VÄINÖ HAVAS

a.j.e.

Tämä sodassa kaatunut kirkkoherra,kansanedustaja
Ja kansanmies oli vanhoillislestaadiolainen
Hän oli tunnettu avarakatseisuudestaan.
Hän oli mm. voimakkaasti vaikuttamassa ortodoksisen kirkon hyväksymisessä toiseksi
kansankirkoksi.
Kysymys kuuluu:Hyväksyisittekö te nyt hänet/hän
teitä? vai olisiko hän lähtenyt pappis-eriseuraan?
Miten hänen olisi käynyt 70-luvun "puhdistuksissa"?
Kuka tietää enemmän hänestä?

46

8288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JanHus

Se riittää meille. Hänen muistoaan kunnioittaen.

JanHUs

• Isäni talletti

Hevosen viereen kaatui vihollisen luotiin.
        Isäni monta kertaa kysyi MIKSI.. alttiiksi asettui..

Muistitietoa on tapahtumista paperilla...

Älkää kiirehtikö. Kaikki on tallessa.

• isäni talleti
        Isäni talletti kirjoitti:

Isäni kertoi,että juoksuhautoja pitkin eräs sotilas tuli heidän korsuunsa ja Väinö ulkona saarnas synnit anteeksi ja he uskossa erkanivat.
        Isäni ei tavannut Väinöä sen jälkeen.

• perille ennen 70-

luvun uskonpuhdistusta, olisi varmasti karsittu kuivana oksana viinipuusta kuten muutkin "suvaitsevaiset"...

Eikö omatunto kolkuta?

• häijyliini
        Isäni talletti kirjoitti:

Minä olen kuullut, että Väinö Havas ammuttiin omalta puolelta, kun oli liian innokas sodankävijä. Kenpä tietää?

• kuuntelevainen

Eräs ikivanha mummeli kertoi asuneensa Sotavallan kartanon työväen asunnossa, isänsä ollessa renkinä siellä. Väinö Havas oli opiskelija tuolloin ja toimi kotiopettajana.
        Tämä kertoja oli pikkutytttö tulloin, hänelle jäi mieleen että Havas oli lapsille kiva.

• valta?

Kuka toinen ei tuomiosi mukaan päässyt perille?

• säästänyt.
        perille ennen 70- kirjoitti:

luvun uskonpuhdistusta, olisi varmasti karsittu kuivana oksana viinipuusta kuten muutkin "suvaitsevaiset"...

Eikö omatunto kolkuta?

No, joitain syytesuojaa nauttivia ei "hoidettu", mutta muut pantiin todella ahtaalle. "Taistelujen aikana" SRK taisteli omia alamaisiaan vastaan kaikilla rintamilla ja voitti. Koska vastapuolella ei ollut mitään mahdollisuutta puolustautua!

• hän pääsi?

kerro tarkenmmin!.

• taivaasta.
        hän pääsi? kirjoitti:

kerro tarkenmmin!.

Näitä vl-taivaspaikkoja JanHuskin täällä jakelee ja pois ottaa!

• VALTA!

Päästää tai olla päästämättä taivaaseen. Kiitos, että olit Väinölle suopea. Aamen.

• Hynde

Pääsi pois uudestaheräyksestä ja vanhoillisena anoen esteli pappeja lähtemästä ameriikkaan, näitä rauhansanaan menneitä . Oli siis suoraselkäinen sälli.

• pakkula

Ollessaan vielä uuden heräyksen piirissä. Hän alkoi tutkimaan lestadiolaisuutta, tavoitteena jossakin välissä yhdistää sen eri haarautumat. Tutkiessaan hän pääsi jäljille, mistä erimielisyydet johtuivat ja halusi toimia sen mukaisesti. Hän halusi yhdistää lestadiolaisuutta ainoalla mahdollisella tavalla ja järjestämissään seuroissa, puheensa alussa kertoi tilanteensa ja kertoi haluavansa yhtyä edellisen puhujan sanoihin. Halusi saada anteeksi harhailuaan, en tosin muista sanamuotoa, miten sen ilmaisi. Seuraväki oli hämmästyksestä mykkänä, kunnes yksi vanha veli oivalsi ja ensimäisenä julisti evankeliumin, johon kohta toisetkin paikalla olleet vanhoilliset yhtyivät.
        Kun entiset Havaksen seuraajat kysyivät: Miten meidän nyt käy? He saivat vastauksen: Tulkaa perässä.
        Pauli Rantala oli puhujana seuroissa, joissa Havas otti vastaan syntien anteeksi antamisen. Tämä Rantala oli yksi niistä kolmesta, jotka olivat lähdössä Amerikkaan matkalle, josta heitä oli varoitettu. Havas tiesi sen joukon, jonka vieraaksi he olivat lähdössä, kóska oli itse samojen pyytämänä käynyt silloin uudenheräyksen lähettämänä. Siitä syystä hän tiesi varottaa lähtemästä siihen sekaseuraiseen seurakuntaan. Havasta itseäänkin oli sinne uudelleen pyydetty, mutta hän kieltäytyi.

