Kuinka monta sivuainetta voin ottaa pääaineen lisäksi ettei opiskelusta tulisi loputon urakka?
Jos puhutaan esimerkiksi kielten opiskelusta.
Sivu- ja pääaineet??
3
541
Vastaukset
- ...
Riippuu sivuaineen laajuudesta. Approja eli perusopintokokonaisuuksia vielä napsii suht. helposti, mutta sitten jos haluaa tehdä useamman laajan sivuaineen (eli cumun/aineopinnot) niin alkaa työmäärä tuntua jo verrattain rankalta.
- hemppus
Minä olen tähän mennessä tehnyt sivuaineina yhden cumun ja yhden appron, ja nyt on vielä yksi appro tekeillä. Määrä on minulle sopiva, joskin vähempikin olisi kyllä riittänyt (ts. tutkinto tulisi valmiiksi vähemmilläkin sivuaineilla). Meillä taitaa nykyään olla pakko suorittaa joko yksi cumu tai kaksi approa.
- pääaineena
Itselläni oli kieli pääaineena, siitä tein 66 ov gradu 20 ov. Toinen kieli sivuaineena, siitä tein reilun cumun (43 ov). Lisäksi minulla oli kasvatustiede, jota tein opettajan pedagogisten opintojen (35 ov) lisäksi 24 ov, yhteensä siis 59 ov. Näiden lisäksi kaksi approa. Minusta meni ok, ensimmäisinä vuosina en tehnyt muuta kuin varsinaisia aineita, eli kahta kieltä ja pedagogisia opintoja. Sitten kun niiden kanssa alkoi helpottaa, otin ihan vaan mielenkiinnosta muitakin sivuaineita. Olihan se välillä rankkaa, varsinkin sitten lopussa, kun oli enää vaan noita ei-pakollisia aineita jäljellä, eikä sisu antanut periksi jättää niitä tekemättä loppuun. Mutta: lopussa kiitos seisoo, tulihan tuosta valmista ja paperit sain ja pääsin töihin. Kuusi vuotta minulla meni, yhden olin melkein kokonaan kotona ja tein gradua muutaman muun kurssin.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että tutkintouudistuksen jälkeen mm. noita sivuaineiden määriä on kovasti rajoitettu (tyhmää sinällään!!), eli jos teet uuden tutkintoasetuksen mukaan, niin sekin vaikuttaa asiaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1544116Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri4013164Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt142088Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa131755Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja51158- 741013
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar69995Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat24911- 54886
- 71869