Lentäjien palkka

ja edut?

Paljonko lentäjät tienaavat, kuinka paljon työtunteja kuukaudessa. Ja mitä etuja saavat. Kuulin,että autot ja kännykät sekä tietokoneet ainakin talon puolesta.Ihmeellistä sinänsä, että vielä nykypäivän maailmassa työelämässä suvaitaan tuollaisia vapareita?

57

38030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merikapteeni

      ????

    • aluksi hieman

      erilaisia lukuja. Niistä selviää jotain, ainakin jos ajattelee asiaa lentomatkailun näkökulmasta:

      1.3.2005 LUKIEN

      TAULUKKO 3 (A-YHDISTELMATAULUKKO)

      A-PALKKAUSLUOKKIEN PERUSPALKAN, KALLIINPAIKANLISAN SEKÄ IKÄLISIEN YHTEISMÄÄRÄ KUUKAUDESSA, EUROA
         
         

      PALKKAUS-
         

      I
         

      KALLEUSRYHMÄ
         


         


         



      LUOKKA
         


         


         


         


         


         


         




         

      IKÄLISIEN LKM
         


         


         


         


         




         

      0
         

      1
         

      2
         

      3
         

      4
         

      5
         

      6

      A1
         

      1227,32
         

      1288,69
         

      1353,12
         

      1420,78
         

      1484,72
         

      1536,69
         

      1567,42

      A2
         

      1240,33
         

      1302,35
         

      1367,47
         

      1435,84
         

      1500,45
         

      1552,97
         

      1584,03

      A3
         

      1255,55
         

      1318,33
         

      1384,25
         

      1453,46
         

      1518,87
         

      1572,03
         

      1603,47

      A4
         

      1270,22
         

      1333,73
         

      1400,42
         

      1470,44
         

      1536,61
         

      1590,39
         

      1622,20

      A5
         

      1284,51
         

      1348,74
         

      1416,18
         

      1486,99
         

      1553,90
         

      1608,29
         

      1640,46

      A7
         

      1307,85
         

      1373,24
         

      1441,90
         

      1514,00
         

      1582,13
         

      1637,50
         

      1670,25

      A8
         

      1328,17
         

      1394,58
         

      1464,31
         

      1537,53
         

      1606,72
         

      1662,96
         

      1696,22

      A9
         

      1348,12
         

      1415,53
         

      1486,31
         

      1560,63
         

      1630,86
         

      1687,94
         

      1721,70

      A10
         

      1378,41
         

      1447,33
         

      1519,70
         

      1595,69
         

      1667,50
         

      1725,86
         

      1760,38

      A11
         

      1402,55
         

      1472,68
         

      1546,31
         

      1623,63
         

      1696,69
         

      1756,07
         

      1791,19

      A12
         

      1429,58
         

      1501,06
         

      1576,11
         

      1654,92
         

      1729,39
         

      1789,92
         

      1825,72

      A13
         

      1456,34
         

      1529,16
         

      1605,62
         

      1685,90
         

      1761,77
         

      1823,43
         

      1859,90

      A14
         

      1490,01
         

      1564,51
         

      1642,74
         

      1724,88
         

      1802,50
         

      1865,59
         

      1902,90

      A15
         

      1528,39
         

      1604,81
         

      1685,05
         

      1769,30
         

      1848,92
         

      1913,63
         

      1951,90

      A16
         

      1580,03
         

      1659,03
         

      1741,98
         

      1829,08
         

      1911,39
         

      1978,29
         

      2017,86

      A17
         

      1641,81
         

      1723,90
         

      1810,10
         

      1900,61
         

      1986,14
         

      2055,65
         

      2096,76

      A18
         

      1719,25
         

      1805,21
         

      1895,47
         

      1990,24
         

      2079,80
         

      2152,59
         

      2195,64

      A19
         

      1804,69
         

      1894,92
         

      1989,67
         

      2089,15
         

      2183,16
         

      2259,57
         

      2304,76

      A20
         

      1904,95
         

      2000,20
         

      2100,21
         

      2205,22
         

      2304,45
         

      2385,11
         

      2432,81

      A21
         

      2037,56
         

      2139,44
         

      2246,41
         

      2358,73
         

      2464,87
         

      2551,14
         

      2602,16

      A22
         

      2253,06
         

      2365,71
         

      2484,00
         

      2608,20
         

      2725,57
         

      2820,96
         

      2877,38

      A23
         

      2373,87
         

      2492,56
         

      2617,19
         

      2748,05
         

      2871,71
         

      2972,22
         

      3031,66

      A24
         

      2532,83
         

      2659,47
         

      2792,44
         

      2932,06
         

      3064,00
         

      3171,24
         

      3234,66

      A25
         

      2710,74
         

      2846,28
         

      2988,59
         

      3138,02
         

      3279,23
         

      3394,00
         

      3461,88

      A26
         

      2975,09
         

      3123,84
         

      3280,03
         

      3444,03
         

      3599,01
         

      3724,98
         

      3799,48

      A27
         

      3289,37
         

      3453,84
         

      3626,53
         

      3807,86
         

      3979,21
         

      4118,48
         

      4200,85

      A28
         

      3632,72
         

      3814,36
         

      4005,08
         

      4205,33
         

      4394,57
         

      4548,38
         

      4639,35

      A29
         

      4006,41
         

      4206,73
         

      4417,07
         

      4637,92
         

      4846,63
         

      5016,26
         

      5116,59

      A30
         

      4417,99
         

      4638,89
         

      4870,83
         

      5114,37
         

      5344,52
         

      5531,58
         

      5642,21

      A31
         

      4892,58
         

      5137,21
         

      5394,07
         

      5663,77
         

      5918,64
         

      6125,79
         

      6248,31

      A32
         

      5415,58
         

      5686,36
         

      5970,68
         

      6269,21
         

      6551,32
         

      6780,62
         

      6916,23

      A33
         

      5994,88
         

      6294,62
         

      6609,35
         

      6939,82
         

      7252,11
         

      7505,93
         

      7656,05

      A34
         

      6380,62
         

      6699,65
         

      7034,63
         

      7386,36
         

      7718,75
         

      7988,91
         

      8148,69

      A35
         

      7062,52
         

      7415,65
         

      7786,43
         

      8175,75
         

      8543,66
         

      8842,69
         

      9019,54

      A36
         

      7807,60
         

      8197,98
         

      8607,88
         

      9038,27
         

      9444,99
         

      9775,56
         

      9971,07

      PALKKAUS-
         

      II
         

      KALLEUSRYHMÄ
         


         


         



      LUOKKA
         


         


         


         


         


         


         




         

      IKÄLISIEN LKM
         


         


         


         


         




         

      0
         

      1
         

      2
         

      3
         

      4
         

      5
         

      6

      A1
         

      1193,54
         

      1253,22
         

      1315,88
         

      1381,67
         

      1443,85
         

      1494,38
         

      1524,27

      A2
         

      1206,20
         

      1266,51
         

      1329,84
         

      1396,33
         

      1459,16
         

      1510,23
         

      1540,43

      A3
         

      1220,99
         

      1282,04
         

      1346,14
         

      1413,45
         

      1477,06
         

      1528,76
         

      1559,34

      A4
         

      1235,26
         

      1297,02
         

      1361,87
         

      1429,96
         

      1494,31
         

      1546,61
         

      1577,54

      A5
         

      1249,16
         

      1311,62
         

      1377,20
         

      1446,06
         

      1511,13
         

      1564,02
         

      1595,30

      A7
         

      1271,85
         

      1335,44
         

      1402,21
         

      1472,32
         

      1538,57
         

      1592,42
         

      1624,27

      A8
         

      1291,61
         

      1356,19
         

      1424,00
         

      1495,20
         

      1562,48
         

      1617,17
         

      1649,51

      A9
         

      1311,02
         

      1376,57
         

      1445,40
         

      1517,67
         

      1585,97
         

      1641,48
         

      1674,31

      A10
         

      1340,48
         

      1407,50
         

      1477,88
         

      1551,77
         

      1621,60
         

      1678,36
         

      1711,93

      A11
         

      1363,94
         

      1432,14
         

      1503,75
         

      1578,94
         

      1649,99
         

      1707,74
         

      1741,89

      A12
         

      1390,23
         

      1459,74
         

      1532,73
         

      1609,37
         

      1681,79
         

      1740,65
         

      1775,46

      A13
         

      1416,26
         

      1487,07
         

      1561,42
         

      1639,49
         

      1713,27
         

      1773,23
         

      1808,69

      A14
         

      1449,00
         

      1521,45
         

      1597,52
         

      1677,40
         

      1752,88
         

      1814,23
         

      1850,51

      A15
         

      1486,32
         

      1560,64
         

      1638,67
         

      1720,60
         

      1798,03
         

      1860,96
         

      1898,18

      A16
         

      1536,54
         

      1613,37
         

      1694,04
         

      1778,74
         

      1858,78
         

      1923,84
         

      1962,32

      A17
         

      1596,63
         

      1676,46
         

      1760,28
         

      1848,29
         

      1931,46
         

      1999,06
         

      2039,04

      A18
         

      1671,93
         

      1755,53
         

      1843,31
         

      1935,48
         

      2022,58
         

      2093,37
         

      2135,24

      A19
         

      1755,02
         

      1842,77
         

      1934,91
         

      2031,66
         

      2123,08
         

      2197,39
         

      2241,34

      A20
         

      1852,52
         

      1945,15
         

      2042,41
         

      2144,53
         

      2241,03
         

      2319,47
         

      2365,86

      A21
         

      1981,48
         

      2080,55
         

      2184,58
         

      2293,81
         

      2397,03
         

      2480,93
         

      2530,55

      A22
         

      2191,05
         

      2300,60
         

      2415,63
         

      2536,41
         

      2650,55
         

      2743,32
         

      2798,19

      A23
         

      2308,53
         

      2423,96
         

      2545,16
         

      2672,42
         

      2792,68
         

      2890,42
         

      2948,23

      A24
         

      2463,12
         

      2586,28
         

      2715,59
         

      2851,37
         

      2979,68
         

      3083,97
         

      3145,65

      A25
         

      2636,14
         

      2767,95
         

      2906,35
         

      3051,67
         

      3189,00
         

      3300,62
         

      3366,63

      A26
         

      2893,21
         

      3037,87
         

      3189,76
         

      3349,25
         

      3499,97
         

      3622,47
         

      3694,92

      A27
         

      3198,84
         

      3358,78
         

      3526,72
         

      3703,06
         

      3869,70
         

      4005,14
         

      4085,24

      A28
         

      3532,74
         

      3709,38
         

      3894,85
         

      4089,59
         

      4273,62
         

      4423,20
         

      4511,66

      A29
         

      3896,15
         

      4090,96
         

      4295,51
         

      4510,29
         

      4713,25
         

      4878,21
         

      4975,77

      A30
         

      4296,39
         

      4511,21
         

      4736,77
         

      4973,61
         

      5197,42
         

      5379,33
         

      5486,92

      A31
         

      4757,93
         

      4995,83
         

      5245,62
         

      5507,90
         

      5755,76
         

      5957,21
         

      6076,35

      A32
         

      5266,53
         

      5529,86
         

      5806,35
         

      6096,67
         

      6371,02
         

      6594,01
         

      6725.89

      A33
         

      5829,88
         

      6121,37
         

      6427,44
         

      6748,81
         

      7052,51
         

      7299,35
         

      7445,34

      A34
         

      6205,01
         

      6515,26
         

      6841,02
         

      7183,07
         

      7506,31
         

      7769,03
         

      7924,41

      A35
         

      6868,14
         

      7211,55
         

      7572,13
         

      7950,74
         

      8308,52
         

      8599,32
         

      8771,31

      A 36
         

      7592,72
         

      7972,36
         

      8370,98
         

      8789,53
         

      9185,06
         

      9506,54
         

      9696,67

    • sen verran

      kun heidän tuleekin saada työhönsä nähden.

      • potuttaa

        niin miksi et ala tai alkanut lentäjäksi? Tyhmät valittaa ja viisaat tekee asioille jotakin, kuten kouluttautuu lentäjäksi saa hyvää palkkaa tekemästään työstä. Ja lisäksi läheskään kaikki lentäjät eivät lennä mitään kaukoreittejä, eivätkä näin ollen vietä hotellielämää juurikaan.


      • HAHA!

        Maksimiaika sielläkin "makoilusta" on nykyään 2 päivää että joo-o !


      • :/

        kirpasee astee verra hermostosta tommonen asenne. nuija... "makaamista ja dokausta" saa helkkari nopee potkut, voin kertoo, jos menee pienisäkää promilleissa töihin. toiseks ku lähtee kaukomaihin nii varmaan tiet, ku kerran oot noin viisas, että noissa kaukomaiden nappien paineluissa on yleensä kolme lentäjää messissä per suunta (sillon yleensä reisu o kaks päivänen, mutta jos on vaan kaks lentäjää, he saavat yhden lepopäivä eli kolmen päivän reisu neropatti) joten luuleksää että sinne otettais esimerkiks yks lisälentäjä jos toi ei olis muka rankkaa. si yks juttu vie että tosta työsuhde autostaki joutuu maksaan. ja näkisit ne mapit joita joutuu opiskelee. eikä sinne huvi vuoks oo nii tarkkoi kokeita. eikä ne lentäjät sulle huviksee sossua maksa niistä mega veroistansa jokka ne ansaitsee kauheella vaiva näöllä samalla ku sää "dokaat".

        ps jännä juttu ku oot ylipäätänsä päätyny lukee netistä saittia joka käsittelee lentäjien palkaa.

        nimimerkillä kattelee vierestä kun toinen ahertaa :/ pitäisin iskän mieluummin kotona välillä.


    • Ramppirotta

      Kapteeni tienaa enemmän kuin perämies, kokemuksesta ja vastuusta maksetaan. Kaukolennoilla tienaa paremmin kuin lyhyillä lennoilla. Palkka koostuu valtaosin eri lisistä. Kaikki yhtiöt eivät tarjoa työsuhdeautoa. Tietokoneet ovat työkaluja, ei pelaamista varten. Lentää saa max. 900 tuntia vuodessa.

    • Pilot

      Finnairilla lentäjien palkkahaitari on melkoinen. Tuore perämies tienaa karvan alle 3 000 euroa, kun taas korkeimman palkkaluokan kapteeni joka lentää paljon (yleensä Airbus -koneilla)tienaa jopa 15 000 euroa kuukaudessa.

      Palkkaus määräytyy lähinnä virkaiän ja nimikkeen mukaan. Palkkaluokkia on nykyään 22 ja jokainen virkaikävuosi nostaa palkkaluokkaa pykälällä.

      Koska kapteeni vastaa viimekädessä koneesta, miehistöstä ja matkustajista on hänen palkkansa korkeampi kuin perämiehellä. Kapteenien palkka alimmillan noin 7 000€ ja korkeimmillaan jopa 15 000. Kokeneella perämiehellä palkka voi olla jopa 8 000€.

      Lisiä ei enää juurikaan makseta vaan sisältyvät ns. peruspalkkaan mikä edellyttää tiettyä lentotuntimäärää kuukaudessa. Jos tunnit menevät yli, saa lentäjä ns. pisteitä joista maksetaan lisää tietyn kaavan perusteella. Tämän vuoksi etenkin Airbus-kapteenit tienaavat todella hyvin. Paremmin kuin vastaavan virkaiän MD11-kapteenit, joilla lentotunteja tulee vain rajallisesti kuukaudessa.

      Lisäksi maksetaan päivärahat. Lentäjillä on myös täysiautoetu.

      • palkka

        Mä oon kuullu että AFI:n 757 kippari tienaa noin viisi tonnia kuussa (brutto), GSM-liittymä talon puolesta mutta kännykkä pitää ostaa itse. Ei autoa eikä kilometrikorvauksia, ei tietokoneita.

        Vaimot valittaa että kaverit on yli 20 vuorokautta kuukaudessa poissa kotoa ja suuri osa duunista on viikonloppu ja (tai) yötyötä.

        Jos joku viitsii olla kateellinen, niin ei kun duuninhakuun sinne. Tietty sielläkin on pakko alottaa perämiehenä, jolloin liksa on huomattavasti pienempi.

        Mä luulen että paperitehtaalla on liksat vähän paremmin kohdallaan.


      • Pilot
        palkka kirjoitti:

        Mä oon kuullu että AFI:n 757 kippari tienaa noin viisi tonnia kuussa (brutto), GSM-liittymä talon puolesta mutta kännykkä pitää ostaa itse. Ei autoa eikä kilometrikorvauksia, ei tietokoneita.

        Vaimot valittaa että kaverit on yli 20 vuorokautta kuukaudessa poissa kotoa ja suuri osa duunista on viikonloppu ja (tai) yötyötä.

        Jos joku viitsii olla kateellinen, niin ei kun duuninhakuun sinne. Tietty sielläkin on pakko alottaa perämiehenä, jolloin liksa on huomattavasti pienempi.

        Mä luulen että paperitehtaalla on liksat vähän paremmin kohdallaan.

        Muiden yhtiöiden palkausta en tarkemmin tunne, mutta yleensä isot yhtiöt maksavat paremmin kuin pienet ja uudet yhtiöt.


      • toivottavasti tässä
        Pilot kirjoitti:

        Muiden yhtiöiden palkausta en tarkemmin tunne, mutta yleensä isot yhtiöt maksavat paremmin kuin pienet ja uudet yhtiöt.

        jos osaatte lukea:
        Palkka on vastine tehdystä työstä. Vastine voi olla rahan lisäksi muutakin, vaikkapa asunto tai autoetu. Palkan osia voivat olla työn vaativuuteen, henkilön suoriutumiseen ja tulokseen perustuvat erät sekä erilaiset lisät.

        Palkka on maksettava palkanmaksukauden viimeisenä päivänä, jollei toisin sovita. Aikapalkka maksetaan joko tunti- tai kuukausipalkkana. Suorituspalkkaustyössä palkanmaksukausi saa olla enintään kahden viikon pituinen, ellei suorituspalkkaa makseta kuukausittain tulevan palkan yhteydessä. Jos osa palkasta määräytyy voitto-osuutena tai provisiona, tämän osan palkanmaksukausi voi olla korkeintaan vuosi.

        Palkkapäivän sattuessa pyhä-, itsenäisyys- tai vapunpäivään tai juhannus- tai jouluaattoon tai arkilauantaihin maksetaan palkka niitä edeltävinä arkipäivinä. Työsuhteen päättyessä palkka ja lomakorvaus maksetaan heti. Jos lopputili viivästyy, työnantajan on yleensä maksettava ns. odotusajan palkkaa enintään kuudelta päivältä.

        Palkan perustan muodostavat työehtosopimukset, joissa on määritelty kunkin alan vähimmäispalkat. Työehtosopimuksen mukaisia vähimmäispalkkoja ei saa alittaa. Sen sijaan palkkasopimuksia enemmän voi maksaa.

        Jos työsuhteessa ei tule sovellettavaksi mikään työehtosopimus eivätkä työntekijä ja työnantaja ole sopineet työstä maksettavasta vastikkeesta, työntekijälle on työsopimuslain mukaan maksettava tavanomainen ja kohtuullinen palkka.

        Työehtosopimuksissa määritellyn lisäksi osa palkasta voidaan sopia yhteisesti työpaikalla. Lisäksi työnantaja ja työntekijä voivat keskenään sopia taitojen, kykyjen tai työtulosten mukaan maksetuista henkilökohtaisista lisistä.

        Luontaisetuna pidetään niitä työnantajan työntekijälle kustantamia rahanarvoisia etuja, joista on sovittu osana palkkaa tai palkan sijasta. Tällaisia etuja ovat esimerkiksi autoetu, ravintoetu, puhelinetu tai asuntoetu. Niitä voivat olla myös erilaiset tavarat ja palvelukset. Luontoisetujen arvon määrittelee verohallitus vuosittain. Luontaisetujen verotusarvo on normaalia palkkatuloa.

        Palkanmaksun yhteydessä työntekijälle tulee antaa palkkanauha, tilinauha tai muu sellainen, josta näkyy peruspalkka, maksetut ylityö- ja muut korvaukset sekä palkasta perityt maksut.

        Monilla aloilla palkkarakenteita on uudistettu ja uudistetaan niin, että osa palkasta määräytyy työn edellyttämien vaatimusten mukaan. Työt voidaan pisteyttää työpaikalla vaativuuden mukaan. Palkka koostuu tällöin pisteytystaulukon mukaisesta vaativuusosasta. Työn vaativuuteen perustuvia palkkausmalleja on monenlaisia. Palkkaan voi sisältyä myös henkilökohtaisista ominaisuuksista maksettava osa.

        Palkkaa maksetaan myös lakeihin tai sopimuksiin perustuvilta sairaus- tai muiden poissaolojen ajalta sekä vuosiloman ajalta. Jos työntekijä on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemään työtä, hänellä on oikeus sairausajan palkkaan. Vähintään kuukauden kestäneessä työsuhteessa sairausajan palkka on täysi palkka yhdeksän arkipäivän ajan, jonka jälkeen alkaa oikeus sairausvakuutuslain mukaiseen päivärahaan. Alle kuukauden työsuhteessa sairausajan palkka on puolet normaalipalkasta.

        Työnantaja saa osan maksamastaan sairausajan palkasta sairausvakuutuslain tai tapaturmavakuutuslain mukaisina päivärahoina.

        Työ- ja virkaehtosopimuksissa on sovittu erikseen sairausajan palkasta, vuosilomapalkasta ja äitiysvapaan korvauksista. Lisäksi laissa ja alakohtaisissa työehtosopimuksissa on määritelty ylityön, yötyön ja vuorotyön sekä muiden erityisolosuhteiden korvauksista.

        Palkkaa voidaan myös alentaa, mutta ei alle työehtosopimuksen vähimmäistason eikä ilman palkansaajan henkilökohtaista suostumusta tai lain mukaista irtisanomissyytä ja aikaa.
        Palkka

        - palkka määräytyy yleisesti työ- ja virkaehtosopimuksen mukaan
        - sopimuksen mukaista palkkaa ei saa alittaa
        - palkka on oltava työntekijän tilillä sovittuna palkkapäivänä
        - palkkalaskelmasta on ilmettävä palkan suuruus ja sen määräytymisen perusteet


      • esiin!
        toivottavasti tässä kirjoitti:

        jos osaatte lukea:
        Palkka on vastine tehdystä työstä. Vastine voi olla rahan lisäksi muutakin, vaikkapa asunto tai autoetu. Palkan osia voivat olla työn vaativuuteen, henkilön suoriutumiseen ja tulokseen perustuvat erät sekä erilaiset lisät.

        Palkka on maksettava palkanmaksukauden viimeisenä päivänä, jollei toisin sovita. Aikapalkka maksetaan joko tunti- tai kuukausipalkkana. Suorituspalkkaustyössä palkanmaksukausi saa olla enintään kahden viikon pituinen, ellei suorituspalkkaa makseta kuukausittain tulevan palkan yhteydessä. Jos osa palkasta määräytyy voitto-osuutena tai provisiona, tämän osan palkanmaksukausi voi olla korkeintaan vuosi.

        Palkkapäivän sattuessa pyhä-, itsenäisyys- tai vapunpäivään tai juhannus- tai jouluaattoon tai arkilauantaihin maksetaan palkka niitä edeltävinä arkipäivinä. Työsuhteen päättyessä palkka ja lomakorvaus maksetaan heti. Jos lopputili viivästyy, työnantajan on yleensä maksettava ns. odotusajan palkkaa enintään kuudelta päivältä.

        Palkan perustan muodostavat työehtosopimukset, joissa on määritelty kunkin alan vähimmäispalkat. Työehtosopimuksen mukaisia vähimmäispalkkoja ei saa alittaa. Sen sijaan palkkasopimuksia enemmän voi maksaa.

        Jos työsuhteessa ei tule sovellettavaksi mikään työehtosopimus eivätkä työntekijä ja työnantaja ole sopineet työstä maksettavasta vastikkeesta, työntekijälle on työsopimuslain mukaan maksettava tavanomainen ja kohtuullinen palkka.

        Työehtosopimuksissa määritellyn lisäksi osa palkasta voidaan sopia yhteisesti työpaikalla. Lisäksi työnantaja ja työntekijä voivat keskenään sopia taitojen, kykyjen tai työtulosten mukaan maksetuista henkilökohtaisista lisistä.

        Luontaisetuna pidetään niitä työnantajan työntekijälle kustantamia rahanarvoisia etuja, joista on sovittu osana palkkaa tai palkan sijasta. Tällaisia etuja ovat esimerkiksi autoetu, ravintoetu, puhelinetu tai asuntoetu. Niitä voivat olla myös erilaiset tavarat ja palvelukset. Luontoisetujen arvon määrittelee verohallitus vuosittain. Luontaisetujen verotusarvo on normaalia palkkatuloa.

        Palkanmaksun yhteydessä työntekijälle tulee antaa palkkanauha, tilinauha tai muu sellainen, josta näkyy peruspalkka, maksetut ylityö- ja muut korvaukset sekä palkasta perityt maksut.

        Monilla aloilla palkkarakenteita on uudistettu ja uudistetaan niin, että osa palkasta määräytyy työn edellyttämien vaatimusten mukaan. Työt voidaan pisteyttää työpaikalla vaativuuden mukaan. Palkka koostuu tällöin pisteytystaulukon mukaisesta vaativuusosasta. Työn vaativuuteen perustuvia palkkausmalleja on monenlaisia. Palkkaan voi sisältyä myös henkilökohtaisista ominaisuuksista maksettava osa.

        Palkkaa maksetaan myös lakeihin tai sopimuksiin perustuvilta sairaus- tai muiden poissaolojen ajalta sekä vuosiloman ajalta. Jos työntekijä on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemään työtä, hänellä on oikeus sairausajan palkkaan. Vähintään kuukauden kestäneessä työsuhteessa sairausajan palkka on täysi palkka yhdeksän arkipäivän ajan, jonka jälkeen alkaa oikeus sairausvakuutuslain mukaiseen päivärahaan. Alle kuukauden työsuhteessa sairausajan palkka on puolet normaalipalkasta.

        Työnantaja saa osan maksamastaan sairausajan palkasta sairausvakuutuslain tai tapaturmavakuutuslain mukaisina päivärahoina.

        Työ- ja virkaehtosopimuksissa on sovittu erikseen sairausajan palkasta, vuosilomapalkasta ja äitiysvapaan korvauksista. Lisäksi laissa ja alakohtaisissa työehtosopimuksissa on määritelty ylityön, yötyön ja vuorotyön sekä muiden erityisolosuhteiden korvauksista.

        Palkkaa voidaan myös alentaa, mutta ei alle työehtosopimuksen vähimmäistason eikä ilman palkansaajan henkilökohtaista suostumusta tai lain mukaista irtisanomissyytä ja aikaa.
        Palkka

        - palkka määräytyy yleisesti työ- ja virkaehtosopimuksen mukaan
        - sopimuksen mukaista palkkaa ei saa alittaa
        - palkka on oltava työntekijän tilillä sovittuna palkkapäivänä
        - palkkalaskelmasta on ilmettävä palkan suuruus ja sen määräytymisen perusteet

        Kyllähän sen kaikki tietää,vaikkei sitä uskalletakkaan myöntää, lentäjän palkka on ylisuuri työn vaativuuteen nähden. Mikä tekee lentäjästä niin korvaamattoman esim. sairaanhoitajaan nähden, joka on kuitenkin oikeasti ihmishengistä vastuussa.


      • Taavetti
        esiin! kirjoitti:

        Kyllähän sen kaikki tietää,vaikkei sitä uskalletakkaan myöntää, lentäjän palkka on ylisuuri työn vaativuuteen nähden. Mikä tekee lentäjästä niin korvaamattoman esim. sairaanhoitajaan nähden, joka on kuitenkin oikeasti ihmishengistä vastuussa.

        60- 70%, joten ei tumppuun rahaa sitten enää niin tolkuttomasti tule.
        Jos pitää vuorotyöstä, epäsäännöllisyydestä ja hotellissa asumisesta, niin lentäjän homma on siihen sopiva.
        Mm. Porissa ja Malmilla koulutetaan lentäjiä. Eiköhän panna paperit vetämään.


      • dtyj
        esiin! kirjoitti:

        Kyllähän sen kaikki tietää,vaikkei sitä uskalletakkaan myöntää, lentäjän palkka on ylisuuri työn vaativuuteen nähden. Mikä tekee lentäjästä niin korvaamattoman esim. sairaanhoitajaan nähden, joka on kuitenkin oikeasti ihmishengistä vastuussa.

        No mikä tekee paperimiehestä, hitsaajasta ym. korvaamattoman?


      • sitten onkin edullinen...
        dtyj kirjoitti:

        No mikä tekee paperimiehestä, hitsaajasta ym. korvaamattoman?

        Eipä pahasti heitä jos väitän että pk-seudulla putkimies tienaa samoilla tuntimäärillä vähintään saman palkan.

        Ja putkimiehiä koulutetaan melkein jokaisen kylän amiksessa eikä pääsykokeita taida olla...


      • tekijöitä
        sitten onkin edullinen... kirjoitti:

        Eipä pahasti heitä jos väitän että pk-seudulla putkimies tienaa samoilla tuntimäärillä vähintään saman palkan.

        Ja putkimiehiä koulutetaan melkein jokaisen kylän amiksessa eikä pääsykokeita taida olla...

        kun täyttävät matkailu/lentäminnen -palstaa putkimiesten palkkojen kadehtimisella!!!


      • Foo
        esiin! kirjoitti:

        Kyllähän sen kaikki tietää,vaikkei sitä uskalletakkaan myöntää, lentäjän palkka on ylisuuri työn vaativuuteen nähden. Mikä tekee lentäjästä niin korvaamattoman esim. sairaanhoitajaan nähden, joka on kuitenkin oikeasti ihmishengistä vastuussa.

        En tiedä ajattelitko kirjottaessasi mitään, mutta keskiverto reittilentäjä on vastuussa kuukaudessa helposti kymmenistä useammista hengistä kuin sairaanhoitaja, puhumattakaan omastaan.


      • ett
        dtyj kirjoitti:

        No mikä tekee paperimiehestä, hitsaajasta ym. korvaamattoman?

        Ei kukaan ole korvaamaton,mutta ihmetyttää professorien keskipalkka ,joka on 5800e/kk.He sentään ovat opiskelleet ja paljon.


      • kdienf
        Foo kirjoitti:

        En tiedä ajattelitko kirjottaessasi mitään, mutta keskiverto reittilentäjä on vastuussa kuukaudessa helposti kymmenistä useammista hengistä kuin sairaanhoitaja, puhumattakaan omastaan.

        Bussikuskikin vastaa aika monen ihmisen hengestä,ja myös omastaan.Ja ajaa alle kahdentonnin palkalla.


      • hbbht

        Autonkuljettaja Räikköselle maksetaan 60000000E/V.Ja ainoa koulutus on autokoulu.Menkää jo ihmeessä lakkoon.


      • fdxvb
        esiin! kirjoitti:

        Kyllähän sen kaikki tietää,vaikkei sitä uskalletakkaan myöntää, lentäjän palkka on ylisuuri työn vaativuuteen nähden. Mikä tekee lentäjästä niin korvaamattoman esim. sairaanhoitajaan nähden, joka on kuitenkin oikeasti ihmishengistä vastuussa.

        Ei niin mikään.Paitsi kai se,että heillä on kikkeli.


      • khjuk
        esiin! kirjoitti:

        Kyllähän sen kaikki tietää,vaikkei sitä uskalletakkaan myöntää, lentäjän palkka on ylisuuri työn vaativuuteen nähden. Mikä tekee lentäjästä niin korvaamattoman esim. sairaanhoitajaan nähden, joka on kuitenkin oikeasti ihmishengistä vastuussa.

        ei sairaanhoitajat ihmisistä ole vastuussa vaan lääkärit. hoitajat tekee mitä lääkärit sanoo. Lentäjä voi olla vastuussa jopa 200 ihmisestä samalla. Kyllä vastuusta kuuluu maksaa


      • fsfsa
        khjuk kirjoitti:

        ei sairaanhoitajat ihmisistä ole vastuussa vaan lääkärit. hoitajat tekee mitä lääkärit sanoo. Lentäjä voi olla vastuussa jopa 200 ihmisestä samalla. Kyllä vastuusta kuuluu maksaa

        Jep tottakai ovat vastuussa ja tietenkin pitää maksaa miljoonia palkkaa kun pelataan tietokonepelejä työaikana ja lennetään kentän ohi. Todella vastuullista hommaa...


        http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1746163


      • 777Mickey
        esiin! kirjoitti:

        Kyllähän sen kaikki tietää,vaikkei sitä uskalletakkaan myöntää, lentäjän palkka on ylisuuri työn vaativuuteen nähden. Mikä tekee lentäjästä niin korvaamattoman esim. sairaanhoitajaan nähden, joka on kuitenkin oikeasti ihmishengistä vastuussa.

        Miten perustelet, että palkka on ylisuuri työn vaativuuteen nähden?

        Hommaa joku sohvasimulaattorilentäjä tai pari ja anna niille lennettäväksi liikennekone täynnä matkustajia tai rahtia. Katso sitten, missä kunnossa kone ja äijät ovat kun ovat "laskeutuneet" :)

        Sairaanhoitaja on vastuussa ihmishengistä, mutta niin on kyllä lentäjäkin!


      • eivarmastiolenoin
        Taavetti kirjoitti:

        60- 70%, joten ei tumppuun rahaa sitten enää niin tolkuttomasti tule.
        Jos pitää vuorotyöstä, epäsäännöllisyydestä ja hotellissa asumisesta, niin lentäjän homma on siihen sopiva.
        Mm. Porissa ja Malmilla koulutetaan lentäjiä. Eiköhän panna paperit vetämään.

        Suomessa se suurin mahdollinen veroprosentti on siinö 50 hujakoilla. Ei todellakaan lentäjätkään maksa 60-70% veroja.


      • .....
        eivarmastiolenoin kirjoitti:

        Suomessa se suurin mahdollinen veroprosentti on siinö 50 hujakoilla. Ei todellakaan lentäjätkään maksa 60-70% veroja.

        Ei kun ottamaan pankista lainaa 60 000€ koulutusta varten ja siitä sitten epävarmalle lentäjän uralle, joka on katkolla 3 kuukauden välein uran alusta loppuun lääkärin tarkastusten ja muiden jatkuvien testien muodossa. Otetaanko riski, kun on niiiiiin helppoa rahaa? ;)


      • vjsölkajf
        ..... kirjoitti:

        Ei kun ottamaan pankista lainaa 60 000€ koulutusta varten ja siitä sitten epävarmalle lentäjän uralle, joka on katkolla 3 kuukauden välein uran alusta loppuun lääkärin tarkastusten ja muiden jatkuvien testien muodossa. Otetaanko riski, kun on niiiiiin helppoa rahaa? ;)

        Onko pakko ottaa lainaa? Saako käyttää käteistä? Suurin osa lentäjistä EI ole omaa koulutustaan maksanut. Ilmavoimat ja Porin koulukouluttaa lähes ilmaiseksi lähes kaikki kotimaan lentäjät..


      • .....
        vjsölkajf kirjoitti:

        Onko pakko ottaa lainaa? Saako käyttää käteistä? Suurin osa lentäjistä EI ole omaa koulutustaan maksanut. Ilmavoimat ja Porin koulukouluttaa lähes ilmaiseksi lähes kaikki kotimaan lentäjät..

        pakko ottaa, jos tarvittava summa löytyy omasta persplakkarista.

        Ilmaiseen lentokoulutukseen Ilmavoimiin ei noin vain mennä lento-oppiin ja sitä kautta homma on enemmän kuin epätodennäköinen. Myöskin mitä sieltä saat? Ilmavoimien Vinkalentäjä ei ole valmis Finnairille, vaan koulutus pitää edelleen käydä opistolla. Pori ei sekään ole ilmainen, joskin halvempi kuin yksityissektori. Porin koulutus oli jäädytettynä liki 10 vuotta 90-luvulla ja silloin lähes ainut tie koneen ohjaamoon kävi yksityiskoulun kautta. Nyt on taas ylitarjontaa lentäjistä, joten eiköhän Pori ole taas kohta 10 vuoden tauolla.

        Ei kun hakemaan heti että kerkiät sinne Poriin ennen sen väliaikaista sulkemista. Onnea valintakokeisiin!


      • hhhhhhhhhhhh
        ..... kirjoitti:

        Ei kun ottamaan pankista lainaa 60 000€ koulutusta varten ja siitä sitten epävarmalle lentäjän uralle, joka on katkolla 3 kuukauden välein uran alusta loppuun lääkärin tarkastusten ja muiden jatkuvien testien muodossa. Otetaanko riski, kun on niiiiiin helppoa rahaa? ;)

        Jos pääset porin ilmailuopistoon et maksa siitä paskaakaan ta jos olet ensin 13 vuotta ilmavoimissa nii silloinki sen on ilmaista


      • kpj
        palkka kirjoitti:

        Mä oon kuullu että AFI:n 757 kippari tienaa noin viisi tonnia kuussa (brutto), GSM-liittymä talon puolesta mutta kännykkä pitää ostaa itse. Ei autoa eikä kilometrikorvauksia, ei tietokoneita.

        Vaimot valittaa että kaverit on yli 20 vuorokautta kuukaudessa poissa kotoa ja suuri osa duunista on viikonloppu ja (tai) yötyötä.

        Jos joku viitsii olla kateellinen, niin ei kun duuninhakuun sinne. Tietty sielläkin on pakko alottaa perämiehenä, jolloin liksa on huomattavasti pienempi.

        Mä luulen että paperitehtaalla on liksat vähän paremmin kohdallaan.

        Joo kyl paperitehtaalla on palkka kohdallaan ja siellä sitä napinpainamista riittää...
        Ite olen lasinpuhaltaja 1800/kk brutto 10v töissä palkkaus muuttui urakasta tuntipalkaks ja liksa tippui vuositasolla sellasen 6000...
        Kyllä olen sitä mieltä et lentäjien liksa on kohtuullista siitä en ole kade... Tiedä vaikka lähtisin uudelleen itsekkin koulun penkille... Paitsi tuolla aikaisemminpuhuttu ilmainen koulutus niin googleta vähän tarkemmin... Itse katsoin ensin 10 500 - 20 000€ mut sitten se löytyi ja se on 90 000 - 120 000 kaikkineen päivineen koulutus kestää 1- 4 vuotta toisaalla sanotaan 1-2 ja toisaalla 2-4 joten siitä en tarkemmin tiedä... itse joutuisin kyl ensin käymään yo paperit ja sit tuo: http://www.salpauslento.fi/Koulutus/AOL


      • kpj
        kpj kirjoitti:

        Joo kyl paperitehtaalla on palkka kohdallaan ja siellä sitä napinpainamista riittää...
        Ite olen lasinpuhaltaja 1800/kk brutto 10v töissä palkkaus muuttui urakasta tuntipalkaks ja liksa tippui vuositasolla sellasen 6000...
        Kyllä olen sitä mieltä et lentäjien liksa on kohtuullista siitä en ole kade... Tiedä vaikka lähtisin uudelleen itsekkin koulun penkille... Paitsi tuolla aikaisemminpuhuttu ilmainen koulutus niin googleta vähän tarkemmin... Itse katsoin ensin 10 500 - 20 000€ mut sitten se löytyi ja se on 90 000 - 120 000 kaikkineen päivineen koulutus kestää 1- 4 vuotta toisaalla sanotaan 1-2 ja toisaalla 2-4 joten siitä en tarkemmin tiedä... itse joutuisin kyl ensin käymään yo paperit ja sit tuo: http://www.salpauslento.fi/Koulutus/AOL

        Pitäneen korjata tuo 1800/kk brutto koska se on netto eli brutto on 2600/kk...


      • .
        eivarmastiolenoin kirjoitti:

        Suomessa se suurin mahdollinen veroprosentti on siinö 50 hujakoilla. Ei todellakaan lentäjätkään maksa 60-70% veroja.

        pilkunviilaaja


      • .
        kdienf kirjoitti:

        Bussikuskikin vastaa aika monen ihmisen hengestä,ja myös omastaan.Ja ajaa alle kahdentonnin palkalla.

        bussi tapaturmasta voi selvitä lentokone ku krässää nii siinä ei paljoo venäläiset lentorukoukset kuule auta


      • niih...

      • pässikö olet
        esiin! kirjoitti:

        Kyllähän sen kaikki tietää,vaikkei sitä uskalletakkaan myöntää, lentäjän palkka on ylisuuri työn vaativuuteen nähden. Mikä tekee lentäjästä niin korvaamattoman esim. sairaanhoitajaan nähden, joka on kuitenkin oikeasti ihmishengistä vastuussa.

        niiii,eihä se ole vastuullista jos koneessa 200-850 ihmistä,ei lainkaan...


      • 112spede112
        khjuk kirjoitti:

        ei sairaanhoitajat ihmisistä ole vastuussa vaan lääkärit. hoitajat tekee mitä lääkärit sanoo. Lentäjä voi olla vastuussa jopa 200 ihmisestä samalla. Kyllä vastuusta kuuluu maksaa

        Suurin osa lääkäreistä ovat sokka irti potilaiden kanssa ja eivät osaa tehdä käytännössä mitään. Tämä on ihan fakta, tietäisitpä kuinka paljon lääkärit mokailevat ja peittelevät toistensa jälkiä ettei vaan tulisi ilmi. Niin nähty ja todettu.


      • dsjkksktrsklysrl
        hbbht kirjoitti:

        Autonkuljettaja Räikköselle maksetaan 60000000E/V.Ja ainoa koulutus on autokoulu.Menkää jo ihmeessä lakkoon.

        Se ehkä osaa ajaa vähä paremmin ku useempi jolla on ajokortti, huomaa kyllä liikenteessä. Ja kyllä se vaatii aika paljon harjottelua että osaa ajaa formuloissa ajaa kunnolla!!!!!


      • 2009
        dsjkksktrsklysrl kirjoitti:

        Se ehkä osaa ajaa vähä paremmin ku useempi jolla on ajokortti, huomaa kyllä liikenteessä. Ja kyllä se vaatii aika paljon harjottelua että osaa ajaa formuloissa ajaa kunnolla!!!!!

        Varmasti myös kehittynyt tässä 4½ vuodessa :-)


    • Lentäjän Poika

      Itse lennän fc:llä 3kertaa viikossa palkkaa jää verojen jälkeen 12 000€ (sis. Lisät)

      • Samppuliini

        Saako FC:n lentäjä siis enemmän kuin Finnairin lentäjä?


      • hjnmcd

        Sulle poika maksetaan liikaa.Ettes häpee.


      • nhf

        Olet palkkakuopassa,ymmärrän katkeruutesi,olethan jopa käynyt ilmailuopiston.Oikea palkka Sinulle olisi 150000e/kk


    • asioista kaiken tietävä

      perämiehen palkka: n.2500-7000e/kk
      kapteenin palkka: n.8000-15000e/kk
      (riippuen työtunneista, -kokemuksesta, -olosuhteista, yötyövuoroista ja muista lisistä)

      Pitkän matkan lennoissa tienestit ovat yleensä suuremmat, koska ylityötunteja tulee paljon ja suoritettu työ on vaativampaa. Mutta tuskin lyhyen matkan lentäjätkään huonosti tienaavat, toki heillä on hyviä puolia työssä enemmän kuin pitkillä matkoilla. Sosiaaliset suhteet ovat hyvin vähäisiä ulkomaille lentävillä, koska "paidanvaihto" vie ulkomaan hotellissa aikaa, joten kotia ei ole pääsyä hetkessä. Poikamiehellä se varmasti vielä sujuu, mutta perheellisellä tulee ongelmia - tuskin muutaman vuoden päästä on enää perhettä, jos työt jatkuvat, ellei ole tosi sovelias vaimo. Lyhyen matkan lentäjä taas pystyy hoitamaan muutakin kuin työelämää paremmin.
      Tokihan pitkän matkan lentäjä näkee maailmaa - yksi hyvä puoli. Ja haasteellisuutta on myös enemmän.

      Siinä muutamia asioita, mistä palkat johtuvat. Olen lukenut tuolla muutamia sivustoja missä "mäkätetään" lentäjän palkoista - ovat kuulemma käsittämättömän suuret!
      No, kuvitelkaa seuraava:

      "Olet matkalla USA:han kesälomalle ja istut jonkin saksalaisyhtiön huippuhienon konemallin matkustamossa. Myrsky yllättää meren yllä muutaman sadan kilometrin päässä lähimmästä rannikosta ja puuskat tuntuvat selvästi jo koneen sisällekin, sekä ilmakuoppia havaittaissa.
      Kakkosmoottorissa havaitaan vikaa; myös matkustajat ovat huomanneet ongelmia. Osa itkee hysteerisenä, osa kiljaisee pelosta ilmakuoppan aikana."

      Itse ainakin kyseisessä tilanteessa hyväksyn lentäjän palkan, vaikka se olisi 50 000 euroa kuukaudessa, kunhan hän taitaa niin työnsä, että hoitaa kaikki 600 matkustajaa turvallisesti alas lähimmälle lentokentälle!

      Ja ei sillä, hyväksyn ihan huoletta heidän nykyisen palkkansakin, vaikka minusta ei tulisikaan koskaan lentäjää. Se on sen arvoista.

    • Juppee

      Linkki:
      https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=308555&messageId=366871

      Finnairin lentäjät ajavat mittavia vaatimuksiaan työtaistelulla
      Lehdistötiedote
      23.1.2009

      Finnairin lentäjät ajavat mittavia vaatimuksiaan työtaistelulla

      Finnairin lentäjiä edustava Suomen Liikennelentäjäliitto SLL on päättänyt
      käynnistää työtaistelun edistääkseen tes-neuvottelutavoitteidensa
      saavuttamista. Työtaistelutoimet näkyvät lentäjien järjestäytyneenä
      kieltäytymisenä työstä, mikäli työvuoroa ei ole merkitty vuorolistaan. Jo tämän
      seurauksena Finnairin lentoja saattaa jäädä lentämättä huomisesta alkaen.
      Lisäksi lentäjät uhkaavat toteuttaa päivän mittaisia lakkoja. Uhkauksen mukaan
      lakkopäivät olisivat 11.2., 13.2., 16.2., 18.2. ja 20.2., eli Etelä-Suomen
      hiihtolomaviikon aikaan.
      - Lentäjät vaikeuttavat toimillaan jo ennestään vakavaa tilannetta, jossa
      Finnairin ja koko toimialan taloudelliset edellytykset heikkenevät nopeasti.
      Lentäjäliiton ratkaisu työtaistelun aloittamisesta osoittaa äärimmäisen huonoa
      tilannetajua, Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund toteaa.

      Tes-neuvottelujen suurimmat erimielisyydet koskevat Finnairin lentäjien
      eläkejärjestelmää sekä yrityksen johdon päätäntävaltaa kaluston käytön ja
      kapasiteetin optimoinnin osalta. Palkankorotusvaatimusten lisäksi
      lentäjäliitolla on runsaasti työaikajärjestelyjä koskevia vaatimuksia, muun
      muassa lisää lepopäiviä, jotka lisäisivät lentäjien määrää ilman liikenteen
      kasvua. Vaatimusten toteuttaminen nostaisi kustannuksia merkittävästi.

      Viime kesän kuuden kuukauden sopimuksen yhteydessä lentäjät saivat jo 3,9
      prosentin palkankorotuksen. Sen lisäksi lentäjät saavat
      palvelusvuosijärjestelmän kautta automaattisesti keskimäärin noin 4,5 prosentin
      korotuksen vuosittain, eli viimeisen vuoden aikana lentäjät ovat jo saaneet yli
      kahdeksan prosentin korotukset.

      Nyt lentäjät vaativat vuosittain neljän prosentin palkankorotusta 4,5 prosentin
      automaattisen korotuksen päälle ja sen lisäksi kustannusvaikutukset väljemmistä
      työ- ja lepoajoista olisi seitsemän prosenttia vuodessa. Lentäjien
      henkilöstökustannukset nousisivat uusien vaatimusten myötä yli 15 prosenttia
      vuodessa.

      Lentäjän keskiansio on nykyisellään 11 600 euroa kuukaudessa. Kaukoliikenteessä
      kapteenin ansiotaso nousee lähes 20 000 euroon kuukaudessa. He lähtevät töihin
      keskimäärin 3-4 kertaa kuukaudessa. Vuonna 2007 Finnairin sadan eniten
      ansaitsevan työntekijän joukossa oli 97 lentäjää.

      Finnairilla on runsaat 800 lentäjää, mikä on kahdeksan prosenttia yhtiön koko
      henkilöstömäärästä. Lentäjien henkilöstökulut ovat 26 prosenttia yhtiön noin
      550 miljoonan euron henkilöstökulumassasta. Loppu jakautuu 8600 finnairilaisen
      kesken.

      Lentäjät ovat selkeästi Finnairin kallein henkilöstöryhmä. Keskimääräinen
      työaika kaukoliikenteessä on kuitenkin alle eurooppalaisten lentäjien
      keskiarvon.
      - Edessä on todella vaikea vuosi Finnairille eikä meillä ole tes-pöydässä
      mitään jaettavaa. Päinvastoin, nyt olisi löydettävä ratkaisuja, joilla eri
      liikennelajien kustannuksia voidaan suhteuttaa kunkin lajin
      tuottopotentiaaliin. Haemme pitkäjänteisesti kestävää pohjaa
      kustannusrakenteellemme myös lentäjien osalta, Haglund sanoo.
      - Tämä suhteellisuudentajun puute tuntuu todella pahalta, kun muiden
      henkilöstöryhmien osalta pysyviä säästöjä on tehty jo vuosia ja uudet
      leikkaukset on juuri aloitettu. Näilläkään järjestelyillä ei ole tarkoitus
      kajota lentäjien määrään.

      Finnairin tavoitteena työehtosopimukselle on ollut tuottavuuden lisääminen
      erityisesti kaukoliikenteessä. Palkkausjärjestelmää on tarkoitus kehittää
      siten, että ansiot perustuvat tehdyn työn määrään.

      Myös lentäjien eläke-edut pyritään yhtenäistämään muun henkilöstön etujen
      kanssa. Lentäjien eläkeikä halutaan nostaa nykyisestä 58 vuodesta 60 vuoteen,
      kuten pääosin muillakin eurooppalaisilla lentoyhtiöillä. Lentäjillä on
      mahdollisuus jäädä varhennetulle eläkkeelle jo 55-vuotiaana. Viranomaisen
      asettama enimmäisikä lentäjälle on 65 vuotta. Nykyinen lentäjien
      eläkejärjestelmä on Finnairille kestämätön.
      - Lentäjien ylimääräiset eläkekustannukset katetaan erillisestä eläkesäätiöstä.
      Finnair maksaa keskimäärin noin 15 miljoonaa euroa vuodessa lisäeläke-etuuksien
      kattamiseksi. Tällaiset lisäkulut ovat kohtuuttomia nykyisessä taloudellisessa
      tilanteessa, Haglund sanoo.

      Lentäjien nykyinen työehtosopimus edellyttää SLL:n hyväksyntää yritysjohdon
      tehdessä liikennettä ja kaluston käyttöä koskevia päätöksiä kaupallisiin
      yhteistyösopimuksiin liittyen.
      - Kyseessä pitäisi olla normaali liikkeenjohdon vastuulla oleva päätöksenteko.
      Olemme jo luopuneet suuresta osasta Etelä-Suomen liikennettä, koska se oli
      raskaasti tappiollista pääosin lentäjien työehtosopimuksista johtuen.
      Rakenteelliset muutokset on tehtävä nyt, muuten Finnairin mahdollisuudet säilyä
      terveenä ja kannattavana lentoyhtiönä ovat uhattuina, Christer Haglund sanoo.

      Finnair Oyj
      Viestintä
      23.1.2009

    • ff

      Jos autonkuljettaja Räkköselle maksetaan 60000000e/v,niin lentäjille sopiva palkka olisi 60000000000000000 00000000000000000000000 e/vKyllä AKT on ajanut hyvin autonkuljettajien etuja.

    • äjätnel

      Itse lennän MD-11 koneella reittilentoja. Tienaan 25 000€/kk auto puhelin tietokone asuntoetu.
      Siinäpä teille köyhät....

      • matte

        ite lentelen radio-ohjattavalla ja tienaan 1000000 päivässä että menkäät köyhät töihin


      • Jönssi6955
        matte kirjoitti:

        ite lentelen radio-ohjattavalla ja tienaan 1000000 päivässä että menkäät köyhät töihin

        FFFFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU-


      • LE FUUUUUU

        Joopajoo....ja mihin sä noi suuret rahasi sit käytät?? Komeaan hautaan vai? :D


      • ...............

        lentää enää, vai saako rahtilennoista samat edut ja palkat?


      • Robotturittunen
        ............... kirjoitti:

        lentää enää, vai saako rahtilennoista samat edut ja palkat?