Kun ne Amerikan kävijät palasivat, tuli eteen suuri hoitokokous, vaikka sitä nimeä ei silloin käytetty. Olen kuittenkin kahdestakin lähteestä saaneena lukenut sen kokouksen pöytäkirjan. Kirjaa minulla ei ole, olen sen lainaamalla aikoinaan saanut ja palauttanut.Kuitenkin Havas oli suoraselkäisenä neuvomassa Amerikan kävijöitä parannukseen, kertoi keskustelussa, millaisia seurakuntia siinä joukossa oli, että heille melkein kaikki opetukset kelpasivat, että se oli sekaseurainen joukko.

Mainitujen pöytäkirjojen lisäksi olen lukenut tietoa Paavo Viljasen kirjoittamasta elämäkertateoksesta: Väinä Havas, hengen ja miekan mies. Sen kirjan paloja voi vieläkin olla vanhan puolemme vintillä. Nämä kirjat muiden joukossa sattuivat käsiini juuri siloin, kun 1970 -luvulla olin etsimässä totuutta ajankohtaisiin tapahtumiin, ne vanhat antoivat osviittaa myös siihen, mikä oli aivan päivänkohtaista. Jotakin valkeutta sain sisäiseen taisteluuni, mutta varsinainen valkeus koitti kuitenkin evankeliumin sovintosaarnan alla.

• julmuuden,
        pakkula kirjoitti:

Ollessaan vielä uuden heräyksen piirissä. Hän alkoi tutkimaan lestadiolaisuutta, tavoitteena jossakin välissä yhdistää sen eri haarautumat. Tutkiessaan hän pääsi jäljille, mistä erimielisyydet johtuivat ja halusi toimia sen mukaisesti. Hän halusi yhdistää lestadiolaisuutta ainoalla mahdollisella tavalla ja järjestämissään seuroissa, puheensa alussa kertoi tilanteensa ja kertoi haluavansa yhtyä edellisen puhujan sanoihin. Halusi saada anteeksi harhailuaan, en tosin muista sanamuotoa, miten sen ilmaisi. Seuraväki oli hämmästyksestä mykkänä, kunnes yksi vanha veli oivalsi ja ensimäisenä julisti evankeliumin, johon kohta toisetkin paikalla olleet vanhoilliset yhtyivät.
        Kun entiset Havaksen seuraajat kysyivät: Miten meidän nyt käy? He saivat vastauksen: Tulkaa perässä.
        Pauli Rantala oli puhujana seuroissa, joissa Havas otti vastaan syntien anteeksi antamisen. Tämä Rantala oli yksi niistä kolmesta, jotka olivat lähdössä Amerikkaan matkalle, josta heitä oli varoitettu. Havas tiesi sen joukon, jonka vieraaksi he olivat lähdössä, kóska oli itse samojen pyytämänä käynyt silloin uudenheräyksen lähettämänä. Siitä syystä hän tiesi varottaa lähtemästä siihen sekaseuraiseen seurakuntaan. Havasta itseäänkin oli sinne uudelleen pyydetty, mutta hän kieltäytyi.

Kun ne Amerikan kävijät palasivat, tuli eteen suuri hoitokokous, vaikka sitä nimeä ei silloin käytetty. Olen kuittenkin kahdestakin lähteestä saaneena lukenut sen kokouksen pöytäkirjan. Kirjaa minulla ei ole, olen sen lainaamalla aikoinaan saanut ja palauttanut.Kuitenkin Havas oli suoraselkäisenä neuvomassa Amerikan kävijöitä parannukseen, kertoi keskustelussa, millaisia seurakuntia siinä joukossa oli, että heille melkein kaikki opetukset kelpasivat, että se oli sekaseurainen joukko.

