Huohotinletkun tarkoitus!

utelias eetu..

Mikä on huohotin letkulla tarkoitus autossa? muuta kuin että varsinkin paljon ajetussa autossa tunkee talvisin öljyä ilmanputsarikoteloon.. =)

20

16287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varoventtiili

      Huohotinletku on osa mutkikasta järjestelmää, joka mahdollistaa ylipaineen poistumisen hallitusti kampikammiosta.

    • jee

      Huohotin pukkaa öljyä ulos, kun kampikammiossa paine kasvaa liian suureksi. Paine kasvaa siksi että sylinterissä räjähtelevä bensiini kasvattaa sylinterissä kaasunpaineen korkeaksi ja paine pyrkii pakenemaan sinne mihin se helpoiten pääsee. Moottorissasi tapahtuu ohivirtausta eli männänrenkaat ei pysty pitämään painetta sylinterikannen ja männän välissä kuten ehjissä moottoreissa. Tämä saa aikaan paikallisia lämpötilojen nousuja, kulumista sun muuta ikävää. Moottorin kuluminen kiihtyy kiihtymistään, ja kohtuullisen lyhyellä ajalla se sanoo pox. Älä odota autosi moottorin toimivan enää pitkään.

      • Tiedoksi

        Männänrenkaiden ohivuoto on 5% luokkaa. Eli 5% palamiskaasuista puhaltuu ehjässäkin moottorissa männänrenkaiden ohi kampikammioon ja sieltä huohotinputkea pitkin imusarjaan.

        Ei todellakaan ole mikään monimutkainen järjestelmä.


      • utelias eetu..

        Juu männänrenkaat on ollut tarkoitus vaihtaa ihan piakoin, jos ei ole sylinterit kulunu ihan viduiks, enkä sitä tosiaan usko,Öljyt vaihdettu säännöllisesti alusta alkaen..männänrenkaat ei maksanu paljoa, n.60e sarja mut suurin työ on vaihtaa ne.....Kilometrejä on tosiaan kertyny melkein 400tkm joten on aikakin jo jotain tehdä koneelle..Ja kyseessä on ihan normi VAG 1.8 kaasari bensakone..Siis talvella tuo huohotus tunkee sellaista harmaata vesiÖljy paskaa joka sotkee koko ajan ilmanputsarin ja kaasarin...Ei kesällä ole noin pahaa ongelmaa, ihan pikkuisen vaan roiskii kesäaikana..Puristukset on mitattu viime syksynä ja näytti lukemia 13,5/13/13,5/14...Eli ei kauhean pahoja lukemia viel...

        Kaverilla oli tuollainen 150tkm ajettu 1.6 vag mylly ja se huohotti kans talvella ihan mukavasti harmaata mömmöö ilmanputsariin...

        oon kokeillu myös et ottaa tuon huohotin letkun irti ilmanputsari kotelosta mut sit tulee haju ja öljyhaittoja...


      • öljyt?
        utelias eetu.. kirjoitti:

        Juu männänrenkaat on ollut tarkoitus vaihtaa ihan piakoin, jos ei ole sylinterit kulunu ihan viduiks, enkä sitä tosiaan usko,Öljyt vaihdettu säännöllisesti alusta alkaen..männänrenkaat ei maksanu paljoa, n.60e sarja mut suurin työ on vaihtaa ne.....Kilometrejä on tosiaan kertyny melkein 400tkm joten on aikakin jo jotain tehdä koneelle..Ja kyseessä on ihan normi VAG 1.8 kaasari bensakone..Siis talvella tuo huohotus tunkee sellaista harmaata vesiÖljy paskaa joka sotkee koko ajan ilmanputsarin ja kaasarin...Ei kesällä ole noin pahaa ongelmaa, ihan pikkuisen vaan roiskii kesäaikana..Puristukset on mitattu viime syksynä ja näytti lukemia 13,5/13/13,5/14...Eli ei kauhean pahoja lukemia viel...

        Kaverilla oli tuollainen 150tkm ajettu 1.6 vag mylly ja se huohotti kans talvella ihan mukavasti harmaata mömmöö ilmanputsariin...

        oon kokeillu myös et ottaa tuon huohotin letkun irti ilmanputsari kotelosta mut sit tulee haju ja öljyhaittoja...

        Oiskohan tuo syy nyt huonoissa öljyissä? Ite käytin omassa wv 1.6TDssä Mobil Rally Formula 5w-50 öljyä ja eikä vieläkään tule tuota mömmöä edes öljyn täyttötulppaan....ajettu vasta 480tkm...


      • utelias eetu..
        öljyt? kirjoitti:

        Oiskohan tuo syy nyt huonoissa öljyissä? Ite käytin omassa wv 1.6TDssä Mobil Rally Formula 5w-50 öljyä ja eikä vieläkään tule tuota mömmöä edes öljyn täyttötulppaan....ajettu vasta 480tkm...

        Joskus olen kuullut ja myös itse todennut että tietyn huoltamoketjun öljy tekisi tuota muita enemmän...En nyt vaan muista minkä firman öljyä se oli..Mobil 1 synteettistä öljyä olen käyttänyt, 5w40 ja nyt 0w40..Ja 3 viikkoo sitten on vaihdettu öljyt..Mut ehkä suurin syy on sittenkin vaan siinä että ajan vain lyhyttä kaupunki ajoa, ei oikeestaan kerkee kone lämmetä kunnolla..tuossa kylmän koneen käynnistin ja kun se alkoi lämmetä otin huohotinletkun irti nii ihan sellaisia vesipisaroita tuli, ei tosiaan paljon mut vähän..Kai sinne kondesoituu vettä joka sitten öljyn seassa muuttuu harmaaksi möhnäksi..


      • Autistinen
        utelias eetu.. kirjoitti:

        Joskus olen kuullut ja myös itse todennut että tietyn huoltamoketjun öljy tekisi tuota muita enemmän...En nyt vaan muista minkä firman öljyä se oli..Mobil 1 synteettistä öljyä olen käyttänyt, 5w40 ja nyt 0w40..Ja 3 viikkoo sitten on vaihdettu öljyt..Mut ehkä suurin syy on sittenkin vaan siinä että ajan vain lyhyttä kaupunki ajoa, ei oikeestaan kerkee kone lämmetä kunnolla..tuossa kylmän koneen käynnistin ja kun se alkoi lämmetä otin huohotinletkun irti nii ihan sellaisia vesipisaroita tuli, ei tosiaan paljon mut vähän..Kai sinne kondesoituu vettä joka sitten öljyn seassa muuttuu harmaaksi möhnäksi..

        ole huoltamoketjuista kiinni vaan pakkasesta, ellei ajeta lainkaan pitempää matkaa ja konetta kuumaksi, ei se möhnä sieltä mihinkään lähde, koska kondenssivesi ei muuten häviä kuin haihtumalla ja imusarjan kautta. Eikä noiden puristuksien takia tarvitse moottoria avata ellei muuta vaivaa ole...


    • opittu

      Audi A4 TDI 90 hv-98. Otin käyttöön tammikuussa ja kovat pakkaset yllättivät heti. Kajaani-Lahti välillä -25-30 asteen pakkasissa kone oli heittänyt öljyä pihalle pitkässä ajossa niin, että Lahdessa paloi öljynpainevalo. Alusta öljypaskassa. Lämpövastus laitettiin, mutta heti perään Lapin reissulla sama tilanne. Öljyä laitettiin kuin isäukon Pobedassa 1960-luvulla. Otin kovasti yhteen maahantuojan kanssa. Ongelma hävisi, kun pakkanen laski. Maahantuoja väitti, että Lapissa Audilla on testiasema. Sanoin, että juovat kaljaa, jos eivät tällaista vikaa huomaa. Eli vieläkö tämä onkelma vaivaa? VW-Audin diesel on hieno peli, mutta Suomen pakkasiin se ei kokemukseni mukaan sovellu, vai onko uudemmissa malleissa kaikki OK. Keskustelupalstoilla huomasin, että sama ongelma vaivaa kalleimpia 2,7 quattro-malleja. Vaihdoin aikoja sitten Hondaan, jolle reklaami "teknistä etumatkaa" sopii Audia paremmin, ainakin kovilla pakkasilla.

      • Audistinen

        sitä opittu, ainakaan muut eivät juuri ole huomanneet sinun ja Hondan etumatkaa kun ei juurikaan muita kuin jokunen vanha ja ruosteinen hondanropponen enää liikkuu tuolla tiellä mainittua merkkiä.
        Itselläni on jokunen Audi ollut, niin bensa- kuin dieselkoneella eikä yksikään ole vielä temppuillut minkään asian kanssa, saati sitten jonkun huohottimen jäätymisen.
        Toki kokemusta asiasta on wanhalta hyvältä ajalta kun autot oli rautaa ja miehet puuta, ei ne silloinkaan herenneet huohottamasta, mutta jos talvella syystä tai toisesta joutui avaamaan venttiilikopan niin pari kahmalollista sitä möhnää sieltä löytyi...
        Mitä taas Pobedaan tulee, ajelin sillä itse, eikä isäukkoni, mainitulla vuosikymmenellä, taksiakin, eikä siinäkään ollut kummempia ongelmia kuin senaikaisessa yleensä...


      • Autistinen

        pieni aikavirhe, eli ei Pobedalla ajeltu enää -60 luvulla, se oli jo -50 luvulla, mutta onhan isälläsi joku vanha raato voinut sitten "museoautona" olla...


      • Volvo-VAG

        Volvo V70 tdi 1998:ssahan on VAG:n 5-cyl. 103 kW kone, joka on yhtä lisäpyttyä lukuunottamatta melk. sama, kuin mainittu 90 hv tdi.

        Merkkiliikkeen "ammattimies" jätti takuukorjauksessa huohottimen sähkölämmittimen liittimen irti ja sen seurauksena oli hirveä öljynkulutus -15°C ulkolämpötilassa ja sitä kylmemmässä. Kun vihdoin parin talven jälkeen asian havaitsin ja laitoin liittimen kiinni, ei öljyhävikkiä ole pakkasillakaan sen koommin esiintynyt.

        Näinollen ihmettelen, mitä tarkoitat "Lämpövastus laitettiin" -lausahduksella, se lämmitinhän on Audissa vakiovarusteena?


      • edelliselle
        Audistinen kirjoitti:

        sitä opittu, ainakaan muut eivät juuri ole huomanneet sinun ja Hondan etumatkaa kun ei juurikaan muita kuin jokunen vanha ja ruosteinen hondanropponen enää liikkuu tuolla tiellä mainittua merkkiä.
        Itselläni on jokunen Audi ollut, niin bensa- kuin dieselkoneella eikä yksikään ole vielä temppuillut minkään asian kanssa, saati sitten jonkun huohottimen jäätymisen.
        Toki kokemusta asiasta on wanhalta hyvältä ajalta kun autot oli rautaa ja miehet puuta, ei ne silloinkaan herenneet huohottamasta, mutta jos talvella syystä tai toisesta joutui avaamaan venttiilikopan niin pari kahmalollista sitä möhnää sieltä löytyi...
        Mitä taas Pobedaan tulee, ajelin sillä itse, eikä isäukkoni, mainitulla vuosikymmenellä, taksiakin, eikä siinäkään ollut kummempia ongelmia kuin senaikaisessa yleensä...

        Pidäppä silmäsi auki, laajenna elämänkatsomusta ja nää muitakin kuin rinkuloita.Taitaa tuo Audin ja Hondan myynti olla hyvin tapapäistä.omat vahvuudet molemmilla merkeillä.Näin,-tasapuolisesti, kumpaakaan moittimatta.


      • Härre guud
        Volvo-VAG kirjoitti:

        Volvo V70 tdi 1998:ssahan on VAG:n 5-cyl. 103 kW kone, joka on yhtä lisäpyttyä lukuunottamatta melk. sama, kuin mainittu 90 hv tdi.

        Merkkiliikkeen "ammattimies" jätti takuukorjauksessa huohottimen sähkölämmittimen liittimen irti ja sen seurauksena oli hirveä öljynkulutus -15°C ulkolämpötilassa ja sitä kylmemmässä. Kun vihdoin parin talven jälkeen asian havaitsin ja laitoin liittimen kiinni, ei öljyhävikkiä ole pakkasillakaan sen koommin esiintynyt.

        Näinollen ihmettelen, mitä tarkoitat "Lämpövastus laitettiin" -lausahduksella, se lämmitinhän on Audissa vakiovarusteena?

        Lueppas tuota linkkiä niin totuus paljastuu, älä järkyty!
        http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=7388&highlight=huohotin


      • SeppoIisakki

      • A4T

        Meikäläisellä jääty huothotinletku ja siitä sitten seuras stefan pullahtaminen ja sitten tietysti alko öljyä mennä...nyt vaihdettava lisäksi jakohihna, kun kerran sekin öljyssä on..ja joku muukin palikka sieltä vaihtoon meni...älkää kysykö tarkemmin, en oo autoinssi! :-) Enivei, moottorina siis 1.8T. Kyllä tuo vähän miestä ja lompakkoa syö, 500e remppa...enkä edes vienyt merkkihuoltoon. Kuulemma pahvi jäähdyttimen edessä ois voinu estää vahingon....voi v..u, sanon minä! Jos tuollainen vaara on olemassa kovemmilla pakkasilla, niin eikö siitä pitäs olla maininta huoltokirjassa tyyliin: laita joku rätti tai pahvi, jos pakkas >-20c ??!! Vai onko siellä tällainen maininta...epäilen.


    • Jamppa1

      ottaa venttiilikoppa irti ja putsata öljynerotin liuottimella ja paineilmalla. Uusi tiiviste ja koppa kiinni. Putkieristettä letkuun. Näin tein omaani ja hyvin pelaa.

      • utelias eetu..

        Juu kiitti vinkistä..Omassa olikin ihan möhnässä se erotin...Jospa se hieman paremmin toimis nyt!


      • Jamppa1
        utelias eetu.. kirjoitti:

        Juu kiitti vinkistä..Omassa olikin ihan möhnässä se erotin...Jospa se hieman paremmin toimis nyt!

        roiskiminen imupuolelle vähenee mitä puhtaampi ja lämpimämpi huohotinjärjestelmä on. Usein unohdetaan se erotin. Mites, olihan sulla sellainen muovinen öljylevy sen venakopan alla? Se vähentää ainakin tuossa konetyypissä öljynkulutusta jonkin verran.

        Mulla oli tuota ongelmaa vw:n pikkulohkossa kun pakkanen laski alle 20. Samoilla toimenpiteillä selvittiin siitäkin. Putsasin systeemit aina syksyllä ennen pakkasia.


      • utelias eetu..
        Jamppa1 kirjoitti:

        roiskiminen imupuolelle vähenee mitä puhtaampi ja lämpimämpi huohotinjärjestelmä on. Usein unohdetaan se erotin. Mites, olihan sulla sellainen muovinen öljylevy sen venakopan alla? Se vähentää ainakin tuossa konetyypissä öljynkulutusta jonkin verran.

        Mulla oli tuota ongelmaa vw:n pikkulohkossa kun pakkanen laski alle 20. Samoilla toimenpiteillä selvittiin siitäkin. Putsasin systeemit aina syksyllä ennen pakkasia.

        Juu oli siinä sellainen muovilevy...Nyt on kaikki putsattu ja uusin myös sen huohotinletkun...Jospa se ny paremmin suodattaa..Ja pitää yrittää itekin ajella kone lämpimäksi aika ajoin...


      • Jamppa1
        utelias eetu.. kirjoitti:

        Juu oli siinä sellainen muovilevy...Nyt on kaikki putsattu ja uusin myös sen huohotinletkun...Jospa se ny paremmin suodattaa..Ja pitää yrittää itekin ajella kone lämpimäksi aika ajoin...

        hyvältä! Eiköhän sillä koneella aja vielä, nuo on kyllä varsinkin kokoonsa ja hintaansa nähden petollisen kestäviä. Muistaa mustaa kultaa lisätä välillä vaan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3442
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2990
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1424
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe