Surrealismi

Ni-

Hei. Koulutehtävänä olisi lukea yksi surrealistinen kirja. Olisiko teillä mitään ehdotuksia mikä kirja voisi olla hyvä surrealistinen teos?

11

2604

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raamatusta

      Siinä on surrealismia joka jakoon.

      • iitu

        lukion algebran oppikirja oli myös hyvin surrealistinen teos.


    • mut mun mielestä

      Camus'n Sivullinen on surrealistinen. Se typpi elää siinä kuin unessa, sivullisena omassa elämässään.

      • ei liene

        niinkään harvinaista.

        Aiemman algebra-kirja oli hyvä veto :-) Ja miksei ilmestyskin..


    • äitiparta

      kaksi ensimmäistä meni vitsin puolelle, eikä Camus'n Sivullinenkaan ole varsinaisesti surrealistiseksi luokiteltu teos, päinvastoin Camus keskittyy nimenomaan tähän todellisuuteen ja sen ankaruuteen, unien tai alitajunnan maailmoihin pakenematta. Kirjassa kyllä on "sivullisuutensa" vuoksi sävy että sitä voidaan sanoa myös surrealistiseksi, mieluummin kuitenkin käyttäisin sanaa absurdi, joka on vähän eri juttu.

      Jos ranskalaisista eksistentialisteista, ihmisen irrallisuutta todellisessa maailmassa, vieraantumista ja toiseutta käsittelevistä kirjailijoista pitäisi ehdottaa luettavaksi surrealistisia romaaneja ehdotan mieluummin Samuel Beckettiä kuin Camus'ta. Jos siis eksistentiaalista surrealismia haluat koulutyössäsi käsitellä - todellisuutta unenomaisena vieraantumisen ja hajoamisen kokemuksena - niin Beckett on tässä lähellä Camusta mutta enemmän surrealisti kuin hän, vaikka en kyllä Beckettiäkään surrealismin malliedustajaksi sanoisi.
      Irlantilaiset voisivat loukkaantua jo siitäkin kun nimesin hänet ranskalaiseksi...
      Ehdotus numero 1:
      Samuel Beckett: Molloy. (Ranskankielinen alkuteos Molloy, 1951, suomeksi ilmestynyt Molloy, Otava 1968).

      Hans Selon Diivaa voi mielestäni sanoa surrealistiseksi teokseksi. Romaanin surrealistisuus on sen kielessä. Selo kuvaa Diivassa tapahtumia omanlaisella logiikalla jonka olennainen osa on hänen itse keksimissään sanoissa. Kyse on sitten lähinnä omasta tulkinnastasi ja mitä saat kirjasta irti. Mutta kyllä se voidaan surrealistiseksi romaaniksi luokitella.
      Siis ehdotus numero 2.
      Hans Selo: Diiva. (Ilmestyi 1970. Kirja voitti J.H.Erkon kirjoituskilpailun).

      Ehdotus numero 3.
      Pentti Holappa: Muodonmuutoksia (Wsoy 1959).
      Neljä tarinaa joissa realismia peittää fantasia. Näissä surrealistisissa tarinoissa lähestytään mielikuvituksen kautta ihmisen pelkoa ja unelmia, inhimillisiä tarpeita ja rakenteellista väkivaltaa. Pieniä, ei hirvittävän syvällisiä mutta mielenkiintoisia kertomuksia. Ensimmäisen novellin päähenkilönä koira joka oppii ensin puhumaan, sitten lentämään. Viimeinen novelli voidaan kait käsittää jonkinlaisena allegorisena kannanottona? Päähenkilö huomaa olevansa maassa jossa zicien veljeskunnan jäsenet palvovat suurta Zic-Ziciä ja surmaavat joka yö nuoren kesyttömän kentaurin valtiaansa syötäväksi.

      Kirjailijoista jotka ei ole surrealisteja mutta joiden teoksissa on siinä määrin surrealistiseksi luokiteltavia aineksia tai sävyjä että kelpaisivat kyllä koulutehtävän aiheeksi mainittakoon vielä Franz Kafka, esimerkiksi Muodonmuutos tai satiiri Oikeusjuttu, sekä Philip Rothin Rinta.

      Ehdotus numero 4.
      Giovanni Papini: Gog (Wsoy 1934).
      Ehdottomasti lukemisen arvoinen teos.
      Omalaatuinen kertomus amerikkalaisesta joka kiertäessään tapaa mm. Henry Fordin, Einsteinin, Gandhin, Freudin, Leninin, Hamsunin, H. G. Wellsin ja G. B. Shawn. Pääasiassa kirja koostuu Gogin keskusteluista ja elämänkatsomuksellisista pohdinnoista kyseisten henkilöiden kanssa. Kirjan välityksellä Giovanni Papini ottaa kantaa modernin ihmisen henkiseen tyhjiöön ja arvojen kaupallistamiseen, pilaillen yhtä hyvin rationalismin kuin epärationalismin, tieteen ylikorostamisen ja epätieteellisten ilmiöiden, spiritismin, magian ja uskontojen moninaisuuden kustannuksella – aiheen käsittelytavasta päätellen kaikissa näissä on kirjailijan mielestä jotakin totta ja ehkä pohtimisen arvoista, mutta vähintään yhtä paljon väärää ja outoa. Hauskimmillaan kirja on Papinin keksiessä uusia uskontoja, kuten ”taudit parannuskeinoina” tai ”phthiriologia” eli täitiede, joka voidaan jakaa neljään pääosaan: 1) Täi epätieteellisenä heimona, 2) Täi valtiollisessa historiassa, 3) Täi uskonnon historiassa, 4) Täi kirjallisuudessa ja taiteessa. Papinin ironia on hauskaa ja vakavaa.
      Romaanin päähenkilö Gog on innoissaan tapaamistaan mielenkiintoisista ja edistyksellisistä henkilöistä ja kuitenkin, kaiken syvällisyyden ja tietomäärän keskellä kuin hukassa itseltään kunnes kirjan lopussa, nälkäisenä kulkurina ja pakolaisena saa epävarmalta, sopertelevalta maalaistytöltä palan tummaa, ravitsevaa leipää.

      Science Fictionin puolelta voisi ehdottaa J.G.Ballardia. En ole lukenut Ballardin kirjoja mutta hänen tapa yhdistää kuvitelmissaan "maagista realismia" ja fantasiaa lienee ainakin paikoitellen tuottanut surrealistista tieteiskuvitelmaa.
      Mitään tekotaiteellista höttöä Ballardin kirjat tuskin ovat, olen kuullut että olisi ihmisen psyyken toimintaa pohdiskeleva, psykologisella vireellä kirjoittava tekijä, jonka tieteiskuvitelmissa tulevaisuuden ympäristöt ovat toissisijainen seikka luoden tapahtumille vain puitteet, varsinainen sisältö on ihmisen "sisäavaruuden" kuvaaminen?
      Stanislaw Lemin tuotannosta vaikkapa romaani Nuha voisi olla surrealistinen vaihtoehto SciFin puolelta myöskin.
      Ehdotus numero 5.
      Ballardin tuotannosta ihmisen psyyken "sisäavaruuteen" keskittyvä, surrealistiseksi luokiteltava tieteisromaani.

      Tietysti, jos kirjan ei tarvitse olla romaani, vaihtoehdot kasvavat suorastaan surrealistisiin mittoihin.

      Runot on ehkä kuitenkin hyvä jättää ulkopuolelle. Nehän lähestyy todellisuutta, selitettävää, lähes aina selittämättömän tasolta, intuitiivisesti.
      Yksi jonka runoja nuorena ihastelin oli Väinö Kirstinä, varsinkin tuotanto 1960-luvun puolesta välistä 70-luvun alkuun.
      Jälkeenpäin ja vähän enemmän kirjallisuutta harrastaneena sanoisin ettei Väinö Kirstinä sittenkään taida olla niin loistava runoilija jollaisena häntä pidin. Mutta jos päädyt koulutehtävänäsi lukemaan surrealistista runoutta, lukuisista kotimaisista vaihtoehdoista erityisen kelvollisia ovat ainakin seuraavat Kirstinän teokset: Luonnollinen tanssi (1965), Pitkän tähtäyksen LSD-suunnitelma (1967), Säännöstelty eutanasia (1973).
      Kaikki ihailemani runoilijat ei toki olleet surrealisteja/dadaisteja/irrationalisteja mutta muita surrealistisia suosikkejani (siis Kirstinän lisäksi) oli mm. Olli-Matti Ronimus ja Eira Stenbergiltä runokokoelma joka taitaa vieläkin olla jossakin kirjahyllyssäni, nimeä en muista mutta "hauska" egoistinen slogan jäi mieleen: I love Madeira because I am mad Eira.
      Siitä on pitkälti aikaa kun kyseisiä teoksia viimeksi luin että muistikuvanikin ovat alkaneet himmentyä, mutta surrealistiseksi runokirjaksi ehdotan kotimaisista jotain edellisistä.

      André Bretonin Surrealismin manifesti on ehkä liian itsestäänselvä valinta?
      Se ei sitä paitsi ole paras esimerkki surrealistisesta kirjasta, teos tosin on surrealismin manifesti, julistus, mutta ei välttämättä kovin surrealistinen julistus. Teos varmaan hyväksyttäisiin surrealistiseksi kirjaksi, mutta ei mielestäni lainkaan paras vaihtoehto.

      Jaa...
      Mieluinen koulutehtävä voisi olla sarjakuvan lukeminen?
      Tee koulutehtävä Winsor McCayn sarjakuvasta Pikku Nemo höyhensaarilla.
      Ostin kirjat 1990-luvun alkupuolella (Pikku Nemo höyhensaarilla I, Otava 1990, ja Pikku Nemo höyhensaarilla II, Otava 1991) kirja-alesta edulliseen markkahintaan 29,90 kpl.
      MacCay teki kyseiset sarjakuvat vuosina 1905-08.
      Suosittelen.
      Joakim Pirisen groteskit Sokeri-Sakari -sarjakuvat kuuluvat surrealistisen sarjakuvan edustajina toiseen äärilaitaan.

      Laajasti ymmärrettynä surrealismin piiriin voitaisiin lukea vaikka Markiisi de Saden teokset. Jos Camus on surrealistinen eksistentialisti niin de Sade on vähintäänkin surrealistinen pornokirjailija. Niin överiksi miehen teokset menee että realismin kanssa moisilla mässäyksillä ei liene muuta tekemistä kuin että nykyisenä internet-aikakautena tuollainen hourailunomainen pornofantasiassa eläminen taitaa olla liiankin totta monelle mielikuviensa vangiksi jääneelle addiktille?
      Markiisi de Sadea en ehdota.

      Omista suosikkikirjailijoistani ajalta jolloin olin viehättänyt surrealistisesta esitystavasta ja luulin sen kuvaavan todellisuudesta jotakin syvempää ja tärkeämpää voisin mainita Jean Cocteaun erityisesti kirjat Valkoinen uni ja saman kustantamon sinikantinen jonka nimeä en nyt muista. Kustantaja taisi olla Like tai Odessa. Cocteaun tapa romantisoida huumehöyryiset kuvitelmansa on kuitenkin siinä määrin säälittävää että jätän ehdottamatta.

      Toisinaan samaistetaan kaikki irrationalismi, järjenvastaisuus ja järjettömyys surrealismin kanssa, mutta jos tarkkoja ollaan irrationalismi ja surrealismi ei ole sama asia. En ryhdy mitään syvällistä pohdiskelua aiheesta esittämään mutta yksinkertaisesti: kirjallisena ja taiteellisena lajina surrealismi pyrkii todellisuuden kuvaamiseen "toisen todellisuuden" kautta, tämä "toinen todellisuus" ja/tai "maaginen todellisuus" on unien ja alitajunnan maailmaa.
      Alunperin surrealismiin liittyi voimakas protestimeininki. Ensimmäisen maailmansodan jälkeisessä henkisessä tyhjiössä (ja pettymyksessä ihmiseen ja perinteiseen idealismiin) surrealismi oli vastalause totutun realismin ja rationaalisen ajattelun ylivallalle.

      Jos ajatellaan surrealistista romaania niin itse ainakin miellän asian sillä tavalla että kyse ei ole pelkästään absurdista aiheesta vaan aiheen käsittelytavasta, oikeastaan käsittelytapa itsessään on aihe, surrealistinen romaani oman lajityyppinsä varsinaisena edustajana edellyttää tajunnanvirranomaista tyyliä, ei niin ettei teoksella olisi mitään logiikkaa mutta logiikka on unenomaista, rationaalista ajattelua väistävää. Saattaa tapahtua että päähenkilö pysähtyy keskustelemaan lyhtypylvään kanssa ja äkkiä lyhtypylväs onkin kukkahattuinen nainen. Surrealistinen romaani ei selittele miksi näin on mutta taitava kirjailija voi kertomuksensa yksityiskohdilla johtaa lukijaa tiettyihin johtopäätöksiin, kyse voi olla vaikka päähenkilön äitisuhteesta.
      Tietysti surrealistisen romaanin voi kirjoittaa kuka tahansa laittamalla unenomaisia, soljuvia katkelmia ja irrationaalista fantasiaa tihkuvia kielikuvia peräjälkeen, ja jos kuvat on voimakkaita ja koskettavia ja teos kokonaisuutena hyvin kirjoitettu niin ok, toinen asia sitten on ilmaiseeko teos varsinaisesti mitään - paitsi niitä mielikuvia, tunnelmia ja assosiaatioita joita lukijalla itsessään syntyy!
      Surrealistista kirjallisuutta on hyvää ja huonoa kuten kaikissa lajityypeissä mutta surrealistisen kirjallisuuden kohdalla linjanveto tietysti on enemmän tulkinnanvaraista. Teos saattaa olla huonosti kirjoitettu ja silti surrealistisesti hyvä tai hyvin kirjoitettu mutta surrealistisesti huono.
      Pohjimmiltaan surrealistisen kirjallisuuden hyvyys tai huonous on aina yksilöllisessä kokemuksessa, joten se mikä yhdelle on huono voi toiselle olla hyvä, mikäli kirja saa hänessä aikaa omien assosisaatioiden ja mielikuvien kautta tapahtuvaa oivaltamista.

      Pahimmillaan surrealistinen kirjallisuus on huumehöyryisen todellisuudenpakenemisen kirjallinen vastine, lukijan huumaamista kuva- ja sanatulvalla kuten jotkut huumaavat itseään aineilla päästäkseen kokemaan jotakin ikäänkuin syvempää, joka kuitenkin on säälittävä harha.
      Vertaus ei ole ihan tuulesta temmattu koskapa alkuaikojen surrealisteista varsin monilla huumaavien aineiden käyttö oli olennainen osa heidän "surrealistista kokemistaan" ja tämän "toisen todellisuuden" taiteellista kuvaamista.
      Loppuunkalutun narkomaanin dekadenttia elämää Amsterdamin kellareissa voidaan ehkä kyllä sanoa surrealistiseksi, parempi määritelmä sellaiselle elämälle mielestäni olisi selkärangattomuus, oman arvonsa ja vastuullisuutensa kadottaminen, kirous, äärimmäinen typeryys.

      • äitiparta

        havainnollinen kokeilu. 12 runoa.
        Alkuperäiset, nimimerkeillä kirjoittamani runot löytyvät palstalta Rakkausrunot.

        RUNON MUOTOUTUMINEN, SEIKKAILU

        I.
        uni 7 (110206)
        nimimerkillä mattinukku

        nukun makeasti suolaista unta
        vesi huuhtoo ikkunaa
        ja verkkosukkahousut tuulessa limittyvät
        kuunvalo katiskassa

        II.
        uni 8 (110206)
        nimimerkillä mattinukku

        käännän kylkeä
        kylki kylkeäsi vasten
        en tiedä kumman kylkeä käännän
        puhut unissasi uneni läpi
        kostutan sormeani
        selaan kirjaa

        III.
        unet (160206)
        nimimerkillä mattinukku

        tällä tavalla hevosen korahdus
        aamu-usvassa
        tulee maisemien läpi

        nukun makeasti suolaista unta
        vesi huuhtoo ikkunaa
        ja verkkosukkahousut tuulessa
        limittyvät
        kuunvalo katiskassa

        papereiden läpi

        kavioiden ääni
        miltei jäätyneessä heinikossa

        käännän kylkeä
        kylki kylkeäsi vasten
        en tiedä kumman kylkeä käännän
        puhut unissasi uneni läpi
        kostutan sormeani
        selaan kirjaa

        ja kun raotan silmiäni
        taas uudeksi maisemaksi piirtyen
        ihosi kirjoittaa kämmeneeni
        sykkiviä sanoja

        kyljet höyryten pakenee unen eläin
        kavioiden ääni etääntyy
        huomaan että sinäkin olet hereillä
        tässä olemme sinä ja minä
        ja kipeästi rakkaus jota ei voi uneksua kuin unta

        IV.
        Kauhistuin kasvojasi peilissä? (160206)
        nimimerkillä mattinukku

        giljotiinin terä kaulalla
        on sykkivä sydän
        trapetsilla kulkevan sielu
        kuin väriseväsiipinen kyyhkylintu
        peläten että ne saavat tietää
        influenssan jota kannan

        tällaisen vierelle tulla
        on itsemurhaa
        ja säälin sinua minua sääliessäsi
        kaikki mitä puhtaaksi rakkaudeksi sanotaan
        pään pudotessa
        mustinta verta pulppuaa

        V.
        giljotiini (unet muotuvat) (160206)
        nimimerkillä Uros Kala

        Tällä tavalla hevosen korahdus
        aamu-usvassa
        tulee maisemien läpi.

        Nukun makeasti suolaista unta
        vesi huuhtoo ikkunaa
        ja verkkosukkahousut tuulessa
        limittyvät
        kuunvalo katiskassa.

        Papereiden läpi.

        Kavioiden ääni
        miltei jäätyneessä heinikossa.

        Käännän kylkeä
        kylki kylkeäsi vasten, en tiedä
        kumman kylkeä käännän, puhut unissasi
        uneni läpi kostutan sormeani
        selaan kirjaa.
        Sen kannessa on giljotiinin kuva.

        Ja kun raotan silmiäni
        taas uudeksi maisemaksi piirtyen:
        ihosi kirjoittaa kämmeneeni
        sykkiviä sanoja.

        Kyljet höyryten pakenee
        unen eläin
        kavioiden ääni etääntyy,
        huomaan että sinäkin olet hereillä,
        tässä olemme sinä ja minä
        ja kipeästi rakkaus

        jota ei voi uneksua kuin unta.

        Siis giljotiinin terä kaulalla
        on sykkivä sydän
        trapetsilla kulkevan sielu
        kuin väriseväsiipinen kyynkylintu
        peläten että saavat tietää
        influenssan jota kannan.

        Tarkoitan että herätessä
        käsi alkoi jotenkin painaa enemmän.

        Tällaisen vierelle tulla
        on itsemurhaa!
        Ja säälin sinua minua sääliessäsi,
        kaikki mitä puhtaaksi rakkaudeksi sanotaan
        pään pudotessa
        mustinta verta pulppuaa.

        VI.
        anteeksiantamattomuus. piste. (160206)
        nimimerkillä mattinukku

        anteeksiantamattomuus
        jo edeltä päätettynä
        sitoo sielussasi
        hänen ratkaisuvaltansa

        VII.
        Viimeinen uni? (160206)
        nimimerkillä mattinukku

        pyörteisiä kuvia tuulessa!
        helvetillinen kirskunta
        kuin tuhat pyöröovea sata vuotta paikoillaan
        seisonutta,
        ja nytkö pitäisi kulkea läpi jokaisen
        pölyttyneen ja kätketyn
        ajatuksen?

        pyörähtää kuin joku
        pirun mannekiini.
        en tunne itseäni!
        kuinka sitten sinua näillä käsillä
        tunnustelisin -
        hevoset, tulkaa hevoset!
        teidän kavioidenne alla
        olen hetken aikaa ihanasti ihminen.

        so long.
        sinähän pidit ratsastamisesta?
        lakanat kasvoilla
        hieroglyfit putoilevat kuin muinaiset
        mustat toukat muodostavat
        kirjoituksen silmäripsiin ja mustuaisten
        aukoille.

        minun piti kirjoittaa
        että unet muotoutuvat edelleen
        mutta kirjoitin väärin
        mitäpä siitä, onhan muotuvatkin sana
        surrealistisessa runossa
        esineet loksahtavat paikoilleen
        kuin leuat.
        vieläkö?

        ei!

        VIII.
        Iltatuuliko (160206)
        nimimerkillä after shave

        kuunteli ihmisten sanoja iltatuuli,
        hymyilevin kasvoin
        laittoi kädet itkeville silmilleen,
        kumarsi

        - - -

        rakkaus on ihmeellistä

        - - -

        kallion kylkeen hakattuja sanoja rannalla
        luki kaksi käsi kädessä kulkevaa,
        ja vaikka "i love you" oli kirjoitettu
        moneen kertaan
        jo ennenkin, vielä oli pakko pysähtyä

        kirjoittamaan samat

        - - -

        veti siivet suppuun
        pyörähti

        - - -

        sanat!
        ja oli poissa

        IX.
        Uros Kala After Shave (160206)
        nimimerkillä - - -

        Luulivat keskustelevansa.
        Keskenään puhuivat itsekseen.
        Pulp.

        X.
        Jaa kuinka? 160206
        nimimerkillä mattinukku

        Toivon sydämestäni hyvää kaikille teille -
        Suuri rakkaus on löydettävissä
        ristin juurelta.
        Jumalan sylissä, ja voi millainen katkeruus!
        Väijyy niiden ohimoilla
        jotka hänelle selkänsä käännettyään
        kadottivat kaiken muunkin,
        ja silti hän vielä
        On.

        XI.
        haukkaava hippo (160206)
        nimimerkillä shake

        Kädet taskuissa matkustaa menneisiin päiviin
        silti kulkee huomista kohti
        ajan pettämättömillä raiteilla
        tiimalasin hiekan kohinassa.
        Ottaa kouriinsa ajatuksia, kauan sitten ajateltuja
        kuin sovittaisi hattua päähänsä
        että pääkin hatun mukana nuorentuisi.
        Mutta eivät kadotetun rakkauden muistikuvat
        muuta nuoreksi rakastajaksi muistelijaa.
        Niin se on, häpeästä vavahtaen vedän
        ryppyiset käteni valoon vielä -
        ei sovi työntyä toisten taskuihin.
        Niin, levätkää rauhassa eilisteni haamut.

        XII.
        hauska runo vielä
        nimimerkillä Uros Kala

        ILTATUULIKO, VERSIO II (160206)

        kuunteli ihmisten sanoja iltatuuli,
        hymyilevin kasvoin
        laittoi kädet heidän itkeville silmilleen,
        kumarsi

        rakkaus on ihmeellistä, my woman from -

        kallion kylkeen hakattuja sanoja rannalla
        luimme kaksi käsi kädessä kulkevaa,
        ja vaikka i love you oli kirjoitettu
        moneen kertaan
        jo ennenkin, vielä oli pakko pysähtyä
        kirjoittamaan samat

        veti siivet suppuun
        pyörähti

        sanat!
        ja oli poissa
        tokyo

        HAUSKA RUNO VUOROKAUDEN VAIHDUTTUA (170206)

        anna olla se viimeinen voileipä
        auringonvalo otsallasi
        katekismuksen sivuilla rasvaläikkiä
        ja muutama tupakanmuru


      • äitiparta
        äitiparta kirjoitti:

        havainnollinen kokeilu. 12 runoa.
        Alkuperäiset, nimimerkeillä kirjoittamani runot löytyvät palstalta Rakkausrunot.

        RUNON MUOTOUTUMINEN, SEIKKAILU

        I.
        uni 7 (110206)
        nimimerkillä mattinukku

        nukun makeasti suolaista unta
        vesi huuhtoo ikkunaa
        ja verkkosukkahousut tuulessa limittyvät
        kuunvalo katiskassa

        II.
        uni 8 (110206)
        nimimerkillä mattinukku

        käännän kylkeä
        kylki kylkeäsi vasten
        en tiedä kumman kylkeä käännän
        puhut unissasi uneni läpi
        kostutan sormeani
        selaan kirjaa

        III.
        unet (160206)
        nimimerkillä mattinukku

        tällä tavalla hevosen korahdus
        aamu-usvassa
        tulee maisemien läpi

        nukun makeasti suolaista unta
        vesi huuhtoo ikkunaa
        ja verkkosukkahousut tuulessa
        limittyvät
        kuunvalo katiskassa

        papereiden läpi

        kavioiden ääni
        miltei jäätyneessä heinikossa

        käännän kylkeä
        kylki kylkeäsi vasten
        en tiedä kumman kylkeä käännän
        puhut unissasi uneni läpi
        kostutan sormeani
        selaan kirjaa

        ja kun raotan silmiäni
        taas uudeksi maisemaksi piirtyen
        ihosi kirjoittaa kämmeneeni
        sykkiviä sanoja

        kyljet höyryten pakenee unen eläin
        kavioiden ääni etääntyy
        huomaan että sinäkin olet hereillä
        tässä olemme sinä ja minä
        ja kipeästi rakkaus jota ei voi uneksua kuin unta

        IV.
        Kauhistuin kasvojasi peilissä? (160206)
        nimimerkillä mattinukku

        giljotiinin terä kaulalla
        on sykkivä sydän
        trapetsilla kulkevan sielu
        kuin väriseväsiipinen kyyhkylintu
        peläten että ne saavat tietää
        influenssan jota kannan

        tällaisen vierelle tulla
        on itsemurhaa
        ja säälin sinua minua sääliessäsi
        kaikki mitä puhtaaksi rakkaudeksi sanotaan
        pään pudotessa
        mustinta verta pulppuaa

        V.
        giljotiini (unet muotuvat) (160206)
        nimimerkillä Uros Kala

        Tällä tavalla hevosen korahdus
        aamu-usvassa
        tulee maisemien läpi.

        Nukun makeasti suolaista unta
        vesi huuhtoo ikkunaa
        ja verkkosukkahousut tuulessa
        limittyvät
        kuunvalo katiskassa.

        Papereiden läpi.

        Kavioiden ääni
        miltei jäätyneessä heinikossa.

        Käännän kylkeä
        kylki kylkeäsi vasten, en tiedä
        kumman kylkeä käännän, puhut unissasi
        uneni läpi kostutan sormeani
        selaan kirjaa.
        Sen kannessa on giljotiinin kuva.

        Ja kun raotan silmiäni
        taas uudeksi maisemaksi piirtyen:
        ihosi kirjoittaa kämmeneeni
        sykkiviä sanoja.

        Kyljet höyryten pakenee
        unen eläin
        kavioiden ääni etääntyy,
        huomaan että sinäkin olet hereillä,
        tässä olemme sinä ja minä
        ja kipeästi rakkaus

        jota ei voi uneksua kuin unta.

        Siis giljotiinin terä kaulalla
        on sykkivä sydän
        trapetsilla kulkevan sielu
        kuin väriseväsiipinen kyynkylintu
        peläten että saavat tietää
        influenssan jota kannan.

        Tarkoitan että herätessä
        käsi alkoi jotenkin painaa enemmän.

        Tällaisen vierelle tulla
        on itsemurhaa!
        Ja säälin sinua minua sääliessäsi,
        kaikki mitä puhtaaksi rakkaudeksi sanotaan
        pään pudotessa
        mustinta verta pulppuaa.

        VI.
        anteeksiantamattomuus. piste. (160206)
        nimimerkillä mattinukku

        anteeksiantamattomuus
        jo edeltä päätettynä
        sitoo sielussasi
        hänen ratkaisuvaltansa

        VII.
        Viimeinen uni? (160206)
        nimimerkillä mattinukku

        pyörteisiä kuvia tuulessa!
        helvetillinen kirskunta
        kuin tuhat pyöröovea sata vuotta paikoillaan
        seisonutta,
        ja nytkö pitäisi kulkea läpi jokaisen
        pölyttyneen ja kätketyn
        ajatuksen?

        pyörähtää kuin joku
        pirun mannekiini.
        en tunne itseäni!
        kuinka sitten sinua näillä käsillä
        tunnustelisin -
        hevoset, tulkaa hevoset!
        teidän kavioidenne alla
        olen hetken aikaa ihanasti ihminen.

        so long.
        sinähän pidit ratsastamisesta?
        lakanat kasvoilla
        hieroglyfit putoilevat kuin muinaiset
        mustat toukat muodostavat
        kirjoituksen silmäripsiin ja mustuaisten
        aukoille.

        minun piti kirjoittaa
        että unet muotoutuvat edelleen
        mutta kirjoitin väärin
        mitäpä siitä, onhan muotuvatkin sana
        surrealistisessa runossa
        esineet loksahtavat paikoilleen
        kuin leuat.
        vieläkö?

        ei!

        VIII.
        Iltatuuliko (160206)
        nimimerkillä after shave

        kuunteli ihmisten sanoja iltatuuli,
        hymyilevin kasvoin
        laittoi kädet itkeville silmilleen,
        kumarsi

        - - -

        rakkaus on ihmeellistä

        - - -

        kallion kylkeen hakattuja sanoja rannalla
        luki kaksi käsi kädessä kulkevaa,
        ja vaikka "i love you" oli kirjoitettu
        moneen kertaan
        jo ennenkin, vielä oli pakko pysähtyä

        kirjoittamaan samat

        - - -

        veti siivet suppuun
        pyörähti

        - - -

        sanat!
        ja oli poissa

        IX.
        Uros Kala After Shave (160206)
        nimimerkillä - - -

        Luulivat keskustelevansa.
        Keskenään puhuivat itsekseen.
        Pulp.

        X.
        Jaa kuinka? 160206
        nimimerkillä mattinukku

        Toivon sydämestäni hyvää kaikille teille -
        Suuri rakkaus on löydettävissä
        ristin juurelta.
        Jumalan sylissä, ja voi millainen katkeruus!
        Väijyy niiden ohimoilla
        jotka hänelle selkänsä käännettyään
        kadottivat kaiken muunkin,
        ja silti hän vielä
        On.

        XI.
        haukkaava hippo (160206)
        nimimerkillä shake

        Kädet taskuissa matkustaa menneisiin päiviin
        silti kulkee huomista kohti
        ajan pettämättömillä raiteilla
        tiimalasin hiekan kohinassa.
        Ottaa kouriinsa ajatuksia, kauan sitten ajateltuja
        kuin sovittaisi hattua päähänsä
        että pääkin hatun mukana nuorentuisi.
        Mutta eivät kadotetun rakkauden muistikuvat
        muuta nuoreksi rakastajaksi muistelijaa.
        Niin se on, häpeästä vavahtaen vedän
        ryppyiset käteni valoon vielä -
        ei sovi työntyä toisten taskuihin.
        Niin, levätkää rauhassa eilisteni haamut.

        XII.
        hauska runo vielä
        nimimerkillä Uros Kala

        ILTATUULIKO, VERSIO II (160206)

        kuunteli ihmisten sanoja iltatuuli,
        hymyilevin kasvoin
        laittoi kädet heidän itkeville silmilleen,
        kumarsi

        rakkaus on ihmeellistä, my woman from -

        kallion kylkeen hakattuja sanoja rannalla
        luimme kaksi käsi kädessä kulkevaa,
        ja vaikka i love you oli kirjoitettu
        moneen kertaan
        jo ennenkin, vielä oli pakko pysähtyä
        kirjoittamaan samat

        veti siivet suppuun
        pyörähti

        sanat!
        ja oli poissa
        tokyo

        HAUSKA RUNO VUOROKAUDEN VAIHDUTTUA (170206)

        anna olla se viimeinen voileipä
        auringonvalo otsallasi
        katekismuksen sivuilla rasvaläikkiä
        ja muutama tupakanmuru

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=113&conference=4500000000000409&posting=22000000014260943


    • Smaaria

      Ooh, todellakin!!
      Jyrki Vainosen Mykkä Jumala!
      Surrealismia rivien välissä ja paljon!!
      (ja jos vastapalveluksen saan, niin ottaisin mielelläni vastaan tuon teoksen lukukokemuksia ja -näkemyksiä :) )

    • Henry

      Louis Aragon on osa 1900-luvun alussa toiminutta ranskalaista surrealistien ryhmää ja hänen teoksensa Baselin kellot edustaa surrealistista kirjallisuuden alaa.
      Toinen on tietenkin Salvador Dali ja hänen kirjansa neron päiväkirja tai The Secret life of Salvador Dali, jota ei ole suomennettu lainkaan, mutta joka on ehdottomasti kaikista surrealistisista kirjoista paras. Sen saa tilattua esimerkiksi bookplussasta jollain parilla kympillä ja se on ehdottomasti sen arvoinen.
      Kolmantena surrealistisen tyylisuuntauksen kirjailija on Ranskan surrealistisen liikkeen perustaja Andre Breton.
      Baselin kellojen surreasmin ymmärtämiseksi on esimerkiksi hyvä tuntea "Toinen surrealismin manifesti" jonka on kirjoittanut A.Breton tietenkin.
      Surrealistien ryhmän toimia löytyy Benayoun Robertin kirjasta Surrealistien nauru.
      Jos tahdot aineistoa surrealistien mietteistä, kannattaa hankkia kirja TAITEEN MAAILMANHISTORIA 21 : surrealismi. Sen takaosassa on surrealistien keskusteluja ja valoittavat hyvin surrealismin alkuhenkeä.
      Niin ja yksi vielä : Paz, Octavio Ruhtinas ja narri.
      Claude Simon on nobel-palkittu ja on tunnettu surrealistisesta tyylistään ja tässä on tyylinäyte hänen kirjoituksistaan :
      Hän piti kädessään kirjettä, kohotti katseensa, katsoi minua sitten taas kirjettä sitten taas minua, hänen takanaan näin menevän ja tulevan punaisia mahonginruskeita okranvärisiä läikkiä, hevosia, joita kuljetti juottopaikalle, lieju oli niin syvää että siihen upposi nilkkaa myöten mutta muistan että yöllä se oli äkisti jäätynyt, Wack toi sisään kahvin ja sanoi Koirat söivät liejun, en ollut koskaan kuullut sanontaa, olin näkevinäni koirat, jonkinlaiset myytilliset hirviöeläimet punareunaiset kuonot niiden kylmät ja valkoiset sudenhampaat pureksivat mustaa liejua yön pimeydessä, ehkä se oli muistikuva, hotkivat koirat tekivät selvää jälkeä: nyt lieju oli harmaata ja liuskahtelimme juostessamme aamuhuutoon myöhässä kuten tavallista ja olimme vähällä katkaista nilkkamme kiveksi kovettuneisiin kavionjälkiin, ja hetken kuluttua hän sanoi Äitinne on kirjoittanut minulle.
      - Flanderin tie

      Claude Simonin muita tekstien alkuja löytyy osoitteesta finprotagonism.onesite.com jos olet kiinnostunut. Olen koonnut sinne valtavan määrän nobel-kirjailijoiden tekstien alkuja, kunhan vain jaksaa selata tarpeeksi alas, niin ne löytyy..

      Toivottavasti tämä riittää

    • enjyu

      Boris Vian: Päivien kuohu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8373
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4664
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4343
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3483
    6. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3470
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3358
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3123
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2861
    10. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2634
    Aihe