98e

vai 95e?

Nykyautoon kun saa laittaa kumpaa vaan. Laitan tietysti aina halvempaa, mutta mitä hyötyä 98 käytöstä olisi? korkeampi oktaaniluku = sama teho pienemmällä määrällä polttoainetta = pienempi kulutus? Mahtaako säästöä kertyä niin paljon normaali ajossa (aika tasan kaupunkia ja maantietä) että kannattaisi siirtyä 98 käyttöön? Moottorina aika perussetti eli 1.8, 125 hv eikä mitenkään raskas kaasujalka..

26

5007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxx

      Hmm..Olen ajanu monella uudella autolla...Ja yleensä tankin päällä lukee "vain 95e"...ei nyt sanantarkasti noin..mutta kuitenkin!

    • Ei 98:aa kulu yhtään vähempää kuin 95:ta. Jos kuluu vähemmän, on se vain merkki siitä, että nakutustunnistin on siirtänyt liian matalaoktaanisen polttoaineen takia sytytystä myöhäisemmälle estääkseen moottorivaurion. Sama ilmiö ilman nakutustunnistinta tarkoittaa, että autosi nakuttaa 95:lla huomasitpa sitä tai et ja jatkuva ajo 95:lla tuhoaa moottorisi ennen aikojaan.
      Jos kulutuksessa eri bensoilla ei ole eroa eikä nakutusta havaita, kannattaa ilman muuta käyttää halvempaa bensaa. Lämpöarvo molemmissa on sama. Kannattaa myös vilkaista ohjekirjasta, kumpaa bensaa valmistaja suosittelee.

      • FSI

        98E kulutus lisääntyy ;)


      • FSI kirjoitti:

        98E kulutus lisääntyy ;)

        bensa-autossa sitä suorasuihkutusta käytetään ja onko sillä jotain tekemistä oktaaniluvun kanssa?


      • fireblade

      • fireblade kirjoitti:

        Moi

        Linkitän kohtuullisen hyvän vastauksen:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000254&posting=22000000012825446

        Nesteen sivuilla on myös toi tiheysero:

        Eli 95 olis noin 0.745 kg/l ja 98 olis noin 0.750 kg/l.

        Kato ite jos et usko:

        http://www.neste.fi/tuotteet_haku.aspx?path=2589;2655;2698;2699#

        Ja sieltä ne bensat...

        on käytettävissäsi laadukas moottorilaboratorio ja teet riittävän paljon koestuksia, voit pienen eron kulutuksessa löytää, mutta normaalissa autokäytössä et varmasti sellaista löydä.


      • missä
        sitroen kirjoitti:

        bensa-autossa sitä suorasuihkutusta käytetään ja onko sillä jotain tekemistä oktaaniluvun kanssa?

        autossa käytetään suorasuihkutusta on parempi kuin lopetat kommentoinnin


      • missä kirjoitti:

        autossa käytetään suorasuihkutusta on parempi kuin lopetat kommentoinnin

        sinä jos tiedät. Pääset kerrankin loistamaan tiedoillasi, minä tosiaan en tiedä. Pari vanhaa merkkiä tietäisin, mutta niitä tuskin on muualla kuin museoissa.


      • kun on
        sitroen kirjoitti:

        sinä jos tiedät. Pääset kerrankin loistamaan tiedoillasi, minä tosiaan en tiedä. Pari vanhaa merkkiä tietäisin, mutta niitä tuskin on muualla kuin museoissa.

        jo myöhä ja esim. nuo nelipisteruiskuthan edustavat sitä teknikkaa! http://www.motiva.fi/fi/yjay/kuljetusala/moottoritekniikka/


      • Benqqu
        sitroen kirjoitti:

        bensa-autossa sitä suorasuihkutusta käytetään ja onko sillä jotain tekemistä oktaaniluvun kanssa?

        Sanooko nuo lyhenteet/mallimerkinnät jotain?
        Entä merkit Mitsubishi, VW/Audi/Seat/Skoda, ja Opel.
        Vagineissa taidetaan suositella rikitöntä 98E:tä, kulkenevat myös 95E:llä.
        Opeliin suositellaan 95E:tä


    • hgfhgfhgfhf

      Jos autosi sallii myös 98€:n kannattaa sitä energiateoriassa tankata vain jos hintaero on enintään 0.01€/litra. Yleensä se on 0.02-0.03€ eli ei kannata ...

    • autoja

      joiden maksimi teho on ilmoitettu juuri tuolla 98 bensalla,vaikka sallitaankin sen 95 käyttö, mutta sitä tehoa ei ole ilmoitettu, mikä tuolla on toki eihän se suuri ero ole kuitenkaan !

      • teme

        Hintaero per tankillinen on jotain euron luokkaa, en jaksa päätäni vaivata tuon takia. Vuodessa tuskin viittä kymppiä menee erotukseen. Ehkä kulkee kevyemmin ehkä ei, perstuntumalla vaikea sanoa.

        Enemmän vaikutusta on ennakoivalla ajotyylillä eli jos roikut kymmenen metrin päässä edellä ajavasta niin pummpaamisen ja humppaamisen palaa paikkusen enemmän..


      • teho laskee 95:lla juuri siksi, että nakutustunnistin siirtää sytytyshetken optimaalista myöhäisemmälle estääkseen moottoririkon.


      • ne nimenomaan
        sitroen kirjoitti:

        teho laskee 95:lla juuri siksi, että nakutustunnistin siirtää sytytyshetken optimaalista myöhäisemmälle estääkseen moottoririkon.

        soveltuu siihen, että voi valita sen polttoaineen, koska ei tuota huipputehoa tarvita välttämättä! Tietokoneohjattu sytysjärjestelmä muttaa sitä sytyshetkeä koko ajotapahtuman ajan ja se on nimenomaan aina optimaalinen aina kylmäkäynnistyksestä lähtien!


      • Benqqu
        ne nimenomaan kirjoitti:

        soveltuu siihen, että voi valita sen polttoaineen, koska ei tuota huipputehoa tarvita välttämättä! Tietokoneohjattu sytysjärjestelmä muttaa sitä sytyshetkeä koko ajotapahtuman ajan ja se on nimenomaan aina optimaalinen aina kylmäkäynnistyksestä lähtien!

        Ja jos sytkä sääty koko ajan optimaalisesti (=säätöalue riittää sekä 95E että 98E) voidaan kone rakentaa siten että 98E:llä saadaan lisää tehoa.
        Tuttava vei tämän pidemmälle ja voi valita eri moottorinohjausohjelman bensan mukaan , 103 oktaanisella saa dynossa mitattuna 40 hv enemmän tehoa kuin 98E:llä. ( ja on katuauto)


      • Benqqu kirjoitti:

        Ja jos sytkä sääty koko ajan optimaalisesti (=säätöalue riittää sekä 95E että 98E) voidaan kone rakentaa siten että 98E:llä saadaan lisää tehoa.
        Tuttava vei tämän pidemmälle ja voi valita eri moottorinohjausohjelman bensan mukaan , 103 oktaanisella saa dynossa mitattuna 40 hv enemmän tehoa kuin 98E:llä. ( ja on katuauto)

        saada 98:lla lisää tehoa jos 95:lla ei ole nakutusoireita! Mistä se lisäteho tulisi? Polttoaineiden lämpöarvo kun on mittaustarkkuuden rajoissa sama ja se hyötysuhdekin paranee VAIN siinä tapauksessa, että 95:lla syttöä on jouduttu siirtämään liian myöhäiselle nakutuksen takia.

        Tämän parempaa rautalankaa minulla ei ole väännettäväksi ja taisi se tulla jo maalattua punaiseksikin. Joillakin näköjään jo perusasiatkin ovat täysin hukassa ja sitten aletaan suureen ääneen levittämään paikkansapitämättömiä väitteitä!


      • made
        sitroen kirjoitti:

        saada 98:lla lisää tehoa jos 95:lla ei ole nakutusoireita! Mistä se lisäteho tulisi? Polttoaineiden lämpöarvo kun on mittaustarkkuuden rajoissa sama ja se hyötysuhdekin paranee VAIN siinä tapauksessa, että 95:lla syttöä on jouduttu siirtämään liian myöhäiselle nakutuksen takia.

        Tämän parempaa rautalankaa minulla ei ole väännettäväksi ja taisi se tulla jo maalattua punaiseksikin. Joillakin näköjään jo perusasiatkin ovat täysin hukassa ja sitten aletaan suureen ääneen levittämään paikkansapitämättömiä väitteitä!

        Mietipäs MIKSI se hyötysuhde laskee kun sytytystä siirretään myöhäisemmälle. Samasta syystä hyötysuhde kasvaa kun sytytystä aikaistetaan.


      • fireblade
        sitroen kirjoitti:

        saada 98:lla lisää tehoa jos 95:lla ei ole nakutusoireita! Mistä se lisäteho tulisi? Polttoaineiden lämpöarvo kun on mittaustarkkuuden rajoissa sama ja se hyötysuhdekin paranee VAIN siinä tapauksessa, että 95:lla syttöä on jouduttu siirtämään liian myöhäiselle nakutuksen takia.

        Tämän parempaa rautalankaa minulla ei ole väännettäväksi ja taisi se tulla jo maalattua punaiseksikin. Joillakin näköjään jo perusasiatkin ovat täysin hukassa ja sitten aletaan suureen ääneen levittämään paikkansapitämättömiä väitteitä!

        Moi

        Niin, periaatteessa noin. Nykyiset vehkeet kun vaan (jotkut ainakin) "viritetty" niin, että nakutuksentunnistuksella voidaan pelata siten, että korkeampioktaanisella menovedellä esim. sytkää voidaan aikaistaa. Näin siis vapareissa. Turboissa voidaan sitten ahtoja lisätä = enemmän tavaraa pyttyihin.

        Tämä kikkailuhan edellyttää sitten suht korkeata puristussuhdetta ja älykästä polttoaineesyöttöä ja sytytyksenohjausta.

        Korkeapuristeisissa vapaastihengittävissä prätkissä (puristussuhde helposti yli 1:12) ton olen itsekin ihan huomannut dynolla.

        Jos taas on "matalapuristeinen" vehje ja vapari, niin korkempioktaanisesta polttoaineesta ei siis ole tehollista hyötyä.

        Liirum laarum....


      • made kirjoitti:

        Mietipäs MIKSI se hyötysuhde laskee kun sytytystä siirretään myöhäisemmälle. Samasta syystä hyötysuhde kasvaa kun sytytystä aikaistetaan.

        edlliset ajatuksen kanssa, ei siinä pitäisi olla mitään epäselvää.
        Jos luulet olevasi oikeassa väitteesi suhteen, niin mikä estää sinua "parantamasta" hyötysuhdetta vaikka kuinka paljon? Sen kun säädät syttöä reilusti aikaisemmalle. Vaikka 90 astetta aluksi.
        Muista sitten, että se olit sinä joka näin väitit, en minä.


      • fireblade kirjoitti:

        Moi

        Niin, periaatteessa noin. Nykyiset vehkeet kun vaan (jotkut ainakin) "viritetty" niin, että nakutuksentunnistuksella voidaan pelata siten, että korkeampioktaanisella menovedellä esim. sytkää voidaan aikaistaa. Näin siis vapareissa. Turboissa voidaan sitten ahtoja lisätä = enemmän tavaraa pyttyihin.

        Tämä kikkailuhan edellyttää sitten suht korkeata puristussuhdetta ja älykästä polttoaineesyöttöä ja sytytyksenohjausta.

        Korkeapuristeisissa vapaastihengittävissä prätkissä (puristussuhde helposti yli 1:12) ton olen itsekin ihan huomannut dynolla.

        Jos taas on "matalapuristeinen" vehje ja vapari, niin korkempioktaanisesta polttoaineesta ei siis ole tehollista hyötyä.

        Liirum laarum....

        vain voi aikaistaa optimiennakosta ollenkaan, alkaa tulla tehon menetystä, nakutusta, lämpö- ja mekaanisia rasituksia. Harhan aiheuttaa sinulle se, että matalaoktaanisella joudutaan syttöä säätämään optimia myöhäisemmälle jotta vältytään moottorivauriolta ja entistäkin suuremmalta tehonmenetykseltä.
        Olen joskus kauan sitten ajanut dynamometrissä tehokäyrät (tosin dieselmoottorilla) normaalilla ruiskutusennakolla (vastaa bensakoneen sytytysennakkoa) ja 2 astetta suuremmalla ja pienemmällä. Suurimman tehon ja parhaan hyötysuhteen antoi se normaali.
        Ei näissä asioissa kyllä pitäisi olla yhtään mitään epäselvää.


      • fireblade
        sitroen kirjoitti:

        vain voi aikaistaa optimiennakosta ollenkaan, alkaa tulla tehon menetystä, nakutusta, lämpö- ja mekaanisia rasituksia. Harhan aiheuttaa sinulle se, että matalaoktaanisella joudutaan syttöä säätämään optimia myöhäisemmälle jotta vältytään moottorivauriolta ja entistäkin suuremmalta tehonmenetykseltä.
        Olen joskus kauan sitten ajanut dynamometrissä tehokäyrät (tosin dieselmoottorilla) normaalilla ruiskutusennakolla (vastaa bensakoneen sytytysennakkoa) ja 2 astetta suuremmalla ja pienemmällä. Suurimman tehon ja parhaan hyötysuhteen antoi se normaali.
        Ei näissä asioissa kyllä pitäisi olla yhtään mitään epäselvää.

        Moi

        Jep jep, ilmeisesti olemme suurimmaksi osaksi samaa mieltä....

        Niin, mikä se optimi sitten on? sekö joka lukee ohjekirjassa....ja mikäs se optimi polttoaineen oktaaniluku sitten on...Noo, saattaapi sitä irrota hiukan enempi voimaa koneesta kun pelaa ton sytkän, seoksen ja käytettävän polttoaineen kanssa....Toluleenia tankkiin... Nyt puhun siis kipinäsytytteisestä vehkeestä, niin ja oikeastaan ahdetusta sellaisesta. Kiisseleissä palotapahtuma vaan on erilainen ja varsinkin kun voimaa halutaan, niin yleensä sitä syöttöä sitten vedetään niin, että varmana naapurit huomaa....

        Eihän tällä nyt kauheasti ole tekemistä siviilivehkeiden kanssa. Hip hei, tässähän ollaan jo ihan selviä...


      • Pörje
        sitroen kirjoitti:

        vain voi aikaistaa optimiennakosta ollenkaan, alkaa tulla tehon menetystä, nakutusta, lämpö- ja mekaanisia rasituksia. Harhan aiheuttaa sinulle se, että matalaoktaanisella joudutaan syttöä säätämään optimia myöhäisemmälle jotta vältytään moottorivauriolta ja entistäkin suuremmalta tehonmenetykseltä.
        Olen joskus kauan sitten ajanut dynamometrissä tehokäyrät (tosin dieselmoottorilla) normaalilla ruiskutusennakolla (vastaa bensakoneen sytytysennakkoa) ja 2 astetta suuremmalla ja pienemmällä. Suurimman tehon ja parhaan hyötysuhteen antoi se normaali.
        Ei näissä asioissa kyllä pitäisi olla yhtään mitään epäselvää.

        Joskus historiassa olen penkittänyt F-kirjaimella alkavan 4-kirjaimellisen automerkin moottoria ja mielenkiinnosta tuli myös kokeiltua sytytysennakon vaikutusta tehoon.

        Koneessa ei ollut mitään elektroniikkaa ja kokonaisennakko huiteli max teholla reilu 30 astetta.

        Mittaustulokset kertoivat karua totuutta, n.5-asteen heitto puoleen tai toiseen ei muuttanut tehoa juuri mittatarkkuutta enempää.

        Kun nakutusilmiö on vaarallisimmillaan juuri suurimman momentin kohdilla, max tehollahan sylinterin täytös on harvoin 100 %, niin korjaustoimintoa tarvitaan vain täydelle täytökselle alle max. momentin kierrosluvun.

        Eli vajavaisella ymmärrykselläni käsitettynä asia on niin, että jos 95.n sijaan käytetään 98 bensiiniä ja ohjauselktroniikka säätää vain sytytystä, niin sellaista velhoa ei olekaan, joka voisi perstuntumalta kertoa tehon lisääntyneen.

        Niin ja edelleen puhutaan vapareista.


      • Benqqu
        sitroen kirjoitti:

        saada 98:lla lisää tehoa jos 95:lla ei ole nakutusoireita! Mistä se lisäteho tulisi? Polttoaineiden lämpöarvo kun on mittaustarkkuuden rajoissa sama ja se hyötysuhdekin paranee VAIN siinä tapauksessa, että 95:lla syttöä on jouduttu siirtämään liian myöhäiselle nakutuksen takia.

        Tämän parempaa rautalankaa minulla ei ole väännettäväksi ja taisi se tulla jo maalattua punaiseksikin. Joillakin näköjään jo perusasiatkin ovat täysin hukassa ja sitten aletaan suureen ääneen levittämään paikkansapitämättömiä väitteitä!

        Sitroen nyt tuntu olevan varsinainen moottorivelho, luetun ymmärtämisen kanssa on sitten eri asia.
        Jos kone saadaan suunitella käyttämään 98E:tä siitä saadaan takulla enemmän tehoa irti (esim korkeampi puristus, kovemmat ahdot, palotilojen muotoilu, virtaukset, sytytysajankohta). Sama kone voidaan sitten sytkän ohjelmoinnilla saada käymään myös 95E:llä jolloin sytkä tietenkin säätää mottoria taas kunnes on sytytys optimissa 95E:lle- tällöin menetetään tehossa. Sitten vielä ahdetut koneet voi lisätä ahtoa reilusti korkeampioktaanisella.
        Tuonhan voi kääntää toisinpäin-> miksi 98:a valmistetaan jos ei siitä saada mitään hyötyä?


    • solex

      Omien subjektiivisten mitausten perusteella ero kulutuksessa 95 > < 98 on saman verran kuin ero hinnassa, eli varsinaista välitöntä säästöä ei synny.
      Sen sijaan eräissä autoissa esiintyy moottoritienopeuksilla nakutusta 95 oktaanisella juuri sen verran, että sylinterinkannen tiiviste ottaa itseensä. Nakutusriski kasvaa jos moottori kuluttaa vähänkin enemmän öljyä (halvat öljyt, ylipitkät vaihtovälit, ongelmallinen huohotusjärjestelmä).
      OBD-pistorasiaan liitetävällä testerillä näkee missä se sytytysennakko luuraa milläkin laadulla ja sen perusteella voi tehdä autokohtaisia päätelmiä.

    • voin kertoa

      olen testaillut tuota 95 ja 98 bensan eroa eri autoissa. uudemmissa (2000-->) eroa ei tehon suhteen mielestäni ole kuin hyvin vähän jos ollenkaan. kuitenkin esim vm. 94 renultin 8-venttiilisessä monipisteruiskussa 98E toi selvästi enemmän vääntöä ja tehoa 95E:en verrattuna. siis selvällä erolla tarkoitan, että oli oikeasti vaikutusta. bensankulutuksessa en huomannut missään autossa vaikutusta, mikä johtuu varmaan kaasujalasta.
      luulen että 98 bensasta on enemmän hyötyä vanhempiin viime vuosituhannen, kuin uudempiin autoihin. (poislukien turbot)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      23
      2411
    2. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      95
      1536
    3. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      118
      1274
    4. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1130
    5. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

      HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      18
      969
    6. Kirjallinen varoitus

      On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      52
      862
    7. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

      Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      249
      861
    8. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

      Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      19
      840
    9. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      209
      840
    10. Mun tuli yhtäkkiä

      Ikävä sua❤️...
      Ikävä
      34
      795
    Aihe