Jos muutoskatsastuksessa on merkitty rekisteriotteeseen esim. 205/40/17, niin voiko kokoa muuttaa, vaikkapa profiilin 45:teen?
Muutoskatsastus ja renkaan koko
9
940
Vastaukset
- alfa 16V
...ei! Kyselin samaa kun ajattelin vaihtaa 205/45x16" -> 195/45x16" ja sain semmoisen käsityksen että joutuisi uudestaan katsastamaan. Eli se koko mikä on muutoskatsastettu kelpaa ainoastaan, niitä ei voi "muuttaa" ilman uutta muutoskatsastusta.
Jos nostat profiilia ja leveys pysyy samana on riski että ottaa renkaat kiinni johonkin. Kannattaa tarkistaa ennenkuin ostaa renkaat.- Mertmi
Siinä on tietysti rajoituksensa. Rekisteriotteeseen merkitystä koosta saa poiketa sen vanteen halkaisijassa -1tuuma ja leveydessä oli -30mm. Rengasta kavennettaessa vaan pitää muistaa että renkaan kantavuus on riittävä kyseiselle autolle. Tässä tapauksessa ei varmaan tuota ongelmaa tule :)
- Mertmi
Mertmi kirjoitti:
Siinä on tietysti rajoituksensa. Rekisteriotteeseen merkitystä koosta saa poiketa sen vanteen halkaisijassa -1tuuma ja leveydessä oli -30mm. Rengasta kavennettaessa vaan pitää muistaa että renkaan kantavuus on riittävä kyseiselle autolle. Tässä tapauksessa ei varmaan tuota ongelmaa tule :)
Rekisteriotteen tieto johon renkaan kokoa verrataan on siinä "renkaat" kohdassa. Eli ei siis lisähuomautuksissa.
- dilemma
Mertmi kirjoitti:
Tuo tieto 1 tuuma ja 30mm koskee alkuperäisiä renkaita. Jos tuumakoko on kasvanut esim 15:sta 17, tarvitaan muutoskatsastus, jossa uusi koko merkitään rek.otteeseen. Saako tästä uudesta lukemasta poiketa, on toinen juttu.
- Mertmi
dilemma kirjoitti:
Tuo tieto 1 tuuma ja 30mm koskee alkuperäisiä renkaita. Jos tuumakoko on kasvanut esim 15:sta 17, tarvitaan muutoskatsastus, jossa uusi koko merkitään rek.otteeseen. Saako tästä uudesta lukemasta poiketa, on toinen juttu.
.. sanoo kyselypalstalla että renkaan kokoa verrataan nimenomaan siihen kokoon mikä on siinä rekisteriotteen renkaat kohdassa, eikä mihinkään muuhun. Mun autossa esim. on suurempi rengaskoko joskus aikaisemmin katsastettu ja merkattu kohtaan renkaat. Edelliset renkaat ovat lisähuomautuksissa mainittuna korvaavina kokoina.
- alfa 16V
Mertmi kirjoitti:
.. sanoo kyselypalstalla että renkaan kokoa verrataan nimenomaan siihen kokoon mikä on siinä rekisteriotteen renkaat kohdassa, eikä mihinkään muuhun. Mun autossa esim. on suurempi rengaskoko joskus aikaisemmin katsastettu ja merkattu kohtaan renkaat. Edelliset renkaat ovat lisähuomautuksissa mainittuna korvaavina kokoina.
..mutta normaalisti uusi koko tulee siihen "lisätietoja" osaan, nöin ainakin minulla. Oletan että myös muilla, vai olenko niin mulkku jätkä että vittuillaaksen laittoivat sen mulle lisäosioon.. ;)
- Kareem
alfa 16V kirjoitti:
..mutta normaalisti uusi koko tulee siihen "lisätietoja" osaan, nöin ainakin minulla. Oletan että myös muilla, vai olenko niin mulkku jätkä että vittuillaaksen laittoivat sen mulle lisäosioon.. ;)
Tapaamatta on vaikea sanoa, oletko mulkku jätkä vai et! ;)
Mutta samalla lailla "vittuilivat" minullekin ja laittoivat muutoskatsastetut renkaat Lisätietoja-kenttään. Maininnalla "Katsastuksessa merkitty rengaskoko 205/40R17".
Tosin maahantuojankin tyyppikatsastamat vaihtoehtoiskoot on minun tapauksessa tässä Lisätietoja osassa, ne on tosin merkitty (muistaakseni) "Vaihtoehtoiset rengaskoot nejane..." Näistä "alkuperäisistä" vaihtoehtoisista siis saa suurentaa ilman muutoskatsastusta, vaikka ovatkin Lisätietoja-kohdassa. - Mertmi
Kareem kirjoitti:
Tapaamatta on vaikea sanoa, oletko mulkku jätkä vai et! ;)
Mutta samalla lailla "vittuilivat" minullekin ja laittoivat muutoskatsastetut renkaat Lisätietoja-kenttään. Maininnalla "Katsastuksessa merkitty rengaskoko 205/40R17".
Tosin maahantuojankin tyyppikatsastamat vaihtoehtoiskoot on minun tapauksessa tässä Lisätietoja osassa, ne on tosin merkitty (muistaakseni) "Vaihtoehtoiset rengaskoot nejane..." Näistä "alkuperäisistä" vaihtoehtoisista siis saa suurentaa ilman muutoskatsastusta, vaikka ovatkin Lisätietoja-kohdassa.Taitaa olla sitten niin että te joudutte käyttämään joka hemmetin kerta autoa muutoskatsastuksessa, jos rengakoko muuttuu...
- ar2
Mertmi kirjoitti:
Taitaa olla sitten niin että te joudutte käyttämään joka hemmetin kerta autoa muutoskatsastuksessa, jos rengakoko muuttuu...
Merkintä tulee kohtaan vaihtoehtoinen rengaskoko.
Nyt muutoskatsatettuna 195/50R15, joka oli alunperin 165/70R13. Eli autoon käy kivasti 13, 14 ja 15" renkaita, eikö?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881651
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1791234Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789