Kokemuksia Finnmaster 6400 Royal OC:stä

Sisältäkatsoja

Venemessuilta perusteellisen tutkimisen jälkeen alkoi kiinnostaa tuo Finnmaster 6400. Itsellämme ei tästä veneestä ole kokemuksia. Vene tulee pääasiallisesti kahden aikuisen käyttöön ja joskus olisi tarvetta vetää vesihiihtäjää/lautailijaa.
Mukava matkanopeus on noin 20 knts ja silloin tällöin ajelemme mielellään vain 5 - 8 knts.

Onko käyttökokemuksia ko. veneestä ja millainen sisäperämoottori sopii veneeseen?

15

8940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimim........

      Ja messuilla valmistaja ei pystyny vastaamaan noin kinkkiseen kysymykseen?

      • Sisältökatsoja

        Mutta tiedäthän valmistajat - heidän veneensä ovat aina parhaita ja tarvitaanko se isoin moottori? Kumpi parempi, bensa vai dieselvaihtoehto?


      • vai diesel
        Sisältökatsoja kirjoitti:

        Mutta tiedäthän valmistajat - heidän veneensä ovat aina parhaita ja tarvitaanko se isoin moottori? Kumpi parempi, bensa vai dieselvaihtoehto?

        riippuu vuotuisesta käyttötuntimäärästä. Jos käyttötunnit jää siihen tavalliseen 50 tuntiin, ei dieselin ostoa puolusta ainakaan taloudellisuus. Voi olla, että veroedun poistuttua ei riitä 100 tuntiakaan taloudelliseksi rajaksi.


    • jukka

      Mulla on ollut ko. paatti yhden kesän Volvo Pentan 130 hv koneella (diesel). Vesihiihto onnistuu hyvin. Kerran oli kyydissä 6 aikuista (joista 4 perässä) ja yhden piti mennä väliaikaisesti keulaan, jotta päästiin plaaniin (liian peräpainoinen kuorma). Eli ylitehoinen tuo kone ei ole, mutta kahdelle henkilölle se riittää hyvin, huippunopeus on n. 30 kn. 20 kn on käytännössä matkavauhti, koska paljoa sen alle vene ei enää mene plaanissa nätisti. Ajotietokoneen mukaan 20 kn:ssä kulutus on n. 13 l/h.

      Viime kesänä tehtiin pisimmillään viikon kestäviä reissuja (2 hlöä) ja olin tyytyväinen veneeseen. Kovin isolla aallokolla kyllä ryskyttää hieman.

      Itse en ottanut lisävarusteeksi "defrosteria" tuulilasin huurteenpoistoon. Olen asentamassa sellaista tulevana kesänä, koska muuten tuulilasit huurtuu viileässä ja kosteassa kelissä.

      • Sisältäkatsoja

        kokemuksistasi :-)


      • ybbe

        Olen ostamassa otsikossa mainitun veneen, Volvo-Penta D3-130 SX koneella ja kaikilla lisävarusteilla (mm. Defroster) paitsi kölirauta ja säilytyspressu. Mitä asioita pitäisi ottaa huomioon veneen hankinnassa, kokemuksiisi perustuen? Mitä sellaisia lisävarusteita tulisi olla, joita ei ole lisävarustelistalla? Onko koneen murina häiritsevä matkanopeudella, pitäisikö tilata lisä-äänieristystä? SX vai Duoprop? Miten kovassa tuulessa m/sek voi vielä mennä kohtuullisesti matkanopeudella?


      • jukka
        ybbe kirjoitti:

        Olen ostamassa otsikossa mainitun veneen, Volvo-Penta D3-130 SX koneella ja kaikilla lisävarusteilla (mm. Defroster) paitsi kölirauta ja säilytyspressu. Mitä asioita pitäisi ottaa huomioon veneen hankinnassa, kokemuksiisi perustuen? Mitä sellaisia lisävarusteita tulisi olla, joita ei ole lisävarustelistalla? Onko koneen murina häiritsevä matkanopeudella, pitäisikö tilata lisä-äänieristystä? SX vai Duoprop? Miten kovassa tuulessa m/sek voi vielä mennä kohtuullisesti matkanopeudella?

        Riippuu tietysti veneen käytöstä, mutta itse olen kölirautaa arvostanut. Viime kesänä pari kertaa yllätti ison laivan laineet kallioluodolla ankkurissa ollessa ja olin jo varma, että keulaan tuli pahoja jälkiä kalliosta. Syksyllä totesin köliraudassa vain muutaman naarmun. Lisäksi rantautuessa voi mennä hieman huolettomammin lähelle rantaa - vähentäen ns. "hyppää perkele"-tilanteita liukkailla kalliorannoilla :-)

        Moottorin äänet on siedettävät, mutta olen laittamassa nyt keväällä lisäeristettä. Esimerkiksi moottoritilan katosta puuttuvat eristeet (vain luukun kohdalla sellaiset on). Lisäksi luulen moottoritilan tuuletusaukoista tulevan meteliä (niissä ei ole mitään vaimennusmutkaa tms.). Helpompaa tietysti, jos tekevät veistämöllä nämäkin valmiiksi.

        Itse tuli asennettua jälkikäteen kaiku, radio, GPS ja läppäri karttaplotteriksi. Näiden asennuksia kannattaa tietysti yrittää siirtää veistämölle/jälleenmyyjälle, varsinkin jos kaiun anturi on ulkopuolinen. Yhtään lukollista kaappia veneessä ei ole, joten asensin lukkoja oviin itse.

        Olen ompeluttamassa myös pimennysverhoja pressun ikkunoihin (ne lisävarusteverhot on vain tuulilasille). Kätevät, jos yöpyy kovin lähellä muita veneitä ja valoisina kesäöinä.

        Duopropista ei ole kokemuksia. Jos se painaa yhtään enemmän kuin SX, niin näkisin sen haittapuolena. Tuohon paattiin kone ja SX-vetolaite painavat jo ihan tarpeeksi.

        Tuulen nopeutta en osaa tarkasti antaa - riippuu myös kyydissä olijoiden sietokyvystä. Myötä- ja sivulaineeseen voi kyllä ajella melko huolettomasti, vain ihan vastaiseen laineeseen ajaessa paukuttaa keula enemmän. Porkkalan selällä on tullut kyllä usein tullut ajettua jonkin isomman veneen peesissä.

        Vielä tuli mieleen: Asentavat vesihanan liian kauaksi altaasta -> käsienpesu on hankalaa, kun vesi valuu melkein altaan laitaa pitkin. Jos voit vaikuttaa, niin pyydä asentamaan hana lähemmäksi allasta. Itselläni on myös hellan kytkimet asennettu niin, että niihin voi osua vahingossa, jos istuu takasohvalla. Messuilla käydessäni esittelyveneessä kytkimet olivat mielestäni paremmassa paikassa, hellan etupanelissa "keskikäytävälle" päin.


      • ybbe
        jukka kirjoitti:

        Riippuu tietysti veneen käytöstä, mutta itse olen kölirautaa arvostanut. Viime kesänä pari kertaa yllätti ison laivan laineet kallioluodolla ankkurissa ollessa ja olin jo varma, että keulaan tuli pahoja jälkiä kalliosta. Syksyllä totesin köliraudassa vain muutaman naarmun. Lisäksi rantautuessa voi mennä hieman huolettomammin lähelle rantaa - vähentäen ns. "hyppää perkele"-tilanteita liukkailla kalliorannoilla :-)

        Moottorin äänet on siedettävät, mutta olen laittamassa nyt keväällä lisäeristettä. Esimerkiksi moottoritilan katosta puuttuvat eristeet (vain luukun kohdalla sellaiset on). Lisäksi luulen moottoritilan tuuletusaukoista tulevan meteliä (niissä ei ole mitään vaimennusmutkaa tms.). Helpompaa tietysti, jos tekevät veistämöllä nämäkin valmiiksi.

        Itse tuli asennettua jälkikäteen kaiku, radio, GPS ja läppäri karttaplotteriksi. Näiden asennuksia kannattaa tietysti yrittää siirtää veistämölle/jälleenmyyjälle, varsinkin jos kaiun anturi on ulkopuolinen. Yhtään lukollista kaappia veneessä ei ole, joten asensin lukkoja oviin itse.

        Olen ompeluttamassa myös pimennysverhoja pressun ikkunoihin (ne lisävarusteverhot on vain tuulilasille). Kätevät, jos yöpyy kovin lähellä muita veneitä ja valoisina kesäöinä.

        Duopropista ei ole kokemuksia. Jos se painaa yhtään enemmän kuin SX, niin näkisin sen haittapuolena. Tuohon paattiin kone ja SX-vetolaite painavat jo ihan tarpeeksi.

        Tuulen nopeutta en osaa tarkasti antaa - riippuu myös kyydissä olijoiden sietokyvystä. Myötä- ja sivulaineeseen voi kyllä ajella melko huolettomasti, vain ihan vastaiseen laineeseen ajaessa paukuttaa keula enemmän. Porkkalan selällä on tullut kyllä usein tullut ajettua jonkin isomman veneen peesissä.

        Vielä tuli mieleen: Asentavat vesihanan liian kauaksi altaasta -> käsienpesu on hankalaa, kun vesi valuu melkein altaan laitaa pitkin. Jos voit vaikuttaa, niin pyydä asentamaan hana lähemmäksi allasta. Itselläni on myös hellan kytkimet asennettu niin, että niihin voi osua vahingossa, jos istuu takasohvalla. Messuilla käydessäni esittelyveneessä kytkimet olivat mielestäni paremmassa paikassa, hellan etupanelissa "keskikäytävälle" päin.

        Kiitos erittäin paljon hyvästä vstauksesta! Taidanpa tilata myös köliraudan. Olisiko perusteita ottaa 160 hp kone? Hintaero on melkoinen, noin 5000 euroa. Meitä on kyydissä useimmiten 2 aikuista ja retkivarustus. Mihin sait läppärin mahtumaan plotteriksi, kun kojelauta on melko pieni/ahdas? Onko sulla Laguna pöytä vai kiinteäjalkainen pöytä?


      • jukka
        ybbe kirjoitti:

        Kiitos erittäin paljon hyvästä vstauksesta! Taidanpa tilata myös köliraudan. Olisiko perusteita ottaa 160 hp kone? Hintaero on melkoinen, noin 5000 euroa. Meitä on kyydissä useimmiten 2 aikuista ja retkivarustus. Mihin sait läppärin mahtumaan plotteriksi, kun kojelauta on melko pieni/ahdas? Onko sulla Laguna pöytä vai kiinteäjalkainen pöytä?

        2:lla aikuisella ja retkivarustuksella 130 hp riittää mainiosti!

        Läppäritelineen rakentelin kojelaudan keulan puolelle. Läppärin kansi on siis 180 astetta auki, jolloin sen saa pystyyn heti siihen kojetaulun taakse (kuskista katsoen).

        Mulla on pöydässä irrotettava putkijalka, hyvin on toiminut.


      • ybbe
        jukka kirjoitti:

        2:lla aikuisella ja retkivarustuksella 130 hp riittää mainiosti!

        Läppäritelineen rakentelin kojelaudan keulan puolelle. Läppärin kansi on siis 180 astetta auki, jolloin sen saa pystyyn heti siihen kojetaulun taakse (kuskista katsoen).

        Mulla on pöydässä irrotettava putkijalka, hyvin on toiminut.

        Annat ymmärtää ettei yhtään enää painoa perään - onko vene liikaa takapainoinen? Nyt yhden kauden kokemuksien jälkeen, ostaisitko saman veneen? Suositteletko venettä kavereillesi vai vihollisillesi ;-) Kuumina kesäyöinä (niitäkin on!) miten sisällä pärjää nukkuessa, vaihtuuko ilma tarpeeksi? Onko sulle Volvo-Pentan lisämoduli, jossa kaiku/vedenlämpö/loki? Oletko traileroinut venettä?


      • jukka
        ybbe kirjoitti:

        Annat ymmärtää ettei yhtään enää painoa perään - onko vene liikaa takapainoinen? Nyt yhden kauden kokemuksien jälkeen, ostaisitko saman veneen? Suositteletko venettä kavereillesi vai vihollisillesi ;-) Kuumina kesäyöinä (niitäkin on!) miten sisällä pärjää nukkuessa, vaihtuuko ilma tarpeeksi? Onko sulle Volvo-Pentan lisämoduli, jossa kaiku/vedenlämpö/loki? Oletko traileroinut venettä?

        Ajettaessa trimmikulma on yleensä hiukan negatiivisen puolella - eli painoa on enemmän perän puolella. Mikään ongelma tämä ei kuitenkaan ole. Poikkeustilanteissa (kts. aik. viesti) peräpainoisuus voi tulla esiin. Lähinnä syynä on mielestäni veneen järjestelyt: Kaikki painava on sijoitettu perään: kone, vetolaite, isoimmat (ajonaikaiset) istumatilat, polttoainetankki jne.

        Ostaisin kyllä edelleen tuon veneen. Olen ollut hyvin tyytyväinen.

        Keula on tosiaan 'umpio'. Kesäöinä ilmankiertoa parantaa, kun raottaa ovea. Sateella tämä ei tietenkään toimi, ehkä pitäisi asentaa keulaan yksi ilmanvaihtoventtiili.

        Lisämodulia ei ole. Mainitsemasi toiminnot löytyy mulla muista laitteista.

        En ole traileroinut. Vene traileriyhdistelmä menee jo yli mun auton sallitun painorajan.


      • ybbe
        jukka kirjoitti:

        Ajettaessa trimmikulma on yleensä hiukan negatiivisen puolella - eli painoa on enemmän perän puolella. Mikään ongelma tämä ei kuitenkaan ole. Poikkeustilanteissa (kts. aik. viesti) peräpainoisuus voi tulla esiin. Lähinnä syynä on mielestäni veneen järjestelyt: Kaikki painava on sijoitettu perään: kone, vetolaite, isoimmat (ajonaikaiset) istumatilat, polttoainetankki jne.

        Ostaisin kyllä edelleen tuon veneen. Olen ollut hyvin tyytyväinen.

        Keula on tosiaan 'umpio'. Kesäöinä ilmankiertoa parantaa, kun raottaa ovea. Sateella tämä ei tietenkään toimi, ehkä pitäisi asentaa keulaan yksi ilmanvaihtoventtiili.

        Lisämodulia ei ole. Mainitsemasi toiminnot löytyy mulla muista laitteista.

        En ole traileroinut. Vene traileriyhdistelmä menee jo yli mun auton sallitun painorajan.

        14.6.2006 ostimme otsikossa mainitun veneen V-P D3 130 hp diesel koneella SX vetolaitteella ja lähes kaikilla lisävarusteilla. Nyt on ajettu 1286 M ja tasan 100 konetuntia. Veneessä on yövytty 26 yötä, enimmillään 4 henkeä, useimmiten 2. Keskikulutus on 0,79 l/M, matkanopeus 22 solmua. Vene on toiminut erinomaisesti, mitään asumista tai liikkumista haittaavia vikoja ei ole ollut, pari pienempää fiksausta kylläkin. Kone on aivan loistava, polttoainekulut per maili ovat tasan puolet bensakoneeseen verrattuna, tankkausväli on pidempi ja paloturvallisuus paljon parempi.


      • jukka
        ybbe kirjoitti:

        14.6.2006 ostimme otsikossa mainitun veneen V-P D3 130 hp diesel koneella SX vetolaitteella ja lähes kaikilla lisävarusteilla. Nyt on ajettu 1286 M ja tasan 100 konetuntia. Veneessä on yövytty 26 yötä, enimmillään 4 henkeä, useimmiten 2. Keskikulutus on 0,79 l/M, matkanopeus 22 solmua. Vene on toiminut erinomaisesti, mitään asumista tai liikkumista haittaavia vikoja ei ole ollut, pari pienempää fiksausta kylläkin. Kone on aivan loistava, polttoainekulut per maili ovat tasan puolet bensakoneeseen verrattuna, tankkausväli on pidempi ja paloturvallisuus paljon parempi.

        Itse huomasin kesällä paattia vesille laskiessani hiusmurtumia gelcoatissa. Olivat paapuurin puolella vesirajassa noin sivuikkkunan puolivälin kohdalla. Murtumat olivat no 20 cm pitkiä.
        Sen verran olivat pieniä, etten ollut syksyllä niitä huomannut. Veistämö lupasi hakea paatin nyt syksyllä korjattavaksi.
        Kannattanee tsekata syksyllä ko. kohta.

        Jukka


      • ybbe
        jukka kirjoitti:

        Itse huomasin kesällä paattia vesille laskiessani hiusmurtumia gelcoatissa. Olivat paapuurin puolella vesirajassa noin sivuikkkunan puolivälin kohdalla. Murtumat olivat no 20 cm pitkiä.
        Sen verran olivat pieniä, etten ollut syksyllä niitä huomannut. Veistämö lupasi hakea paatin nyt syksyllä korjattavaksi.
        Kannattanee tsekata syksyllä ko. kohta.

        Jukka

        Meillä on hismurtumia ruuman etuosassa alhaalla ja etuoven alaosassa. Laitan ne korjattavaksi takuuna muutaman muun jutun kanssa talvitelakoinnin yhteydessä. Olen myös aikonut laitattaa ilmanvaihtoventtiilin eteen ja hankkia keulatikkaat - onko sinulle niitä? Onko sulla kiinteätä radiota ja jos on niin toimiiko hyvin? Tuleeko vettä pilssiin?


    • roba1

      meillä tää on. tori hyvä vene ulko saaristossa ja kestää isotkin aallokot. sisä perä kannattaa. tua selvästi enemmän tilää kuin ulkokone. sisä tilät ovat todella hyvät kuudelle hengelle ja hianossa kelissä menee enemmänkin. suasittelen tätä kaikille jotka tästä tykkää. ei minun miälestä huanoja pualija.


      suasittelen jos hiukankin kiinostaa niin annattaa ottaa lisää tiatoa veneesta todella kannattava valinta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6845
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2333
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1887
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      87
      1281
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1085
    6. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      981
    7. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      159
      796
    Aihe