-uskovaisia kavereita.Vietin yhä enemmän vapaa-aikani heidän kanssa.Yhdessä värjäiltiin hiuksia,juotiin bissee yms.Elämä tuntui kivalta ja huolettomalta.
      Näin meni kolme vuotta.
      Muutin toiseen kaupunkiin,sain uusia ystäviä.Joskus kävin seuroissa uskovaisten kavereiden pyynnöstä,mutta kaikki tuntui vieraalta.Jatkoin samaa huoletonta elämää.Käytiin baareissa ja kaveripiirini alkoi olemaan jo laaja.En aluksi tajunnut mihin olin edes joutunut,ihmettelin vaan et onpas harvinaisen hyviä tyyppejä,joihin oli helppo tutustua.
      Rakastuin heistä yhteen poikaan,ja heti tutustuttuamme hän kysyi että, haluanko vahvempaa viinaa.Tottakai halusin ja sitä sainkin nestemäisenä pullosta.En tiennytkään et se oli huumetta.
      Salakavalasti alamäki tästä alkoi,huumeet oli näissä piireissä niin arkipäivästä ja pian oli minullekkin.Näitä nuoria yhdisti huumeet ja yllätyin miten laaja oli tämä nuorten joukko.
      En olis kyllä ikinä uskonu minkälaista kateus,riitely,epätoivo jne.voi tälläisessä yhteisössä olla.Ja miten joka kuukausi joku nuorista kuoli,eikä sitä kukaan jäänyt pahemmin murehtimaan.Itselläni oli kuolema kaksi kertää lähellä,sen jälkeen tajusin missä maanpäällisessä helvetissä elän.
      Vuoden päihdeongelmaisena hakeuduin hoitoon,ja jotenkin ihmeellisesti sain parannuksen armon.En ois ikinä uskonu että lesta vielä oon.Ehkä se kuolemanpelko iskoutui noissa huumemaailmassa nii syvästi muhu,et kaikki näin siunaantui..
      Mut oon saanu asioista kyllä ainkamoiset mittasuhteet,ei tunnu nii ahistavalta nuo vl-piirit ja on turvallisempi olo.
      En sikäli oo ihmisenä muuttunut,perheetön edelleen oon,mut mulla on sitä ihanampia hyviä uskovaisia sydänystäviä.Elän päivän kerrallaan ja oon iloinen että oon elossa.Enkä jaksa enää nii herkästi välittää muitten vl-nuorten puheista(seurustelu,perheYMS.)Uskallan olla oma persoonallinen itseni!!
      En ois itestäni ikinä uskonu,että sorrun huumeisiin,varoitan sua vaa miten voikaa kaikki mennä ku on vielä nuori ja kaikki ovet avoinna..Mut jaksamisia sulle!!!!

• Juhani24

En tiedä, oliko kirjoituksesi pelkästään perilestadiolaista "ulkomaailmalla" pelottelua vai ei, mutta silti. Muistakaa nuoret, ettei missään tapauksessa kannata sännätä vl-piireistä suoraan baarielämään tai ottaa kerralla mahdollisimman paljon kokemuksia "vapaasta elämästä", siitä on liikaa huonoja kokemuksia vuosikymmenien varrelta.

Tietysti kertomasi tapaiset tarinat ovat vl-piireissä käyttökelpoisia pelotteluvälineitä, mutta kannattaa muistaa, että valtaosa ihmisistä(myös vl:n ulkopuolella) elää kuitenkin ihan kunnollista elämää.

Katselkaa kaikessa rauhassa ympärillenne, ja mikäli ette sopeudu vl:en lakiuskonnon sääntöihin muistakaa, ettette usko pelottelijoitanne joiden mukaan ainoa toinen vaihtoehto on koko elämän hukkaan heittäminen.

• Kukkanen
        Juhani24 kirjoitti:

En tiedä, oliko kirjoituksesi pelkästään perilestadiolaista "ulkomaailmalla" pelottelua vai ei, mutta silti. Muistakaa nuoret, ettei missään tapauksessa kannata sännätä vl-piireistä suoraan baarielämään tai ottaa kerralla mahdollisimman paljon kokemuksia "vapaasta elämästä", siitä on liikaa huonoja kokemuksia vuosikymmenien varrelta.

Tietysti kertomasi tapaiset tarinat ovat vl-piireissä käyttökelpoisia pelotteluvälineitä, mutta kannattaa muistaa, että valtaosa ihmisistä(myös vl:n ulkopuolella) elää kuitenkin ihan kunnollista elämää.

Katselkaa kaikessa rauhassa ympärillenne, ja mikäli ette sopeudu vl:en lakiuskonnon sääntöihin muistakaa, ettette usko pelottelijoitanne joiden mukaan ainoa toinen vaihtoehto on koko elämän hukkaan heittäminen.

Ei pelottelua,vaan tosiasioita minkälaista elämä nykyään todella on.En tiedä,tiedätkö nykymaailman nuorison päihdekeskeisestä kulttuurista,mutta tosiasiassa päihteillä on iso rooli nuorten viihdepuolella(todella absolutistejakin on,mutta harvassa).
        Ongelmana on että,kun uskovaisen perheen nuori lähtee hyvinkin suojatusta kasvuympäristöstään kokeilemaan rajojaan,niin hyvin sinisilmäisenä ja tietämättömänä voi joutua vaarallisillekkin vesille.Ei ole "tuntosarvia",jotka varoittavat.
        Mitä uskomiseen tulee,se on jokaisen omakohtainen asia.Niistä ratkaisunsa tekee jokainen itse,mihin haluaa uskoa.

• Ja höh
        Kukkanen kirjoitti:

Ei pelottelua,vaan tosiasioita minkälaista elämä nykyään todella on.En tiedä,tiedätkö nykymaailman nuorison päihdekeskeisestä kulttuurista,mutta tosiasiassa päihteillä on iso rooli nuorten viihdepuolella(todella absolutistejakin on,mutta harvassa).
        Ongelmana on että,kun uskovaisen perheen nuori lähtee hyvinkin suojatusta kasvuympäristöstään kokeilemaan rajojaan,niin hyvin sinisilmäisenä ja tietämättömänä voi joutua vaarallisillekkin vesille.Ei ole "tuntosarvia",jotka varoittavat.
        Mitä uskomiseen tulee,se on jokaisen omakohtainen asia.Niistä ratkaisunsa tekee jokainen itse,mihin haluaa uskoa.

Vaikka vl-nuoret kasvaisivakin sinisilmäisiksi, kyllä jo lähes parikymppinen ihminen normaalisti tietää tekosensa ja niiden seuraukset.

Ei ole ollenkaan ainoa tie vl:stä päihteiden käyttäjäksi. Muitakin vaihtoehtoja on!!!!!!

Kovin mustavalkoista ajattelua sinulta Kukkanen.

• Juhani24
        Kukkanen kirjoitti:

Se oli siis, kuten epäilinkin, keksitty tarina siitä miten käy jos lähtee turvallisen kotisiionin ulkopuolelle.

Vaikka itsekin hyvin tunnen ääri-ilmiöt, ei kaikki "epäuskoinen" elämä todellakaan ole pelkkää huoraamista, huumeiden käyttöä ja viinan juomista kuten pelottelet. Häpeä!

Silti juuri eronneet nuoret ovat, kuten sanoit, kaikille vaaroille alttiimpia kuin jo tuntumaa saaneet. Siksi pitää olla varovainen.

• Nuori veli
        Kukkanen kirjoitti:

Tosi kiva lukea sun teeskentelevä mustavalkoinen ääritekstis.
        Höh, luuletko meitä tynnyrissä kasvatetuiksi.

• Fiksu Mies

Alhaista että pidät meitä niin taukkeina.

• kukkanen
        Fiksu Mies kirjoitti:

Alhaista että pidät meitä niin taukkeina.

Tarkoitus ei ollu leimata kaikkia samanlaisiksi ääri-ilmiöihin juokseviksi ex-vl:ksi.Uskonkin,että monet ovat niin fiksuja,että löytävät toisenlaisen tien.
        Tämä mun kertomus oli vain sellainen,mihin pitäisi enemmän puuttua,eikä vain kulkea laput silmillä.Esim.yhteiskunnassamme on vaikeaa saada tälläisiin ongelmiin apua.Lääkäritkään ei ole tietoisia kaikesta,niin räjähdysmäisesti tulee uusia aineita nuorten keskuuteen..
        Enkä ole ainut vl-piireissä,jolla on ollut samanlainen ongelma.

• admata.

Johan oli tarina. Porttiteoria hiustenvärjäilystä ja satunnaisesta kaljottelusta huumeisiin. Ei ihan uskottavimmasta päästä;)

Mitähän ihme ainetta väität käyttäneesi?
        >>
        Rakastuin heistä yhteen poikaan,ja heti tutustuttuamme hän kysyi että, haluanko vahvempaa viinaa.Tottakai halusin ja sitä sainkin nestemäisenä pullosta.En tiennytkään et se oli huumetta.
        >>

On todella epäuskottavaa että joku käyttäisi mistään huumeesta määritelmää "vahvempaa viinaa" ja vieläpä nestemäisenä pullosta. Jahas, eli jos haluat yrittää pelastaa uskottavuuttasi, niin kertoisitko mitäs ainetta sinulle tarjoiltiin "nestemäisenä pullosta", kerran se olikin huumetta? Kyllä eri huumeilla nimikin on;)

Huumeista on ihan hyvä varoitella, mutta keksityillä pelottelutarinoilla tehdään usein karhunpalvelus.

Suurin osa nuorisosta käy jossain vaiheessa kaljakuppiloissa, mutta vain pieni vähemmistö heistä käyttää myös huumeita. Edes alkoholiongelmat eivät tule kuin 10% kaikista alkoholia käyttävistä.

• kukkanen
        admata. kirjoitti:

Johan oli tarina. Porttiteoria hiustenvärjäilystä ja satunnaisesta kaljottelusta huumeisiin. Ei ihan uskottavimmasta päästä;)

Mitähän ihme ainetta väität käyttäneesi?
        >>
        >>

On todella epäuskottavaa että joku käyttäisi mistään huumeesta määritelmää "vahvempaa viinaa" ja vieläpä nestemäisenä pullosta. Jahas, eli jos haluat yrittää pelastaa uskottavuuttasi, niin kertoisitko mitäs ainetta sinulle tarjoiltiin "nestemäisenä pullosta", kerran se olikin huumetta? Kyllä eri huumeilla nimikin on;)

Huumeista on ihan hyvä varoitella, mutta keksityillä pelottelutarinoilla tehdään usein karhunpalvelus.

Suurin osa nuorisosta käy jossain vaiheessa kaljakuppiloissa, mutta vain pieni vähemmistö heistä käyttää myös huumeita. Edes alkoholiongelmat eivät tule kuin 10% kaikista alkoholia käyttävistä.

En viitsinyt pitempää tarinaa kirjoittaa,ja muista että kysymys oli useista vuosista.
        En tiedä,miksi sua kiinnostaa tietää huumeiden nimiä,en ala niitä tällä palstalla tiedottamaan.
        En halua näistä alkaa väittelemään,koska tietämykseni ovat eriluokkaa.Eikä niistä juuri tiedetä kuin tämän piirin sisälläkäyneinä.

• admata.
        kukkanen kirjoitti:

En viitsinyt pitempää tarinaa kirjoittaa,ja muista että kysymys oli useista vuosista.
        En tiedä,miksi sua kiinnostaa tietää huumeiden nimiä,en ala niitä tällä palstalla tiedottamaan.
        En halua näistä alkaa väittelemään,koska tietämykseni ovat eriluokkaa.Eikä niistä juuri tiedetä kuin tämän piirin sisälläkäyneinä.

...On se että sattumalta tiedän yhtä sun toista;)

Tiedän esimerkiksi sen, ettei kukaan kaupittele huumetta "parempana viinana";)

>>
        >>

Mitä pahaa on kertoa pelkkä huumeen nimi? Paitsi tietysti ellei todellisuudessa tiedäkään niistä yhtään mitään. Sen voin kertoa että on hyvin vähän muita huumeita nestemäisenä pullossa, kuin viina itsessään. Tiedän itse yhden ainoan nestemäisenä juotavan huumeen, mutta tiedätkö sinä? Siksi tätä utelen, koska se on erittäin harvinainen ja mahdollisuudet törmätä siihen ensimmäisenä tarjottavana aineena ovat käytännössä olemattomat.

Ylivoimaisesti suosituin huume on kannabis, jota ei kyllä juoda. Muita mahdollisia huumeita ovat amfetamiini, heroiini, kokaiini, ekstaasi ja erityyppiset hallusinogeenit. Mitään noista ei käytetä "nestemäisenä pullosta", kuten kuvailit;) Mainitsemani aineet ja niiden johdannaiset kattavat yli 99% kaikista suomessa käytetyistä huumeista, kunhan liiman ja liuottimien imppaus sekä lääkkeiden väärinkäyttö lasketaan vielä mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että kerroit keksityn höpötarinan;)

>>
        >>

Kyllä huumeet tiedetään muuallakin kuin huumepiireissä tai niissä sisällä käyneiden kertomuksista. Eri huumeita tutkitaan laajasti jo ihan pelkän tieteen vuoksi. Hyvin harva elää tänä päivänä pullossa, niin että mitkä tahansa tarinat menevät läpi.

• kukkanen
        admata. kirjoitti:

...On se että sattumalta tiedän yhtä sun toista;)

Tiedän esimerkiksi sen, ettei kukaan kaupittele huumetta "parempana viinana";)

>>
        >>

Mitä pahaa on kertoa pelkkä huumeen nimi? Paitsi tietysti ellei todellisuudessa tiedäkään niistä yhtään mitään. Sen voin kertoa että on hyvin vähän muita huumeita nestemäisenä pullossa, kuin viina itsessään. Tiedän itse yhden ainoan nestemäisenä juotavan huumeen, mutta tiedätkö sinä? Siksi tätä utelen, koska se on erittäin harvinainen ja mahdollisuudet törmätä siihen ensimmäisenä tarjottavana aineena ovat käytännössä olemattomat.

Ylivoimaisesti suosituin huume on kannabis, jota ei kyllä juoda. Muita mahdollisia huumeita ovat amfetamiini, heroiini, kokaiini, ekstaasi ja erityyppiset hallusinogeenit. Mitään noista ei käytetä "nestemäisenä pullosta", kuten kuvailit;) Mainitsemani aineet ja niiden johdannaiset kattavat yli 99% kaikista suomessa käytetyistä huumeista, kunhan liiman ja liuottimien imppaus sekä lääkkeiden väärinkäyttö lasketaan vielä mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että kerroit keksityn höpötarinan;)

>>
        >>

Kyllä huumeet tiedetään muuallakin kuin huumepiireissä tai niissä sisällä käyneiden kertomuksista. Eri huumeita tutkitaan laajasti jo ihan pelkän tieteen vuoksi. Hyvin harva elää tänä päivänä pullossa, niin että mitkä tahansa tarinat menevät läpi.

Ota huomioon että näissä piireissä kuljetaan aina askeleen edellä.Sinun tietosi oli pelkästään kirjojen tms.sivuilta.
        Kokemattomuutesi doupeista ja kuosaamisesta paistaa ylipäänsä teksteissäsi läpi.
        Et tottakai usko tarinaani tietämättömyytesi takia.Tai en tiedä ootko heittäny pollee rännii?
        Minun mielestä on turhanpäivästä tälläisestä väitellä täällä.

• admata.
        kukkanen kirjoitti:

Ota huomioon että näissä piireissä kuljetaan aina askeleen edellä.Sinun tietosi oli pelkästään kirjojen tms.sivuilta.
        Kokemattomuutesi doupeista ja kuosaamisesta paistaa ylipäänsä teksteissäsi läpi.
        Et tottakai usko tarinaani tietämättömyytesi takia.Tai en tiedä ootko heittäny pollee rännii?
        Minun mielestä on turhanpäivästä tälläisestä väitellä täällä.

>>
        >>

Tietoni on sekä että. Yksi hyvä ystäväni kävi huumepsykoosin läpi ja toinen on ollut aktiivisesti mukana Elämä on parasta huumetta kampanjassa. Asiantuntemusta riittää;)

Uusia huumeitä ei todellakaan tule kuin sieniä sateella, vaan huumeet ovat pysyneet lähes samoina viimeiset 30 vuotta;) Eri aineiden käyttäjämäärissä on voinut tulla muutoksia ja joitain uusia johdannaisia on tullut markkinoille, mutta that´s it. Joitain uusia virityksiä yritetään tietysti etsiä, mutta kuten totesin, niin ne ovat niin harvinaisia ettei niihin ensikertalainen varmasti törmää kuin sattumalta käytyään ensin perinteisimpiä läpi. Kuten sanottu, niin tiedän yhden ainoan huumeen alkoholin lisäksi, jota käytetään nestemäisessä muodossa juotuna. Sinä et näköjään tiedä yhtäkään;)

Kaikista huonointa huumeiden vastaista kampanjointia on sinun kirjoituksesi tyyliset keksityt sadut, joiden katu-uskottavuus on pyöreät 0

• kukkanen
        admata. kirjoitti:

>>
        >>

Tietoni on sekä että. Yksi hyvä ystäväni kävi huumepsykoosin läpi ja toinen on ollut aktiivisesti mukana Elämä on parasta huumetta kampanjassa. Asiantuntemusta riittää;)

Uusia huumeitä ei todellakaan tule kuin sieniä sateella, vaan huumeet ovat pysyneet lähes samoina viimeiset 30 vuotta;) Eri aineiden käyttäjämäärissä on voinut tulla muutoksia ja joitain uusia johdannaisia on tullut markkinoille, mutta that´s it. Joitain uusia virityksiä yritetään tietysti etsiä, mutta kuten totesin, niin ne ovat niin harvinaisia ettei niihin ensikertalainen varmasti törmää kuin sattumalta käytyään ensin perinteisimpiä läpi. Kuten sanottu, niin tiedän yhden ainoan huumeen alkoholin lisäksi, jota käytetään nestemäisessä muodossa juotuna. Sinä et näköjään tiedä yhtäkään;)

Kaikista huonointa huumeiden vastaista kampanjointia on sinun kirjoituksesi tyyliset keksityt sadut, joiden katu-uskottavuus on pyöreät 0

voi voi hyvä admata,en vastaa enää yhteenkään kirjoitukseesi,jos luulet mun olevan feikki.
        Oon kyllä voinu kirjoittaa vähän sekavasti esim.uusista huumeista.Niillä tarkoitan esim.lakkaa,joista esim.ainakin vielä lääkäreillä on vaikutuksista yms.vähän tietoa.Siitä voidaan valmistaa gammaa.Mutta lakka on kymmenkertaisesti vahvempaa,miltei hajutonta ja kokonaan väritönä.Annostus 1-2ml ja sitä korkeammat annokset ovat milleistä kiinni tappavia.Sekä kuolemanriskiä lisää lisäksi se,että kyseistä ainetta otetaan liian lyhyellä aikavälillä lisää(ajantaju menee kun on niin hötkyissä).Kyseinen aine luokiteltiin ennen lääkeaineeksi,mutta v.2006 eduskunta sai sen läpi huumausaineeksi(kuulemani mukaan).Ja kyseessä on tietenkin vaarallinen huume.Kyseisellä aineella on huumattu tuntemattomia myös täällä kaupungissa missä asun,esim.baareissa.Toivotaan vaan ettei tämä myrkky kanna kauas!!
        Olen pahoillani ystäväsi puolesta,nuo psykoosit eivät todella ole mukavia,voisin sanoa,että ainka traumatisoivia.

• Aakeman

Mietin noita samoja kysymyksiä vähän nuorempana kuin sinä. Mietin myös sellaisia kysymyksiä kuin todellinen lähimmäisenrakkaus ja oikea raamatun mukainen usko. Minua suuresti häiritsi kaikenlaiset säännöt ja määräykset, joita meille nuorille asetettiin. Ei silti, pitiväthän ne pois pahan teosta, mutta synniksi en esimerkiksi tanssimista (vanhojen tanssi koulussa) ymmärtänyt, vaikka niin sanottiin. Veli oli veljensä vartija ja kanteli ry:n "vanhemmille" vähästäkin. Uskomiseen liitettiin liian paljon sellaisia asioita, joita siihen ei olisi pitänyt kuulua. En myöskään halunnut tulla suurperheen isäksi. Enkä ymmärtänyt, miten ehkäisy voi olla syntiä. Siis kaikenlaisia kysymyksiä ja epäilyksiä pyöri nuoren miehen päässä.

Kauan mietittyäni päätin ulkoistaa itseni. Kovasti minua varoiteltiin ja kutsuttiin kaikenlaisiin keskusteluihin. Ei suostunut yhteenkään, sillä tiesin, että siellä on legioona miehiä yrittämässä puhua minua ympäri. Kadotuksella uhkailtiin. Se oli 17-vuotiaalle rankkaa aikaa.

Nyt olen jo keski-ikäinen. En ole päivääkään katunut tuota ratkaisua. Elämäni on ollut hyvää, enkä ole joutunut minkäänlaisiin vaikeuksiin "maailmassa" tuon eroamisen vuoksi, ellei mukaan lasketa vl:iä, jotka vieläkin kadotuksella muistuttavat. Tiesin jo nuorena rajani, enkä mennyt mukaan mihinkään sellaiseen, josta y.o. viesti kertoo. Uskonkysymysten kanssa olen ollut sinut niin ikään kauan.

Tässä kerroin oman kokemukseni. En mitenkään halua käännyttää sinua pois vl-uskosta, mutta jos siltä tuntuu ja päädyt eroamisratkaisuun, älä pelkää. Maailmasta löytyy todellakin ihan oikeaa ja aitoa rakkautta, eikä kaikki ole kylmää ja pahaa ollenkaan. Eikä se Jumala ole lupautunut koskaan yksin vl:lle;)

• Arka nuori

Lämmin kiitos lämminhenkisestä ja rauhallisesta kirjoituksestasi, Aakeman, se henkii elämänkokemusta ja kypsyyttä. Tällaisia tekstejä saa harvoin lukea.

Eikä näistä kysymyksistä voi missään muualla jutella kuin täällä... Hyvä että on tämä palsta.

• Aakeman
        Arka nuori kirjoitti:

Lämmin kiitos lämminhenkisestä ja rauhallisesta kirjoituksestasi, Aakeman, se henkii elämänkokemusta ja kypsyyttä. Tällaisia tekstejä saa harvoin lukea.

Eikä näistä kysymyksistä voi missään muualla jutella kuin täällä... Hyvä että on tämä palsta.

Kiitos itsellesi kauniista kiitoksesta, Arka nuori!

Nämä ovat kovasti koskettavia kysymyksiä ja nimenomaan nuorille ihmisille. Tarvitaan niin valtavasti voimaa jaksaa ponnistaa. Olisi onnellista, jos kunkin lähipiiristä löytyisi luotettava ja "puolueeton" henkilö keskustelukumppaniksi. Sellainen joka osaisi arvostaa nuorenkin ajatuksia, olivat ne sitten millaisia tahansa (huom. arvostaminen ja samaa mieltä oleminen ei ole kuitenkaan sama asia).

Elämä näiltä osin useinkin helpottuu iän myötä, kun kokemusta ja itsevarmuutta tulee lisää.

Samaa mieltä, hyvä että on tämä palsta!

• Juhani24

Olemme siis samaa ikäluokkaa, Aakeman. Minäkään en aikoinaan alistunut siihen, että kaikki oli kiellettyä. Nuorille miehille ei jäänyt elämisen mahdollisuutta, niin ahtaalle meidät ajettiin.

Minä erosin vasta kun kaikki kaverini oli jo erotettu. Olisin halunnut olla vielä pelissä mukana, mutta luottamus oli puoleltani jo mennyt. Hyvä että sinä onnistuit pysymään erossa pahasta, itse olin jo melko pohjalla kunnes tapasin nykyisen vaimoni ja pääsin taas jaloilleni.

Hänen avullaan löysin armollisen Jumalan, joka tuomitsemisen sijasta rakastaa minua. Enää elämääni ei hallitse pelko kuten nuoruudessani, vaan saan vapaasti iloita elämästä ja perheestäni. Olen siitä todella kiitollinen.

• Nuorelle miehelle 70-luvulla
        Juhani24 kirjoitti:

Olemme siis samaa ikäluokkaa, Aakeman. Minäkään en aikoinaan alistunut siihen, että kaikki oli kiellettyä. Nuorille miehille ei jäänyt elämisen mahdollisuutta, niin ahtaalle meidät ajettiin.

Minä erosin vasta kun kaikki kaverini oli jo erotettu. Olisin halunnut olla vielä pelissä mukana, mutta luottamus oli puoleltani jo mennyt. Hyvä että sinä onnistuit pysymään erossa pahasta, itse olin jo melko pohjalla kunnes tapasin nykyisen vaimoni ja pääsin taas jaloilleni.

Hänen avullaan löysin armollisen Jumalan, joka tuomitsemisen sijasta rakastaa minua. Enää elämääni ei hallitse pelko kuten nuoruudessani, vaan saan vapaasti iloita elämästä ja perheestäni. Olen siitä todella kiitollinen.

Kirjoita hyvin ja rehellisen tuntoisesti, Juhani 24. Kiitos monista hyvistä puheenvuoroistasi.

Kun luottamus menee, se menee. Nuoren mieltä se varsinkin satutti.

Nin kävi itsellenikin 70-luvulla. Lakkasi kiinnostamasta, kun tulivat hoitokokoukset, nöyryyttämiset, määräilyt ja loppuivat visut astiat. Pettymys oli suuri.

Mutta se kääntyikin siten aikanaan henkilökohtaisesti hyväksi. Eipä tarvinnut jäädä haikailemaan painostavaksi ja epäaidoksi muuttunutta ilmapiiriä.

• Juhani24
        Nuorelle miehelle 70-luvulla kirjoitti:

Kirjoita hyvin ja rehellisen tuntoisesti, Juhani 24. Kiitos monista hyvistä puheenvuoroistasi.

Kun luottamus menee, se menee. Nuoren mieltä se varsinkin satutti.

Nin kävi itsellenikin 70-luvulla. Lakkasi kiinnostamasta, kun tulivat hoitokokoukset, nöyryyttämiset, määräilyt ja loppuivat visut astiat. Pettymys oli suuri.

Mutta se kääntyikin siten aikanaan henkilökohtaisesti hyväksi. Eipä tarvinnut jäädä haikailemaan painostavaksi ja epäaidoksi muuttunutta ilmapiiriä.

Kiitos myötäelämisestä. Olen täälläkin nuoria varoitellut yhtäkkisestä hyppäämisestä "maailman iloihin" 17-20 vuoden ankaran kasvatuksen jäkeen. Valitettavan usein "vapautumisesta" on seurauksena paljon harmia ja mielipahaa.

Suren elämäni loppuun asti ystäviäni, jotka piireistä poispotkittuina tunsivat niin suurta arvottomuutta ja tyhjyyttä, etteivät edes omaa elämäänsä jaksaneet arvostaa...

Täytyy muistaa, että tapahtuipa mitä tahansa niin ihmisarvo on aina vakio.

• vannes
        Juhani24 kirjoitti:

Kiitos myötäelämisestä. Olen täälläkin nuoria varoitellut yhtäkkisestä hyppäämisestä "maailman iloihin" 17-20 vuoden ankaran kasvatuksen jäkeen. Valitettavan usein "vapautumisesta" on seurauksena paljon harmia ja mielipahaa.

Suren elämäni loppuun asti ystäviäni, jotka piireistä poispotkittuina tunsivat niin suurta arvottomuutta ja tyhjyyttä, etteivät edes omaa elämäänsä jaksaneet arvostaa...

Täytyy muistaa, että tapahtuipa mitä tahansa niin ihmisarvo on aina vakio.

Kirjoitat ikäänkuin vl-usko ja ankara kasvatus olisi syy siihen, että 17-20-vuotias suistuu elämän laitapoluille. Ja kirjoitat myös niinkuin tämä olisi kovinkin yleistä.

Olen itse entinen vl, erosin vl:stä nuorena. Tunnen myös...hmmm....ehkä kymmenisen vl:stä nuorena eronnutta, eikä kukaan meistä ole joutunut huonoille teille.

Mun mielestä kukin voi syyttää vaan itseään tyhmyydestään jos aihetta on, varsinkin kun puhutaan jo aikuisista tai lähes aikuisista ihmisistä. Käsitykseni mukaan vain hyvin harva entinen vl lyö päätään kiveen.

Maailmassa on niin paljon hyviä ja onnellisia juttuja:)

• *ulosahdingosta!*

Hymy sulle niin asiallisesta ja rohkaisevasta viestistä! Kirjotin sulle pitkät stoorit mun laiffista, mutta onnistuin saamaan ne katoamaan..:/ En kykene enää saaman niitä kaikkia asioita takaisin koska oon niin hidas kirjoittamaan,mutta muutamia juttuja mähaluaisin kysyä sulta...

Miten sun porukat suhtautu ku kielsit? Entä sukulaiset? Hylkäskö sun ystävät? Mä ite en jaksais kuunnella porukoitten syytöksiä siitä kuinka ne on niin epäonnistunu kasvattajina! Moni mun sukulaisista hylkäis mut ja todellakaan kaiki kaverit ei tajuis! Mutta ehkä ne ihan tärkeimmät ystävät kuitenkin jäis...:)

Oletko sä oikeesti päässyt lähes kokonaan eroon vanhoillislestadiolaisuudesta? Mä kadehdin... Musta se tuntuu niin ylivoimaselta...:/

• Juhani24
        vannes kirjoitti:

Kirjoitat ikäänkuin vl-usko ja ankara kasvatus olisi syy siihen, että 17-20-vuotias suistuu elämän laitapoluille. Ja kirjoitat myös niinkuin tämä olisi kovinkin yleistä.

Olen itse entinen vl, erosin vl:stä nuorena. Tunnen myös...hmmm....ehkä kymmenisen vl:stä nuorena eronnutta, eikä kukaan meistä ole joutunut huonoille teille.

Mun mielestä kukin voi syyttää vaan itseään tyhmyydestään jos aihetta on, varsinkin kun puhutaan jo aikuisista tai lähes aikuisista ihmisistä. Käsitykseni mukaan vain hyvin harva entinen vl lyö päätään kiveen.

Maailmassa on niin paljon hyviä ja onnellisia juttuja:)

Olen kertonut omista ja kavereitteni kokemuksista ihan vaan avuksi muille.

Vastapainona olen korostanut, kuten aiemmista viesteistäni voit lukea, myös onnellista elämää ilman painostusta.

• Aakeman
        *ulosahdingosta!* kirjoitti:

Hymy sulle niin asiallisesta ja rohkaisevasta viestistä! Kirjotin sulle pitkät stoorit mun laiffista, mutta onnistuin saamaan ne katoamaan..:/ En kykene enää saaman niitä kaikkia asioita takaisin koska oon niin hidas kirjoittamaan,mutta muutamia juttuja mähaluaisin kysyä sulta...

Miten sun porukat suhtautu ku kielsit? Entä sukulaiset? Hylkäskö sun ystävät? Mä ite en jaksais kuunnella porukoitten syytöksiä siitä kuinka ne on niin epäonnistunu kasvattajina! Moni mun sukulaisista hylkäis mut ja todellakaan kaiki kaverit ei tajuis! Mutta ehkä ne ihan tärkeimmät ystävät kuitenkin jäis...:)

Oletko sä oikeesti päässyt lähes kokonaan eroon vanhoillislestadiolaisuudesta? Mä kadehdin... Musta se tuntuu niin ylivoimaselta...:/

Kiitos hymystäsi!
        Mutta älä kadehdi. Elämän varrella olen oppinut, että ainakin kaksi asiaa saa ihmisen piloille: kateus ja katkeruus. Tottakai tuota "olen kateellinen" -ilmaisua käytetään paljon kevyemmässäkin merkityksessä ja juuri niin taisit tehdä. Joten en luule sinun menevän siitä pilalle;)

Kysy vain, jos siltä tuntuu. Tärkeitä juttuja sinulle juuri nyt.

Äitini ei juurikaan ottanut kantaa siihen, että jätin vl-piirit. Isäni taas kiusasi minua päivin öin muutaman kuukauden ajan. Saattoi herättää keskellä yötä ja ruveta puhumaan kadotuksesta ja muista uhkakuvista. Haki oikein heikkoa hetkeä, mutta olin vahva. Isäni kertoi, että olivat keskustelleet "puhujaveljien" kanssa. Ilmeisesti sieltä oli tullut myös hieman käyttäytymisohjeita. Mutta oli jo muutaman vuoden punninnut asioita, joten olin aivan varma ratkaisusta, se auttoi paljon. Sisarukseni ottivat hieman etäisyyttä hetkeksi, mutta hyvin pian palasivat entiselleen. Kaikki ymmärsivät, että ei kannata pilata välejä. Isäni tosin menetti luottamuksensa minun silmissä. Joitakin vuosia takaperin hän kysyi, voitaisko jutella uskonasioista. Vastasin, että käytit tilaisuutesi jo silloin, kun erosin. Kenen muun kanssa vain voin jutella niistä asioista, mutta en hänen. Muuten olemme aivan väleissä.

Jotkut sukulaiset välttelevät vieläkin, mutta omalla elämälläni olen näyttänyt, että pärjään hienosti ja koen olevani niskan päällä. Meni toki jonkun aikaa, että totuin uuteen arkeen. Nykyään tuttava- ja ystäväpiirini on laaja ja elän mielestäni onnellista elämää.

Vl-ystävät toki jäivät, se oli heidän valintansa. Luulen, että heitä oli neuvottu välttelemään. Muu ei selitä sellaista käytöstä. Mutta oli minulla tottakai jo valmiiksi muitakin ystäviä.

Ihan oikeasti olen päässyt eroon vl:sta, sillä onhan tuosta erosta aikaa jo muutama vuosikymmen. Tottakai vl liittyy arkeeni esim sukulaisteni kautta. Ylivoimaiselta se minustakin aluksi tuntui, mutta keskustelin asian valmiiksi erään ei-vl-sukulaisen kanssa. Hän on minua huomattavasti vanhempi. Hän lupasi, jos tulee vaikeuksia, hänen puoleen voin kääntyä. Se rohkaisi, tosin ei tarvinnut hänen puuttua peliin.

On oikein hyvä, että mietit asioita. Punnitse hyvin tarkkaan ja mielellään keskustele jonkun sellaisen ihmisen kanssa, joka ei yritä kääntää päätäsi puoleen tai toiseen, vaan antaa sinulle ajattelemisen aihetta. Ratkaisu on yksin sinun. Toivon, että se on sellainen, jota et kadu. Kokeilumielellä ei kannata tehdä ratkaisua.

• What?

Koska joi viiniä? Jeesuskin sortui Vl:ien mukaan viinan perkeleeseen. Tosin kukaan vl ei sitä näin ajattele. Kukaan ei tule ajatelleeksi. Tiedän mistä puhun, elin 17 vuotta vl perheessä. Nyt olen muutaman vuotta ollut irti siitä sekoilusta.

Raamattu kieltää humaltumasta. Sanotaan suunnilleen että älkäät juopuko viinistä. Viiniä, tai muutakaan ei kielletä siis juomasta.
      Missä menee humaltumisen raja? Ehkä jossain 0,5-0,8 promillen välillä ihmisestä riippuen. Eli voit huoletta juoda vaikka lasin viiniä tai pari kaljaa. Juomista pidetän kuitenkin syntisenä, ihan sama miten vähän juot.

Muistan elävästi miten lapsena joskus 7 vuotiaana satuin kuulemaan kun aikuiset vl:t puhuivat alkoholista. Joku sanoi (ihan oikeasti) että jo pelkästä haistamisesta voi mennä humalaan. Jeesus siis taisi olla melkoisessa änkyräkännissä koska joi joka päivä aterian yhteydessä lasin viiniä?

Mitähän Jeesus mahtaa ajatella tuolla taivaassa teidän mielipiteistänne ;)

Kysyin tosi monta vuotta sitten isältä että mitä pahaa tv:ssä on. Isä sanoikin että ei TV:ssä sinänsä mitään pahaa ole, vaan siinä mitä sieltä tulee. Hänen mielestään oli turhaa aiheuttaa itselleen kiusausta ostamalla tv. Mielestäni on voimakkaan uskon osoitus kun uskaltaa ostaa sen telkkarin ja katsoo sieltä vaikka vain uutiset. Eikö vain?

Seuroissa puhujat sanoi monesti että saarnatkaa elävää uskoa myös "epäuskoisille", koska he sitä tarvitsevat. Sinänsä ihan oikein ajateltu. Eiväthän terveet tarvitse hoitoa, vaan sairaat, kuten Jeesus sanoi.
      Silti vl:t vain karttavat "uskottomia", sen sijaan että pyrkisivät ensin ystävystymään, ja sitten mahdollisesti käännyttämään.

"Oulun oppeja" kunnioitetaan VL:ssä enemmän kuin raamatun sanaa, vaikka seuroissa luetaankin raamattua.

Itse aloin joskus 15 vuotiaana ajattelemaan omilla aivoillani ja tajusin että koko vl homma on haihattelua.

• *ulos ahdingosta!*

Oikeesti mäolen sulle niin kateellinen kun olet päässy irti tästä uskosta! Kunpa mäkin voisin joskus olla t-a-v-a-l-l-i-n-e-n ihminen! MIten sun porukat suhtautu ku kielsit?Mä en kestä kuunnella niitten syytöksiä siitä, että kuinka kasvatus on menny niin pieleen ja varmaan tosi moni sukulainen hylkäis, eikä kaveritkaan tajuis...:/
        Mutta vitsi mävielä joku päivä nousen omille siiville! Muutan nyt pian yo.kirjotusten jälkeen pois himasta,toivottavasti sitte saan lisää voimaa itsenäistyä!
        Toi alkoholijubakin on mua jopitkän aikaan mietityttäny,tosiaan ku Jeesuskin joi viiniä! Mutta pointti on varmaan siinä, että lestat ei hyväksy alkoholia,koska uskotaan, että on joko absoluuttisuus tai sitten repsahtaa kunnolla ja edessä on alkoholismi! kaikki on niin niin musta-valkosta.........!!

• Juhani24
        *ulos ahdingosta!* kirjoitti:

Oikeesti mäolen sulle niin kateellinen kun olet päässy irti tästä uskosta! Kunpa mäkin voisin joskus olla t-a-v-a-l-l-i-n-e-n ihminen! MIten sun porukat suhtautu ku kielsit?Mä en kestä kuunnella niitten syytöksiä siitä, että kuinka kasvatus on menny niin pieleen ja varmaan tosi moni sukulainen hylkäis, eikä kaveritkaan tajuis...:/
        Mutta vitsi mävielä joku päivä nousen omille siiville! Muutan nyt pian yo.kirjotusten jälkeen pois himasta,toivottavasti sitte saan lisää voimaa itsenäistyä!
        Toi alkoholijubakin on mua jopitkän aikaan mietityttäny,tosiaan ku Jeesuskin joi viiniä! Mutta pointti on varmaan siinä, että lestat ei hyväksy alkoholia,koska uskotaan, että on joko absoluuttisuus tai sitten repsahtaa kunnolla ja edessä on alkoholismi! kaikki on niin niin musta-valkosta.........!!

Historian valossa lestadiolaisten jyrkkä suhtautuminen alkoholiin ei ihmetytä. Koko vl-usko sai alkunsa Lars Leevi Laestadiuksen aloittamasta raittiusliikkeestä Ruotsin lapissa 1800-luvun lopulla, jossa kokopäiväinen juopottelu oli yhtä suuri vitsaus kun se nykyään on esim. Venäjän Karjalassa.

Hän pappismiehenä kävi saarnaamaan viinan perkelettä vastaan ja siinä sivussa perusti herätysliikkeen, joka edelleen vaalii absolutismia tukijalkanaan.

Kaikki muistamme Jeesuksen ihmetyön; veden muuttamisen viiniksi ja lukemattomat muut kerrat kun viinistä jokapäiväisenä asiana raamatussa puhutaan. Tämä vl:n jyrkkä ja ehdoton alkoholikielto on siis 1900 vuoden verran myöhäsyntyinen, eikä siihen löydy raamatusta perusteita.

• What?
        *ulos ahdingosta!* kirjoitti:

Ai miten pääsin ulos? Mulla oli ehkä vähän onneakin, koska isän puoleisessa suvussa ei ole vl:iä, ja äidin puoleinen suku on ehkä suht vapaamielinen. Joten isä ymmärsi että myös ei-vl:t ovat ihmisiä, eivät enempää eivätkä vähempää. Oikeastaan se "irrottautumisprosessi" tapahtui pitkällä aikavälillä, siinä 13-15 vuotiaana.

Kaverit oli tällaisia "nimellislestoja" eli kulki seuroissa ja tälleen mutta kuunteli musaa, katsoi telkkaria ja ryyppäskin silloin tällöin :D Eli ne ei ihmtelly mitään eikä niitä kiinnostanut.

Missään vaiheessa en sanonut kieltäväni uskoa, vaan ihmiset huomasi sen tekojen kautta. Ja miksi minun pitäisi selitellä kellekkään mitään? Se on oma asiani.

Jos sun kaverit hylkää sinut koska et ole vl, niin silloin ne ei sun kavereita olekkaan, eikä heistä kannata välittää :) No ei ne sinua oikeasti jätä, koska et ihmisenä muutu mitenkään. He huomaavat tämän kyllä.

• mutta osaan

kyseenalaistaa uskonopit ( minkä ja mitä vaan )mitä pidetään terveenä piirteenä. Aikoinaan pohdin paljonkin uskoon liittyviä asioita ja sain rauhan sieluuni. Enää ei tarvitse tuntea ahdistusta ja saan olla mikä olen. Kammoksun fanaatikkoja ja fanaattisuutta, mitkä liittyvät usein moniin oppeihin ja lahkoihin.
      Kyseenalaistaminen on todella tervettä. Jokaisella on oikeus omaan arvokkaaseen ainutkertaiseen elämään.
      Fanaattinen uskonnollisuus on pakkoneuroosi, todetaan tuossa ketjussa..?
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000256&posting=22000000014009538

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      56
      4536
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      87
      4237
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3698
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3627
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      115
      2655
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2468
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2362
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      2349
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      2339
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      2214
    Aihe