minkälaista on opiskelu yliopistossa?

Hakija

lähinnä kiinnostaa tuttien määrät päivässä/viikossa? ja monelta tunnit alkaa? Ja onko koko ajan luentoja vai tehdäänkö jotain muutakin? esim. ryhmätöitä ja esitelmiä (inhoan niitä). Entäs kokeet, onko kans joku koeviikkosysteemi jne? Kiitos jos joku valaistaa asian..=)

8

1784

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hakija

tuntien määrät eikä tuttien ..:D

• humanisti

Vaikea toki sanoa mitään yleistä, mutta itse opiskelen humanistisessa tiedekunnassa kieliä, joten sen perusteella voin jotain sanoa.

Eka syksynä oli kohtalaisen tiuha tahti, päivät oli lähinnä 8-14 tai 10-16, mutta jonakin viikonpäivänä saattoi olla vain yksi luento tai ei sitäkään. Pahimmillaan oli 14 kpl (90 minuutin) luentoja viikossa ja loppuvuodesta vain kaksi luentoa viikossa.. Kurssit siis alkavat eri aikoihin, eikä yliopistossa ole jaksosysteemiä eikä koeviikkoja joten viikot voivat olla hyvinkin vaihtelevia.

Tällä hetkellä minulla on 8 luentoa viikossa ja se on ihan ok määrä, sillä eihän se opiskelu todellakaan tässä vaiheessa enää rajoitu siihen että raahaudut yliopistolle ja nukahdat pöydän ääreen, etkä seuraa koko luentoa. Yliopistoon ei kannata pyrkiä jos ei ole oikeasti aineesta kiinnostunut, paitsi jos aikoo hakea seuraavassa haussa jotakin sellaista ainetta lukemaan johon on hyötyä aiemmista opinnoista.

Humanistisessa on itsellä ainakin ollut lähinnä 30-60 hengen luentoja (joilla siis pääpiirteittäin luennoitsija puhuu ja muut seuraavat) ja sit ihan tällaisia tunteja pienissä ryhmissä (noin kymmenen henkeä), joilla osallistutaan tuntien keskusteluihin, tehdään esitelmiä, suullisia esitelmiä ja kirjallisia töitä. Riippuu pitkälti toki kurssin pitäjästä ja sisällöstä, mutta kyllä on paljonkin kursseja joissa ns. "pitää puhua".

Kursseista toki selviää läpi jos vähänkään luennoilla (kaikki ei pakollisia) käy, mutta yliopistossa arvosanoilla ole enää niinkään väliä vaan sillä että ensin oppii oppimaan ja myöhemmin huomaa tulevansa koko ajan "tyhmemmäksi" kun havaitsee että on kaikenlaista mielenkiintoista tutkimusta tehty aiheista, mitkä eivät ole itsellä koskaan mieleen juolahtaneetkaan.

Pääsykokeissa kun onnistuu niin sit pääsee lukemaan yliopistoon ja siellähän on suht helppoa tutustua muihinkin aineisiin ja vaihtaakin alaa jos löytää jotain mielenkiintoisempaa.

Varmasti parempaa kuvausta löydät yliopisto-oppaista, joita ainakin minulle tyrkytettiin joka suunnasta lukiossa ollessani. Lisäksi netistä voit katsoa yliopistojen sivuilta minkälaisia kursseja aineisiin sisältyy käytännössä. Niin ja se opohan tietää näistä asioista paljonkin ja hankkii lisätietoja, joten rohkeasti kyselemään... :)

• ...

Aika hyvä kuvaus.

Lisäisin tuohon vielä, että usein humanistisissa aineissa kirjoitetaan melko paljon. Tenttien sijasta saatetaan tehdä esseita ym. kirjoitelmia. Etenkin perusopintojen jälkeen homma muuttuu enemmän kirjoittamisen suuntaan.

• ...minä...

...opiskelen yhteiskuntatieteellisessä ja käyn luennolla istumassa sillon kun jaksaa kiinnostaa, eli en kovin usein...istuskelen kotona lukemassa tentteihin..ei oo ollut yhtäkään ryhmätyötä joskus ehkä joutuu miettimään parin kanssa jotain tehtävää jonka luennoitsija antaa mutta ei sitäkään ole pakko tehdä jos istuu tarpeeksi torjuvan näköisenä ;). No joo tuolla menolla sitä vaan hankkii itselleen sadan vuoden yksinäisyyden...Että en suosittele. Kyllä niitä ryhmä- ja paritöitä sit viimeistään seminaareissa täytyy tehdä...Mutta eipä tuo kovin paljon ole kun ajattelee että opiskelu kestää n. 5v.

• Hakija

kiitti tiedosta! Mitä niissä seminaareissa siis muuten yleensä tehdään?

• alan mukaan

Opiskelin aikaisemmin kieliä, ja voi jeesus sitä meininkiä. Läsnäolopakko ja hirvittävästi kotitehtäviä. Keskeytin, koska pää ei kestänyt sellaista peruskoulumeininkiä.

Sitten vaihdoin yhteiskuntatieteelliseen ja ah! akateemisen vapauden aika koitti. Tein kirjatentteinä kaiken minkä vain voin, jotta ei tarvitsisi puuduttaa persettään niin paljon unettavilla luennoilla.

Kukin taaplaa tyylillään. Olen sen verran levoton, että minulla on vaikeuksia istua aloillani luennoilla ja keskittyä. Joku toinen ei taas tykkää yhtään lukea kotona tenttikirjoja.

Eli alasta riippuu, minkälaista opiskelu on. Omasta puolestani voin sanoa, että lukio vei ehkä kymmenen kertaa enemmän aikaa ja henkistä energiaa kuin yliopisto.

Valitettavasti akateemista vapautta on nykyään rajoitettu määräämällä takarajat valmistumiselle. Minä en olisi nyt viittä vaille valmis maisteri, mikäli en olisi saanut pitää välivuosia ja miettiä, mitä oikeastaan haluan opiskella ja tehdä elämässäni. Nykysysteemillä olisin varmaan jäänyt sille tielle.

• Hakija

kiitos kaikille tiedosta!! Itse haen lukemaan psykologiaa, niin jos joillain olisi kokemusta siitä? Ja sitten vielä tenteistä.. eli miten usein niitä järjestetään? Ja onko siis totta että ei ole pakko (jossain aineissa) käydä luennoilla ollenkaan, vaan tulee sit vain tenttiin?

• kyllästynyt2

"Opiskelin aikaisemmin kieliä, ja voi jeesus sitä meininkiä. Läsnäolopakko ja hirvittävästi kotitehtäviä. Keskeytin, koska pää ei kestänyt sellaista peruskoulumeininkiä.

Sitten vaihdoin yhteiskuntatieteelliseen ja ah! akateemisen vapauden aika koitti."

Millä tavalla "vaihdoit yhteiskuntatieteelliseen"? Menitkö siis pääsykokeen kautta vai...? Olen itsekin ajatellut pääaineen vaihtoa, opiskelen juuri niitä *piip* kieliä, enkä JAKSA sitä pakkopullaa. En vain ole vielä keksinyt mihin vaihtaisin.... *huoh*

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3278
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      34
      2615
    3. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2248
    4. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      70
      2209
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2161
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      110
      2143
    7. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      19
      1917
    8. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      61
      1884
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      19
      1763
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      86
      1622
    Aihe