Korkea syke ja lisälyönnit

riesana

Olen 32-vuotias nainen ja kolmen pienen lapsen kanssa kotona. Viimeiset kaksi kuukautta on mennyt ihmetellessä ja pelätessä omituisia sydänoireita. Yöllä herään siihen, kun syke on n. 120 ja hiki pukkaa päälle. Myös lisälyöntejä tuntuu välillä, lienevät niitä muljahteluja. Syke myös nousee vaikka pelkän tuttipullon hakemisesta reilusti yli sadan ja leposykekin on yli 80.Nyt kuitenkin alkaa olla sen verran paljon tuota oireilua, kun herään öisinkin, että oma kärsivällisyys alkaa riittää. Kävin parin viikon jälkeen kardiologilla, joka pelkästään kuuntelun perusteella totesi, että lisälyöntejä on, mutta ei tässä vaiheessa tarvita lisätutkimuksia, olin juuri sairastanut flunssa. No oireet jatkuivat ja tk-lääkäri sanoi, että tarvitaan ultra. Pahaksi onneksi muutimme paikkakuntaa ja jouduin menemään uudestaan toiselle tk-lääkärille, joka totesi, ettei täältä mitään ylimääräistä kuulu, seuraillaan. Lääkkeenä on Propral 10mg tarvittaessa.

Hulluksi meinaa tulla, kun yksi lääkäri sanoo toista ja toinen taas toista. Olen jo valmis menemään yksityiselle ultraan, jos ei muuten onnistu. Arvelisin, että nämä johtuvat ylirasituksesta näiden tenavien kanssa, kun öitä ei nukuta ja kuitenkin päivät olen näiden kanssa yksin. Haluan vain kuitenkin varmuuden oireiden vaarattomuudesta.

Minkäköhän hintainen ultra on yksityisellä ja entäpä Holter, miten hyvin paljastaa syitä?

7

5788

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ku sydän reistaa.

Mullakin falskaa se joku läppä, vuotaa niinku pikkasen. Ja siihen vielä helposti stressaava luonne, "stressaava" elämäntilanne ja sairashistoriassa syömishäiriö niin avot. oon vähän aatellukin, että jos pikkunainen johonkin kuolee niin se on todennäköisimmin juurikin sydäninfarkti.

• Jukka

Nuo kuvaamasi rytmihäiriöt eivät ole rytmihäiriöinä vaarallisia. Sen sijaan ne aiheuttava vaiva voi olla.

Sinulta on varmaan otettu lepo-EKG muutamaan kertaan? Sydänlihastulehdus voisi nimittäin tehdä kuvaamiasi oireita: pulssin nousua ihan kevyessä rasituksessa, jatkuvaa lisälyöntisyyttä ja
      lepopulssin kohoamista jopa levätessä.

Kannattaa mittailla kuumetta. Sahaava kuume on yksi oireista. Lämpä voi sahata alilämmön ja kuumeen välillä pitkin päivää.

Syänlihastulehdus näkyy tavallisimmin lepo-EKG:stä ja verikokeilla voidaan etsiä tiettyä merkkiainetta verestä. Myös ultra voi olla tarpeellinen.

Alle 1% sydänlihastulehduksista johtaa sairaalahoitoon. Loput menevät itsekseen ohi. Sydämen ärtyneisyys voi jatkua kuukausia taudin jo parannuttua.

Holterista ei ole mitään hyötyä, sillä kuten jo totesin, niin syy on merkittävämpi kuin itse oireet.

On silti todennäköisempää, että kyse on vain stressistä. Muutto ja lapset ovat ihan riittävä syy sydämen hermostua.

• alkup.

muutaman kuukauden sisällä, eikä niissä mitään. Itsekin olen uumoillut tuota sydänlihastulehdusta, mutta kun ekg on puhdas, niin se siitä ilmeisesti sitten. Oireiden alku kun ajoittuu kuitenkin sen flunssan tietämille. On varmaan monta monessa...Kuume on tosiaan ollut päivystyksessä 35 astettakin ja välillä viluttaa. Hm, tässä kyllä löytää itsestään kohta vaikka mitä. Kiitos kuitenkin asiallisesta vastauksesta.

• myös oireita

Voiko sydänlihastulehdus olla kokonaan kuumeeton, ilman siis myös tuota sahaavaa lämpöä ?
        Itselläni, kun rytmihäiriöt ym. oli joskus aikoinaan pahimmillaan, soitin päivystykseen ja kyselin sydänlihastulehduksen mahdollisuutta, niin lääkäri sanoi, että ei usko sen olevan kyseessä, koska ei minkäännäköistä kuumetta...(?)
        Nyt en tiedä enää ketä uskoa ?

Aloittajan oireet olivat kyllä muuten kuin minun suustani. Täällä myös stressiä ja päivät kahdestaan pienen lapsen kanssa ( suuren eläinlauman hoito päälle, joista niistäkin usein jos jonkinnäköistä huolta).

Kovia flunssia minulla ei kylläkään ole ollut, mutta hirveän usein kurkku kipeänä (johtuneeko sitten happovaivoista, en tiedä).
        Sairastin kyllä sitten pitkään, ilmeisesti koko syksyn -enemmän tai vähemmän-, tietämättäni, jonkinlaista märkärupityyppistä-infektiota (streptokokki?). Kutinan ja näppyjen lisääntyessä (terkkari ei tunnistanut tautia aiemmin syksyllä, kun näpyt oli niin epätyypillisen näköisiä) menin sitten lopulta lääkäriin joulun jälkeen ja sain kaksi antibioottikuuria.
        Ja nyt on ikenessäkin joku tulehdus (lääkäri onneksi varattu maanantaiksi) ja aloin hieman hermostua jo tuosta streptokokkijutusta (eikös sitä ole juuri suutulehduksissa? ja tuossa sydäntulehduksessa...?)
        Olo oli kyllä jossain vaiheessa aika kaamea, pari viikkoa heikotti ja hikoilutti vietävästi ja kerran heräsin keskellä yötä huonoon oloon, sydämen tykytykseen (vai oliko lopulta seurausta hermostumisestani...?) ja tuntui että ei jaksa hengittää. Labrakokeet otettiin, mutta niissä ei ainakaan näkynyt mitään (eikös senkan ainakin pitäis silloin olla koholla, jos tulehdus sydämessä ?) Sydänfilmiä ei silloin otettu.
        Onkohan vaan stressin aiheuttamaa, en tiedä ?

Mitä oireita tietämättä sairastettu sydänlihastulehdus voi jättää ? Miten ne todetaan ? Kuuleeko tavallisella stetoskoopilla jotain ?

• mä vaaaaaan
        myös oireita kirjoitti:

Voiko sydänlihastulehdus olla kokonaan kuumeeton, ilman siis myös tuota sahaavaa lämpöä ?
        Itselläni, kun rytmihäiriöt ym. oli joskus aikoinaan pahimmillaan, soitin päivystykseen ja kyselin sydänlihastulehduksen mahdollisuutta, niin lääkäri sanoi, että ei usko sen olevan kyseessä, koska ei minkäännäköistä kuumetta...(?)
        Nyt en tiedä enää ketä uskoa ?

Aloittajan oireet olivat kyllä muuten kuin minun suustani. Täällä myös stressiä ja päivät kahdestaan pienen lapsen kanssa ( suuren eläinlauman hoito päälle, joista niistäkin usein jos jonkinnäköistä huolta).

Kovia flunssia minulla ei kylläkään ole ollut, mutta hirveän usein kurkku kipeänä (johtuneeko sitten happovaivoista, en tiedä).
        Sairastin kyllä sitten pitkään, ilmeisesti koko syksyn -enemmän tai vähemmän-, tietämättäni, jonkinlaista märkärupityyppistä-infektiota (streptokokki?). Kutinan ja näppyjen lisääntyessä (terkkari ei tunnistanut tautia aiemmin syksyllä, kun näpyt oli niin epätyypillisen näköisiä) menin sitten lopulta lääkäriin joulun jälkeen ja sain kaksi antibioottikuuria.
        Ja nyt on ikenessäkin joku tulehdus (lääkäri onneksi varattu maanantaiksi) ja aloin hieman hermostua jo tuosta streptokokkijutusta (eikös sitä ole juuri suutulehduksissa? ja tuossa sydäntulehduksessa...?)
        Olo oli kyllä jossain vaiheessa aika kaamea, pari viikkoa heikotti ja hikoilutti vietävästi ja kerran heräsin keskellä yötä huonoon oloon, sydämen tykytykseen (vai oliko lopulta seurausta hermostumisestani...?) ja tuntui että ei jaksa hengittää. Labrakokeet otettiin, mutta niissä ei ainakaan näkynyt mitään (eikös senkan ainakin pitäis silloin olla koholla, jos tulehdus sydämessä ?) Sydänfilmiä ei silloin otettu.
        Onkohan vaan stressin aiheuttamaa, en tiedä ?

Mitä oireita tietämättä sairastettu sydänlihastulehdus voi jättää ? Miten ne todetaan ? Kuuleeko tavallisella stetoskoopilla jotain ?

mulla ei ollu ainakaan kuumeilua, pisti vaan rintaan ihan hirveesti ja ahdisti hengittää. jotain lääkkeitö sain siihen ja meni ajan kanssa ohi, kestää kyllä jonkun aikaa parantua kun lihas liikkuu koko ajan niin se paranee hitaasti !!

• Helmikuu

olen tiheälyöntisyyden ja lisälyöntien takia hypännyt lääkärissä useammin kuin haluan muistaa.
      Kunnallisen puolen vitkuttelun takia kävin lopulta ultrassa yksityisesti: maksoi muistaakseni 250 e, josta n. 100 e korvasi Kela.
      Mielenrauhasta maksoin sen mieluusti!!
      Minulla siis kaikki ok. Sydämessä ei mitään pysyvää vikaa, tiheälyöntisyyttä laskemassa beetasalpaajat tosi pienellä annostuksella. Lisälyönnit ovat vähentyneet, kun en enää ole
      asiasta huolissani. Kaiken taustalla saattoi olla sydänlihastulehdus.
      Mutta nyt siis asiat kunnossa, toivottavasti pian sinullakin : )

• vaivanen

olen iät ja ajat kärsinyt korkeesta leposykkeestä, eikä tarvitse tehdä paljon mitään, kuin tuntuu,että syke huitelee taivais ja kaiken lisäksi on rytmihäiriöitä, mutta, mutta
      tavalliset lekurit aina vaan sanoo, että tää on normaalia, eikä tehdä lisätutkimuksia.
      Okei jos tämä on normaalia, niin todellaepämiellyttävää, että välillä itkettää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      65
      3289
    2. Vaskikello osaa asiakaspalvelun

Uskaltaako vaskikellolla asioida enää vai tuleeko turpaan, jos sinne menee? Täytyypä jatkossa hoitaa kaikki asiointi abc
      Pyhäjärvi
      68
      2208
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      17
      2000
    4. Elokapinan mielenosoitussarja alkaa

Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,
      Maailman menoa
      424
      1870
    5. Eipäs sitten ryypätä kesälomalla

Työnantaja voi antaa potkut, vaikka olisi ryypännyt 2-4 viikkoa sitten. Vaikka olenkin raivoraitis, niin en kannata tuo
      Maailman menoa
      159
      1661
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      108
      1136
    7. Pysyä yhdessä vai ei

En tiedä, ollaan asuttu samassa asunnossa kohta joku 5 vuotta. Olisi sanomista vähän kaikesta mutta eniten itseä ottaa p
      Parisuhde
      83
      1083
    8. Marinin hallitus onnistui työllisyystoimissa

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/marinin-hallitus-saavutti-tavoitteensa-merkittava-onnistuminen-tyollisyydessa-tuore-m
      Maailman menoa
      236
      1035
    9. Tänään oli

Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘
      Ikävä
      33
      897
    10. En halua sua enää

joten ihan turhaan tulet "esiintymään" mun näkö- ja kuulopiiriin. Ärsyttää vain kun omat tekemiset häiriintyy, kun en ha
      Ikävä
      37
      738
    Aihe