Ostin tässä päivänä muutmana pari kaalikäärylettä. Näyttivät herkulliselta, mutta jo oli siihenkin jauhelihan sekaan tungettu valkosipulia. En ymmärrä, miksi sitä pitää joka paikkaan pistää. Kuten huomasitte--En todellakaan pidä siitä. Sekin on taas sama juttu kuin esim: Kun joku rupeaa laskettelemaan, niin koko kansan pitää lasketella, kun joku laajentaa kaikkien pitää laajentaa j.n.e. Nyt kaikkien (vähintään) pitäisi syödä valkosipulia. En voi ostaa enää valmisruokia, on vain tehtävä itse. Jos ei suoranaisesti valkosipulia ole niin ainakin sellaista maustetta, jossa sitä on.
Tykkääkö koko Suomen kansa valkosipulista vai saanko kenties seuraa linjalle "Ei kiitos".
Valkosipuli, tykkäätkö?
24
4717
Vastaukset
- tykkään
Veli mies ei tuu edes pihaan jos hän saa tuoksun sipuli tai ei missään mimessä valkosipuli tuoksu,et silleen
- minä vain
tykkään valkosipulista! Jos joku valittaa hajusta, kysyn haiseeko tupakoija paremmalle.
- soilike
Nyt onkin saatavana sellanen maustepurkki, jossa on myös mylly.
Jauhan sillä valkosipukia runsaasti ja nautin
Perheemme pienet eivät sitä huomanneet, ennen kuin jätin pois
Kun tehdään yhdessä jauhelihakastiketta, maistamme monta kertaa
Paa vähän lisää pippuria, nyt valkosipulia, hiukan kermaa.
Maistikaisten jälkeen ei jää pajon enää tarjottavaa
Joka kerta saamme aivan erilaisen makuelämyksen - Laritsa M
En nyt ihan pakostakaan, mutta huomasin, että pomon hengitys ei haise enää niin kammottavalle, kun itsekin syön valkosipulia.
- vaarivaari ek
Jätä maito ja -ruoka pois. Jostakin syystä maito saa hengityksen haisemaan pahemmalle valkosipuliaterian jälkeen.
"Madrid haisee valkosipulille" Kommentoi Beckhamin laulajavaimokin. vaarivaari ek kirjoitti:
Jätä maito ja -ruoka pois. Jostakin syystä maito saa hengityksen haisemaan pahemmalle valkosipuliaterian jälkeen.
"Madrid haisee valkosipulille" Kommentoi Beckhamin laulajavaimokin.Eräs kreikkalainen ystäväni neuvoi että jos syö yhden banaanin niin se neutralisoi valkosipulin hajuista hengitystä.
- ii-li
MdK-MdK kirjoitti:
Eräs kreikkalainen ystäväni neuvoi että jos syö yhden banaanin niin se neutralisoi valkosipulin hajuista hengitystä.
...että persiljan syöminen ajaa saman asian. Minulla on kyllä sellainen tunne, ettei kumpikaan taika tehoa. Valkosipulin hajuhan tulee ulos ihostakin.
Onneksi nykyisin suhtaudutaan valkosipulin hajuun tyynemmin kuin ennen. Siitäkin huolimatta, ettei kukaan voi nimittää valkosipulin kyllästämän hengityksen hajua hyväksi tuoksuksi. - Laritsa M
ii-li kirjoitti:
...että persiljan syöminen ajaa saman asian. Minulla on kyllä sellainen tunne, ettei kumpikaan taika tehoa. Valkosipulin hajuhan tulee ulos ihostakin.
Onneksi nykyisin suhtaudutaan valkosipulin hajuun tyynemmin kuin ennen. Siitäkin huolimatta, ettei kukaan voi nimittää valkosipulin kyllästämän hengityksen hajua hyväksi tuoksuksi.Saadakseen päivittäisen raudantarpeensa tyydytetyksi pelkällä persiljalla, ihmisen tulisi sitä syödä n. heinäladollisen verran joka päivä.
- Mitä herkkua!
Perjantaisin syömme iltasella valkosipulia näin:
sämpylä halkaistaan sipaistaan rasvaa ja päälle levitetään murskattua valkosipulia ja juustoviipaleita (käytän Kadettia mieheni Pohjanpoikaa) ja sitten se 25 sekuntia mikrossa täydellä teholla. Tämän jälkeen laitetaan jäädhykkeeksi tomaattiviipaleita ja vihdoin ja viimein herkkua poskoon. Siinä menee 2-3 kokonaista ykskyntistä valkosipulia. Onpahan hyvää!- ii-li
Ihan samanlaista nautintoa minäkin aikoinani harrastin perjantaisin vain sillä erolla, että en pannut leipää mikroon ja käytin valkosipulia ohuina viipaleina leivän ja juuston välissä.
Kuvittelin aina, että kun sitä syö perjantaina, niin voi rauhassa mennä työhön maanantaina. - Kuvittelin niin aina siihen kertaan asti, kunnes kerrana maanantaina palaverissä joku huusi: "Mistä tämä helvetillinen valkosipulin haju tulee?" Silloin tajusin, ettei kaksi vuorokauttakaan riitä haihduttamaan sitä hajua, joka raa'alla valkosipulilla mässäilystä tulee.
Meidän nuoruudessamme valkosipulia käytettiin hyvin niukasti, eikä ikäluokkamme ehkä ole aina tottunut siihen. Valkosipulin inhoajatkin saattavat pitää maukkaana sellaista ruokaa, jossa on hiukan valkosipulia, jos eivät tiedä sitä. On ihan turha kiusata ihmisiä sillä, että panee liikaa valkosipulia ruokaan, jos tietää, etteivät syöjät pidä siitä.
Helsingissä on ravintola, jossa kaikkiin ruokiin käytetään valkosipulia, jopa ravintolan nimi viittaa siihen. Siellä on hyvää ruokaa, sillä siellä osataan käyttää valkosipulia oikein eli sopivasti. (Itse asiassa en ole ihan varma siitä onko "oikein" puristaa valkosipulia olueen. Ei se hyvää ainakaan ole. Muistaaksen siellä saa myös jäätelöä, jossa on valkosipulia. Sitä en sentään ole tohtinut maistaa.)
- mmm-mm-M
Kun kaalipataan silppuaa valkosipulia ja antaa padan hautua ihanasti, niin mikään ei ole parempaa.
En tiedä kääryleitä, siinähän sipuli on täytteessä. Parasta mitä tiedän on kaikki mikä maistuu valkosipulille!
Valkosipulijuustot mm. Tanskasta saa valkosipulilla maustettua maksapasteijaa, mutta ei täältä Ruotsista. Olen ratkaissut pulman niin että sirottelen valkosipulimaustetta maksapasteijavoileivän päälle, mmmm! Ostan erikoismaustetta Skoonesta sellaisiin ruokiin missä en voi käyttää tuoretta valkosipulia.
Ostan myös marinoituja valkosipulin kynsiä. Viikonloppuisin on valkosipupuliorgiat!terveellistä. Se korostaa mielestäni ruoan omaa hyvää aromia vähemmän käytettynä ja runsaammin annosteltuna antaa sille oman makunsa. En silti pakottaisi kaikkia syömään sitä, vaikka olenkin hyvilläni, että kaikki ystäväni pitävät valkosipulista.
En pitänyt valkosipulin mausta jäätelössä enkä oluessa, kun maistoin niitä Valkosipulimarkkinoilla.Täällä Ruotsissa asuvat vanhemmat siirtolaiset ovat kertoneet että heidän täällä ensimmäisiä vuosia asuessaan piti valkosipulit ostaa apteekista, samoin muutkin maustetarkoituksiin käytetyt kasvit! Niin harvinaista oli valkosipulien ja muiden yrttien käyttö.
Siirtolaisten mukana on tullut aivan uusi ruokakulttuuri. Kyllä nykyään löytää mitä vaan kaupoista, varsinkin siirtolaisten omista liikkeistä.
