Porsche on hidas

Tepsutapsukoskos

http://www.robertricciardi.com

"Most Recent BHP Attained By The Car
542 BHP & 477 TQ FlyWheel @18 PSI : Formula = 461.4 RWHP & 406 TQ @ 15% Drivetrain Loss"

Kyseessä on 3-litrainen, 4-sylinterinen kone joka kotona kasattu tuotanto-osista. Ei ihme että siitä ei saada kuin vajaat 550 heppaa irti, eli reilusti enemmän kuin Corvettesta (6 litraa, V8) tai Viperistä (8.3 litraa, V10).

Eikä ole Güntherien sivulta, vaan suoraan jenkkien omilta nettisivuilta.

Mitäs Tapastikos tähän sanoo?

34

4797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tapastikos

      räkänökille jotka ei tiedät nopeista voimakkaista autoista yhtään mitään,taas kerran: http://www.mustangforums.com/m_640472/tm.htm

      2000 hevosvoimaa amerikan voimaa! Laske siitä montako läpiviritettyä nuhapumppu turbo porssea sinne saat tunkea että päästään edes lähelle. Itseasiassa amerikkalaisesta moottorirakennuksen perinteestä ja ammattitaidosta kertoo jo sekin,että vaikka Viperin lohko on suurempi ja voimakkaampi jo vakiona,niin siitä saadaan virittämälläkin vielä suhteessa kovempi teho/iskutilavuus-suhde kuin Porschen motista! Viperissä pitäisi olla siis yli 20 sylinteriä ja noin yli 12 litraa iskutilavuutta että se olisi yhtä heikkoon viritystasoon tehty kuin tuo Porsche :D

      USA vei taas 10-0,ette te mitään voi faktojen edessä. Voima on taas puhunut!

      • ....

        Taas turbot kelpaavatkin...

        Gemballalta puolet pienemmistä lähelle tuhatta (ok ei edes puolta tehoista) ja radalla nopeampia... vedä siitä sitten johtopäätökset.


      • Tsikotsiko
        .... kirjoitti:

        Taas turbot kelpaavatkin...

        Gemballalta puolet pienemmistä lähelle tuhatta (ok ei edes puolta tehoista) ja radalla nopeampia... vedä siitä sitten johtopäätökset.

        Jos Gemballa ottaa 3.8-litraisesta koneesta liki tuhat hevosvoimaa, ja auto on silti sekä radalla että tiellä nopeampi kuin kaksi kertaa tehokkaampi Viper, niin eihän se tee siitä parempaa urheiluautoa sillä 40-luvulla Porschessa oli 40hv, vuonna 1969 vakiomummo-Corvettessa oli 560hv ja Viperissä on 2000hv vakiomummona.


      • kenraali moottori

        mikäs sinua oikein vaivaa? miksi helvetissä jauhat tuota paskaa täällä ihan vääränautomerkkin palstalla, olis kiva kuula kommenttisi vaikka etpä ota kuitenkaan tähän mitään kantaa..

        pitäisi jonkun takoa hieman nyrkillä järkeä päähäsi, tai sitten pakkohoitoon ja lääkärinmääräyksestä lobotomia..

        kyllä on tapaskonpaskalla köyhä elämä, oikein sääliksi käy...


      • Tapastikos
        Tsikotsiko kirjoitti:

        Jos Gemballa ottaa 3.8-litraisesta koneesta liki tuhat hevosvoimaa, ja auto on silti sekä radalla että tiellä nopeampi kuin kaksi kertaa tehokkaampi Viper, niin eihän se tee siitä parempaa urheiluautoa sillä 40-luvulla Porschessa oli 40hv, vuonna 1969 vakiomummo-Corvettessa oli 560hv ja Viperissä on 2000hv vakiomummona.

        hyvät onkin, kun se Gemballa ottaa pataan 10-0 itseään helposti puolet tehokkaammiltakin jenkeiltä, on kyse sitten varttimailista,radasta tai tiestöstä.

        Varttimaili on siinä mielessä objektiivisin mittari,että se kertoo aika pitkälle sen mihin auto pystyy(sen ajan on testanneet kyseessä olevalle autolleen aina vakio matkalle sekä tehdas että yksityiset), kun taas rata-aikojen vertailu on aina vaikeaa sillä missään ei ole vakimittaista ja identtistä rataa jossa kaikki autotehtaat testaisivat mallilleen parhaan ajan ja niinpä jenkeistä löytyy ratoja joilla 10 nopeinta aikaa on taottu v8:lla ja jostain Siperiasta rata jossa 10 nopeinta aikaa on taottu Ladalla. Ymmärrätte varmaan ristiriidan joka aiheuttaa aikamoista subjektiivisuutta kun aletaan puhumaan rata-ajoista(liian monta muuttuvaa tekijää kuten se,että onko joku auto ollut tosiaan täysin vakio,kuka oli kuskina,onkohan tällä radalla ajettukaan tämän merkin kilpakollega-autolla ollenkaan ja jos oli niin millainen se oli ja kuka kuskina ja missä säässä ja montako kierrosta jnejnejne). Ja siviilipuolen teillä suorituskyvystä ei oikein voi saada mitään faktaa mustaa valkoisella kuten varmaan kaikki tajuavat,siinä noita muuttujia on vielä enemmän kuin rata-puolella puhumattakaan siitä faktasta että Saksa lienee ainoita maita maailmass ajossa saat edes ajaa tilapäisestä niin kova akuin tahdot(sekin moottoritieolosuhteissa,kohtuu suoralla tiellä koko ajan vain).

        Sellaisilla määreillä joilla suorituskykyä voidaan luotettavasti vertailla, ei ole jenkkien voittanutta sillä kovimmat varttimailiajat mustaa valkoisella ovat järjestään jenkkien hallussa.

        Sitten aina voidaan vääntää tätä mutu Esson baari peetä; "joo mutta jos tulisi mutka niin ei jenkki taittuisi siihen", mutta sillä ei ole mitään painoarvoa niin kauan kun ei ole faktuaalisia perusteluita sillä sihen voi aina toinen Pertti heittää Esson baarin toisesta pöydästä olan yli: "joo mutta jenkit on nopeampia myös mutkissa,ja koska ne on nopeampia sekä suoralla että mutkissa niin ne on ylivoimaisia" ja se on aivan yhtä pätevä lausunto kuin Eskonkin. Sillä erotuksella toki että varttimailista on Pertillä antaa faktaa jonka mukaan yksikään Porsche ei pysy jenkkien mukana ;)

        Takaisin toiseen asiaan,niin tuo Gemballa oli nyt siis kovinta viritystä mitä Porschen motista saa ulos(minkä voitte todistaa,tosin dynokäyrää en nähnyt tuostakaan yllätysyllätys :D), kai te huomaatte että sekin (oletetaan että olisi tosiaan 1000 hv hypoteettisesti,itse epäilen koska niin pieni moottori ja saksalainen vielä niin tuskin on/kestää ainakaan),mutta kai te silti osaatte sen verran matikkaa että tajuatte sen olevan yli puolet vähemmän kuin jenkit irrotteli dynolla todisteiden kanssa tuosta esittämästäni katulaillisesta Viperista?

        Eli nyrkkisääntö vahvistuu entisestään: se on karskisti sanoen aina puolet voimakkaampi jos sen antaa jenkkien suunniteltavaksi eikä niksmannien!


      • .....
        Tapastikos kirjoitti:

        hyvät onkin, kun se Gemballa ottaa pataan 10-0 itseään helposti puolet tehokkaammiltakin jenkeiltä, on kyse sitten varttimailista,radasta tai tiestöstä.

        Varttimaili on siinä mielessä objektiivisin mittari,että se kertoo aika pitkälle sen mihin auto pystyy(sen ajan on testanneet kyseessä olevalle autolleen aina vakio matkalle sekä tehdas että yksityiset), kun taas rata-aikojen vertailu on aina vaikeaa sillä missään ei ole vakimittaista ja identtistä rataa jossa kaikki autotehtaat testaisivat mallilleen parhaan ajan ja niinpä jenkeistä löytyy ratoja joilla 10 nopeinta aikaa on taottu v8:lla ja jostain Siperiasta rata jossa 10 nopeinta aikaa on taottu Ladalla. Ymmärrätte varmaan ristiriidan joka aiheuttaa aikamoista subjektiivisuutta kun aletaan puhumaan rata-ajoista(liian monta muuttuvaa tekijää kuten se,että onko joku auto ollut tosiaan täysin vakio,kuka oli kuskina,onkohan tällä radalla ajettukaan tämän merkin kilpakollega-autolla ollenkaan ja jos oli niin millainen se oli ja kuka kuskina ja missä säässä ja montako kierrosta jnejnejne). Ja siviilipuolen teillä suorituskyvystä ei oikein voi saada mitään faktaa mustaa valkoisella kuten varmaan kaikki tajuavat,siinä noita muuttujia on vielä enemmän kuin rata-puolella puhumattakaan siitä faktasta että Saksa lienee ainoita maita maailmass ajossa saat edes ajaa tilapäisestä niin kova akuin tahdot(sekin moottoritieolosuhteissa,kohtuu suoralla tiellä koko ajan vain).

        Sellaisilla määreillä joilla suorituskykyä voidaan luotettavasti vertailla, ei ole jenkkien voittanutta sillä kovimmat varttimailiajat mustaa valkoisella ovat järjestään jenkkien hallussa.

        Sitten aina voidaan vääntää tätä mutu Esson baari peetä; "joo mutta jos tulisi mutka niin ei jenkki taittuisi siihen", mutta sillä ei ole mitään painoarvoa niin kauan kun ei ole faktuaalisia perusteluita sillä sihen voi aina toinen Pertti heittää Esson baarin toisesta pöydästä olan yli: "joo mutta jenkit on nopeampia myös mutkissa,ja koska ne on nopeampia sekä suoralla että mutkissa niin ne on ylivoimaisia" ja se on aivan yhtä pätevä lausunto kuin Eskonkin. Sillä erotuksella toki että varttimailista on Pertillä antaa faktaa jonka mukaan yksikään Porsche ei pysy jenkkien mukana ;)

        Takaisin toiseen asiaan,niin tuo Gemballa oli nyt siis kovinta viritystä mitä Porschen motista saa ulos(minkä voitte todistaa,tosin dynokäyrää en nähnyt tuostakaan yllätysyllätys :D), kai te huomaatte että sekin (oletetaan että olisi tosiaan 1000 hv hypoteettisesti,itse epäilen koska niin pieni moottori ja saksalainen vielä niin tuskin on/kestää ainakaan),mutta kai te silti osaatte sen verran matikkaa että tajuatte sen olevan yli puolet vähemmän kuin jenkit irrotteli dynolla todisteiden kanssa tuosta esittämästäni katulaillisesta Viperista?

        Eli nyrkkisääntö vahvistuu entisestään: se on karskisti sanoen aina puolet voimakkaampi jos sen antaa jenkkien suunniteltavaksi eikä niksmannien!

        Jenkki on hitaampi radalla.

        Varttimaili onhan sekin rata, mutta siellä toyota jopa dominoi jenkkien joitain luokkia.

        Varttimaili on objektiivinen, mutta jos sitä pitää mittarina on metsässä.

        Monilla radoilla on ajettu jenkkejä v-8, turbolla tai ilman, v10 jne... silti kärjessä sitkeästi euro konstruktiot kuten porsche. Ja tehoiksi todellakin riittää maltillisemmat. Viritysasteeltaan monet gemballan rakentamat koneet ovat kovempia kuin esim tarjoilemasi katulaillinen yksittäinen viper. Silti niillä taotaan kilometrejä kuten muillakin porscheilla.


      • Turakainen
        Tapastikos kirjoitti:

        hyvät onkin, kun se Gemballa ottaa pataan 10-0 itseään helposti puolet tehokkaammiltakin jenkeiltä, on kyse sitten varttimailista,radasta tai tiestöstä.

        Varttimaili on siinä mielessä objektiivisin mittari,että se kertoo aika pitkälle sen mihin auto pystyy(sen ajan on testanneet kyseessä olevalle autolleen aina vakio matkalle sekä tehdas että yksityiset), kun taas rata-aikojen vertailu on aina vaikeaa sillä missään ei ole vakimittaista ja identtistä rataa jossa kaikki autotehtaat testaisivat mallilleen parhaan ajan ja niinpä jenkeistä löytyy ratoja joilla 10 nopeinta aikaa on taottu v8:lla ja jostain Siperiasta rata jossa 10 nopeinta aikaa on taottu Ladalla. Ymmärrätte varmaan ristiriidan joka aiheuttaa aikamoista subjektiivisuutta kun aletaan puhumaan rata-ajoista(liian monta muuttuvaa tekijää kuten se,että onko joku auto ollut tosiaan täysin vakio,kuka oli kuskina,onkohan tällä radalla ajettukaan tämän merkin kilpakollega-autolla ollenkaan ja jos oli niin millainen se oli ja kuka kuskina ja missä säässä ja montako kierrosta jnejnejne). Ja siviilipuolen teillä suorituskyvystä ei oikein voi saada mitään faktaa mustaa valkoisella kuten varmaan kaikki tajuavat,siinä noita muuttujia on vielä enemmän kuin rata-puolella puhumattakaan siitä faktasta että Saksa lienee ainoita maita maailmass ajossa saat edes ajaa tilapäisestä niin kova akuin tahdot(sekin moottoritieolosuhteissa,kohtuu suoralla tiellä koko ajan vain).

        Sellaisilla määreillä joilla suorituskykyä voidaan luotettavasti vertailla, ei ole jenkkien voittanutta sillä kovimmat varttimailiajat mustaa valkoisella ovat järjestään jenkkien hallussa.

        Sitten aina voidaan vääntää tätä mutu Esson baari peetä; "joo mutta jos tulisi mutka niin ei jenkki taittuisi siihen", mutta sillä ei ole mitään painoarvoa niin kauan kun ei ole faktuaalisia perusteluita sillä sihen voi aina toinen Pertti heittää Esson baarin toisesta pöydästä olan yli: "joo mutta jenkit on nopeampia myös mutkissa,ja koska ne on nopeampia sekä suoralla että mutkissa niin ne on ylivoimaisia" ja se on aivan yhtä pätevä lausunto kuin Eskonkin. Sillä erotuksella toki että varttimailista on Pertillä antaa faktaa jonka mukaan yksikään Porsche ei pysy jenkkien mukana ;)

        Takaisin toiseen asiaan,niin tuo Gemballa oli nyt siis kovinta viritystä mitä Porschen motista saa ulos(minkä voitte todistaa,tosin dynokäyrää en nähnyt tuostakaan yllätysyllätys :D), kai te huomaatte että sekin (oletetaan että olisi tosiaan 1000 hv hypoteettisesti,itse epäilen koska niin pieni moottori ja saksalainen vielä niin tuskin on/kestää ainakaan),mutta kai te silti osaatte sen verran matikkaa että tajuatte sen olevan yli puolet vähemmän kuin jenkit irrotteli dynolla todisteiden kanssa tuosta esittämästäni katulaillisesta Viperista?

        Eli nyrkkisääntö vahvistuu entisestään: se on karskisti sanoen aina puolet voimakkaampi jos sen antaa jenkkien suunniteltavaksi eikä niksmannien!

        Vain voittajat muistetaan:
        Porsche Major Wins and Championships


        1. World Championship of Makes, World Championship of Teams 14
        2. Endurance World Championship, Drivers' Rating 8
        3. MSA Supercar Series 3
        4. German Motor Racing Championship 6
        5. European Hill-Climb Championship 20
        6. Formula 1 World Championship (Drivers) 3 (McLaren with the Porsche engine designed and built for TAG)
        7. Formula 1 wins 25 (McLaren with the Porsche engine designed and built for TAG)
        8. Formula 1 wins 26 (Together with the race won in Rouen, 1962)
        9. Daytona (24 Hours) 18
        10. MSA Supercar Races (USA) 15
        11. Le Mans (24 Hours) 15
        12. Sebring (12 Hours) 17
        13. Targa Florio 11
        14. Monte Carlo Rally 4
        15. Paris-Dakar Rally 2


      • Tapastikos
        ..... kirjoitti:

        Jenkki on hitaampi radalla.

        Varttimaili onhan sekin rata, mutta siellä toyota jopa dominoi jenkkien joitain luokkia.

        Varttimaili on objektiivinen, mutta jos sitä pitää mittarina on metsässä.

        Monilla radoilla on ajettu jenkkejä v-8, turbolla tai ilman, v10 jne... silti kärjessä sitkeästi euro konstruktiot kuten porsche. Ja tehoiksi todellakin riittää maltillisemmat. Viritysasteeltaan monet gemballan rakentamat koneet ovat kovempia kuin esim tarjoilemasi katulaillinen yksittäinen viper. Silti niillä taotaan kilometrejä kuten muillakin porscheilla.

        juuri niin että monilla radoilla on ajettu paitsi euroilla myös jenkeillä,ja juuri jenkit ovat takoneet kovimmat ajat. Se on totta myös että varttimaili on objektiivisin tapa testata suorituskykyä ja siinä jenkit hallitsevat myös(väitän että toyotalla aika paljon vähemmän meriittejä siinä lajissa on kyse siviilipuolesta tai kisapuolesta sillä ihan heittoina että jo 60-luvulla ajettiin vakio Corveteilla alle 12 sekunnin aikoja ja kisapuolella kaikki ennätykset kovimmissa eli nopeimmissa luokissa on tehty jenkki V8-moottoreilla. Toisekseen toyotan vetäminen tähän on nyt surkuhupaisaa, Porschella ilmeisesti meriittejä ei senkään vertaa vartilla näemmä ;)

        Se että jossain autossa on korkeampi viritysaste ei edelleenkään tarkoita ammattilaisille mitään muuta kuin todennäköisempää keskeyttämisprosenttia.. Olen aiemminkin asian tiimoilta lausunut tämän kliseisen esimerkin: "Siinä on Nissan Sunny 1.3 litrasen(85 hv) turha itkeä paremman iskutilvauussihteensa/viritysasteensa perään kun varttimaililla tulee pataan sekuntikaupalla ja 180 metriä 400 metrin matkalla sille 7 litraselle (435 hv) Corvetelle"

        Noi on elämän tosiasioita, vaikka onkin kieltämättä pikkukivaa lueskella papereista hienoista viritysasteista ja konstruktioista,mutta kun käytännössä vaan voima ja suorituskyky ratkaisee niin sillon heitetään paperit Esson baarin roskikseen ;)


      • tietoa
        Tapastikos kirjoitti:

        juuri niin että monilla radoilla on ajettu paitsi euroilla myös jenkeillä,ja juuri jenkit ovat takoneet kovimmat ajat. Se on totta myös että varttimaili on objektiivisin tapa testata suorituskykyä ja siinä jenkit hallitsevat myös(väitän että toyotalla aika paljon vähemmän meriittejä siinä lajissa on kyse siviilipuolesta tai kisapuolesta sillä ihan heittoina että jo 60-luvulla ajettiin vakio Corveteilla alle 12 sekunnin aikoja ja kisapuolella kaikki ennätykset kovimmissa eli nopeimmissa luokissa on tehty jenkki V8-moottoreilla. Toisekseen toyotan vetäminen tähän on nyt surkuhupaisaa, Porschella ilmeisesti meriittejä ei senkään vertaa vartilla näemmä ;)

        Se että jossain autossa on korkeampi viritysaste ei edelleenkään tarkoita ammattilaisille mitään muuta kuin todennäköisempää keskeyttämisprosenttia.. Olen aiemminkin asian tiimoilta lausunut tämän kliseisen esimerkin: "Siinä on Nissan Sunny 1.3 litrasen(85 hv) turha itkeä paremman iskutilvauussihteensa/viritysasteensa perään kun varttimaililla tulee pataan sekuntikaupalla ja 180 metriä 400 metrin matkalla sille 7 litraselle (435 hv) Corvetelle"

        Noi on elämän tosiasioita, vaikka onkin kieltämättä pikkukivaa lueskella papereista hienoista viritysasteista ja konstruktioista,mutta kun käytännössä vaan voima ja suorituskyky ratkaisee niin sillon heitetään paperit Esson baarin roskikseen ;)

        Yhdelläkään täysin vakiolla kaupasta ostettavalla Corvetella ei ajettu varttimailia vakiorenkailla alle 12 sekunttiin 60-luvulla. Ihan sama paljon niissä oli tehoa. Se ettet tätä ymmärrä on surullista mutta minkäs teet.

        Toinen mitä et tunnu ymmärtävän on, että nopeimmissa kiihdytysluokissa moottorit on jenkki V8:ja koska ne on halpoja ja säännöt rajoittaa muut tyypit tehokkaasti pois. Mm. turboahtimet, elektroniset ruiskut jne. on kielletty. Autot on siis kivikautista tekniikkaa koska kaikki edistyksellinen on tarkkaan kielletty. Tällä ei ole mitään tekemistä kyseisen moottorikonstruktion ylivertaisuuden kanssa.


      • Turakainen
        Tapastikos kirjoitti:

        juuri niin että monilla radoilla on ajettu paitsi euroilla myös jenkeillä,ja juuri jenkit ovat takoneet kovimmat ajat. Se on totta myös että varttimaili on objektiivisin tapa testata suorituskykyä ja siinä jenkit hallitsevat myös(väitän että toyotalla aika paljon vähemmän meriittejä siinä lajissa on kyse siviilipuolesta tai kisapuolesta sillä ihan heittoina että jo 60-luvulla ajettiin vakio Corveteilla alle 12 sekunnin aikoja ja kisapuolella kaikki ennätykset kovimmissa eli nopeimmissa luokissa on tehty jenkki V8-moottoreilla. Toisekseen toyotan vetäminen tähän on nyt surkuhupaisaa, Porschella ilmeisesti meriittejä ei senkään vertaa vartilla näemmä ;)

        Se että jossain autossa on korkeampi viritysaste ei edelleenkään tarkoita ammattilaisille mitään muuta kuin todennäköisempää keskeyttämisprosenttia.. Olen aiemminkin asian tiimoilta lausunut tämän kliseisen esimerkin: "Siinä on Nissan Sunny 1.3 litrasen(85 hv) turha itkeä paremman iskutilvauussihteensa/viritysasteensa perään kun varttimaililla tulee pataan sekuntikaupalla ja 180 metriä 400 metrin matkalla sille 7 litraselle (435 hv) Corvetelle"

        Noi on elämän tosiasioita, vaikka onkin kieltämättä pikkukivaa lueskella papereista hienoista viritysasteista ja konstruktioista,mutta kun käytännössä vaan voima ja suorituskyky ratkaisee niin sillon heitetään paperit Esson baarin roskikseen ;)

        Millä vakio Corvetella ajettiin alle 12s aikoja
        varttimaililla 60-luvulla?
        Testit eivät saaneet millään, ainakaan L88:sta.

        Car Life 14.101
        Road&Track 14.1
        Hot Rod 13.56


      • niinpä;
        Turakainen kirjoitti:

        Millä vakio Corvetella ajettiin alle 12s aikoja
        varttimaililla 60-luvulla?
        Testit eivät saaneet millään, ainakaan L88:sta.

        Car Life 14.101
        Road&Track 14.1
        Hot Rod 13.56

        ellei se naurettava provoilija yritä vetää jotain vuoden '69 yksittäistä protoa, jota ei koskaan myyty ensimmäistäkään autoa... sillekin suoritusarvot on ihan hatusta ilman mitään mittauksia.

        Tapastikos on luuseri ;)


      • pukkaa
        Turakainen kirjoitti:

        Millä vakio Corvetella ajettiin alle 12s aikoja
        varttimaililla 60-luvulla?
        Testit eivät saaneet millään, ainakaan L88:sta.

        Car Life 14.101
        Road&Track 14.1
        Hot Rod 13.56

        tipatapalle: http://www.corvetteactioncenter.com/specs/l88/l88perf.html

        huomatkaa vielä 0-60 mph ajat... tehoja löytyy 500 SAE hepan hujakoilla, mutta eivät osanneet niitä suorityskyvyssä hyödyntää. Mitähän olisi ajat Porschen alustalla?


      • Turakainen
        pukkaa kirjoitti:

        tipatapalle: http://www.corvetteactioncenter.com/specs/l88/l88perf.html

        huomatkaa vielä 0-60 mph ajat... tehoja löytyy 500 SAE hepan hujakoilla, mutta eivät osanneet niitä suorityskyvyssä hyödyntää. Mitähän olisi ajat Porschen alustalla?

        Porschella oli 1966 906 2,0 220 hp 280 kmh
        1968-69 908 2,9 335 hp 320 kmh
        varttimailiajoista kukaan ei ollut kiinnostunut.
        porsche ajoi vain voitosta.


      • on se huippunopea
        pukkaa kirjoitti:

        tipatapalle: http://www.corvetteactioncenter.com/specs/l88/l88perf.html

        huomatkaa vielä 0-60 mph ajat... tehoja löytyy 500 SAE hepan hujakoilla, mutta eivät osanneet niitä suorityskyvyssä hyödyntää. Mitähän olisi ajat Porschen alustalla?

        '69 Corvette jota Tipitipi aina jaksaa hehkuttaa? 6.8 sekuntia 0-60mph, eli 7 sekuntia 0-100km/h?

        Otetaan tohon vertailuksi pari vuotta vanhempi Porsche:

        911 R 1967-68

        - 820 kilos
        - 270 Hp
        - 110 Hp/liter ( 2.5 liter engine)
        - top speed around 250-260 ( limited by the gearbox )
        - 0>100 km/h less than 5.0 seconds

        http://www.bomberonline.com/VBulletin/showthread.php?t=6574


      • Turakainen
        on se huippunopea kirjoitti:

        '69 Corvette jota Tipitipi aina jaksaa hehkuttaa? 6.8 sekuntia 0-60mph, eli 7 sekuntia 0-100km/h?

        Otetaan tohon vertailuksi pari vuotta vanhempi Porsche:

        911 R 1967-68

        - 820 kilos
        - 270 Hp
        - 110 Hp/liter ( 2.5 liter engine)
        - top speed around 250-260 ( limited by the gearbox )
        - 0>100 km/h less than 5.0 seconds

        http://www.bomberonline.com/VBulletin/showthread.php?t=6574

        Katsoitko linkkiä vähän alaspäin.
        Olipa vanhaa AC / Shelby autoa vähän kutiteltu.


      • toki
        Turakainen kirjoitti:

        Katsoitko linkkiä vähän alaspäin.
        Olipa vanhaa AC / Shelby autoa vähän kutiteltu.

        mutta Porsche pieksee sen huippunopeudessa.


      • Turakainen
        toki kirjoitti:

        mutta Porsche pieksee sen huippunopeudessa.

        No näinhän siinä usein käy.
        Jenkit kantaa aina kiloja nokalle ja alusta jää
        virittämättä.


      • Pecos Bill
        Turakainen kirjoitti:

        Vain voittajat muistetaan:
        Porsche Major Wins and Championships


        1. World Championship of Makes, World Championship of Teams 14
        2. Endurance World Championship, Drivers' Rating 8
        3. MSA Supercar Series 3
        4. German Motor Racing Championship 6
        5. European Hill-Climb Championship 20
        6. Formula 1 World Championship (Drivers) 3 (McLaren with the Porsche engine designed and built for TAG)
        7. Formula 1 wins 25 (McLaren with the Porsche engine designed and built for TAG)
        8. Formula 1 wins 26 (Together with the race won in Rouen, 1962)
        9. Daytona (24 Hours) 18
        10. MSA Supercar Races (USA) 15
        11. Le Mans (24 Hours) 15
        12. Sebring (12 Hours) 17
        13. Targa Florio 11
        14. Monte Carlo Rally 4
        15. Paris-Dakar Rally 2

        Siinä voi yrittää selitellä varttimailiaikoja paremman puutteessa...

        Tuota listaa kun tutkailee, niin tulee mieleen, että eipä taida olla kovinkaan monella merkillä vastaavanlaisia meriittejä. Tuskin millään muulla merkillä.

        Tapastikoshan aiemmin kylläkin kertoili että Corvetten kisamenestykset olisivat vertaansa vailla. Mutta kun alettiin asiasta keskustella, niin jostakin syystä hävisi koko kaveri vähäksi aikaa täältä palstalta.


      • milläään muulla
        Pecos Bill kirjoitti:

        Siinä voi yrittää selitellä varttimailiaikoja paremman puutteessa...

        Tuota listaa kun tutkailee, niin tulee mieleen, että eipä taida olla kovinkaan monella merkillä vastaavanlaisia meriittejä. Tuskin millään muulla merkillä.

        Tapastikoshan aiemmin kylläkin kertoili että Corvetten kisamenestykset olisivat vertaansa vailla. Mutta kun alettiin asiasta keskustella, niin jostakin syystä hävisi koko kaveri vähäksi aikaa täältä palstalta.

        merkillä kuin Porschella. Merkillä on nimittäin eniten voittoja plakkarissa koko autourheilun historiassa, kaikki luokat mukaanlukien.


      • .....
        Tapastikos kirjoitti:

        juuri niin että monilla radoilla on ajettu paitsi euroilla myös jenkeillä,ja juuri jenkit ovat takoneet kovimmat ajat. Se on totta myös että varttimaili on objektiivisin tapa testata suorituskykyä ja siinä jenkit hallitsevat myös(väitän että toyotalla aika paljon vähemmän meriittejä siinä lajissa on kyse siviilipuolesta tai kisapuolesta sillä ihan heittoina että jo 60-luvulla ajettiin vakio Corveteilla alle 12 sekunnin aikoja ja kisapuolella kaikki ennätykset kovimmissa eli nopeimmissa luokissa on tehty jenkki V8-moottoreilla. Toisekseen toyotan vetäminen tähän on nyt surkuhupaisaa, Porschella ilmeisesti meriittejä ei senkään vertaa vartilla näemmä ;)

        Se että jossain autossa on korkeampi viritysaste ei edelleenkään tarkoita ammattilaisille mitään muuta kuin todennäköisempää keskeyttämisprosenttia.. Olen aiemminkin asian tiimoilta lausunut tämän kliseisen esimerkin: "Siinä on Nissan Sunny 1.3 litrasen(85 hv) turha itkeä paremman iskutilvauussihteensa/viritysasteensa perään kun varttimaililla tulee pataan sekuntikaupalla ja 180 metriä 400 metrin matkalla sille 7 litraselle (435 hv) Corvetelle"

        Noi on elämän tosiasioita, vaikka onkin kieltämättä pikkukivaa lueskella papereista hienoista viritysasteista ja konstruktioista,mutta kun käytännössä vaan voima ja suorituskyky ratkaisee niin sillon heitetään paperit Esson baarin roskikseen ;)

        Sinun kliseinen esimerkki kertoo paljon esittäjästä: naurettava.

        Mitä tulee viriasteeseen ja kuutioihin, niin lähes poikkeuksetta moottorin koko on rajattu eri kilpa-auto sarjoissa. Jos halutaan voittaa on se käytännössä tehtävä korkea viritteiselle nopealla autolla kuin hitaalla matalaviritteisellä pulkalla. Hitaalla pääsee kyllä maaliin, mutta ei voittajana.


      • tuc

        Eihän noi Viperien koneet kestä edes vakiona, lapsellista pelleilyä tuollainen.

        Maailmalla ei taida montaa 100tkm ajettua Viperiä olla, ainakaan isolla rahalla remontoimatonta. Sen siitä saa, kun tehdään pikkumuksujen unelma-auto ilman asianmukaista osaamista.


      • Tapastikos
        ..... kirjoitti:

        Sinun kliseinen esimerkki kertoo paljon esittäjästä: naurettava.

        Mitä tulee viriasteeseen ja kuutioihin, niin lähes poikkeuksetta moottorin koko on rajattu eri kilpa-auto sarjoissa. Jos halutaan voittaa on se käytännössä tehtävä korkea viritteiselle nopealla autolla kuin hitaalla matalaviritteisellä pulkalla. Hitaalla pääsee kyllä maaliin, mutta ei voittajana.

        Myönnän että pieni korkeaviritteinen auto voi lyödä suuri moottorisen,mutta tosi matalaviritteisen auton.

        Mutta mitäs kun se suurimoottorinen onkin korkeaviritteinen,siihen loppu pikkumoottorin loru kun seinään kilpailutilanteessa kun tarvitaan raakaa suorituskykyä ;)

        Siksi amerikkalainen on aina lyönyt saksalaisen ja tulee aina lyömään! Tosin kuten olen todennut,sakut on ottaneet esimerkkiä jenkeistä onnistuneesti sillä siinä missä vielä 60-luvulla niksmanneilla 2 litranen oli jo suuri kone,niin nyt löytyy jo Mersultakin paljon isoja V8 malleja, että suunta on sakuillakin oikea vihdoinkin!


      • Tapastikos
        tuc kirjoitti:

        Eihän noi Viperien koneet kestä edes vakiona, lapsellista pelleilyä tuollainen.

        Maailmalla ei taida montaa 100tkm ajettua Viperiä olla, ainakaan isolla rahalla remontoimatonta. Sen siitä saa, kun tehdään pikkumuksujen unelma-auto ilman asianmukaista osaamista.

        arvasin että tähän mentiin kun ei enää muuta voida,eli heitellään Esson baarista sitten "joo mutta vaikka jenkit nyt onkin voimakkaampia,isompia ja nopeampia,niin ainakaan se Vaipperi ei kestä niin paljon kun Porsse,mää tiedän" :D

        Epätoivoista. Sitäpaitsi omien kokemuksieni ja tietojeni perusteella jenkkikoneet kestää selvästi enemmän kuin Porsche/niksmannit yleensä. Kun nuhapumppumaisen pienestä moottorista otetaan väkisin edes se puolet isojen voima jenkkiV8:ien tehosta,ne joutuvat niin kovalle rasitukselle etteivät oikein kestä kovin kauaa. Paljon ajetut Porschet ovatkin yleensä täydellisen moottoriremontin läpikäyneitä moneen kertaan.


      • .....
        Tapastikos kirjoitti:

        Myönnän että pieni korkeaviritteinen auto voi lyödä suuri moottorisen,mutta tosi matalaviritteisen auton.

        Mutta mitäs kun se suurimoottorinen onkin korkeaviritteinen,siihen loppu pikkumoottorin loru kun seinään kilpailutilanteessa kun tarvitaan raakaa suorituskykyä ;)

        Siksi amerikkalainen on aina lyönyt saksalaisen ja tulee aina lyömään! Tosin kuten olen todennut,sakut on ottaneet esimerkkiä jenkeistä onnistuneesti sillä siinä missä vielä 60-luvulla niksmanneilla 2 litranen oli jo suuri kone,niin nyt löytyy jo Mersultakin paljon isoja V8 malleja, että suunta on sakuillakin oikea vihdoinkin!

        Sama leikki näköjään jatkuu. En halua lähteä linjallesi, "entäs jos se pieni onkin vielä korkeaviritteisempi?". Entäs entäs? Entäs kun porsche on ottanut niitä voittoja?

        Anyway lähes poikkeuksetta kilpaluokissa on säännöissä rajoituksia kuutiotilavuuden jne.. suhteen, joten korkeaviritteisiä on rakennettava.

        Etpä ole juuri kärryillä nykymenosta tai historiasta.


      • ;-D
        Tapastikos kirjoitti:

        arvasin että tähän mentiin kun ei enää muuta voida,eli heitellään Esson baarista sitten "joo mutta vaikka jenkit nyt onkin voimakkaampia,isompia ja nopeampia,niin ainakaan se Vaipperi ei kestä niin paljon kun Porsse,mää tiedän" :D

        Epätoivoista. Sitäpaitsi omien kokemuksieni ja tietojeni perusteella jenkkikoneet kestää selvästi enemmän kuin Porsche/niksmannit yleensä. Kun nuhapumppumaisen pienestä moottorista otetaan väkisin edes se puolet isojen voima jenkkiV8:ien tehosta,ne joutuvat niin kovalle rasitukselle etteivät oikein kestä kovin kauaa. Paljon ajetut Porschet ovatkin yleensä täydellisen moottoriremontin läpikäyneitä moneen kertaan.

        Pitihän sun ääliösäälityksen tulla tietenkin tulla taas purkamaan tyhmyyttäs...

        Aniharva jaksaa olla jatkuvasti korjailemassa sun naurettavan harhaisia ja valheellisia virheitäs, joita esiintyy jokaikisessä lauseessas.
        Olet nolo luuseri!


      • Tapastikos
        ..... kirjoitti:

        Sama leikki näköjään jatkuu. En halua lähteä linjallesi, "entäs jos se pieni onkin vielä korkeaviritteisempi?". Entäs entäs? Entäs kun porsche on ottanut niitä voittoja?

        Anyway lähes poikkeuksetta kilpaluokissa on säännöissä rajoituksia kuutiotilavuuden jne.. suhteen, joten korkeaviritteisiä on rakennettava.

        Etpä ole juuri kärryillä nykymenosta tai historiasta.

        Koska Porsche-leirin keskuudessa keskustelun taso on taas palaamassa suvanovaiheeseen jossa argumentit on mallia "sä et tiedä mitään,mee kotiis jenkit on paskoja,tää on taas tapaskaa, oot luuserinössö" niin olisikohan paikallaan taas jos jääväisin itseni taas määräajaksi keskustelusta.

        Tuntuu vähän ikävältä, suoraansanottuna, kun itse perustelee kantansa faktoihin ja todisteiden kera (varttimailiajoista rataennätysten kautta tehtaan tehoilmoituksiin ja videotaltiointeihin dynotesteistä) ja yrittää pysyä asiallisella linjalla,niin sitten vastapuoli heittelee mitä sylki suuhun tuo ilman minkäänlaista evidenssia juttujensa pohjaksi edes..

        Kiitos asiallisuutta pyydän! Pecos Billille Porschemiehistä tunnustusta sivistyneestä käytöksestä dialogeissa, sellaisen henkilön kanssa jolla on näkemyksiä ja joskus edes perusteluita väitteilleen on jo selvästi innovatiivisempaa keskustella.


      • tässä hauskaa
        Tapastikos kirjoitti:

        Koska Porsche-leirin keskuudessa keskustelun taso on taas palaamassa suvanovaiheeseen jossa argumentit on mallia "sä et tiedä mitään,mee kotiis jenkit on paskoja,tää on taas tapaskaa, oot luuserinössö" niin olisikohan paikallaan taas jos jääväisin itseni taas määräajaksi keskustelusta.

        Tuntuu vähän ikävältä, suoraansanottuna, kun itse perustelee kantansa faktoihin ja todisteiden kera (varttimailiajoista rataennätysten kautta tehtaan tehoilmoituksiin ja videotaltiointeihin dynotesteistä) ja yrittää pysyä asiallisella linjalla,niin sitten vastapuoli heittelee mitä sylki suuhun tuo ilman minkäänlaista evidenssia juttujensa pohjaksi edes..

        Kiitos asiallisuutta pyydän! Pecos Billille Porschemiehistä tunnustusta sivistyneestä käytöksestä dialogeissa, sellaisen henkilön kanssa jolla on näkemyksiä ja joskus edes perusteluita väitteilleen on jo selvästi innovatiivisempaa keskustella.

        on kun sinä et muusta osaa täällä puhuakkaan kuin varttimailista ja moottoritehoista! Samaa tahkoa kierrät aina vaan uudella otsikolla. Ties kuinka monesti täällä on myönnetty se, että jenkit on nopeita ~400 metrin repäisyssä, mutta kun Porschen omistajat odottavat autoltaan hiukan enemmän!

        Se mitä se enemmän tarkoittaa avautuu kun käy Porschella ajamassa. Se on sitä laadun tuntua! Ei muovia ohjaamossa, ei nitinöitä, loogisesti toimiva alusta (uusi C6 corvette alkaa olla jyvällä), suorityskykyä (mallistosta löytyy nopeita ja pirun nopeita autoja), boxer koneen ääni...

        Corvetessa on omat hyvät puolensa, mutta kun Corvette ei tällä haavaa tarjoa mitään parempaa Porscheen nähden kuin 2-3 litraa suuremman moottorin! Suorituskyvyssä tehokkaimpien mallien kohdalla ollaan aika tasoissa, samaten radalla ruvetaan nykyään menemään tasatahtiin (huom! vasta nykyisen C6 mallin myötä!), mutta viimeistelyssä Corvette laahaa edelleen jäljessä! Toki hintaakin on puolet, mutta sille joka Porschen haluaa niin en usko, että Corvette on edes todellinen vaihtoehto!


      • tuc
        Tapastikos kirjoitti:

        arvasin että tähän mentiin kun ei enää muuta voida,eli heitellään Esson baarista sitten "joo mutta vaikka jenkit nyt onkin voimakkaampia,isompia ja nopeampia,niin ainakaan se Vaipperi ei kestä niin paljon kun Porsse,mää tiedän" :D

        Epätoivoista. Sitäpaitsi omien kokemuksieni ja tietojeni perusteella jenkkikoneet kestää selvästi enemmän kuin Porsche/niksmannit yleensä. Kun nuhapumppumaisen pienestä moottorista otetaan väkisin edes se puolet isojen voima jenkkiV8:ien tehosta,ne joutuvat niin kovalle rasitukselle etteivät oikein kestä kovin kauaa. Paljon ajetut Porschet ovatkin yleensä täydellisen moottoriremontin läpikäyneitä moneen kertaan.

        eBayssa tai Mobilessa en nähnyt YHTÄÄN Viperiä, jolla olisi ajettu edes 100tkm. Aika omituista, että jokaisen yksilön ajot rajoittuvat pariin reissuun kesässä, mutta tähän lienee syitäkin:

        - Viperin ajo-ominaisuudet ovat ainakin 5th Gearin testaajien mielestä surkeat, eivät löytäneet autosta mitään muutakaan hyvää. Corvette on sentään radalla käyttökelpoinen, vaikka täysi kivireki onkin.

        - Käyttäjäkertomukset kertovat kylmää faktaa http://www.carsurvey.org/review_1302.html
        http://www.carsurvey.org/review_17636.html

        Porsche 911 on vuodesta toiseen luotetuimpien autojen listalla. Ei ole mitään lasikuituisia muoviautoja... jokainen ostaa mitä tykkää, mutta kyllä laatua haluavat ostavat saksalaisen (tai luotettavaa haluava japanilaisen). Onneksi tätä menoa kohta kaikki jenkkien autofirmat menevät nurin, ei tarvitse katsoa enää meksikon Julion kasaamia viritelmiä. Toisaalta Euroopassa noita jenkkejä ei muutenkaan paljoa ole... ja miksi olisikaan, kun samalla rahalla on tarjolla samantehoisia autoja, joissa on tyyliä ja luotettavuutta!

        Eurooppalaisten automaku on jumalan kiitos erilainen kuin Texasin sikafarmarin.


      • tapaskan jauhamista...
        Tapastikos kirjoitti:

        arvasin että tähän mentiin kun ei enää muuta voida,eli heitellään Esson baarista sitten "joo mutta vaikka jenkit nyt onkin voimakkaampia,isompia ja nopeampia,niin ainakaan se Vaipperi ei kestä niin paljon kun Porsse,mää tiedän" :D

        Epätoivoista. Sitäpaitsi omien kokemuksieni ja tietojeni perusteella jenkkikoneet kestää selvästi enemmän kuin Porsche/niksmannit yleensä. Kun nuhapumppumaisen pienestä moottorista otetaan väkisin edes se puolet isojen voima jenkkiV8:ien tehosta,ne joutuvat niin kovalle rasitukselle etteivät oikein kestä kovin kauaa. Paljon ajetut Porschet ovatkin yleensä täydellisen moottoriremontin läpikäyneitä moneen kertaan.

        "Paljon ajetut Porschet ovatkin yleensä täydellisen moottoriremontin läpikäyneitä moneen kertaan."

        Taas tulee "tietoa" joka ei nojaa todellisuuteen. Porsche on jatkuvasti luotettavimpien autojen joukossa kaikkien tilastojen mukaan.


      • lol
        Tapastikos kirjoitti:

        Koska Porsche-leirin keskuudessa keskustelun taso on taas palaamassa suvanovaiheeseen jossa argumentit on mallia "sä et tiedä mitään,mee kotiis jenkit on paskoja,tää on taas tapaskaa, oot luuserinössö" niin olisikohan paikallaan taas jos jääväisin itseni taas määräajaksi keskustelusta.

        Tuntuu vähän ikävältä, suoraansanottuna, kun itse perustelee kantansa faktoihin ja todisteiden kera (varttimailiajoista rataennätysten kautta tehtaan tehoilmoituksiin ja videotaltiointeihin dynotesteistä) ja yrittää pysyä asiallisella linjalla,niin sitten vastapuoli heittelee mitä sylki suuhun tuo ilman minkäänlaista evidenssia juttujensa pohjaksi edes..

        Kiitos asiallisuutta pyydän! Pecos Billille Porschemiehistä tunnustusta sivistyneestä käytöksestä dialogeissa, sellaisen henkilön kanssa jolla on näkemyksiä ja joskus edes perusteluita väitteilleen on jo selvästi innovatiivisempaa keskustella.

        Menee jo aina vaan villimmäksi. =)

        Olet kyllä melkoinen!


      • ei oo
        Tapastikos kirjoitti:

        arvasin että tähän mentiin kun ei enää muuta voida,eli heitellään Esson baarista sitten "joo mutta vaikka jenkit nyt onkin voimakkaampia,isompia ja nopeampia,niin ainakaan se Vaipperi ei kestä niin paljon kun Porsse,mää tiedän" :D

        Epätoivoista. Sitäpaitsi omien kokemuksieni ja tietojeni perusteella jenkkikoneet kestää selvästi enemmän kuin Porsche/niksmannit yleensä. Kun nuhapumppumaisen pienestä moottorista otetaan väkisin edes se puolet isojen voima jenkkiV8:ien tehosta,ne joutuvat niin kovalle rasitukselle etteivät oikein kestä kovin kauaa. Paljon ajetut Porschet ovatkin yleensä täydellisen moottoriremontin läpikäyneitä moneen kertaan.

        autoista mitään käsitystä! Oletko oikeasti joku pelle?


      • jkr
        Tapastikos kirjoitti:

        arvasin että tähän mentiin kun ei enää muuta voida,eli heitellään Esson baarista sitten "joo mutta vaikka jenkit nyt onkin voimakkaampia,isompia ja nopeampia,niin ainakaan se Vaipperi ei kestä niin paljon kun Porsse,mää tiedän" :D

        Epätoivoista. Sitäpaitsi omien kokemuksieni ja tietojeni perusteella jenkkikoneet kestää selvästi enemmän kuin Porsche/niksmannit yleensä. Kun nuhapumppumaisen pienestä moottorista otetaan väkisin edes se puolet isojen voima jenkkiV8:ien tehosta,ne joutuvat niin kovalle rasitukselle etteivät oikein kestä kovin kauaa. Paljon ajetut Porschet ovatkin yleensä täydellisen moottoriremontin läpikäyneitä moneen kertaan.

        On niin monta syytä ihmetellä, että miksi corvetessa vielä roikutetaan keulalla kasia. Lähinnä kysymyksessä lienee imago asiat, sillä melkein mikä tahansa muu konstruktio olisi parempi moottoriteknisesti esim viperin v10, jonka tehottomuutta taas voi ihmetellä vs pienempi porschen v10.


    • Mitsubishi Colt 1.2

      Nämähän ovat vaan autoja.. Mitä sitten jos on 2000 tai 40 hv?

      • 1,2l

        autojahan nämä ovat... itselläni on peltoautona opel kadett d 1,2 litrainen ja rekisteriotteen mukaan 53 hevosvoimaa... ja mitsubishi coltkin on hyvä auto ajaa 1,2 litraisella koneellakin, kaverilla on sellainen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2782
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      253
      2749
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      66
      2382
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      206
      1875
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1338
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1275
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      49
      1245
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      158
      1142
    Aihe