Fibromyalgia?

omppu81

Hei!

Onko täällä jollain kokemuksi fibromyalgiasta?Miten diagnosoitiin? Miten olette saaneet parhaiten sitä hoidettua? Mikä on auttanut siihen?

Itse olen nyt pitkään juossut lääkärillä,tulehduskipulääkkeet eivät auttaneet, kortisonikuurin sain. Selkä ongelmia,nilkka ranne särkyjä kipuja myöskin levossa. Päänsärkyjä joskus,väsymystä, myöskin kilpirauhasen vajaatoiminta. Nyt ensimmäisen kerran oikeakäsi oli turvoksissa ja ranteet totaali kankeat ja jäykät.Kaikki muut veriarvot ok paitsi senkka30. Myöskin nukkumisessa ongelmia heräilen 2-4 tunnin välein nukahtamisesta. Reumatologi suositteli ensin vain särkylääkettä ja liikuntaa. Nyt tänään kävin monen mutkan kautta jouduin samalle lääkärille joka ei millään tahdo uskoa että on kipuja...myöskin lämpöilyä 37,5 joka ei ole lääkärinmielestä mitenkään epänormaalia.Vaikka normaali lämpöni on 36,6. Myöskin veto loppuu välillä yhen äkin..ei vaan jaksa. Olisin kaikista neuvoista kiitollinen...Myöskin jos joku kaipailee lenkki/uima-vesijuoksukaveria,jumppakaveria niin asustelen Pakkalassa. Minkälaiselle lääkärille olisi hyvä mennä? Lääkäri käski vain lukea itsekseen netistä että mikä fibromyalgia on ja jos mielestäni oireet sopivat niin minulla varmaan on sellainen. MIksi lääkärit eivät voi kysellä oireita? tai antaa diagnoosia vaan ite pitää päätellä se. Kärsivällisyys lopussa.

73

23406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Darya75

      Moikka

      Kirjoituksestasi päätellen sinulla ei ole tätä fibromyalgiaa, koska silloin ei ole tulehdusoireita. Mutta tämän päättelin vain sillä perusteella mitä olen netistä lukenut. Itse olen puolisen vuotta juossut eri lääkäreillä vastaavien oireiden takia, joita sinullakin on. Vielä en ole saanut diagnoosia. Turhauttavaa kyllä olla koko ajan uupunut, kun mitään ei kuitenkaan löydy. Tulehdusarvot on koholla ja lämpö heittelee 35,5 - 37,5 lähes päivittäin. Olen myöskin syönyt kortisoneja, josta ei ollut mitään apua. Sinun kannattaa vielä yrittää mennä jollekin toiselle reumalääkärille ja pyytää häntä lähettämään sinut verikokeisiin. Olisi mielenkiintoista tietää mitä sinulle sitten sanotaan. Sjögrenin oireyhtymä??

      • omppu81

        Hei!

        Lääkärit nyt kovasti ovat sitä mieltä että minulla olisi fibromyalgia....muutakaan syytä ei tunnu löytyvän


    • Epäluotettava lääkäri

      Olet taas hyvä esimerkki siitä, että lääkäri kuin lääkäri ei ole asiantuntija.
      Olen sairastanut fibromyalgiaa kymmeniä vuosia, mutta myös muitakin reumatauteja.

      Oma arvioni on, että jos Sinulla on fibromyalgia, niin on sinulla vielä jotain muutakin. Fibromyalgia ei aiheuta tuledusarvojen nousua. Kuten edellinen arvelikin, Sjöögrenin syndrooma ??? tai jokin muukin autoimmuuninen reumatauti voi olla mahdollinen ??? tai muu.

      Minun fibromyalgiani tokenee täsmäruokavaliosta. Se tehoaa minun fibrooni parhaiten noni MSM orgaaninen rikki.
      Noni palautti yöunet, joten paljon paljon asioita korjaantui, kun pystyy nukkumaan 5-6 tuntia yhtäsoittoa.

      Voisi olla aiheellista selvittää, ettei ole unenaikaista happitason laskua = puutteellisesta hengityksestä johtuvaa hengityskatkoja.

      Reumalääkärin heiniä, mutta mistäpä sitä osaisi arvata, kuka reumalääkäri ottaa asiallisesti asiakkaansa ? Siinäpäs se pullon kaula.

    • voi hyvin

      olla koholla muusta syystä, kuin noista kivuista ja turvotuksista.
      Esim flunssa. joten ei kannata antaa sen hämätä.

      • omppu81

        Hei!

        Sepä tässä kummallista onkin kun mitään flunssa oireita ei ole ollut ainoastaan lämpöilyä ja ranteiden jäykkyys ja kankeus niin että ei pystynyt edes kirjoittamaan ja olemaan töissä kahteen viikkoon. Nilkka ja selkä ongelmat. Ei mitään yskää eikä nuhaa eikä mitään flunssaan viittavaa.


      • voisit
        omppu81 kirjoitti:

        Hei!

        Sepä tässä kummallista onkin kun mitään flunssa oireita ei ole ollut ainoastaan lämpöilyä ja ranteiden jäykkyys ja kankeus niin että ei pystynyt edes kirjoittamaan ja olemaan töissä kahteen viikkoon. Nilkka ja selkä ongelmat. Ei mitään yskää eikä nuhaa eikä mitään flunssaan viittavaa.

        käydä otattamassa senkan uudelleen parinviikon päästä edellisestä,mimenomaan kipujen aikaan, niin näkee onko sama vai noussut.
        Tai voi olla vaikka laskenut normaaliksi. 30 ei ole mikään hirmu korkea arvo ja pöpöjä joka sen voi nostaa tuohon, voi olla ilman flunssan oireitakin.
        Käy siis "pahana" päivänä uudessa kokeessa.


      • Netta
        voisit kirjoitti:

        käydä otattamassa senkan uudelleen parinviikon päästä edellisestä,mimenomaan kipujen aikaan, niin näkee onko sama vai noussut.
        Tai voi olla vaikka laskenut normaaliksi. 30 ei ole mikään hirmu korkea arvo ja pöpöjä joka sen voi nostaa tuohon, voi olla ilman flunssan oireitakin.
        Käy siis "pahana" päivänä uudessa kokeessa.

        Kannattaa hankkia lähete Heinolan Reunasairaalaan; siellä otetaan tarpeelliset kokeet ja suljetaan pois varsinaiset tulehdukselliset reumasairaudet ja näin usein diagnoosina on fibromyalgia - ainakin näin minulle tehtiin. Diagnoosista on jo n. 10 vuotta ja kyllä sairauden kanssa pystyy elämään; pääasia, että saa unen kuntoon (tähän autta Triptyl pieninä annoksina). Kipuun auttaa akuttivaiheessa SomadrilComp, mutta ei kannata jatkaa käyttöä kovin pitkään, jotta ei tule riippuvuutta. Ja liikuntaa lisää, koska sekin nostaa kipukynnystä ja parantaa sekä fyysistä ja henkistä hyvinvointia.

        Tsemppiä kaikille fibromyalgikoille - olemme tosi sitkeää sakkia, joten meillä on kaikki edellytykset upealle elämälle!


      • Vähän kipuja
        Netta kirjoitti:

        Kannattaa hankkia lähete Heinolan Reunasairaalaan; siellä otetaan tarpeelliset kokeet ja suljetaan pois varsinaiset tulehdukselliset reumasairaudet ja näin usein diagnoosina on fibromyalgia - ainakin näin minulle tehtiin. Diagnoosista on jo n. 10 vuotta ja kyllä sairauden kanssa pystyy elämään; pääasia, että saa unen kuntoon (tähän autta Triptyl pieninä annoksina). Kipuun auttaa akuttivaiheessa SomadrilComp, mutta ei kannata jatkaa käyttöä kovin pitkään, jotta ei tule riippuvuutta. Ja liikuntaa lisää, koska sekin nostaa kipukynnystä ja parantaa sekä fyysistä ja henkistä hyvinvointia.

        Tsemppiä kaikille fibromyalgikoille - olemme tosi sitkeää sakkia, joten meillä on kaikki edellytykset upealle elämälle!

        Hei! itselläni kävi tuuri ja terveyskeskuslääkärini totesi noin 10 vuotta sitten fibromyalgiani.(Lapsena minulla sanottiin aina olevan kasvusärkyä kun jalkojani särki hirvittävästi.) Kävin sitten vielä reumalääkärillä varmistamassa, että tauti on varmaan fibromyalgiaa. Sitähän ei millään kokeilla voida todentaa, koska arvot eivät muutu misikää. Ihmisessä on 12 pistettä josta lääkäri sen todentaa. Muistaakseni 8 pistettä pitää olla arkoja,jotta voidaan kpujen johtuvan fibromyalgiasta. Kävin sitten myös Heinolassa kuntoutuksessa ja sitä suosittelen kaikille. Siellä saa puhua asiasta henkilöiden kanssa joilla sairaus on ja jokainen voi kertoa mikä omalla kohdalla helpottaa tilannetta, sillä fibromyalgia on hyvin erinlainen jokaisella. Itselläni tanssi ja vyöhyketerapia ovat helpottaneet asioita. Myös tressi pitää saada pois, silä se pahentaa tilantta.


      • Fibrokko
        Vähän kipuja kirjoitti:

        Hei! itselläni kävi tuuri ja terveyskeskuslääkärini totesi noin 10 vuotta sitten fibromyalgiani.(Lapsena minulla sanottiin aina olevan kasvusärkyä kun jalkojani särki hirvittävästi.) Kävin sitten vielä reumalääkärillä varmistamassa, että tauti on varmaan fibromyalgiaa. Sitähän ei millään kokeilla voida todentaa, koska arvot eivät muutu misikää. Ihmisessä on 12 pistettä josta lääkäri sen todentaa. Muistaakseni 8 pistettä pitää olla arkoja,jotta voidaan kpujen johtuvan fibromyalgiasta. Kävin sitten myös Heinolassa kuntoutuksessa ja sitä suosittelen kaikille. Siellä saa puhua asiasta henkilöiden kanssa joilla sairaus on ja jokainen voi kertoa mikä omalla kohdalla helpottaa tilannetta, sillä fibromyalgia on hyvin erinlainen jokaisella. Itselläni tanssi ja vyöhyketerapia ovat helpottaneet asioita. Myös tressi pitää saada pois, silä se pahentaa tilantta.

        Se on tosi ikävää kun monet reumalääkärit uskoo, että fibro on luulotauti. Itse sain ikävän kohtelun reumalääkäriltäni, kun menin vastaanotolle hakemaan apua ja selitystä lisääntyneisiin kipuihin ja huonoon vointiini. Hän kysyi minulta, että kumpikohan sulla on kipeä kruppi vai nuppi? Ja oli tosi inhottava.. heitti mut pois reumapolilta ja sanoi, että reumapolilta ei löydy apua mun vaivaani. Fibro diagnoosin kirjoitti sitten fysiatri myöhemmin.

        Mulla on epäilynä myös joku sidekudosreumalaji.. siihen viittaavia oireita on. Söin 3 vuotta oxikloriinia niihin.. mutta reumalääkäri lopetti senkin silloin samalla käynnillä..

        Nyt sitte kun on fibro diagnosoitu tuntuu ettei mitään enää oteta vakavasti.. kaikki vaivat yritetään laittaa sen piikkiin.

        Ei kannata antaa kirjottaa fibrodiagnoosia ennekuin kaikki muu on todella tutkittu ja pois suljettu.


    • FMY

      Hei.
      Olen sairastanut fibroa jo daagnosisoidusti 9vuotta.
      Välillä elämä on ollut todella tuskallista. Minulle ei sovi mikään nukahtamis eikä särkylääke joten olempa sitten totutellut olemaan ilman.

      Nyt olen saanut apua modernista vyöhyketerapiasta. Aluksi kaikki paheni ja tuli vanhatkin vaivat esille hetkellisesti mutta se meni sit ohi ja nyt on jo paino alkanut tippuun ja olo koheneen. Aineenvaihdunta ja suolisto ongelmat vähentyneet ja lämpöilyt.

      Aina kun jotain uutta hoitoa kokeilen on alussa kaikki oireet pahentuneet nyt varsinkin issias vaivasi minua oikein kunnolla. Vertaistuki ja ymmärrys meitä kohtaan on hyvää lääkettä. Kun maailma kaatuu niskaan ja ei jaksa on minulla ystävät ne jotka tietää että minut on sieltä sängynpohjalta houkuteltava vaan ylös vaikka kuin inttäisin vastaan. ÄLÄ anna kivun hallita itseäsi. Lääkärissä ravaamiset lopetin heti diagnoosin jälkeen. Kaikenhan ne nykyään laittaa tämän piikkiin. Eli aiheuttaa vain turhaa tressiä sekin käynti ja rahaa palaa. Kaikke hyvää kivun keskellä teille kaikille. ELÄMÄ on ihanaa vaikka kuinka SÄRKEE ja mieli on maassa aina välillä.

      • Vuorotteluvapaalla

        Hei ! Minulla reumalääkäri totesi fibromyalgian kaksi vuotta sitten. Uni oli niin huonoa, että oli aamulla ylös noustessani väsyneempi kuin illalla. En siinä kunnossa jaksanut enää mitenkään olla töissä. Reumalääkäri tutki ja minulla 18 pisteestä 17 oli kipeänä. Kyllä hän haastatteli minua muutenkin, etenkin minkälaisia tulehduksia ja kipuja minulla oli ollut menneinä vuosina. Lääkkeeksi sain Amitriptyliiniä ja sairaslomaa nukkumista varten.
        Amitriptyliini on minulle liian voimakasta, siitä olin koko ajan ihan sekaisin. Nyt syön pienen annoksen Efexor-mielenterveyslääkettä ja otan jotain lievää nukkumista parantavaa, mikäli on oikein hankalaa.
        Olen ollut helmikuun alusta vuorotteluvapaalla. Olo on kohentunut huomattavasti, koska nyt olen saanut nukkua silloin kun huvittaa ja niin paljon kuin huvittaa. Unen laatu on taas hyvä.
        Kävin myös kesällä urheiluhierojalla, joka hieroi kipeät päkiäni jonkinlaiseen kuntoon. Hän suositteli kokeiltavaksi valkuaisainedieettiä, eli valkuaisaineita mahdollisimman vähän. Se kestää 5 viikkoa, sitten voi alkaa pikku hiljaa lisätä ruoka-aineita ja katsoa miten vaikuttavat.
        Kävin myös Helsingissä elektofysiologi Anu Mäkelän vastaanotolla. ( Löytyy nimellä netistä, käynti maksaa 60 €).
        Hän antaa sähkö-laser-akupunktiota ja määrää myös sopivat luontaistuotteet. Hän pyysi välttämään punaisen lihan sekä kaikenlaisen tyhjänpäiväisen ruoan ( sokeri, valk.jauhot ym.) syöntiä. Nivelin-tabletit sain hoidoksi fibroon ja lisäksi hän suositteli Mivi-Total vitamiinijuomaa.
        Akupunktiohoito vaikutti eka kerralla minuun tosi paljon, selkälihakset olivat illalla tosin kipeät ja kyllä nukutti. Olisin voinut nukkua vaikka koko seuraavan päivän putkeen. Käyn nyt ottamassa samaa hoitoa Mäkelän oppilaalla kolmen viikon välein kolme kertaa. Enää lihakset eivät kipeydy, mutta muutaman päivän ajan lihakset ovat rennon tuntuiset. ( Tämä hoito maksaa 41,80/ kerta). Olen myös yrittänyt liikkua mahdollisimman paljon. Asun maaseudulla, tein koko syksyn koiran kanssa metsälenkkejä päivittäin. Myös tanssi on hyvää liikuntaa.


    • kauris59

      HEI!
      Fibromyalgian voi diagnosoida akupistetutkimuksella, ainoastaan.
      Itse aloin oireilla noin vuosi sitten.
      Kävin terveyskeskuslääkärillä ja hän määräsi reumakokeisiin ym. ei mitään reumaan viittaava.
      sitten menin yksityislääkärille ja hän määräsi reumapolille fibromyalgia epäilyn takia. Itse terveydenhoitoalan ammattilaisen lääkärin kanssa oli samat epäilyt. Reumalääkäri totesi ettei ole reumaa mutta ei ottanut kuullakseen kun sanoin myös lihaskivuista ym.
      Nyt menin lääkärille pari viikkoa sitten terveyskeskukseen, onneksi oli lääkäri vaihtunut. Tutkiskeltuaan kaikki labra tulokseni ym. hän kyseli tarkemmin oireita ja epäili myös fibroa. Sen jaälkeen hän paineli niskasta selästä ja pakaroistani akupisteitä joista osa oli tosi ärtsyjä. Diagnoosi fibro. Hän sanoi myös tämän olevan oireiden kyselyn lisäksi ainoa millä sairaus voidaan todeta.
      Hoitona kipulääkkeitä ja triptyl- niminen masennuskipulääke tarvittaessa kipuhin ja unihäiröihin.
      Oiret minulla on lihasten jäykistymisen lisäksi unihäiriöt, kivut nivelissä ja lihaksissa ympäri kehoa pahimmillaan käsissä ja jaloissa, ns. levottomat jalat, kylmät varpaat ja sormet, myös väsymyskohtauksia ja uupumusta esiintyy.
      Olen saanut myös koulutuksen hermoratahierojaksi joten akupisteet ym. ovat tuttuja.
      Kehottaisin kysymään lääkäriltä akupisteistä ja niiden tutkimuksesta se nopea tutkimus sikäli kun lääkäri sen hallitsee. Kaikki koululääketieteen saaneet eivät edes hyväksy kyseisiä tutkimusmenetelmiä.
      Minua ainakin helpotti diagnoosin saanti, tietää mikä on tulevaisuus.
      Liikunta on hyväksi lääkärini susitteli vesijumppaa -juoksua ja joogaa. Jooga on todella hyvä olen itse huomannut.

    • simbadaalia

      Moi! Mä sain just tänään diagnoosin,että olis fibro,reumalekurilta.

      • Leena 51v

        Minulla alkoi oireilla vuosituhannen vaihteessa.Oli niin kummallisia tuntemuksia että luulin jo lähdön tulevan.Satuin lukemaan pienen artikkelin fibrosta ja hakeuduin lääkärille.Onneksi oli nuori lääkäri joka ymmärsi mistä on kysymys.Meni kuitenkin vuosia ennenkuin pääsin reumatologille ja sain häneltä diagnoosin.Nyt olen pärjännyt hyvin ja tiedän milloin täytyy pitää "huili"päivä.Liikun aika paljon mutta muistan myös levätä,muuten ei kroppa kestä.Toivottavasti saan lukea kirjoituksianne jatkossakin.


      • siti
        Leena 51v kirjoitti:

        Minulla alkoi oireilla vuosituhannen vaihteessa.Oli niin kummallisia tuntemuksia että luulin jo lähdön tulevan.Satuin lukemaan pienen artikkelin fibrosta ja hakeuduin lääkärille.Onneksi oli nuori lääkäri joka ymmärsi mistä on kysymys.Meni kuitenkin vuosia ennenkuin pääsin reumatologille ja sain häneltä diagnoosin.Nyt olen pärjännyt hyvin ja tiedän milloin täytyy pitää "huili"päivä.Liikun aika paljon mutta muistan myös levätä,muuten ei kroppa kestä.Toivottavasti saan lukea kirjoituksianne jatkossakin.

        Moi Leena!Kirjauduppa tuonne hoitonettiin,siellä on paljon meitä fibroja ja keskustelukin käy paremmin.Terv.54-1866


      • Leena 51v
        siti kirjoitti:

        Moi Leena!Kirjauduppa tuonne hoitonettiin,siellä on paljon meitä fibroja ja keskustelukin käy paremmin.Terv.54-1866

        Olen hiukan "vihreä"netissä,joten kerrotko sen hoitonetin osoitteen?Kiitos jo etukäteen.


    • toivoton tapaus

      Hei omppu81

      En ymmärrä, että mitä näille kivuille ja lihasjäykkyydelle tekisin. Särkylääkettä on turha syödä, lääkäri on todennut, että mulla on fibromyalgia. Olen kärsinyt kivuista jo vuosia, mutta vasta keväällä 2008 todettiin, että kipupisteitä on riittävästi. Vaikkakin olen uskossa, voin käyttää sanaa tästä taudista, että tämä on helvetillistä. Toki on paljon hirveämpiäkin kipuja, mutta kyllä tääkin vie kohta asiat pois tolaltaan. Olisin kova liikkumaan ja nauttimaan luonnosta, mutta nilkka ei anna myöten... Mikä on sun tilanne tällä hetkellä. Voit jättää mulle sähköpostia
      [email protected].

      • firbrootikko

        Kävin viime keväällä ihan kokeilumielessä energiahoidossa, joka mainosti, että se auttaa myös nivelsärkyihin, kvanttikosketushoidossa, Espoossa. En juuri uskonut koko hoitoon, mutta meninpä nyt huvikseni kokeilemaan.
        Hoito tuntui aluksi pahentavan vain oloa, mutta seuraavana päivänä olo oli ihan kivuton ja oli sitä lähes myös seuraavan viikon ajan. En tiedä, että jos kävisin hoidossa jatkuvasti, niin pysyisivätkö kivut poissa. Ajattelin kokeilla sitä nyt syksyllä jonkinlaisena sarjana ja kerron sitten miten kävi.


      • maritta.sorvala
        firbrootikko kirjoitti:

        Kävin viime keväällä ihan kokeilumielessä energiahoidossa, joka mainosti, että se auttaa myös nivelsärkyihin, kvanttikosketushoidossa, Espoossa. En juuri uskonut koko hoitoon, mutta meninpä nyt huvikseni kokeilemaan.
        Hoito tuntui aluksi pahentavan vain oloa, mutta seuraavana päivänä olo oli ihan kivuton ja oli sitä lähes myös seuraavan viikon ajan. En tiedä, että jos kävisin hoidossa jatkuvasti, niin pysyisivätkö kivut poissa. Ajattelin kokeilla sitä nyt syksyllä jonkinlaisena sarjana ja kerron sitten miten kävi.

        Fibrodiagnoosi saatu jo vuosia sitten, triggerpisteitä yli 18 eli kaikki mahdolliset, samoin oireita.

        Ns. liikunta ei auta, koska olen liikuntaesteinen. Mielialalääkitykselle olen myös erittäin herkkä eli en voi käyttää.

        Elämä on siis suoranaista h*ttiä. En syö punaista lihaa, en mitään "valkoista" eli sokeria, vehnää tms. Käytän monivitamiineja. Särkylääkkeet lievästi toimivat, mutta unihäiriöt ovat karmeita ja särky öisin ja päivisin epätoivottava seuralainen.

        Lääkärit eivät ota asiaa miksikään. Viimeisten tutkimusten mukaanhan fibro olisikin keskushermostoon liittyvä sairaus...


      • allodynia
        maritta.sorvala kirjoitti:

        Fibrodiagnoosi saatu jo vuosia sitten, triggerpisteitä yli 18 eli kaikki mahdolliset, samoin oireita.

        Ns. liikunta ei auta, koska olen liikuntaesteinen. Mielialalääkitykselle olen myös erittäin herkkä eli en voi käyttää.

        Elämä on siis suoranaista h*ttiä. En syö punaista lihaa, en mitään "valkoista" eli sokeria, vehnää tms. Käytän monivitamiineja. Särkylääkkeet lievästi toimivat, mutta unihäiriöt ovat karmeita ja särky öisin ja päivisin epätoivottava seuralainen.

        Lääkärit eivät ota asiaa miksikään. Viimeisten tutkimusten mukaanhan fibro olisikin keskushermostoon liittyvä sairaus...

        Hei, reuma-alan lääkärit on aika ulkona noista jokapaikan kivuista. Ne ei osaa erottaa fibromyalgiakipua allodyniakivuista, josko ne ylipäätään ovatkaan eri asioita? Allodynia = hermoperäistä kipua. http://www.poliklinikka.fi/kipukanava/artikkelit/6415375

        Minä olen viimevuodet n. 8 vuotta kärsinyt taukoamattomista jokapaikan kivuista. Reumasektroi on ihan ulkona koko jutusta, vaikka reumadiagnoosilla (nivelreuma) olen ollut jo 45 vuotta. Ne ei reumaklinikalla osaa tehdä alkeellisimpiakaan seulontoja kipujen laadusta.

        Tähän kyllästyneenä tuli mieleeni, että neurologia on alue, jonka palveluista en tiedä mitään, en ole koskaan käynyt. Fysiatrian klinikan kipuhoitajan haastattelun perusteella fysiatrian klinikan yhteistyöryhmä päätyi siihen, että kipuni ovatkin neuropaattista laatua olevia kipuja. Toisaalta vähän on huvittanut, että lääkärit eivät ole edes potilasta tavanneetkaan, ainoastaan kipupotilas haastatellut, ja minä lähinnä täyttänyt heidän kyselylomakkeensa.
        Kipujeni taustalla myös monta syöpäleikkausta sädehoidot ja sen aiheuttamat kuroumat.

        Tämä sana neuropatia herätti kiinnostukseni, josko neurologilla olisi jotain näkemystä alituisiin kipuihini ja voimattomuuteeni. Kun pienen portaan nousu kävi jo ylivoimaiseksi, sekä tuolilta ylös pääseminen.

        Neurologille hakeutuminen on yksi koko reuma-ajan kultahippusia. Neurologi oli kummissaan, kuinka mulle ei oltu tehty alkeellisimpiakaan tuntotestejä, joita nyt ensivastaanotollakin voidaan tehdä.
        Jo siinä ensivastaanottotilanteessa hän huomasi hyvin pahoin häiriintyneen tuntoaistini. Koin kovaa kipua alueista, joista juurikaan ei olisi pitänyt tuntua, ja sitten taas alueista, jotka yleensä ovat kipuherkkiä, minä en saattanut tuntea siitä kohti mitään. Täysin tunnotonta aluetta.

        Otatti myös magneettikuvat. Antoi kokeeksi epilepsialääkityksen Gabapentin (jota käytetään myös hermokivuissa) jonka olisi pitänyt alkaa vaikuttamaan jonkin ajan kuluttua sen aloituksesta, mutta seuraavana aamuna hämmästykseni oli suuri. Pääsin tuolilta ylös ongelmitta, ja olo oli erittäin miellyttävä ja kivuton.
        Aiemmin olin saanut Lyricaa vuoden, mutta siitä ei ollut hyötyä. Gabapentiniä otan vain kaksi kapselia iltasin, ja se riittää mulle, tulos on erinomainen. Tämä annosmäärä riittää pitämään myös Mortonin neuorooman suht kivuttomana.

        Vaikea asteisena on minunkin fibromyalgiaa pidetty, mutta olen pitkään ja paljon epäillyt diagnoosia. Jotenkin vain aina takaraivossa on ollut ajatus, että jos sittenkin on jotain muuta.

        http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/omalaakari/vastausarkisto/mortonin_neurooma_metatarsalgia
        http://www.ortis.fi/jalkavaivat/mortonin-neurooma/19

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/2869396


      • KSP
        allodynia kirjoitti:

        Hei, reuma-alan lääkärit on aika ulkona noista jokapaikan kivuista. Ne ei osaa erottaa fibromyalgiakipua allodyniakivuista, josko ne ylipäätään ovatkaan eri asioita? Allodynia = hermoperäistä kipua. http://www.poliklinikka.fi/kipukanava/artikkelit/6415375

        Minä olen viimevuodet n. 8 vuotta kärsinyt taukoamattomista jokapaikan kivuista. Reumasektroi on ihan ulkona koko jutusta, vaikka reumadiagnoosilla (nivelreuma) olen ollut jo 45 vuotta. Ne ei reumaklinikalla osaa tehdä alkeellisimpiakaan seulontoja kipujen laadusta.

        Tähän kyllästyneenä tuli mieleeni, että neurologia on alue, jonka palveluista en tiedä mitään, en ole koskaan käynyt. Fysiatrian klinikan kipuhoitajan haastattelun perusteella fysiatrian klinikan yhteistyöryhmä päätyi siihen, että kipuni ovatkin neuropaattista laatua olevia kipuja. Toisaalta vähän on huvittanut, että lääkärit eivät ole edes potilasta tavanneetkaan, ainoastaan kipupotilas haastatellut, ja minä lähinnä täyttänyt heidän kyselylomakkeensa.
        Kipujeni taustalla myös monta syöpäleikkausta sädehoidot ja sen aiheuttamat kuroumat.

        Tämä sana neuropatia herätti kiinnostukseni, josko neurologilla olisi jotain näkemystä alituisiin kipuihini ja voimattomuuteeni. Kun pienen portaan nousu kävi jo ylivoimaiseksi, sekä tuolilta ylös pääseminen.

        Neurologille hakeutuminen on yksi koko reuma-ajan kultahippusia. Neurologi oli kummissaan, kuinka mulle ei oltu tehty alkeellisimpiakaan tuntotestejä, joita nyt ensivastaanotollakin voidaan tehdä.
        Jo siinä ensivastaanottotilanteessa hän huomasi hyvin pahoin häiriintyneen tuntoaistini. Koin kovaa kipua alueista, joista juurikaan ei olisi pitänyt tuntua, ja sitten taas alueista, jotka yleensä ovat kipuherkkiä, minä en saattanut tuntea siitä kohti mitään. Täysin tunnotonta aluetta.

        Otatti myös magneettikuvat. Antoi kokeeksi epilepsialääkityksen Gabapentin (jota käytetään myös hermokivuissa) jonka olisi pitänyt alkaa vaikuttamaan jonkin ajan kuluttua sen aloituksesta, mutta seuraavana aamuna hämmästykseni oli suuri. Pääsin tuolilta ylös ongelmitta, ja olo oli erittäin miellyttävä ja kivuton.
        Aiemmin olin saanut Lyricaa vuoden, mutta siitä ei ollut hyötyä. Gabapentiniä otan vain kaksi kapselia iltasin, ja se riittää mulle, tulos on erinomainen. Tämä annosmäärä riittää pitämään myös Mortonin neuorooman suht kivuttomana.

        Vaikea asteisena on minunkin fibromyalgiaa pidetty, mutta olen pitkään ja paljon epäillyt diagnoosia. Jotenkin vain aina takaraivossa on ollut ajatus, että jos sittenkin on jotain muuta.

        http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/omalaakari/vastausarkisto/mortonin_neurooma_metatarsalgia
        http://www.ortis.fi/jalkavaivat/mortonin-neurooma/19

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/2869396

        Vähän aikaa sitten ilmestyi suomenkielinen kirja fibromyalgiasta, nimeltä "CFS:n ja fibromyalgian hoito", jonka on kirjoittanut Maija Haavisto. Kirjassa on tosi paljon tietoa, yli sadasta eri lääkkeestä. Harva lääkäri tietää asiasta mitään!


      • allodynia.
        KSP kirjoitti:

        Vähän aikaa sitten ilmestyi suomenkielinen kirja fibromyalgiasta, nimeltä "CFS:n ja fibromyalgian hoito", jonka on kirjoittanut Maija Haavisto. Kirjassa on tosi paljon tietoa, yli sadasta eri lääkkeestä. Harva lääkäri tietää asiasta mitään!

        Tuhannet kiitokset tiedosta. Tilasin heti kirjan. Haluan tietää näistä asioista paljon... Olen avoin kaikille mahdollisuuksille.


      • se itte äskeinen
        allodynia. kirjoitti:

        Tuhannet kiitokset tiedosta. Tilasin heti kirjan. Haluan tietää näistä asioista paljon... Olen avoin kaikille mahdollisuuksille.

        ja p*skat sain palkkioksi eli ei yhtään mitään.

        Olen täysin kuttuuntunut elämääni, joten aionkin lopettaa sen mahdollisimman nopeasti tekemällä töitä liikaa!


      • etsivä löytää
        se itte äskeinen kirjoitti:

        ja p*skat sain palkkioksi eli ei yhtään mitään.

        Olen täysin kuttuuntunut elämääni, joten aionkin lopettaa sen mahdollisimman nopeasti tekemällä töitä liikaa!

        Kävin fysiatri Jussi Timgreenillä. Eikä suotta, hyvä ja ammattitaitoinen alallaan. Osaa antaa asiakkaalla itsehoitotehtäviä. Eihän homma muuten toimisikaan.


    • Eldora
      • selkeus kateissa

        Harmittaa vain, miksi kustantaja on pilannut kirjan niin heiveröisellä tekstillä, et sitä ei pysty lukemaan lainkaan. Pitää hankkia joku isompi suurennustaso. En tiedä, minkähän tässä oikein hankkisi. Olen ihmetellyt kustantamoja, miten ne ei tajua kiinniittää kirjasinten selkeyteen huomiota.


    • juilii

      Hei,
      fibromyalgiasta on myös erittäin hyvä vertaistukikirja, Minä ja herra Fibro, matkakumppanina fibromyalgia. Sen kirjoittaja kertoo huumorilla omasta sairastumisestaan ja sairaudestaan. Tuota Eila Pesosen kirjaa saa kirjakaupoista, mutta myös Mediapinta OY:n nettisivuilta

    • Hannu Sauli 52

      Fibromyalgia?
      Sain diagnoosin tästä taudista, josta en ollut kuullutkaan ennen 52 ikääni. Kuitenkin tuntuu että suuri osa väestöstämme kärsii tästä. Sain tämän hoitoon lähinnä kipulääkkeitä ja minulle sanottiin että tähän ei ole parannuskeinoa! Hyvät tästä kärsivät miehet ja naiset, olen kuitenkin parantunut. Miten? Kuin sattumalta menin oikean lääkärin luokse! No kenen? Urologin, joka tutkitutti kaikki hormonitoimintani ja ne oli sen verran mettässä, että jo kahden viikon hoidon jälkeen lihaskivut ja kuumotukset olivat tiessään. Lääkärini sanoi että Fibromyalgia on tautien roskapönttö, eli lääkärit antava tämän diagnoosiksi kun eivät kykene tekemään oikeaa diagnoosia. Tutkituttakaa ihmeessä kilpirauhasen, aivolisäkkeen, lisämunuaisen ja miehet kivesten toiminta. Minulla ainakin vika löytyi näistä ja elmä hymyilee jälleen, vaikka jo luulin sen olevan ohi.

    • nainen.

      Mitä sinulta tutkittiin?

      Kilpparit tutkitaan nykyään vähän jokaiselta.

      • ardente1976

        minä kävin yksityisellä reumatologilla, joka laittoi labroihin, tuma-vastaaineet, kilppati ja keliakia. epäili myös tuota vibroa, ei painelllut mistään eikä kysynyt muuta kun että paheneeko säryt näin syksyllä... juu, paheneehan ne. no, tuumasi että jos noissalabroissa ei mitään näy, niin sitten sulla on vibro..
        en vain oikein hyväksy tuollasita diagnoosin tekoa, että kun ei kerta oikeasti edes käynyt pisteitä läpi... tais imennä kankkulan kaivoon nekin eurot.. :(


      • Huolissaan oleva

        Kilpparin tutkimiseen ei riitä TSH-koe, senhän lääkärit ottavat aika helposti, joo. Täytyy ottaa ainakin T4V joka kertoo T4- kilpirauhashormonin määrästä (vapaana veressä = V) ja T3V, joka kertoo T3-hormonin määrän veressä. Sitten se ei riitä, että ne ovat viiterajoissa, vaan mieluiten ylimmässä kolmanneksessa. (Jaetaan siis viiteväli kolmeen yhtä suureen osaan).

        Näistäkään koko tilanne ei kuitenkaan selviä aina, jolloin olisi otettava TPO-Ab, eli kilpirauhasvasta-aineet. Lääkärit kyllä väittävät jo moneen kertaan tässä vaiheessa, että ei sinulla ole kilpirauhasvikaa, vaan kaikki on kunnossa. Mutta sitä ei pidä uskoa, jos on oireita, jotka viittaavat edes löyhästi kilpirauhasongelmiin. Mutta hyviäkin lääkäreitä on, kuinkahan he vaan ehtivät hoitaa kaikki Suomen fibro- ja arvoissa näkymätön vajis -potilaat. Mutta ei saa antaa sen ajatuksen estää avun hakemista, joskus kai tuon lääkärikunnankin on pakko huomata, ettei heillä ole tietoa tarpeeksi ja hankkia sitä!

        Vika voi myös olla lisämunuaisissa kuten "herra 52" mainitsikin ja se on lääkäreille edellistä vaikeampi selvitettävä. Hyvä selvennys löytyy täältä: http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/lisamunuaisfaq/ Eli sivustolta nimeltä Kilpirauhanen.com

        Osan fibromyalgiapotilaista oireet viittaavat vähän Hashimoton tyreoidiittiin , sellaiseen jossa on lihasoireita.

        Miehillä kannattaa tosiaan myös tarkistaa noi testosteronijutut.

        Vajaatoiminta aiheuttaa myös ravintoaineiden imeytymättömyyttä, josta voi seurata särkyjä. Paljon olisi vielä tehtävää ja selvitettävää kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyen, yksi tai kaksi TSH-koetta ei ole tarpeeksi!

        (Kuten ei myöskään pelkkä Thyroxin-hoito kaikille... Osalla se ei paranna oireita, vaan tarvitaan T3-hormonilääkitys)


    • mfibromyalgia-62

      särkee niin helll.. hymy hyytyy taas..viimejoulun makasin punkassa itkin ja kuuntelin kipujani... totta ettei näistä pääse rauhaan ku haudassa.. kesän ajan olin melko hyvä.. pysyin nahoissani ja liikuin ulkona päivittäin ja ei fibro selättäny mua..nyt taas jouluna.. ihan kaameet kivut ja olot.. umpijäässä pyörin peitot niskassa punkan pojhjalla odottaen helpotusta vähän edes.ehkä pari tuntia taas pahin olo..nyt tuli kuuma ja pääsin koneele.. hulluksi tää bibro tekee sillon ku kivut on kovimmillaan.. siinä on sillon porun paikka.se on totta. olis kiva jutustella vertaisten kaa tästä .... kokemuksii olotiloja pahentavista .helpottavista asioista.. se selvää ett tää kestää iän... hauskaa joulun aikaa.. ;)

      • e

        heips....sain tänään diagnoosin...fibromyalgia....olihan se jo jollakin tasolla tiedossa, oireiden perusteella, joita piisaa, kuten,,,,kivut ja säryt koko kropassa, väsymys, uupumus, sydämen tykytys, päänsärkyä, tunne, että nivelet turpoaa, jäykkyys ja siihen päällä masennus ja paniikki. tänään myös alotetaan lääkitys triptyl 10 mg 1-2 per ehtoo. saas nähä auttaako. olen joutumassa muutaman viikon päästä kelan kuntoutus- ja sopeutumiskurssille...tässä mieteinkin, että miten selviydyn sinne ja siellä....kun elämä on muutenkin yhtä helvettiä ja kärsimystä....t, e


      • helpotusta kipuihin
        e kirjoitti:

        heips....sain tänään diagnoosin...fibromyalgia....olihan se jo jollakin tasolla tiedossa, oireiden perusteella, joita piisaa, kuten,,,,kivut ja säryt koko kropassa, väsymys, uupumus, sydämen tykytys, päänsärkyä, tunne, että nivelet turpoaa, jäykkyys ja siihen päällä masennus ja paniikki. tänään myös alotetaan lääkitys triptyl 10 mg 1-2 per ehtoo. saas nähä auttaako. olen joutumassa muutaman viikon päästä kelan kuntoutus- ja sopeutumiskurssille...tässä mieteinkin, että miten selviydyn sinne ja siellä....kun elämä on muutenkin yhtä helvettiä ja kärsimystä....t, e

        Minulla todettiin fibro 2008 ja lääkityksenä kipulääke ja klotriptyl tarvittaessa ja toimii. Olin elokuussa kuntoutuksessa ja kokeilin lymfaterapiaa ja hyväksi totesin olen käynyt 1-2 viikon välein lymfahoidoissa ja on ollut todella hyvä talvi. Lihas ja nivelkipu sekä jäykkyys helpottanut myös yöunet parantuneet. Pyydä lääkäriltä fysipterapia lähete ja etsi käsiisi lymfaterapeutti joka on myös fysioterapeutti niin saat kelan korvauksen.


      • kirsi
        e kirjoitti:

        heips....sain tänään diagnoosin...fibromyalgia....olihan se jo jollakin tasolla tiedossa, oireiden perusteella, joita piisaa, kuten,,,,kivut ja säryt koko kropassa, väsymys, uupumus, sydämen tykytys, päänsärkyä, tunne, että nivelet turpoaa, jäykkyys ja siihen päällä masennus ja paniikki. tänään myös alotetaan lääkitys triptyl 10 mg 1-2 per ehtoo. saas nähä auttaako. olen joutumassa muutaman viikon päästä kelan kuntoutus- ja sopeutumiskurssille...tässä mieteinkin, että miten selviydyn sinne ja siellä....kun elämä on muutenkin yhtä helvettiä ja kärsimystä....t, e

        Heissan, minä sain diagnoosin viimekesänä. Aloitin samoilla triptyl määrällä, mutta pian nostetiin 25 mg iltaisin. Kokeiltiin jopa 35 mg, mutta se määrä väsytti liikaa. Yritin välillä lopettaa lääkityksen sivuoireiden takia, mutta kivut olivat niin kovat, että oli pakko aloittaa uudelleen. Minun ongelma on vielä nivelrikko ja ahtauma niskanikamassa. Minne olet päässyt kuntoutukseen ja sopeutumiskurssiin? En ole kuullutkaan sellaisesta mahdollisuudesta, taitaa olla eroja kuntien välillä. Onneksi kevät on alkanut, mieli paranee ja lämmin ilma auttaa kipuihin. Minulle on auttanut paniikkiin ja sydämmen tykytyksiin propral 40 mg. Auttaa myös siihen ettei jännitä jäseniä. Joskus kun kivut ovat kovat eikä pysty nukkumaan otan trybtomaxia( luontaistuote kaupasta) sen avulla saan unta ainakin 2 tuntia, ja näitä öitä piisaa. Tässä minun vinkkini selviytymiseen. Voimia tälle vaikealle matkalle .


    • maritta sorvala

      Suosittelisin upouutta kirjaa, jossa käsitellään erilaisia sairauksia, jotka voivat olla myös fibron tyyppisiä - kannattaa lukea (eikä ole edes kovin hintava):
      Maija Haavisto: Hankala potilas vai hankala sairaus -Tietoa huonosti tunnetuista pitkäaikaissairauksista, Finn Lectura, 2011

      Tekijä käsittelee kirjassaan sairauksia, jotka ovat useimmiten huonosti tunnettuja, vaikea tunnistaa, usein väärin diagnosoituja, kysymyksenalaisia tai muuten väärinymmärrettyjä. Osa näistä on melko yleisiä ja periaatteessa lääkärienkin hyvin tuntemia, mutta silti ne saatetaan diagnosoida väärin, osa on myös alidiagnosoituja.  Joistakin taas kaikki lääkäritkään ovat tuskin edes kuulleet.

      Kirja on informatiivinen, asiallinen ja välillä lievästi kriittinenkin tietopaketti sairauksista, niiden oireista, mahdollisista syistä, diagnooseista sekä erilaisista hoidoista. Tekijä pysyy kuitenkin objektiivisena ja tuo eri vaihtoehtoja esiin kiihkottomasti ja runsaalla tutkimustiedolla lisättynä.

    • 100278
    • livesgoeson

      Itselläni diagnosoitiin fibromyalgia noin kuukausi sitten. Olo on vähän parempi ja löysin apua siihen järkyttävään väsymykseen eli luontaistuokaupasta Ubigold 100 mg, muutama pvän tämän ottamisen jälkeen on taas virkeä olo. Eli kannattaa kokeilla jos voimat ovat ihan lopussa. Tätä on suositeltu myös fibro kuntoutuksilla. Muuten mennään pvä kerrallaan ja kipujen mukaan. Tsemppiä kaikille!

    • kokemuksia

      Tässä omia kokeilujani fibron ja reuman hoitoon
      .
      Fibromyalgia diagnosoiitiin minulla 10 vuotta sitten. Nyt minulla on tutkittu myös selkäreuman mahdollisuutta. Aluksi määrättiin fibroon Triptyl, mutta lopetin sen sivuoireiden vuoksi.

      Vähitellen monien kokeilujen ja vuosien jälkeen olen päätynyt kokeilemaan D3, Q10. E-Epa kuuluu myös päivittäiseen valikoimaan.

      Viljan syöntiä olen vähentänyt jolloin loppuivat ainaiset turvotukset alavatsasta.
      Kasviksia olen lisännyt ruokavaliooni.
      Punaisen lihan syönnin olen lopettanut ja syön pääasiassa kalaa.

      Q10 syön 300 mikrogramma/vrk. Sitä saa edullisesti USA:sta tilaamalla, sieltähän monet ostavat luontaistuotteensa koska on halvempaa.
      D3 syön 125 mikrogr./vrk.

      Olo on ollut virkeämpi selvästi ja kivut ovat vähentyneet huomattavasti. Ainainen aamujäykkyys on lähes kokonaan poissa. Ajatukset ovat selkeämmät ja ns. "aamusumu" on poissa.

      D3 vitamiinin puute on tutkimusten mukaan yleinen Suomessa. Onko tässä eräs syy miksi sairastamme reumatauteja ja fibromyalgiaa?

    • kyuihgdyu

      Olisitko tyytyväisempi elämääsi, jos saisit jonkun diagnoosin? Itse sain fibro diagnoosin muutama vuosi sitten. Olisiko pitänyt olla onnelllinen? Mä haluan oireilleni oikean syyn, enkä hullujen tautiin osuvaa diagnoosia. Uskon vasta sitten, kun voidaan verikokeiden tms perusteella nähdä, että kyseinen tauti on todellinen. Apua ei tässä maassa saa!

    • Susanna

      Minulla tunnistettiin fibromyalgia viitisen vuotta sitten. Oli ollut erinäisiä kipuoireita joka puolella kehoa jo vuosien ajan jotka vain pahenivat ja pahenivat ja yleinen voimattomuus kropassa. Tuntui jatkuvasti että lihakset koko kehossa väsyivät pienestäkin liikkeestä. Googlasin "Fibromyalgian" ja löysin joltakin keskustelupalstalta kehoituksen kokeilla MSM:ää. Näin tein ja oireeni todellakin hävisivät parissa viikossa!! En ole sen jälkeen ollut päiväkään ilman tätä ihmeainetta. Se antaa voimaa ja energiaa ja lisää vastustuskykyäni. Olen sen jälkeen sairastanut tavallisen flunssan kerran vuodessa ja sekin mennyt nopeasti ohitse. Suosittelen lämpimästi kaikille joilla "fibro-kipuja". Löysin Metyylisulfonyylimetaanin eli MSM:n luontaistuotekaupasta.

    • MUMMELI

      FIBRO MASENTAA,KUN OLEN LIIKUNNALLINEN TYYPPI JA ,JOKA TOINEN PÄIVÄ OLE LIIKUNNAN JÄLKEEN NIIN KIPEÄ JA SEIS ETTÄ SUUTUTTAA,MIKÄ NEUVOKSI,MUMMELI 52 V

    • auttaa.

      Liiku vähemmän.

    • kipuilija

      Sain diagnoosin fibrosta näillä perusteilla:

      -Labrat tuli "puhtaana takaisin", ei reumaan viittaavia muutoksia tai tulehdusarvojen nousua
      -Magneettikuvat normaalit
      -Ultrassa ei havaittavissa nestettä/turvotusta nivelissä
      -Kipulääkkeistä ei tehoa (Panacod,lyrica,tramal,burana,triptyl,mobic,norspan)
      -Kehossa 12-20 eri kohdissa olevaa kipupistettä.Lantiossa,selässä,ranteissa,nilkoissa,rintakehällä,kyynärissä,olkapäässä (kaikki taivekohdat oikeastaan) joista painamalla saa multa kyyneleet silmiin vaikkei paina ees kovaa.

      Oireina siis unettomuus ja jatkuvat kivut joiden paikka vaihtuu päivittäin. Kun yks aamu alkaa repivällä selkäkivulla ni toisena päivänä jaloissa tuntuu kasvukipuja ja kolmantena niska on tulessa.. Joka hetki koskee johonkin..Kipukynnys on madaltunut niin että varpaille tipahtanut tavara saa purkahtamaan itkuun ja jalat on sen jälkeen kipeät päiviä ja ne kolottaa kuin ois murtumia..

      Myös keskittymisvaikeudet on saaneet nyt nimen liittyen fibroon, ei add:hen.

      Hoidoksi laihdutus ja kevyt liikunta. Koita tähän sopeutua sitten..:/

      • Aika-Alli

        Heips!
        Toivottavasti kesäsi on ollut vähemmän kipeä!
        Minulla todettiin fibro kakstoista vuotta sitten.Välillä on tosi keljuja aikoja,tuntuu ettei mikään auta.Nykyään pärjäilen kohtuullisen hyvin,kun muistan hoitaa itseäni!Tarpeeksi sopivan kevyttä liikuntaa;kävelyä,pyöräilyä...kohtuudella.Lääkkeitäsyön;triptyl tällä hetkellä 25 mg,pahimpina aikoina nostan 50mg;aan ja helpoimpina aikoina 10mg.Sitten kun särkee pirusti,lisäksi 1g Panadol fortea sekä tulehduskipulääke voltaren 50mg kolmesti päivässä.Lisäksi e-epa omega 3 vahva,carnosin soija,d-vitamiinia 50,monivitaamiinia,upikinoa,kalsiumia..
        Vatsa ei kestä punaista lihaa,joten kala ja kana,hedelmät marjat sekä luonnon jogurtti listalla.Tiedän kyllä,että kun ilmat kylmenee,vaivat pahenee.Silloin puetaan ulos lämpimästi ja liikutaan mitä pystytään.
        Sitten jos ei pysty liikkua kipujen takia,otetaan lääkettä ja mennään sovalle nukkumaan viltin alle.Käytössä myös lihas jännitystä helpottava lääke norflex,yöksi otan sitä jos kramppaa.
        Vaivasi ovat juuri tyypillisiä meille fibroihmisille.Kolottaa sieltä ja täältä,paikka vaihtuu ja kipukynnys alakantissa.Mutta meitä on monta ja kaikille ei samat reseptit auta! Jaksamista kaikille,keillä fibro mukana kulkee!Se on uskollinen "ystävä"!Ei petä ei jätä!!!!


    • fibromies

      Hei


      Olen 57-vuotias mies. Kirjoittelen tähän pitkään ketjuun, jos joku hyötyisi kokemuksistani. Fibro on monisyinen ja monioireinen oireyhtymä. Minulla on varmaan ihan omantyyppisensä fibro, mutta ehkä jollakulla sattuu olemaan samanlainen.

      Minulla fbro diagnosoitiin - ei kipupisteiden perusteella - vaan laboratoriokokeella. Minulla oli huomattavasti alentunut 5-HT-pitoisuus veren seerumissa. Kyseessä on serotoniinin esiaste siis sama, jonka vähäisyys aivoissa on masennukseen liittyvä juttu. Minulla onkin aika ajoin pahoja masennusjaksoja.

      Eri lääkkeet ovat fibroon tehonneet metyyliprednisoloni (=kortisoni) tehoaa minun fibrooni, vaikka sen ei pitäisi tehota. Lyrica maksimiannostuksella tehosi puoli vuotta, mutta sitten teho hävisi.

      Erilaisia masennuslääkkeitä on fibroon kokeiltu. Aivan erinomaisesti on tehonnut Ixel (vaikuttava aine milnasipraani). Syön aika isoa annostusta, 200 mg/pv, mutta olen myös iso mies, Yhdysvalloissa Ixeliä ei enää suositella vakavan masennuksen hoitoon, mutta sitä suositellaan fibromyalgian hoitoon. Ks.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Milnacipran

      Eri lääketieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet, että Ixelillä pystytään varsin hyvin hoitamaan fibromyalgiaa, mutta suomalaiset lääkärit eivät tätä yleensä tiedä.

      Minun kokemukseni Ixelistä ovat erinomaiset. Fibromyalgiaoireet ovat pysyneet poissa kokonaan jo kaksi vuotta. Siis säryt ja uupumus ovat kokonaan poissa, mutta unioireet jatkuvat, siihenkin on löytynyt apua, mutta se on sitten toinen juttu. Kaikille firomyalgiaa sairastaville, Ixelistä ei varmaan ole apua.

      Nyttemmin harrastan aika kovaakin liikuntaa, josta ei ole ollut mitään haittaa.

      Kaikilla ei varmaan Ixel toimi, mutta kannattaa sitä kokeilla, täytyy vain saada lääkäri vakuuttuneeksi. Lääketieteellistä kirjallisuutta asiasta on, mutta lääkärit eivät niin aktiivisesti seuraa kaikkien lääketieteen alojen tutkimusta.

      • Entinen fibromies

        Täytyy jatkaa, kun lähes kaksi vuotta sitten kirjoitin Ixelistä. Se todella toimi, mutta kuten monet muutkin lääkkeet se menetti tehonsa, kohdallani kesällä 2013. Sitten söin jonkin aikaa kortisonia, joka minulla tepsi.

        Koska olen aina ollut kova kuorsaamaan, hakeuduin uniapneatutkimuksiin syyskuussa 2013. Yllätys: vaikea uniapnea. Sitten lokakuussa alkoi CPAP-hoito. Ensimmäisen CPAP-yön jälkeen kivut olivat poissa! Ne ovat pysyneet poissa, enkä ole sen jälkeen tarvinnut ollenkaan fibrolääkitystä. "Fibroni" on siis parantunut. Uniklinikalla sanottiin, että apneahoito on joillakin muillakin parantanut "fibron". En siis ole ainoa tapaus.

        Selitys on luultavasti se, että uniapnea aiheuttaa elimistoon tulehdustilan, joka oireilee lihassärkyinä kuin fibro. Siksi minulla kortisoni auttoi "fibroon".

        Ihmisillä on varmasti fibro myös ihan muista syistä kuin uniapneasta. Kirjoitan tämän tänne vain siksi, että jos on fibro, kannattaa ainakin pitää mielessä, että JOSKUS fibrotyyppinen kipuilu johtuu uniapneasta ja sen aiheuttamasta happivajeesta. Uniapneasta potilas on yleensä itse täysin tietämätön. Uniapneaan liittyy usein ylipaino, kuten minulla, mutta myös hoikat voivat kärsiä apneasta.


    • ldkd

      Minulla oli vuosia sitten epäily Fibrosta. Diagnoosin teki Fysiatri, mielestäni kovin heppoisin perustein. Sillä hetkellä löytyi vain 11. kipupistettä. Sittemmin on minulla alkanut vaivaamaan erityisesti lonkkakivut /selkäkivut. Pahat madaltumat selässä näkyy kuvissa. Olen aivan neuvvoton ja en tiedä kehen lääkäriin uskoisin. Mitään selvää diagnoosia en ole näiden vuosien aikana saanut. Itse olen "välillä" sitä mieltä että minulla on Fibro erittäin pahana.Mutta viimeksi käydessäni Fysiatrilla ,hän totesi että jospa kivut häviäisi kun lähtisin töihin. Olen siis sairiksella. Miten ihmeessä.. kun en edes kotiolosuhteissa pärjää päiviäni. En pysty kävelemään joinain päivinä puhumattakaan että istuisin pidempiä aikoja. Nyt onkin keskeisin ajatus siinä että jos saan Fibro-diagnoosin siitähän ei saa edes kuntoutustukea saatikka eläkettä.Olen siis vain laiska , työtävieroksuva, ylipainoinen akka. Tällainen tunne jäi Fysiatrilla käynnistä.Ainoa liikuntamuoto tällähetkellä on varovaiset pienet kävelyt ja uinti sekin usein on kipua tuottavaa. Mistä saan apua ?Ja ikää minulla on vasta 45v.

      • hullu64

        Hei minulla on sama juttu ketä autaa ja uskoo että oma keho ei toimi niin kuin muut luulee?


    • LDN toimii
    • chhherry

      Hei olen 16 vuotias tyttö, minulla on ollut kipuja eripuolilla kehoa jo niin pitkään kuin vain jaksan muistaa.

      Olen aina ollut myös hyvin väsynyt ja masennusherkkä, joka ilmeisesti johtuu fibrosta (vain oma arvaus koska kukaan ei ole kysymyksiiini sairaudesta osannut vastata). Reuma on tutkittu jo monet kerrat ja todettu että siitä ei ole kyse, 2 lääkäriä on ollu sitä mieltä että kyse on fibromyalgiasta, loput ovat olleet sit' mieltä että se on liian kiistelty sairaus että siitä ei voi olla kyse (varsinkaan näin nuorella) ja yrittää väkisin löytää reumaa jostain vaikka sitä ei ole. Fibro on todennettu kipupisteitä painelemalla (muistaakseni 16/18) ja hetken aikaa söin triptylia josta ei kuitenkaan ollut apua.

      Siinä lyhennetty versiä oireista ja tilanteestani.

      Kysymys kuitenkin on, kuinka moni täällä kokee että oireet ovat mahdollisesti alkaneet jo lapsena? jostain luin joskus että fibro todetaan usein vasta vanhemmalla iällä mutta oireet ovat voineet olla jo lapsena.

      Sitten toinen kysymys, kun tunnen kipua, tunnen pakottavaa tarvetta liikuttaa kipeitä kohita (venyttelemällä, painamalla ym) se on todella kiusallista pienessä tilassa kuten autossa kun ihmiset kysyvät että mitä oikein "sätkin" ja luulevat että minulla on vain ahdasta. Välillä en edes huomaa että "sätkähtelen". Kun kivut ovat pahimmillaan, en pysty olla paikallani venyttämättä niveliäni sillä' kipu käy silloin sietämättömäksi,

      Onko tämä kenellekkään tuttua?

      • fibromies

        Minulla fibro diagnosoitiin vasta 50-kymppisenä, mutta muistan kyllä, että minulla on ollut aina selittämättömiä uupumusjaksoja ja välillä sen tyyppistä lihaskipua, jotka enteilevät flunssan alkua, mutta sitten sitä flunssaa ei tulekaan.

        Minun tietääkseni fibro voi alkaa myös nuorella iällä. Harmillista, että vieläkin on lääkäreitä, jotka pitävät fibroa "kiistanalaisena". Se on oireyhtymä, joka esiintyy joka potilaalla vähän erilaisena, eikä sen syitä tiedetä. Mutta kyllä valistuneet lääkärit jo ymmärtävät, että sairaudesta on kyse ja myös aktiivisesti hoitavat fibroa. Triptyl ei ole kovin hyvä lääke, parempia löytyy, mutta oikean lääkityksen löytäminen ja eri lääkkeiden lähes systemaattinen kokeilu vaatii sitkeyttä. Olen itse seuraillut lääketieteellistä tutkimusta (en ole lääkäri, vaan luonnontieteilijä) ja monista lääkkeistä on hyötyä, nyt milnasipraania (Ixel) tutkitaan paljon ja siitä on myös lupaavia tuloksia. Itselläni on tästä lääkkeestä todella erinomaisen kokemukset, mutta ei se varmaan kaikille sovi.

        Vaihda lääkäriä!


      • Liikuttelupakko

        Hei!

        Minulle on hyvin, liiankin tuttua....autoilu on oikeasti vaikeaa, jos pitää istua tietyssä asennossa koko ajan mm. lentomatkoilla vaikea olla siinä istuma-asennossa. Minä yritän liikutella, heilutella jalkoja käsiä, pyörittää ihoa, hieroa, taputella ym. kohtia joissa kipu tuntuu (polvet, olkapäät, ranne). ´Kivut pahimmillaan lepoasennoissa. Helpottuu liikkeessä, mutta esim. askelkyykyt tekevät pahaa ja jumpassa teen niitä väkisin...


    • kfjxd

      Tuttua on. Minunkin on iltaisin turrutettava jalkakipu hieromalla ,painelemalla todella voimakkaasti.Ja säät vaikuttavat särkyihini. Nyt viilenee ja säryt siitä sitten kovenee.

    • kipuilija

      chhherry - Triptyliä pitä käyttää vähintään pari kuukautta että tietää auttaako se. Joku väitti että jopa neljä. Itselläni auttaa.
      Pidin kolme päivää taukoa, ja avot, kun oli hirveät kivut käsissä. Pahimmat pitkään aikaan, olsi tehnyt mieli irrottaa koko käsi...tms.
      Samoin olkapäät aivan kamalat. Eli ei saa pitää lääkkeestä pitkää taukoa.

      Kun on kipuja käsissä, usein (automaattisesti) huomaa, että niitä alkaa hieromaan tai sivelmään. Se jotenkin helpottaal.

      Muistan pienempänä että usein syksyisin sormeni paisuivat välillä ihan kamalasti. Ja seuraavana hetkenä olivat normaalit. Tiedä sitten mihin tuo liittyy.

    • LDN.

      Mulla ei ollut ennen fibroa mitään lihasoireita. Saiarstuin 38v

      Seuraavassa FIT-lehdessä on artikkeli fibrosta. Löytyy kirjastosta. Ilmestyy 22.8

    • jfhjhd

      Onko kellään tehty Diagnoosia Fibrosta vain lähetepapereiden perusteella. Siis että ko. lääkäri ei ole KOSKAAN nähnyt potilasta. ? Onko tällainen oikein ?

      • et näin

        Siis mikä lähetepaperi ja kenelle?

        Reumalääkäri tai fysiatri diagnosoi fibron, jos muuta selitystä ei löydy.


      • vaadi tutkimusta

        Kuulostaa sairaalan tekemältä virheeltä. Diagnoosi on todennäköisesti tarkoitettu jollekin potilaalle, joka on käynyt tutkimuksissa, mutta sitten lähetetty sinulle. Sairaaloissa tapahtuu tällaista jatkuvasti.


    • kfj

      Siis lähete sairaalan tutkimuksiin. Joihin potilas ei ole päässyt .Sitten tulee paperilla diagnoosi. Potilasta näkemättä.

      • et näin

        Ei diagnoosia anneta pelkän paperin perusteella muutra kuin vakuutuslääketieteessä, kun evätään eläke.


    • Nainen 68v,

      Ubiqinon 200mg per vrk on hyvä lääke!

      • Epäilevä fibrootikko

        Olen juoksennellut useamman vuoden lääkäreissä ja lopulta sain diagnoosin Fibromyalgia. En minä tätä diagnoosiani osaa hyväksyä. Epäilen tätä diagnoosia jatkuvasti. Mietin, että josko se onkin MS- tauti tai joku muu. Kuulostaako teistä tutulta nämä oireet?

        - Kivut nivelten alueilla: polvien alueilla, olkapäissä, ranteessa, nilkassakin)
        - Kipupisteitä ei koskaan ole tutkittu, mutta joskus kun kevyestikin painaa niin joissakin kohdissa valtava kipu, loppuu kun lopettaa koskemisen.
        - Reisilihaksissa tuntuu sellainen krampin omainen tunne, ihan kuin lihasspasmit.
        - Silmäoireitakin on (en tiedä mistä johtuu, onko edes samaa oireilua)
        - Ei voi käydä saunassa, koska sen jälkeen olo pahenee pitkäksi aikaa (viikoiksi)
        - Syksy, talvi.kevät pahimpia aikoja (sateella, kylmällä oireet pahenee, kesällä helpompaa, paitsi tänä kesänä)
        - Silloin kun kipuja on myös vaikea liikkua portaissa, sängystä ylös ja toisaalta olo helpottuu kun liikkuu.
        - Toisaalta paikaallaan istuminen autossa, lentokoneessa, luennoilla vaikeaa, koska kivut alkavat levossa. Tarvitsen siis tilaa liikutella käsiä ja jalkoja, hieron särkeviä kohtia, sivelen ym. En pysty muuten olemaan.
        - Liikunta myös auttaa, mutta jotkut liikkeet, kuten askelkyykyt ovat kivuliaita
        - Minulla on huono tasapaino
        - Rytmihäiriöitä
        - Olen helposti väsynyt, aiemmin en saanut kipujen takia nukuttua, mutta nykyisen lääkityksen avulla kivut eivät valvota...(Noritren 10 mg ja nukahtamislääke lääkärit vain haluttomia kirjoittamaan nukahtamislääkettä, vaikka syön hyvin mietoa lääkettä ja puolikkaana tablettina).
        - Noritren 10 mg siis tehonnut melkoisen hyvin kipuihin. Tänä vuonna tosin oireita lääkityksestä huolimatta. Syön aika pienellä annoksellakin.
        - Kipukohdat tuntuvat turvonneilta, mutteivät ole
        - Puutumisen tunnetta, pistelyä
        - Minulla on myös vatsavaivoja
        - Minulla on myös PCOS (hormonaalinen häiriö ja migreeni)
        - Kivut ovat muuttaneet paikkaa ja voimistuneet vuosien varrella jonkin verran.
        - Kaikki alkoi 2004 polvien sisäsyrjiltä, siirtyivät sitten etummaisen reisilihaksen ja polvilumpion välissä olevaan nivelkohtaan ja nyt polvilumpion alapuolella- säären yläosassa. Heromostuttava, raastava hermokipu kuvailee parhaiten.
        - Olkapäissä (molempiin, kuten polviin) kipu on tuntunut samalta koko ajan ja tuntuu nivelealueella. Kipu myös hermoja raastavaa.
        - Oikeassa ranteessa kipu esiintyy nivelalueella, samoin nilkassa.
        - Takareisissa tuntuu lihasspasmina/kramppina joka kivulias.
        . Reumatekijöitä ei löydy, TSH normaali, T4v taas ollut koholla, T 3 ei ole otettu koskaan, leukosyytit olleet koholla, röntgen normaali ja ultraääni, muuta ei ole tutkittu vaikka vuosia rampannutkin lääkäreissä.

        Kenellekään tuttua? Vai tätäkö fibro on?
        Olen ollut joskus jopa saanut päähäni itsemurhan, kun en nuku kipuineni ja mieliala laskee, kun ei enää jaksa...

        Noritren kyllä auttoi tähän...


      • minä
        Epäilevä fibrootikko kirjoitti:

        Olen juoksennellut useamman vuoden lääkäreissä ja lopulta sain diagnoosin Fibromyalgia. En minä tätä diagnoosiani osaa hyväksyä. Epäilen tätä diagnoosia jatkuvasti. Mietin, että josko se onkin MS- tauti tai joku muu. Kuulostaako teistä tutulta nämä oireet?

        - Kivut nivelten alueilla: polvien alueilla, olkapäissä, ranteessa, nilkassakin)
        - Kipupisteitä ei koskaan ole tutkittu, mutta joskus kun kevyestikin painaa niin joissakin kohdissa valtava kipu, loppuu kun lopettaa koskemisen.
        - Reisilihaksissa tuntuu sellainen krampin omainen tunne, ihan kuin lihasspasmit.
        - Silmäoireitakin on (en tiedä mistä johtuu, onko edes samaa oireilua)
        - Ei voi käydä saunassa, koska sen jälkeen olo pahenee pitkäksi aikaa (viikoiksi)
        - Syksy, talvi.kevät pahimpia aikoja (sateella, kylmällä oireet pahenee, kesällä helpompaa, paitsi tänä kesänä)
        - Silloin kun kipuja on myös vaikea liikkua portaissa, sängystä ylös ja toisaalta olo helpottuu kun liikkuu.
        - Toisaalta paikaallaan istuminen autossa, lentokoneessa, luennoilla vaikeaa, koska kivut alkavat levossa. Tarvitsen siis tilaa liikutella käsiä ja jalkoja, hieron särkeviä kohtia, sivelen ym. En pysty muuten olemaan.
        - Liikunta myös auttaa, mutta jotkut liikkeet, kuten askelkyykyt ovat kivuliaita
        - Minulla on huono tasapaino
        - Rytmihäiriöitä
        - Olen helposti väsynyt, aiemmin en saanut kipujen takia nukuttua, mutta nykyisen lääkityksen avulla kivut eivät valvota...(Noritren 10 mg ja nukahtamislääke lääkärit vain haluttomia kirjoittamaan nukahtamislääkettä, vaikka syön hyvin mietoa lääkettä ja puolikkaana tablettina).
        - Noritren 10 mg siis tehonnut melkoisen hyvin kipuihin. Tänä vuonna tosin oireita lääkityksestä huolimatta. Syön aika pienellä annoksellakin.
        - Kipukohdat tuntuvat turvonneilta, mutteivät ole
        - Puutumisen tunnetta, pistelyä
        - Minulla on myös vatsavaivoja
        - Minulla on myös PCOS (hormonaalinen häiriö ja migreeni)
        - Kivut ovat muuttaneet paikkaa ja voimistuneet vuosien varrella jonkin verran.
        - Kaikki alkoi 2004 polvien sisäsyrjiltä, siirtyivät sitten etummaisen reisilihaksen ja polvilumpion välissä olevaan nivelkohtaan ja nyt polvilumpion alapuolella- säären yläosassa. Heromostuttava, raastava hermokipu kuvailee parhaiten.
        - Olkapäissä (molempiin, kuten polviin) kipu on tuntunut samalta koko ajan ja tuntuu nivelealueella. Kipu myös hermoja raastavaa.
        - Oikeassa ranteessa kipu esiintyy nivelalueella, samoin nilkassa.
        - Takareisissa tuntuu lihasspasmina/kramppina joka kivulias.
        . Reumatekijöitä ei löydy, TSH normaali, T4v taas ollut koholla, T 3 ei ole otettu koskaan, leukosyytit olleet koholla, röntgen normaali ja ultraääni, muuta ei ole tutkittu vaikka vuosia rampannutkin lääkäreissä.

        Kenellekään tuttua? Vai tätäkö fibro on?
        Olen ollut joskus jopa saanut päähäni itsemurhan, kun en nuku kipuineni ja mieliala laskee, kun ei enää jaksa...

        Noritren kyllä auttoi tähän...

        Fibroon kuuluu kylkiäisenä levottomat-jalat syndrooma. Lääke on Sifrol ja halvempi Pramipexole.
        Kosteat ilmat ovat pyyttonia ja kankeus kamala.
        Kun liikkuu ei ole köyhä eikä kipeä, mutta liikkeelle lähteminen kankeaa.


    • 100µg

      Ostakaa pakurikääpäjauhetta. On suht "kallis" se pussukka, mutta riittää kuukausia.

      Iso mukillinen tarvii vaan teelusikan kärjellisen jauhetta ja sitten haudutetaan 10 minuuttia.

      Ja parin kuukauden kuluttua tulette kertomaan kokemuksia.

      Ite ostin ruohonjuuresta, mutta myydään esim. Lifessa ja lukuisissa verkkokaupoissakin.

    • Ainako sairas

      Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa, jo 30 vuotta. Viimeiset viisi vuotta on tutkittu kipuja, jotka vaihtelevat päivittäin. On epäilty reumaa, sillä jossain vaiheessa tumavasta-aineet yli tuhat. On otettu tietokonekuvat ja magneettikuvat päästä ja selkäydinnäytettä, kun on epäilty MS-tautia. Sylkirauhaset suurentuivat kananmunan kokoisiksi molemmat, epäiltiin Sjögrenin syndroomaa, johon todella moni oire ja löydös viittasikin. Kuitenkaan mitään hoitoa en ole kipuihin saanut. Jatkuvien kipujen (lepokivut erittäin kovat), pistelyjen ja puutumisien seurana aivan valtaisa väsymys. Nyt sitten lääkäri oli melkoisen varma, että kyseessä on Fibro ja määräsi Cymbaltaa. Hieman epäilen, sillä lääkkeellä tuntuu olevan melkoiset sivuvaikutukset. Oletteko saaneet avun tästä lääkkeestä?

    • nuuskamuikutar

      Onko kenelläkään suolioireita? Minulla on (varsinkin stressiaikana) vatsan kanssa ongelmia; aamupalan syönnin jälkeen vatsa tyhjenee kokonaan. Kaikki tulee vauhdilla ulos.
      Ja päivisin lounaan jälkeen suolet pitää kamalaa meteliä.
      En ole kenenkään kuullut puhuttavan että kurninta voisi johtua fibrosta :o

      Mutta lääkitys, Triptyl, auttaa minulla näihin suoliongelmiin.

      • toimii1

        Mahdolliset suolisto-ongelmat johtuvat väärästä ruuasta taikka kovasta stressistä.

        Kova stressi aiheutaa myös kioua, mutta se ei ole fibroa.

        Viljat tai maitotuotteet pois 4-6 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa.

        Lisäksi C-vitamiinia ja D-vitamiinia tarvii purkista.

        Raudan puute aiheuttaa anemiaa, josta kärsii noin 30% maailman väestöstä.

        D-vitamiinin puute on maailman yleisin ravitsemuksellinen puutos.

        Suurin osa maailman väestöstä ei saa riittävästi C-vitamiinia. C-vitamiinin riittävä saanti on erittäin tärkeä mm. luustolle ja verisuoniterveydelle.

        C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
        D-vitamiinia 100µg / vrk

        Tärkeä D-vitamiini, Lääkäri Antti Heikkilä
        http://www.katsomo.fi/?progId=140659

        Miksi pillereitä kannattaa syödä pimeällä eli kaikki mitä sinun pitää tietää D-vitamiinista
        http://honkanen.wordpress.com/2012/10/04/d-vitamiini-ihmelaaketta-purkista/

        D-vitamiinilisän käyttö on perusteltua
        http://hevoskuuri.fi/terveys-ja-ravinto/444-d-vitamiinilisaen-kaeyttoe-on-perusteltua


      • Lihaisaa
        toimii1 kirjoitti:

        Mahdolliset suolisto-ongelmat johtuvat väärästä ruuasta taikka kovasta stressistä.

        Kova stressi aiheutaa myös kioua, mutta se ei ole fibroa.

        Viljat tai maitotuotteet pois 4-6 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa.

        Lisäksi C-vitamiinia ja D-vitamiinia tarvii purkista.

        Raudan puute aiheuttaa anemiaa, josta kärsii noin 30% maailman väestöstä.

        D-vitamiinin puute on maailman yleisin ravitsemuksellinen puutos.

        Suurin osa maailman väestöstä ei saa riittävästi C-vitamiinia. C-vitamiinin riittävä saanti on erittäin tärkeä mm. luustolle ja verisuoniterveydelle.

        C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
        D-vitamiinia 100µg / vrk

        Tärkeä D-vitamiini, Lääkäri Antti Heikkilä
        http://www.katsomo.fi/?progId=140659

        Miksi pillereitä kannattaa syödä pimeällä eli kaikki mitä sinun pitää tietää D-vitamiinista
        http://honkanen.wordpress.com/2012/10/04/d-vitamiini-ihmelaaketta-purkista/

        D-vitamiinilisän käyttö on perusteltua
        http://hevoskuuri.fi/terveys-ja-ravinto/444-d-vitamiinilisaen-kaeyttoe-on-perusteltua

        Hei Fibrot!

        Onko kukaan Fibroa sairastava koittanut karpata?
        Minä olin muutaman kuukauden vain liha - ja juustolinjalla, olin lähes kivuton koko tuon ajan....! Kontrolli kuitenkin petti. Peruna on vaan niin hyvää.
        Aika oli pahaa talvea ja ilmat vaihtelivat...


      • viljat?
        Lihaisaa kirjoitti:

        Hei Fibrot!

        Onko kukaan Fibroa sairastava koittanut karpata?
        Minä olin muutaman kuukauden vain liha - ja juustolinjalla, olin lähes kivuton koko tuon ajan....! Kontrolli kuitenkin petti. Peruna on vaan niin hyvää.
        Aika oli pahaa talvea ja ilmat vaihtelivat...

        Vähintään 500 grammaa kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja pitää syödä päivässä.

        Muuten ei kyllä terveenä pysy.

        Pari perunaa nyt ei kenenkään terveyttä kaada, mutta viljat yleensä aiheuttaa niitä ongelmia.

        Lue tästä:

        http://meripekkanen.com/2010/10/28/miksi-viljat-eivat-sovi-ihmiselle/

        Viljojen haittoja tutkitaan maailmalla, joten tuloksia on odotettavissa.


      • äiti-täti
        toimii1 kirjoitti:

        Mahdolliset suolisto-ongelmat johtuvat väärästä ruuasta taikka kovasta stressistä.

        Kova stressi aiheutaa myös kioua, mutta se ei ole fibroa.

        Viljat tai maitotuotteet pois 4-6 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa.

        Lisäksi C-vitamiinia ja D-vitamiinia tarvii purkista.

        Raudan puute aiheuttaa anemiaa, josta kärsii noin 30% maailman väestöstä.

        D-vitamiinin puute on maailman yleisin ravitsemuksellinen puutos.

        Suurin osa maailman väestöstä ei saa riittävästi C-vitamiinia. C-vitamiinin riittävä saanti on erittäin tärkeä mm. luustolle ja verisuoniterveydelle.

        C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
        D-vitamiinia 100µg / vrk

        Tärkeä D-vitamiini, Lääkäri Antti Heikkilä
        http://www.katsomo.fi/?progId=140659

        Miksi pillereitä kannattaa syödä pimeällä eli kaikki mitä sinun pitää tietää D-vitamiinista
        http://honkanen.wordpress.com/2012/10/04/d-vitamiini-ihmelaaketta-purkista/

        D-vitamiinilisän käyttö on perusteltua
        http://hevoskuuri.fi/terveys-ja-ravinto/444-d-vitamiinilisaen-kaeyttoe-on-perusteltua

        Olen sairastanut fibroa lapsesta asti, olen nyt vähän yli 50, ja 80-luvun alussa sain diagnoosin reumatismi joka oli fibromyalgian nimi silloin . Elämäni olen kituutellut kipujeni kanssa, joskus on helpompaa ja joskus vaikeampaa , tosi vaikeaa ei koskaan....

        Nyt olen taas alkanut kovemmat kankeuden ja ankeuden ajat ja haluaisin että joku jo kokeillut kertoisi kuinka ruokavalio muutoksilla kivut saiai rauhoittumaan ?
        Mitä kaikkea saa syödä jos jättää pois viljat(suomalaisetko ?) , lihan, sokerin, ja tuoreet kasvikset ?
        Osaisko joku tehdä ruokalistan niin olisi helpompi aloittaa. Vai aloitanko vain pelkällä vedellä ja kalalla. Onneksi löysin jo Helmi-perunasuurimot ja pakastekasvikset.
        Siis karppausko auttaa ? Entä karppausen kovat rasvat mitä ne vaikuttaa kolesteroliin ja verenpaineeseen ? Entä onko kokemuksia kananmunan ja hapanmaitotuotteiden vaikutuksista ?

        Minulla tulehtuu vuorotellen isot nivelet , nyt on vuorossa vasen olkapää.
        Vettä sataa , kevät tulee ja kangistaa mutta minä haluan tanssikurssille sillä siellä kankeus unohtuu ja odottelen kesän lavatansseja siellä unohtuu myös huolet , kokeilkaapa vaikka :)
        Mukavaa kevättä kaikille !


    • nimimerkki11112222

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3075
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      106
      2431
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2227
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2005
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1827
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe