TÄHÄN KETJUUN TOIVON PALJON KESKUSTELUA KANNANOTTOJA!
Tässä iässä voi olla niin, että tilanteet muuttuu kokonaan.
Eräässä avauksessa oli aihe; "harvoin viitsin mennä yhteisiin tialaisuuksiin."Niin sitä nuorena mennään enemmän, tällasiin tilaisuuksiin ja jaksetaan varmaan osallistua,,,
Esim. sellainen voi uskovaisten elämässä olla suuri asia. Jos kaikki yhtä aikaa vanhenee. Kaikille samanikäsille naisille tulee yhtä aikaa vaihevuodet. Ja miehille se 50:nen.
Niin silloin voi asiat muuttua niin pian, että ei ehkä itse tahdo kunnolla pysy mukana.
Silloin ihminen itse myös muuttuu ja kokee, että toisetkin on muuttunut.
Voi tulla kriisejä, sitä loukataan ja loukkaannutaan. Ja voi tuntea sellaista, että ei ole enää se oma entinen. Ja tällaisten asioiden jälkeen voi elämän arvot muuttua kokonaan.
Ja voi joku asia olla, joka muuttuu kokonaan ja psyvästi. Ja voi olla että on tullut loukatuksi, silloin vaihevuosien aikana, ja ei halua eikä jaksa enää olla samojen ihmisten kanssa samalla tavalla tekemisissä kuin aikasemmin.
Vaan haluaa olla koti-ihminen ja yksin. Ja ehkä harrastaa jotakin, tai yrittää, että jos jaksais vielä mennä töihin yms. Vaikka järki sanoo, että ei ehkä terveys kestä.
Mutta vaihtoehtona pitää ehkä jotakin muuta esim. harrstusta kotona. Kuntoilua jossakin tai kursseilla käyntiä yms.
Ja kun tulee ikää ja sairauksia, voi tuntea, että sekin rastitaa kun ihmsiä on aina paljon ympärillä. Ja tarvitsee omaa rauhaa.
On lapsia ja lastenlapsia. Ja haluaa olla heidän kanssa. Sitten voi yht`äkkiä huomatakin, että että miniät onkin vieraita.
Ja puhuu vaan heidän omista äideistä ja omista sisaruksista ja heidän perheistä jne. Ja puhuu eri kieltä kuin itse.
Ja sitten kun pojat huomaavat, että äiti ei miniän kanssa tule toimeen, hekin alkavat karttaa ätitä ja vierastaa. Ja haluavat ymmärtää oma vaimoa ja olla hänen puolta. Ja äiti ei jaksa pitää puoliaan, vaan vetäytyy sen taakse; että ei halua olla lasten tiellä.
Ja mies ei viitsi tällaisiin asioihin alkaa. Hän haluaa olla kotona, koska odotta eläkeiän alkamista ja haluaa nauttia siitä.
Ja sitä voi olla muitakin asioia, miksi voi tuntea että sitä vaan joutuu siis yksin.
Ei se tarvi tahallista olla, vaan se voi ola jonku seurausta.
Ehkä paikkakunnan vaihto voi auttaa asiaa.että tilanteet muuttuu. Mutta jos lapset on siellä missä juuri nyt asuu, niin mitä sitten. Haittaako se pieni välimatak sittenkään?
Mutta toisaalta tarvitseeko se olla sittenkään kärsimystä jos on yksin.
Toisethan nauttii siitä. Ja sanotaan, että kun ihminen vanhenee, joistakin tulee samanlaisia, kun ovat nuorena olleet.
Ja sanotaan myös, että sitä jos jotain menettää, voi saada jotain muuta tilalle.
Keski-iän juuri
8
648
Vastaukset
- Rebekka
En oikein ymmärtänyt kaikkea mitä kirjoitit, alkuosiossa varsinkin, mutta ehkä en vain keskittynyt tarpeeksi.
Kyllä itsekin huomaa sen, että nuorena mentiin ja halusi mennä aika toisella innolla kuin nyt. Nykyisin lauantai-illankin viettää mielellään kotona ja sunnutainakaan ei haittaa vaikka ei vieraita tulekaan tai itse mene mihinkään, mikä ei ennen tullut kuuloonkaan. Kai sitä alkaa arvostaa omaa seuraansa:) ja perhettään niin että aika kuluu mukavasti kotonakin välillä. Vaikka ei mitään kriisejä ole tästä tarvinnut käydäkään.
Mutta tuokin on niin yksilöllistä eikä ehkä niinkään ikäkysymys. Lisäksi kaikki on suhteellista. Tiedän, että jotkut tuttavat nauraisivat vähintään partaansa jos väittäisin itseäni koti-ihmiseksi.- että kaikki
avauksessa olevat asiat ymmärtää. Vaan että niistä keskustellaan sen verran mitä itse ymmärtää ja ottaa asiohin osaa itse omalla panoksellaan, sen verran kun itse kullakin on viisautta ja ehkä elämän kokemusta.
- tällaiset tialnteet
Kertokaapa omia mielipiteitä!
- Rebekka
En ymmärtänyt mihin tarvitset ratkaisua, jos kyse oli vain siitä että haluat olla omissa oloissasi, kun koet vierautta ihmisten keskellä. Siihenhän sinulla on täysi oikeus. Tietysti jos läheisesi eivät sitä ymmärrä ja tulee pahojakin ristiriitoja, on asioista ja väärinkäsityksistä varmaan syytä puhua. Vaikea kuitenkaan ottaa mitään kantaa ja antaa hyviä neuvoja, kun ei asioista enempää tiedä.
- Rebekka
Rebekka kirjoitti:
En ymmärtänyt mihin tarvitset ratkaisua, jos kyse oli vain siitä että haluat olla omissa oloissasi, kun koet vierautta ihmisten keskellä. Siihenhän sinulla on täysi oikeus. Tietysti jos läheisesi eivät sitä ymmärrä ja tulee pahojakin ristiriitoja, on asioista ja väärinkäsityksistä varmaan syytä puhua. Vaikea kuitenkaan ottaa mitään kantaa ja antaa hyviä neuvoja, kun ei asioista enempää tiedä.
Luin uudestaan tuon kirjoituksesi ja ainoa mihin osaisin ottaa kantaa on tuo ehdotuksesi paikkakunnan vaihdoksesta. Ensimmäinen ajatus oli, että ongelmia ei pääse karkuun, ne kyllä osaavat uuteen osoitteeseenkin. Mutta toisaalta se, että jos ei halua olla tekemisissä ettei aiheuttaisi hankaluuksia ja asutaan samalla paikkakunnalla missä tapaamisia ei voi välttää, saattaa kauemmaksi muuttaminen olla hyvä ratkaisu. Jos kyse on vain siitä että haluaa olla rauhassa ja elää omaa elämää, voi pieni välimatka tarjota ratkaisun asiaan.
- sisar
Sama elämänvaihe täällä. Ollaan vaiheessa, jossa lapset ovat lähteneet. Kun viimeksi oltiin kaksin puolison kanssa, oltiin nuoria ja hehkeitä. Nyt katsoo toisen elämänmerkitsemiä kasvoja ja omiaan peilistä, ja kyselee, ketä ovat nuo kaksi keski-ikäistä ihmistä.
Slloin kun lapset olivat kotona, paljon elettiin heidän kauttaan ja heidän ehdoillaan. Voimille otti toisinaan kaikki se luotsaus, jota tarvitaan, kun lapsesta tulee nuori ja nuoresta aikuinen.Kun lasten lähdöstä on kulunut jonkin aikaa, huomaa, ettei sitä enää jaksaisikaan. On hyvä olla näinkin.
Miten pääsee tyhjyydestä ja tarpeettomuudesta eroon? Muutamia konsteja, joita toisia olen itse käyttänyt ja toisia käyttäisin, jos voisin.
Ole itsellesi armollinen. Kaikkea ei ole osannut tehdä oikein, mutta ei kukaan muukaan osaa. Riittää kun olet tehnyt parhaasi.
Hoida itseäsi. Iho ja hiukset tehokäsittelyyn! Kaunis tukka ja pehmeä, tuoksuva iho antavat itseluottamusta ja voimaa. Jalkoja etenkin kannattaa suorastaan hemmotella.
Lue paljon. On olemassa tuhansittain hyviä kirjoja ja lehtiä. Kuuntele musiikkia. Käy taidenäyttelyissä. Jos sinulla on joku erityislahja, panosta siihen. Kirjoita, laula tai maalaa.
Älä eristäydy. Kotona saa viihtyä, jos on sellainen luonteeltaan, mutta ulkonakin pitää käydä. Seuroihin pääsee nyt hyvin, samoin muuhun toimintaan. Harrastaa voi monenlaista, sekä yksin että yhdessä. Voi opiskella. Voi matkustella. Voi matkustaa vaikka naapurikaupunkiin ja yöksi hotelliin. Läheltäkin löytää uskomattoman paljon uusia asioita. Tai mene vaikka kotikaupunkisi jonkin hotellin aulaan kiireettömälle kahville. Katsele ihmisiä siellä ja vaikka kuvittele heidän tarinaansa.
Tee käsitöitä. Ellet osaa, opettele joku. Nautintoa saa kauniista esineestä tai vaatteesta etenkin jos sen on itse valmistanut. Neulotut lapaset tai villasukat tai myssy ja kaulaliina, niistä voi tehdä vaikka kuinka hienot.
Tutustu uudelleen puolisoosi. Hänelläkin voi olla ikävä sinua.
Nauti ajatuksesta, että lapsesi ovat valmiita elämään itsellistä elämää. Olet tehnyt hyvää työtä.
Hoida uskonelämääsi. Vaikka elämäntilanteesi olisi mikä tahansa, siinä on kallio joka ei väisty koskaan.
Nämä eivät ole missään tärkeysjärjestyksessä. Kunhan kirjoittelin sitä mukaa kuin mieleen tuli. Voimia!- ja ymmärryksestäsi
Minä tosiaan olen tuntenut väsymystä. Ja ilahduin kun luin sinun kirjoituksesi. Ja minulle tuli heti halua seuroihin. Vaikka olen ollut sitäkin laiminlyönyt viime aikoina niin paljon.
Ja ajattelen, että tokko minua enää ajatellaan edes uskovaisena. Olen välillä ollut uskon kieltäjän paikallakin.
Mutta kun luin viestisi, kyyneleet vierähti ja aloin itkeä helpotuksesta, koska tuntui, että kuitenkin vielä löytyy inhimmillisyyttä ja rakkautta toiseen ihmiseen ja että vielä sitä toisesta ihmisestä kuitenkin välitetään.
Vaikka tätä avausta tehdessäni en tainnut tuntea juuri mitään.
Olin niin väsynyt kun tämän avauksen tein. Mutta ehkä sitä jaksaa ihmeesti puhua, kun saa näin nimettömänä ja nikittömänä puhua.
Ja kun kukaan ei voi sillä tavalla loukata, koska ei tiedä kuka olen. Ja ajattelen, että jos kirjoitan, ei ihmiset voi täällä ainakaan purematta niellä.
Joskus on sanottu vaan, että itsesääliä jos on väsynyt ja vähtelty jos on ollut väsynyt.
Tuntui todella, että tuollainen kirje oli tervetullut. Olin todella ilahtunut kuin luin sen. - Rebekka
Nuo olivat todella hyviä ajatuksia monille meistä ketä tuo elämänvaihe liippaa läheltä.Tuo "tutustu uudelleen puolisoosi"-kohta nauratti, vaikka ihan tosi se on elämä lasten kanssa on aika pitkälle elämistä heidän ehdoillaan. Niinhän nuo julkkiksetkin valittelevat lehtien palstoilla, että yhteistä aikaa ei ole lasten synnyttyä ollut. Itse kuitenkin yritän ajatella että kaikki aika on omaa aikaani, itsehän sitä elämää elän. Vaikka parisuhdetta kannattaisi hoitaa ja sen hyvinvointiin panostaa kaikissa elämänvaiheissa, kyllä se arjen paineissa tahtoo jäädä vähän heikoille itse kullakin. Niinpä - sitten kun on kaksin, on mahdollisuus uuteen kuherruskuukauteen:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia?
Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?412356Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä411143Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1745064Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa283679Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1963524Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss443047Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1082769Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie372117Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky132108Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191935