Mikä on niin ihmeellistä tässä, ettei täällä voi kysyä teidän ruokakulttuuristanne johon ilmeisesti kuuluu oma teurastustapa?
Noniin, tietoa kehiin tästä halal-lihasta, vai eikö kestä tämäkään totuutta että pitää sensuroida äkkiä viestini????
Muslimien teurastustapa?
10
852
Vastaukset
- vastatkaa jotain, haloo
Gohar, kun sinä tunnut olevan ainoa muslimi täällä, niin voisitko kertoa vähän ruokakulttuuristanne ja tavasta jolla saatte lihaa pöytään?
Joutuuko eläin miestäsi kärsimään a)vähän b)ei lainkaan VAI c)kohtuuttomasti ?
muslimien teurastus-menetelmällä, joka on siis niin että eläimen pää mekkaan päin, puukolla
kurkku auki, veri valutetaan pois (eläin sätkii kuoliaaksi asti). Tämähän on totta, vai väitättekö muuta?
Mistä saatte lihanne, vai teurastatteko salaa itse?
Faktaa peliin, kiitos!- Gohar
Tämä on sitten Goharilta kysytty kysymys joten vastaan taasen ihan oman mielipiteeni asiasta - muitten puolesta kun en voi vastata :)
Ihan ensinmäiseksi haluan korostaa, että suomessa ja lähes kaikissa muissakin eu-maissa eläimen teurastus ilman tainnuttamista on kielletty. Koskee ihan kaikkia ja kaikkea teurastusta. Suomessa tätä valvoo mm eläinlääkärit ja asiaan vihkiytyneet viranomaiset.
Ei, en uskon eläimen kärsivän kohtuuttomasti mikäli teurastus tehdään OIKEIN, jokainen maalla kasvanut ja entisaikoina koti teurastusta seuranneena varmaan muistaa ja tietää sanonnan päättömästä kanasta? Ts eläimen hermojärjestelmä toimii vielä varsinaisen kuoleman jälkeenkin,mikä saa eläimen "sätkimään" ja näyttää kieltämättä aika hurjalta. Eläimen oikea teurastus vaatii taitoa ja se on lopetettava kärsimättä ja nopeasti ja kaulankatkaisu oikein myös takaa sen. Kituvan eläimen lihaan erittyy sressihormooneja ja ei se kovin häävin makuista varmaankaan ole.
Ei kukaan varmaankaan salaa mitään teurastele :)
Myös Juutalaiset syövät samoin teurastettua lihaa ja ainakin joissakin etnisissä ruokakaupoissa olen nähnyt myytävän halal tai kosher lihaa.
Itse kun en punaista lihaa syö, enkä muutenkaan mitään tehotuotantoeläinten lihaa, eikä tässä tuppukylässä ole asiaan paneutunutta ruokakauppiastakaan,niin sen enempää en asiasta osaa kertoa. - Sami 54
Gohar kirjoitti:
Tämä on sitten Goharilta kysytty kysymys joten vastaan taasen ihan oman mielipiteeni asiasta - muitten puolesta kun en voi vastata :)
Ihan ensinmäiseksi haluan korostaa, että suomessa ja lähes kaikissa muissakin eu-maissa eläimen teurastus ilman tainnuttamista on kielletty. Koskee ihan kaikkia ja kaikkea teurastusta. Suomessa tätä valvoo mm eläinlääkärit ja asiaan vihkiytyneet viranomaiset.
Ei, en uskon eläimen kärsivän kohtuuttomasti mikäli teurastus tehdään OIKEIN, jokainen maalla kasvanut ja entisaikoina koti teurastusta seuranneena varmaan muistaa ja tietää sanonnan päättömästä kanasta? Ts eläimen hermojärjestelmä toimii vielä varsinaisen kuoleman jälkeenkin,mikä saa eläimen "sätkimään" ja näyttää kieltämättä aika hurjalta. Eläimen oikea teurastus vaatii taitoa ja se on lopetettava kärsimättä ja nopeasti ja kaulankatkaisu oikein myös takaa sen. Kituvan eläimen lihaan erittyy sressihormooneja ja ei se kovin häävin makuista varmaankaan ole.
Myös Juutalaiset syövät samoin teurastettua lihaa ja ainakin joissakin etnisissä ruokakaupoissa olen nähnyt myytävän halal tai kosher lihaa.
Itse kun en punaista lihaa syö, enkä muutenkaan mitään tehotuotantoeläinten lihaa, eikä tässä tuppukylässä ole asiaan paneutunutta ruokakauppiastakaan,niin sen enempää en asiasta osaa kertoa.Eikö perheessänne syödä ollenkaan lihaa?
Monet eläintenkasvattajat kertovat muslimien haluavan ostaa eläviä eläimiä itse teurastettavaksi. Valehtelevatko he?
Miksi puhut kanoista, kun kyse on nisäkkäistä? Lehmä tai lammas on hermojärjestelmältään hyvin lähellä ihmistä. Jos ihminen kuolee minuutin sätkien, koristen ja verta vuotaen, sanotko silloinkin, että näyttää hurjalta, mutta ei se mitään kärsi? Eläinhän pidetään tahallaan hengissä juuri siksi, että sen sydän pumppaisi veret ulos haavasta. Tainnutus ei sitä estäisi, joten miksi sitä ei sallita? - Gohar
Sami 54 kirjoitti:
Eikö perheessänne syödä ollenkaan lihaa?
Monet eläintenkasvattajat kertovat muslimien haluavan ostaa eläviä eläimiä itse teurastettavaksi. Valehtelevatko he?
Miksi puhut kanoista, kun kyse on nisäkkäistä? Lehmä tai lammas on hermojärjestelmältään hyvin lähellä ihmistä. Jos ihminen kuolee minuutin sätkien, koristen ja verta vuotaen, sanotko silloinkin, että näyttää hurjalta, mutta ei se mitään kärsi? Eläinhän pidetään tahallaan hengissä juuri siksi, että sen sydän pumppaisi veret ulos haavasta. Tainnutus ei sitä estäisi, joten miksi sitä ei sallita?ja edelleenkin,suomessa ja useimmissa eu-maissa eläin tainnutetaan ennen teurastusta - myös halal teurastusta :)
Ilmeisesti huijaavat, joku saattaa maalla kait pistää itse lihoiksi pienempää eläintä kuten kanaa mutta...Enpä ole koskaan kuullut Suomessa asuvasta muslimista joka hinaisi lehmän kantturan tai lampaan kotiinsa ja itse teurastaisi, jos niin käy niin luultavasti ja toivottavasti siihen naapurit ja viranomaisetkin jo puuttuvat :S
-Syödään meillä mutta sellaista lihaa, joka on jo elinaikanaan eettisesti oikein saanut elää ja kasvaa. Sami 54 kirjoitti:
Eikö perheessänne syödä ollenkaan lihaa?
Miksi puhut kanoista, kun kyse on nisäkkäistä? Lehmä tai lammas on hermojärjestelmältään hyvin lähellä ihmistä. Jos ihminen kuolee minuutin sätkien, koristen ja verta vuotaen, sanotko silloinkin, että näyttää hurjalta, mutta ei se mitään kärsi? Eläinhän pidetään tahallaan hengissä juuri siksi, että sen sydän pumppaisi veret ulos haavasta. Tainnutus ei sitä estäisi, joten miksi sitä ei sallita?tai lammas kituu enempää kuin vaikkapa metsästäjän taiten ampuma hirvi. Luultavasti vähemmän.
Kun hirveä tai peuraa osutaan sydämeen, se ei kuole heti. Se saa shokin ja taintuu kun verenvirtaus lakkaa ja verenpaine aivoissa laskee riittävästi; se piehtaroi ja korisee aikansa ja sitten kuolee.
Me ihmiset kuolemme varsin samalla tavalla, jos tulee äkillinen sydämenpysähdys: shokki, verenpaineen nopeasta laskusta johtuva tajunnanmenetys ja sitten kuolema. Korinaa ja kouristelua esiintyy. Olen nähnyt vierestä. Sattuuhan tuo luultavasti kipeästi niin kauan kuin sitä kestää. Mutta se on hyvin monen ihmisen osana.
Jos hirveä tai peuraa ei osuta suoraan sydämeen, se juoksee shokin saaneena ja saattaa elää ja kärsiä minuuttikaupalla, ennen kuin verenpaineen lasku johtaa tajunnan menetykseen ja kuolemaan.
Metsästäjä yrittää yleensä juosta osuman jälkeen paikalle mahdollisimman nopeasti ja katkaista eläimen kaulasuonet ennen kuin verenpaine on kokonaan lakannut, so. yrittää saada mahdollisimman suuren osan verestä poistumaan eläimestä niin kauan kuin painetta suonistossa riittää.
Kun lehmältä tai lampaalta katkaistaan oikealla tavalla kaulasuonet, verenpaine aivoissa laskee heti, seuraa shokki ja tajunnanmenetys ja lehmä tai lammas kuolee hyvin nopeasti.
Suomessa edellytetään kosher- tai halal-teurastuksessa, että eläin tainnutetaan samalla kertaa, kuin sen kaulasuonet katkaistaan.
Eläinrääkkäyksen pahimpia muotoja Suomessa lienee turkistarhaus, jossa eläin pakotetaan elämään koko elämänsä epäeläimellisissä olosuhteissa. Myöskään esim. tehosikaloista ei voine tässä kohden monta hyvää sanaa sanoa.- Masa
Gohar kirjoitti:
Itse kun en punaista lihaa syö, enkä muutenkaan mitään tehotuotantoeläinten lihaa, eikä tässä tuppukylässä ole asiaan paneutunutta ruokakauppiastakaan,niin sen enempää en asiasta osaa kertoa.kulkevat selkärangan sisällä, joten kun kaula viilletään auki edestäpäin kaikki hermoradat jäävät jäljelle ihmisillä ja eläimillä myöskin. Kaula auki viilletyt eläimet tuntevat kipua ja se näkyy niitten potkimisena.
- Eihän?
Aabra-ham kirjoitti:
tai lammas kituu enempää kuin vaikkapa metsästäjän taiten ampuma hirvi. Luultavasti vähemmän.
Kun hirveä tai peuraa osutaan sydämeen, se ei kuole heti. Se saa shokin ja taintuu kun verenvirtaus lakkaa ja verenpaine aivoissa laskee riittävästi; se piehtaroi ja korisee aikansa ja sitten kuolee.
Me ihmiset kuolemme varsin samalla tavalla, jos tulee äkillinen sydämenpysähdys: shokki, verenpaineen nopeasta laskusta johtuva tajunnanmenetys ja sitten kuolema. Korinaa ja kouristelua esiintyy. Olen nähnyt vierestä. Sattuuhan tuo luultavasti kipeästi niin kauan kuin sitä kestää. Mutta se on hyvin monen ihmisen osana.
Jos hirveä tai peuraa ei osuta suoraan sydämeen, se juoksee shokin saaneena ja saattaa elää ja kärsiä minuuttikaupalla, ennen kuin verenpaineen lasku johtaa tajunnan menetykseen ja kuolemaan.
Metsästäjä yrittää yleensä juosta osuman jälkeen paikalle mahdollisimman nopeasti ja katkaista eläimen kaulasuonet ennen kuin verenpaine on kokonaan lakannut, so. yrittää saada mahdollisimman suuren osan verestä poistumaan eläimestä niin kauan kuin painetta suonistossa riittää.
Kun lehmältä tai lampaalta katkaistaan oikealla tavalla kaulasuonet, verenpaine aivoissa laskee heti, seuraa shokki ja tajunnanmenetys ja lehmä tai lammas kuolee hyvin nopeasti.
Suomessa edellytetään kosher- tai halal-teurastuksessa, että eläin tainnutetaan samalla kertaa, kuin sen kaulasuonet katkaistaan.
Eläinrääkkäyksen pahimpia muotoja Suomessa lienee turkistarhaus, jossa eläin pakotetaan elämään koko elämänsä epäeläimellisissä olosuhteissa. Myöskään esim. tehosikaloista ei voine tässä kohden monta hyvää sanaa sanoa.>Eläinrääkkäyksen pahimpia muotoja Suomessa lienee turkistarhaus, jossa eläin pakotetaan elämään koko elämänsä epäeläimellisissä olosuhteissa. Myöskään esim. tehosikaloista ei voine tässä kohden monta hyvää sanaa sanoa.>
Olen Aapon kanssa tästä samaa mieltä, erityisesti kun verrataan tapaa muuten Suomessa asiallisesti kohdeltuihin tuotantoeläimiin. Tämä tietysti kuitenkaan ei oikeuta muissa kulttuureissa tarkoituksellista tuskan tuottoa teurastettaville eläimille, edes uskonnollisilla perusteilla.
Sen sijaan tuo metsästyskuvaus osoittaa aika selvästi ettei nimim. Aabraham tunne metsästystä ja tuo verenpaineen menetyksen yhteys väiittömään tajunnan menetykseen osoittaa että tuo linkki lehmien halal-teurastukseen tulisi sallia palstalla, jotta jokainen kykenisi omin silmin katsomaan totuuden asiasta disinformaation leviämisen sijaan. - tyyliisi huomaa
Aabra-ham kirjoitti:
tai lammas kituu enempää kuin vaikkapa metsästäjän taiten ampuma hirvi. Luultavasti vähemmän.
Eläinrääkkäyksen pahimpia muotoja Suomessa lienee turkistarhaus, jossa eläin pakotetaan elämään koko elämänsä epäeläimellisissä olosuhteissa. Myöskään esim. tehosikaloista ei voine tässä kohden monta hyvää sanaa sanoa.Hei kaikentietävä, viisas ja keskustetaitoinen A.
Sinä sitä osaat olla puolueeton, ihailen sinua.
Ja olen ihan varma siitä, että jos turkistarhausta harrastettaisiin muslimaissa, mikä ei yleensä onnistu lämpimän ilman vuoksi, sinä tuomitsisit sen julmana eläinrääkkäyksenä.
Yhtä varma olen siitä, että jos muslimit söisivätkin pelkkää sianlihaa, eikä lainkaan nautaa, ja täten tarvitsisivat oikeita suurtehosikaloita, sinä tuomitsisit senkin, etkä alkaisi arvostella esimerkiksi sitä, että täällä lehmät julmasti suljetaan talveksi navettaan:) tyyliisi huomaa kirjoitti:
Hei kaikentietävä, viisas ja keskustetaitoinen A.
Sinä sitä osaat olla puolueeton, ihailen sinua.
Ja olen ihan varma siitä, että jos turkistarhausta harrastettaisiin muslimaissa, mikä ei yleensä onnistu lämpimän ilman vuoksi, sinä tuomitsisit sen julmana eläinrääkkäyksenä.
Yhtä varma olen siitä, että jos muslimit söisivätkin pelkkää sianlihaa, eikä lainkaan nautaa, ja täten tarvitsisivat oikeita suurtehosikaloita, sinä tuomitsisit senkin, etkä alkaisi arvostella esimerkiksi sitä, että täällä lehmät julmasti suljetaan talveksi navettaan:)...että olet varma jostakin.
Mutta mitä viestisi sisältöön tulee, sinun kuten myös nimim. Eihänin kannattaisi vaihtaa selvännäkijää tai vaihtoehtoisesti yrittää lukea teksti, jota yrität kommentoida.
- rleino
onko palstan muslimisensorilla mennyt herne nenään??Ihana kun on vapaa maa ja vapaa mielipide,eiks vaan!!!
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1635015Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa203611Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1643426Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss382927Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1082689Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie282058Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191905Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky121824Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1551522Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo111512