Nyt tarvis hieman mielipiteitä,kun olen tyttöystävän kanssa muuttamassa omaan asuntoon ja puntaroimme, kumman lieden valitsemme,keraamisen vai tavallisen?
Onko kokemuksia,etuja ja haittoja?
Itse olen keraamisen puolella mutta tyttöystävä tavallisen :DD
Keraaminen on hienon näköinen ja kuitenkin helposti putsattavissa ja energiataloudellisempi kuin normaali. Toisaalta keraamisen kanssa saa olla paljon tarkempi sen pinnan takia esim.naarmuuntuminen pilaa sen helposti.
Hieman apua tarvitaan.... ;))
keraaminen vai tavallinen liesi?
17
12302
Vastaukset
- huushollari päättäköön
Meillä oli joskus keraaminen, kun asuntoa ostettaessa sellainen siellä valmiina oli. En tykännyt, että piti olla niin kauhean tarkka. Nyt on tavallinen ja niin tulee myös uuteen taloonkin, vaikka keittiökalustekauppias kovasti yritti keraamista puoltaa.
Olen aika tarkka siitä, että paikat näyttää hyviltä, mutta en välitä olla joka välissä varomassa mahdollisia vaurioita. Neuvoni onkin, että sen tulisi päättää, kumpi teillä on enemmän "keittiön valtias".
Ja tämän sanon silläkin uhalla, että tiedän saavani keraamis-faneilta "lunta tupaan". ;-)- tavikset
tavallinen meille kiitos ei rikkimenevää lasilevyä.
- ei ollu vaikea
tavikset kirjoitti:
tavallinen meille kiitos ei rikkimenevää lasilevyä.
Minusta keraaminen on helppo puhdistaa, heti vaan käytön jälkeen samantien puhdistetaan sille tarkoitetulla aineella ja lastalla. Äidilläni on, mielestäni kätevä ja parempi kuin tavallinen, ku mul ei ollu mahollisuutta valita keraamista oli jo valmiina tavallinen. Jo jäi jäljet niihin helloihin, ku ei saa puhtaaks.. ny jo heti uutena mustat viirut ku vähänkin kiehuu yli ja jäljet jäi.. sokeripalalla on hyvä puhdistaa, ei vahingoita liettä kuin teräsvillalla, mut ei silti ole täysin uudenlainen enää.
Itse ottaisin keraamisen... ei vaan paukauta hellalle pannua...
- mieskokki....
Keraaminen helppohoitoisuutensa vuoksi. Ei naarmuunnu jos kattilat ja pannut hyviä, eikä vetele rautapannuja pitkin lieden pintaa.
Käytössäni ollut 2 eri liettä eri asunnoissa ja koskaan kuluneiden 7 vuoden aikana en ole onnistunut saamaan naarmuja pintaan. Eikä muutkaan perheemme kokit.
Edut olivatkin sinulla jo tiedossa. Nopeus on ehdoton valtti. - Kemisti
Minulla on veneessä 17 kautta palvellut WALLAS 1000 C keraaminen liesi joka on kuin uusi. Kotona on 2001 tehdyn täydellisen keittiöremontin jäljiltä keraaminen liesi, myös kuin uusi.
En tiedä varoneeni noita liesiä sen enempää kuin tavallisiakaan. Ovat todella helppoja pitää puhtaana ja siistinä. Lisäksi kun tuossa kotona olevassa liedessä on LEDit eli valo lämmittää, niin kattiloiden ja paistinpannujen pienet kuperuudet eivät ole niin haitaksi kuin tavallisella levyllä kokattaessa.
Olen ehdoton keraamisen lieden kannattaja. - rahat
riittää, niin ehdottoman hyvä ratkaisu on keraaminen induktioliesi, ainakin meillä emäntä on ollut tosi tyytyväinen, kun sellaisen halusin uuteen taloomme, on nopea ja siisti, kun pinta ei kuumene kovin kuumaksi. Tosi helppo puhdistaa, lyö perinteisen lieden 100 -0.
- ei ikinä enää
vanhaan asuntoomme keittiöremontin yhteydessä keraamisen lieden.Ajattelin että se on niin hieno ja kyllähän nyt sellanen pitää olla.No en sit kuitenkaan tykänny yhtään;kaikki vanhat kattilat ei sitten käynytkään ja putsaaminen sekä naarmujen pelko oli liikaa.Sitten kun vaihdoimme asuntoa ja täällä on tavallinen liesi,niin en tiennykään kuinka paljon tavallista olin kaivannu.;)Kannattaa ihan oikeesti miettiä kumman haluaa ja haluaako vuoden päästä saman.
- ottaisin keraaminen
minä ottaisin keraamisen ja enemmistökin perusteli jo sillä eduilla. Te jotka sanoitte ei käy vanhojen kattiloiden kanssa, kuinka niin? Ei kattiloita tartte keraamisen takia uusia, kyl ne toimii.... kuka harva nyt raahaa kuten eräs käyttäjä sanoi pataa keraamisella...
- B_Bobby
ottaisin keraaminen kirjoitti:
minä ottaisin keraamisen ja enemmistökin perusteli jo sillä eduilla. Te jotka sanoitte ei käy vanhojen kattiloiden kanssa, kuinka niin? Ei kattiloita tartte keraamisen takia uusia, kyl ne toimii.... kuka harva nyt raahaa kuten eräs käyttäjä sanoi pataa keraamisella...
Ei keraamista eikä valurautaista vaan induktioliesi on nykyaikaa.
Pinta ei kuumene joten roiskeet eivät pala kiinni ja puhdistus helppoa kostealla rätillä.
Ei käynnisty vahingossa "tyhjänä".
Energiaa säästyy kun ei tarvitse lämmittää kuin kattilaa (eikä valurautalevyä) joten vesikin kiehuu nopeammin kuin vedenkeittimessä.
Lämmitysalue säätyy kattilan pohjan mukaan (ei lämmitä ylimääräistä).
Vain magneettiset kattilat/pannut (mihin tarttuu magneetti).
Miinuksena kohtuullisen suolainen hinta.
Plussana jos anopilla on sydämentahdistin, kannusta häntä kokeilemaan uutta induktioliettä, oikein läheltä ;-)
- Sami_
En minä ainakaan keksi perinteisen eduksi muuta kuin että se on halvempi.
Keraaminen on helpompi pitää puhtaana ja kätevämpi käyttää, kun pinta on tasainen.- Tytti
Kävin tänään kaupassa, eikä keraaminen ollut yhtään kalliimpi.
- Riksu
se keraaminen. Hyvät puolet tulivat esille jo kirjoituksessasi. Ei kyllä "tavallista" kannata harkitakaan...
- Kova kuluttaja
Jos harrastette vain satunnaisesti ruoanlaittoa, lähinnä viikonloppuisin, keraaminen liesi on hyvä vaihtoehto. Jos sen sijaan laitatte päivittäin ruokaa, suosittelen kestävää valurautalevyillä varustettua liettä. Valurautalevyt kestävät naarmuuntumatta hyvinä vähälläkin hoidolla vähintäänkin 15 vuotta. Keraaminen liesi ei anna anteeksi käyttäjän virheitä. Esimerkiksi kerran kattilan vetäminen liedellä jättää ikuiset jäljet. Toisaalta ulkonäkö on kyllä kieltämättä keraamisella liedellä parempi, ainakin uutena.
- lkjlkjlkj
Sain tulevassa asunnossani valita lieden ja otin tavallisen turvalieden kellolla, josta maksoin vielä lisähintaa.
Keraamiseta en huoli, on siitä sen verran kokemusta jo vuonna -83 hankimme enesimmäisen Siemens erillistaon ja siinä riitti ihmettelemistä, miten pitää puhtaana.
Eli keraaminen sopii jos et käytä sitä päivittäin.- make
Joo, kyllä saa olla aika tunari jos keraamista liettä ei saa puhtaaksi. Ikinä ei mulle tuu enää tavallista liettä (reunoihin tarttuu likaa, levyt vaihtavat väriä ja muutenkaan ei sovi nykyaikaiseen keittiöön.
Keraamisessa liedessä vaan tulee muistaa, että varottava eniten sokeria joka palaessaan syövyttää keraamisen lieden pinnan. Eli putsattava heti kun jotain kiehuu yli, suursiivouksen aikaan saattaa jo olla liian myöhäistä. Toiseksi puhdistuksessa tulee käyttää ainoastaan mukana tulevaa skrapaa ja keraamisen lieden puhdistusainetta, millään vimillä ja karhunkielellä ei saa mennä hinkkaamaan.
Keraaminen liesi sopii kyllä ihan yhtä hyvin päivittäiseen käyttöön kuin tavallinenkin, tavallisen ottaisin korkeintaan kesämökille (jos sellainen olisi=) - Sami_
Itsellä on ollut keraaminen kahdessa asunnossa ja olen kyllä sitä mieltä että se on helpompaa pitää siistinä, kuin perinteinen liesi.
- keraamisia
Sami_ kirjoitti:
Itsellä on ollut keraaminen kahdessa asunnossa ja olen kyllä sitä mieltä että se on helpompaa pitää siistinä, kuin perinteinen liesi.
ja aiemmin niitä tavallisia. Kyllä meidänkin sotkuisessa huushollissa pysyy nuo keraamiset huomattavasti paremmassa kunnossa.
Helppo on pyyhkiä tasaista pintaa ja nuo pinnatkin ovat nykyään vähän toista kuin 80-luvulla. Kaikki kehittyy uskokaa pois.
En ikinä myöskään luovu noista induktiolevyistä. Seuraavaksi otamme kyllä neljä induktiolevyä nykyisen kahden sijaan. Induktiot on meillä lähes pelkästään käytössä.
Siskoni on käynyt meillä joskus talonvahtina ja hän oli ihmeissään miten hyvä hella meillä on. Samoin hän kehui paistinpannujen jämäkkyyttä ja hyvää pintaa. No induktioon pitää käyttää noita paksupohjaisia pannuja ja kattiloita. Jos ne nyt parikymmpiä kalliimpia ovat kuin halvimmat ohutpoihjaiset pannut, niin mitä väliä. Ovat olleet myös tosi kestäviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251598- 371459
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊631299Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!741290- 781214
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761199Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans181002Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per181894