Tämä on Henrik Nordmanin kynästä:
"TTL suorittaa vuosittain noin 800 altistuskoetta, joista yli 500 aktiivisella aineella, muut ovat ns. kontrollialtistuksia. Laitoksella on yli 25 vuoden kokemusta altistustesteistä. Kokemuksemme mukaan testit oikein suoritettuina ovat turvallisia. Suurin esiintyvä haitta on joillakin potilailla altistuskokeen jälkeen ilmenevä lievä astmaoireilu, joka menee ohi muutamassa päivässä. Kanadan Quebecin alueella suoritetaan vastaavia testejä Hopitâl Sacré Coeur sairaalassa kaikille ammattiastmaepäilyille. He ovat raportoineet vastaavia reaktioita alle 5 %:lla altistetuista (27), mikä vastaa TTL:n kokemuksia. Kanadalaisten käsitystä testien turvallisuudesta kuvaa se, että he lähettävät potilaat kotiin altistuspäivän illalla. Potilasturvallisuussyistä TTL seuraa altistuspotilaitten keuhkotoimintaa seuraavaan aamuun ja tarvittaessa pitempäänkin. Työntekijän terveyden kannalta tärkeä syy pyrkiä tarkkaan diagnoosiin on se, että tunnistettaisiin altiste, joka aiheuttaa oireet, koska hän saattaa joutua takaisin sairauden aiheuttaneeseen työympäristöön. Työoloissa tapahtuva altistuminen voi olla henkilön terveydelle huomattavasti haitallisempaa (kirjallisuuden mukaan jopa hengenvaarallista), kuin spesifit altistus-testit, jotka suoritetaan kontrolloiduissa olosuhteissa".
Pyydän kommentteja tähän Nordmanin lausuntoon. Lähinnä sellaisilta, jotka ovat olleet TTL:lla altistuskokeissa. Minä kommentoin vasta sitten, kun te olette sen tehneet. Samalla testaan teitä siitä, että olenko ollut hyvä vai huono opettaja.
HUOM! Tämä asian pitäisi liittyä vain ja ainoastaan homepölysairauksiin!
hometerveisin
Pekka Nikkola
Henrik Nordman ja TTL (osa 3)
26
3419
Vastaukset
- kommentteja
"Työntekijän terveyden kannalta tärkeä syy pyrkiä tarkkaan diagnoosiin on se, että tunnistettaisiin altiste, joka aiheuttaa oireet, koska hän saattaa joutua takaisin sairauden aiheuttaneeseen työympäristöön. Työoloissa tapahtuva altistuminen voi olla henkilön terveydelle huomattavasti haitallisempaa (kirjallisuuden mukaan jopa hengenvaarallista), kuin spesifit altistus-testit, jotka suoritetaan kontrolloiduissa olosuhteissa". "
Entä jos siellä työpaikalla on altiste, john TTL:llä ei ole tesituutteita. Niitähän on vain muutama. Humbuugia !
Kuinka ihmisiä voidaan lähettää työpaikkaan, joka Nordmaninkin mielestä voi aiheuttaa hengenvaaran ? - ammattitautiepäily jatkuu
Olin ko.paikassa altistustesteissä,yskin ja ihmettelin miksi yskin ja hoitaja epäili asian johtuvan verhoista.Minulle ei selitetty homeuutteiden vaikutuksia ennen altistusta ja enkä enää toisen kerran antaisi niitä itseeni laittaa. Mielestäni altistusten jälkeen oireiluni vain lisääntyi,mm.hajuaistin herkistyminen,väsymys jne.En osaa kommentoida
itse viestiäsi sen enempää,kirjoittelen ensimmäistä kertaa koko palstalla.- inhere
Asiaa suoraan kysyttyäni TTL:n "hometestilääkäri" teki selväksi monin sanoin, että jokaiselle TTL:n homealtistustestiin joutuvalle SELVITETÄÄN TESTIN RISKIT HYVIN TARKOIN ja JOKAINEN TESTATTAVA OTTAA HENKILÖKOHTAISESTI SEN RISKIN, ETTÄ VOI SAIRASTUA VAKAVASTI ALTISTUSTESTIN VUOKSI.
On tullut ilmi, että sen enempää testin luonnetta kuin etenkään sen riskejä TTL ei testattaville selvitä.
TTL:n homealtistustesteistä ja niiden tekemisen tavoista on tehty tutkimuspyyntö valtakunnansyttäjälle. Pyydän sinua kertomaan kokemuksesi valtakunnansyyttäjälle. Viraston yhteystiedot ovat tässä:
Valtakunnansyyttäjänvirasto
Albertinkatu 25 A, 4. krs;
auki ma - pe 8.00 - 16.15
Postiosoite: PL 333, 00181 HELSINKI
Puhelin:
010 362 0800 vaihde
010 362 0810 kirjaamo
010 362 0840 virastopalvelut
Faksi: 010 362 0888
Sähköposti: [email protected]
http://www.oikeus.fi/vksv/2378.htm - TTL TESTAAJA
inhere kirjoitti:
Asiaa suoraan kysyttyäni TTL:n "hometestilääkäri" teki selväksi monin sanoin, että jokaiselle TTL:n homealtistustestiin joutuvalle SELVITETÄÄN TESTIN RISKIT HYVIN TARKOIN ja JOKAINEN TESTATTAVA OTTAA HENKILÖKOHTAISESTI SEN RISKIN, ETTÄ VOI SAIRASTUA VAKAVASTI ALTISTUSTESTIN VUOKSI.
On tullut ilmi, että sen enempää testin luonnetta kuin etenkään sen riskejä TTL ei testattaville selvitä.
TTL:n homealtistustesteistä ja niiden tekemisen tavoista on tehty tutkimuspyyntö valtakunnansyttäjälle. Pyydän sinua kertomaan kokemuksesi valtakunnansyyttäjälle. Viraston yhteystiedot ovat tässä:
Puhelin:
010 362 0800 vaihde
010 362 0810 kirjaamo
http://www.oikeus.fi/vksv/2378.htmTutkimuksissa edelleen.Kuinka uskaltautua esille,tiedän että todistajana voi joutua
lujille etenkin jos laittaa nimensä näkyviin,oli asia mistä tahansa todistamisesta.Voin käsi Raamatun päällä vannoa ettei TTL kertonut minulle ennen altistustutkimuksia nenä/keuhkot että sitä voisi olla jotain jälkiseurauksia. Subjektiivinen kokemukseni on vain, että sen jälkeen olen oireillut entistä enemmän ja uusilla oireilla, esim hajuaisti herkistynyt ja
keuhkot reagoi herkemmin. - Allu
inhere kirjoitti:
Puhelin:
010 362 0800 vaihde
010 362 0810 kirjaamo
http://www.oikeus.fi/vksv/2378.htmSanon ihan suoraan ja rehellisesti, jos ennen altistuksia (nenä-, keuhkoaltistuksia aspergillus fumigatus homeelle) TTL:llä olisin saanut edes hivenen infoa niiden seurauksista, EN OLISI KOSKAAN SUOSTUNUT niihin. En ole ottanut henkilökohtaisesti riskiä sairastua vakavasti, VASTUUSSA ON AINOASTAAN JA VAIN TTL.
Minusta myöskin ovat vastuussa VAKUUTUSLAITOKSET.
Olen valmis todistamaan missä vain, mitään ei ole enää menetettävänä. Terveys on mennyt lopuksi elämää ja luultavimmin elinaikanikin on näitten altistuskokeitten jälkeen lyhentynyt. Menettänyt olen myös lainmukaiset ammattitautikorvaukset.
Olen valmis myöskin tuomaan esille kaikki E- lääkärintodistukseni TTL:ltä ( yhteensä 8 ) muut lausunnot ( yhteensä 10 ja puuttuu 3), ne eivät ole salaisia, kuten vakuutusyhtiö osaan on leimansa lyönyt.
Kaikki todistamaan, ettei hyvä tehty työ homesairaitten eteen "valu hiekkaan".
Aurinkoterveisin Allu - hilkkaliisa
Allu kirjoitti:
Sanon ihan suoraan ja rehellisesti, jos ennen altistuksia (nenä-, keuhkoaltistuksia aspergillus fumigatus homeelle) TTL:llä olisin saanut edes hivenen infoa niiden seurauksista, EN OLISI KOSKAAN SUOSTUNUT niihin. En ole ottanut henkilökohtaisesti riskiä sairastua vakavasti, VASTUUSSA ON AINOASTAAN JA VAIN TTL.
Minusta myöskin ovat vastuussa VAKUUTUSLAITOKSET.
Olen valmis todistamaan missä vain, mitään ei ole enää menetettävänä. Terveys on mennyt lopuksi elämää ja luultavimmin elinaikanikin on näitten altistuskokeitten jälkeen lyhentynyt. Menettänyt olen myös lainmukaiset ammattitautikorvaukset.
Olen valmis myöskin tuomaan esille kaikki E- lääkärintodistukseni TTL:ltä ( yhteensä 8 ) muut lausunnot ( yhteensä 10 ja puuttuu 3), ne eivät ole salaisia, kuten vakuutusyhtiö osaan on leimansa lyönyt.
Kaikki todistamaan, ettei hyvä tehty työ homesairaitten eteen "valu hiekkaan".
Aurinkoterveisin AlluLaitoin oman keuhkolääkärini lääkärintodistuksen ja kirjoitin omalla nimelläni TTL:lle, että tulin sairaaksi heidän tutkimuksistaa. Ilmoitin myös Lääninhallitukseen kantelun TTL:n tutkimuksista sairastumisesta.
Minullakaan ei ole mitään menetettävää. Menetin työkykyni ja terveyteni PYSYVÄSTI ja koko loppuelämäni minun on käytettävä iso määrä erilaisia kipu- ja astmalääkkeitä. Kyllä minä ilmoitin TTL:lle ihan omalla nimelläni. Kyllä he tietävät.
Voimia sinulle Allu. "Hoksasin" kuka olet. Lähetin sinulle opinnäytetyönikin sähköpostilla.
Tulen joskus käymään "etelässä" luonasi. Tietenkin asun hotellissa, mutta otan yhteyttä sinuun.
:) Hilkka - ttl tutkimukseen
hilkkaliisa kirjoitti:
Laitoin oman keuhkolääkärini lääkärintodistuksen ja kirjoitin omalla nimelläni TTL:lle, että tulin sairaaksi heidän tutkimuksistaa. Ilmoitin myös Lääninhallitukseen kantelun TTL:n tutkimuksista sairastumisesta.
Minullakaan ei ole mitään menetettävää. Menetin työkykyni ja terveyteni PYSYVÄSTI ja koko loppuelämäni minun on käytettävä iso määrä erilaisia kipu- ja astmalääkkeitä. Kyllä minä ilmoitin TTL:lle ihan omalla nimelläni. Kyllä he tietävät.
Voimia sinulle Allu. "Hoksasin" kuka olet. Lähetin sinulle opinnäytetyönikin sähköpostilla.
Tulen joskus käymään "etelässä" luonasi. Tietenkin asun hotellissa, mutta otan yhteyttä sinuun.
:) HilkkaMulla on toi pas..a edessäni.. Lähete meni.. Siis voivat huijata ja pakottaa testiin, muuten ei tule ammattitauti diagnoosia.
Mitä hyötyä sellaisesta on??
Astma on jo.. jokatapauksessa..
Tuleeko siihenkin pakkoaltistuskoe.
Muuten ei korvausta heru.??
Työnantaja pääsee kuin koira veräjäst'.
Mihin kannattaisi ottaa yhteyttä,,??
HELP!
Tekeekö ne kaikille samalla annoksella vai tutkitaanko "kestävyys" jollain histamiinilla??
- hilkkaliisa
Kommenttini: Minulle ei tullut "lievä astmaoireilu" eikä se mennyt "ohi muutamassa päivässä". Altistusten jälkeen sairastin noin kaksi kuukautta, söin kaksi antibiootti- ja kortisonikuuria, yhteensä noin 6 -7 viikkoa. Nivelkivut jäivät pysyviksi ja niitä ei ollut ennen homeuutealtistuksia.
Kommentiini: Minua ei seurattu tarpeeksi kauan. Aspergillus fumigatus altistus tehtiin tiistaina ja pääsin kotiin keskiviikkona. Torstaina (kiirastorstai 2003) jouduin turvautumaan ensiapuun, koska sisäänhengitys pihisi ja uloshengitys vinkui sekä yskiminen ja ahdistus eivät menneet ohi kotikonsteilla, ottamillani kaksinkertaisilla astmalääkkeillä. Päivystyksessä ei tullut enää ääntäkään, kun yritin selittää lääkärille tuloni syyn. Lääkäri totesi äänihuulteni turvotuksen ja keuhkojen vinkumisen.
Vaikka vein epikriisin ja kotona seuraamani alhaisen pef-käyräni ja kuumekäyräni TTL:lle, sain vielä kaksi altistusta. Minua seurattiin yksi päivä ja vaikka pef-arvoni romahti noin 32% ja minulla oli seuraavana aamuna mieletön päänsärky (ilmeisesti hapenpuutteesta) pääsin kotiin klo 15 seuraavana päivänä. Samana päivänä noin klo 18 - 19 alkoi keuhkojen kipu, ahdistus, yskiminen, joka ei mennyt ohi astmalääkkeillä. Onneksi minulla oli mukanani Prednisolon-kortisonia ja otin sitä keuhkolääkärini entisten ohjeiden mukaan 40 mg. Kävelin asemalla junaan (vaihdoin toisesta junasta toiseen junaan) ja en meinannut jaksaa kävellä. Polvet tutisivat ja hengästyin hirveästi. Mielestäni TTL:n olisi pitänyt seurata hieman kauemmin vointiani! Mielestäni minulta olisi pitänyt ottaa HRCT ja keuhkotähystys altistusten JÄLKEEN, sillä soitin TTL:lle huonosta voinnistani. Käskettiin vain syödä kolme päivää 40mg kortisonia ja kolme päivää 30mg kortisonia ja lopettaa siihen. Onneksi soitin omalle keuhkolääkärilleni muutaman päivän kuluttua ja pääsin vastaanotolle noin viikon kuluttua. Hänen ohjeillaan jouduin syömään ensin noin viisi - kuusi viikkoa kortisonia ja antibioottikuurin. Sitten kävin homekoulullani tentissä ja eräässä tilaisuudessa, jossa haisi siinä tilassa home. Kuume nousi jälleen ja koska en päässyt omalle keuhkolääkärilleni, menin terveyskeskukseen. Sain vielä uuden antibioottikuurin ja noin 10 päivän kortisonikuurin .
Minulla on kaikki alveoliitin oireet, mutta diagnoosini on "työperäinen kosteusvauriomikrobien aiheuttama astma ja allerginen nuha". Reumalääkärin mukaan minulle "puhkesi" fibromyalgia (diagnoosi 2005). Niveloireita minulla ei ole ollut ennen homealtistustestejä ja niveloireet ovat olleet toistaiseksi pysyviä (huhtikuusta 2003 asti). - astistustestistä
Heippa! Kun mun työkykyä arvioitiin ja mietittiin TTL:n tutkimuksia. Kieltäydyin altistuskokeista, sillä perusteella, että serkkuni meinasi kertakaikkiaan "heittää veivinsä" niissä altistuskokeissa. Minut pistettiin psykologin konsultaatioon ja kyllä sieltä työkyvyn rajoitteita löytyikin ja suositeltiin pitkäkestoista psykoterapiaa. Onneksi pääsin töihin, jossa en altistu kodistani löytyneille homeille ja selviän päivän kerrallaan. Eiköhän altistuksia meikäläiset saa ihan tarpeeksi, kun kulkee eri virastoissa ja laitoksissa.
- nisuiisu
tarvittaisiin myös. Voisitko myös Sinä ottaa ystävällisesti yhteyttä valtakunnansyyttäjänvirastoon ja ilmoittaa halusi tulla myös kuulluksi minun Työterveyslaitoksesta tekemän rikosilmoituksen yhteydessä.
TTL:n laittomat toimet on saatava loppumaan. Ne ei lopu ennenkuin tarpeeksi moni kertoo TTL:n julmuuksista. Minutkin leimattiin aluksi psyykkisesti sairaaksi TTL:lla peräti neljän (4) TTL:n lääkärin toimesta..
hometerveisin
Pekka Nikkola
kosteusvauriohomeallergikko
P.S. Analysoin huomenna tätä tohtori Nordmanin lausuntoa. Minä olisin ollut viimeinen henkilö, jolle STM olisi saanut lähettää tämän 8 pitkän lausunnon.
- nisuiisu
sanoo tri Nordman. Yllä olevassa tekstissään tri Nordman puhuu ammattiastman tutkimisesta. Ammattiastmaa aiheuttaa hiukkaset, joiden koko on 5-10 mikrometriä ja ne jäävät keuhkoputken limakalvolle aiheuttaen siellä ns. Th2-lymfosyyttivälitteisen allergia, johon myös IgE-vasta-aineet osallistuvat (tyypin-1 allergia). Tämä allergia voi tapahtua tutkimusten mukaan vain 2-5 % väestöstä.
Tältä TTL:n hyvin informatiiviselta sivulta voitte katsella mitkä aineet aiheuttavat ammattiastman:
http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Aihesivut/Tyoterveyshuolto/Tyohon liittyvat sairaudet/ammattiastma_taulukko.htm
Karjanhoitotyössä mainittu home ei tietenkään tarkoita kosteusvauriohometta, vaan jotain muuta hometta. Nykyisin EU-navetat ja -sikalat alkavat olla niin puhtaita, etteivät niissä homeet enää lainkaan kasva. On tärkeätä muistaa, että me puhumme nyt asunnoissa ja työpaikoissa esiintyvistä kosteusvauriohomeista!
Allergisen alveoliitin eli yliherkkyys keuhkokuumeen (voi kauhistus!) aiheuttavat biologiset pölyt, joiden hiukkaskoko on riittävän pieni (alle 5 mikrometriä, tavallisesti alle 2 mikrometriä), jotta ne pääsevät keuhkorakkuloihin.
Allergisen alveoliitin (sairaus) synnyssä on kaksi vaihetta: 1) 4-6 tunnin viiveellä tyypin-3 vaste (immunokompleksivälitteinen) ja 2) päivän-useamman päivän viiveellä tyypin-3 vaste (viivästynyt soluvälitteinen). Kerron näistä sitten lisää, kun julkaisen Waterloon yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan esityksen allergisesta alveoliitista.
Kosteusvauriohomesienten, ilmassa normaalisti olevan "Aspergillus fumigatuksen" ja aktinomykeettien (ovat bakteereita kansanomaisesta nimestään "sädesieni" huolimatta) itiöt ovat elimistölle vieraita valkuaisainepölyjä ja kooltaan sopivia taudin aiheuttajia. Väestöstä 5-15 % voi sairastua allergiseen alveoliittiin. Se on siis 3 kertaa yleisempää kuin ammattiastman mahdollisuus. Oikeastaan allerginen alveoliitti on 20-30 kertaa yleisempi sairaus kuin ammattiastma, koska astman ennaltaehkäisyyn on panostettu valtavasti. Esim. Hengitysliitto Heli saa valtavan summan Raha-automaattiyhdistykseltä, mutta ei kerro juuri mitään allergisesta alveoliitista.
Allergisen alveoliitin ehkäisyyn Suomen valtio on panostanut 0 (nolla) EUROA! Rikollisella toiminnallaan se on aiheuttanut miljardien eurojen vahingon!
Onko kysyttävää?
On meinaan tietoa, jota olen hankkinut yli 5 vuoden ajan.
hometerveisin
Pekka Nikkola
kosteusvauriohomeallergikko
biokemisti/mikrobiologi- Allu
TTL:n altistuskokeen jälkeen minullekkaan ei tullut "lievää astmaoireilua", vaan oloni oli hirveä. Keuhkoissa tuntui pahalta, en saanut kunnolla hengitettyä, joka paikkaa särki ja palelin kuin horkassa. Puhalluskokeet olivat tuskaisia ja särkylääkettä kului.Tällaisilla oireilla TTL:n vuodeosastolla.
Altistuskokeen jälkeen olen aina reagoinut voimakkailla oireilla ja pitkään homepaikassa oltuani lyhyenkin ajan. Ilman suunkautta otettavaa kortisonilääkitystä en olisi voinut hengittää kunnolla.
Kaikkiaan 5 vuoden ajan jouduin turvautumaan suunkautta otettaviin kortisonilääkityksiin. Sekä ilman muuttoa lämpimään ja kuivaan ilmastoon en olisi selvinnyt hengissä Suomessa, se on tosiasia.
Altistuskokeet pahensivat tilannettani huomattavasti. Nisuiisu on täysin oikeassa
"homeastma-asiassa". Allu kirjoitti:
TTL:n altistuskokeen jälkeen minullekkaan ei tullut "lievää astmaoireilua", vaan oloni oli hirveä. Keuhkoissa tuntui pahalta, en saanut kunnolla hengitettyä, joka paikkaa särki ja palelin kuin horkassa. Puhalluskokeet olivat tuskaisia ja särkylääkettä kului.Tällaisilla oireilla TTL:n vuodeosastolla.
Altistuskokeen jälkeen olen aina reagoinut voimakkailla oireilla ja pitkään homepaikassa oltuani lyhyenkin ajan. Ilman suunkautta otettavaa kortisonilääkitystä en olisi voinut hengittää kunnolla.
Kaikkiaan 5 vuoden ajan jouduin turvautumaan suunkautta otettaviin kortisonilääkityksiin. Sekä ilman muuttoa lämpimään ja kuivaan ilmastoon en olisi selvinnyt hengissä Suomessa, se on tosiasia.
Altistuskokeet pahensivat tilannettani huomattavasti. Nisuiisu on täysin oikeassa
"homeastma-asiassa".TTL altisti minut 10/2002 Aspergillius fumigatus ja Cladosporium-homeuutteella epävakaan astmatilanteen takia inhalaatiosteroidisuojassa.Kehon lämpötilaa ei otettu huomioon eikä myös "tärinöitä".Hoitajat kehottivat kertomaan lääkärille "kuumeilusta". Kun kerroin lääkärille;sanoi hän, ettei hoitaja ole kirjoittanut mitään ylös.Kortisonikuurituksen vuoksi minulle kasvoi"untuvaparta",kysyin hoitajalta,tehdäänkö minusta naispuolinen pukki.Pelkkä hymähdys.
Minut kotiutti oman työterveyshuollon lääkäri,(en ollut koskaan joutunut turvautumaan työterveyshuollon apuun)joka oli erikoistumassa TTL:ssä.
Hän kertoi minun sairastuneen "sisäsyntyiseen astmaan",josta paranen tosi nopeasti.Aikaisemmin TTL:n eräs lääkäri esitti minun sairastuneen perinnölliseen astmaan.Kun kerroin kaksoissiskoni olevan täysin terve(kuin olin itsekin ennen työpaikkaaltistusta),hän sanoi ettei "astmani" voinut olla perinnöllistä!
Osastolta lähtiessäni valitin kovia keuhkokipuja.Tällöin hoitaja kysyi onko minulla omaa keuhkolääkäriä.Kerroin, ettei ole.Hän sanoi ettei sellaista tarvita.
22.10.02 pahojen keuhkokipujen vuoksi hakeuduin yksityiselle lääkäriasemalle.Keuhkolääkärin kuultua olleeni tutkimuksissa TTL:llä, hän lamaantu täysin. Ainut minkä kysyi:Miksi niin paljon kortisonia? Thorax-kuvaan laittoi turhaan,eihän minulla ollut enää akitiivista altistusta! Pellehommaa!!!- hilkkaliisa
Allu kirjoitti:
"homeastma-asiassa".Kun jouduit syömään niin paljon kortisonia niin tuliko sinulle osteopenia (alkava osteoporoosi, luukato) tai osteoporoosi? Onko sitä tutkittu? Syötkö säännöllisesti Calsichew D3 Fortea tai jotain muuta kalkkivalmistetta (esim. Fosamax)? Minulla on ollut noin 15 kortisonikuuria ja aina ne ovat kestäneet noin 6-7 viikkoa (alussa 4kk) ennenkuin keuhkoni ovat parantuneet ja hengittäminen on normalisoitunut.
Keuhkoni olivat, "lievän astmani muututtua erittäin vaikehoitoiseksi astmaksi syksyllä 1999", niin täynnä limaa, että olin tukehtua omaan räkääni. Silloin otettiin ensin päivystyksessä vain tavallinen rtg-kuva ja siinä ei näkynyt "mitään". Päivystyksessä nuoret kandit kävivät kuuntelemassa vanhemman lääkärin "määräyksellä" "sellaisia keuhkojen ääniä, joita ei nykyajan tehokkaan astmahoidon ansiosta enää joka päivä kuulekaan". Siinä niitä nuoria sitten pyöri ympärilläni uutuuttaan hohtavien stetoskooppiensa kanssa keuhkojeni astmakonserttia ihmettelemässä.Työterveyslääkäri lähetti minut päivystykseen (1999) kun yskin koko ajan ihan tauotta, vaikka olin jo parin viikon aikana syönyt yhden antibioottikuurin ja jonkin aikaa kortisonia. Olin peräti yhden päivän silloin alussa (1999)sairauslomalla. Ensiavun jälkeen minua hoidettiin noin viikko ensin osastolla ja sitten olin noin kolme kuukautta sairauslomalla.
Asutko vakituisesti "etelässä"? Onko siellä lainkaan hometaloja? Voitko käydä talvella Suomessa, kun on pakkanen ja lumi peittää ulkohomeet? Miten ja milloin sinun sairautesi alkoi? Saitko asiallista hoitoa ja oikeita tutkimuksia? Onko sinulla astma vai alveoliitti? Kestätkö hajuvesiä, tupakansavua ja eläinepiteeliä? - peikko77
parantumaton kirjoitti:
TTL altisti minut 10/2002 Aspergillius fumigatus ja Cladosporium-homeuutteella epävakaan astmatilanteen takia inhalaatiosteroidisuojassa.Kehon lämpötilaa ei otettu huomioon eikä myös "tärinöitä".Hoitajat kehottivat kertomaan lääkärille "kuumeilusta". Kun kerroin lääkärille;sanoi hän, ettei hoitaja ole kirjoittanut mitään ylös.Kortisonikuurituksen vuoksi minulle kasvoi"untuvaparta",kysyin hoitajalta,tehdäänkö minusta naispuolinen pukki.Pelkkä hymähdys.
Minut kotiutti oman työterveyshuollon lääkäri,(en ollut koskaan joutunut turvautumaan työterveyshuollon apuun)joka oli erikoistumassa TTL:ssä.
Hän kertoi minun sairastuneen "sisäsyntyiseen astmaan",josta paranen tosi nopeasti.Aikaisemmin TTL:n eräs lääkäri esitti minun sairastuneen perinnölliseen astmaan.Kun kerroin kaksoissiskoni olevan täysin terve(kuin olin itsekin ennen työpaikkaaltistusta),hän sanoi ettei "astmani" voinut olla perinnöllistä!
Osastolta lähtiessäni valitin kovia keuhkokipuja.Tällöin hoitaja kysyi onko minulla omaa keuhkolääkäriä.Kerroin, ettei ole.Hän sanoi ettei sellaista tarvita.
22.10.02 pahojen keuhkokipujen vuoksi hakeuduin yksityiselle lääkäriasemalle.Keuhkolääkärin kuultua olleeni tutkimuksissa TTL:llä, hän lamaantu täysin. Ainut minkä kysyi:Miksi niin paljon kortisonia? Thorax-kuvaan laittoi turhaan,eihän minulla ollut enää akitiivista altistusta! Pellehommaa!!!sinne syyttäjänvirastoon, johon nisuiisu pyyteli kaikkia soittelemaan? Mitä enemmän ihmisiä, sitä todennäköisemmin vaikutusta asiaan. Itse en ole ollut altistuksessa missään, koska en saa lähetettä mistään. Ja vaikka saisinkin, sinne en mene.
- ummikkona ollut
peikko77 kirjoitti:
sinne syyttäjänvirastoon, johon nisuiisu pyyteli kaikkia soittelemaan? Mitä enemmän ihmisiä, sitä todennäköisemmin vaikutusta asiaan. Itse en ole ollut altistuksessa missään, koska en saa lähetettä mistään. Ja vaikka saisinkin, sinne en mene.
ajattelin laittaa sinne tiedoksi saamaani tutkintapyyntötietoon viitaten e-mailin jossa ilmoitan että minulle homealtistustestit on tehty keuhkot/nenä saamatta etukäteen tietoa siitä mitä altistus voi aihetuttaa pitemmällä
aikavälillä - Oikea aika toimia
ummikkona ollut kirjoitti:
ajattelin laittaa sinne tiedoksi saamaani tutkintapyyntötietoon viitaten e-mailin jossa ilmoitan että minulle homealtistustestit on tehty keuhkot/nenä saamatta etukäteen tietoa siitä mitä altistus voi aihetuttaa pitemmällä
aikavälilläNiin kauan kuin tutkinta on kesken - eli kun päätöstä ei ole vielä annettu - voi uutta tietoa ja entisten täydennyksiä lähettää.
KAIKKI VAIKUTTAA LOPPUTULOKSEEN - NYT JOS KOSKAAN JOKAISEN OMAKOHTAISELLA KOKEMUKSELLA ON MERKITYSTÄ, JOS NE TUODAAN VALTAKUNNANSYYTTÄJÄN TIETOON JA ITSE KUKIN LÄHETTÄÄ SINNE POSTIA HENKILÖKOHTAISESTI.
!!!!
- Altistuksista sairastunut
Nisuiisu:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000012822628
Emme saa oikeutta ennenkuin jokainen homealtistuksista sairastunut ottaa yhteyttä tuonne nisuiisun neuvomaan paikkaan. Ilmoittakaa valtakunnan syyttäjälle, tehkää muistutus TTL:lle ja kantelu Lääninhallitukseen.
Yksi on vähän, mutta monta on PALJON.- syyttäjävirastoon
en totisesti toista kertaa anna työntää homeita itseeni,vaikka vielä toistaiseksi työkykyinen mutta testien jälkeen oireeni omituisesti vain
pahentuneet.Tällähetkellä Panadol paras jonka avulla kestän altistuksen ja välillä ulos happea haukkaamaan. Astmalääkkääni kaapissa ja ainoastaan silloin kun altistusoireet pahoina,peff n.440-470! - kiitos
syyttäjävirastoon kirjoitti:
en totisesti toista kertaa anna työntää homeita itseeni,vaikka vielä toistaiseksi työkykyinen mutta testien jälkeen oireeni omituisesti vain
pahentuneet.Tällähetkellä Panadol paras jonka avulla kestän altistuksen ja välillä ulos happea haukkaamaan. Astmalääkkääni kaapissa ja ainoastaan silloin kun altistusoireet pahoina,peff n.440-470!ja vielä kerran kiitos. Jokainen todistajaviesti valtakunnansyyttäjälle voi viedä meitä piirun verran lähemmäksi oikeudenmukaista kohtelua.
- altistuminen
voi olla henkilön terveydelle huomattavasti haitallisempaa ( kirjallisuuden mukaan jopa hengenvaarallista), kuin spesifit altistustestit, jotka suoritetaan kontrolloiduissa olosuhteissa. Meneekö tuo loppu täysin oikein? Menetitkö terveytesi TTL:n homealtistuksessa ja ottiko siitä kukaan mitään vastuuta? Vuonna 2006 altistivat kosteusvauriotuneessa rakennuksessa, yhäkö toiminta jatkuu?
- nisuiisu
minäkin vielä uskoin, että olin sairastunut Aspergillus fumigatus -homeallergeenistä.
Ovat tienneet alusta alkaen, siis esim. Henrik Nordman ja Kari Reijula, että kosteusvauriossa ei sairastuta homeallergeenit, vaan bakteereiden erittämät myrkyt yhdessä tai erikseen bakteereiden itiöinnin yhteydessä vapautuvan bakteerikuoresta peräisin olevan peptidoglykaanin eli mureiinin kanssa.
TTL:n altistuskokeissa on reagoitu yhdessä kehossa olevien bakteerimyrkkyjen (amylosiini, kereulidi, amylosiini jne.) ja altistusuutteessa epäpuhtautena olevan homesolun ulkokuoresta peräisin olevan beta-glukaanin kanssa. Kukaan ei ole siis reagoinut noissa altistuskokeissa siihen, mihin olisi pitänyt eli homeallergeeniin.
Suuri osa kaikista sairauksistamme, ehkä 50%, johtuu kosteusvaurion tuottamien myrkkyjen ja mureiinin stimuloivasta vaikutuksesta.
Esim. 2-tyypin diabetes syntyy näin: veressä paljon glukoosia runsaan ravinnon syönnin vuoksi. Tämä aiheuttaa akuutin tulehduksen eli tulehdussytokiinien erittymisen. Jos nyt monta kertaa yhtä aikaa tapahtuu bakteerimyrkyistä ja mureiinista johtuvien sytokiinien erittymistä, niin tällä tavalla syntyy 2-tyypin diabetes.
Reuma ja monet syövät johtuvat jo yksistään mureiinin joutumisesta kehoomme. Ei tarvita siis edes bakteerimyrkkyjä. Riittää vain bakteerikasvusto, joka aina välillä kuivuu. Kuivumisen yhteydessä bakteerit itiöivät ja vanhasta solukuoresta vapautuu mureiinia.
Pekka Nikkola nisuiisu kirjoitti:
minäkin vielä uskoin, että olin sairastunut Aspergillus fumigatus -homeallergeenistä.
Ovat tienneet alusta alkaen, siis esim. Henrik Nordman ja Kari Reijula, että kosteusvauriossa ei sairastuta homeallergeenit, vaan bakteereiden erittämät myrkyt yhdessä tai erikseen bakteereiden itiöinnin yhteydessä vapautuvan bakteerikuoresta peräisin olevan peptidoglykaanin eli mureiinin kanssa.
TTL:n altistuskokeissa on reagoitu yhdessä kehossa olevien bakteerimyrkkyjen (amylosiini, kereulidi, amylosiini jne.) ja altistusuutteessa epäpuhtautena olevan homesolun ulkokuoresta peräisin olevan beta-glukaanin kanssa. Kukaan ei ole siis reagoinut noissa altistuskokeissa siihen, mihin olisi pitänyt eli homeallergeeniin.
Suuri osa kaikista sairauksistamme, ehkä 50%, johtuu kosteusvaurion tuottamien myrkkyjen ja mureiinin stimuloivasta vaikutuksesta.
Esim. 2-tyypin diabetes syntyy näin: veressä paljon glukoosia runsaan ravinnon syönnin vuoksi. Tämä aiheuttaa akuutin tulehduksen eli tulehdussytokiinien erittymisen. Jos nyt monta kertaa yhtä aikaa tapahtuu bakteerimyrkyistä ja mureiinista johtuvien sytokiinien erittymistä, niin tällä tavalla syntyy 2-tyypin diabetes.
Reuma ja monet syövät johtuvat jo yksistään mureiinin joutumisesta kehoomme. Ei tarvita siis edes bakteerimyrkkyjä. Riittää vain bakteerikasvusto, joka aina välillä kuivuu. Kuivumisen yhteydessä bakteerit itiöivät ja vanhasta solukuoresta vapautuu mureiinia.
Pekka Nikkola- Hali, ja tervetuloa takaisin :)
- vertti-eetu
sanasinko kirjoitti:
- Hali, ja tervetuloa takaisin :)
tervetuloa takaisin kehiin Pekka. Nyt alkaa sitä tosi asiaa tulemaan.
Ei olla enää kaksin Sansinko. Tämä tästä enään puuttuikin kun oli väliin hieman orpo olo.
Tovon, että Pekka pystyy auttamaan uusia tulokkaita yhtä hyvin kuin minua vajaa vuosi taaksepäin ja sen jälkeen viikottain. Tais tulla ( Ventti). On korttipeli, jota pelataan jakajaa vastaan.
Mennään etteenpäin. Ei askeltakaan taakse vaikka olisi kuinka vastaista ja liukasta. - Homeherkkä#
nisuiisu kirjoitti:
Pekka NikkolaKun Ympäristöministeriömme "Kosteus- ja hometalkoot" käynnistyivät tänä syksynä kestäen vuoteen 2014 asti ohjelmapäällikkönä toimivan tekniikan tohtori Juhani Pirisen johdolla, niin joko olet ottanut yhteyttä omapääteorioittesi esiintuomiseksi ohjelmapäällikkö Piriseen?
Jos olet, niin mitä vastakaikua olet sähköpostitse saanut? - nisuiisu1
Homeherkkä# kirjoitti:
Kun Ympäristöministeriömme "Kosteus- ja hometalkoot" käynnistyivät tänä syksynä kestäen vuoteen 2014 asti ohjelmapäällikkönä toimivan tekniikan tohtori Juhani Pirisen johdolla, niin joko olet ottanut yhteyttä omapääteorioittesi esiintuomiseksi ohjelmapäällikkö Piriseen?
Jos olet, niin mitä vastakaikua olet sähköpostitse saanut?Kyllä jokainen asiaan perehtynyt tietää, että yleensä sairauteen tarvitaan useamman eri lähteen aiheuttama tulehdus.
Olen keskustellut Pirisen kanssa ja kyllä hän tietää ongelman syyn. Hän haluaa nyt vain virmamiehenä tienata ainakin vähän aikaa, kuten esim. KTL:n Tuula Putus ja Aino Nevalainen aikoinaan.
Asia on kerrottu tässä TTL:n Harri Aleniuksen toimesta:
http://www.tiede.fi/artikkeli/1067/homeista_viis_ongelmatalossa_sairastuttaa_toksiini
Kas näin sieltä poimittua:
- Solukokeissa pelkät toksiinit eivät aiheuttaneet tulehdusmuutoksia, mutta yhdessä bakteerien soluseinän osien kanssa ne aiheuttivat erittäin massiivisen tulehdusreaktion, kertoo immunotoksikologi, tutkimusprofessori Harri Alenius Työterveyslaitoksesta.
LAINAUS PÄÄTTYY
Pitää tietää vain, mitkä on soluseinän osia: grampositiivisilla bakteereilla se on mureiini, gramnegatiivisilla em. lisäksi lipopolysakkaridi. Homeilla se on beta-glukaani. Se on juuri tuo beta-glukaani, joka yhdessä bakteerimyrkkyjen kanssa aiheutti monelle kiivaankin reaktio TTL:n laittomissa altistuskokeissa. Minullekin altistuskokeessa syntyi 516 miljoonaa valkosolua litrassa keuhkojen huuhtelunestettä. Todellisuudessa minulla oli vain n. 20 miljoonaa ennen altistuskokeita. Bakteerimyrkyt olivat ne tuhonneet. Terveellä niitä on n. 120-250 miljoonaa. Nyt on H M-R julkaisuut toisen artikkelin, jossa on talukko 11 henkilön BAL-solujakaumasta. Vähän näkyy suurimmalla osalla olevan, yhdellä jopa alle 1 miljoonan. Suurimmalla osalla oli lymfosytoosi eli krooninen tulehdus keuhkojen perifeerisissä osissa.
Niin tuo nuorten narkolepsiakin johtuu rokotteen aiheuttaman ja mureiinin aiheuttaman tulehduksen yhteisvaikutuksesta. Siis nämä 36 kpl, jotka syntyivät sikainfluenssarokotteen annon jälkeen. Mureiinin aiheuttamia syöpätapauksia sen sijaan on varmasti satoja tuhansia. Varokaa siis kosteusvaurion bakteereita!
Pekka Nikkola
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485346
- 483718
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963346- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854