Hiivasyndroomasta

Miksu

Olen ajatellut kokeilla tuota hiivasyndrooman hoitoon tarkoitettua ruokavaliota, mutta aika epämääräiset ovat nuo ohjeet. Tai olen vain niin tyhmä että pitää vääntää rautalangasta.

Eli jos kaikki sokeri, hiiva yms. tuotteet on kielletty, niin saako silti syödä täysjyväriisiä? Ja mitä kaikkia maitotuotteita sai syödä, entä marjoja? Entä täysjyvä vilja tuotteet, vaikka ruisleipä, vai saako sitä syödä vasta myöhemmin? Ja mitenkäs sitten nuo makeutusaineilla makeutetut tuotteet?

Mitä olette syöneet esimerkiksi aamupalaksi? Kun normaalisti syön puuroa tai hedelmiä ja leipää, niin mitä nyt keksisin aamuksi. Entä muina aikoina? Onko jossain jotain hyviä sivuja, joissa olisi esim. noita ruoka-ohjeita?

Kiitos todella paljon jos vaivaudutte vastaamaan, koska minulla tuntuisi olevan puolet kaikista mahdollisista hiivasyndrooman oireista, ja olen valmis kokeilemaan jos tästä ruokavalion muutoksesta olisi hyötyä.

12

7599

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bea

Itse olen kokeillut hiivanhävitysruokavaliota nyt kuukauden verran, varmuuden vuoksi aion olla toisenkin kuukauden tällä dieetillä.

Netistä ongin selville että viljatuotteista kotimaisia viljoja ei saa syödä. Jotkut tahot kieltävät myös riisin (ilmeisesti sen täysjyväisyydellä ei ole merkitystä). Mielestäni on ihan omasta itsestä kiinni kuinka tiukaksi haluaa ruokavalionsa laittaa... Itse olen syönyt satunnaisesti jopa ruisleipääkin.

Tattari ja hirssi ovat kuulema ok. Tai sitten taas jonkun tahon mielestä eivät... Mutta ainakin tattari on glueiiniton, mikä on hyvä homma.

Peruna on kielletty. Prosessoidut elintarvikkeet kuten sipsit ovat kiellettyjä. Joku kieltäisi kaikki purkkiruoatkin (en tosin ymmärrä miksi, paitsi että niissä usein on sokeria).

Sokerit ja harmi kyllä myös hedelmäsokeri ELI hedelmät pitää ehdottomasti jättää pois. Varsinkin mitä makeampi hedelmä, sen huonompi juttu; banaani ja ananas ovat kaikkein "pahimmat". Marjojakaan ei suositella, itse olen kuitenkin vetänyt sokerittomia mustikkasoppia.

Maitotuotteista saa syödä happamia tuotteita kuten viili, piimä, maustamaton jogurtti. Juustoja ei saa syödä, se kuten myös etikka kuulema levittää hiivan itiöitä elimistössä. (Outo juttu!)

Minä olen aamiaiseksi syönyt makeuttamatonta- eli "luonnonjogurttia", sellaista asidofilus bifidofilus -sorttista. Olen laittanut siihen kanelia ja joskus keinotekoista makeutusainetta (aspartaamia, joka kyllä on melkoinen myrkky...)

Ruokatarpeissa kuten marinadeissa on ärsyttävän usein sokeria! Sokeria löytyy mitä ihmeellisimmistä ruoista, ja sokeri ja vehnähän ovat kaikista pahimmat aineet jos kehossa on hiiva riehaantunut.

Ristiriitainen tieto toki ärsyttää, kun yhdet sanovat yhtä ja toiset toista. Mutta tähän ei kukaan voi väittää vastaan: kannattaa nauttia dieetin aikana maitohappobakteereita. Hiiva kuulema riistää keholta vitamiineja, varsinkin B-vitamiinia, joten sitä on ehkä hyvä nauttia tabletteina. Itse olen syönyt myös kalanmaksaöljyä (Omega 3 -kapseleina, mutta merkistä ja muodosta viis), koska se korjaa soluvaurioita, ja riivautunut hiiva voi kuulema seikkailla kehossa paikasta paikkaan ja siinähän se sitten tunkeutuu soluseinämistä läpi... Olen myös syönyt hiivantappo-ravintolisiä, mutta en tiedä onko niistä oleellista hyötyä.

Itselläni on hiiva ilmeisesti tosi pahana, koska söin jokusen antibiottikuurin viime vuonna ja sen jälkeen alkoi pahempi oireilu. Siihenkin asti oli aina ollut kaikenlaista turvotusta ja ällöä oloa jos söi paljon sokeria ja vehnätuotteita. Mutta tämän kuurini aloitin ylä- ja alapään hiivaongelmien vuoksi.

Varoituksen sana: eräät tahot ovat sitä mieltä että jos yrittää nitistää hiivaa ruokavaliolla, siinä käy niin että se oppii elämään niukoissa olosuhteissa ja levittää itiöitä ja rihmastoa ympäriinsä. Sitten kun ihminen palaa takaisin normaaliin ruokavalioon, on varsinainen helvetti edessä.

Em. on kai ihan siitä kiinni kuinka pahaksi se hiiva on päässyt kehossa mutatoitumaan. Omallakaan kohdallani en tiedä teenkö oikein vai väärin tämän ruokavalioni kanssa, mutta en enää muutakaan keksinyt kun minkään sortin lääkkeet eivät auta pysyvästi minun omiin ongelmiini.

• Truman

Sitten vielä valkosipulia ja pellavansiemenrouhetta, jota saa apteekista Liinus-nimisenä tuotteena, mikä estää ummetusta.

Viljat pois ruokavaliosta ja sokerien syönti pois, jotka aiheuttavat ilmavaivoja.

• katsika
        Truman kirjoitti:

Sitten vielä valkosipulia ja pellavansiemenrouhetta, jota saa apteekista Liinus-nimisenä tuotteena, mikä estää ummetusta.

Viljat pois ruokavaliosta ja sokerien syönti pois, jotka aiheuttavat ilmavaivoja.

No mutta tuohon käyttämääsi otsikkoon, mitä et oikein viestissäsi kommentoinut sanoisin pari sanaa. Mädättäjäbakteerista on useilla ollut näissä hiivaongelmissa ihan myönteisiä kokemuksia. Eräs näihin vaivoihin kehitetty tuote sisältää tälläistä ainakin soijapapujen hallittuun mädättämiseen käytettävää bakteeria B. subtilisia. Minulla on tapana niitä soijapapuja mädättää kotosalla ja tuntuisi, että niiden käyttöön jää tavallaan koukkuun eli papuruoka ei oikein tunnu sulavan ilman joka-aamuista pientä mätäpapuannosta:-) Mätäpapujen kanssa tulee syötyä vielä melkoinen biotiiniannos raa'an kananmunankeltuaisen muodossa ja siitäkin taitaa olla apua Candida-hiivan kasvamisen rajoittamisessa. Aamurutiiniin kuuluu meikäläisellä myös ravintohiiva jossakin muodossa ja siitä saa ainakin Candidan polttamia B-ryhmän vitamiineja ja taitaa se pitää haitakasta hiivakantaa kurissakin. Mulla on parin kymmenen vuoden kokemus näissä kuvioissa mutta nyt vasta alkaa tuntua että olisin vähän niskan päällä Candidan kanssa painimisessa.

• Kumppis
        katsika kirjoitti:

No mutta tuohon käyttämääsi otsikkoon, mitä et oikein viestissäsi kommentoinut sanoisin pari sanaa. Mädättäjäbakteerista on useilla ollut näissä hiivaongelmissa ihan myönteisiä kokemuksia. Eräs näihin vaivoihin kehitetty tuote sisältää tälläistä ainakin soijapapujen hallittuun mädättämiseen käytettävää bakteeria B. subtilisia. Minulla on tapana niitä soijapapuja mädättää kotosalla ja tuntuisi, että niiden käyttöön jää tavallaan koukkuun eli papuruoka ei oikein tunnu sulavan ilman joka-aamuista pientä mätäpapuannosta:-) Mätäpapujen kanssa tulee syötyä vielä melkoinen biotiiniannos raa'an kananmunankeltuaisen muodossa ja siitäkin taitaa olla apua Candida-hiivan kasvamisen rajoittamisessa. Aamurutiiniin kuuluu meikäläisellä myös ravintohiiva jossakin muodossa ja siitä saa ainakin Candidan polttamia B-ryhmän vitamiineja ja taitaa se pitää haitakasta hiivakantaa kurissakin. Mulla on parin kymmenen vuoden kokemus näissä kuvioissa mutta nyt vasta alkaa tuntua että olisin vähän niskan päällä Candidan kanssa painimisessa.

Olen kuullut että ravintohiiva (saccharomyces cerevisae) on terveellistä, mutta tarkemmin, mitkä on sen terveysvaikutukset, mihin sitä käytetään ja mistä sitä saa? Onko siitä mitään kirjoituksia/kirjaa olemassa?

• minttuli

Kurniiko teillä maha koskaan näläntunteesta? Mulla ei kurni. Aiheuttaako hiiva suolistossa sen, että ilma ei normaalilla tavalla kierrä suolistossa, vaan hiiva jotenki ns. tukkii suolen?

• heh

heh ja voi voi....

• höh.

Näitä ilkkujia sitä sitten aina riittää. Mutta jos sulla olis puoli vuotta koko ajan alapäässä hiiva joka ei millään lääkkeellä tokene vaan uusii ja uusii ja uusii ja suuhunkin tulee sammasta, niin MISTÄ PERKELEESTÄ se hiiva aina tulee sitten häh?

Kun se kuulema voi tehdä rihmoja ja mennä mistä tahansa kudoksesta läpi tosta noin vaan. Että hoida tässä sitten alapäätä, kun se tulee helposti röörien ja suolien ja kaiken läpi ja uusii ad infinitum.

• Tyhjäpää

Hän elläpä oli tyhjäpää. No edes tuon verran oli siellä, että sai mökästyä ton ulos.

Joo, mielenkiintoista oli nähdä mikroskoopissa oman verensä hiivakasvusto, ja miten se lisääntyi.

• Sinulleki
        höh. kirjoitti:

Näitä ilkkujia sitä sitten aina riittää. Mutta jos sulla olis puoli vuotta koko ajan alapäässä hiiva joka ei millään lääkkeellä tokene vaan uusii ja uusii ja uusii ja suuhunkin tulee sammasta, niin MISTÄ PERKELEESTÄ se hiiva aina tulee sitten häh?

Kun se kuulema voi tehdä rihmoja ja mennä mistä tahansa kudoksesta läpi tosta noin vaan. Että hoida tässä sitten alapäätä, kun se tulee helposti röörien ja suolien ja kaiken läpi ja uusii ad infinitum.

Sinulla on sitten hiivatulehdus alapäässä ja suussa. Se on eri asia kuin hiivasyndrooma, sillä se on oikea, todettavissa oleva tauti. Joku on tosin pelotellut sinut aika perusteellisesti noilla perättömillä rihmajutuilla. On tainnut katsoa pienenä jotain triffidijuttua tai Muumien viidakkotarinaa.

• höh.
        Sinulleki kirjoitti:

Sinulla on sitten hiivatulehdus alapäässä ja suussa. Se on eri asia kuin hiivasyndrooma, sillä se on oikea, todettavissa oleva tauti. Joku on tosin pelotellut sinut aika perusteellisesti noilla perättömillä rihmajutuilla. On tainnut katsoa pienenä jotain triffidijuttua tai Muumien viidakkotarinaa.

>sillä se on oikea, todettavissa oleva tauti

Myönnät siis että näin on?

Netissä olen kaikenlaisia hiivasyndrooman oireita kuullut, ja kaikki niistä sopivat minun elämääni. Lääkäriinkin lähtisin kaikenlaiset verikokeet teetättämään jos olisi varaa.

Mutta tämä ei ole se pointti, vaan tässähän joku ilkkui ettei moista edes olekaan. Koska sinunkin mielestäsi on, niin en ymmärrä miksi yleensä vastaat MINULLE, etkä sille joka väitti että sitä tautia ei ole.

• minttuli

Mulla on taas vaihteeksi ummetusta ja ei vaan tuu ulos. Vatsa on ihan kova pallo ja välillä käy kipeetä. Millä te muut hiivasyndroomaa potevat pidätte suolenne toiminnassa? Mulla meinaa koko ajan olla ummetusta ja ei suoli toimi ollenkaan niin kuin silloin hyvinä aikoina terveenä. Nytkin olen joutunut turvautumaan ulostuslääkkeisiin, mutta saa nähdä tehoaako ne enää???!!!

• Bea

Käytin aiemmin pellavansiemeniä ja luumujakin ilman mitään erikoisempaa apua, mutta nyt kun olen ollut täysin ilman sokereita, viljoja ja hedelmiä (kuitenkin syönyt ruisleipää välillä) niin pellavansiemen ROUHITTUNA veden kanssa on ollut ihan hyvä. 2 ruokalusikallista kun huuhtoo illalla kitusiinsa, niin saattaapi aamuksi auttaa.

Mutta vieläkin parempi on Lepicol jota nyt käytän. Sinä on psyllium-kuitua ja jotain muuta. Samaa kuitua on myös tuotteessa nimeltä ViSibline, saa apteekista ja saattaa olla edullisempi kuin Lepicol (jota puolestaan löytyy isommista marketeistakin).

Lepicolia kun sotkee vaikkapa jogurttiin pari teelusikallista aamuin illoin ja juo samassa yhteydessä ison lasin nestettä, niin kyllä luistaa. Minä en edes muista koska minulla on viimeksi ollut ummetusta tämän hiivanhäätödieettini aikana. Yleensä ennen menssuja on aina, mutta nyt ei ollut.

Ruisleipä auttaa kanssa, jos sitä nyt sitten uskaltaa syödä, kun periaatteessa pitäisi olla viljatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe