Muutoskatsastus ja renkaan koko

onko tietoa

Jos muutoskatsastuksessa on merkitty rekisteriotteeseen esim. 205/40/17, niin voiko kokoa muuttaa, vaikkapa profiilin 45:teen?

9

940

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alfa 16V

...ei! Kyselin samaa kun ajattelin vaihtaa 205/45x16" -> 195/45x16" ja sain semmoisen käsityksen että joutuisi uudestaan katsastamaan. Eli se koko mikä on muutoskatsastettu kelpaa ainoastaan, niitä ei voi "muuttaa" ilman uutta muutoskatsastusta.

Jos nostat profiilia ja leveys pysyy samana on riski että ottaa renkaat kiinni johonkin. Kannattaa tarkistaa ennenkuin ostaa renkaat.

• Mertmi

Siinä on tietysti rajoituksensa. Rekisteriotteeseen merkitystä koosta saa poiketa sen vanteen halkaisijassa -1tuuma ja leveydessä oli -30mm. Rengasta kavennettaessa vaan pitää muistaa että renkaan kantavuus on riittävä kyseiselle autolle. Tässä tapauksessa ei varmaan tuota ongelmaa tule :)

• Mertmi
        Mertmi kirjoitti:

Siinä on tietysti rajoituksensa. Rekisteriotteeseen merkitystä koosta saa poiketa sen vanteen halkaisijassa -1tuuma ja leveydessä oli -30mm. Rengasta kavennettaessa vaan pitää muistaa että renkaan kantavuus on riittävä kyseiselle autolle. Tässä tapauksessa ei varmaan tuota ongelmaa tule :)

Rekisteriotteen tieto johon renkaan kokoa verrataan on siinä "renkaat" kohdassa. Eli ei siis lisähuomautuksissa.

• dilemma
        Mertmi kirjoitti:

Tuo tieto 1 tuuma ja 30mm koskee alkuperäisiä renkaita. Jos tuumakoko on kasvanut esim 15:sta 17, tarvitaan muutoskatsastus, jossa uusi koko merkitään rek.otteeseen. Saako tästä uudesta lukemasta poiketa, on toinen juttu.

• Mertmi
        dilemma kirjoitti:

Tuo tieto 1 tuuma ja 30mm koskee alkuperäisiä renkaita. Jos tuumakoko on kasvanut esim 15:sta 17, tarvitaan muutoskatsastus, jossa uusi koko merkitään rek.otteeseen. Saako tästä uudesta lukemasta poiketa, on toinen juttu.

.. sanoo kyselypalstalla että renkaan kokoa verrataan nimenomaan siihen kokoon mikä on siinä rekisteriotteen renkaat kohdassa, eikä mihinkään muuhun. Mun autossa esim. on suurempi rengaskoko joskus aikaisemmin katsastettu ja merkattu kohtaan renkaat. Edelliset renkaat ovat lisähuomautuksissa mainittuna korvaavina kokoina.

• alfa 16V
        Mertmi kirjoitti:

.. sanoo kyselypalstalla että renkaan kokoa verrataan nimenomaan siihen kokoon mikä on siinä rekisteriotteen renkaat kohdassa, eikä mihinkään muuhun. Mun autossa esim. on suurempi rengaskoko joskus aikaisemmin katsastettu ja merkattu kohtaan renkaat. Edelliset renkaat ovat lisähuomautuksissa mainittuna korvaavina kokoina.

..mutta normaalisti uusi koko tulee siihen "lisätietoja" osaan, nöin ainakin minulla. Oletan että myös muilla, vai olenko niin mulkku jätkä että vittuillaaksen laittoivat sen mulle lisäosioon.. ;)

• Kareem
        alfa 16V kirjoitti:

..mutta normaalisti uusi koko tulee siihen "lisätietoja" osaan, nöin ainakin minulla. Oletan että myös muilla, vai olenko niin mulkku jätkä että vittuillaaksen laittoivat sen mulle lisäosioon.. ;)

Tapaamatta on vaikea sanoa, oletko mulkku jätkä vai et! ;)

Mutta samalla lailla "vittuilivat" minullekin ja laittoivat muutoskatsastetut renkaat Lisätietoja-kenttään. Maininnalla "Katsastuksessa merkitty rengaskoko 205/40R17".

Tosin maahantuojankin tyyppikatsastamat vaihtoehtoiskoot on minun tapauksessa tässä Lisätietoja osassa, ne on tosin merkitty (muistaakseni) "Vaihtoehtoiset rengaskoot nejane..." Näistä "alkuperäisistä" vaihtoehtoisista siis saa suurentaa ilman muutoskatsastusta, vaikka ovatkin Lisätietoja-kohdassa.

• Mertmi
        Kareem kirjoitti:

Tapaamatta on vaikea sanoa, oletko mulkku jätkä vai et! ;)

Mutta samalla lailla "vittuilivat" minullekin ja laittoivat muutoskatsastetut renkaat Lisätietoja-kenttään. Maininnalla "Katsastuksessa merkitty rengaskoko 205/40R17".

Tosin maahantuojankin tyyppikatsastamat vaihtoehtoiskoot on minun tapauksessa tässä Lisätietoja osassa, ne on tosin merkitty (muistaakseni) "Vaihtoehtoiset rengaskoot nejane..." Näistä "alkuperäisistä" vaihtoehtoisista siis saa suurentaa ilman muutoskatsastusta, vaikka ovatkin Lisätietoja-kohdassa.

Taitaa olla sitten niin että te joudutte käyttämään joka hemmetin kerta autoa muutoskatsastuksessa, jos rengakoko muuttuu...

• ar2
        Mertmi kirjoitti:

Taitaa olla sitten niin että te joudutte käyttämään joka hemmetin kerta autoa muutoskatsastuksessa, jos rengakoko muuttuu...

Merkintä tulee kohtaan vaihtoehtoinen rengaskoko.
        Nyt muutoskatsatettuna 195/50R15, joka oli alunperin 165/70R13. Eli autoon käy kivasti 13, 14 ja 15" renkaita, eikö?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      88
      1651
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      179
      1234
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      789
    Aihe