Roaccutan auttaa mutta....

poika89

Oon nyt syömässä 2. pakettia roaccutania ja kyllä oon huomannu, että se auttaa, mutta ne sen sivuvaikutukset ovat aivan hirveitä.
Lääkäri sanoi, että vielä kolmas paketti roaa pitäisi syödä, mutta jätän kyllä väliin.. vaihdan johonkin vähemmän myrkylliseen.

Roan haittavaikutustenlista on loppumaton.
Tässä vain niitä, mitä minulla esiintyi:

1. Käsien iho kuivuu ja sitä on rasvattava 24/7
2. Huulet kuivuu; rasvausta 24/7
3. Kasvojen iho hilseilee heti, jos ei käytä kosteusvoidetta
4. Selkä ja jalat ihan paskana
5. Alkoholia ei saa juoda, pahentaa sivuvaikutuksia
6. Nenäverenvuodot.. hyvin ärsyttäviä.. varsinkin koulussa
7. Varpaissa kynsivallien tulehdus
8. Kaikista pahin sivuvaikutus,jonka huomasin tänään: HIUSTEN LÄHTÖ

Hyvä iho ja kalju vai akne ja hyvät hiukset.. ei kauaa kestä kun sanon, että hiukset ovat 100 kertaa tärkeämmät kuin hyvä iho.

Olen kokeillut lukuisia eri lääkityksiä ja lopulta päädyin roaan, mutta minun on pakko vaihtaa sitä.. en halua olla loppuelämääni ilman hiuksia, tosin pakkausselosteen mukaan ne kasvavat takaisin ajan kuluessa, mutta en kyllä ala odottelemaan !

Mitä suosittelisitte roan jälkeiseksi hoidoksi ?

18

15098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tossa tilassa

      jos sulla on noin pahat vaikutukset niin kyllä miettisin sinuna että jatkaisinko.mulla ei hiuksia ole lähteny,tietääkseni..en tiedä kyllä että kasvaako ne hiukset takaisin kuurin jälkeen ihan 100% varmuudella.oliko sun hiusten lähtö ihan merkittävän suurta vai miten huomasit asian?

      • poika89

        No tänään saunassa huomasin ku katoin peilistä, niin hiusrajat on siirtyny kauemmas.. Kyllä mä taidan ton yhen paketin syödä loppuun ja sit alottaa syömään jotai Priorinia ja jotai muuta aknelääkettä sitten kanssa.. Pitää varmaan mennä ihotautilääkärin juttusille.

        Ei niitä hiuksia nyt niin tolkuttomasti ole lähtenyt, mutta sen verran, että se häiritsee.


      • mitäs se on?
        poika89 kirjoitti:

        No tänään saunassa huomasin ku katoin peilistä, niin hiusrajat on siirtyny kauemmas.. Kyllä mä taidan ton yhen paketin syödä loppuun ja sit alottaa syömään jotai Priorinia ja jotai muuta aknelääkettä sitten kanssa.. Pitää varmaan mennä ihotautilääkärin juttusille.

        Ei niitä hiuksia nyt niin tolkuttomasti ole lähtenyt, mutta sen verran, että se häiritsee.

        no miespuoleisena se hiusrajan nouseminen ei ole mikään ihme juttu eikä välttämättä johdu noista lääkkeistä.mitäs se priorini oikein on?


      • ....
        mitäs se on? kirjoitti:

        no miespuoleisena se hiusrajan nouseminen ei ole mikään ihme juttu eikä välttämättä johdu noista lääkkeistä.mitäs se priorini oikein on?

        jos on taipuvaisuutta kaljuuntumiseen, niin roa voi edesauttaa sitä..kantsii lopettaa noiden sivuvaikutusten takia!


      • poika89
        .... kirjoitti:

        jos on taipuvaisuutta kaljuuntumiseen, niin roa voi edesauttaa sitä..kantsii lopettaa noiden sivuvaikutusten takia!

