Harkitsen tuollaisen huonomaineisen yhdistelmän hankkimista. Marino 9000 on ilmeisesti aivan hyvä matkavene, mutta bemarin moottori kuulemma kuumenee liikaa. Tässä veneessä puhelintietojen mukaan ongelma on ratkaistu suuremmilla tuuletusaukoilla ja jollain moottoritilan tuulettimella. Lisäksi moottoritilassa on lämpömittari, joka ei ole kuulemma näyttänyt koskaan yli 50 asteen lämpöä. Kyseistä venettä olisi tarkoitus mennä katsomaan lähiaikoina. Onkohan tuossa bemarin moottorissa muutenkaan mitään järkeä? Entä mihin muuhun kannattaisi kiinnittää huomiota kyseistä venettä hankittaessa?
"Katsastusmieheltä" löytyy tähän varmasti vankkaa tietoa!
Marino 9000 + BMW 165 hv diesel
30
7375
Vastaukset
- Gasti
Vene tarvitsisi isomman koneen jotta se toimisi paremmin. On lähinnä puoliplaanaava tuolla koneella. Veneitä myös kaupan 200 hp koneilla, nähdäkseni kulkevat ihan eri tahtiin. Aallokossa vene on kova ja se ei jää huomaamatta.
- Katsastusmies-1
BMW 165 hv moottori on kyllä hieman pieni tuohon runkoon, mutta siihen aikaan kun noita Marino 9000:sia tehtiin ei alkuaikoina ollut suurempitehoisia moottoreita valitettavasti vielä käytettävissä.
Ei se ole aina yksistään moottorin vika että se ei kestä MARINO:ssa vaan kyllä se vika on useammin siellä ruorin takana.
Moottoria yleensä kuormitetaan liikaa, jopa ylikuormitetaan ja tämä vaikuttaa kestävyyteen. Etenkin tämän paketin kohdalla kun pitää kiirettä ja moottorin teho on hieman ehkä alakanttiin. Venedieselmoottorien suurin ongelma kun on ylikuumeneminen - jäähdytys. Jatkuva täydellä matkateholla, tai ainakin lähes täydellä, saattaa moottorista/veneestä riippuen aiheuttaa ongelmia varsinkin keskikesällä kun sekä ilma että meri/järvivesi ovat lämpimiä. MARINOSSA on vielä keskimoottoriasennus ja konehuone kohtalaisen ahdas ja pieni ilmatila.
Nuo liian lämpimänä ajamisesta johtuvat ongelmat ovat moninaisia, mutta kaikki aikaa myöten särkevät jotakin.
Kuulosta siltä että nykyinen omistaja ymmärtää enemmänkin moottoreista, kun on seurannut konehuoneen lämpötilaa ja on asentanut puhaltimen ja suurentanut ilma-aukkoja. Kun veneellä on ilmeisimmin ajettu "järki" kaasukädessä, en välttämättä pelkäisi ostaa ko. venettä.
Tiedän tapauksia joissa järkikäytöllä juuri tuo yhdistelmä on kestänyt uudesta asti vuosikausia, ja toisia tapauksia jolloin moottori on saatu hajalle muutamassa kaudessa.
Eli ei BMW diesel ole mikään "susi jo syntyessään" moottori, kelpasihan sama moottori MerCruiserillekin. Kun sitä kohdellaan asiallisesti voi sen edellyttää kestävän sen mikä moottorin pitääkin. Ainahan käytetty iäkkäämpi moottori on "riskitapaus", mutta kuulostaa jotenkin siltä että tämä ko. yksilö on saanut asiallista kohtelua.
Eli kyllä siinä moottorissa voi olla "mitään järkeä".
Kysyt "mihin muuhun kannaittaisi kiinnittää huomiota"?
Vaikea kysymys kun venehän on jo luokkaa "uiva kesämökki".
Parhaan käsityksen asioista saa yleensä keskustelemalla myyjän kanssa. Kuinka hän suhtautuu asioihin, mitä ymmärtää asioista ja minkälaisen käsityksen saat hänestä. Omistajahan se on venettään pitänyt omalle persoonalleen uskollisella tavalla.
Mikäli vene on puhdas ja siisti joka paikasta on sitä jopa voitu huoltaakin, mutta mikäli ei edes ole jaksettu pitää sisältä siistinä, ei yleensä ole tehty/teetetty niitä vaikeampiakaan asioita.
Lykkyä tykö venehankintaan. - Jere
-ne kaikki Volvon 150 heppaset joita olen useimmissa nähnyt,ovat aivan mopoja.
- Katsastusmies-1
Jere kirjoitti:
-ne kaikki Volvon 150 heppaset joita olen useimmissa nähnyt,ovat aivan mopoja.
Maku ja tottumukset muuttuvat aikaa myöten. 1980-luvun puolivälissä riitti 150 - 165 hv dieselkoneen tehoksi mainiostikin. Kehitys kulki kuitenkin eteenpäin ja saatiin moottoreihin lisää tehoa, ja kas kummaa monista veneistä löytyi myös lisää kulkuominaisuuksia kohonneen tehon myötä.
On minusta väärin kutsua tuon ajan 150 heppaisia mopoiksi, nyt 20 vuotta jälkeenpäin.
Ongelman aiheutuu "kun muut ajaa lujaa niin meidänkin täytyy" ilmiöstä. Prässätään moottoria epäterveellä tavalla tehoon nähden ja paikat hajoaa. Aikoinaan samalla veneellä ja moottorilla ehti hyvin, kun muutkaan eivät kulkeneet nopeammin. Nykyään pitäisi joka veneen, vanhankin kulkea vähintään 25 solmua matkavauhtia :) - asian ytimessä
Katsastusmies-1 kirjoitti:
BMW 165 hv moottori on kyllä hieman pieni tuohon runkoon, mutta siihen aikaan kun noita Marino 9000:sia tehtiin ei alkuaikoina ollut suurempitehoisia moottoreita valitettavasti vielä käytettävissä.
Ei se ole aina yksistään moottorin vika että se ei kestä MARINO:ssa vaan kyllä se vika on useammin siellä ruorin takana.
Moottoria yleensä kuormitetaan liikaa, jopa ylikuormitetaan ja tämä vaikuttaa kestävyyteen. Etenkin tämän paketin kohdalla kun pitää kiirettä ja moottorin teho on hieman ehkä alakanttiin. Venedieselmoottorien suurin ongelma kun on ylikuumeneminen - jäähdytys. Jatkuva täydellä matkateholla, tai ainakin lähes täydellä, saattaa moottorista/veneestä riippuen aiheuttaa ongelmia varsinkin keskikesällä kun sekä ilma että meri/järvivesi ovat lämpimiä. MARINOSSA on vielä keskimoottoriasennus ja konehuone kohtalaisen ahdas ja pieni ilmatila.
Nuo liian lämpimänä ajamisesta johtuvat ongelmat ovat moninaisia, mutta kaikki aikaa myöten särkevät jotakin.
Kuulosta siltä että nykyinen omistaja ymmärtää enemmänkin moottoreista, kun on seurannut konehuoneen lämpötilaa ja on asentanut puhaltimen ja suurentanut ilma-aukkoja. Kun veneellä on ilmeisimmin ajettu "järki" kaasukädessä, en välttämättä pelkäisi ostaa ko. venettä.
Tiedän tapauksia joissa järkikäytöllä juuri tuo yhdistelmä on kestänyt uudesta asti vuosikausia, ja toisia tapauksia jolloin moottori on saatu hajalle muutamassa kaudessa.
Eli ei BMW diesel ole mikään "susi jo syntyessään" moottori, kelpasihan sama moottori MerCruiserillekin. Kun sitä kohdellaan asiallisesti voi sen edellyttää kestävän sen mikä moottorin pitääkin. Ainahan käytetty iäkkäämpi moottori on "riskitapaus", mutta kuulostaa jotenkin siltä että tämä ko. yksilö on saanut asiallista kohtelua.
Eli kyllä siinä moottorissa voi olla "mitään järkeä".
Kysyt "mihin muuhun kannaittaisi kiinnittää huomiota"?
Vaikea kysymys kun venehän on jo luokkaa "uiva kesämökki".
Parhaan käsityksen asioista saa yleensä keskustelemalla myyjän kanssa. Kuinka hän suhtautuu asioihin, mitä ymmärtää asioista ja minkälaisen käsityksen saat hänestä. Omistajahan se on venettään pitänyt omalle persoonalleen uskollisella tavalla.
Mikäli vene on puhdas ja siisti joka paikasta on sitä jopa voitu huoltaakin, mutta mikäli ei edes ole jaksettu pitää sisältä siistinä, ei yleensä ole tehty/teetetty niitä vaikeampiakaan asioita.
Lykkyä tykö venehankintaan.Näinhän se on että ei niitä turbodiisseleitä kannata liikaa rääkätä. Moottorit eivät monesti saavuta maksimi kierroslukua edes tyhjin tankein ja puhtaalla pohjalla ajaessa. Tähän kun lisätään ison veneen varustus, vedet, poltto-aineet, noin.1000kg. ja ajetaan lähes täysillä niin kyllähän se pumppu naftaa lykkää koneeseen ja turbo ilmaa senverran että ennenpitkää kilahtaa.
- venekuume
Katsastusmies-1 kirjoitti:
BMW 165 hv moottori on kyllä hieman pieni tuohon runkoon, mutta siihen aikaan kun noita Marino 9000:sia tehtiin ei alkuaikoina ollut suurempitehoisia moottoreita valitettavasti vielä käytettävissä.
Ei se ole aina yksistään moottorin vika että se ei kestä MARINO:ssa vaan kyllä se vika on useammin siellä ruorin takana.
Moottoria yleensä kuormitetaan liikaa, jopa ylikuormitetaan ja tämä vaikuttaa kestävyyteen. Etenkin tämän paketin kohdalla kun pitää kiirettä ja moottorin teho on hieman ehkä alakanttiin. Venedieselmoottorien suurin ongelma kun on ylikuumeneminen - jäähdytys. Jatkuva täydellä matkateholla, tai ainakin lähes täydellä, saattaa moottorista/veneestä riippuen aiheuttaa ongelmia varsinkin keskikesällä kun sekä ilma että meri/järvivesi ovat lämpimiä. MARINOSSA on vielä keskimoottoriasennus ja konehuone kohtalaisen ahdas ja pieni ilmatila.
Nuo liian lämpimänä ajamisesta johtuvat ongelmat ovat moninaisia, mutta kaikki aikaa myöten särkevät jotakin.
Kuulosta siltä että nykyinen omistaja ymmärtää enemmänkin moottoreista, kun on seurannut konehuoneen lämpötilaa ja on asentanut puhaltimen ja suurentanut ilma-aukkoja. Kun veneellä on ilmeisimmin ajettu "järki" kaasukädessä, en välttämättä pelkäisi ostaa ko. venettä.
Tiedän tapauksia joissa järkikäytöllä juuri tuo yhdistelmä on kestänyt uudesta asti vuosikausia, ja toisia tapauksia jolloin moottori on saatu hajalle muutamassa kaudessa.
Eli ei BMW diesel ole mikään "susi jo syntyessään" moottori, kelpasihan sama moottori MerCruiserillekin. Kun sitä kohdellaan asiallisesti voi sen edellyttää kestävän sen mikä moottorin pitääkin. Ainahan käytetty iäkkäämpi moottori on "riskitapaus", mutta kuulostaa jotenkin siltä että tämä ko. yksilö on saanut asiallista kohtelua.
Eli kyllä siinä moottorissa voi olla "mitään järkeä".
Kysyt "mihin muuhun kannaittaisi kiinnittää huomiota"?
Vaikea kysymys kun venehän on jo luokkaa "uiva kesämökki".
Parhaan käsityksen asioista saa yleensä keskustelemalla myyjän kanssa. Kuinka hän suhtautuu asioihin, mitä ymmärtää asioista ja minkälaisen käsityksen saat hänestä. Omistajahan se on venettään pitänyt omalle persoonalleen uskollisella tavalla.
Mikäli vene on puhdas ja siisti joka paikasta on sitä jopa voitu huoltaakin, mutta mikäli ei edes ole jaksettu pitää sisältä siistinä, ei yleensä ole tehty/teetetty niitä vaikeampiakaan asioita.
Lykkyä tykö venehankintaan.Kiitoksia asiantuntevasta opastuksesta. Palaan asiaan, kunhan olen tutustunut tarkemmin tähän veneeseen.
- MotorMann
asian ytimessä kirjoitti:
Näinhän se on että ei niitä turbodiisseleitä kannata liikaa rääkätä. Moottorit eivät monesti saavuta maksimi kierroslukua edes tyhjin tankein ja puhtaalla pohjalla ajaessa. Tähän kun lisätään ison veneen varustus, vedet, poltto-aineet, noin.1000kg. ja ajetaan lähes täysillä niin kyllähän se pumppu naftaa lykkää koneeseen ja turbo ilmaa senverran että ennenpitkää kilahtaa.
Se on syytä vaihtaa sitten potkuri sopivaksi, että ne huippukierrokset saavutetaan. Muuten kone ei toimi suunnitellusti ja käyttöikä lyhenee.
- liukuva
Olen itsekkin tätä venettä havitellut,sehän on käsittääkseni akselivetoinen joten uskon koneen juuri ja juuri riittävän tehonsa puolesta,jos kaverit on sua 10-15 minuuttia nopeammin saaressa nuotiota sytyttämässä niin sähän pääset suoraan valmiille nuotiolle makkaraa paistamaan.Veneen ominaisuuksistahan voidaan olla mitä mieltä tahansa mutta tilaa ja asuttavuutta kyllä löytyy noihin mittoihin erinomaisesti.
- svante
mulla oli ko. yhdistelmä nejä vuotta.Vauhtia voi pitää kesällä 13 s.Bmv moottorin lämmönvaihtimet on tehty teoreettisen pieniksi ja sellaisesta aineesta mikä reagoi glykooliin.Lauhduttajat pestiin hapolla kolme kertaa kaudessa ja käytin vain tislattua vettä ja Quisilverin pakkasnestettä laimeana liuoksena.Konetilan ilmanotto aukou tuplattiin.Mikään ei auttanut oikeasti.Kaverilla 180 hv Bmv:ssä aivan samat ongelmat ja monella tutulla.Kone lämpenee kun lämpenee eikä kestä lämpenemättä kuin TODELLA pientäkuormaa.Kannet ovat aluamiinia ja menevät puhki teräksisen venttiiliseetin alta ja maksavat paljon.Moottorin ääni on meillyttävä , mutta tehoa ei oikein tule.Ei savuta ei ole tultakaan.
Oman ja monen tutun kokemuksesta sanon :ÄLÄ OSTA BEMARIA.Sillä tuhoat hyvän harrastuksesi ja perheesi.Tämä ei ole provosointia , vaan valitettava tosi.Vettiilit katkeaa jne,loputon lista.
Vene itse ei ole hullumpi.Vasta aallokossa ensin tosi hyvä, mutta kun joutuu hiljentämään alle 10 solmun,alkaa vene putoamaan mahallensa ja lyö kovaa.Asuttavuus hyvä.Itse kyllästyin suojaisan avotilan puutteeseen.Takakannella oli kuin lauteilla ja kaikki ohikulkijat tuijotti.
Mutta oman aikansa tuote , ei ole ralliveneeksi piirrettykään.-80 luvulla vielä koetettiin säästää polttoainekuluissa.Veneen ongelmat peiniä verrattuna BMV: ongelmiin.
Max vauhti muuten BMV 165 hv oli uutena 21 solmua.Kaveri pisti 200 hv , nop 27 s. Liukukynnys on 21 solmua.Sen jälkeen Marino liukuu ja muuttuu entistä kovemmaksi.
Kaikesta huolimatta vanha 9000 on parempi vene(jäykkä runko,hyvä näkyvyys,komea,jne)kuin 8000.
On näitä ollut myynnissä 250 hv sisullakin,tuntuis aika passelilta,ainakin minusta kun ajan työkseni venettä ympäri vuoden
Suomen ulkosaaristossa.
Hyvää kevättä.- venekuume
Kauppa kyseisestä veneestä on nyt käytännössä jo tehty. Tosin olen henkisesti valmistautunut moottorin vaihtoon, jos en heti, niin ainakin lähivuosina. Saapa nähdä sitten, tuhoutuuko perhe ja hyvä harrastus. No eipä tule sitten yllätyksenä, kun on varoitettu.
Palaan aiheeseen, kun olen hieman "viisastunut" tuon veneen ja bemarin suhteen.
Kirjoituksia ja neuvoja otan edelleen mielelläni aiheesta vastaan! - misteraika
venekuume kirjoitti:
Kauppa kyseisestä veneestä on nyt käytännössä jo tehty. Tosin olen henkisesti valmistautunut moottorin vaihtoon, jos en heti, niin ainakin lähivuosina. Saapa nähdä sitten, tuhoutuuko perhe ja hyvä harrastus. No eipä tule sitten yllätyksenä, kun on varoitettu.
Palaan aiheeseen, kun olen hieman "viisastunut" tuon veneen ja bemarin suhteen.
Kirjoituksia ja neuvoja otan edelleen mielelläni aiheesta vastaan!Moro,
Olen itsekkin ostamassa venettä (Seiskari S-29) jossa on BMW D150 kone. Huomasin koeajolla sen lämpenevän yli 3400rpm:n ajetaessa. Omistaja (Osatanut -01) väitää ajaneensa sitä aina 3200rpm:llä ja koneen toimineen moitteetta. Mietin onko kukaan laittanut lisäjäähdytintä? Eikös sen voisi olettaa rittävän jos koneen omat vesipumput ovat tehoiltaan riittävät. Asian puitteilta on varmaan monelta kokemuksia. - Venekuume
misteraika kirjoitti:
Moro,
Olen itsekkin ostamassa venettä (Seiskari S-29) jossa on BMW D150 kone. Huomasin koeajolla sen lämpenevän yli 3400rpm:n ajetaessa. Omistaja (Osatanut -01) väitää ajaneensa sitä aina 3200rpm:llä ja koneen toimineen moitteetta. Mietin onko kukaan laittanut lisäjäähdytintä? Eikös sen voisi olettaa rittävän jos koneen omat vesipumput ovat tehoiltaan riittävät. Asian puitteilta on varmaan monelta kokemuksia.Olen ajellut bemarilla nyt noin 450 mailia, ei ole kuumennut. Käytän kierroksina 3400 tai vähemmän. 4000 kierrosta ( ilmeisesti maksimi ) en ole käyttänyt kuin koemielessä. Taatusti, jos niillä kierroksilla ajaa pitkään, niin kuumenee ja lopulta hajoaa. Ja polttoainetta niillä kierroksilla myös kuluu reilusti. Eiköhän asiallisella käytöllä moottori kestä!
Hyvää veneilykesää!
ps. vielä ei hyvä harrastus ja perhe tuhoutunut Venekuume kirjoitti:
Olen ajellut bemarilla nyt noin 450 mailia, ei ole kuumennut. Käytän kierroksina 3400 tai vähemmän. 4000 kierrosta ( ilmeisesti maksimi ) en ole käyttänyt kuin koemielessä. Taatusti, jos niillä kierroksilla ajaa pitkään, niin kuumenee ja lopulta hajoaa. Ja polttoainetta niillä kierroksilla myös kuluu reilusti. Eiköhän asiallisella käytöllä moottori kestä!
Hyvää veneilykesää!
ps. vielä ei hyvä harrastus ja perhe tuhoutunutKiinostaisi tietää pysyykö veden lämmöt alle 85, jos kierrokset ovat alle mainitsemasi 3400prm? Millainen matkanopeus sopii mielestäisi veneen rungolle/koneelle? Entä mikä on max. matka- (3400rpm) ja huippunopeus? Onko sinulle vielä päässyt syntymään mielikuvaa kulutuksesta? Tosiasiahan se tietysti on, että kaikki menne mitä tankiin laittaa. Ostin tuon D150:llä varustetun Seiskari S-29 ja se näyttää vievän 1.1l...1.4l keskinopeuksien ollessa 8-11s kieppeillä. Huiput näyttää jäävän 17s paikkeille. Pitänee käydä putsauttamassa lämmön vaihdin jospa se auttaisi lämmön nousuun.
Ps. Nyt on tullut hiukan yli 700 mailia ja vielä perhe on pysynyt kasassa..
- Viittavene
Vanha ketju, mutta kommentoin kuitenkin. Veneessäni, Viittavene 10.10 x 3.25 on BMW D150 moottori vm- 81 ( 136hv ). Olen tyytyväinen koneeseen. Käy nätisti, kuluttaa vähän, kohtuullisen hiljainen käynti moneen muuhun dieseliin verrattuna. Käytän kierroksina 2800 jolloin paatti kulkee 8,5 solmua. Ei lämpöongelmia tai muitakaan ongelmia. Testin vuoksi kokeilin 3200 kierroksia noin tunnin ajan, ei ongelmia. Minua(kin) peloteltiin koneen keittävän yms. mutta enpä ainakaan itse ole sellaista havainnut... Luulen, että lämpöongelmat johtuvatkin enemmän jostain muusta kuin itse koneesta? Konehuoneen tuuletus? Likaa vaihtimessa? Impelleri väsähtänyt tai rikki?
- uppomalli
Eipähän tuon tyyppisessä veneessä konetta tarvitsekaan maasuttaa täysillä, ei edes 80%:n tehoilla. Kestäähän se silloin.
- 10-107
Kone pilataan usein sillä, että se sammutetaan täydestä kuormasta. Sen on hyvä antaa jäähtyä muutama minuutti hiljaisella ajolla ennen rantautumista. Silloin lämpötila koneen sisällä tasoittuu eikä kansi kuumene liikaa eikä turbon laakerit vaurioidu.
Edellyttää vain rauhallisempaa kulkua, vaikka niin se on tainnut ollakin, kun kymmenen vuoden takaa aiheeseen tietoa kaipailee.
- helppoa-ja-halbaa
Jos moottorin yli-kuumeneminen häiritsee niin kytket vaan sen varostussummerin pois käytöstä!
- Anonyymi
moro.minulla veneessä d150 bmw ja lampö ongelmat loppuivat kun lisäsin paisunta säiliön.kun ennen valui ylivuoto letkusta pilssiin ja ajellessa 3000rpm ni lämmöt 80c ja vauhtia 10solmua.kyseessä sama vittavene kun aijemmin kommentoidulla. :) terveisiä vain kaimalle;) aikasemmin kommentoinulla oli vääränkätinen potkuri ja ajoi pakilla.nyt oikea kätinen ja 8solmun vauhdissa kierrokset 2200. :D
- Anonyymi
Olisko 15 vuotta riittävän pitkä aika tälle ketjulle?
Jaskapaska tonkii taas menneitä.- Anonyymi
Kait noita 165 hp bmw koneita vielä veneissä?
Ihan hyvä vinkki muille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kait noita 165 hp bmw koneita vielä veneissä?
Ihan hyvä vinkki muille.Varmasti niitä on liikkeellä. Ei tämmöisten keskustelujen nostossa ole mitään vikaa.
Bayerische Motoren Werke - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kait noita 165 hp bmw koneita vielä veneissä?
Ihan hyvä vinkki muille.Jep, onhan noita mut 16v jälkeen hyvä avata uusi ketju jos askarruttaa. Voi saada päivitettyä tietoakin
- Anonyymi
Paskin moottori mitä ikinä tehty. Hohhoijjjaa.. munnanjatke firman rimanalitus.
- Anonyymi
Monella on vissiin väärä käsitys BMW d150 koneesta. Sen tehot on siis 100kw eli 136 hv vai olenko minä ymmärtänyt jotain väärin…
- Anonyymi
Se on ainakin noin, mutta monista koneista on eri tehoversioita eikä 150 tarkoita hevosvoimia.
- Anonyymi
Potkurin kääntäminen voisi olla ratkaisu
- Anonyymi
Översätta propellen?
- Anonyymi
Siitä voi jäädä kiinni eikä se enää mene näpistyksenä.
- Anonyymi
Jos vene on suunniteltu puoliliukuvaksi, niin ei todellakaan kannata viritellä sitä saavuttamaan liukunopeutta vaikka olisikin mahdollista.
Itsellä tästä erittäin ikävä kokemus isossa pyöreässä myötä aallokossa. Vene kulkee nopeammalla matkavauhdilla 15 solmua ja huiput 18 solmua. Tuossa myötäisessä aallokossa vene lähti mukavasti surffaamaan 15 solmusta 18-19 solmuun kaasuun koskematta ja yhdellä periodilla nousi johonki 21 jolloin se oli noussut ilmeisesti liukuun ja borshasi aallossa ja kallistui todella voimakkaasti, onneksi kerkisin ottaa kaasun alas ja vene oikeni.
Kallistus oli, niin nopea ja syvä että osa tavaroista lensi kaapeusta ulos yms. Lisäksi hörppäsi merivettä ilmanottoaukosta noin 1,2m korkeudelta, onneksi ei kaatunut koko vene. Otin opiksi, enkä päästänyt enää nopeutta nousemaan yli 18,5 solmun vaan himmasin hieman kaasua.
Summa sumarum ei ole järkeä ylittää veneelle suuniteltuja rajoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä
On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..2006341Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa664783Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu1004613Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään
voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa804361Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa972801En koskaan tule sinulle tätä kertomaan
Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.622235Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen
Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?1331727odotatko vielä viestiä minulta...
Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan1391644- 581607
- 481436