Mainitujen pöytäkirjojen lisäksi olen lukenut tietoa Paavo Viljasen kirjoittamasta elämäkertateoksesta: Väinä Havas, hengen ja miekan mies. Sen kirjan paloja voi vieläkin olla vanhan puolemme vintillä. Nämä kirjat muiden joukossa sattuivat käsiini juuri siloin, kun 1970 -luvulla olin etsimässä totuutta ajankohtaisiin tapahtumiin, ne vanhat antoivat osviittaa myös siihen, mikä oli aivan päivänkohtaista. Jotakin valkeutta sain sisäiseen taisteluuni, mutta varsinainen valkeus koitti kuitenkin evankeliumin sovintosaarnan alla.

vaikka väität tutkineesi asioita? Vai tutkitko joitain ihan muita asioita ja väität väärien tietojesi pohjalta?

• Merijärvellä?
        pakkula kirjoitti:

Millaiset oikeastaan olivat ne seurat, joissa Havas "teki parannuksen"? Oliko ne uusheränneitten seurat, joissa oli myös vanhoillisia? Miksi vanhoilliset istuivat eriseuraisten seurapenkissä? Eikös vieraille tulille (eriseurraisten seuroihin) meno llut kiellettyä.
        Jos ne olivat vanhoillisten seurat, niin miksi uusherännyt Havas oli kutsuttu seurapuhujaksi?
        Olen aina ihmetellyt kyseisten seurojen sekaseuraisuutta ja sitä, että seuroissa myös puhui sekä uusheränneitä että vanhoillisia saarnamiehiä. Miksi ihmeessä Pauli Rantala oli uusheränneitten seuoroissia puhujana? Eikös semmoinen ollut syntiä?
        Seuraväen joukossa oli ainakin vanhoillsia, koska juuri hehän antoivat Havakselle synninpäästön. Ilmeisesti seuraväen joukossa oli myös uusheränneittä, koska he kysyivät miten heille käy. Havashan neuvoi tulemaan perässä.
        Selitykseksi ei käy sekään, että Havas olisi muka tullut vain viran puoelsta avamaan seurat. Jos se olisi ollut totta, miksi siitä on tyystin vaiettu?
        Miksi Pauli Rantalan persoona oli niin tärkeä Havakselle? Kerrotaan, että Havas olisi jo aikaisemmint tehnyt partannuksen (Seppo Lohen kirjassa esitetty väite), jos Rantala olisi ollut paikalla. Eikö vähemmän kuuluissa ja vähemmän sekaseurainen saarnaaja olisi riittänty? Halusiko Havas vain näyttävyyttä parannuksen teolleen? Rantalastahan tuli muutamaam vuotta myöhemmin pikkuesikoisuuden päämies.

• black sheep
        Merijärvellä? kirjoitti:

Millaiset oikeastaan olivat ne seurat, joissa Havas "teki parannuksen"? Oliko ne uusheränneitten seurat, joissa oli myös vanhoillisia? Miksi vanhoilliset istuivat eriseuraisten seurapenkissä? Eikös vieraille tulille (eriseurraisten seuroihin) meno llut kiellettyä.
        Jos ne olivat vanhoillisten seurat, niin miksi uusherännyt Havas oli kutsuttu seurapuhujaksi?
        Olen aina ihmetellyt kyseisten seurojen sekaseuraisuutta ja sitä, että seuroissa myös puhui sekä uusheränneitä että vanhoillisia saarnamiehiä. Miksi ihmeessä Pauli Rantala oli uusheränneitten seuoroissia puhujana? Eikös semmoinen ollut syntiä?
        Seuraväen joukossa oli ainakin vanhoillsia, koska juuri hehän antoivat Havakselle synninpäästön. Ilmeisesti seuraväen joukossa oli myös uusheränneittä, koska he kysyivät miten heille käy. Havashan neuvoi tulemaan perässä.
        Selitykseksi ei käy sekään, että Havas olisi muka tullut vain viran puoelsta avamaan seurat. Jos se olisi ollut totta, miksi siitä on tyystin vaiettu?
        Miksi Pauli Rantalan persoona oli niin tärkeä Havakselle? Kerrotaan, että Havas olisi jo aikaisemmint tehnyt partannuksen (Seppo Lohen kirjassa esitetty väite), jos Rantala olisi ollut paikalla. Eikö vähemmän kuuluissa ja vähemmän sekaseurainen saarnaaja olisi riittänty? Halusiko Havas vain näyttävyyttä parannuksen teolleen? Rantalastahan tuli muutamaam vuotta myöhemmin pikkuesikoisuuden päämies.

olivat ne seurat, joissa Havas teki paranuksen. Hän oli kirkkoherraksi Merijärvelle tultuaan keskustellut vakavasti eräiden vanhoillisten kanssa. Siispä hän rohkaistui (seurakunnan kirkkoherran ominaisuudessakin) menemään seuroihin.
        Vielä tuohoin aikaan oli tavallista, että kun oli seurat, uusheränneet tulivat vanhoillisten seuroihin. He saattoivat tervehtiäkin "jumalanterveellä" toisiaan. Kielto tervehtiä eriseuraista tuli pikkuesikoisuuden kapalakassa (jossa muuten HS huseerasi kovasti).

• vanhoillisten seuroissa?
        black sheep kirjoitti:

olivat ne seurat, joissa Havas teki paranuksen. Hän oli kirkkoherraksi Merijärvelle tultuaan keskustellut vakavasti eräiden vanhoillisten kanssa. Siispä hän rohkaistui (seurakunnan kirkkoherran ominaisuudessakin) menemään seuroihin.
        Vielä tuohoin aikaan oli tavallista, että kun oli seurat, uusheränneet tulivat vanhoillisten seuroihin. He saattoivat tervehtiäkin "jumalanterveellä" toisiaan. Kielto tervehtiä eriseuraista tuli pikkuesikoisuuden kapalakassa (jossa muuten HS huseerasi kovasti).

Ei oikein tunnu uskottavalta. Uusheränneen annettiin saarnata vanhoillisten kokouksessa.

• Muutama oikaisu
        Merijärvellä? kirjoitti:

Seurat joissa Havas oli puhumassa, olivat vanhoillisleastadiolaisten seurat (SRK). Seuroissa oli kuulujoina myös uusheränneitä, koska tuohon aikaan Havas oli vielä heidän riveissä. Havas oli kirkkoherrana Merijärvellä tuolloin ja oli pyytänyt Pauli Rantalaa puhujaksi seuroihin, jotka pidettiin 8.9.1.1929 Merijärven rukoushuoneella.

"Muutamat vanhat kristityt olivat olleet ensiksi pahoillaan siitä, että Rantala oli tullut uusheränneen kirkkoherran kutsusta seurapuhujaksi. Kaikki eivät tiennnet ,että hän oli tutkinut uskonopin perusteita" (Lainaus kirjasta:Jumalan kalamies. SRK:n julkaisema kirja vuodelta 1998).

Havas oli kuulijana noissa seuroissa. Toisen seurapäivän iltana hän nousi puhujan paikalle Pauli Rantalan jälkeen selvittäen tilanteensa ja pyysi siunausta.

• Vuotson pappi

Väinö kääntyi uusheräyksestä vanhoilliseksi Merijärvellä 1929. Havaksen mielestä lestadiolaisuus oli oikeaa raamatullista ja luterilaista oppia, mutta uusheräys oli tuonut mukanaan epäraamatullisia lisiä, joiden tähden monet uusheräyksessä kärsivät, mutta korjausvoimaa ei kuitenkaan ilmaantunut. Minä ymmärrän tämän niin, että Havaksen mielestä uusheräyskin olisi voinut muuttua oikeaksi opiksi, ilman, että uusheränneittein olisi tarvinnut liittyä vanhoillisiin.

• Henki!

Muut eivät vl:ksi muutu. Amen. Totisesti.

• Isänmaallinen

Kunnioitetut sotiemme veteraanit ja
      koko sodan ajan sukupolvi
      Hyvä juhlayleisö
      Hyvät ystävät

Lausun iloni saadessani olla tänään kanssanne jatkosodan päättymisen 60-vuotisjuhlassa synnyinseudullani, koulukaupungissani ja ensisijaisesti isäni aseveljien joukossa. Hänelle alastarolaisten joukkueenjohtajana ja komppanianpäällikkönä sotien kokemukset ja aseveljeys olivat tärkeä osa lyhyttä sodanjälkeistä elinaikaa. Sitä kuvastavat hänen sodan jälkeen pitämänsä rohkeat ja voimakkaat puheet, joista olen voinut ammentaa itsellenikin tuntoja ja kokemuksia. Niissä päällimmäisinä olivat isänmaan itsenäisyys ja vapaus.

”Tänä aamuna, poikani, lähden
      kohti tuskien rintamaa,
      Sinun äitis ja veljies tähden
      minut kutsuvi isänmaa.

Perinnöksesi, poikani, annan
      tyhjät taskut ja isänmaan,
      kalasaunani välkkyvän rannan,
      pyhän uskoni Jumalaan.”

Näin Väinö Havas, Kivijärven kirkkoherra, kansanedustaja ja reservin kapteeni runossaan ”Testamentti pojalleni” lähtiessään velvollisuudesta ja käskyn saatuaan jatkosotaan. Uskon, että samoilla ajatuksilla Tekin lähditte - isänmaa oli vaarassa ja Jumalan suojelukseen uskoi karskeinkin soturi.

• a.j.e.

Minun tietoni/luuloni mukaan hän lähti vapaaehtoisena?
        Koska oli kansanedustaja.

• hyvinkin lähti!
        a.j.e. kirjoitti:

Minun tietoni/luuloni mukaan hän lähti vapaaehtoisena?
        Koska oli kansanedustaja.

Näin olen kuullut edesmenneen isäni kertomana. Tosin minulle jäi sellainen mielikuva, että hän olisi ikänsä puolesta ollut vapautettu.
        Joku täällä sanoi, että kaatui hevosen viereen. Isäni puolestaan kertoi, että vihollinen tulitti heitä jostain läheltä ja Havas nousi kiikarilla katsomaan ,että mistä tulitus tuli ja se oli hänen loppunsa.

• oppi ei

juuri arvosta muiden kuin vl:ien uhria. Siksi kaikki tuollainen on meidän "epäuskoisten" keskuudessa pelkkää bullshittiä.

• hyvinkin lähti! kirjoitti:

Näin olen kuullut edesmenneen isäni kertomana. Tosin minulle jäi sellainen mielikuva, että hän olisi ikänsä puolesta ollut vapautettu.
        Joku täällä sanoi, että kaatui hevosen viereen. Isäni puolestaan kertoi, että vihollinen tulitti heitä jostain läheltä ja Havas nousi kiikarilla katsomaan ,että mistä tulitus tuli ja se oli hänen loppunsa.

Niin, olen tuo nimim a.j.e...

Olen lukenut Kansa Taisteli lehdestä, Havaksen miesten kertoneen, että hän oli noussut tähystämään ratavallille, eikä taistelua ollut lähimaillakaan. Harhaluoti tavoitti hänet. Muistaakseni silloin oli ollut liki täyspimeys.

• Taneli Haarala

Me vanhoillislestadiolaiset pidämme Wäinö Havasta opettajana joka puhuu vielä kuoltuaankin. Tiedän tästä jalosta kristuksen sotilaasta kaiken mitä tietoa on saatavilla kirjoista, mutta hänen kaste-kysymyksen kannasta en tiedä. Hän kyllä kirjoitti: on vielä tulemassa myrskynaikoja. niihin minusta ei ole. toivon että minut korjataan pois ennen kuin vihurit vingahtelevat.

• Kirjoitin ennen rekisteröityä nimerkkiäni myös nikillä

a.j.e

• saatanalle,

eikä edelleenkään sitä kadu. "Siunauksellisia", sanoi Hautamäki...

• iveta
        saatanalle, kirjoitti:

eikä edelleenkään sitä kadu. "Siunauksellisia", sanoi Hautamäki...

ilmeisesti hyvä tarkoitus pyhitti keinot.

• dssddsdsds
        iveta kirjoitti:

ilmeisesti hyvä tarkoitus pyhitti keinot.

Havashan oli myös suur-Suomi aatteen kannattajia ja sotaisa muutenkin, heimosodat käynyt jne. Ei mikään toisen posken kääntäjä siis.

Lisätietoa tuolta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Väinö_Havas
        ¨

• valmis!
        dssddsdsds kirjoitti:

Havashan oli myös suur-Suomi aatteen kannattajia ja sotaisa muutenkin, heimosodat käynyt jne. Ei mikään toisen posken kääntäjä siis.

Lisätietoa tuolta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Väinö_Havas
        ¨

VL-yhteisön ihailluimpia ihmisiä ovat julmimmat sotasankarit.

• ihmetyttää
        valmis! kirjoitti:

VL-yhteisön ihailluimpia ihmisiä ovat julmimmat sotasankarit.

Jotenkin tuntuu, että kristityn ei kuuluisi olla sotaisa, sillä Jeesushan kehoitti kääntämään toisenkin posken ja sanoi, että joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu. Pasifisti maailmankuva kuuluisi kristitylle, mutta monille nimenomaan on kunnia-asia asepalvelus ja jopa puolustusvoimiin jääminen ammatikseen.

• asdsddsasdad
        ihmetyttää kirjoitti:

Jotenkin tuntuu, että kristityn ei kuuluisi olla sotaisa, sillä Jeesushan kehoitti kääntämään toisenkin posken ja sanoi, että joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu. Pasifisti maailmankuva kuuluisi kristitylle, mutta monille nimenomaan on kunnia-asia asepalvelus ja jopa puolustusvoimiin jääminen ammatikseen.

Tämä on kieltämättä ristiriitaista. Tosin itsekin ymmärrän itsepuolustuksen eli esim. puolustusvoimat sinänsä vaikken yleisen asevelvollisuuden kannattaja olekaan. Outoa kuitenkin että moni vl oli ja on suorastaan sotahullu, eli kannattaa ihan hyökkäystäkin, kuten esim suur-Suomen luomista silloin aikanaan. Vaikka ei Havaskaan aivan pahimpia kiihkoiljoita kai kuitenkaan ollut. Liian sotaisa mun makuun kuitenkin.

• black sheep

että kaikki lestadiolaisuuden suunnat (vanhoilliset, uusheränneet ja pikkuesikoiset, sillanpääläiset, pappislinja) pitävät Väinö Havasta "omanaan".

Pikkuesikoisuuuden nokkamiehiin kuuluva, joitakin vuosia sitten edesmennyt Uuras Saarnivaara kertoo teoksessaan "He elivät Jumalan voimassa" mm. Havaksesta, ja kuinka hän sai häneltä synninpäästön.

Mainittu kaksiosainen teos kannattaa lukea. Siinä kerrotaan suurista hengen miehistä aina alkukirkon ajoilta nykyaikaan. Teosta saa kirjastoista.Vaikka Saarnivaara oli vihainen vanhoillisille, mukaan mahtuu myös lestadiolaisia, mm. siis Havas.

• mOSESS
        Devoit kirjoitti:

Kirjoitin ennen rekisteröityä nimerkkiäni myös nikillä

a.j.e

Aijaa, siksikös nostit postiljasi etusivulle. Onnea kuitenkin, itsetuntosi antoi nyt - vuosien jälkeen - rohkeutta kertoa tuokin lillukanvarsi. Avauksesi oli toki asiallinen ja hyvä, mut ehkä ei kuitenkaan niin merkityksellinen, että juuri tässä kohden itsetuntosi kohouma kannatti paljastaa kaikelle kansalle... mene ja tiedä :)

• niinpä niin
        mOSESS kirjoitti:

Aijaa, siksikös nostit postiljasi etusivulle. Onnea kuitenkin, itsetuntosi antoi nyt - vuosien jälkeen - rohkeutta kertoa tuokin lillukanvarsi. Avauksesi oli toki asiallinen ja hyvä, mut ehkä ei kuitenkaan niin merkityksellinen, että juuri tässä kohden itsetuntosi kohouma kannatti paljastaa kaikelle kansalle... mene ja tiedä :)

ei siis ihan niin kuitenkaan, ellei toisin oivalla ;)

• simputtaminen
        ihmetyttää kirjoitti:

ovat erittäin arvostettuja tekoja vl-yhteisössä. Jokainen vl nöyryyttää lähimmäistään heti kun saa tilaisuuden.

• niinpä niin kirjoitti:

ei siis ihan niin kuitenkaan, ellei toisin oivalla ;)

Minusta avaus oli kökkö. Tänäpäivänä tekisin lennokkaammin sanakääntein.

Joo en oivalla, mitä sana-arvoituksellasi hait.

• ainakin
        black sheep kirjoitti:

että kaikki lestadiolaisuuden suunnat (vanhoilliset, uusheränneet ja pikkuesikoiset, sillanpääläiset, pappislinja) pitävät Väinö Havasta "omanaan".

Pikkuesikoisuuuden nokkamiehiin kuuluva, joitakin vuosia sitten edesmennyt Uuras Saarnivaara kertoo teoksessaan "He elivät Jumalan voimassa" mm. Havaksesta, ja kuinka hän sai häneltä synninpäästön.

Mainittu kaksiosainen teos kannattaa lukea. Siinä kerrotaan suurista hengen miehistä aina alkukirkon ajoilta nykyaikaan. Teosta saa kirjastoista.Vaikka Saarnivaara oli vihainen vanhoillisille, mukaan mahtuu myös lestadiolaisia, mm. siis Havas.

haukkuivat ja morkkasivat Havasta. Sen kertoi minulle eräs ihminen, joka oli silloin kahden vaiheilla, esikoisuuteenko vai vanhoillisuuteenko tekisi parannuksen. Esikoisten vahva ja jatkuva Havaksen morkkaaminen johti hänet vanhoillisten puoleen, koska hänen kokemuksensa perusteella Havas oli hyvä pappi.
        Muuten melko moni vanhoillinen on kuolemansa jälkeen kelvannut sellaisillekin, joille ei eläessään kelvannut. Havas on yksi heistä.

• Esikoinen123
        ainakin kirjoitti:

haukkuivat ja morkkasivat Havasta. Sen kertoi minulle eräs ihminen, joka oli silloin kahden vaiheilla, esikoisuuteenko vai vanhoillisuuteenko tekisi parannuksen. Esikoisten vahva ja jatkuva Havaksen morkkaaminen johti hänet vanhoillisten puoleen, koska hänen kokemuksensa perusteella Havas oli hyvä pappi.
        Muuten melko moni vanhoillinen on kuolemansa jälkeen kelvannut sellaisillekin, joille ei eläessään kelvannut. Havas on yksi heistä.

Esikoiset joutuivat puolustautumaan kun ilmestyi Havaksen historia tai kirjoitelma, joka ei ollut kovin objektiivinen muita pienempiä lestadiolaissuuntia kohtaan.

Varsinkin vanhoillislestadiolainen papisto pääsi jo pappisarvovallaan yksipuolisesti laatimaan "kristilllisyyden historioita" jotka, hyvästä tarkoituksestaan huolimatta, tekivät yksinkertaisesti vääryyttä pienemmille osaryhmille. Havaksen historiaa vasten laati muutama esikoissaarnaaja vastineen.

Voin silti sanoa että minulla ei ole mitään Havasta vastaan, hän oli aikansa lapsi mitä liittyy näihin hajaannuksiin. Hänen virret ovat tosi kauniita ja rikastuttavat virsikirjaa.
        Tietääkseni ainakin Havaksen lapsia oli poispotkittujen joukossa.

Kun tuomiopäivä koittaa, siellä olemme kaikki tuomiolla ja salatutkin paljastetaan. Mehän olemme jo asenteistamme tilillä. Itse rukoilen että minussa asuisi sen verran Kristusta, että en kantaisi kaunaa, katkeruutta tai vihaa ketään kohtaan. Silloin olisi jo Saatana saanut asumasijaa sydämessäni. En tarkoita etteikö näitä vaikutuksia olisi jo sydämessäni, mutta että Jumala antaisi voimaa etten hyväksyisi niitä vaan Jumalan armon avulla voisin kuolettaa niitä.

Meillä töissä on vanhoillinen isä jolla on suuri perhe. Hän mukavan ja hiljaisen oloinen. Olen eri osastolla, joten en henkilökohtaisesti tunne häntä, mutta ajattelen häntä lämmöllä ja toivon hänelle voimia, koska työpaikka jos olemme, on aika kielteinen uskovaisia kohtaan. Monta kertaa työpaikalla kun olen ollut syömässä meidän osastomme porukan kanssa, naapuripöydässä nauretaan jollekin lestadiolaisvitsille tai -sutkautukselle.

• itse hankkittua
        Esikoinen123 kirjoitti:

Esikoiset joutuivat puolustautumaan kun ilmestyi Havaksen historia tai kirjoitelma, joka ei ollut kovin objektiivinen muita pienempiä lestadiolaissuuntia kohtaan.

Varsinkin vanhoillislestadiolainen papisto pääsi jo pappisarvovallaan yksipuolisesti laatimaan "kristilllisyyden historioita" jotka, hyvästä tarkoituksestaan huolimatta, tekivät yksinkertaisesti vääryyttä pienemmille osaryhmille. Havaksen historiaa vasten laati muutama esikoissaarnaaja vastineen.

Voin silti sanoa että minulla ei ole mitään Havasta vastaan, hän oli aikansa lapsi mitä liittyy näihin hajaannuksiin. Hänen virret ovat tosi kauniita ja rikastuttavat virsikirjaa.

Kun tuomiopäivä koittaa, siellä olemme kaikki tuomiolla ja salatutkin paljastetaan. Mehän olemme jo asenteistamme tilillä. Itse rukoilen että minussa asuisi sen verran Kristusta, että en kantaisi kaunaa, katkeruutta tai vihaa ketään kohtaan. Silloin olisi jo Saatana saanut asumasijaa sydämessäni. En tarkoita etteikö näitä vaikutuksia olisi jo sydämessäni, mutta että Jumala antaisi voimaa etten hyväksyisi niitä vaan Jumalan armon avulla voisin kuolettaa niitä.

Meillä töissä on vanhoillinen isä jolla on suuri perhe. Hän mukavan ja hiljaisen oloinen. Olen eri osastolla, joten en henkilökohtaisesti tunne häntä, mutta ajattelen häntä lämmöllä ja toivon hänelle voimia, koska työpaikka jos olemme, on aika kielteinen uskovaisia kohtaan. Monta kertaa työpaikalla kun olen ollut syömässä meidän osastomme porukan kanssa, naapuripöydässä nauretaan jollekin lestadiolaisvitsille tai -sutkautukselle.

kun morkataan peilistä katsoo syyllinen

>>Meillä töissä on vanhoillinen isä jolla on suuri perhe. Hän mukavan ja hiljaisen oloinen. Olen eri osastolla, joten en henkilökohtaisesti tunne häntä, mutta ajattelen häntä lämmöllä ja toivon hänelle voimia, koska työpaikka jos olemme, on aika kielteinen uskovaisia kohtaan. Monta kertaa työpaikalla kun olen ollut syömässä meidän osastomme porukan kanssa, naapuripöydässä nauretaan jollekin lestadiolaisvitsille tai -sutkautukselle.

• Esikoinen123
        ainakin kirjoitti:

En ole koskaan kuullut että Havas olisi suunnitellut parannuksentekoa esikoisiin, kysymyksessä lienee pikkuesikoiset.
        Luulenpa että Havas ei ole eläissään edes nähnyt yhtään esikoista. Esikoisuutta oli silloin pääasiassa etelä-Suomessa ja Havas oli pohjoisessa.

• Esikoinen123
        Esikoinen123 kirjoitti:

viestiäsi. Toivottavasti en antanut aihetta luulla että olen minä olen morkannut ketään, vaikka noista hajaannuksen asioista kirjoitinkin.

• Taneli Haarala
        simputtaminen kirjoitti:

ovat erittäin arvostettuja tekoja vl-yhteisössä. Jokainen vl nöyryyttää lähimmäistään heti kun saa tilaisuuden.

otan osaa. Keskiverto v-lestadiolainen pitää henkîstä väkivaltaa pienempänä syntinä kuin saunaolutta tai kevyen musiikin kuuntelua. Uskon kuitenkin että myös tästä joukosta voi saada iankaikkisen elämän.

• Sinulle Taneli
        Taneli Haarala kirjoitti:

otan osaa. Keskiverto v-lestadiolainen pitää henkîstä väkivaltaa pienempänä syntinä kuin saunaolutta tai kevyen musiikin kuuntelua. Uskon kuitenkin että myös tästä joukosta voi saada iankaikkisen elämän.

Miksi

a. jostakin JOUKOSTA voi saada iankaikkisen elämän? Eikö se ole Kristuksessa?

b. nostit tämän vanhan ketjun esiin?

• Taneli Haarala
        Taneli Haarala kirjoitti:

pyydän anteeksi mahdollista mielipahan aiheuttamista uskon siskoilta ja veljiltäni. Luther sanoi pelastumisen tulevan armosta. Jeesus sanoi että pitää rakastaa lähimmäistä niinkuin itseään. Tätä ei ole päiväkerhossa pyhäkoulussa raamattuluokassa rippikoululeirillä eikä seuroissa korostettu. Mutta haluan alleviivata että tämä joukko menee kuitenkin oikeaa tietä. Wäinö Havas painotti kirjaklassikossa JoulustaJouluun kauniisti ja herkästi lähimmäisen rakkautta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe