Mitä VL-ihmiset ajattelette

ei- VL-ihmisistä?

Pidättekö meitä pahoina, vai vain eritavalla elävinä? Voitteko olla ystäviä ei VL-ihmisten kanssa vai onko sekin syntiä? Entä lapsenne- voivatko he leikkiä ei-VL lasten kanssa??? Mihin Raamatunkohtiin nuo kieltonne ja rajoituksenne perustuvat vai ovatko ne vain ihmisten itsensä tekemiä? Mitä ajattelette ei-VL-uskovaisista- ovatko he huonoja uskovaisia?

Kertokaa VL-ihmiset! Minua kiinnostaa nämä kysymykset aidosti, koska en ole VL, mutta ympärilläni elää sellaisia. Itselläni ei ole teitä vastaan mitään ja tuntisin mielelläni teitä paremmin. Haluaisinkin erityisesti tietää sen, että toivotteko ei-VL-ihmisten pysyvän erossa teistä ja erityisesti lapsistanne!?

33

1902

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks vl

Hyvä ystävä,

voin vastata vain omasta puolestani - en toimia kaikkien vanhoillislestadiolaisten äänitorvena.

Pahuutta on maailma täynnään. Kaikki ihmiset ovat ihmisyyden puoleltaan pahoja. Pahuutta on myös uskovaisissa ihmisissä. Ei usko tee meistä synnittömiä. Tässä mielessä ei ole mitään eroa uskottoman ja uskovaisen ihmisen välillä. Hyvyys, mitä ihmisissä on ja mitä he osoittavat, on lähtöisin Jumalasta.

Omat lapseni voivat ilman muuta leikkiä kaikkien lasten kanssa. Itsellänikin oli lapsuuden leikkikavereina pääsääntöisesti ei-uskovaisten kotien lapsia. Enkä aikuisenakaan tee tuttavissani erotusta uskon perusteella. Näytät jostakin saaneen käsityksen, että emme halua olla missään tekemisissä muiden ihmisten kanssa - emmekä anna lastemmekaan tutustua muihin. Tuo on kyllä sangen virheellinen käsitys. Eristäytyminenhän tekisi mahdottomaksi työssäkäynnin, opiskelun, päiväkodissa olemisen, kaiken normaalin elämän.

Ihmiset ovat erilaisia - kaikki uskovaisetkaan eivät ole samassa muotissa valettuja. Toiset haluavat solmia ihmissuhteita avoimen uteliaasti, toiset ovat varautuneempia. Minusta tavalliset, arkipäivän ystävyyssuhteet kaikenlaisten ihmisten kanssa ovat rikkautta! Kehotankin sinua avoimesti ja ennakkoluulottomasti tutustumaan lähipiirisi uskovaisiin ihmisiin nimenomaan ihmisinä - ei minään kummajaisina.

• Ketjun aloittaja

...suhtaudut noin. Lapseni käyvät leikkimässä kahden eri VL-perheen kodin pihoilla, joissa on usein leikkimässä muitakin lapsia, joista ainakin suuri osa on lähellä asuvien VL-perheiden lapsia. Lapseni tulevat hyvin toimeen VL-perheiden lasten kanssa ja pidän heistä itsekin- ovat hyväkäytöksisiä. Toisen perheen vanhemmat hyväksyvät selkeämmin lasten ystävyyden, kuten myöskin toisen perheen isä, mutta tuon jälkimmäisen perheen äiti antaa jotenkin ristiriitaista viestiä... Hän on jotenkin varautunut, eikä päästä omia lapsiaan pihallemme, vaikka pihat ovat yhteydessä toisiinsa. Jotenkin on tullut mieleen, että pitääkö hän sitten pahana sitäkin, että lapseni menevät heille. Toisen VL-perheen vanhemmat taas itse pyytävät lapsiamme leikkimään heille ja päästävät omansa meille vapaasti- huutelevat vain, että vieläkö lapset ovat siellä tallessa.

En ole oikein päässyt tutustumaan tuohon varautuneempaan äitiin, jolloin olisi helpompi kysyä suoraan, mitä mieltä hän on. Hyvä kuitenkin kuulla, että VL-vanhemmat eivät ainakaan yleisesti halua eristää lapsiaan ei-VL-lapsista ja pidä heitä jotenkin pahoina. Olen kuullut sellaistakin, että jotkut VL-vanhemmat ovat sanoneet ei-VL-lapsia "paholaisen penikoiksi"... Tuo tuntuu pahalta ja suututtaa.

• yks vl
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

...suhtaudut noin. Lapseni käyvät leikkimässä kahden eri VL-perheen kodin pihoilla, joissa on usein leikkimässä muitakin lapsia, joista ainakin suuri osa on lähellä asuvien VL-perheiden lapsia. Lapseni tulevat hyvin toimeen VL-perheiden lasten kanssa ja pidän heistä itsekin- ovat hyväkäytöksisiä. Toisen perheen vanhemmat hyväksyvät selkeämmin lasten ystävyyden, kuten myöskin toisen perheen isä, mutta tuon jälkimmäisen perheen äiti antaa jotenkin ristiriitaista viestiä... Hän on jotenkin varautunut, eikä päästä omia lapsiaan pihallemme, vaikka pihat ovat yhteydessä toisiinsa. Jotenkin on tullut mieleen, että pitääkö hän sitten pahana sitäkin, että lapseni menevät heille. Toisen VL-perheen vanhemmat taas itse pyytävät lapsiamme leikkimään heille ja päästävät omansa meille vapaasti- huutelevat vain, että vieläkö lapset ovat siellä tallessa.

En ole oikein päässyt tutustumaan tuohon varautuneempaan äitiin, jolloin olisi helpompi kysyä suoraan, mitä mieltä hän on. Hyvä kuitenkin kuulla, että VL-vanhemmat eivät ainakaan yleisesti halua eristää lapsiaan ei-VL-lapsista ja pidä heitä jotenkin pahoina. Olen kuullut sellaistakin, että jotkut VL-vanhemmat ovat sanoneet ei-VL-lapsia "paholaisen penikoiksi"... Tuo tuntuu pahalta ja suututtaa.

Kirjoitat: "Olen kuullut sellaistakin, että jotkut VL-vanhemmat ovat sanoneet ei-VL-lapsia "paholaisen penikoiksi"... Tuo tuntuu pahalta ja suututtaa."

Pahalta kuulostaa minustakin - eikä ollenkaan uskovaisen ihmisen kielenkäytöltä. Raamattuhan kehottaa rakastamaan kaikkia lähimmäisiä, jopa vihollisiaan. Katekismus opettaa 8. käskystä, että lähimmäistä tulee puolustaa ja puhua hänestä hyvää sekä vieläpä tulkita kaikki hänen parhaakseen. Lestadiolaisen uskonkäsityksen mukaan kaikki pienet lapset ovat uskovaisia, siis taivaskelpoisia, riippumatta siitä, uskovatko heidän vanhempansa. Tätä taustaa vasten on mahdoton ymmärtää mainitsemaasi kommenttia ainakaan uskon näkökulmasta nousseeksi.

Pidä sinä suhtautumisesi tuohon varautuneempaan äitiin avoimena. Kyllä jää sulaa, jos on sulaakseen. Kutsu hänet perheineen sopivan tilaisuuden tullen vaikkapa kylään luoksenne.

• ulkopuolelta tulltu vl:ksi
        yks vl kirjoitti:

Kirjoitat: "Olen kuullut sellaistakin, että jotkut VL-vanhemmat ovat sanoneet ei-VL-lapsia "paholaisen penikoiksi"... Tuo tuntuu pahalta ja suututtaa."

Pahalta kuulostaa minustakin - eikä ollenkaan uskovaisen ihmisen kielenkäytöltä. Raamattuhan kehottaa rakastamaan kaikkia lähimmäisiä, jopa vihollisiaan. Katekismus opettaa 8. käskystä, että lähimmäistä tulee puolustaa ja puhua hänestä hyvää sekä vieläpä tulkita kaikki hänen parhaakseen. Lestadiolaisen uskonkäsityksen mukaan kaikki pienet lapset ovat uskovaisia, siis taivaskelpoisia, riippumatta siitä, uskovatko heidän vanhempansa. Tätä taustaa vasten on mahdoton ymmärtää mainitsemaasi kommenttia ainakaan uskon näkökulmasta nousseeksi.

Pidä sinä suhtautumisesi tuohon varautuneempaan äitiin avoimena. Kyllä jää sulaa, jos on sulaakseen. Kutsu hänet perheineen sopivan tilaisuuden tullen vaikkapa kylään luoksenne.

epäuskoisen naapurin kanssa. Ja hän ei varmaan tahallaan tee sitä; Että vaikka olen sanunut TV:stä ja siitä että olen uskovainen. Hän aina kutsuu minut katsomaan TV:tä. Haluaa mennnä kanssani Bingoon yms.
        Milloin hän haluaa minua johonkin musiikkijuhlille, jossa maailmallinen musiikki soi.

Kerran hän pyysi minua laivalle yhtä aikaa, että olsi käyty Ahvenanmaalla. Ja kehui muistaakseni seisovia pöytiä, ja sanoi että siellä on ilmaset "drinkitkin."
        Olen melkein heti tuonut esille, että mitä uskoa olen. Olen aika suora luonteeltani ja haluan suojella sitä uskoa, jonka olen löytänyt. Vastasin, että en minä niistä välitä.
        Niin hän vastasi, että kyllä minä voin ne ottaa.
        Eräs ihminen sanoi, että varmaan olis tuonut minunkin osuuteni viinoistakin.

Kun kävimme tässä mieheni kanssa tervehtimässä häntä ja miestä. Niin tämä vaimo tarjosi kahvia, ja otti viinapullon ja meinas kaataa puoliväkisin kuppeihimme sitä. Muistaakseni, vaikka sanoin ei, hän yritti vieläkin.
        En ole edes epäuskoisena polttanut, enkä juonut viinaa.

Olemme olleet noin viis vuotta tuttuja. Mutta nyt olen alkanut väsymään. Tuntuu, että on ainainen ristiriita tämän ihmisen välillä. En yleensä halua ihmisisitä juoruta. Mutta nyt sanoin miehelleni, että minkälaista minulla on hänen kanssa ollut. Tunnen itseni väsyneeksi, että aina pitäis olla puolustuslinjalla.

Minusta tuntuu joskus pahalta, että te ulkopuoliset niin paljon puhutte VL:istä vaikka mitä. Olen itse tullut ulkopulelta VL:ksi. Ja sellasia elämänarvoja ja asioita uskon kannalta, jota minä etsin en löytänyt muualta kuin tästä uskosta. Ihmisenä varmaan teemme virheitä, sitä en koskaan voi kieltää. Mutta niinhän muutkin tekevät.

• Ketjun aloittaja
        ulkopuolelta tulltu vl:ksi kirjoitti:

epäuskoisen naapurin kanssa. Ja hän ei varmaan tahallaan tee sitä; Että vaikka olen sanunut TV:stä ja siitä että olen uskovainen. Hän aina kutsuu minut katsomaan TV:tä. Haluaa mennnä kanssani Bingoon yms.
        Milloin hän haluaa minua johonkin musiikkijuhlille, jossa maailmallinen musiikki soi.

Kerran hän pyysi minua laivalle yhtä aikaa, että olsi käyty Ahvenanmaalla. Ja kehui muistaakseni seisovia pöytiä, ja sanoi että siellä on ilmaset "drinkitkin."
        Olen melkein heti tuonut esille, että mitä uskoa olen. Olen aika suora luonteeltani ja haluan suojella sitä uskoa, jonka olen löytänyt. Vastasin, että en minä niistä välitä.
        Niin hän vastasi, että kyllä minä voin ne ottaa.
        Eräs ihminen sanoi, että varmaan olis tuonut minunkin osuuteni viinoistakin.

Kun kävimme tässä mieheni kanssa tervehtimässä häntä ja miestä. Niin tämä vaimo tarjosi kahvia, ja otti viinapullon ja meinas kaataa puoliväkisin kuppeihimme sitä. Muistaakseni, vaikka sanoin ei, hän yritti vieläkin.
        En ole edes epäuskoisena polttanut, enkä juonut viinaa.

Olemme olleet noin viis vuotta tuttuja. Mutta nyt olen alkanut väsymään. Tuntuu, että on ainainen ristiriita tämän ihmisen välillä. En yleensä halua ihmisisitä juoruta. Mutta nyt sanoin miehelleni, että minkälaista minulla on hänen kanssa ollut. Tunnen itseni väsyneeksi, että aina pitäis olla puolustuslinjalla.

Minusta tuntuu joskus pahalta, että te ulkopuoliset niin paljon puhutte VL:istä vaikka mitä. Olen itse tullut ulkopulelta VL:ksi. Ja sellasia elämänarvoja ja asioita uskon kannalta, jota minä etsin en löytänyt muualta kuin tästä uskosta. Ihmisenä varmaan teemme virheitä, sitä en koskaan voi kieltää. Mutta niinhän muutkin tekevät.

itsekään tuollaista käytöstä, jota kerrot naapurisi harjoittavan. Jotenkin tuo kuulostaa kiusanteolta tai sitten hän on todella ymmärtämätön. Itse kunnioitan VL-ihmisiä, heidän uskoaan ja elämäntapaansa. Varmuuden vuoksi olemme laittaneet televisionkin kiinni aina, kun VL-lapsia on tullut käymään, vaikka emme tiedä, mitä mieltä heidän vanhempansa olisivat siitä, että meillä olisi TV auki heidän lastensa läsnäollessa (edes toisessa huoneessa). Omille lapsilleni olen kertonut, miksi nämä ystävät eivät voi televisiota tai videoita/DVD-ohjelmia katsoa- hyvin ovat ymmärtäneet. Itselleni ei tulisi mieleenkään tarjota teille viinaa tai muutakaan, mistä tiedän teidän kieltäytyvän.
        Kirjoitat, että
        "Minusta tuntuu joskus pahalta, että te ulkopuoliset niin paljon puhutte VL:istä vaikka mitä." Ymmärrän tuon, mutta itse olen enemmänkin kuullut puheita, en puhunut, mutta täytyy kyllä sanoa, että en ole voinut oikein puolustaakaan teitä, kun ei ole ollut parempaa tietoa, mutta nytpä taidan sitä saada...:)

• ei vanhoillinen

Omat kokemukseni vastaavia, ihmiset OK, mutta tätä palstaa lukiessani tulee sellainen olo kuin olisin saatanasta seuraava. Eräässäkin ketjussa kiiteltiin jotakuta nuorta, joka oli varjeltunut epäuskoisten seuralta. Voi jestas, olisiko sitä lapsukainen helevettiin saman tien joutunut, jos olisi opiskelukavereidensa kanssa joskus jutellut niitä näitä!?! Eivät ulkopuoliset ihmiset teitä väkisin ole kaikenaikaa syntiin raahaamassa. Kuinka te kuvittelette maailman pysyvän pystyssä; jos ulkopuoliset tekisivät niin paljon syntiä ja pahuutta kuin mistä täällä puhutaan, niin kukaan ei ehtisi tehdä töitä ja olisimme jo vähintään tappaneet toisemme tai kuolleet sukupuuttoon...
      Jos kyse on vain tyylistä saarnata, tai terminologiasta, niin voisi olla syytä miettiä tarkemmin sanomisiaan ja vähän vähemmän summittaisesti pommittaa vieraita ihmisiä tulikivellä, helvetillä ja sen sellaisilla.
      Ovatko vl:llät ihan oikeasti koskaan miettineet miltä heidän puheensa ulkopuolisten korvissa kuulostaa?

• ulkopuolelta tultu vl:ksi

• ............................

"tätä palstaa lukiessani tulee sellainen olo kuin olisin saatanasta seuraava"

Itselläni tulee vl:änä tätä palstaa lukiessani ihan samanlainen olo. Se todellisuus, missä itse olen kymmeniä vuosia elänyt on kuitenkin aivan toista kuin mitä täällä jostain syystä yritetään (ilmeisesti etupäässä muiden hengellisyyksien edustajien toimesta) "markkinoida".

Sinänsä puhut asiaa. Joidenkin puhujien puheista saattaa ehkä todellakin saada sellaisen käsityksen, että "ulkopuolella" ei ole mitään hyvää. Samanlaisia ihmisiä me kuitenkin kaikki ollaan. Kyllä varmasti olisi aihetta kannan tarkistukseen puolin jos toisin. Itsellänikin. Vain keskinäisellä avoimuudella saadaan hälvennettyä molemminpuolisia turhia ennakkoluuloja ja asenteita.

• Ketjun aloittaja
        ............................ kirjoitti:

"tätä palstaa lukiessani tulee sellainen olo kuin olisin saatanasta seuraava"

Itselläni tulee vl:änä tätä palstaa lukiessani ihan samanlainen olo. Se todellisuus, missä itse olen kymmeniä vuosia elänyt on kuitenkin aivan toista kuin mitä täällä jostain syystä yritetään (ilmeisesti etupäässä muiden hengellisyyksien edustajien toimesta) "markkinoida".

Sinänsä puhut asiaa. Joidenkin puhujien puheista saattaa ehkä todellakin saada sellaisen käsityksen, että "ulkopuolella" ei ole mitään hyvää. Samanlaisia ihmisiä me kuitenkin kaikki ollaan. Kyllä varmasti olisi aihetta kannan tarkistukseen puolin jos toisin. Itsellänikin. Vain keskinäisellä avoimuudella saadaan hälvennettyä molemminpuolisia turhia ennakkoluuloja ja asenteita.

tästä: "Kyllä varmasti olisi aihetta kannan tarkistukseen puolin jos toisin. Itsellänikin. Vain keskinäisellä avoimuudella saadaan hälvennettyä molemminpuolisia turhia ennakkoluuloja ja asenteita." Omalta osaltani olenkin jo ryhtynyt töihin, mutta kysymys kuuluu, miten tuo "hälvennys" tehdään laajemmassa mittakaavassa!? Noita ennakkoluuloja ja asenteita on todella paljon- osa niistä kyllä perustuu osittain johonkin "järjelliseen", kun taas osa on aivan tuulesta temmattua!

• eristyksissä

MIten ihmeessä evankeliumin levitystä voi tehdä, jos eristäytyy omiin porukoihinja oloihin.

