Audit-testi

tietosuojavaltuutettu

Moi
Meille tulee vauva! :)
Vaimo toi audit-lapun neuvolasta ja välitti neuvolan tädin terveiset, että isänkin pitää täyttää ja rehellisesti. No tein työtä käskettyä mutta alkoipa mietityttämään, että mihinkähän arkistoihin noi oikein liitetään? Nimihän sinne ylälaitaan piti kirjoittaa.
Tein lähes saman testin netissä ja sain pistemääräksi (siis täysin rehellisesti pätkääkään kaunistelematta) 12 ->
"Sait testissä 12 pistettä. Alkoholinkäyttösi riskit ovat selvästi kasvaneet.Sinun kannattaa tarkkailla alkoholin käyttöäsi."
Mitä ..vettiä, tuleeko neuvolan täti nyt ja toruu / kertoo poliisille / pomolle / joulupukille /anopille?
Eli mihin noi tallennetaan?

PS. Vaimo sai onneksi vain 7 pistettä, eli ei pitäisi tulla siltä osin sanomisia.

24

4764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuutti28

      Juu. Meidänkin perheessä naureskeltiin vähän tuolle testille esim. "Kadutko juomistasi?" -Tottakait, usein harmittaa jos juhlinnan/valvomisen jälkeisenä päivänä ei jaksa touhuta samalla tavalla, kuin levänneenä. Mutta voihan se silti piristää harmaata arkea kun saa höpöttää kavereiden kanssa yömyöhälle...noh, joo.

      Mutta niin naurettiin myös neuvolassa. Tämä testi on kuitenkin keskustelupohja, jotta "todelliset" ongelmakäyttäjät saataisiin huomioitua ja tuettua ajoissa (ennenkaikkea lapsen parhaaksi). Muistaakseni annoin palautetta testistä neuvolatädille ja sieltä sanottiinkin että, hänkin joutui miettimään tuon rajan järkevyyttä tehdessään testiä ;)

      Eli kyllä varmasti normaali työssäkäyvä, asiansa hoitava nainen/mies pystyy hoitamaan jälkikasvunsa, vaikka välillä alkoholia nauttiikin. Alkoholin käyttöön liittyy myös masennukset jne. ja näitä asioita kartoitetaan kun uusi ja vastuullinen "vaihde" elämässä alkaa...eipä tiedot siis muualle mene kuin neuvolan tädille keskustelun pohjaksi ja on idealtaan ihan hyvä...

    • hurjat

      pisteet olette saaneet molemmat, vauva tulossa niin kannattaisi vähentää, siis isän, äitin nyt ei pitäisi käyttää raskausaikana juuri lainkaan alkoholia, tottahan toki juhlissa voi skoolata. Mutta aika huolestuttavan isot luvut teillä molemmilla, vaimosikin jää vain yhdellä pisteellä alle riskirajan. Ja sinun käyttösi on todella runsasta, kannattaisi miettiä jo ennen lapsen syntymää vähentämistä, sillä alkoholin vaikutuksen alaiset vanhemmat aiheuttavat lapselle turvattoman olon ja turha sanoakaan mitkä riskit on humalaisen käsitellessä lasta.

      • sosiaalitapausko :)

        että tuleva äiti ei ole nauttinut pisaraakaan alkomahoolia positiivisen testin jälkeen.
        Audit testissä oli äidille erillinen lappu ennen raskautta ja raskauden aikana.

        Sehän tuossa testissä hieman arvelluttaa, että
        tulee joku deekun leima, vaikka käytän viinaksia mielestäni kohtuudella ja harkiten.

        "Ja sinun käyttösi on todella runsasta, kannattaisi miettiä jo ennen lapsen syntymää vähentämistä, sillä alkoholin vaikutuksen alaiset vanhemmat aiheuttavat lapselle turvattoman olon ja turha sanoakaan mitkä riskit on humalaisen käsitellessä lasta."

        Juu, muuten täysin samaa mieltä mutta "todella runsasta", hmmm.... no ei! Maksimipistemäärä testistä on kuitenkin 40.


      • pisterajan
        sosiaalitapausko :) kirjoitti:

        että tuleva äiti ei ole nauttinut pisaraakaan alkomahoolia positiivisen testin jälkeen.
        Audit testissä oli äidille erillinen lappu ennen raskautta ja raskauden aikana.

        Sehän tuossa testissä hieman arvelluttaa, että
        tulee joku deekun leima, vaikka käytän viinaksia mielestäni kohtuudella ja harkiten.

        "Ja sinun käyttösi on todella runsasta, kannattaisi miettiä jo ennen lapsen syntymää vähentämistä, sillä alkoholin vaikutuksen alaiset vanhemmat aiheuttavat lapselle turvattoman olon ja turha sanoakaan mitkä riskit on humalaisen käsitellessä lasta."

        Juu, muuten täysin samaa mieltä mutta "todella runsasta", hmmm.... no ei! Maksimipistemäärä testistä on kuitenkin 40.

        8 ja yli kehoitetaan jo kumminkin tarkkailemaan alkoholinkäyttöä, hyvä ettei se ollut vaimollasi sentään raskauden aikainen pistemäärä. Itse sain testistä raskauden aikana 0 ja ennen raskautta 0 pistettä ja miehenikin vain 2 pistettä, kokeilin testiä netissä saadaseni vastaukseksi tuon 12 pistettä, niin aika paljon se minusta alkoholin käyttöä on, mutta kaikki tyylillään!


      • helppa (rv 41+5)

        no ei kai se raskauteen vaikuta paljonko sitä aikaisemmin on juhlinut. itse sain testistä 15 pistettä. tämä siis ennen raskautta (raskaana ollessa 0). poikaystäväni saman verran. on kai se nyt itsestään selvää, ettei raskaana ollessa tai lasta käsitellessä olla päihtyneenä. raskaana ollessani olen tainnut nauttia alkoholia yhteensä nelisen annosta. ennen viidettä kuukautta en pisaraakaan. poikaystävä juo kerran kuussa. ei noissa edellisen vastaajan pisteissä niinkuin omissanikaan minusta ole mitään huolestuttavaa. tottakai elämää aletaan elää eri tavalla, kun on lapsi perheessä. itse ainakin huolehdin, etten anna lastani koskaan kenenkään humalaisen käsiin, minä itse mukaan luettuna.


      • Nii just joo....

        Minäkin sain pisteitä yhdeksän, mutta meillä ei ainakaan juoda lasten aikana edes yhtä, vaan käyn juhlimassa silloin kun lapset ovat mummilassa tai isällään, eli eivät lapset tätä juomista nää niinkuin sinä HURJAT annat ymmärtää että joka perheessä lapset katselevat vanhempien juomista!!


      • TodellaRaitis
        pisterajan kirjoitti:

        8 ja yli kehoitetaan jo kumminkin tarkkailemaan alkoholinkäyttöä, hyvä ettei se ollut vaimollasi sentään raskauden aikainen pistemäärä. Itse sain testistä raskauden aikana 0 ja ennen raskautta 0 pistettä ja miehenikin vain 2 pistettä, kokeilin testiä netissä saadaseni vastaukseksi tuon 12 pistettä, niin aika paljon se minusta alkoholin käyttöä on, mutta kaikki tyylillään!

        Sinä et siis ole koskaan juonut yhtään alkoholiannosta?


    • Vanhempi äiti

      Jos pistemäärä on liian korkea, niin laittavat päihdepolille, ainakin äidin. Huumausaineita lienee seuraavat vieläkin tarkemmin. Isän korkeat pisteet lienevät aiheuttavat muutoin tarkkailun tarpeen. Tarpeen tullen ilmoittavat lastensuojeluun esim huumausaineiden käytöstä.

      Itse pääsin pisterajan yli, kun laitoin juovani yli kymmenen annosta kerrallaan alkoholia. No minä olen isokokoinen (100 kg) ja jos kello 17:00- 24:00 väillä nuo annokset juon, niin ei ne promilletkaan ehdi nousemaan juuri mihinkään. Eri asia olisi jos kyseessä olisi puolet pienempi nainen tai jos vetäisin nuo alkoholiannokset muutaman tunnin aikana. Onneksi terveydenhoitajalla oli järki kädessä. Sanoinkin, että en mihinkään päihdepolille olisi mennytkään. Mutta nuo isot määrät saattavat kertoa alkholiongelmasta, jota ei voi raskauden aikanakaan välttää.

    • Hoitaja AUDIT 11

      AUDITin käytön edut/vaikutukset näkyvät jo tätä keskustelua seuratessa. Elämäkaareen kuuluu myös päihteet ja päihdekokeilut. Päihdeongelmien syntyyn vaikuttavat monet tekijät, moni toteaa ettei kestä krapulaa ja käyttää vähän tai ei ollenkaan (10% on raittiita), toiset taas kestävät alkoholia enemmän (20% suurkuluttajia, 10% riippuvaisia) eikä negatiivisia vaikutuksia ole ja käyttö voi lisääntyä. Raskaus toimii äidillä ns. motivoivana kriisinä jolloin tietoisuus alkoholin käytöstä kasvaa, sama koskee nikotiinia ja huumeitakin (jos riippuvuus ei ole vaikea asteinen) .
      Nykyisin päihteistä kuten muistakin elintavoista osataan keskustella neutraalisti ja kunnioittavasti, on havaittu että ihmisillä on suurimmaksi osaksi tietoisuus ja halu muutokseen. Itse olen tavannut myös ihmisiä jotka ovat aidosti yllättyneitä täytettyään yli 20 pistettä AUDITista. Erityisen hyvä on katsoa tarkemmin kohtaa 3 kuinka usein juot enemmän kuin 6 annosta ja kohtia 4-6 jotka kertovat riippuvuudesta.
      Tsemppiä kaikille eikä syyllistytä turhaan;) paihdelinkki.fi portaalista tietoa lisää

      • Viranomaistyökalusivusto

        Jos juo alle 6 annosta -> tissuttelee = alkoholiriippuvuusongelma
        Jos juo yli 6 annosta -> alkoholiriippuvuusongelma

        Jos juo alkoholia ilman päihtymistarkoitusta, niin miksi sitä sitten juo?

        Jos juo alkoholia ilman tarkoitusta -> alkoholiriippuvuusongelma


    • aivan perseestä!!

      Kyllä tulee vaimollesikin sanomista.... kaikille jotka saavat testistä yli viisi pistettä tulee kutsu äitiyspolilta päihdekeskusteluun!! Ja tämähän on aivan perseestä! Itse sain myös hieman yli tuon viisi, ja kihisin kiukusta nähtyäni äitiyspolilta tulleen ajan... soitin sinne ja sanoin suorat sanat (Olen siis juhlinut 1-2krt/kk juoden 8-10 annosta, eikä sen suhteen todellakaan ole ongelmaa) sieltä kätilö selitti minulle että tämä audit testi on juuri tänä kesänä otettu käyttöön neuvoloissa äippäpolin aloitteesta ja tämä testi on nyt koemielessä neuvoloissa jotka raportoivat testin tulokset aina äitiyspoliklinikalle.

      • niin juuri.....

        Niin ja tuo testi on muutenkin aivan perseestä kun vastaus vaihtoehdot ovat niin suppeat että itse sain sen takia liikaa pisteitä kun mikään vaihtoehto ei sopinut, niin joutui sitten laittamaan ylä kanttiin! Ei tule kyllä menestymään tuo testi ainakaan noilla vaihtoedoilla, mielestäni tuo on hyvä olla olemassa mutta voisi sitä nyt hieman muokata parempaan!


      • haloo sinä HURJAT
        niin juuri..... kirjoitti:

        Niin ja tuo testi on muutenkin aivan perseestä kun vastaus vaihtoehdot ovat niin suppeat että itse sain sen takia liikaa pisteitä kun mikään vaihtoehto ei sopinut, niin joutui sitten laittamaan ylä kanttiin! Ei tule kyllä menestymään tuo testi ainakaan noilla vaihtoedoilla, mielestäni tuo on hyvä olla olemassa mutta voisi sitä nyt hieman muokata parempaan!

        TÄMÄ AUDIT-TESTI KARTOITTAA ALKOHOLIN KÄYTTÖÄ ENNEN RASKAUTTA EIKÄ RASKAUDEN AIKANA!!! ettäs tiedätte, eikai kukaan järkevä (nainen varsinkaan) käytä alkoholia raskauden aikana!!


      • aivan perseestä!!

        JATKOA: Niin ja minulle ei ainakaan tehty neuvolassa mitään kahta testiä (ennen ja nyt) vaan siis tuo yksi mikä kartoittaa alkoholinkäyttöä ennen raskautta. Neuvolatäti myös korosti minulle juuri tuota että KAIKKI jotka saavat testistä yli viisi joutuvat tuonne keskusteluun ja että hänen on velvollinen testin tulokset KAIKKIEN kohdalla ilmoittamaan äitiyspolille, en tiedä onko jotkut teidän neuvolatädeistänne sitten muokanneet teidän vastauksianne jos on asiaa vähän läpi sormien katsonut niinkuin esim. nimimerkki vanhempi äiti. antaa ymmärtää.... Itse olen myös työssä käyvä, raskauden aikana EI alkoholia käyttävä, tupakoinninkin raskauden vuoksi lopettanut nainen.


      • kjlwa
        aivan perseestä!! kirjoitti:

        JATKOA: Niin ja minulle ei ainakaan tehty neuvolassa mitään kahta testiä (ennen ja nyt) vaan siis tuo yksi mikä kartoittaa alkoholinkäyttöä ennen raskautta. Neuvolatäti myös korosti minulle juuri tuota että KAIKKI jotka saavat testistä yli viisi joutuvat tuonne keskusteluun ja että hänen on velvollinen testin tulokset KAIKKIEN kohdalla ilmoittamaan äitiyspolille, en tiedä onko jotkut teidän neuvolatädeistänne sitten muokanneet teidän vastauksianne jos on asiaa vähän läpi sormien katsonut niinkuin esim. nimimerkki vanhempi äiti. antaa ymmärtää.... Itse olen myös työssä käyvä, raskauden aikana EI alkoholia käyttävä, tupakoinninkin raskauden vuoksi lopettanut nainen.

        Ohjeistukset ja hoitopolut on aina paikkakuntakohtaisia. Meillä raja äippäpolin lähetteeseen on yli 6p., ja silloinkin saa käyttää järkeä jos suurin osa pisteistä tulee kymmenen vuoden takaisista toilailuista.


    • höhhöh

      Mikä ihme juttu tää on? Mun piti vaan neuvolassa vastata luultavasti samoihin (?) kysymyksiin, mut ei puhettakaan että miehelle ois kotiin mitään vastaavaa toimitettu tai muutenkaan mistään jatkotoimenpiteistä puhuttu. En kyllä pisteitänikään muista, mutta tuli kai niitä joitain kappaleita. Ollaankohan me taas täällä maakunnissa jotenkin jälkijunassa... ei sillä että tota holhoamista kannattaisin, kun puhe siis ilmeisesti on nimenomaan raskautta edeltävästä käytöstä. Itse ainakin vastasin sitä ajatellen. Muutenhan pisteitä tulis kai, toivottavasti suurimmalle osalle pyöreät nolla?!

    • Moi höhhöh

      Juu testi käsittelee aikaa ennen raskautta, mutta ovatkohan mahtaneet sulle tätä testiä tehdä.... sillä minä ainakin jouduin itse testin täyttämään ja terveydenhoitaja selosti tarkkaan että mikä se on jne.

    • Viranomaiskontrolli

      Alkoholin käyttöä "mittaavat" testit on laadittu siten, että vastaa niihin mitä tahansa niin aina sosiaali- tai terveysviranomaiset saavat niiden tuloksista perusteen ryhtyä kyykyttämään kansalaisia.

      Viranomaisten kannalta alkoholinkäytön testit (mm. AUDIT ja SADD) ovat loistavia, sillä testien perusteella lähes kuka tahansa voidaan luokitella riippuvaiseksi. Testikysymykset on laadittu tarkoituksella siten, että lopputulos on "kansalainen tarvitsee viranomaisen puuttumista elämäänsä"

      Tietysti testin voi jättää tekemättä.

      Se taas tarkoittaa sitä, että kansalainen ei ole riittävän yhteistyöhaluinen. Joten viranomaisen pitää puuttua sillä perusteella kansalaisen elämään

      Sama tilanne on kaikkien viranomaisten käyttämien testien suhteen.

      Yleisesti käytössä olevat "riippuvuustestit" on laadittu ensisijaisesti kansalaisten kontrolloimista varten.

      Jos yhden "riippuvuustestin" perusteella kansalaista ei päästä holhoamaan, niin sitten kansalaiselle esitetään toinen "riippuvuustesti" täytettäväksi. Niitä testejä esitetään niin kauan, että "riippuvuuskriteerit" täyttyvät.

      Kun viranomainen haluaa kansalaisen holhottavaksi ja kansalaisen asiat pengottavaksi, niin aina löytyy sopiva menetelmä. 2000 -luvulla on muodissa lomaketestit.

      Suurin osa lomaketesteistä on täysin epäluotettavia. Mutta se ei olekaan testien perimmäinen tarkoitus.

    • antaaollavaan

      Ei mihinkään testeihin tarvitse vastata, jos ei halua. Sanotte vaan, että ei ole tarvetta ja kaikki on kunnossa.

      • Kaikki_riippuvaisia

        Jos sanoo ettei halua vastata testeihin, luokitellaan yhteistyökyvyttömäksi.

        Yhteistyökyvyttömäksi luokittelu antaa viranomaisille perusteen ryhtyä toimenpiteisiin.

        Alkoholinkäyttökysely on laadittu siten että jokaisella ihmisellä on jonkinasteinen alkoholiongelma.

        Jos jostain syystä alkoholikyselyn perusteella ei voida "todeta" riippuvuutta, niin "riippuvuustestejä" lätkitään nenän eteen niin monta että varmasti tärppää.
        Koska kaikkia kansalaisia ei ole saatu holhottaviksi alkoholikyselyiden avulla, on kehitetty runsas joukko muita "riippuvuustestejä". Niin on myös Päihdelinkin sivustolla.

        Riippuvuustestien ainoa tarkoitus on osoittaa keinolla millä hyvänsä, että kansalainen on riippuvainen jostain.

        Kyykytyskoneisto on rakennettu täydelliseksi. Tekee kansalainen mitä tahansa tai jättää tekemättä, niin se on peruste kyykytystoimille.

        Aikaisemmin tuollaista touhua on kutsuttu noitavainoiksi.


      • eipäolepakkojuoda
        Kaikki_riippuvaisia kirjoitti:

        Jos sanoo ettei halua vastata testeihin, luokitellaan yhteistyökyvyttömäksi.

        Yhteistyökyvyttömäksi luokittelu antaa viranomaisille perusteen ryhtyä toimenpiteisiin.

        Alkoholinkäyttökysely on laadittu siten että jokaisella ihmisellä on jonkinasteinen alkoholiongelma.

        Jos jostain syystä alkoholikyselyn perusteella ei voida "todeta" riippuvuutta, niin "riippuvuustestejä" lätkitään nenän eteen niin monta että varmasti tärppää.
        Koska kaikkia kansalaisia ei ole saatu holhottaviksi alkoholikyselyiden avulla, on kehitetty runsas joukko muita "riippuvuustestejä". Niin on myös Päihdelinkin sivustolla.

        Riippuvuustestien ainoa tarkoitus on osoittaa keinolla millä hyvänsä, että kansalainen on riippuvainen jostain.

        Kyykytyskoneisto on rakennettu täydelliseksi. Tekee kansalainen mitä tahansa tai jättää tekemättä, niin se on peruste kyykytystoimille.

        Aikaisemmin tuollaista touhua on kutsuttu noitavainoiksi.

        Enpä usko, että kokonaan raittiilla ihmisellä olisi kenenkään mielestä alkoholiongelma. Korkeintaan juoppo voisi niin ajatella.


      • Kaikki_riippuvaisia

        Onko sinulla alkoholiongelma?


      • Kaikki_riippuvaisia
        eipäolepakkojuoda kirjoitti:

        Enpä usko, että kokonaan raittiilla ihmisellä olisi kenenkään mielestä alkoholiongelma. Korkeintaan juoppo voisi niin ajatella.

        Yleisen elämänkokemuksen perusteella nimenomaan raivoraittiilla ihmisillä on ongelma päihteiden suhteen. Eikö yksikään tämän sivuston riippuvuustesti osoita sinulla minkäänlaista riippuvuutta?


      • eipäolepakkojuoda
        Kaikki_riippuvaisia kirjoitti:

        Yleisen elämänkokemuksen perusteella nimenomaan raivoraittiilla ihmisillä on ongelma päihteiden suhteen. Eikö yksikään tämän sivuston riippuvuustesti osoita sinulla minkäänlaista riippuvuutta?

        Mistähän tässä pitäisi olla riippuvainen. Onko riippuvuus sinusta normaali olotila, jos haluat sellaista kaikissa nähdä. Eikä raittiin ihmisen tarvitse olla mitenkään raivokkaasti raitis. Raittius on ihan tavanomainen elämäntapa. Minun yleisen elämänkokemukseni perusteella niillä joilla on ongelma toisten juomattomuuden kanssa, on alkoholiongelma, jota he yrittävät selitellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe