Ruokavalio auttaa akneen

moon

Moni teistä on eri mieltä otsikon kanssa. Niin olin minäkin vielä puoli vuotta sitten. Olinhan ollut jo vuosituhannen alusta asti syömättä sokeria ja valkoisia jauhoja, ja akneni oli silti vain pahentunut vuosi vuodelta.

Viimeiset vuodet kärsin todella pahasta aknesta. Naamani ja kaulanikin olivat täynnä kipeitä ja punaisia, ihonalaisia patteja. Joskus nukkuminenkin oli vaikeaa kun pään painaminen tyynyyn sattui. Ja usein aamuisin tyynyllä oli verta, finneistä... Kasvoni olivat siis pahasti tulehtuneet. Korostan sitä että akneni oli
sitä pahinta mahdollista laatua. Ja ikää minulla on muuten 28 vuotta.

Söin jo vuonna 1999 Roaccutan-kuurin silloiseen lievään akneeni, ja se auttoi - silloin. Akne kuitenkin palasi takaisin noin 10 kertaa pahempana. Reilu vuosi sitten kävin taas ihotautilääkärillä ja sain reseptin Roaccutania. En kuitenkaan lopulta halunnut kuuria aloittaa, koska se edellisellä kerralla aiheutti minulle
niin pahoja sivuvaikutuksia. Tiesin vaihtoehtoni - koko loppuelämä pahasta aknesta kärsivänä tai tuo vähintään vuoden pituinen kuuri ja sen tuomat pahat jutut.

Viime syksynä jouduin terveydellisten syiden takia aloittamaan todella vähähiilihydraattisen ruokavalion. Jo aiemmin pois jättämäni sokerin ja valkoisten jauhojen lisäksi nyt pois ruokavaliostani joutuivat myös riisi, ruisleipä, puurot ja peruna.

En aluksi halunnut uskoa että ruokavaliosta voisi olla apua akneen. Monen kuukauden ajan jopa kieltäydyin näkemästä totuutta peilistä. Mutta totta se on, akneni on lähtenyt parantumaan. Entiseen verrattuna olen suorastaan siloposki.

Tiedän että moni alipainoinen aknesta kärsivä pelkää laihtuvansa vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, niin pelkäsin minäkin. Tärkeintä onkin huolehtia siitä että saa kaloreita tarpeeksi, ja siitä että koostaa
ruokavalion oikein.

Hyvä yksinkertaistettu nyrkkisääntö on: Päivässä vähintään puoli kiloa kasviksia, puoli kiloa proteiinipitoista ruokaa ja runsaasti hyviä rasvoja.

Pitänee korostaa sitäkin, että rasva EI aiheuta tai pahenna aknea, päinvastoin. Ihon kannalta tärkeää on oman kokemukseni mukaan

1) paljon kasviksia
2) paljon rasvaa
3) ei liikaa hiilareita
4) ei liikaa proteiinia

Yksinkertaistetusti voisin todeta, että hiilihydraatit aiheuttavat aknen ja rasva parantaa. Monella on varmasti suuria vaikeuksia uskoa tätä, onhan rasvasta tehty se suurin peikko, vaikka sokeri on oikeasti paljon pahempi juttu. Niin iholle kuin muutenkin.

Miksikö rasvan syönti on niin tärkeää? Monella akneihoisella on pohjimmiltaan todella kuiva iho, niin minullakin. Kasvoni kiilsivät ja uivat rasvassa, mutta olivat samalla hilseilevän kuivat. Kuivattavien ihonhoitotuotteiden käyttö pahentaa usein tilannetta ja aknea entisestään. Minullakin auttoi ihon kuntoon se, että lopetin rasvaiselle iholle tarkoitettujen, kuivattavien tuotteiden käytön. Nykyään käytän vain hellävaraisia, kuivan ihon tuotteita. Kasvojen pesuun vain Erisania. Kasvovettä käytän todella harvoin, ja en koskaan alkoholipitoisia tuotteita. Ne saavat ihoni kiiltämään heti.

Vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa akneen. Uskon, että jos se auttoi minulla, se auttaa jokaisella. Sillä akneni oli todella paha.

Paras paikka tutustua vähähiilihydraattiseen ruokavalioon on http://karppaus.info/forum/

64

25196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päiväkirjasta

Paljon mahdollista.
      Mutta pari kommenttia tuohon omasta ruokapäiväkirjastani.
      Kesällä söin aina ennen paljon tomaatteja, enpä syö enää. Näkyvät mokomat ihan ittensä näköisinä kohta naamalla.
      Rasvaakaan en ole tiukasti vältellyt, olen juustojen ystävä, mutta olen todennut, että ainakin sinihomejuusto on selkeä syyllinen naaman huonoon kuntoon. Jokin muu kuin rasva siinä kai on se juju.

• miu

Mä uskon että se sokeri(hiilihydraatit)ruokkii niitä huonoja bakteereita,jotka aiheuttavat tulehduksen.esim.hiivatulehduksessa sama juttu.kannattais varmaan syödä lisäksi maitohappobakteereita lisätäkseen niitä hyviä bakteereita.

• miettelijäs

Olisiko niin, että eläinrasva aiheuttaa, mutta kasvirasva parantaa?

• Meminirkki

Olen kiinnostunut vähähiilarisesta ruokavaliosta, mutta pelkään, etten saisi sitä käytännössä toimimaan..voisitko vastata kysymyksiin, jotka askarruttavat mieltäni:

1. Millaisia aterioita käytännössä syöt? Syötkö paljon lihaa? Kuvaile esimerkiksi yksi lounaslautasellinen (lämmintä ruokaa), mitä siinä on? Syötkö kastikkeet sellaisinaan, ilman perunaa/riisiä/makaronia/nuudelia/couscousta?

2. Mitä syöt aamiaiseksi, kun et syö leipää, muroja etkä puuroa?

3. Saatko kasviksista riittävästi kuitua, jotta vatsasi toimii, vai miten saat vatsan toimimaan?

4. Syötkö koskaan leipää/karkkia/kakkua/pullaa/keksejä tms? Kieltäydytkö aina vieraissakin pullasta kahvin kanssa?

5. Onko sinulla lapsia? (eli joudutko näkemään ylimääräistä vaivaa, kun teet itsellesi ehkä erilaista ruokaa kuin lapsille, tai miten saat lapset syömään esim. perunaa, kun et itsekään syö?)

6. Onko vähähiilihydraattisen ruokavalion toteuttaminen mielestäsi vaivalloisempaa kuin tavallisen? Onko siitä koitunut jotain ongelmatilanteita? (esim. jos olet jossain, missä tarjolla on vaikka makaronilaatikkoa, ethän voi syödä sitä ja vaikea makaroneja poiskaan nyppiä..)

7. Etkö tunne himoa makeaan, tai miten pystyt olemaan ilman? Syötkö mitään esim. elokuvissa? Popcornia tai karkkia?

8. Käytätkö normaalisti maitoa ja maitotuotteita? Vai oletko jättänyt nekin pois?

Tietenkin aknen saaminen pois ois ISO ja HUIPPUTÄRKEÄ juttu mullekin, mutta kun pelkään, etten pystyisi tuommoista toteuttamaan.. Kiinnostaa silti. Joten kiitos jos vastaat kysymyksiini! :)

• mia hyyti.

Moon,mitä sanot siihen että sokeri muuttuu kehossa rasvaksi.Sehän on tieteellisesti todistettu.
        eli liika rasva ja sokeri ovat aina pahasta.
        ei kuullosta kauhian terveelliseltä esim tälläinen lounas:

Rasvaista kastiketta
        salaattia
        pekonia

millä korvaat leivän,perunat,riisit,,juuri nämä pääruuat?
        Vaikka kärsin aknesta niin itse en lähde kyllä tuollaiseen,karkkeja,pullaa tms voin vähentää mutta leivästä en luovu!

• moon

1. Perusaterian tärkein ainesosa on tietysti kasvikset. Vähiilarisessa ruokavaliossahan nämä tavalliset aterianlisukkeet peruna, riisi ja pasta korvataan kasviksilla. Alussa söin suhteellisen paljon lihaa, nykyään pärjään vähemmälläkin. Ruokaisat salaatit (esim. suosikkini tonnikala/kananmuna) ovat myös yleinen lounasvaihtoehto.

2. Hävettää myöntää, mutta aamiaissuosikkini on pekoni ja paistetut munat.

3. Yleensä karppaajat (eli vähähiilarisen ruokavalion noudattajat) saavat tarpeeksi kuitua kasviksista, pähkinöistä ym., ja rasvakin tekee suolen liukkaammaksi.

4. En ole syönyt makeita herkkuja ollenkaan tällä vuosituhannella. En tosin juo kahviakaan, joten... Leipää söin viimeksi puoli vuotta sitten. Moni karppaaja kuitenkin syö jonkin verran ehtaa ruisleipää (sellaista, jossa ei ole ollenkaan vehnäjauhoja).

5. Ei ole lapsia. Perhe karppaus-aiheesta löytyy paljon kokemuksia laittamastani linkistä.

6. Tämän ruokavalio voinee aiheuttaa ongelmatilanteita, vaikka minä en olekaan niitä juurikaan kohdannut. Voin kuvitella että esim. kouluruokailun kanssa voisi olla ongelmia.

7. Makeanhimo katosi vuosia sitten. Nykyään esim. lanttu maistuu suussani suorastaan ällönmakealta. Karppien naposteluherkkuja ovat esim. pähkinät ja mantelit.

8. Käytän sokerittomia maitotuotteita. Turkkilainen jugurtti on hekumallisen hyvää.

Edelleenkin suosittelen lämpimästi tutustumaan: http://karppaus.info/forum/

• tyttö
        mia hyyti. kirjoitti:

Moon,mitä sanot siihen että sokeri muuttuu kehossa rasvaksi.Sehän on tieteellisesti todistettu.

Rasvaista kastiketta
        salaattia
        pekonia

Vaikka kärsin aknesta niin itse en lähde kyllä tuollaiseen,karkkeja,pullaa tms voin vähentää mutta leivästä en luovu!

Minuakin mietityttää juuri tuo vähähiilihydraattisen ruokavalion toteutus. Olen jo pitkään ollut kiinnostunut siitä, mutta millä ihmeellä peruna, riisi ja leipä korvataan? Koko länsimaiselta ruokakulttuurilta menee pohja.

Mutta kyllä, ihailen moonia siitä, että hän on pystynyt muuttamaan ruokavaliotaan ja toivon, että itsekin pystyn samaan. On vaan pirun vaikeeta, kun kotona tuputetaan usein epäterveellistä ruokaa ja sulkaapatukasta kieltäytyminenkin saa porukat kysymään: "NO, mikä nyt on vialla? Laihdutatko? Vai oot sä kipee?"

• moon
        moon kirjoitti:

1. Perusaterian tärkein ainesosa on tietysti kasvikset. Vähiilarisessa ruokavaliossahan nämä tavalliset aterianlisukkeet peruna, riisi ja pasta korvataan kasviksilla. Alussa söin suhteellisen paljon lihaa, nykyään pärjään vähemmälläkin. Ruokaisat salaatit (esim. suosikkini tonnikala/kananmuna) ovat myös yleinen lounasvaihtoehto.

2. Hävettää myöntää, mutta aamiaissuosikkini on pekoni ja paistetut munat.

3. Yleensä karppaajat (eli vähähiilarisen ruokavalion noudattajat) saavat tarpeeksi kuitua kasviksista, pähkinöistä ym., ja rasvakin tekee suolen liukkaammaksi.

4. En ole syönyt makeita herkkuja ollenkaan tällä vuosituhannella. En tosin juo kahviakaan, joten... Leipää söin viimeksi puoli vuotta sitten. Moni karppaaja kuitenkin syö jonkin verran ehtaa ruisleipää (sellaista, jossa ei ole ollenkaan vehnäjauhoja).

5. Ei ole lapsia. Perhe karppaus-aiheesta löytyy paljon kokemuksia laittamastani linkistä.

6. Tämän ruokavalio voinee aiheuttaa ongelmatilanteita, vaikka minä en olekaan niitä juurikaan kohdannut. Voin kuvitella että esim. kouluruokailun kanssa voisi olla ongelmia.

7. Makeanhimo katosi vuosia sitten. Nykyään esim. lanttu maistuu suussani suorastaan ällönmakealta. Karppien naposteluherkkuja ovat esim. pähkinät ja mantelit.

8. Käytän sokerittomia maitotuotteita. Turkkilainen jugurtti on hekumallisen hyvää.

Edelleenkin suosittelen lämpimästi tutustumaan: http://karppaus.info/forum/

Aivan, sokeri muuttuu kehossa rasvaksi. En ymmärrä mitä tekemistä sillä on karppauksen kanssa? Kun karppaajat nimenomaan välttävät sokeria.

Ihminen tarvitsee hyviä rasvoja selvitäkseen hengissä. Ilman ei yksinkertaisesti pärjää. Nykyajan rasvahysteria on mennyt naurettavuuksiin. Yleensä unohdetaan kokonaan se toinen ja pahempi paholainen eli sokeri.

Vähärasvaiset tuotteet ovat yleensä täynnä sokeria, eli siinä mennään ojasta allikkoon. Juuri äskenhän julkistettiin uusi tutkimus jossa todettiin ettei vähärasvainen ruokavalio estä sydän- ja verisuonisairauksia.   

Perunat, riisit ja muut lisukkeet korvataan kasviksilla.

• blaa_
        tyttö kirjoitti:

Minuakin mietityttää juuri tuo vähähiilihydraattisen ruokavalion toteutus. Olen jo pitkään ollut kiinnostunut siitä, mutta millä ihmeellä peruna, riisi ja leipä korvataan? Koko länsimaiselta ruokakulttuurilta menee pohja.

Mutta kyllä, ihailen moonia siitä, että hän on pystynyt muuttamaan ruokavaliotaan ja toivon, että itsekin pystyn samaan. On vaan pirun vaikeeta, kun kotona tuputetaan usein epäterveellistä ruokaa ja sulkaapatukasta kieltäytyminenkin saa porukat kysymään: "NO, mikä nyt on vialla? Laihdutatko? Vai oot sä kipee?"

Ihan samalla tavalla ne leivät, makaronit ym. muuttuvat rasvaksi. Ei sillä ole mitään väliä mitä syö; jos syö yli kulutuksensa, se energia muuttuu rasvaksi, oli se sitten perunaa tai lihaa. Se vain, että rasva ja sokeri sisältää paljon energiaa, joten liikkua pitää sen mukaan.

Koko länsimaiselta ruokakulttuurilta saisikin mennä pohja. Vilkaisehan tilastoja, kuinka monta prosenttia väestöstä on lihavia tai sairaalloisen lihavia..

• Silja
        moon kirjoitti:

Aivan, sokeri muuttuu kehossa rasvaksi. En ymmärrä mitä tekemistä sillä on karppauksen kanssa? Kun karppaajat nimenomaan välttävät sokeria.

Ihminen tarvitsee hyviä rasvoja selvitäkseen hengissä. Ilman ei yksinkertaisesti pärjää. Nykyajan rasvahysteria on mennyt naurettavuuksiin. Yleensä unohdetaan kokonaan se toinen ja pahempi paholainen eli sokeri.

Vähärasvaiset tuotteet ovat yleensä täynnä sokeria, eli siinä mennään ojasta allikkoon. Juuri äskenhän julkistettiin uusi tutkimus jossa todettiin ettei vähärasvainen ruokavalio estä sydän- ja verisuonisairauksia.   

Perunat, riisit ja muut lisukkeet korvataan kasviksilla.

Itsekin ihmettelen sitä, että jos kerran sokeri on akneiholle ehdoton "ei,ei", mutta muuttuu elimistössä rasvaksi, niin miksi rasvojen syönti on kuitenkin silti tärkeää. Sokeri muuttuu rasvaksi, mutta on vahingollista. Rasva, joka on jo valmiiksi sitä omaa itseään on puolestaan must. Mikä on logiikka?

• hhh
        Silja kirjoitti:

Itsekin ihmettelen sitä, että jos kerran sokeri on akneiholle ehdoton "ei,ei", mutta muuttuu elimistössä rasvaksi, niin miksi rasvojen syönti on kuitenkin silti tärkeää. Sokeri muuttuu rasvaksi, mutta on vahingollista. Rasva, joka on jo valmiiksi sitä omaa itseään on puolestaan must. Mikä on logiikka?

rasvoja on monenlaisia, hiilihydraatti muuttu siksi rasvaksi mikä keholle siitä on helpoin muodostaa. se ei välttämättä ole paras rasva.

• lende2
        hhh kirjoitti:

rasvoja on monenlaisia, hiilihydraatti muuttu siksi rasvaksi mikä keholle siitä on helpoin muodostaa. se ei välttämättä ole paras rasva.

Yhdyn edelliseen päätelmään, eli että tyhjät alorit muuttuvat elimistössä epäedullisiksi rasvoiksi. .. ja lisäten, jotka elimistö poistaa talirauhasten kautta.

Aika mainioita nää keskustelufoorumit. Kalpenee moni tieteellinen tutkimuskin tän kokemustiedon rinnalla, mitä täältä saa!

• hukkali
        Silja kirjoitti:

Sokeri itsessään on vahingollista, mutta sen muuttuminen rasvaksi lihottaa. Siitä en tiedä mitään, onko tästä rasvaksi muuttumisesta muuta haittaa kun tämä lihominen ja sen tuomat haitat.

• vassa
        mia hyyti. kirjoitti:

Rasvaista kastiketta
        salaattia
        pekonia

Liika sokeri tosiaan muuttuu rasvaksi ja varastoituu elimistöön ja näin ihminen lihoo kun syö yli kulutuksen. MIssä kohtaa siis on sanottu, että liika rasva on huonoksi? Liiallinen glukoosinsaanti ja ylipäätään energiansaanti lihottaa. Lihomisella tosiaan on huonot puolensa, mutta selitäpähän tuo mainitsemasirasvan epäterveellisyys sinänsä, kiitos?

Ps. asiasta toiseen: perunat, riisit jne ovat yleensä olleet nimeltään ihan lisäkkeitä, ei pääruokia ;) oli pakko huomauttaa :)
        Kukaan ei varmaankaan ole sinua pakottamassa leivästä luopumaan ellet itse koe siihen tarvetta! :)

• lisää

haluaisin tiedustella minkälaisia rasvoja suosittelet?
      koska tuolla jotkut puhuivat juustojen ym. eläin rasvojen syömisestä...

olen itse ollut aika kauan vhh-dietillä, ja ihoni on todella parempi. syön ainoastaan "kasvis" rasvoja, kuten oliiviöljyä, avocadoja, pähkinöitä jne...
      maitotuotteita en syö, koska minulle on neuvottu että ne pahentavat aknea.
      (olen myös kuullut monelta että välimeren dietit auttavat akneen, juuri noiden hyvien rasvojen takia)

joten oletko syönyt ihan mitä vain rasvoja ja miten paljon haluat ja silti saanut ihoon saman vaikutuksen?

• vassa

Tärkeätä on huolehtia, että omega-3-rasvahappojen ja omega-6 rasvahappojen suhde ei vääristy liikaa, sillä liika omega-6:n saanti lisää tulehdusta elimistössä, mikä voi pahentaa aknea. Monityydyttämättömät rasvahapot myös hapettuvat helposti, ja aiheuttavat haittaa elimistössä, ja koska niitä on runsaasti monissa kasvirasvoissa, kannattaa pitää huolta siitä, että saa antioksidantteja paljon.

Ja sokerin ja rasvan yhteyteen: liika sokeri tosiaan muutetaan elimistössä rasvaksi ja varastoidaan rasvasoluihin triglyserideinä (tässä muodossa rasvat ylipäätään varastoidaan adiposyytteihin). Ei keho muuta sokeria miksi tahansa "hyväksi" tai "huonoksi" rasvaksi. Tämän seuraksena lihoo.
        Liian sokerin vaikutus insuliiniin ja muihin hormoneihin taasen saattaa vaikuttaa ihon kuntoon.

• Sibagaba
        vassa kirjoitti:

Tärkeätä on huolehtia, että omega-3-rasvahappojen ja omega-6 rasvahappojen suhde ei vääristy liikaa, sillä liika omega-6:n saanti lisää tulehdusta elimistössä, mikä voi pahentaa aknea. Monityydyttämättömät rasvahapot myös hapettuvat helposti, ja aiheuttavat haittaa elimistössä, ja koska niitä on runsaasti monissa kasvirasvoissa, kannattaa pitää huolta siitä, että saa antioksidantteja paljon.

Ja sokerin ja rasvan yhteyteen: liika sokeri tosiaan muutetaan elimistössä rasvaksi ja varastoidaan rasvasoluihin triglyserideinä (tässä muodossa rasvat ylipäätään varastoidaan adiposyytteihin). Ei keho muuta sokeria miksi tahansa "hyväksi" tai "huonoksi" rasvaksi. Tämän seuraksena lihoo.
        Liian sokerin vaikutus insuliiniin ja muihin hormoneihin taasen saattaa vaikuttaa ihon kuntoon.

"Monityydyttämättömät rasvahapot myös hapettuvat helposti, ja aiheuttavat haittaa elimistössä"
        Aika villiä tekstiä.

• kertokaas lisää

itse olen ajatellut ruveta vegetariksi aknen takia..mutta mistäs sais kalsiumia ja proteiinia jos maitotuotteita ei akne ihoiselle suositella?
      salitreenit aika hapossa kun ei mistään vihanneksista saa näitä kyseisiä tärkeitä aineita.

tekeekö palvikinkku pahaa aknelle?entä kananmuna?täytyy varmaan toi kananmuna jättää väliin ku se lintuinfluenssaki on tulossa:P

• vähähiilihydraattinen

tarkoita vähähiilihydraattista.. eli mikä tekisi kananmunasta tai palvikinkusta hiilihydraattisen? molemmissa niissä on paljon rasvaa ja kananmunassa ravintoaineita runsaasti

• vinkkejä

osoitteessa www.acne-advice.com on hyviä vinkkejä ruokavalion suhteen ja myös ehdotuksia millä korvata normaalisti käyttämäsi tuotteet.

sokeri, huonot hiilarit, punainen liha ja maitotuotteet "kiellettyjen" listalla.
        vihannekset, hedelmät ja pähkinät suositeltavien listalla.

minä saan proteiinia mm. soija tuotteista ja palkokaveista. luontaistuote kaupoista saa myös kasvissyöjän proteiini jauhetta.
        kalsiumia mm. soijamaidosta ja jugurteista(lisätty kalsiumia) ja jos olet huomannut, kaikkeen nykyään lisätään kalsiumia, halusit tai et.

• hiilareista

Tuohon karppaajien sivustoon kun tutustuin niin kaikkihan siellä näyttivät lähinnä laihduttajia olevan. Olen kokeillut vähähiilarista ruokavaliota jonkin aikaa mutta paino lähti tippumaan välittömästi. Tätä en missään nimessä halua; päinvastoin, kiloja pitäisi saada nyt lisää. Ilmeisesti pitäisi vain syödä sitten todella paljon enemmän kun jättää hiilareita pois.

Tämän kokeilun seurauksena olen luopunut kokonaan leivästä ja muista viljatuotteista lukuunottamatta kaurapuuroa. Ei yksinkertaisesti tee enää leipää edes mieli. Mitään makeisia en ole syönyt vuosiin enkä enää edes tunne käsitettä makeanhimo. Muutenkin tämä tietyistä ruuista luopuminen ei ole minulle vaikeaa jos se ei vaan tee jatkuvasti nälkäiseksi. Jotenkin niitä hiilareita pitäisi kuitenkin vain saada pois, sillä kokemukset tuota painon tippumista (ja suurempaa näläntunnetta) luukuunottamatta olivat hyviä.

Viitsisikö joku listata hieman hyviä yleisiä proteiinin lähteitä lihan lisäksi?

• moon

Oletko varma että olet koostanut ruokavalion oikein? Minäkin näin ensimmäisellä yrityksellä nälkää, mutta söinkin täysin "väärin". Paljonko kaloreita sait päivässä? Veikkaan että liian vähän, ja veikkaan myös että söit liian vähän rasvaa. Joillakin rasvakammo on tiukassa?

En koe että söisin nyt enemmän kuin ennen, päinvastoin oikeastaan. Rasvasta kun saa hyvin ja helposti kaloreita niin ei painokaan ole päässyt putoamaan yhtään.

Minulla (ja monella muullakin) rasva pitää kaikista parhaiten nälkää. Esimerkiksi salaattiin majoneesia niin ei kyllä nälkä sitten vaivaa, ähky oikeastaan.

Osoitteessa http://www.fineli.fi voit listata elintarvikkeita esim. proteiinipitoisuuden perusteella. Loistava sivusto.

• hiilareista
        moon kirjoitti:

Oletko varma että olet koostanut ruokavalion oikein? Minäkin näin ensimmäisellä yrityksellä nälkää, mutta söinkin täysin "väärin". Paljonko kaloreita sait päivässä? Veikkaan että liian vähän, ja veikkaan myös että söit liian vähän rasvaa. Joillakin rasvakammo on tiukassa?

En koe että söisin nyt enemmän kuin ennen, päinvastoin oikeastaan. Rasvasta kun saa hyvin ja helposti kaloreita niin ei painokaan ole päässyt putoamaan yhtään.

Minulla (ja monella muullakin) rasva pitää kaikista parhaiten nälkää. Esimerkiksi salaattiin majoneesia niin ei kyllä nälkä sitten vaivaa, ähky oikeastaan.

Osoitteessa http://www.fineli.fi voit listata elintarvikkeita esim. proteiinipitoisuuden perusteella. Loistava sivusto.

Rasvakammoa ei ole; tapana on mm. syödä kaksi teelusikallista neitsytkookosöljyä. Kaloreita en laske. Vierastan koko ajatusta, koska tarkoitukseni ei ole rajoittaa niitä - päinvastoin. Sen olen kyllä huomannut että rasvalla vaikuttisi olevan jonkinlainen vaikutus kylläisyyteen niin kuin taitaa olla proteiinimäärälläkin. Kiitti linkistä.

• Meminirkki
        moon kirjoitti:

Vastaathan vielä näihin:

- Pidätkö lihasta? (jotta pystyt syömään sitä paljon)

- Kuvaile esimerkiksi yksi lämminruoka-annos, jonka söisit

- Mistä saat tarpeeksi rasvaa, kun et syö esim. munkkeja, sipsejä tms. epäterveellistä? Lisäätkö ruokaan paljon ehtaa rasvaa? Vai syötkö esim. homejuustoa tms.?

- Kun menet kylään, mitä sinulle tarjotaan? Istutko kahvipöydässä muiden kanssa ottamatta mitään? Eikö isäntäväki (esim. vaikka mummosi) loukkaannu? Saatko paljon selitellä ruokavaliotasi ihmisille?

- Juotko lainkaan mehua? (sehän on makeaa) Entä siideriä/punaviiniä/likööriä?

Kiitos! :)

• moon
        Meminirkki kirjoitti:

Vastaathan vielä näihin:

- Pidätkö lihasta? (jotta pystyt syömään sitä paljon)

- Kuvaile esimerkiksi yksi lämminruoka-annos, jonka söisit

- Mistä saat tarpeeksi rasvaa, kun et syö esim. munkkeja, sipsejä tms. epäterveellistä? Lisäätkö ruokaan paljon ehtaa rasvaa? Vai syötkö esim. homejuustoa tms.?

- Kun menet kylään, mitä sinulle tarjotaan? Istutko kahvipöydässä muiden kanssa ottamatta mitään? Eikö isäntäväki (esim. vaikka mummosi) loukkaannu? Saatko paljon selitellä ruokavaliotasi ihmisille?

- Juotko lainkaan mehua? (sehän on makeaa) Entä siideriä/punaviiniä/likööriä?

Kiitos! :)

En syö erityisen paljon lihaa. Proteiiniakaan ei kannata syödä liikaa, liika proteiini käyttäytyy elimistössä sokerin tavoin. Tiesithän että kasvissyöjäkin voi karpata? (vegaani ei)

Tykkään tehdä esimerkiksi jauhelihapataa, joka on nopea ja yksinkertainen valmistaa. Lihan lisäksi kasviksia, esim. kesäkurpitsaa ja vihreää paprikaa, sekä kermaa.

Kaikista tuotteista valitaan aina se rasvaisin vaihtoehto. Ei mitään kevyttuotteita! Rasvaisimmat lihat, juustot, maitotuotteet, voi, kerma... Vihanneksiin lisään voisulaa, salaattiin majoneesia.

Ne joiden luona kyläilen tietävät ruokavaliostani ja osaavat varautua siihen. Eli tarjoavat sellaista mitä minäkin voin syödä.

Suurin osa mehuista on ehdottomasti kiellettyjen listalla, ovathan ne todellisia sokeripommeja. Sokeritonta karpalomehua juon, se on todella terveellistä. Light siideri on myös sallittujen listalla.

• minä

raejuusto ja rahka ,turkkilainen jogurtti jos maitoa käyttää... kananmunat loistava...esimerkiksi puhdistamon riisiproteiini jauhe

• .....

Mielestäni kalorit, kalorien kokonaismäärä, vaikuttavat itselläni akneen... siis hieman alle kulutuksen kun syön niin iho alkaa muuttua pintakuivaksi ja näpyt vähenee... jos syö enemmän kuin kuluttaa niin lihoo ja taatusti kerää finnejä hormonien määrän noususta (insuliini, testosteroni)johtuen. Näin siis ainakin miehillä. En tiedä tekeekö kevyt ruokavalio muuten hyvää, tuskin..

• ei vaikutusta

periytyvään akneen.

Sanon suoraan etten ymmärrä ihmisiä, jotka noudattavat niin fanaattisesti jotain ruokavaliota että sille pitää antaa nimi (karppaus). Eikö tuollainen jatkuva oman ruokavalion tarkkailu ole rasittavaa ja vie nautintoa elämästä tai vähintään rajoita sitä?

Oma kokemukseni ruokavaliokokeilusta on viime kesältä, jolloin olin 3 kuukautta syömättä karkkia, suklaata, jäätelöä, limsaa, makeita mehuja ja muita mahdollisia sokerilähteitä. Söin paljon vihanneksia joka päivä, kuitupitoisia vehnäleseitä, vettä litroittain, en juonut maitoa, söin vitamiini ja hivenainelisiä, ulkoilin, reenasin, nukuin, olin stressaamatta ja arvatkaa mitä? AKNE PYSYI!!!

Olen lukenut niin paljon tietoa aknesta ja seurannu tätäkin foorumia todella kauan, että voin sanoa:
        Akne on pääosin hormoneista, kehon omasta immuunijärjestelmästä ja perinnöllisyydestä johtuvaa. Lukekaa ja opiskelkaa itse.

Onneksi länsimaalainen lääketeollisuus riensi pelastamaan ja tajusin vihdoin mennä hakemaan roaccutan-kuurin, ainut asia mikä kaduttaa on etten hakenut kuuria tarpeeksi ajoissa. Nyt ihoni on täysin finnitön ja tasainen, arpia lukuunottamatta. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan en ajattele jatkuvasti päivin ja öin naamani kuntoa. Suosittelen!

• moon
        ei vaikutusta kirjoitti:

periytyvään akneen.

Sanon suoraan etten ymmärrä ihmisiä, jotka noudattavat niin fanaattisesti jotain ruokavaliota että sille pitää antaa nimi (karppaus). Eikö tuollainen jatkuva oman ruokavalion tarkkailu ole rasittavaa ja vie nautintoa elämästä tai vähintään rajoita sitä?

Oma kokemukseni ruokavaliokokeilusta on viime kesältä, jolloin olin 3 kuukautta syömättä karkkia, suklaata, jäätelöä, limsaa, makeita mehuja ja muita mahdollisia sokerilähteitä. Söin paljon vihanneksia joka päivä, kuitupitoisia vehnäleseitä, vettä litroittain, en juonut maitoa, söin vitamiini ja hivenainelisiä, ulkoilin, reenasin, nukuin, olin stressaamatta ja arvatkaa mitä? AKNE PYSYI!!!

Olen lukenut niin paljon tietoa aknesta ja seurannu tätäkin foorumia todella kauan, että voin sanoa:
        Akne on pääosin hormoneista, kehon omasta immuunijärjestelmästä ja perinnöllisyydestä johtuvaa. Lukekaa ja opiskelkaa itse.

Onneksi länsimaalainen lääketeollisuus riensi pelastamaan ja tajusin vihdoin mennä hakemaan roaccutan-kuurin, ainut asia mikä kaduttaa on etten hakenut kuuria tarpeeksi ajoissa. Nyt ihoni on täysin finnitön ja tasainen, arpia lukuunottamatta. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan en ajattele jatkuvasti päivin ja öin naamani kuntoa. Suosittelen!

Minulla on nimenomaan perinnöllinen ja hormonaalinen akne, mutta silti ruokavalio auttoi.

Valitettavasti minun on pakko tarkkailla ruokavaliotani terveydellisten syiden vuoksi. Karppaan siis lääkärin määräyksestä. Enkä koe sitä ollenkaan rasittavaksi, päinvastoin. Tiedän nimittäin miten huonoksi oloni ja kuntoni menee jos syön jotain "väärää". Olenko siis fanaatikko ruokavalioni suhteen? En todellakaan koe niin. Terveyteni suhteen minun on pakko olla fanaattinen. Jos poikkeaisin ruokavaliostani, en voisi lähestulkoon edes elää, saati sitten nauttia elämästä. Näin kivoja voivat terveydelliset ongelmat olla!

Jos aknesi pysyi ruokavaliomuutoksesta huolimatta, lyön vetoa että söit liikaa hiilihydraatteja. Ruokavaliossa voi olla niitä paljonkin, vaikka sokerit olisikin karsittu pois. Pelkkä sokereiden poistaminen ei auta, vaan kokonaishiilareidenkin on oltava minimissä. Enhän minäkään syönyt sokereita ollenkaan moneen vuoteen, mutta akne silti vain paheni. Ja kolme kuukautta on myös todella lyhyt aika nähdä ruokavalion muutokset naamassa. Minulla taisi mennä reilusti yli sen ennen kuin paranemista alkoi näkyä.

Jokainen löytää onnensa tavallaan. Itse en olisi enää voinut toista Roaccutan-kuuria syödä. Onneksi ruokavalio auttoi.

• jungledrum00
        ei vaikutusta kirjoitti:

periytyvään akneen.

RUOKAVALIO VAIKUTTAA HORMONEIHIN. Kun syö hiilareita insuliini-hormonin määrä veres lisääntyy, proteiinia syödessä glugakoni-hormoni... lukekaa lisää zonesta kertovista kirjoista.

• siirry terveys palst
        moon kirjoitti:

Minulla on nimenomaan perinnöllinen ja hormonaalinen akne, mutta silti ruokavalio auttoi.

Valitettavasti minun on pakko tarkkailla ruokavaliotani terveydellisten syiden vuoksi. Karppaan siis lääkärin määräyksestä. Enkä koe sitä ollenkaan rasittavaksi, päinvastoin. Tiedän nimittäin miten huonoksi oloni ja kuntoni menee jos syön jotain "väärää". Olenko siis fanaatikko ruokavalioni suhteen? En todellakaan koe niin. Terveyteni suhteen minun on pakko olla fanaattinen. Jos poikkeaisin ruokavaliostani, en voisi lähestulkoon edes elää, saati sitten nauttia elämästä. Näin kivoja voivat terveydelliset ongelmat olla!

Jos aknesi pysyi ruokavaliomuutoksesta huolimatta, lyön vetoa että söit liikaa hiilihydraatteja. Ruokavaliossa voi olla niitä paljonkin, vaikka sokerit olisikin karsittu pois. Pelkkä sokereiden poistaminen ei auta, vaan kokonaishiilareidenkin on oltava minimissä. Enhän minäkään syönyt sokereita ollenkaan moneen vuoteen, mutta akne silti vain paheni. Ja kolme kuukautta on myös todella lyhyt aika nähdä ruokavalion muutokset naamassa. Minulla taisi mennä reilusti yli sen ennen kuin paranemista alkoi näkyä.

Jokainen löytää onnensa tavallaan. Itse en olisi enää voinut toista Roaccutan-kuuria syödä. Onneksi ruokavalio auttoi.

Jos sinulla on perinnöllinen ja hormonaalinen akne, niin tajuut sä, niin sitä aknea ei sitten ruokavaliolla parannetaakkaan. Kirjotat ihan huuhaata "omana faktana". Muuten terveellisellä ruokavaliolla tietysti on aina paikkansa edesauttaa hyvää oloa ja perusterveyttä. Siis edesauttaa ja toki myös terveellinen ruokavalio ennalta ehkäisee monilta sairauksilta, mutta nimen omaan tukea antava ja ennaltaehkäisevä vaikutus, mutta ei totta tosiaan ruokavaliolla paranneta sairauksia.
        Sinun kirjoituksistasi huomaa, että et ole sairastanut aknea (muutamaa näppyä kerran kuussa ei luote sairaudeksi). Voisit siirtyä terveyspalstalle kirjoitteleen näitä sun "faktojasi". Terveellä ruokavaliolla ja liikunnalla saadaan paljon hyvää aikaiseksi - kunto kohoaa, mieli kohenee, lihakset voimistuvat, luusto kestää pidempään, pysyy hoikkana jne. Mutta ei sillä kunnon sairautta paranneta, mihin aknekin luetaan.

• just visiting
        siirry terveys palst kirjoitti:

Jos sinulla on perinnöllinen ja hormonaalinen akne, niin tajuut sä, niin sitä aknea ei sitten ruokavaliolla parannetaakkaan. Kirjotat ihan huuhaata "omana faktana". Muuten terveellisellä ruokavaliolla tietysti on aina paikkansa edesauttaa hyvää oloa ja perusterveyttä. Siis edesauttaa ja toki myös terveellinen ruokavalio ennalta ehkäisee monilta sairauksilta, mutta nimen omaan tukea antava ja ennaltaehkäisevä vaikutus, mutta ei totta tosiaan ruokavaliolla paranneta sairauksia.
        Sinun kirjoituksistasi huomaa, että et ole sairastanut aknea (muutamaa näppyä kerran kuussa ei luote sairaudeksi). Voisit siirtyä terveyspalstalle kirjoitteleen näitä sun "faktojasi". Terveellä ruokavaliolla ja liikunnalla saadaan paljon hyvää aikaiseksi - kunto kohoaa, mieli kohenee, lihakset voimistuvat, luusto kestää pidempään, pysyy hoikkana jne. Mutta ei sillä kunnon sairautta paranneta, mihin aknekin luetaan.

Tutustu hieman ihmiskehon biokemialliseen toimintaan, niin voit itse todeta, että ruokavaliolla on vaikutusta hormoneihin.

• me 2
        siirry terveys palst kirjoitti:

"- - - mutta ei totta tosiaan ruokavaliolla paranneta sairauksia. - - - Mutta ei sillä kunnon sairautta paranneta, mihin aknekin luetaan."

Taitaa olla läksyt lukematta jollain muullakin.

• näppylä

En usko ruuan vaikutuksesta akneen. Akne on perinnöllinen, hormonaalinen tai bakteerisairaus, johon ei Tepsi loitsut eikä temput. Kun alkaa tarkkailemaan ruokatottumuksiaan pelkästään aknen takia, alkaa akne todella halitsemaan elämää ja kun se ei edes pidä paikkaansa. Oikeanlainen lääkitys on turvallinen ja helppo tapa kokeilla hoitoa akneen.

• kaktus

Eikö ruokavalion muutos olisi turvallisempi ja terveellisempi vaihtoehto kuin lääkkeet? Kun ottaa ensin asioista selvää, että varmasti saa kaikki tarvitsemansa ravinteet. Lääkkeet eivät ole minusta mitenkään hirveän luonnollisia tai hyvä vaihtoehto, jos löytyy muitakin ratkaisuja. Lääkkeillä sitäpaitsi vain poistetaan oireet, kun erilaisilla elämäntavoilla voisi poistaa koko sairauden.

• hukkali

Ja mikäköhän olisi tämä oikeanlainen lääkitys? Ellei roa, antibiootit eivätkä e-pillerit käy/auta? Kerro ihmeessä...

• puhtaaseen ihoon

olen kärsinyt aknesta jo 12-vuotiaasta asti ja akneni oli myöskin siitä pahimmasta päästä. Kerran finni tulehtui niin pahasti, että koko poskeni turposi, minkä takia en pystynyt avaamaan toista silmää. Jos tuo ei ole pahaa aknea, en tiedä mikä on.

Vuos sitten sain roaccutan kuurin, joka ekalla kerralla auttoi. Aloin samalla laihduttaa vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, minkä johdosta paino tietenkin tippui. Koko kesän oli ihoni ihanan puhdas, mitä en voinut uskoa todeksi. Palattuani kuitenkin normaaliin ruokavalioon, akneni palasi vaikka söin yhtä lailla roaccutan lääkettä.

Uudenvuodenlupauksena olen päättänyt aloittaa "karppauksen" jälleen, ja nyt 22 päivän jälkeen voin sanoa, että kannatti. Uusia finnejä ei ole tullut, ja pahimmat tulehtuneet patit alkavat jo häipyä.

Pahimmat aknen aiheuttajat ovat ainakin itselläni pitkällejalostetut viljatuotteet ja maitotuotteet. Kaurapuuro ei aiheuta mitään, kunhan se on vain 100% puhdasta käsittelemätöntä kauraa (toisin sanoen kaupan kalleinta kaurapuuroa)

• aknesta eroon

Itse olen huomannut että akne on aika paljon lieventynyt oikeanlaisella ruokavaliolla. Tuntui että sillä oli suurin vaikutus kun jätti sokerit ja hiilihydraatit melkein kokonaan pois. En tiedä auttaisiko jos ne jättäisi kokonaan. Lisäksi olen ruvennut syömään paljon porkkanaa ja salaattia, senkin pitäisi auttaa hyvällä tavalla. Täällä on ihan hyvää tekstiä aiheesta http://www.ihanaterveys.fi/index.php?document=akne_ja_ruokavalio

• yotambieen

itse olen myös nyt jättänyt kaikki viljat ja sokerin pois. Ainakaan vielä ei ole finnejä tullut. Olen erittäin toiveikas. Minulla on siis ollut erittäin paha akne. Perheessäni on aivan juuri todettu useammalla keliakiaa ja olen alkanut miettiä sellaista, että minun akneni saattoi jopa johtua keliakiasta. Keliakiatesteihin olen menossa vielä tänä vuonna.

• syyyhteys
        yotambieen kirjoitti:

itse olen myös nyt jättänyt kaikki viljat ja sokerin pois. Ainakaan vielä ei ole finnejä tullut. Olen erittäin toiveikas. Minulla on siis ollut erittäin paha akne. Perheessäni on aivan juuri todettu useammalla keliakiaa ja olen alkanut miettiä sellaista, että minun akneni saattoi jopa johtua keliakiasta. Keliakiatesteihin olen menossa vielä tänä vuonna.

Yksi Roa-kuuri takana, joka päättyi kolmisen kuukautta sitten. Ja nyt iho näyttää jo taantumisen merkkejä. Olen melkein 30-kymppinen nainen, jonka aknen laukaisi hormoonikierukka (ihan kuten monella muullakin, valitettavasti), nyt en käytä mitään hormonaalista ehkäisyä. Viime verikokeessa kaksi viikkoa sitten kolesteroliarvo oli 6,7, joten on liikaa. On ollut vimeisen vuoden ajan koko ajan koholla, mutta nyt noin paljon. Aikaisemmin ei ole edes mitattu. Olen täysin normaalipainoinen, tarkoittaa siis sitä että kiloakaan ei tarvitse pudottaa, en polta, enkä juo alkoholia. Olen kokeillut tuota karppausta viime vuonna, tosin vain 4 kk ajan ja mitään pahaa sanottavaa ei ole, tosin ihoon se ei silloin vaikuttanut vaan piti se Roa aloittaa.

No entäs nyt, kun kolesteroli on jo noin koholla niin voiko silti karpata. Siis syödä sitä turkkilaista jogurttia ja juustoa? Tietääkö kukaan. Iho ei vielä ole niin pahana että uutta Roa-kuuria menisin hakemaan mutta suunta on koko ajan huonompi. Olen jo jättänyt viljat, perunan ja sokerit pois mutta en oikein uskalla syödä mitään kananmunaa, juustoja tai rasvaisia lihoja. Onko kellään kokemusta tai tietoa miten karppaus vaikuttais kolesteroliarvoihin?

• vhh perheestä
        syyyhteys kirjoitti:

Yksi Roa-kuuri takana, joka päättyi kolmisen kuukautta sitten. Ja nyt iho näyttää jo taantumisen merkkejä. Olen melkein 30-kymppinen nainen, jonka aknen laukaisi hormoonikierukka (ihan kuten monella muullakin, valitettavasti), nyt en käytä mitään hormonaalista ehkäisyä. Viime verikokeessa kaksi viikkoa sitten kolesteroliarvo oli 6,7, joten on liikaa. On ollut vimeisen vuoden ajan koko ajan koholla, mutta nyt noin paljon. Aikaisemmin ei ole edes mitattu. Olen täysin normaalipainoinen, tarkoittaa siis sitä että kiloakaan ei tarvitse pudottaa, en polta, enkä juo alkoholia. Olen kokeillut tuota karppausta viime vuonna, tosin vain 4 kk ajan ja mitään pahaa sanottavaa ei ole, tosin ihoon se ei silloin vaikuttanut vaan piti se Roa aloittaa.

No entäs nyt, kun kolesteroli on jo noin koholla niin voiko silti karpata. Siis syödä sitä turkkilaista jogurttia ja juustoa? Tietääkö kukaan. Iho ei vielä ole niin pahana että uutta Roa-kuuria menisin hakemaan mutta suunta on koko ajan huonompi. Olen jo jättänyt viljat, perunan ja sokerit pois mutta en oikein uskalla syödä mitään kananmunaa, juustoja tai rasvaisia lihoja. Onko kellään kokemusta tai tietoa miten karppaus vaikuttais kolesteroliarvoihin?

Meillä koko perhe on siirtynyt vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle. Isälläni oli aiemmin korkea verenpaine ja kolesteroliarvot korkealla. Nykyisin iskä syö joka päivä n.5 kananmunaa ja kolesteroliarvot on laskeneet. Jos muistan oikein, niin olikohan ylen mot-ohjelmassa, jossa kerrottiin, että elimistö alkaa tuottaa itse kolesterolia (eli aiheutuu korkea kolesteroli), jollei elimisto saa kolesterolia tarpeeksi ruoasta. Eli ainakin kokemusperäisen tiedon kautta uskaltaisin kehoittaa alkaa syömään kananmunia. Itselläni parani iho tosi paljon, kun vaihdoin sokerin rasvaan. Laihduin myös muutaman kilon, vaikka syön paljon joka päivä rasvaista ruokaa, nyt painan 52kg ja pituutta 166cm.

• vassa
        yotambieen kirjoitti:

Heippa!
        Itselläni olen todennut, että gluteeni aiheuttaa minulle pahoja vatsaongelmia ja gluteenin välttäminen helpottaa iho-ongelmia. (Karppaus auttoi ihoon kyllä, mutta vasta gluteenin ja maidon lopettaminen kunnolla.) Keliakia testattiin 6 vuotta sitten, silloin negatiivinen, mutta olen itse jättänyt gluteenin pois vatsaongelmien takia. Testeihin en viitsi mennä uudestaan, koska joutuisin useamman kuukauden syömään gluteenia sitä ennen, jotta tulokset olisivat luotettavia enkä halua kärsiä sen takia.

Mutta tarkoitukseni oli tosiaan sanoa, että sillä gluteenilla voi tosiaan olla merkitystä myös akneen joillain ihmisillä, vaikkei keliakiaa olisikaan niin vilja-allergiaakaan ei kannata unohtaa. Mutta siis tsemppiä sulle, ja mene ihmeessä testeihin! :)

• jokaviimeeksinauraa
        vhh perheestä kirjoitti:

Meillä koko perhe on siirtynyt vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle. Isälläni oli aiemmin korkea verenpaine ja kolesteroliarvot korkealla. Nykyisin iskä syö joka päivä n.5 kananmunaa ja kolesteroliarvot on laskeneet. Jos muistan oikein, niin olikohan ylen mot-ohjelmassa, jossa kerrottiin, että elimistö alkaa tuottaa itse kolesterolia (eli aiheutuu korkea kolesteroli), jollei elimisto saa kolesterolia tarpeeksi ruoasta. Eli ainakin kokemusperäisen tiedon kautta uskaltaisin kehoittaa alkaa syömään kananmunia. Itselläni parani iho tosi paljon, kun vaihdoin sokerin rasvaan. Laihduin myös muutaman kilon, vaikka syön paljon joka päivä rasvaista ruokaa, nyt painan 52kg ja pituutta 166cm.

Sattuukohan isäsi syömään myös kolesterolilääkkeitä?
        Monien verenpainekin tuntuu ihmeparantuvan vhh-ruokavaliolla, mutta olisi mielenkiintoista tietää mikä osuus siinä on hiilareitten välttelyllä ja mikä painon vähenemisellä. Vhh:han nimittäin laihduttaa ja painon tippuminen parantaa yleensä veriarvoja.
        Henkilökohtaisesti olen samaa mieltä, että valkoista viljaa ja sokeria ei tarvise kukaan, mutta kovien rasvojen suosimista en todellakaan voi ymmärtää. Siinä vain vaihtaa diabeteksen sepelvaltimotautiin. Kovien rasvojen syönti on epäterveellistä, epäeettistä ja epäekologista. Itse olen ollut kasvissyöjä 10 vuotta eivätkä veriarvot voisi olla enää paremmat.
        Mutta syökää mitä syötte, katsotaan sitten keski-iässä kuka oli oikeassa.

• sdsd.

RUTKASTI LISÄÄ D-VITAMIINIA!

Viralliset suositukset eivät riitä, väittävät monet lääkärit. He määräisivät jokaiselle suomalaisille D-vitamiinipurkin kouraan ja nostaisivat annoksen moninkertaiseksi. Nyt virallinen aikuisten saantisuositus on 7,5 mikrogramma vuorokaudessa.

Erkki Antila on työterveyslääkäri ja biologi. Antilan mielestä suositusten mukaiset D-vitamiiniannokset eivät riitä. Ihmeellistä, ettei kansanterveydestä olla tämän kiinnostuneempia. Suuremmat määrät D-vitamiinia torjuisivat valtaosan suomalaisista kansantaudeista. D-vitamiini estää esimerkiksi reumatauteja, lapsuusajan diabetestä ja MS-tautia. Nykysuosituksilla pystytään torjumaan vain riisitauti.

http://atuubi.yle.fi/ohjelmat/a_talk

• finniface

itsekkin haluaisin tuota ruuan vaikutusta testata,mutta pelkään että paino putoaa(oon hieman alipainonen)...auttaako jos jättää pelkän sokereiden syömisen vähemmälle??

• 18+2=20
        finniface kirjoitti:

itsekkin haluaisin tuota ruuan vaikutusta testata,mutta pelkään että paino putoaa(oon hieman alipainonen)...auttaako jos jättää pelkän sokereiden syömisen vähemmälle??

Ruokavalio EI auta asiaan.
        Kysyin ihotautilääkäriltä ja sanoin että ei auta.
        Kohta 7v rooaa syönyt(välil muutaman kuukausien taukoja).
        Roa pitää jotenkuten kurissa.
        Tähän paska tautiin ei auta mikään!!!PRKL!!!

• yotambieen
        18+2=20 kirjoitti:

Ruokavalio EI auta asiaan.
        Kysyin ihotautilääkäriltä ja sanoin että ei auta.
        Kohta 7v rooaa syönyt(välil muutaman kuukausien taukoja).
        Roa pitää jotenkuten kurissa.
        Tähän paska tautiin ei auta mikään!!!PRKL!!!

kokeillut??

• roan syönyt
        finniface kirjoitti:

itsekin aina ollut alipainoinen mutta ei mulla paino pudonnut, syön kuitenkin proteiinia ja hyviä rasvoja. Mulla kyllä auttaa tuo ruokavalio, mutta käytännössä joutuu luopumaan aika monesta herkusta ja 2v tota ruokavaliota noudattaneena sortuen aina välillä herkkuihin (nykyään herkkua mulle on esim. jopa täysjyväspagetti!!) niin voin sanoa että aika hankalaa tota noudattaa kun näkee koko ajan ihmisten syövän kaikkea hyvää ja väkisin sortuu itsekin, pitää olla tosi kova itsekuri ja välillä mietin et onko tämä edes sen arvoista, se on vaan iho. Pitää elämästä nauttiakin. Oikeasti toivon että keksitään vielä joku keino, pilleri tai ihonhoitotuote joka oikeasti veisi aknen menneessään ja saisi syödä mitä vaan ja nauttia elämästä. Kaikki lääkkeet kokeilleena ei ole kuitenkaan muuta vaihtoehtoa kun aina naaman räjähtäessä aloittaa taas tiukka vhh kuuri, koska silloin kun iho on pahana niin tekisi mitä vaan, olisi vaikka kokonaan syömättä ja sit ku se on hyvä niin taas sortuu herkkuihin ja tää kierre vaan jatkuu. Oon oikeasti aika katkera kun jo 11v kärsinyt aknesta eikä tää oo iän myötä helpottanut yhtään, ikää jo 25v ja joutuu vielä luopumaan hyvästä ruuasta.. Onhan toi terveellinenkin ruoka hyvä, mutta ei se voita mtn kunnon roskaruokaa, mitä en muutenkaan söisi kuin vaikka kerran viikossa (mitä yleensä liikkuvat ihmiset tekee), kun kuitenkin urheilen ja haluan elää terveellisesti, mut se yksikin kerta viikossa saa naamani kukkimaan aika pahasti. :S Kai tässä vaan pitää toivoa et joskus tämä paska loppuisi.

• roan syönyt
        finniface kirjoitti:

itsekin aina ollut alipainoinen mutta ei mulla paino pudonnut, syön kuitenkin proteiinia ja hyviä rasvoja. Mulla kyllä auttaa tuo ruokavalio, mutta käytännössä joutuu luopumaan aika monesta herkusta ja 2v tota ruokavaliota noudattaneena sortuen aina välillä herkkuihin (nykyään herkkua mulle on esim. jopa täysjyväspagetti!!) niin voin sanoa että aika hankalaa tota noudattaa kun näkee koko ajan ihmisten syövän kaikkea hyvää ja väkisin sortuu itsekin, pitää olla tosi kova itsekuri ja välillä mietin et onko tämä edes sen arvoista, se on vaan iho. Pitää elämästä nauttiakin. Oikeasti toivon että keksitään vielä joku keino, pilleri tai ihonhoitotuote joka oikeasti veisi aknen menneessään ja saisi syödä mitä vaan ja nauttia elämästä. Kaikki lääkkeet kokeilleena ei ole kuitenkaan muuta vaihtoehtoa kun aina naaman räjähtäessä aloittaa taas tiukka vhh kuuri, koska silloin kun iho on pahana niin tekisi mitä vaan, olisi vaikka kokonaan syömättä ja sit ku se on hyvä niin taas sortuu herkkuihin ja tää kierre vaan jatkuu. Oon oikeasti aika katkera kun jo 11v kärsinyt aknesta eikä tää oo iän myötä helpottanut yhtään, ikää jo 25v ja joutuu vielä luopumaan hyvästä ruuasta.. Onhan toi terveellinenkin ruoka hyvä, mutta ei se voita mtn kunnon roskaruokaa, mitä en muutenkaan söisi kuin vaikka kerran viikossa (mitä yleensä liikkuvat ihmiset tekee), kun kuitenkin urheilen ja haluan elää terveellisesti, mut se yksikin kerta viikossa saa naamani kukkimaan aika pahasti. :S Kai tässä vaan pitää toivoa et joskus tämä paska loppuisi.

• Ikuinen riesa

Kyllä akne on perinnöllinen tauti, mihin eivät ruokavaliot auta. Munulla oli paha-akne ja rasvainen iho 40-vuotiaaksi asti. Nuoruudessani oli jo Roaccutan- lääkettä, mutta en sitä saanut. Yli 20-vuotta piinasin itseäni. Söin paljon kasviksia, sokeria, juustoa ja rasvaista ruokaa vältin, koska niiden sanottiin pahentavan aknea. Lisäksi käytin kauan Avitcid- voidetta. Söin muutaman Tetracyclin-kuurin. Avitcid sai ihon pinnan hilseilemään ja ihon punoittamaan, mutta rasvaa erittyi paljon ja näppylät eivät siitä juurikaan vähentyneet. Lopuksi sain ulkoisesti Dalacin voidetta. Se ei kauheasti ärsyttänyt, mutta auttoi hiukan näppylöiden ehkäisyyn. Tetracyclin kuurin aikana iho parani eikä ollut niin rasvainen kuin yleensä, mutta kun kuuri loppui, tuntui että kaikki kuurin aikana tulematta olleet näppäylät tulivat ulos ja sitä kesti pari kuukautta. Kasvoni olivat ihan hirveät. Minulle määrättiin myös ehkäisypillereitä aknen parantamiseksi. Niillä ei ollut mitään vaikutusta, paitsi että lihoin niitä syödessäni (olen ollut koko ikäni tosi hoikka). Sitten 40 vuotiaana lopetin raskauden vuoksi kaikki hoidot ja kuivattavat tuotteet. Sen jälkeen ei tullut näppylöitä ja iho kuivui jonkin verran. Sanottiin, että näppylät palaavat raskauden jälkeen, mutta eivät enää palanneet. Kuivattavia tuotteita en enää sen jälkeen käytänyt. Pesin ja pesen kasvot ainoastaan vedellä illoin aamuin. Pääsin tähän rytmiin pikkuhiljaa siten, että aina WC:ssä käydessäni käytin WC-paperia rasvan imemiseen kasvoilta. Tulin siihen tulokseen, että kuivattavat tuotteet aiheuttivat sen, että rasvaneritys vain yltyi. Harmittaa se, etten saanut Roaccutan kuuria, koska ihohuokoset laajenivat ja minulle jäi arpia, jotka ovat jonkin verran kylläkin tasoittuneet. Vieläkin, kun olen yli viidenkymmenen, minulle tulee näppylä silloin tällöin ja olen huomannut, että ne tulevat stressistä. Lapseni on perinyt saman taudin ja hän on syönyt yhden Roaccutan kuurin. Iho oli vajaan vuoden kuin persikkaiho, mutta nyt hänellä on ollut erittäin stressaava elämäntilanne ja näppylät ovat palanneet. Ongelmana on se, että hän haluaisi toisen kuurin, mutta lääkäri, jolta hän sai kuurin ei ota enää vastaan. Toiset lääkärikeskuksen ihotautilääkärit eivät anna kuuria. Eivät antaneet aiemminkaan monista pyynnöistä huolimatta. Lapsellani ei ollut hoidosta mitään sivuvaikutusta, huulten vähäistä kuivumista lukuunottamatta ja veriarvot pysyivät hoidon aikana erittäin hyvinä. En halua hänelle samanlaista vuosikymmenien taistelua aknea vastaan kuin itselläni on ollut, mutta en haluaisi myöskään kuluttaa rahojani turhaan ihotautilääkäreillä, joilta ei kuuria saa.

• Ikuinen riesa

Unohdin mainita myös, että yritin hoitaa akneani myös vitamiineilla ja hivenaineilla, mikä millo33inkin oli muodissa mm. Beetakaroteenilla, B, D ja E vitaamineilla ja hivenaineilla sekä merileväuutteella. Vältin tietysti yliannostuksia. Näiden vaikutus tuntui vain kukkarossani. Näillä en suunut minkäänlaista apua akneeni. En tietenkään käyttänyt niitä kaikkia yhtä aikaa, mutta aina oli vallalla jokin käsitys, millä aknen saisi talttumaan, mutta turhaan.

• aijaijai

Itselläni on perinnöllinen akne. Ruokavalio ei aknea hoida, mutta lievittää uskomattoman paljon. Enemmän kuin arvaattekaan.
      Roacuttan taas hoitaa aknea. Yhdessä ne ovat hyvä keino aknen nujertamiseen.

Itse en valitettavasti voi sen vaatimalla tavalla syödä, sillä vanhempani eivät sitä usko, vaan pitävät sitä humpuukina.

• dietdiet

Akne häviää aikaan.. en aikanaan ole yhtään eläkeläistä tavannut kenellä akne.. joten jokaisella se jossain vaiheessa vähenee...

• sdasdasdasdasd

Itselläni terveelliset elämäntavat näyttävät ainoastaan lieventävän aknea. Ryyppyillan jälkeen (viinaa, roskaruokaa, vähän tupakkaa) naama saattaa kukkia hieman enemmän kuin normaalisti, mutta muuten ei niinkään vaikutusta. Arkena en syö valkoista viljaa, en juo sokerijuomia, välttelen lisäaineita, jne. Mutta silti akne vain tuntuu vaivaavan. Hormonaalinen/perinnöllinen akne, kuten minulla on, ei lähde poppakonsteilla. Tetrasyklin- kuuri vain poisti pahimmat tulehdukset, mutta ei vaivan arvoista ottaa antibioottikuureja. Pistävät vain vatsan sekaisin ja ovat kalliita.

• ikuinen paddipää

Minulle lääkäri sanoi, että kun vaihdevuodet tulevat, niin näppyongelma vähenee. Ei auta muuta kuin odottaa sitä sitten.

• mmimim

Uskot että mikä toimii sulla toimii muilla? :D onnee oon syöny noin jo vuosia mut ihmeellisesti se akne pysyy mun naamassa! ainoo mikä on auttanu niin joka päivä puol desiä aloevera geelijuomaa saa esim netin luontaistuote kaupoista jos asuu ihan metikös aloevera kosteusvoide kolme tl neitsytkookosöljyä ja samaa tököttiä naamaan ja 2x viikossa punasavinaamio ja en revi näppyjä aiheuttaen tulehduksia

• KaislaYyyuy

Anteeksi mmimin, mutta on pakko sanoa että suosittelen suomen välimerkkien käytön kertausta ! Aivan kamala lukea tekstiä jossa kaikki sanat on kirjoitettu putkeen ilman mitään merkkejä. Ja onhan aina olemassa mahdollisuus että jonkun hyväksi havaitsema toimii muillakin, tai ainakin siitä voi saada ideoita.

Ja itsekin ilmeisesti uskot että mikä itselläni toimii toimii myös muilla.

• läpipa.
        KaislaYyyuy kirjoitti:

Anteeksi mmimin, mutta on pakko sanoa että suosittelen suomen välimerkkien käytön kertausta ! Aivan kamala lukea tekstiä jossa kaikki sanat on kirjoitettu putkeen ilman mitään merkkejä. Ja onhan aina olemassa mahdollisuus että jonkun hyväksi havaitsema toimii muillakin, tai ainakin siitä voi saada ideoita.

Ja itsekin ilmeisesti uskot että mikä itselläni toimii toimii myös muilla.

Näppylät eivät suinkaan välttämättä häviä iän myötä. Tiedän monia ihmisiä, joiden iho on todella huono kuuskymmpisenä. Taudin nimi on ruusufinni. Itselleni kävi niin, lievän aknen jälkeen sain ruusufinnin ja taistelua näppylöitä vastaan on kestänyt nyt jo kohta 35 vuotta... Gluteenittomaan ruokaan en ole vielä siirtynyt, mutta meinaan sitäkin nyt kokeilla. Olen kokeillut tänä keväänä myös suolaa, se auttoi pari viikkoa, sitten kookosrasvaa, sama tulos, sitten etikkaa, katastrofi, ja nyt jojobaöljyä. Jälkimmäinen vaikuttaa lupaavalta, aloitan nyt sitten lisäksi myös ruokavalion. Sen olen huomannut, että ruis ei ainakaan enää sovi mulle, vatsa menee siitä sekaisin. Ja jos taaksepäin mietin, niin vatsa on kyllä useita vuosia kuittaillut, jonkinmoinen vilja-allergia siis voisi hyvinkin olla, keliakia tuskin kuitenkaan. Onneksi nykyään on paljon hyviä gluteenittomia reseptejä. Suoliston tyhjeneminen kestää noin 2-3 viikkoa, joten siinä ajassa voi ehkä odottaa tuloksia.

• MATTI.L.

Kukaan e.m.kirjoittajista ei puhu mitään HETKESSÄ TÄYDELLINEN IHO materiaa -
      lista?Siintä ,itse olen saanut apua( n. pari vuotta).Ohjeen antajan mukaan on noin
      yli 7000 aknelaita saanut apua,joista yksi olen itse(ikä 70v).Lyhyesti ohje on 8-12 la-
      sillista vettä ja lisäksi 3 kpl E-EPAA VAHVUUS 650 mg,vuorokaudessa.Vesi on hy-
      vä ottaa 15min. välein lasillinen, aamupäivällä.Ruokailuun on syytä olla n.0,5h mo-
      lemmin puolin,ettei sotke aineenvaihtoa.E-epaa kolme ampulia voi ottaa vaikka ker-
      ralla.Roskaruokaa on syytä vähentää jos ohje ei vaikuta patteihin(akneen)Simopou-
      los niminen professori on tutkinut omega6:n suhdetta omega3:n.Pitäisi olla 4/1:n
      tai peräti 1/1:n.Länsimainen ruoka jopa 30/1:n jolloin tulehdukset jyllää ,joita E-EPA
      hoitaa.Muistettakoon,että kaikki omegamerkit eievät pure tulehduksiin.

• halloooooooooo

Höpöhöpö sun omegojas,osaatko lukea,vai luetko vaan omia juttujas?
      siis kymmenet ihmiset kertoo täällä että niiden akne PAHENTUI omegan
      syönnin myötä,mutta sinä jankutat kuin zombie jostain simopoulos omega
      höpinääs.
      Herätys,ei se auta!!!!!!

• lkjjhgffda

kyllä minä ainakin uskon, että se vaikuttaa aika paljon ihon kuntoon mitä suuhunsa laittaa, toki eihän se kaikilla vaikuta , joku tarvitsee jonkun kuurin ja jollain akne paranee ruokavalion muutoksella ja jollain ei sitten millään, itse aloitin tänään gluteenittomalla ruokavaliolla kokeillakseni vain että auttaako se minun kohdallani! ihmiset hoi, ymmärrättekö vieläkään, että jokaisella ihmisellä on erilainen iho ja kaikille ei auta vaikka mitä tekisi... hei herätkää, ette voi sanoa että ruokavaliolla ei ole mitään tekemistä aknen kanssa, ymmärtäkää se ja miettikää järjellä!

• jenupanna

Mulla autto pahaan akneen foreverin aloe vera gel, ja voin sanoo että päihittää muuten kaikki muut tuotteet (olen nääs kokeillut varmaan koko apteekin tyhjäksi ) :D Tolla foreverillä on muutenkin hyviä tuotteita!! kannattaa kokeilla ja lukea www.foreverliving.fi
      Laittakaa mulle sähköpostii pk-seutulaiset jos kiinostaa :)
      [email protected]

• jheep

kannattaa vetää lärviin vaan mahdollisimman paljon hyviä rasvoja ja vähentää hiilari muonia, itse kun olin vielä armeijassa ja siellähän ruuassa ei muuta löydy kuin hiilihydraattia niin silloin akne oli pahimmillaan. mutta nyt kun on päässyt siviili elämään niin olen alkanut syömään paljon rasvoja ja vähentänyt hiilareita. hyviä rasvanlähteitä ovat esim pähkinät. omega rasvahapotkin auttavat aknen nujerrukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1420
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1355
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      290
      1255
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1115
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1061
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1038
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1019
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe