Liikenneministeriö harkitsee suurimpien sallittujen tienopeuksien muuttamista. Malliksi on otettu Tanska, ja sen mukaan yleisrajoitus pudotettaisiin nykyisestä 80:stä 70 kilometriin tunnissa.
Moottoriteillä suurin sallittu nopeus sen sijaan nostettaisiin 130 kilometriin tunnissa. Nopeusvalvonta tapahtuisi peltipoliisien eli kameravalvonnan avulla.
Kaikki uudet ajatukset liikenneturvallisuuden kohentamiseksi ovat tutkimisen ja kehittelyn arvoisia. Nyt kaavaillut uudistukset tuntuvat kuitenkin sen verran vähäisiltä, että ne on kysenalaistettava jo suunnitelmavaiheessa.
Jokainen suomen päästä päähän tai vaikkapa vain puoleen väliin ajanut tietää, että jo 80 kilometrin yleisnopeus on köröttelyä. Jos siitä otetaan vielä pois kymmenen kilometriä tunnissa, niin matkanteko menee jo mateluksi.
Moottoriteiden ylimmän nopeuden kohottaminen ei taas kovin suuresti tilannetta muuttaisi, sillä monille autoilijoille riittää jo nyt 120 kilometrin tuntinopeus mainiosti.
Mahdolliset muutokset sisältyvät liikenneministeriön laajaan turvallisuusohjelmaan. Ministeriön tarkoituksena on selvittää myös tiekohtaisten rajoitusten muutostarpeet. Ne perustuvat liikennemääriin ja muuttuviin olosuhteisiin.
Tilastojen mukaan Suomen tieliikenteessä kuoli viime vuonna 366 henkilöä ei keskimäärin yksi henkilö päivässä. Loukkaantuneiden määräkin nousee vuoden mittaan noin 9000:een eli 25-30 henkilöön päivässä.
Tilasto on koruton, mutta nyt kaavailtu autolla liikkumisen nopeuden hidastaminen tilastoa tuskin suuresti muuttaisi. Pikemminkin 70 kilometrin yleisnopeus koettaisiin autoilijoiden kiusaamiseksi etenkin siellä, missä liikenne on vähäistä, tiet erinomaisessa kunnossa ja matkan pitäisi taittua.
Nopeusrajoituksien rukkaamista tärkeämpää olisi pyrkiä muuten lisäämään teiden turvallisuutta. Se tapahtuu parhaiten tiestön kuntoa kohentamalla ja teiden varsien kasvustoa karsimalla. Se olisi omiaan muun muassa ehkäisemään ja vähentämään hirvikolareiden määrää.
Mikään ei silti estä kokeilemasta nyt kaavailtuja hitaampia nopeuksia tarkoituksiin sopivilla tienpätkillä.
Yleinen 70 kilometrin tuntinopeus on sen sijaan pitkien etäisyyksien ja enimmäkseen hyväkuntoisten teiden maassa kohtuuton.
Nopeusrajoituksien muutosta järkevämpää on yleisen liikennekurin kohentaminen ja teiden parantaminen siellä, missä siihen tarvetta ilmenee.
Tähän suuntaan voidaan edetä paitsi valvonnan tehostamisella myös valistusta lisäämällä
Nopeusrajoitukset teiden mukaan
10
738
Vastaukset
- periksi ei anneta
Ja kokeilu on aloitettava etelän vilkkaasti liikennöidyillä pääväylillä Turku-Lahti-Kotka linjan eteläpuolella. Siinä näkevät päättäjät oikein konkreettisesti ja läheltä rajoituksen vaikutuksen.
- Auto--Antero
Äijälä kopioinut tekstin jostain! Eipä kuulosta omalta tyyliltä...
Asiaa!
Pikemminkin rajoituksia tulisi nostaa kautta linjan, jotta nysväritin uskaltaisivat polkea enemmän..- ÄIJÄLÄ
Ei varmaan kuulostakkaan, sillä päätin muuttaa hiukan tyyliä sallivampaan suuntaan.
Olen jo huomannut, ettei tavanomainen tyylini oikein sytytä.
Jospa nyt päästäisiin läheemäs yhteisymmärrystä. No nostetaan sitten rajoituksia, mutta vastineeksi toivon liikennekäyttäytymiseen kohteliaisuutta, aivan kuten Sinivilkku on täällä meitä monta kertaa neuvonut tekemään.
Elikkä hymyä huuleen, annan kohteliaasti tietä ja vilkutan kiitokseksi. - Kanssa-autoilija
Muuta Saksaan.
- taida rajoituksia
ne on vaan varovaisia (ajavat kumminkin sitä samaa vauhtiansa). Ei kyllä rajoituksia katso sen kummemmin kusipäät kaaharitkaan (mulle kusipää on kaahari, sulle ehkä nysväri).
- nopeammin!
ÄIJÄLÄ kirjoitti:
Ei varmaan kuulostakkaan, sillä päätin muuttaa hiukan tyyliä sallivampaan suuntaan.
Olen jo huomannut, ettei tavanomainen tyylini oikein sytytä.
Jospa nyt päästäisiin läheemäs yhteisymmärrystä. No nostetaan sitten rajoituksia, mutta vastineeksi toivon liikennekäyttäytymiseen kohteliaisuutta, aivan kuten Sinivilkku on täällä meitä monta kertaa neuvonut tekemään.
Elikkä hymyä huuleen, annan kohteliaasti tietä ja vilkutan kiitokseksi.Ei tanskassa laskettu ainoatakaan nopeusrajoitusta vaan niitä nostettiin kautta linjan ylöspäin!!!!!!!
vastineeksi lisää poliiseja ja valistusta!!!
kyllä kaikki sen tietää mitä matelu tien päällä aiheuttaa,turhautumista ja tieraivoa!
jos 70 rajoitukset tulee,niin syön työmatkalla voileipäni ajankuluksi ja juon kahvit samalla. miksi kuluttaa sitä aikaa omassa keittiössä aamulla?
jos linja menee tuohon suuntaan niin minä ostan rapakontakaa uusimman tutkanpaljastimen ja ajelen edelleen sitä reipasta 100sen nopeutta!
joku järki pitää olla,prk. - Suomalainen
Kanssa-autoilija kirjoitti:
Muuta Saksaan.
Mitä vastaan sulla on Saksaa kohtaan, autoilun kehtoa. Se urpana olisi omiaan itärajan takana, mielipiteet ainakin sinne sopivia.
- tää yks vaan
ÄIJÄLÄ kirjoitti:
Ei varmaan kuulostakkaan, sillä päätin muuttaa hiukan tyyliä sallivampaan suuntaan.
Olen jo huomannut, ettei tavanomainen tyylini oikein sytytä.
Jospa nyt päästäisiin läheemäs yhteisymmärrystä. No nostetaan sitten rajoituksia, mutta vastineeksi toivon liikennekäyttäytymiseen kohteliaisuutta, aivan kuten Sinivilkku on täällä meitä monta kertaa neuvonut tekemään.
Elikkä hymyä huuleen, annan kohteliaasti tietä ja vilkutan kiitokseksi.Kyllä, erityisesti kohteliaisuutta liikenteeseen! Varsinkin hidastetöyssyissä vaaditaan kohteliaisuutta! Nopeusrajoitusten laskemisen sijaan pitää lisätä hidastetöyssyjä!!!
Otsikko kertoo asian ytimen. Yleisrajoitus voisi olla 40 km/t taajamissa ja 60 km/t niiden ulkopuolella. Kaikille muille teille tiekohtainen rajoitus.
Taajamissa on rajoitus on useimmiten 40 km/t, joten on hölmöläisten hommaa kylvää kylttejä kaksin kappalein. Kokoojateillä on muutenkin usein 60 km/t, joka osoitetaan merkeillä. Eikä mikään estäisi käyttämästä tarvittaessa 50:stä.
Taajamien ulkopuolella useimmat merkittömät tiet ovat niin kapeita ja mutkaisia, että niillä 60 riittää. Nykyisinkään yleisrajoitus ei koske köröttelyä Suomen päästä päähän, jos pysyttelee pääteillä.- car
Suomessa ajetaan nytkin jo liian hiljaa.yleis rajoitus ei saisi olla alle 90km/h. nyky ha:jen vaihteisto välitys ei sovi alkunkaan 80km/h.vielä huonommin 70km nopeuteen.Suomessa kehä3:sen ulkopuolella liikenne on niin paljon vähäisempää ,ja ajetaan liian hiljaa alle 100km/h.Josta johtuen nyky autoilla ajamiseen ei keskity,tarkaavaisuus kärsii.tulee käsittämättömiä ulosajoja,keski viivan ylityksiä.Kolareita.Tämä kaikki hölmöily johtuu ainoastan liikenneministeriöstä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.3510634- 425622
- 435173
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk2033911- 483628
- 133563
- 313076
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise832959- 452728
- 562633