Haluaisin itselleni sammakon, koska ne vaan on niin ihania ja muutenkin kovoja :D Mutta: minulla ei ole aavistustakaan, miten niitä hoidetaan, missä ne asuvat ja mitä ne syövät. Ja mistä nitä saa. Luonnosta en ole kyllä ottamassa, mutta eläikaupoista en ole löytänyt. Paljonko ne maksavat? kauan ne elävät? tarvitsevatko ne lajitoverin tai muita mönkiäisiä terraarioon / akvaarioon?
Olen nähnyt yhden akvaarion, jossa ui kalojen seassa todella pieni sammakko, mutta muuta minä en siitä tiedäkkän. Toivon todellakin vastausta sillä haluan sammakon tai pari :D
Sammakko lemmikiksi
29
13628
Vastaukset
- Anku
Eli tuolta löydät ensialkuun jotain tietoa sammakoista, mitä lajeja yleisesti pidetään lemmikeinä, niiden hoidosta jne...=)
Itselläni on Ceratophrys cranwelli -sarvisammakko albiino värimuoto ja on aivan hurmaava otus...Mitä nyt ruokinta-aikana meillä on yleensä aina keskustelut "miksei mun pinsettejä saa syödä" =D Mutta minusta tuo "Yrmy The Frog" on aivan hurmaava mussukka, vaikkei kaikkein liikkuvaisimmasta päästä olekkaan=) - malla
minulla olisi myynnissä tyttö ja poika kynsisammakot,mut varmaan olisi matkaa tämä on pohjanmaalla
- kotilo-kaktusfani
päin pohjanmaata?Minäkin asun pohjanmaalla minäkin asun pohjanmaalla ja etsin sammakkoa.
- pikkuri
paljonko maksat?
- minna
http://www.kolumbus.fi/vattulainen/kiinankellosammakko.htm#Yleistä
Tässä kiinankellosammakosta hyvää tietoa. Käyppäs kurkkaamassa!- viher.lehti.sammakko
Moii! Itekkin haluasin sammakon. Oon sammakkofani, ihan tosi
- oona kontio"@
netistä esim kirjoita googleen faunatar siten etsit sieltä lemmikkieläimet sit se on sulle kuin
leikkiä
oli ilo auttaa - saku-sammakko
Minullapa on luonnon sammakko lemmikkinä.Se tuli ovesta sisälle enkä huomannut ennen kuin sänkyyni hyppäsi yöpöydältä sammakonpoikanen talven jo tullessa ja pakkasiakin oli.Pistin sen terraan ja uloskin tänä kesänä ja vapaana.Taas se oli pian sisällä.Minulla on kotiloita että niiden perässä se tulee.
Nyt se on terrassa ja on virkeä ja herttainen.Syö matoja etanoita etanoiden munia kalanruokaa,sirkkoja
ja kurnuttaa yöllä.Ja ihmeellisintä ei pelkää.Se ottaa ruokaa sormista.Kurnutus on hienoa kuunnella yöllä.
Leuan alta rapsutus on sen nautinto.En ikinä haluaisi luopua siitä.Kerran se avasi suunsa ja nappasi sormee
luuli sitä ruuaksi.Ei saisi ottaa lemmikiksi ,mutta herttainen se on.itku tulee kun sen päästää ulos.Kuka sen olisi aluksi päästänyt 15asteen pakkaseen pomppimaan kun se oli jollain konstilla tullut syksyllä ovesta sisälle
johonkin piiloon ja näin ollen pidin sitä talven sisällä.Ja ilmeisesti se tottui terraarioon tuona aikana.- saku.sammakko...<3
minäkin löysin tänään sammakon kun se oli meidän takapihalla kissan kynsissä mutta onneksi kerkesin pelastaa sen.
- minni567
löysin ulkoa kaksi pientä sammakoa ja otin ne omaksi laitoin ne noin 9puol Cm kuppiin elääkö ne siellä ??????kauuan???
- Anonyymi
kauheaa ei niitä ulkoa pitäisi ottaa ihme eläin rääkkäystä
- sdfghjklöä
minulla on 4 trooppista sammakkoa, jotka on ihan pieniä
- Splachnumluteum
Suomen luonnosta ei saa ottaa mitään sammakkoeläimiä tai vesliskoja lemmikiksi, päästä heti vapaaksi...on ihan sakkojuttu tää homma...vaikka niin "söpöjä" ovatkin
Rauhoitetut sammakkoeläimet
rupikonna (Bufo bufo) 34 €
rupilisko (Triturus cristatus) 420 €
sammakko (Rana temporaria) 17 €
vesilisko (Triturus vulgaris) 34 €
viitasammakko (Rana arvalis) 34 €
- Sammakkohullu
käy täällä jos haluat sammakon
http://www.sammakkolampi.net/jutut/lajin_valinta.html - Bufo
Luonnonvaraisen nisäkkään tai linnun ottaminen lemmikiksi Suomen luonnosta on kielletty, mutta eläinsuojelulakiin kirjattu kielto ei koske kaloja, sammakkoeläimiä sekä matelijoita.
Eli vastaus on, luonnosta voi ottaa sammakon lemmikiksi. Suomessa on kaksi sammakkolajia, Ruskosammakko ja Viitasammakko, näistä jälkimmäinen on rauhoitettu. Rauhoituksen syy on se, että Viitasammakko on EU:maissa monin paikoin harvinaistunut, Suomessa sitä kuitenkin tavataan aika yleisesti lähes koko maassa.
Noin periaatteessa, jos haluaa luonnosta ottaa sammakkoja terraarioon lemmikiksi, parempi silloin ottaa Suomessa lemmikiksi Ruskosammakko, joka on lukumääräisesti yleisin sammakkolaji, eikä sitä täten ole rauhoitettu. Ruskosammakkopari tulee vallan hyvin toimeen noin 100 litran akvaariossakin, joita löytää käytettynä edullisesti. Pojallani on ollut nyt lähes vuoden 2 luonnosta aivan pieninä poikasina otetetut ruskosammakot 110 litran akvaariossa. Ovat viihtyneet ja kasvaneet erittäin hyvin, näiden koko on nyt kasvanut yli nelinkertaiseksi. Sammakot ovat syöneet pääasiassa kastematoja ja kärpäsen toukkia, joita voi ostaa esim. kalastustarvikeliikkeistä tai mm. Motonetistä. Kesällä kastematoja saa ilmaiseksi, kun viitsii etsiä.
Ruskosammakko ja Viitasammakko ovat hyvin samannäköisiä, ensin mainitun tunnistaa siitä, että sen vatsapuoli on kirjava, "marmorikuvioinnin"/pilkkujen kirjavoima, kun taas Viitasammakon vatsa on yksivärisen vaalea/kermanvaalea tai valkoinen.- Anonyymi
Myös ruskosammakko on rauhoitettu. Tämä tieto löytyy luonnonsuojelulaista ja -asetuksesta. Sammakoita ei saa mm. pyydystää, ottaa haltuun tai häiritä. Koskee myös kutua.
- Anonyymi
Minä en löydä mistään sammakkoa
- Anonyymi
Voiko sammakko elää leikkimökissä vapaana? Onko ruskosammakko rauhoitettu?
- Anonyymi
Ruskosammakko on rauhoitettu luonnonsuojelulain ja -asetuksen nojalla.
- Anonyymi
Pihalla oli rupikonna se pääsi hyppäämään mun pajaan otin sen ämpäriin ja käänsin ämpärin viinon laitoin sammalta eikä se sieltä suostu lähtemään haittaako se.
- Anonyymi
Hei haluaisin sammakon lemmikiksi niin haluiasin tietoa niistä ja näköjään nää viestit tänne on laitettu 2006 mutta idc joten syökö kissat sammakoita? Koska mulla on kaksi kissaa maatiaskissoja ovat ja mistä sellaisen sammakon voisi ostaa? Ja mistä saa terraareja sammakoille ja ruokaa? ;) ja asun itä suomessa btw ja niin jos voisitte kertoa niistä vähän lisää ja mikä sammakko olisi hyvä aloittelijalle? Eipä mulla muuta pidä hyvä loppu päivä hei hei
- Anonyymi
Tuon maailman tappavimman lemmikin omistajana ei sun pitäis kysyä tuota kysymystä. 99% varmuudella saapi mirris sammakon reittä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuon maailman tappavimman lemmikin omistajana ei sun pitäis kysyä tuota kysymystä. 99% varmuudella saapi mirris sammakon reittä.
Yksi viesti löyty vuodelta 2023!! Ja tässä toinen eli haluaisin ostaa kaks sammakkoo mutta mä en löydä niitä mistään kun eläin kauppoissa ei myydä ja netissä kaikki on loppuunmyyty!?
- Anonyymi
Meidän kotona on sammakkoja paljon haluaisin pitää yhden🐸
- Anonyymi
Minulla on 1 rupikonna
Se ei lähde pois meiltä mitä pitää tehdä? - Anonyymi
Tietäiskö joku että mistä voi sammakoita ostaa?
- Anonyymi
Minun mielestä sammakkoja ei saa ottää luonnosta omaksi mutta niitä saa koittaa viedä turvallisempaan paikkaan
- Anonyymi
Mä tahdon ottaa kanns sammakon
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448339Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde462288Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262142- 951738
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811677- 321497
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081103Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531005
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28870