Ravintoloitakin on joka maailman kolkasta.
Hyvähän se on että voi tutustua eri ruokakulttuureihin ennenkuin lähtee esim. jollekin kaukomatkalle, niin tietää minkälaista ruokaa on odotettavissa.
...käytettynä, tykkään.
Suhde valkosipuliin on vaihdellut vuosien myötä. Teini-ikäisenä inhosin erästä muuten mukavaa ihmistä tuon ympärillään leijuvan ainaisen tuoksun vuoksi. Nykyisinkin tiedän, milloin alemman kerroksen väki on käyttänyt hissiä :)
Sittemmin muuan kauppaliike alkoi paistaa valkosipulipatonkeja, joita en voinut vastustaa. Alkuun en tosin tiennytkään tuoksun tulevan kyseisestä lähteestä.
Vauvaikäisen lapsenlapsen nuhaoireita hoidettiin kaksien sukkien väliin piilotetulla valkosipulinkynnellä. Enpä osaa kuvitella, miten tuo mielikuva tuoksusta yhdistyneenä tukalaan oloon häneen myöhemmin vaikuttaa.
Vielä; ostin kerran torilta tuoreen valkosipuliletin, joka oli vietävä viikoiksi parvekkeelle tuulettumaan, se tosiaan huumasi.
Nykyisinhän uutetta saa tehdasvalmisteisina kapseleina ym. Silloin tuoksu ei niin tule läpi.
Mahtanevatko tehota myös vampyyrilegendoihin? :)Ensimmäinen tutustuminen valkosipulin makuun oli jahtimakkara 50-60-luvulla. En tiedä, vieläkö sitä mahdetaan myydä tai valmistaa, ehkä toisella nimellä? Ihastuin heti valkosipulin makuun ja tänään olen suurkuluttaja, kun ei tarvitse enää välittää lemahtaako maanantaisin valkosipulille :)
- Katleija
Vanhemmiten aistit heikkenee, kuten maku- ja hajuaistikin. Mutta kun maanantaiaamun ruuhkabussissa nenääsi tulvahtaa mojova hajusekoitus, jossa hikisen toppapuseron, pesemättömien farkkujen, vanhan viinan, tupakan ja valkosipulin tuoksut ovat toisiinsa sekoittuneet, huomaat ainakin hajuaistisi vielä toimivan.
Katleija kirjoitti:
Vanhemmiten aistit heikkenee, kuten maku- ja hajuaistikin. Mutta kun maanantaiaamun ruuhkabussissa nenääsi tulvahtaa mojova hajusekoitus, jossa hikisen toppapuseron, pesemättömien farkkujen, vanhan viinan, tupakan ja valkosipulin tuoksut ovat toisiinsa sekoittuneet, huomaat ainakin hajuaistisi vielä toimivan.
Lainasin äskettäin erään kirjan kirjastosta. Se oli nähtävästi ollut pitemmän aikaa lainassa jollakin tupakoitsijalla, koska kirja haisi niin pahalle että sen hajun tunsi pitkän matkan päästä. Kirja jäi lukematta. Laitoin sen muovipussiin ja vein sen ulkovarastoon odottelemaan palautusta. :)
Hajuaisti siis vielä toimii.- uzma-m
MdK-MdK kirjoitti:
Lainasin äskettäin erään kirjan kirjastosta. Se oli nähtävästi ollut pitemmän aikaa lainassa jollakin tupakoitsijalla, koska kirja haisi niin pahalle että sen hajun tunsi pitkän matkan päästä. Kirja jäi lukematta. Laitoin sen muovipussiin ja vein sen ulkovarastoon odottelemaan palautusta. :)
Hajuaisti siis vielä toimii.olen ihmetellen lukenut naita viesteja valkosipulin hajusta,me kaytamme sita ainakin koko sipulu paivassa,mutta ei kenenkaan ihosta tule hajua,eika keittiossakaan ole, mutta me kaytammekin sita carryen valmistamiseen ainakin tunnin keittaminen ehka se poistaa hajun,ei me sita raakana kayteta.
- Katleija
uzma-m kirjoitti:
olen ihmetellen lukenut naita viesteja valkosipulin hajusta,me kaytamme sita ainakin koko sipulu paivassa,mutta ei kenenkaan ihosta tule hajua,eika keittiossakaan ole, mutta me kaytammekin sita carryen valmistamiseen ainakin tunnin keittaminen ehka se poistaa hajun,ei me sita raakana kayteta.
Onko muutkin sanoneet, ettei teillä tunnu valkosipulin tuoksua. Jos käyttää joka päivä,niin Se on selvää ettei sitä itse enää tunnekaan.
Keittiössä ruoan valmistuksessa tuo tuoksuhan on veden kielelle saava. uzma-m kirjoitti:
olen ihmetellen lukenut naita viesteja valkosipulin hajusta,me kaytamme sita ainakin koko sipulu paivassa,mutta ei kenenkaan ihosta tule hajua,eika keittiossakaan ole, mutta me kaytammekin sita carryen valmistamiseen ainakin tunnin keittaminen ehka se poistaa hajun,ei me sita raakana kayteta.
Ostan kokonaisia valkosipulin kynsiä marinaadissa! Vaarallisen hyvää! Tuoreita valkosipulia käytän päivittäin ruoan laitossa, sitäpaitsi kuivattua valkosipulia italialaisessa mausteseoksessa, jota täällä saa ainoastaan taiteiljapari Lena ja Gösta Linderholmin myymälöistä.
En itse tunne valkosipulin hajua eikä se minua haittaa, mutta työvuosien aikana söin valkosipulia vaan perjantai-iltaisin, että hajut haihtuvat maanantaihin mennessä, eikä häiritse herkkänenäisiä.
- Annukka
Kyllä meillä syödään paljon valkosipulia, Laitan sitä kaikkiin uunipaisteihin, varsinkin lammaspata vaatii jo 5-6 kynttä. Myös lihapullataikinaan uppoaa monta kynttä. En ole huomannut mitään haju haittoja,päin vastoin hyvällehän se tuoksuu. Raakana en enää syö sitä,
maku on liian voimakasta. Ensikuussa alkaa olla taas aika istuttaa valkosipulia. Se on täällä päin talvi kasvi ja kasvaa yhtä kauan kuin Baby,
siis 9 kk. Tuolla takapihalla on pari pitkää penkkiä johon mahtuu n.100 kynttä, siitä meille riittää koko vuodeksi ja parille naapurille myös.- Iltamyöhä
siis syö valkosipulia mielellään, paitsi minä. Yksikään sitä vastustava henkilö ei ole vastannut. Kiitos Teille, jotka vastasitte. Saattaa olla niin, että minunkin on pakko jossain vaiheessa oppia syömään sitä. Terveysvaikutuksista sanoisin kuitenkin, että olen (ONNEKSENI) ollut terveempi kuin yksikään valkosipulia syövistä ystävistäni flunssaa ajatellen. Mihin perustunee sen terveysvaikutukset?
- isoäiti**
Äidilläni kasvoi aina valkosipulia pienessä puutarhassamme.
Joskus sitä tuli niin runsaasti, että äiti myi sitä kaupungin hotelliin.
Makkaratehdas oli myös halukas ostaja.
Kallista se oli silloin 50-luvulla.
Sipuli oli kooltaan pientä ja hyvin voimakasta.
Nyt on markkinoille tullut miedompia ja suurempia sipulilajikkeita.
Olen tottunut makuun jo lapsesta ja käytän sitä melkoisesti.
Kynnet voi valmistaa myös uunissa kokonaisina ja
kuorimattomina öljyllä valeltuina ja ripaus suolaa niskaan.
Näin valmistettuna voimakkuus häviää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a667434Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?
Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�2386297Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,834602Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K1083822Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut673076Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii742976Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1272662SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het342108Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan621947Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä
Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii2571873