lapsettomuuden syyt

kiinnostaa____

Hei!
Olisi mielenkiintoista tietää teidän kaikkien lapsettomien parien ikä ja mitkä syyt aiheuttavat lapsettomuuttanne? Jos on jokin syy, niin mistä se on tullut ja kuinka yleensäkin olette selvinneet lapsettomuudesta?

13

5028

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä

Minä 31, mies 26, yritystä takana noin kaksi vuotta. Minulla epäsäännölliset kuukautiset ja ovulaatio milloin sattuu, miehellä liian vähän siittiömäärä ja laatu heikko. Aloitan nyt Puregon-ja Pregnyl pistokset, ennen tätä olemme kokeilleet ovulaatiotestejä sekä Clomifenia. Kaikki testit otettu. Raskasta on, etenkin minulle, miehellä vähän vaikeuksia puhua ongelmasta. Toivossa elämme koko ajan emmekä luovuta! Plussaonnea kaikille! :)

• Mirva

Sekä minä että mies 35, mutta uusi pari sillä yhdessä oloa vasta kaksi vuotta takana ja häät olivat vajaa vuosi sitten. Häistä asti yritetty lasta, siihen asti olen syönyt pillereitä, koska aikaisemmissa parisuhteissa ei ollut sitä turvallisuuden tunnetta että lapsen tekoon olisi ryhtynyt eikä yksinhuoltajuus kiinnosta. Nyt siis kaikki olisi suhteen ja elämäntilanteen puolesta täydellistä. Hoppua tosin lisää miehen eturauhassairuas jonka lääkitys pitäisi aloittaa, mutta sen jälkeen ei lastentekoa saa enää harkita. Joten vähän tässä juostaa sairautta vastaan. Molemmat on muuten tukittu ja siittiöt a-luokkaa ja niitä on paljon sekä minullakin kaikki kunnossa. Nyt sitten tehty juuri toinen inseminaatio ja nyt odotetana tärppääkö.

• höpelö

Minä 31 v, mies 33 v. Lapsettomuutta takana 2 vuotta,joista me tuhlattiin toivomiseen 1 vuosi sitten lääkäri määräsi mulle clomit 6 kk aivan turhaa ja nyt marraskuusta asti käyty Diacorissa lapsettomuus hoidoissa.
      Mulla yksi lapsi, 9 v. edellisestä avioliitosta. Miehellä ei yhtään.
      Minusta ei löydetty mitään vikaa ja miehellä sitten 98 % siittiöistä viallisia. Inseminaatioita tehty 3 ( vikan inssin viimeinen piinaviikko ), joissa saatu pesun kautta 2,2 -2,8 milj. hyvälaatuista siittiötä/ kerta.
      Tuskin tärppää ( perus pessimisti) ja seuraava hoito on ivf.
      Itselleni tämä homma ei ole henkisesti ole ollut mitenkään raskasta ja mies ei ota myöskään stressiä.

• löytyi

minusta vika, en tuota tarpeeksi progesteronia, jotta ovuloisin. Miestä ei vielä testattu, joten vikaa voi löytyä hänestäkin, mutta toivottavasti ei..

Meillä lapsettomuutta takana 5 vuotta, aivan, hoidoissa vasta nyt, koska minä koen tämän kaiken ( oman vajavaisuuden ) todella nöyryyttävänä. Vasta nyt olemme alkaneet kertoa läheisille, pieni paikkakunta, joten tällaiset asiat tahtovat yleensä olla muiden tiedossa ennen kuin itsekään tietää.

Välillä on sellaisia kausia, että olen todella masentunut ja surullinen, vihainen koko maailmalle: Miksi me ei saada sitä mitä eniten kaipaa? Miksi muut sitten saa? Mitä niin pahaa olen tehnyt, että Jumala ei auta meitä? Välillä taas olo helpottuu ja näkee muutakin kuin mustaa ympärillä. Mutta helppoa ei ole, kun läheiset lisääntyy kuin kaniinit. Välillä aivan inhoan heitä, välillä olen heidän puolestaan todella onnellinen.

Kai yritän sanoa, että tässä kuljetaan oikeaa tunteiden vuoristorataa. Paitsi nyt kun otimme itseämme niskasta kiinni ja mentiin niihin tutkimuksiin, vaikka tieto lisää tuskaa. Kun sai tietää sen konkreettisen syyn, voi hyvä tavaton miten se helpotti. Stressikin hävisi. On jokin syy, tieto, sitä voitaneen hoitaa! Mutta pian sen jälkeen tuli myös itseinhon tunteita; minä en toimi. Mutta kaiken kaikkiaan, voin jo paljon paremmin henkisesti. Ehkä senkin takia, että jokunen läheinen tietää, eikä tätä tuskaa tarvitse kantaa yksin. Pelkäsin, että minuun suhtaudutaan erilaisesti, säälien, mutta samanlaisia nuo lähimmät on kuin ennenkin! ;)

Nostan hattua teille, jotka jaksatte uskoa parempaan. Minä en usko, kai minun identiteetistäni on tullut lapseton..

• sanne9

Minä 25 mies 29.Lasta ollaan yritetty 1,5 vuotta.Syinä ovat minulla PCO ja toinen munatorvi tukossa, miehellä spermassa vasta-aineita. Vähän aikaa sitten meidät laitettiin IVF-jonoon (kunnallisella puolella)joka on vähintään 6kk joten sitä aikaa tässä odotellaan.Toiveet on suuret että tällä IVF:llä onnistuis!

Ja tunteet menee täälläkin vuoristorataa.Joskus on ihan hyvä olla ja välillä sitä on ihan itsesäälin kourissa miksi me?Tuntuu että kaikki ystävät ympärillä saa lapsia.Hienoa heidän puolesta ettei kaikkien tarvitse kärsiä tätä samaa ruljanssia kuin meidän mutta kyllä sitä silti välillä on kovinkin vihreä kateudesta, ei mahda mitään...

• Sipuli

Minä 29, ja mies 30-v.

Lapsettomuutta takana 3 vuotta. Miehellä ei siittiöitä ollenkaan ja mullakin hormoneissa pientä häikkää.

Takana 7 inseminaatiota luovutetuilla siittiöillä, nyt IVF-jonossa julkisella puolella ja tässä jonotellessa käymme yhdessä IVF:ssä yksityisellä puolella, kun pelko hoitojen loppumisesta on päällä hedelmöityshoitolain takia.

Diagnoosin jälkeen oli aika rankkaa, nyt lapsettomuus on jo jokapäiväistä rutiinia. Viimeisen parin kuukauden aikana on alkanut ahdistaa pahasti, kun hedelmöityshoitolaki etenee. Pelko on kova, että laki vie meiltä ainoan mahdollisuuden lapseen. Ei tämä helppoa ole, eikä tästä koskaan "selviä".

• kisuli

mikä on tuo hedelmöitys hoitolaki???

• Muuminen

• minä

Meidän iät 30 ja 32.
      Minulla PCO ja miehellä heikentynyt sperman laatu. Syitä vikoihin ei sen kummemmin tiedetä.
      Lapsettomuutta takana kuusi vuotta, joista hoidoissa juostu muutama viime vuosi. Meille tehty 3 ICSI:ä ja viimeisin tuotti tulosta

Lapsettomuus on ollut tosi rankkaa. Näiden kuuden vuoden aikana ei ole ollut päivääkään ettei asia olisi ollut mielessä. Välillä on niin vaikeata nähdä syntyvän ystäville vauvoja ja nähdä vauvoja ylipäänsä missä vain: kaupungilla, televisiossa.. Tulee ikävä sitä omaa lasta, jota ei ole olemassakaan. Hoidot kuluttivat ainakin minua ajoittain todella paljon. Jatkuvaa sairaalassa juoksua, tutkimuksia, piikkejä ja muita lääkkeitä, kipuja, sairaslomia, pettymystä ym. Selvisin kuitenkin kaikesta ja tässäpä ollaan nyt raskaana, ainakin toistaiseksi jos ei mitään ikävää satu.. Suuri voimavara lapsettomuushoitojen aikana ovat olleet ihanat ystäväni, vanhempani ja tietenkin mieheni (vaikka on nämä vuodet miestäkin rasittaneet). Yhdessä on surtu ja yritetty porskuttaa eteenpäin. Mutta kaikki näiden vuosien saatossa tulleet negatiiviset kokemukset jäävät taustalle jos tämä pikkuinen vain näkisi päivänvalon ja saisin hänet syliini.

• Nipsu

Me molemmat 29v. Yritystä kaksi vuotta. Tutkittu: ei löydettyä syytä. Lugesteroneja, Terolutia olen käyttänyt tuloksetta viime keväästä syksyyn. Turhauttavaa, ajoittain rankkaa. Toisinaan jopa jonkinverran katkeraa.. Tsemppiä meille kaikille kohtalotovereille!

• tha

Minä 33v ja mieheni 34 v. Lasta yritetty n 2v. Tutkittu: ei varsinaista syytä löydy. Nyt molemmilla Clomifen lääkitys 4kk. Toistaiseksi ei tulosta, mutta toivotaan parasta.
      Rankkaa on ajoittain ollut, varsinkin silloin kun tietää läheisille tulevan lapsia. Turhauttavaa, uuvuttavaa, ahdistavaa, joskus jopa todella katkeria tunteita ja pahoja ajatuksia läheisiä kohtaan. Toisinaan sitten paremmalla mielellä ja lippu korkealla yritetään. Täytyy aina yrittää jostain löytää sitä positiivista energiaa että jaksaa taas eteenpäin. Minä olen saanut sitä täältä melko paljon!:)

• ylipäässyt

päänsisäisestä helvetistä lapsettomuuden takia. Minä jo vanha 37 v mies 36 v. Olemme olleet yhdessä 10 vuotta. Tutkittu 7 vuotta sitten; ei löydetty vikaa. Mies ei halunnut lapsettomuushoitoihin ja minäkin epäröin. Elämä on muutoinkin ollut hiukan epäoikeudenmukainen meitä kohtaan. Luulin oikeasti kuolevani lapsettomuusasian alle. Ajatukseni olivat KAMALIA niitä kohtaan, jotka odottivat lasta jne. Joskus teki mieli mennä ja potkaista raskaana olevaa tuntematonta mahaan. Joskus toivoi, että tuttava joka odotti saisi keskenmenon. Näiden ajatusten jälkeen tunsin usein niin valtavaa syyllisyyttä, että erakoidun aina hetkeksi kotiin. Eräs "sosiaalitantta" ystävättäreni kuitenkin auttoi, kun hän jaksoi toitottaa, että nuo ajatukset ovat täysin oikeutettuja. Enää en ajattele mitään vastaavaa. Mutta katkeruutta vastaan kamppailen usein. Usein toivon kuitenkin, että olisin saanut edes kerran olla raskaana, vaikka sitten olisi tullutkin keskenmeno. Mutta että olisin edes saanut tuntea miltä tuntuu olla raskaana. Tiedän, että lopullisesti en varmaan koskaan pääse tämän yli. Miehelleni tämä ei ole ollenkaan näin tiukka paikka.
        Läheinen sukulaiseni menetti muutama vuosi sitten ainoan lapsensa onnettomuudessa. Siitä asti usein mietin; kumpi on pahempi; se että on ollut ja menettänyt vai se, että ei ole koskaan ollutkaan. En ole ennen pystynyt vastaamaan. Nyt alan olla kuitenkin varma; se, että ei ole ollutkaan. Olen jo luovuttanut tässä asiassa, mutta toivon kaikille lapsettomille VOIMIA, VOIMIA, VOIMIA!!!!

• 4+?

Tässä meidän tarina:

Minä kesällä 33 ja mies kesällä 38. Mulla on itselläni 4 lasta edellisestä liitosta ja miehelläni ei yhtään. Yrittänyt kyllä monta vuotta ilman sen tarkempia tutkimuksia.

Nyt kun tutkimukset on tehty, niin vika on mieheni siittiöissä. Niitä on tosi vähän ja ne ovat muodoltaan epänormaaleja. Nyt ollaan aloittamassa hoidot, että nähdään saadaanko yhteistä vauvaa vai jatkammeko elämää perheenä näiden neljän kanssa.

Toistaiseksi ollaan selvitty hyvin. Mieheni on ottanut asian tosi upeasti ja monesti ollaan puhuttu, että jos ei onnistu niin sitten ei onnistu. Raja on vedetty siihen, että omilla sukusoluilla pärjätään. Luovuttajaa tai adoptiota emme harkitse. Onhan hänellä jo kuitenkin yksi tytärpuoli ja kolme "puolikasta" poikaa minun lasteni myötä.

Toivossa silti eletään, totta kai, eihän sitä luovuttamisfiiliksillä tähän touhuun lähdeta. Mutta loppujen lopuksihan sen luonto sitten päättää, kuinka käy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1390
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1115
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      975
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      68
      866
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe