Minulta on aika usein kysytty ajoreitti vaihtoehto kun olen ottanut kyydin Helsingin keskustasta Espoon Leppävaaraan. Olen pääsääntöisesti käyttänyt Sokoksen vieressä olevaa Rautatieaseman taksiasemaa lähtöpaikkana.
Eli kuski on usein kysynyt (varsinkin yöaikaan) että onko väliä mennäänkö Länsiväylää (Arkadiankatu-Pohjoinen rautatiekatu-Mechelininkatu-Porkkalankatu-Länsiväylä-Karhusaarentie-Kehä I ja kotipiha) vai Turuntietä (Mannerheimintie-Tukholmankatu-Paciuksenkatu-Huopalahdentie-Turunväylä-Kehä I-kotipiha) kun ovat kuulema suurinpiirtein yhtä pitkät matkat molempia reittejä.
Mutta minkä takia on kysytty?? Eikös kuulu ajaa lyhyinta reittiä automaattisesti ja varsinkin mikäli matka heittää niinkin paljon kuin noissa mainituissa vaihtoehdoissa.
Mittasin omalla autollani nuo reitit. Mannerheimintietä ja Turunväylän kautta oli kotipihaani 9.7km mutta Länsiväylän kautta 12.4km elikä aikamoinen heitto prosenteissa saadaan matkan pituudelle jonka pitäisi olla "samanpituinen". Kuka huijaa?
Matkan pituus
24
4088
Vastaukset
- Spede
Kuskin pitää ajaa sitä reittiä mitä asikas haluaa, oli se sitten lyhyin, nopein, halvin tai jotain ihan muuta.
Itse pääsyin utelemaan reittiä sen jälkeen kun Marskin edestä Jakomäkeen matkalla ollut homo uhkasi raiskata ratin taaksen. Olin kuulemma kierrellyt kilometrikaupalla lähtiessäni espan, pohjoisrannan, sörnäisten rantatien kautta lahdentielle, kun olisi pitänyt heittää u-käännös erottajalla ajaa oopperalle ja hesarin ja sturenkadun kautta lahdentielle :)
Sun esimerkissä matkojen eroksi kilometreissä tulee suhteessa paljon, mutta mannerheimintien punainen aalto hidastaa matkaa ja mittari tikittää koko ajan. Itse en autoa ajaessa kyttää matkamittarista kilometrejä ja eihän niitä kaikkien eri reittivariaatioiden matkoja voi millään kukaan muistaakaan. Lisäksi asiakas se asiantuntija useinmiten on juuri sillä kotimatkalla, on varmasti useammin ajanut baarin ja kotiosoitteen väliä kuin taksikuski joten aika luonnollista mun mielestä että viisaammalta kysytään. - Nikke_
Länsiväylä saattaisi olla hiljaiseen (yöaikaan) nopeampi.Mechelininkatu kun on takana niin aika reipasta vauhtia pääsee lepuskiin.
Manskua pitkin tulee valoja huomattavasti useammin ja vielä munkassakin voi joutua hiljentelemään valoihin plus että on alhaiset rajoitukset.
Ruuhkat onkin sitten asia erikseen.
En usko, että kuskit on sinua tuossa huijanneet=)
Ainakin minusta se on hyvä vaan jos asiaan kysyy asiakkaan mielípidettä.Ei sitten tule väittelyä keskellä länsiväylää että mitä sä täältä kiertelet! - Räihä
Kun tunnut noita matkojen pituuksista niin tietävän niin kerrohan mikä on lyhyin reitti Vuosaaresta Tapiolaan?
Huhu kertoo että Kehä ykköstä pitkin olisi noin kilometrin pidempi matka kuin keskustan kautta ajettaessa.- Reippis
Vai että kumpi on pidempi.. eipäs ole tullut mitattua. Vaan olempa todennut sen että aika usein "lännestä" pääsee paljon nopeammin itään (esim Jollas) keskustan kautta kuin kehä ykköstä ajamalla. Veikkaisin että kehän kautta on pidempi. Nuo kehätiethän kiertävät aikamoisen lenkin. Eikös se Kehä kolmonenkin ole päästä päähän 50-60km paikkeilla
- CabMan
http://kartat.eniro.fi/query?what=route&lang=&fname=&fstreet=VUOSAARENTIE&fnr=&fzip=&fcity=Helsinki&fx=25.1404&fy=60.2096&tname=&tstreet=TAPIONTORI&tnr=&tzip=&tcity=Espoo&tx=24.8049&ty=60.1769&turnaround=0&mapstate=1;0.0000;0.0000;0;0.0000;0.0000;0.0000;0.0000;&mop=&ax=
http://kartat.eniro.fi/query?what=route&rform=1&lang=&fname=&fzip=&fx=25.1404&fy=60.2096&tname=&tzip=&tx=&ty=&turnaround=0&mapstate=1;0.0000;0.0000;0;0.0000;0.0000;0.0000;0.0000;&ax=&fstreet=VUOSAARENTIE&fnr=&fcity=Helsinki&tstreet=pakilantie&tnr=66&tcity=helsinki
http://kartat.eniro.fi/query?what=route&lang=&fname=&fstreet=PAKILANTIE&fnr=66&fzip=&fcity=Helsinki&fx=24.926565&fy=60.241639&tname=&tstreet=TAPIONTORI&tnr=&tzip=&tcity=Espoo&tx=24.8049&ty=60.1769&turnaround=0&mapstate=1;0.0000;0.0000;0;0.0000;0.0000;0.0000;0.0000;&mop=&ax= - Kolleega
Siinähän se tuli. Leppävaara ja Kilo sen sijaan kehän kautta.
- skandium
CabMan kirjoitti:
http://kartat.eniro.fi/query?what=route&lang=&fname=&fstreet=VUOSAARENTIE&fnr=&fzip=&fcity=Helsinki&fx=25.1404&fy=60.2096&tname=&tstreet=TAPIONTORI&tnr=&tzip=&tcity=Espoo&tx=24.8049&ty=60.1769&turnaround=0&mapstate=1;0.0000;0.0000;0;0.0000;0.0000;0.0000;0.0000;&mop=&ax=
http://kartat.eniro.fi/query?what=route&rform=1&lang=&fname=&fzip=&fx=25.1404&fy=60.2096&tname=&tzip=&tx=&ty=&turnaround=0&mapstate=1;0.0000;0.0000;0;0.0000;0.0000;0.0000;0.0000;&ax=&fstreet=VUOSAARENTIE&fnr=&fcity=Helsinki&tstreet=pakilantie&tnr=66&tcity=helsinki
http://kartat.eniro.fi/query?what=route&lang=&fname=&fstreet=PAKILANTIE&fnr=66&fzip=&fcity=Helsinki&fx=24.926565&fy=60.241639&tname=&tstreet=TAPIONTORI&tnr=&tzip=&tcity=Espoo&tx=24.8049&ty=60.1769&turnaround=0&mapstate=1;0.0000;0.0000;0;0.0000;0.0000;0.0000;0.0000;&mop=&ax=Vaikka Kehä 1:llä jokuset valot onkin, eikö aikaa säästy kuitenkin niin paljon, että tuo matkassa hävittävä reilu 3 km tulee käytännössä takaisin nopeudessa? Sen lisäksi, että matka on miellyttävämpi ja nopeampi kehätietä (kunhan ei ruuhka-aikaan olla liikkeellä), säästyy rahat liikennevaloissa seisomisesta. 3 km ylimääräistä maksaa kuitenkin vain reilu 3 euroa, joka kuittautuu sillä, jos keskustan kautta kertyy yhteensä 6 minuuttia seisonta-aikaa. Ei tietenkään ehkä ihan niin kauaa mene ylimääräistä valoissa, mutta varmasti jokunen minuutti kuitenkin. Itse suosittelisin Kehää, mutta kysyisin asiakkaalta silti luvan siihen, ettei tulisi sanomista.
- CabMan
Taksikurssilla olisi pitänyt aikanaan selvästi käydä läpi tällaiset perusjutut. Ei käydä nykyään ainakaan, siis kilometrein ja sillä tavalla, että jäisi oikeasti mieleen.
Hesan navigaattori on surkea, jos se toimii ollenkaan. Se ei neuvo, se ei näytä matkaa sillä tavalla, että edes silmämääräisesti voisi arvioida.
Lyhin reitti ei ole aina halvin, sillä valot lisäävät automaattisesti odotustaksaa hintaan.
Ainoa toimiva keino olisi listata oleelliset reitit ja näyttää niiden pituus selvästi vaihtoehdoittain niin, että myös asiakas voisi nähdä ne. Kuskille ne opetettaisiin kurssilla ja tentittäisiin. Kun ne osaisi ulkoa, niin ei tarvitse ihmetellä asiakkaan kanssa. Vaikka katoaa sitä joskus vaikka Yrjönkatu muistista, jostain syystä, niin kuin äidiltä lasten nimet.
Ja sitten kun tulee uusia teitä, kuten Kehä II, niin kaikki muuttuu. Ja tietöistä.
Asiakas on kuitenkin laivan tilaaja. Mistä voi tietää, mitä reittiä hän kenties haluaa ajaa, ellei hän sano. Hän ei aina sano, vaikka ajattelisi, joten paras kysyä. Jos asiakas suuttuu kysymisestä, niin hänelle voi aina tarjota auton vaihtoa. Se on paras, sillä sellainen asiakas rettelöi joskus mistä tahansa lisää. Onhan hyvä oire tunnistaa mulkvisti ajoissa. - pirssikuski
Vaikka noissa pituuksissa onkin nyt noinkin paljon eroa niin hinnassa se ero on jo paljon pienempi. Itsekin kysyn lähes aina tuossa tilanteessa että mennäänkö länsiväylän kautta vai mannerheimintietä pitkin. Jotkut asiakkaat kun haluavat vain mahdollisimman nopeasti kotiin.
Kyllä ne monet asiakkaat haluavat lauttasaaresta kentälle tai toistepäin että ajetaan kehän kautta vaikka hintaa siitä tuleekin enemmän mutta matka taittuu huomattavasti nopeammin (pl. ruuhka-ajat) - Kolleega
Sieltä Meilahden kautta on noin. 2 euroo halvempaa jos lähdetään Rautatieas. korkeudelta. Etelämpää taitaa mennä samoihin. eli Huopalahden valoissa on yleensä noin 13.40-13.80 mittarissa ja Länsiväylää mennessä toi tulee jo ennen Keilaniemeä.
- clc
Rautatieasemalta lähdettäessä ei pidä
asiakkaalle edes ehdottaa, että kierretään jostain Länsiväylän kautta Kehä I:lle (saati
Kauniaisiin kehä II:sen kautta). Kun Mechelininkadun nopeus on rajoitettu nyt 40km/t:iin, ainoa täysin asiallinen ajoreitti Munkkiniemeen tai Turunväylälle on Mannerheimintie kaikista liikennevaloistaan huolimatta. Eri asia jos kyyti alkaa vaikkapa Marskin, Länsisataman tai Studio 51:n asemalta, silloin voidaan harkita Mechelininkatua tai Länsiväylää.
Lyhintä reittiä ei voi kuljettaja aina
osata ulkoa. Kuski ei saa palkkaa siitä, että osaa kaiken ulkoa. Kuljettajalla on velvollisuus ajaa edullisin reitti ja asiakkaalta voidaan kysyä neuvoa. Se ei tarkoita aina sitä, että ajetaan halvin tai lyhyin reitti, myös ajankulu tulee huomioida edullisuutta punnittaessa. Vanhemmiten moni saattaa huomata, että aikaakaan ei loputtomasti ole ja autossa ehtii istumaan kyllä moni ihminen mielinmäärin.- eeemersu
korjaus edelliseen... kokeile puolenyön jälkeen kääntyä manskulta eino leinon kadulle ja topeliuksenkadun kautta haartmanninkadulle ja jatka matkaa tukholmankadun kautta kohti turunväyläääää. et muuten seiso edes haartm/tukholm valoissa.
- on kai tärkeämpää?
Eikä se matkan pituus. En tiedä mutta toimiiko taksamittari vain käytetyn ajan mukaan eli asiakkaalle on edullisinta aina mitä vähemmän aikaa menee aikaa matkaan?
Kun joskus saman matkan voi ajaa läpi kaupungin kymmenien liikennevalojen tai sitten sitten moottoritietä ilman pysähdyksiä.- peksu
matkasi hinta ei todellakaan määräydy käytetyn ajan mukaan. mittari raksuttaa taksaluokan mukaan / km, ja alle 30 km/h ja valoissa tai muualla seisomisesta tuntitaksan, olikoha 32 € /h mukaan.
- Lotto
peksu kirjoitti:
matkasi hinta ei todellakaan määräydy käytetyn ajan mukaan. mittari raksuttaa taksaluokan mukaan / km, ja alle 30 km/h ja valoissa tai muualla seisomisesta tuntitaksan, olikoha 32 € /h mukaan.
eikös se ole 8km/h
- juu
peksu kirjoitti:
matkasi hinta ei todellakaan määräydy käytetyn ajan mukaan. mittari raksuttaa taksaluokan mukaan / km, ja alle 30 km/h ja valoissa tai muualla seisomisesta tuntitaksan, olikoha 32 € /h mukaan.
...
- Lotto
elikkä matkassa eroa 2.7km tekee 3€ mikäli lyhyemmälle reitille tulee odotusta 5.5min on hinta aivan sama, tietenkin mikäli pääsee ajamaan pidempää reittiä pysähtymättä.
- Riksa
No tämä kysyminen on aikojen saatossa vakiintunut keino selvittää helposti asiakkaan paikallistuntemus. Kun asiakas ei tiedä suurinpiirteinkään lyhintä reittiä niin voi huoletta heittää "sightseeing" -tyylisen kierroksen.
- Kolleega
Ja noista kierroksista on ihan sikana hyötyä kuskille...
- jepujep
Lyhinhän ei ole aina asiakkaan kannalta edullisin. Esim jos myöhästyy lennolta kun ajettiin sitä kilsan lyhyempää mutta 10 min pidempää tietä. Tuo edullinen ei tarkoita vain hinnallisesti edullisinta. Itse esim eilen Helsingistä kotiin mennessä pyysin ajamaan nopeinta tietä vaikka se kalliimpi onkin, halusin nopeasti himaan ja koisaamaan.
- Reippis
Mukava nähädä että täällä on asiallisestikkin vastaavia ihmisiä.
Tuo on ihan ymmärrettävä syy että ajetaan pidemmän kautta jos reitti on nopeampi. Mutta ei mitenkään provona, mutta minua asia sen verran kiinnostaa joten aion jonain päivänä kokeilla tuon ajan säästön Länsiväylää pitkin... jos siitä nyt ajan säästöä tulee yleensä ollenkaan.
Jos matkassa kuitenkin on eroa 2.5-3km niin veikkaisin että rajoitusten mukaan ei ajallista säästöä Länärin kautta tule vaikka matkalla onkin liikennevaloja Manskun kautta ajettaessa (ruuhka-aikana kylläkin).
Yksi nopea reitti mitä minä käytän omalla autollani ajaessani keskusta-leppävaara välillä vaikka matkalla on jopa 30km/h rajoitustakin: Arkadiankatu-Mechelininkatu-Kesäkatu-Merikannontie-Linnankoskenkatu-Paciuksenkatu-Huopalahdentie-Turunväylä-Kehä I- Kolleega
Ajaisihan tuotakin jos ei tulis sitä itkua että mistä nyt mennään jne. No pokanhanne rahat on kun ei ammattitaitoa saa käyttää niin maksakoon.
- kero
mikset aja suoraan arkadiankadulta hietakannaksentielle ja siitä edelleen merikannontielle mutta varo seuraavaa:
pomppujen lisäksi sibeliuspuiston kusiputkan kohdalla on 30km rajoitus ja joskus ilta ja yö aikaan oon siinä poliisien nopeusvalvonta. - Reippis
kero kirjoitti:
mikset aja suoraan arkadiankadulta hietakannaksentielle ja siitä edelleen merikannontielle mutta varo seuraavaa:
pomppujen lisäksi sibeliuspuiston kusiputkan kohdalla on 30km rajoitus ja joskus ilta ja yö aikaan oon siinä poliisien nopeusvalvonta...en ymmärtänyt lainkaan. 30km/h rajoitus, mitä sitten vaikka on... silloin kuuluu ajaa 30km/h maksimissaan. keskustassakin on 30km/h rajoitus. Vai tarkoittaako tuo sitä että aina ajetaan ylinopeutta kun ei ole poliiseja paikalla?
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831