Jeesuksen ja apostolien erimerkki - menivät ja saarnasivat evankeliumia kaikkialla.

Niin käski Jeesus seuraajiaankin tekemään.

On perin kummallista ne monet VL:ien karsinointi ajatukset.

Ei ne ainakaan Raamatusta ole.

Toisaalta joku totesikin sarkastisesti, että
      se on hyvä, että väärää oppia ei aktiivisesti levitetäkään. No - en itse ole samaa mieltä.

• Ottasitte huomioon

että kaikki ihmiset on erilaisia. Jotka tekevät parannuksen epäuskoiseta maailmasta voi kokea erilailla asiat kuin lapsuuden kristityt.

Se lähetyskäsky on varmaan vapaaehtoista, eikä sitä voi lakina kenellekään lukea. Eikä sitä voi vaatia keneltäkään. Joka jaksaa sitä tehdä, tekee sitä. Jostakin toisesta ei ole siihen, ja silloin ei ole pakko.
        Se oma identeetti on nin erilainen kaikilla. Jotku hallitsevat hengelliset asiat paremmin kuin toiset. Toiset on taas käytännön ihmisiä jne.

• korjaus
        Ottasitte huomioon kirjoitti:

että kaikki ihmiset on erilaisia. Jotka tekevät parannuksen epäuskoiseta maailmasta voi kokea erilailla asiat kuin lapsuuden kristityt.

Se lähetyskäsky on varmaan vapaaehtoista, eikä sitä voi lakina kenellekään lukea. Eikä sitä voi vaatia keneltäkään. Joka jaksaa sitä tehdä, tekee sitä. Jostakin toisesta ei ole siihen, ja silloin ei ole pakko.
        Se oma identeetti on nin erilainen kaikilla. Jotku hallitsevat hengelliset asiat paremmin kuin toiset. Toiset on taas käytännön ihmisiä jne.

Oikastuna: Lähetystyökö!

• imiset ovat

Itse leikin yläasteikään asti eritavalla uskovien kanssa. En minä tiedä miten uskoivat tai uskoivatko mitenkään. Yläasteella kaveripiiri muuttui, koska en halunnut viikonloppuna ottaa alkoholia. Koulussa ja harrastuksissa kyllä olimme tiiviisti kaikki yhdessä, mutta viihteen vietossa tulee se ero. En pitänyt idoleina raskaan musiikin yhtyeitä, koska en voi ihailla heidän elämäntapaansa. Minulla on erittäin mukavat muistot lapsuudesta kaikkien kanssa, mitään eroa ei ollut kenen kanssa leikitään. Leikkikaverini tulivat joskus meille pyhäkouluunkin ja nuoruudessa joku tuli nuortentapahtumiinkin, nehän ovat kaikille tarkoitettuja. Samoin tekevät nyt omat lapsenikin.

• puolestani...

Olen vuosikymmeniä ollut vl. Asun maaseudulla jossa ei ole vl-iä kovinkaan montaa. Etupäässä paiväni vietän muitten kuin vl-ien kanssa. Käyn kylässä, lenkillä muiden kanssa.Osallistun serakunnan toimintaan diagonia piireihin missä ei ole yhtään vl-ää, naapureitten kanssa olen päivittäin tekemisissä,eikä heissäkään ole vl-iä.

Täällä palstalla ei totisesti saa oikeaa kuvaa siitä mitä elämä ihan oikeasti on.

Nämä jotka haluavat tehdä meistä jotain outojaolentoja kirjoittavat enimmäkseen mutu juttuja, tai sitten luulevat että sellaisia meidän täytyy olla, koska meistä kirjoitetaan paljon sellaista mikä ei pidä paikkaansa.

Eilen oli ystävänpäivä, lähetin kortteja n.25 kpl niistä vl-lle meni ehkä 5kpl. sähköpostia laitoin paljon niistkin enimmäkseen muille kuin vl-lle samoin tekstiviestejä. Itse sain kortteja,s.postia ja tekstiviestejä paljon enemmän muilta kuin vl-ltä. Silti pidän itseäni ihan tavallisena vl-nä

• Ketjun aloittaja

vaikka sinulla näkyy olevan paljon ei-VL-ystäviä, monilla "teikäläisillä" ei näin ole. Moni ei-VL ei uskalla tutustua teihin, koska vallalla on käsitys, että pidätte meitä muita pahoina ja että ainoa mahdollinen kanssakäyminen kanssanne on sitä, että yritätte käännyttää meitä muita pois pahuudesta. Itse en pidä pahana, vaikka joku VL kertoisi minulle uskostaan ja asiastaan, mutta minäkin kavahdan tuomitsevia saarnoja, vaikkakaan en itse ole niiden kohteeksi joutunut... Jotenkin tulee sellainen tunne, kun kuulee kaikenlaisia juttuja, että ei halua tungetella seuraanne ja häiritä, jos sitä kerran on "teikäläisten" silmissä niin paha. Sinulla ei ainakaan näytä tuollaista asennetta olevan, enkä tiedä minkä verran nuo jutut pitävät paikkansa, mutta sen tiedän, että ne vaikeuttavat kohtaamistamme.

• myös toisin päin

vaikka sinulla näkyy olevan paljon ei-VL-ystäviä, monilla "teikäläisillä" ei näin ole. Moni ei-VL ei uskalla tutustua teihin, koska vallalla on käsitys, että pidätte meitä muita pahoina ja että ainoa mahdollinen kanssakäyminen kanssanne on sitä, että yritätte käännyttää meitä muita pois pahuudesta. Itse en pidä pahana, vaikka joku VL kertoisi minulle uskostaan ja asiastaan, mutta minäkin kavahdan tuomitsevia saarnoja, vaikkakaan en itse ole niiden kohteeksi joutunut... Jotenkin tulee sellainen tunne, kun kuulee kaikenlaisia juttuja, että ei halua tungetella seuraanne ja häiritä, jos sitä kerran on "teikäläisten" silmissä niin paha. Sinulla ei ainakaan näytä tuollaista asennetta olevan, enkä tiedä minkä verran nuo jutut pitävät paikkansa, mutta sen tiedän, että ne vaikeuttavat kohtaamistamme.

Että me kaikki V:ät emme uskalla luottaa ei- vl:iin. Koska olen itsekin ulkopuolelta tullut. Ja olen nähnyt miten paljon pahaa ulkopuoliset puhuu VL:istä.
        Ja kuinka epäuskoinen sukuni suhtautuu meikäläisiin. Uskoen kaikki pahat puheet heistä. Ja jopa pilkallisesti suhtautuvat meihin Vl:iin. Sekä joku heistä yritti minutkin aivopestä ja puhua yli, että jättäasin tämän uskon, kun tein parannuksen.

Se ei ole hyvä lapselle tällainen seura, varsinkin jos haluaa suojella omia lapsia, että varjeltuis uskomassa. Ja jos sitten saa koko ajan pelätä, että heitä ollaan viemässä ja houkuttelemassa pois tästä uskosta. Sekä pahaa puhutaan selän takana vl:istä. Niin kuka sitä jaksaa?!

• Ketjun aloittaja
        myös toisin päin kirjoitti:

Että me kaikki V:ät emme uskalla luottaa ei- vl:iin. Koska olen itsekin ulkopuolelta tullut. Ja olen nähnyt miten paljon pahaa ulkopuoliset puhuu VL:istä.
        Ja kuinka epäuskoinen sukuni suhtautuu meikäläisiin. Uskoen kaikki pahat puheet heistä. Ja jopa pilkallisesti suhtautuvat meihin Vl:iin. Sekä joku heistä yritti minutkin aivopestä ja puhua yli, että jättäasin tämän uskon, kun tein parannuksen.

Se ei ole hyvä lapselle tällainen seura, varsinkin jos haluaa suojella omia lapsia, että varjeltuis uskomassa. Ja jos sitten saa koko ajan pelätä, että heitä ollaan viemässä ja houkuttelemassa pois tästä uskosta. Sekä pahaa puhutaan selän takana vl:istä. Niin kuka sitä jaksaa?!

ainakin kunnioittaa teitä ja teidän uskoanne ja valintojanne. Emme puhu pahaa teistä, emmekä todellakaan koskaan houkuttelisi lapsianne pois uskostanne tai tarjoaisi heille mitään, mistä tiedämme teidän kieltäytyvän!

• vl.

Voi olla ilman muuta ystävä myös ei-vl:n kanssa ja heitä pidetään samanarvoisina. Kuitenkin vanhemmat toivovat että lapsilla olisi myös vl-ystäviä, koska heidän arvomaailmansa ja harrastuksensa ovat usein saman tyyppisiä ja siksi he ovat yleensä turvallista seuraa. Ja koska uskon asiaa pidetään tärkeimpänä asiana elämässä, on muiden uskovaisten ystävyydestä tukea uskossakin. Mutta myös ei-vl:t ovat enimmäkseen mahtavia ihmisiä ja voivat olla hyviäkin ystäviä.

• Ketjun aloittaja

huomattavasti suvaitsevaisempia, kuin olen luullut. Ymmärrän hyvin tuon, että pidät lasten vl-ystäviä turvallisena seurana, kun nykymaailmassa on niin paljon kaikkea huonoa, haitallista ja vaarallista. Pidän itsekin vl-lapsia turvallisina ystävinä omille lapsilleni ja toivoisin, etteivät nuo ystävyydet kaatuisi meidän aikuisten ennakkoluuloihin!

• erilaisia

huomattavasti suvaitsevaisempia, kuin olen luullut. Ymmärrän hyvin tuon, että pidät lasten vl-ystäviä turvallisena seurana, kun nykymaailmassa on niin paljon kaikkea huonoa, haitallista ja vaarallista. Pidän itsekin vl-lapsia turvallisina ystävinä omille lapsilleni ja toivoisin, etteivät nuo ystävyydet kaatuisi meidän aikuisten ennakkoluuloihin!

Toiset haluaa olla yhteyksissä vaan vl:ien kanssa ja heidän lapsensa myös. Mutta siinäkin voi tulla ongelmia, jos tulee liian sisään päin kääntyvä ilmapiiiri. Eikä ulkomaailmasta tiedä mitään.
        Silloin voi ulkouoliset ihmisiset olla vieraita. Mutta meitä on moneksi. Ja kaikilla on lupa olla sellanen kun haluaa.
        Se mikä on itselle tärkeää, ei ehkä ole naapurille sitä. Joillekin on hyvät vaatteet tärkeämpiä ja yhteiset hetket lasten kanssa. Toiset taas tykkää laittaa hienon ajan mukaisen asunnon. Ja haluaa laittaa kauniin puutarhan. Mutta vaatteet ei ole niin tärkeitä. Jollekin voi olla tärkeeä, että elää syrjässä perheen kanssa ja laittaa tilan, viis km bussi yhteyksistä.
        Tällainen vapaus on meillä ajatella ja tulla hyväksytyksi sellaisena kun olemme.

Kuten näette, että me yhtä erilailla kirjoittelemmkin tänne, niin yhtä erilaisia me voimme olla ihmisnä. Mutta sama usko yhdistää.

• Aabraham

"Pidättekö meitä pahoina, vai vain eritavalla elävinä?"

Jumalan lapsi kokee itsensä armokerjäläiseksi hyvin usein ja tunnustaa olevansa syntiin lankeavainen ja usein langennutkin. Tältä pohjalta ei Jumalan lapsi koe yhtään paremmuutta jumalattomiin Jumalan edessä. Paremmuusajatukset nousevat lihasta ja ovat syntiä. Jumalan lapsen oikea mieli on siinä, että hän on onnellinen ja kiitollinen Jumalalle, että saa olla Jumalan lapsi sulasta Isän rakkaudesta. Tuo oikea mieli on myös siinä, että haluaa puhua tästä lahjasta myös uskosta osattomille - ei ollakseen parempi tai kuullostaakseen paremmalta vaan toimiakseen Pyhän Hengen ja Jumalan sanan mukaisesti. Jumalan lapsi julistaa parannusta niin elämällään kuin sanoilla. Kyse on siis vain siitä, että haluaa lahjaksi antaa, kun on lahjaksi saanut, sanoo Raamattukin.

Voitteko olla ystäviä ei VL-ihmisten kanssa vai onko sekin syntiä?

Ei ole synti. Voimme olla ystäviä ja niin varmasti todella moni onkin. ´

Uskovaisilla on vain paljon arkuutta muita kohtaan. Osaksi hyvää arkuutta eli uskon tähden ollaan hitaat moneen asiaan, mutta myös turhaa arkuutta eli maailmasta ei tule eristäytyä.

Entä lapsenne- voivatko he leikkiä ei-VL lasten kanssa???

Tottakai voi. Ei mitään estettä. Uskovaiset vanhemmat ovat luonnollisesti huolta kantavia kuten uskottomatkin, mutta heillä on lisäksi huoli lasten säilymisestä uskomassa. Tämä on ihan Raamatullistakin ja hyvä asia. Tässäkin on toki olemassa vaara liikaa huolehtimiseen jne., jolloin Jumala ei saakaan olla se uskon lahjan antaja vaan vanhemmat koittavat omin voimin säilyttää lapsensa uskomassa. Tällöin vanhemmat ovat väsyneet uskossaan ja tilanteesta saattaa tulla murheellinen jokaisen kohdalla.

Tällaiset asiat siis ovat vanhemmilla mielessä ja nämä saavat aralle mielellä ja on oikeinkin, että he eivät päästä lapsiaan joka rientoon ja menoon mukaan, minne se naapurin ystävälapsi pääsee / joutuu.

Mihin Raamatunkohtiin nuo kieltonne ja rajoituksenne perustuvat vai ovatko ne vain ihmisten itsensä tekemiä?

Uskovaiset tekevät itsekin rajoituksia kuten tekevät uskottomatkin. Tämä on ihan normaalia elämää ja ei tule nähdä kaikkia rajoituksia vain uskon sanelemina. Suurin auktoriteetti on kuitenkin Raamattu ja seurakunnassa yhteisesti sovitut asiat. Niistä uskovainen ei voi luopua. Se on synti. Seurakunnassa keskusteltuja säädöksiä ei löydy Raamatusta, esim. TV, mutta Jumalan sanassa on vahva peruste siihen, että seurakunnassa tällaiset säädokset ovat kiinteä osa Jumalan lapsen turvallista kotimatkaa kohti Taivaan kunniaa. Näitä säädöksiä on ollut niin vanhan kuin uuden liiton Jumalan lapsilla.

Mitä ajattelette ei-VL-uskovaisista- ovatko he huonoja uskovaisia?

Ajattelemme, että on vain uskovaisia ja uskottomia, lampaita ja vuohia, Jumalan lapsia ja perkeleen lapsia. Eli ei ole hyvää tai huonoa. On pikemminkin hyväkäytöksisiä ja huonokäytöksisiä jne.

"Itselläni ei ole teitä vastaan mitään ja tuntisin mielelläni teitä paremmin."

Kiva kuulla.

"Haluaisinkin erityisesti tietää sen, että toivotteko ei-VL-ihmisten pysyvän erossa teistä ja erityisesti lapsistanne!?"

Ei missään nimessä. Vain meidän murhaa ja tappoa suunnittelevat pysyköön kaukana. Vihamiehetkin ovat siis tervetulleita matalaan majaamme ja tahdomme heitäkin rakastaa kuin itsiämme.

• Ketjun aloittaja!

Olenkin tuossa aikaisemmin todennut, että olette suvaitsevaisempia, kuin luulin. On hyvä kuulla, että ette pidä meitä pahoina tai jopa "paholaisina", kuten usein kuulee kerrottavan. On helpottavaa kuulla, että ainakaan suuri osa teistä ei pidä huonona VL ja ei-VL lasten keskinäistä ystävyyttä. Olen tuntenut epävarmuutta siitä, että teenkö oikein, kun päästän lapseni leikkimään VL-perheiden pihoille. Kerroin tuossa eräässä aikaisemmassa viestissäni, että eräs VL-perheen äiti on osoittanut jonkinlaista varautuneisuutta perhettäni kohtaan. Syytä siihen en tiedä, mutta sen tiedän, että emme koskaan ole antaneet siihen erityistä aihetta, vaan olemme kaikin tavoin pyrkineet kunnioittamaan uskoanne ja elämäntapaanne. Ymmärrän kyllä vanhempien huolen lapsistaan- huolta koen itsekin omistani tässä muuttuvassa maailmassa.

Kirjoituksestasi voin käsittää, että "teikäläiset" eivät pitäisi pahana puoleltani tulevia ystävystymisyrityksiäkään, koska voin kyllä luvata, että murhaanne ja tappoanne en todellakaan suunnittele ja että aikeeni ovat huomattavasti ystävällismielisemmät :)

• Anteeksi mitä?

"Jumalan lapsia ja perkeleen lapsia"
        Tarkoittaako tuo että ei vl on perkeleen lapsi?
        Ja sitten vielä ihmetellään, että miksi vl:iin suhtaudutaan kyräillen. Kyllä tasan tarkkaan on vaikeaa suhtautua iloisesti ja luonnollisesti ihmiseen joka minua suoralta kädeltä perkeleen lapseksi nimittelee!

• teidän

MURHAA ja TAPPOA?

Aika sairasta.

• O.M

Minä toivoisin, että Sinä saisit parannuksen armon ja voisit elää armon kerjäläisenä, vanhan ihmisen upottajana ja kuolettajana jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa, ja juoda elämän veden lähteestä. Joka siitä lähteestä juo, ei hän janoa iankaikkisesti.

Olen päivittäin tekemisissä ei-vl-ihmisten kanssa ja myös heissä on minulle tärkeitä ystäviä. Missään tapauksessa en suosittele täydellistä maailmasta eristäytymistä. Maailman ihmisten kanssa on tultava toimeen kaikella siveydellä ja yritettävä tarjota heillekin elämän leipää hiljaisuudella ja pelvolla niin sopivana kuin sopimattomanakin aikana. Uskostani kertojana olen kuitenkin ollut huono. Joskus Jumalan on väen vängällä täytynyt avata suuni. Ihmisinä olemme huonoja Jumalan sanan siemenen kylväjiä ja kun kylvämme, teemme sitä usein sirppi kädessä. Odotamme "työllemme" vastinetta heti unohtaen helposti, että työ ja kasvu on Jumalan, joka puhuu kauttamme.

Ehdottomasti kehotan omia lapsiani opettelemaan tulemaan toimeen kaikkien kanssa, kunhan alkavat kysellä siitä aiheesta. Varoitan kuitenkin sellaisesta ystävyydestä epäuskoisten kanssa, jossa leikit ja toiminta loukkaavat omaatuntoa. "Rohkenethan maailmassa, uskoasi tunnustaa, onhan Jeesus auttamassa, maailmalta pilkan saat" SL:n sanoin evästi aikoinaan oma mummoni minua elämään. Jumalan lapsi saa Kristukselta voiman kieltäytyä toiminnasta, joka sotii sielua vastaan. Elämme maailmassa, mutta emme ole maailmasta. Monesti tulee lankeemuksia ja joudumme syntiin, mutta olemme saaneet Kristuksessa Jeesuksessa voiman kuolla pois synnistä niin, että Jumalan Henki meissä kehottaa meitä aina panemaan pois kaiken kuorman ja synnin, joka tekee kilvoituksen matkan hitaaksi. Armon voima kantaa meitä kohti kunnian taivasta.

Jotkut maailman ystävät ovat hankalia siinä suhteessa, että he pitävät itseään uskonveljenäni/-sisarenani. Tällainen ystävyys on Jumalan lapselle aina hankala. Sielunvihollinen mielellään kuiskuttelisi jättäytymään epämääräisen yleisuskonnollisuuden taakse, jolloin lain alla olevaa ystävää ei tulisi puhuteltua. Jumala on kuitenkin antanut voiman uskon tunnustamiseen ajallaan ja luotan, että antaa ajallaan niissäkin tapauksissa, joissa asia on jäänyt epäselväksi. Jumala puhuttelee ihmistä kauttani ihmisen etsikonaikana, jos niin hyväksi näkee.

Muut ihmiset eivät ole huonoja ihmisiä. He ovat syntisiä ja me olemme armahdettuja syntisiä. Rukoillen käännymme Jumalan puoleen, että hän yhä antaisi vastaanottavaa mieltä Suomen kansalle. Monet maailman väärähengellisyyksissä vaeltava pitävät itseään uskovaisina. Jos Jumala ei väkevällä kädellään saa herättää heidän tuntoaan, he eivät peri iankaikkista elämää vaan heidän kohtansa on iankaikkinen vaiva.

Toisen vakaumuksen kunnioittaminen on vaikea teema. Olen sitä mieltä, että toisen väärääkin vakaumusta voi ja pitää jossain määrin kunnioittaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että toisen väärää vakaumusta voisi tai pitäisi pitää oikeana. Ekumenian huono puoli on se, että se on saanut muotoja, joissa ei-ekumeenisilta vaaditaan ekumeenista suhtautumista. Meitä vl:ia jopa painostetaan ekumeenisiksi eikä se tunnu mukavalta. Toisaalta voin hyvin kuvitella, ettei parannuksen vaatimus tunnu väärähengellisestä ihmisestä mukavalta.

Toivon, että vl:suudesta kiinnostuneena ei-vl:na hakeutuisit Jumalan lasten seuroihin kotipaikkakuntasi rauhanyhdistykselle. Jumala puhuu lastensa kautta, syntisten, mutta armahdettuja huulten kautta. "Usko tulee kuulemisesta" (Room.10:17).

• ulkopuolelta tultu vl:ksi

kirjoituksestasi. Se vahvisti uskoani. Ei tule aina ajateltua sioita tarpeeksi uskon kautta. Vaan sitä niin helposti ajattelee omaa mukavuutta kun tulee vähän vaikeuksia. Tarkotan, että tämä ainakin minulla on heikkous.

Kun kerroin tuosta eräästä epäuskosesta jolla on itsellä alkoholi "normaaliin elämään kuuluvana". Ja joka itse haluaisi olla ystävämme ja itse tunnen väsymystä." Niin sait minulle huonon oman tunnon. Ja aloin ajatella, että ilman muuta ei uskovaisen pitäsi torjua epäuskoista seuraa,jos suinkin vain voi ja jaksaa olla hänen kanssa. Mutta olen vaan ihminen.

Vaikka olen suoranluontonen, en ole mitenkään tylysti käyttäytynyt häntä kohtaan. Vaan tunnen heikkoutta uskon elämän vuoksi ja väsymystä, koska meillä on kokonaan eri elämän arvot. Ja tulee ristiriitaa.

Ja olen erään toisen naapurin kanssa joka oli Pelastusarmeijalainen
        joka tästä, josta ensin puhuin, puhui pahaa ja arvosteli. Ja kun sorruin samaan, niin pyysin anteeksi tältä Pelastusarmeijalaiselta sitä. Ja kerroin hänelle, että se on väärin minusta, että puhuu pahaa toisista ihmisistä selän takana. Tunsin, että se oli juoruamista.

Enkä juorumielessä halunut kertoakaan täällä näistä asioista. Vaan halusin selventää omia ajatuksiani vaan, että miksi.

• O.M
        ulkopuolelta tultu vl:ksi kirjoitti:

kirjoituksestasi. Se vahvisti uskoani. Ei tule aina ajateltua sioita tarpeeksi uskon kautta. Vaan sitä niin helposti ajattelee omaa mukavuutta kun tulee vähän vaikeuksia. Tarkotan, että tämä ainakin minulla on heikkous.

Kun kerroin tuosta eräästä epäuskosesta jolla on itsellä alkoholi "normaaliin elämään kuuluvana". Ja joka itse haluaisi olla ystävämme ja itse tunnen väsymystä." Niin sait minulle huonon oman tunnon. Ja aloin ajatella, että ilman muuta ei uskovaisen pitäsi torjua epäuskoista seuraa,jos suinkin vain voi ja jaksaa olla hänen kanssa. Mutta olen vaan ihminen.

Vaikka olen suoranluontonen, en ole mitenkään tylysti käyttäytynyt häntä kohtaan. Vaan tunnen heikkoutta uskon elämän vuoksi ja väsymystä, koska meillä on kokonaan eri elämän arvot. Ja tulee ristiriitaa.

Ja olen erään toisen naapurin kanssa joka oli Pelastusarmeijalainen
        joka tästä, josta ensin puhuin, puhui pahaa ja arvosteli. Ja kun sorruin samaan, niin pyysin anteeksi tältä Pelastusarmeijalaiselta sitä. Ja kerroin hänelle, että se on väärin minusta, että puhuu pahaa toisista ihmisistä selän takana. Tunsin, että se oli juoruamista.

Enkä juorumielessä halunut kertoakaan täällä näistä asioista. Vaan halusin selventää omia ajatuksiani vaan, että miksi.

Sinun kirjoituksistasi on minulle tullut oikein hyvä mieli. Minulle on tullut vaikutelma uskovaisesta, Jumalaa pelkääväisestä armon kerjäläisestä, joka helposti näkee oman huonoutensa pilkkaajien seassa ja tuntee vajavuutta. Herra Jeesus sanoi Philadelphian seurakunnan enkelille: "pidä mitä sinulla on" (Ilm.3:11). Jumalalta saamme itse kukin voiman toimia Kristuksen lähetyskirjeinä omilla vartiopaikoillamme, vaikka niin helposti näemme vain oman huonoutemme ja syntisyytemme.

• tuisku

Minulla on lapsesta asti ollut ei-vl ja vl-ystäviä.Koskaan ei vanhemmat puuttuneet tähän,enkä ikinä ole kuullut heidän tuomitsevan näitä ei-vl ystäviäni.Vaan meille on pienestä asti opetettu,että olemme kaikki tasavertaisia ja Jumalan luomia.
      Asun pääkaupunkiseudulla ja täällä on niin monenlaista uskovaa,että pilkkaa en ole kohdalleni saanut,vaikka monet ovat tietoisia uskostani.Minulla on ystäviä esim.muslimeita,helluntailaisia,kristittyjä,vl-iä,mutta suhtaudumme toisiimme kunnioittavasti.

• Ketjun aloittaja

peräänkuulutan. On ilo nähdä, että suuri osa teistä vl-ihmisistä on melko avarakatseisia, omista kieltäymyksistänne huolimatta. Itse kunnioitan uskoanne ja elämäntapaanne ja toivoisin, että vl:t voisivat kunnioittaa meidän muiden.

• Tuska

että aivan kaikki ihmiset ovat Jumalan edessä yhtä arvokkaita ja kalliita ja heillä on kallis kuolematon sielu.Jumalan suuri käsky on rakastaa KAIKKIA IHMISIÄ, SIIS:KAIKKIA.Kuten olenkin jo aiemmin maininnut, minulla on laaja tuttavapiiri yhteiskunnan eri kerroksista, enkä koskaan hyljeksi tai halveksi tai syrji ei-uskovaisia ihmisiä.En pidä itseäni yhtään sen paremapana ihmisenä Jumalan kasvojen edessä.Olen ainoastaan vain armahdettu syntinen, jota Jumala katsoo Kristuksen sovitustyön lävitse.Ihmisenä en ole yhtään sen parempi- tosin usko antaa voiman taistella syntiä vastaan.Minulla on myös erittäin hyviä ystäviä myös epäuskoisissa.He kunnioittavat uskoanai ja eivät ikinä halua viekoitella minua syntiin.Kunnioitan suuresti heitä.Ihmettelen sitä näkemystä, etteivätkö uskovaiset lapset saisi olla tekemisissä ei-uskovaisten kotien lasten kanssa.Veljeni lapset ovat, ja se ei ole pahentanut heidän uskoaan.
      Rakkain terveisin:
      Tuska
      P.S.Rakastakaamme lähimmäistämme kuten itseämme.

• Tuska

että on tullut puhuttua uskomisen asioista epäuskoistenkin kanssa.Nimittäin jos Jumala antaa puhetta.Sitäkään ei voi itse tehdä, jos sitä ei ylhäältä anneta.Rukoilen, että kaikki saisivat käsittää parannuksen armon.

• Ketjun aloittaja

Luulen, että ei-vl-ihmisten pahat puheet vl:sta kumpuavat paljolti siitä, että meidän keskuudessamme puhutaan paljon siitä, kuinka te vl:t pidätte meitä muita itseänne huonompina ja korotatte itsenne meidän yläpuolellemme. Jos kaikki vl:t ajattelisivat, kuten sinä ja moni täällä, uskon että vl:sten pilkkaaminen (jota en itse tee) loppuisi tai ainakin vähenisi. Toistemme elämäntavan ja valintojen kunnioittaminen molemmin puolin on tärkeää!
        Lapseni kyllä kasvatan myöskin kunnioittamaan uskoanne ja valintojanne ja toivoisin, että ystävyys vl-lasten kanssa säilyisi.

• Ketjun aloittaja kirjoitti:

Luulen, että ei-vl-ihmisten pahat puheet vl:sta kumpuavat paljolti siitä, että meidän keskuudessamme puhutaan paljon siitä, kuinka te vl:t pidätte meitä muita itseänne huonompina ja korotatte itsenne meidän yläpuolellemme. Jos kaikki vl:t ajattelisivat, kuten sinä ja moni täällä, uskon että vl:sten pilkkaaminen (jota en itse tee) loppuisi tai ainakin vähenisi. Toistemme elämäntavan ja valintojen kunnioittaminen molemmin puolin on tärkeää!
        Lapseni kyllä kasvatan myöskin kunnioittamaan uskoanne ja valintojanne ja toivoisin, että ystävyys vl-lasten kanssa säilyisi.

ollut hyviä kirjoituksia, ihan ulkpouolelta VL-uskon. Itsellläni on paljonkin tuttuja, ns. yleisuskonnoista. Olen parhaani mukaan kyllä pyrkinyt heille käsitykseni sanomaan, kun heidänlaisessa uskossa aiemmin olin. On muutama rajatapaus nykyisin, etteivät oo vielä sisäpuolella tässä uskossa. Mielenkiintoiset keskustelut usein saa kyllä käydä lävitse, monien kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2234
    2. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      922
    3. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      904
    4. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      24
      889
    5. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      863
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      51
      831
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      118
      819
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      9
      753
    9. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    10. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      733
    Aihe