        Priorin on semmonen joku ravintolisä joka parantaa hiustenkasvua.. jos semmoseen sais reseptin(reseptivapaa lääke) nii saisin kaikki maksut vakuutuksista nii ei tarvii niitäkään sit ite maksella..

        Mutta toi oli hyvä idea et pienennän annostusta.. mietin et riittääkö, et jos muutan sillee et aamulla yks ja illalla yks, tällähetkellä vaan sillee et 2 pilleriä aamulla. Meinaan jos sen sais sillä niin hyvä, mut jos ei nii sit vaa yks päivässä..


      • gdagsd

        Mä söin roacutanin, 2 pakkausta. kaikki lähti, arpia ei jääny, sivuvaikutuksista ainut oli huulien kuivuminen ja alkoholia käytin joka vkl. nyt puolvuotta kuurin jälkeen on alkanu taas hieman finnejä tuleen, johtuukohan talvesta ja kuivuudesta?


    • niin no

      auttaisko jos pienentäsit annostusta? lieventyis noi sivuvaikutukset. ainakin itellä loppu nenäverenvuodot ja liika kuivuus.. mut jos tuo hius juttu on sulle liikaa ni :/

      • poika89

        Tuo sivuvaikutus on listattu Roaccutanin pakkausselosteessa, kymmenien muiden lisäksi. Jos jotkut ovat ihailleet sitä pakkausselostetta, minulla se on isompi kuin minkään muun lääkkeen, mitä minä olen nähnyt.. Se lista on yli metrin pituinen.

        Nuo hiustenlähdöt ja kynsivallien tulehdukset on listattu harvinaisempiin sivuvaikutuksiin, ja niitä ei esim. lääkeoppaassa tai internetissä siis mainita.


      • roapoika87
        poika89 kirjoitti:

        Tuo sivuvaikutus on listattu Roaccutanin pakkausselosteessa, kymmenien muiden lisäksi. Jos jotkut ovat ihailleet sitä pakkausselostetta, minulla se on isompi kuin minkään muun lääkkeen, mitä minä olen nähnyt.. Se lista on yli metrin pituinen.

        Nuo hiustenlähdöt ja kynsivallien tulehdukset on listattu harvinaisempiin sivuvaikutuksiin, ja niitä ei esim. lääkeoppaassa tai internetissä siis mainita.

        Oon nyt syönyt neljä kuukautta roaccutania, 50 mg/päivä ja mulla on kaikki samat sivuoireet ku sullakin, paitsi noi kaksi viimeistä (7 ja 8). En tiedä kuinka paha akne sulla on, mutta itse saattaisin jatkaa vielä kuuria noillakin sivuoireilla, en meinaan kestänyt enää tätä aknehelvettiä. Itselläni juuri syviä komedoita jotka jätti arpia eikä ollut yhtään hauskaa, mutta onneks se rajoittui pelkästään kasvoihin, muualla kropassa ei ole ollut oikeestaan yhtään finniä. Selkä ja jalkakivut meni mulla muuten ohi jossain 2 kuukauden alussa, mun mielestä liikunta auttaa noihin selkä ja jalkakipuihin enemmän ku pahentaa, vaikka pakkausselosteessa neuvotaanki välttämään hirveetä rääkkiä.

        "
        1. Käsien iho kuivuu ja sitä on rasvattava 24/7
        2. Huulet kuivuu; rasvausta 24/7
        3. Kasvojen iho hilseilee heti, jos ei käytä kosteusvoidetta
        4. Selkä ja jalat ihan paskana
        5. Alkoholia ei saa juoda, pahentaa sivuvaikutuksia
        6. Nenäverenvuodot.. hyvin ärsyttäviä.. varsinkin koulussa
        7. Varpaissa kynsivallien tulehdus
        8. Kaikista pahin sivuvaikutus,jonka huomasin tänään: HIUSTEN LÄHTÖ "

        Pointti vaan se et kaikki noi oireet voi hoitaa ja hiuksetkin pitäis alkaa kasvaa takaisin kuurin jälkeen, juttele sun iholääkärin kanssa kuinka onko muilla sen potilailla ollu samoja oireita!

        Roa on muute mulla auttanut mahtavasti, nyt ei enää finnin finniä, seuraavaksi on vaan arpien hoito!


    • Tytsy23v

      Multa löytyi maksasta kasvain noin viisi vuotta Roaccutan-kuurin jälkeen.Epäiltiin,että syynä olisi aikoinaan syöty Roaccutan-kuuri.Onneksi oli hyvänlaatuinen,mutta pitää seurata loppuiän,että ei ala kasvaa tai muuttua pahanlaatuiseksi.Huono puoli on,että kasvaimen takia hormonien syönti on kiellettyä eli ei esim. e-pillereitä.Miettikää siis tarkkaan,aloitatteko Roaccutanin.

      • kkk56

        miten huomasit että maksa ei ole kunnossa.
        norm testeissä?


      • Tytsy23v
        kkk56 kirjoitti:

        miten huomasit että maksa ei ole kunnossa.
        norm testeissä?

        menin sappikivioireiden takia tutkimuksiin ja löytyi tämä kasvain.Sitä tutkittiin monella tavalla (röntgenkuvauksia koepala) ja todettiin se hyvänlaatuiseksi kasvaimeksi eli maksakudos on jostain syystä kasvanut "väärin".


      • roapoika19
        Tytsy23v kirjoitti:

        menin sappikivioireiden takia tutkimuksiin ja löytyi tämä kasvain.Sitä tutkittiin monella tavalla (röntgenkuvauksia koepala) ja todettiin se hyvänlaatuiseksi kasvaimeksi eli maksakudos on jostain syystä kasvanut "väärin".

        Itselläni 4kk takana roaa ja voisin listata omalta kohdaltani noista sivuvaikutuksista:


        "
        1. Käsien iho kuivuu ja sitä on rasvattava 24/7:

        Kyllä, käsien iho kuivuu vähän, mutta siihen tottuu, eikä rasvata tarvitse läheskään joka päivä

        2. Huulet kuivuu; rasvausta 24/7

        Tämä ollut minulla ehkä näkyvin sivuvaikutus. Bepanthenia on kulunut huuliin melko paljon.

        3. Kasvojen iho hilseilee heti, jos ei käytä kosteusvoidetta

        Toinen näkyvä sivuvaikutus, kasvoihin rasva kerran päivässä

        4. Selkä ja jalat ihan paskana

        En ole edes huomannut mitään tällaista.

        5. Alkoholia ei saa juoda, pahentaa sivuvaikutuksia

        Itse olen juonut kuurin aikana ehkä pari kertaa kuussa välillä enemmän tai vähemmän maltillisesti. Maksa-arvot on otettu kerran kuussa ja ne ovat pysyneet hyvinä, eli pienimuotoinen alkoholinkäyttö ei ole ilmeisesti tässä suhteessa ainakaan vaikuttanut. Lääkäri tosin ei suositellut tai oikeastaan "kielsi" alkoholin.

        6. Nenäverenvuodot.. hyvin ärsyttäviä.. varsinkin koulussa

        Ei varsinaisia nenäverenvuotoja, mutta kuivat limakalvot nenässä, mikä aiheuttaa ennemminkin sellaista "veriräkää" kuin juoksevasti vuotavaa verta.

        7. Varpaissa kynsivallien tulehdus

        En ole huomannut mitään vastaavaa.

        8. Kaikista pahin sivuvaikutus,jonka huomasin tänään: HIUSTEN LÄHTÖ "

        En ole huomannut.


      • Koekani
        roapoika19 kirjoitti:

        Itselläni 4kk takana roaa ja voisin listata omalta kohdaltani noista sivuvaikutuksista:


        "
        1. Käsien iho kuivuu ja sitä on rasvattava 24/7:

        Kyllä, käsien iho kuivuu vähän, mutta siihen tottuu, eikä rasvata tarvitse läheskään joka päivä

        2. Huulet kuivuu; rasvausta 24/7

        Tämä ollut minulla ehkä näkyvin sivuvaikutus. Bepanthenia on kulunut huuliin melko paljon.

        3. Kasvojen iho hilseilee heti, jos ei käytä kosteusvoidetta

        Toinen näkyvä sivuvaikutus, kasvoihin rasva kerran päivässä

        4. Selkä ja jalat ihan paskana

        En ole edes huomannut mitään tällaista.

        5. Alkoholia ei saa juoda, pahentaa sivuvaikutuksia

        Itse olen juonut kuurin aikana ehkä pari kertaa kuussa välillä enemmän tai vähemmän maltillisesti. Maksa-arvot on otettu kerran kuussa ja ne ovat pysyneet hyvinä, eli pienimuotoinen alkoholinkäyttö ei ole ilmeisesti tässä suhteessa ainakaan vaikuttanut. Lääkäri tosin ei suositellut tai oikeastaan "kielsi" alkoholin.

        6. Nenäverenvuodot.. hyvin ärsyttäviä.. varsinkin koulussa

        Ei varsinaisia nenäverenvuotoja, mutta kuivat limakalvot nenässä, mikä aiheuttaa ennemminkin sellaista "veriräkää" kuin juoksevasti vuotavaa verta.

        7. Varpaissa kynsivallien tulehdus

        En ole huomannut mitään vastaavaa.

        8. Kaikista pahin sivuvaikutus,jonka huomasin tänään: HIUSTEN LÄHTÖ "

        En ole huomannut.

        "2. Huulet kuivuu; rasvausta 24/7"

        Sama täällä ja tympeää on. En ole rasvailijatyyppiä joten en rasvaa vaikka pitäisikin.

        "3. Kasvojen iho hilseilee heti, jos ei käytä kosteusvoidetta"

        Itsellä enemmän hiuspohjassa, ei välttämättä johdu roasta.

        "4. Selkä ja jalat ihan paskana"

        Tämä pelottaa itseä aika saakelisti. Muutenkin selkä on pitkällä miehellä se heikko kohta niin ei huvita sitä puolta heikentää enää. Sama jalat.

        "5. Alkoholia ei saa juoda, pahentaa sivuvaikutuksia"

        Aika vähän tulee juotua mutta toisaalta en ihmettele vaikka sivuoireet ajaisivat roan syöjiä juopotteluun.

        "6. Nenäverenvuodot.. hyvin ärsyttäviä.. varsinkin koulussa "

        Kuivaa veristä räkää täälläkin. Tämän lisäksi myös nenän sisuspuolen, nenäonteloiden kuivuminen ja henkityksen rohiseminen on aivan käsittämättömän ärsyttävää. Tekee mieli repiä nenä naamasta irti.

        "7. Varpaissa kynsivallien tulehdus"

        En ole huomannut.

        "8. Kaikista pahin sivuvaikutus,jonka huomasin tänään: HIUSTEN LÄHTÖ "

        Onneksi on mistä lähteä, voi olla että lähteekin.

        Lisäisin vielä itse:

        9. Määrittelemätön kuumeen/krapulan kaltainen olo aamuisin ja iltaisin kun keho on kuivuneessa tilassa. Väsymys ei tunnu iltaisin samalta vaan päänsäryltä.

        Ärsyttävintä on tämä oireiden jatkuvuus, kun samaa on ollut päällä viimeiset kolme vuotta niin alkaa voimat hiipua.


      • eoirglafahe (n)
        Koekani kirjoitti:

        "2. Huulet kuivuu; rasvausta 24/7"

        Sama täällä ja tympeää on. En ole rasvailijatyyppiä joten en rasvaa vaikka pitäisikin.

        "3. Kasvojen iho hilseilee heti, jos ei käytä kosteusvoidetta"

        Itsellä enemmän hiuspohjassa, ei välttämättä johdu roasta.

        "4. Selkä ja jalat ihan paskana"

        Tämä pelottaa itseä aika saakelisti. Muutenkin selkä on pitkällä miehellä se heikko kohta niin ei huvita sitä puolta heikentää enää. Sama jalat.

        "5. Alkoholia ei saa juoda, pahentaa sivuvaikutuksia"

        Aika vähän tulee juotua mutta toisaalta en ihmettele vaikka sivuoireet ajaisivat roan syöjiä juopotteluun.

        "6. Nenäverenvuodot.. hyvin ärsyttäviä.. varsinkin koulussa "

        Kuivaa veristä räkää täälläkin. Tämän lisäksi myös nenän sisuspuolen, nenäonteloiden kuivuminen ja henkityksen rohiseminen on aivan käsittämättömän ärsyttävää. Tekee mieli repiä nenä naamasta irti.

        "7. Varpaissa kynsivallien tulehdus"

        En ole huomannut.

        "8. Kaikista pahin sivuvaikutus,jonka huomasin tänään: HIUSTEN LÄHTÖ "

        Onneksi on mistä lähteä, voi olla että lähteekin.

        Lisäisin vielä itse:

        9. Määrittelemätön kuumeen/krapulan kaltainen olo aamuisin ja iltaisin kun keho on kuivuneessa tilassa. Väsymys ei tunnu iltaisin samalta vaan päänsäryltä.

        Ärsyttävintä on tämä oireiden jatkuvuus, kun samaa on ollut päällä viimeiset kolme vuotta niin alkaa voimat hiipua.

        Roaccutan on ihan hirveän voimakas lääke eikä sen kanssa ole pelleilemistä. Itseasiassa vasta yksityiseltä mulle suostuttiin toisen kerran ruinattuani määräämään roa. Mutta olihan se selvää että tarvitsin sen kuurin kun antibiootit ei auttanut, vaan sekotti vatsan. Tosi kurjaa kuulla että sulla on noin pahoja sivuoireita, mulla vaan seuraavat:

        1.iho kuivui ja hilseili ihan hirveästi, joskus huomasin kesken päivän että naama "kuoriutuu" pois :D
        2.huulet verillä jatkuvasti
        3.silmät kuivuu. piilareiden käyttö hankaloituu/estyy.
        4.pientä masennusta ihan ilman syytä...luulenpa et johtuu roasta..

        Sellaisia. Itse koen että vaikka kuuri maksaa ihan törkeästi korvaustenkin jälkeen kun ottaa huomioon kaikki pakolliset lääkärikäynnit joita ilman lisää lääkettä ei heru (kun sitä annetaan vaan kk kerrallaan) ja verikokeet yms yms niin mulle toi on ollut ainoa oikea ratkaisu. Kyllähän kaikki maksasairaudet ja muut pelottaa, mut toisaalta olin niin kyllästynyt akneen ja pelkäsin arpia ja en jaksanut enää kun mun ihon kunto rajoitti mun elämää. Jokainen päättäköön itse mitkä asiat pistää etusijalle koska se on selvää että roa ei ole mikään ihan kevyt lääke... Jostain joutuu aina tinkimään: muu terveys, raha, alkoholi... Että suosittelisin kyllä kokeilemaan ensin KAIKEN MUUN SITKEÄSTI ennekuin ottaa roan viimeisenä oljenkortena.


    • liikkuja12

      Mä söin tossa keväällä ensin pari kuukautta Isotretinoin actavista (roan rinnakkaislääke), ja sit nyt taas jatkoin kesän jälkeen ja tarkotus olisi vetää joku 3kk sitä. Sivuvaikutuksia on mullakin tullut. Hiustenlähtöä, ihon ja huulten hillitöntä kuivumista. Nenäverenvuotoa, varsinkin aamuisin koulussa. Kaikista pahin sivuvaikutus on mulla kuitenkin ollut se, että raajat tulee treenaamisen jälkeen hiton kipeiksi. Harrastan salilla käymistä ja erästä kamppailulajia (treenit siinä 3krt/vko), ja joskus on kovan treenin jälkeen seuraavana päivänä jalat niin jumissa, ettei pysty kävelemään. Onneksi tää nyt ei ole kuitenkaan käynyt vielä niin sietämättömäksi, että pitäis treenaaminen jättää kokonaan.

    • sgee1

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 118
      2444
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2257
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2011
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe