C3 tuli ostettua

Tommi

Tuli tarvetta vaihtaa kakkosauto uuteen. Muutamat merkit testattiin ja ylivoimaiseksi suosikiksi nousi Citroen C3 kun budjetti oli 16 tuhatta. Tämä on meidän ensimmäinen sitikka ja toivon mukaan palvelee hyvin työmatka/kauppa-ajossa.

Lopullisen eron muihin vastaaviin teki varustelu, automerkin maine, ajomukavuus ja yllätys yllätys: hyvät testitulokset ja muut puolueettomat mielipiteet.

Veho yllätti tekemällä kilpailukykyisen tarjouksen vaihtoautostamme (Fiat) jonka oma myyjäketju (Delta) teki ensin todellisen pohjanoteerauksen, mutta älysi sentään nostaa tarjoustaan. Se ei lopulta riittänyt.

Vehon yllätteli muutenkin positiivisesti. Toimitusaika on erittäin nopea ja kylkiäisiksi saimme pinon muita pieniä etuja.

Itse C3:sta vielä sen verran, että ylimääräistä pohdintaa tuotti tämä kauan puhuttu "talvikestävyys". Suomalainen kun olen niin täytyy ihan itse nähdä kun en millään suostu uskomaan että sitikka olisi sen huonompi talviauto kuin tuo Fiatimme joka louskua paukkui jo viiden asteen pakkasella. Katsellaan hyytyykö se hymy kun mittariin lävähtää -20'C

13

3390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikä ongelmia

      Ei se Sitikka mihinkään lousku, C3:lla on ajeltu koko talvi ongelmitta, ja aivan kaikenlaista ajoa (lyhyitä pyrähdyksiä, pitkää moottoritietä) näissä talven kovimmmissakin pakkasissa. Tietysti jos ajaa ja huolehtii autostaan kuin idiootti, niin varmasti tulee ongelmia pakkasilla - myös niillä käsittämättömän persoonattomilla japanilaisilla riisipusseilla.

      • ongelmia c3:ssa

        mutta sen unohdin sanoa, että viimasuoja on kiinni keulalla - auto on lämmin ja huurteeton kaikissa talvikeleissä. Eikä haittaa pätkääkään mitä muovileluilla ajavat sanovat.


      • Tommi
        ongelmia c3:ssa kirjoitti:

        mutta sen unohdin sanoa, että viimasuoja on kiinni keulalla - auto on lämmin ja huurteeton kaikissa talvikeleissä. Eikä haittaa pätkääkään mitä muovileluilla ajavat sanovat.

        Käytätkö moottorinlämmitintä normaalisti? Entäs sitten tuo viimasuoja... saako sellaisen jostain C3:een räätälöitynä vai pitääkö askarrella?


      • Seekolmonen
        Tommi kirjoitti:

        Käytätkö moottorinlämmitintä normaalisti? Entäs sitten tuo viimasuoja... saako sellaisen jostain C3:een räätälöitynä vai pitääkö askarrella?

        Tuossa pelissä ei ole lohkolämppäriä, eli en käytä. Viimasuojia saa Sitikkakaupasta ihan räätälöitynä, hintaa en muista mutta saattoi olla parinkympin korvilla tarvikkeena. Mun mielestä tulee kyllä vakiovarusteena C3:ssa, ainakin omassa autossa. Hyvä varuste siinäkin mielessä että estää kurapaskakelillä loskan ja muun kuonan joutumisen jäähdyttimen kennostoon ja osittain myös konetilaan.


      • Tommi
        Seekolmonen kirjoitti:

        Tuossa pelissä ei ole lohkolämppäriä, eli en käytä. Viimasuojia saa Sitikkakaupasta ihan räätälöitynä, hintaa en muista mutta saattoi olla parinkympin korvilla tarvikkeena. Mun mielestä tulee kyllä vakiovarusteena C3:ssa, ainakin omassa autossa. Hyvä varuste siinäkin mielessä että estää kurapaskakelillä loskan ja muun kuonan joutumisen jäähdyttimen kennostoon ja osittain myös konetilaan.

        Olit oikeassa, viimasuojis tulee vakiona. Muutoin hinta on 28e.


    • ongelmaa...

      Itsellä oli aiemmin C3 1,4, ajoin 2v ja 48 tkm, ja halu oli vaihtaa sporttisempi ja tehokkaampi cittis alle. Nyt 1,6 VTS-C2 jossa lasissa reilut 2 tkm, ollut vuoden alusta. Ainoa "vika" mikä on ollut on lievä rohina ajoittain jarruista, ei muuta. Nykycitikka on mainio talviauto: lämmin, hyvä ajaa (tässä vielä erittäin hyvä ESP), lukotkin pelaa, starttaa kovillakin pakkasilla. Viimasuojaa olen käyttänyt eka pakkasista alkaen, auttaa lämpiämisnopeudessa, eikä noita täällä kirjoitettuja huohotinongelmia ja "pollution fault"-varoitusvalo-ongelmia ole ollut kummassakaan.

      Onnittelut kivalle autollesi ja mukavia (k)ilometrejä! Trolli-pellet painukoot sinne tojopalstalle!

      • kitinät pois

        Laittavat huollossa ihan ilmaiseksi jarruihin sellaiset vaimennuslaatat, jotka poistavat nuo jarrujen rohinat ja kitinät. Niitä laitettiin aikoinaan jo Xsaraan ja itselläni nyt C2 VTS:ssä nuo laatat on laitettu ja jarrujen vinkumiset loppu.


      • C3 40tkm

        C3 on kyllä sinänsä ihan hyvä talviauto, mutta ajo-ominaisuuksissa on pieni heikkous. Auton peräpään pito on nimittäin aika huono liukkaalla ja auto lähtee helposti "perä edellä" sivuluisuun. Sama ominaisuus on havaittavissa myös hiekkatiellä, jos pinnassa on irtosoraa. Tämä "ominaisuus" johtuu varmaankin auton korkeudesta ja siitä että kallistelun seurauksena sisäkurvin takapyörä menettää pitonsa. Muutenkin liukkaalla auto tuntuu ikäänkuin vähän "leijuvan" irti tienpinnasta.

        Mutta en todellakaan väitä, ettei C3:lla selviä talviajossa. Pitää vaan muistaa tuo ominaisuus mutkissa ja olla vähän varovainen.


      • vaiko nastat
        C3 40tkm kirjoitti:

        C3 on kyllä sinänsä ihan hyvä talviauto, mutta ajo-ominaisuuksissa on pieni heikkous. Auton peräpään pito on nimittäin aika huono liukkaalla ja auto lähtee helposti "perä edellä" sivuluisuun. Sama ominaisuus on havaittavissa myös hiekkatiellä, jos pinnassa on irtosoraa. Tämä "ominaisuus" johtuu varmaankin auton korkeudesta ja siitä että kallistelun seurauksena sisäkurvin takapyörä menettää pitonsa. Muutenkin liukkaalla auto tuntuu ikäänkuin vähän "leijuvan" irti tienpinnasta.

        Mutta en todellakaan väitä, ettei C3:lla selviä talviajossa. Pitää vaan muistaa tuo ominaisuus mutkissa ja olla vähän varovainen.

        Renkaat vaikuttaa tuohon käyttäytymiseen. Ei C3 talvella tai ylipäätään liukkaalla kallistele, sillä liukkaalla pinnalla auto lähtee sivuluisuun jo paljon ennen kallistumista. Tuo omisaisuus soralla saattaa johtua siitä, että kyseessä on pieni auto lyhyehköllä akselivälillä ja kohtuu isoilla renkailla.


      • liukkaalla
        vaiko nastat kirjoitti:

        Renkaat vaikuttaa tuohon käyttäytymiseen. Ei C3 talvella tai ylipäätään liukkaalla kallistele, sillä liukkaalla pinnalla auto lähtee sivuluisuun jo paljon ennen kallistumista. Tuo omisaisuus soralla saattaa johtua siitä, että kyseessä on pieni auto lyhyehköllä akselivälillä ja kohtuu isoilla renkailla.

        Michelinin X-Ice Northeilla (eli se nastaversio tästä uusimmasta), jotka ovat C3 ensiasennustalvikumit, on ajettavuus tosiaan tuollainen. Mun mielestä C3 ei kuitenkaan ole mitenkään vaarallisen yliohjaava, kunhan kaasua nostettaessa kääntyy hanakammin kuin kaasulla. Voisi puhua osittain jopa ns. kuljettajan autosta, joka reagoi ohjauksella myös kaasunnostoon. Vastakohtahan on perusmallin nykyauto, joka on säädetty yliturvallisen aliohjaavaksi.

        Jos ominaisuus häiritsee, niin koitappa laskea takapyörien painetta kymmenyksen tai pari, pitäisi auttaa.


      • C3 40tkm
        vaiko nastat kirjoitti:

        Renkaat vaikuttaa tuohon käyttäytymiseen. Ei C3 talvella tai ylipäätään liukkaalla kallistele, sillä liukkaalla pinnalla auto lähtee sivuluisuun jo paljon ennen kallistumista. Tuo omisaisuus soralla saattaa johtua siitä, että kyseessä on pieni auto lyhyehköllä akselivälillä ja kohtuu isoilla renkailla.

        Alla on ollut Nokian Hakkapeliitta 4:set.

        Voipi olla, että arvaukseni perän "keveyden" syyksi oli väärä (=kallistelu), mutta selkeästi herkempi C3 on peräluisuun kuin muut ajamani etuvetoiset. Kannattaa pitää ominaisuus mielessä kun ajelee liukkaalla. Itsellä on ainakin pari kertaa lähtenyt perä luistelemaan 50-60:nen nopeudessa ja se aina vähän pelästyttää. Luisto on tosin helppo korjata kun tietää mitä tekee.


      • toimii!
        C3 40tkm kirjoitti:

        Alla on ollut Nokian Hakkapeliitta 4:set.

        Voipi olla, että arvaukseni perän "keveyden" syyksi oli väärä (=kallistelu), mutta selkeästi herkempi C3 on peräluisuun kuin muut ajamani etuvetoiset. Kannattaa pitää ominaisuus mielessä kun ajelee liukkaalla. Itsellä on ainakin pari kertaa lähtenyt perä luistelemaan 50-60:nen nopeudessa ja se aina vähän pelästyttää. Luisto on tosin helppo korjata kun tietää mitä tekee.

        Ajan sekä pk-seudulla että pohjoisen pikkuteillä, jäätä, lunta, sohjoa, kaikkea. C2:ssa minulla vakiona ESP (VTS) joka siis uskomattoman hieno keksintö, ja säädetty ainakin C2:ssa niin hyvin toimivaksi että (ei töksäyttele, silti korjaa luisija)! Kun alla vielä Conti 3-kitkarenkaat 15-tuumaisena niin en parempaa peliä keksi näissä hinta- ja kokoluokissa talvikeliin. Minusta tuli samalla kertaa sekä ESP- että kitkauskovainen, enpä olisi vielä vuosi sitten arvannut...

        Eikös C3:eenkin saa lisävarusteena ESP:N? Kun sen tosiaan hankkii, ei enää toista autoa ilman halua. Se ei muuta sitä tosiasiaa, että lyhyestä akselivälistä huolimatta C2 on myös looginen ja hyvä ajettava vaikka ESP:N ottaisi pois päältä (sen saa kätevästi pois päältä eikä palaa väkisin päälle ajon aikana ellei kuski sitä napista paina päälle takaisin).


      • osittain
        C3 40tkm kirjoitti:

        Alla on ollut Nokian Hakkapeliitta 4:set.

        Voipi olla, että arvaukseni perän "keveyden" syyksi oli väärä (=kallistelu), mutta selkeästi herkempi C3 on peräluisuun kuin muut ajamani etuvetoiset. Kannattaa pitää ominaisuus mielessä kun ajelee liukkaalla. Itsellä on ainakin pari kertaa lähtenyt perä luistelemaan 50-60:nen nopeudessa ja se aina vähän pelästyttää. Luisto on tosin helppo korjata kun tietää mitä tekee.

        meillä kakkosautona ja ajettu vasta vaivaiset 24tkm, hyvin on toiminut. jarrujen rohinat/kitinät ja alustan kolahtelu ovat toki tuttuja mutta ollaan autoon erittäin tyytyväisiä. tilattiin alunperin nokian kitkoilla mutta tulikin misukan kitkoilla jotka ei mielestäni vastaa nokialaisia, paha sanoa tarkemmin kun samassa autossa en ole päässyt vertaamaan. no, joka tapauksessa pidän auton käyttäytymisestä, se on melko hyvin ennakoitavissa ja "heiteltävissä" vaikka kaasun nostolla tai vasemman jalan jarrutuksella jos niin haluaa ja luistot saa kiinni melko helposti. ts. hallinta talvikeleillä muun liikenteen rytmissä ei ole mikään ongelma. tietty lyhyt akselivälinen käyttäytyy erilailla kuin pitkällä akselivälillä oleva auto ja jotkut taas tykkää sellaisesta autolehtienkin mainostamasta loogisuudesta että aina pusketaan kun pito hetkeksi menee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      58
      1685
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1260
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      654
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      612
    Aihe