Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Refluksileikkaus auttoi

Oma kokemukseni

Olen koko elämäni joutunut käyttämään astmalääkkeitä aamuin illoin.

Jo lapsena minulla todettiin refluksi, johon en kuitenkaan enää kouluikäisenä syönyt mitään lääkkeitä. Ilmeisesti ajateltiin, että refluksi on niin lievä (ehkä siihen aikaan refluksin ja astman yhteydestä ei vielä tiedettykään niin paljon kuin nykyisin).

Nyt sitten reilu kuukausi sitten minulle tehtiin fundoplikaatio eli kansantajuisemmin refluksileikkaus pitkään jatkuneiden nieluoireiden vuoksi. Tiedossa oli, että astmakin siinä saattaa helpottua, mutta en olisi ikinä uskonut, kuinka dramaattisesti astmalääkkeiden tarve on vähentynyt.

Nyt voin olla useita päiviäkin ilman astmalääkitystä, mikä ei aiemmin olisi tullut kuuloonkaan. Yllättäen tämä astman helpottuminen onkin ollut se kaikkein ilahduttavin seuraus leikkauksesta, vaikka nielukin voi paremmin.

En yritä väittää, että leikkaus olisi kaikille refluksista kärisiville astmaatikoille oikea ratkaisu, mutta sillä voi hyvinkin olla suuri vaikutus.

6

2251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poika 17v.

      Itsellä on todettu jo lapsena astma ja vuosi sitten astma alkoi pahenemaan (limaa nousi ja kurkku tukossa kokoajan). Asiaa tutkittiin kauan ja kesällä löytyi refluksitauti ja palleatyrä. Ruokatorvi oli myös tulehtunut. Eli melko todennäköistä on, että astmani paheneminen johtui refluksista.
      Lääkkeillä aluksi yritettiin saada parannusta. Ne veivät suurimman osan refluksioireista muttei kaikkia. Ja astmakaan ei helpottanut. Näin ollen kirurgin kanssa päätettiin, että tehdään leikkaus asian helpottamiseksi.

      Nyt sitten 5 ja puoli viikkoa sitten tehtiin fundoplikaatio eli korjattiin tämä refluksitauti. Mutta edelleen vieläkin on keuhkot/kurkku tukossa (limaa riittää). Kirurgin mukaan keuhkot eivät kylläkään palaudu kovin nopeasti, mutta sinä sait avun noinkin nopeasti. Voikohan minun astmani helpottua vielä vaikka se ei vielä olekaan helpottunut?

      Ja vielä selvennystä: eli siis refluksista johtuva haponnousuhan aiheuttaa ruokatorven tulehdusta mikä taas ärsyttää keuhkoja ja näin astma pahenee...

      • minä

        Olen varmaankin kohta samassa jamassa teidän kanssanne. Astma ei meinaa millään pysyä hoitotasapainossa ja lääkkeitä alkaa olla jo todella paljon. 1.3 minulle tehdään ruokatorventähystystutkimus, olen huomannut että oireilen voimakkaasti, tuntuu välillä ettei ruoka meinaa pysyä millään vatsassa(makuulle ei ole menemistä), pahoinvointia on usein, keskelle rintaa sattuu/tuntuu inhottavalle, närästää joka päivä, röyhtäilen paljon, nieleminen vaikeaa, nukun huonosti, kuivaa yskää, ääni usein mennyt, suuhun tulee inhottavan makuista nestettä ja välillä jopa oksennan pienen määrän jotakin happooksennussekoitetta nam. Oireet on pahimillaan aamuisin. Toitottavasti minulla tepsisivät lääkkeet ettei tartteis tuohon leikkaukseen. Minkälaisia oireita teillä oli? Oliko leikkaus kamala?


      • minä
        minä kirjoitti:

        Olen varmaankin kohta samassa jamassa teidän kanssanne. Astma ei meinaa millään pysyä hoitotasapainossa ja lääkkeitä alkaa olla jo todella paljon. 1.3 minulle tehdään ruokatorventähystystutkimus, olen huomannut että oireilen voimakkaasti, tuntuu välillä ettei ruoka meinaa pysyä millään vatsassa(makuulle ei ole menemistä), pahoinvointia on usein, keskelle rintaa sattuu/tuntuu inhottavalle, närästää joka päivä, röyhtäilen paljon, nieleminen vaikeaa, nukun huonosti, kuivaa yskää, ääni usein mennyt, suuhun tulee inhottavan makuista nestettä ja välillä jopa oksennan pienen määrän jotakin happooksennussekoitetta nam. Oireet on pahimillaan aamuisin. Toitottavasti minulla tepsisivät lääkkeet ettei tartteis tuohon leikkaukseen. Minkälaisia oireita teillä oli? Oliko leikkaus kamala?

        Niin ja olen 21-vuotias naishenkilö, jos sillä nyt mitään merkitystä tässä on. Astmadiagnoosia en ole vielä saanut liian hyvien spirometria- ja typpioksidimittaustulosten takia. Olenkin miettinyt onko minulla pahaa astmaa ollenkaan vaan kaikki johtuisikin refluksista ? who knows..


      • minä
        minä kirjoitti:

        Niin ja olen 21-vuotias naishenkilö, jos sillä nyt mitään merkitystä tässä on. Astmadiagnoosia en ole vielä saanut liian hyvien spirometria- ja typpioksidimittaustulosten takia. Olenkin miettinyt onko minulla pahaa astmaa ollenkaan vaan kaikki johtuisikin refluksista ? who knows..

        tuli mieleeni, että suuhuni tulee välillä jostakin pahaa makua, en tiedä sitten voiko sitä tulla keuhkoista jos siellä on tulehdus päällä vaiko tuleeko vatsasta/ruokatorvesta.. no onneksi piina ja miettiminen loppuvat I hope kun pääsen siihen ruokatorvitutkimukseen.. Käytän Pepcidiä/Renniee nykyään joka päivä


      • poika17
        minä kirjoitti:

        Olen varmaankin kohta samassa jamassa teidän kanssanne. Astma ei meinaa millään pysyä hoitotasapainossa ja lääkkeitä alkaa olla jo todella paljon. 1.3 minulle tehdään ruokatorventähystystutkimus, olen huomannut että oireilen voimakkaasti, tuntuu välillä ettei ruoka meinaa pysyä millään vatsassa(makuulle ei ole menemistä), pahoinvointia on usein, keskelle rintaa sattuu/tuntuu inhottavalle, närästää joka päivä, röyhtäilen paljon, nieleminen vaikeaa, nukun huonosti, kuivaa yskää, ääni usein mennyt, suuhun tulee inhottavan makuista nestettä ja välillä jopa oksennan pienen määrän jotakin happooksennussekoitetta nam. Oireet on pahimillaan aamuisin. Toitottavasti minulla tepsisivät lääkkeet ettei tartteis tuohon leikkaukseen. Minkälaisia oireita teillä oli? Oliko leikkaus kamala?

        Oireina oli normaalit mitkä refluksiin kuuluu, eli happamat röyhtäisyt ja semmosta outoa poltetta kurkussa.
        Ja ei se leikkaus nyt niin paha juttu ole. Aina on tietenkin mahdollista, että tulee jotain komplikaatioita mutta harvinaisiahan ne ovat.
        Ensin tietenkin pitää käyttää refluksilääkkeitä (haponsalpaajat) jonkun aikaa ennen ku tehdään mitään muuta, jos siis omistaa refluksitaudin. Niillä pepcideillä ja rennieillä ei oo paljookaan merkitystä jos sairastaa refluksia. Eipä ne siihen auta juurikaan. Nexium, Somac sun muut on niitä oikeita haponsalpaajia jotka auttaa parhaiten.


      • Leikkaukseen menevä

        Kauan jouduit olee sairaalas leikkauksen jälkeen? Jouoduitko olemaan kauemmin kun sulla on astma?!?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2172
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1886
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1828
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1558
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      71
      1550
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1462
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      22
      1379
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1342
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1291
    Aihe