        ...suuren kusetuksen?

        No siitä, että joku avaa tällä palstalla suunsa, ja kertoo olevansa lentäjä ja ujuttaa vielä palkkansakkin samaan lauseeseen! Wau...

        Naapurini oli Finskin kapteeni ja häneltä olen kuullut "totuuksia"... jaa niin ei sillä, lentäjän homma voi toki olla pelkkää napin painelua, mutta säännöstöt kieltävät kaiken jättämisen automatiikan varaan (vaikka se lakikorkeueden saavutettua olisi jopa mahdollista). Jatkuva mittaristojen ym. tarkkailu tekee hommasta välillä jopa puuduttavaa, mutta pitkillä lennoilla näkymä auringon laskiessa on aina yhtä mieletön.

        Homma ei mielestäni ole ylipalkattua, tosin maksamme huimaa palkkaa siitä, että lentäjä osaa "tarpeen vaatiessa" ja nyt puhutaan alle 0.001% lennoista ajaa koneen turvallisesti maahan. Tosin noin 1000 ihmistä (karkeasti) kuolee lento-onnettumuusissa vuosittain. Eli vähemmän, mitä malariaan minuutissa, joten se siitä... Sitten vielä lisäksi, lentäjän koulutuksessa tulee mielettömästi aiheita, mutta ei niin paljon käytännön asiaa... Harva tarttee tietoja moottoriohjauksen logiigoista, mutta siinä on aina se "jos".

        Minulla on ikää noin parisenkymmentä ja toivon, että minut hyväksyttäisiin ilmailuopistolle. Hakijana en ole koulutukseltani varmastikkaan kärkikastia, mutta timantin kova motivaatio ilmailun parissa alkoi syntymästä.


      • Raksamies maalta
        Robotturittunen kirjoitti:

        ...suuren kusetuksen?

        No siitä, että joku avaa tällä palstalla suunsa, ja kertoo olevansa lentäjä ja ujuttaa vielä palkkansakkin samaan lauseeseen! Wau...

        Naapurini oli Finskin kapteeni ja häneltä olen kuullut "totuuksia"... jaa niin ei sillä, lentäjän homma voi toki olla pelkkää napin painelua, mutta säännöstöt kieltävät kaiken jättämisen automatiikan varaan (vaikka se lakikorkeueden saavutettua olisi jopa mahdollista). Jatkuva mittaristojen ym. tarkkailu tekee hommasta välillä jopa puuduttavaa, mutta pitkillä lennoilla näkymä auringon laskiessa on aina yhtä mieletön.

        Homma ei mielestäni ole ylipalkattua, tosin maksamme huimaa palkkaa siitä, että lentäjä osaa "tarpeen vaatiessa" ja nyt puhutaan alle 0.001% lennoista ajaa koneen turvallisesti maahan. Tosin noin 1000 ihmistä (karkeasti) kuolee lento-onnettumuusissa vuosittain. Eli vähemmän, mitä malariaan minuutissa, joten se siitä... Sitten vielä lisäksi, lentäjän koulutuksessa tulee mielettömästi aiheita, mutta ei niin paljon käytännön asiaa... Harva tarttee tietoja moottoriohjauksen logiigoista, mutta siinä on aina se "jos".

        Minulla on ikää noin parisenkymmentä ja toivon, että minut hyväksyttäisiin ilmailuopistolle. Hakijana en ole koulutukseltani varmastikkaan kärkikastia, mutta timantin kova motivaatio ilmailun parissa alkoi syntymästä.

        Lentäjä saa varmaan just niin paljon palkkaa kun työnantaja suostuu maksamaan, se on kysynnän ja tarjonnan laki, että silleen, itte en saa kun vajaat 8000 eukkua mutta olenkin vaan rakennusmestari ja palkkakuopassa vastuuseen nähden.


    • valvoja.

      Lentäjillä on syystäkin hyvä palkka joten kateelliset paskat menkööt muualle

    • huttua

      Suomessa palkat eivät ole millään alalla kohdallaan. Jotkut saavat aivan liikaa mihin tahansa verraten, ja jotkut vastaavasti aivan liikaa, millä mittarilla tahansa. Henkilökohtaisen palkan määräytyminen tässä maassa on henkimaailman juttuja.

    • 87k

      Mikäli siis MIKÄLI lentäjä tekee päivässä 8h päivää niin saa hän kuukauteen vajaa 4000€ ei siis mikään kamaöan hyvä palkka loppujen lopuksi, aika kaukana siitä "kakskyt tuhat":sta :)


      Itse lasken työajaksi sen ajan kun avataan työpaikan ovi, siihen että lähdetään pois sieltä, lentäjillä usein voi siis "töissä olo" kestää monta päivääkin, eikä palkkaa saa läheskään koko ajalta.

      Eli tuon vajaa 4000€ saa kuukauteen kun tekee normi "duunarin päivää" on aivan turha puhua palkoista mitä saa kun on välillä viikonkin reissussa....

      • njoo,

        Kotoa poissaolo on yksi tapa laskea työtunteja. Mutta samalla lentoemännät tuulettavat shoppailiureissuillaan ympäri maailmaa. Pitäisköhän osittaisista hupireissuista laskuttaa työntekijää... Eli lentoliikennetyössä on eri puolia. Perhe tietysti kärsii, jos on pitkään poissa. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että esim. mannertenvälisiä lentoja tulee kotimaisille lentäjille 3-4 kuukaudessa. Eli kerran viikossa sinne ja takaisin eikä sitä viikkoa todellakaan vietetä perillä vaan Suomessa olemalla täysin vapaalla.

        Voisi kysyä sairaanhoitojilta, miltä jatkuva kolmivuorotyö tuntuu.

        En silti tarkoita ensimmäisellä kappaleellani, etten sallisi lentäjille etenkin pitkillä reissuilla riittävää lepoa. Perskules, Suomi on vapaa maa ja olisinhan itse voinut hakeutua johonkin ilmailukouluun ja jos olisin ollut soveltuva niin parhaassa (?) tapauksessa lentää noita pitkiä lentoja. En valita lainkaan. Ja voin maksaa lentolipussa vähän lisää siitä, että todelliset ratkaisut tekevä henkilöstö (lue rivien välistä) on ajan tasalla ja virkeänä.

        Jokainen palkoista valittava voi itse hakeutua juuri sille helpolle alalle, jolla palkat ovat liian korkeat. Jos palkka on ainoa kriteeri. Ja jos ei ole, niin ehkä se palkka on sitten juuri siksi sellainen että kompensoi muita alan ongelmia.

        Herrakateus on suomalainen häpeätahra.


      • 87k
        njoo, kirjoitti:

        Kotoa poissaolo on yksi tapa laskea työtunteja. Mutta samalla lentoemännät tuulettavat shoppailiureissuillaan ympäri maailmaa. Pitäisköhän osittaisista hupireissuista laskuttaa työntekijää... Eli lentoliikennetyössä on eri puolia. Perhe tietysti kärsii, jos on pitkään poissa. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että esim. mannertenvälisiä lentoja tulee kotimaisille lentäjille 3-4 kuukaudessa. Eli kerran viikossa sinne ja takaisin eikä sitä viikkoa todellakaan vietetä perillä vaan Suomessa olemalla täysin vapaalla.

        Voisi kysyä sairaanhoitojilta, miltä jatkuva kolmivuorotyö tuntuu.

        En silti tarkoita ensimmäisellä kappaleellani, etten sallisi lentäjille etenkin pitkillä reissuilla riittävää lepoa. Perskules, Suomi on vapaa maa ja olisinhan itse voinut hakeutua johonkin ilmailukouluun ja jos olisin ollut soveltuva niin parhaassa (?) tapauksessa lentää noita pitkiä lentoja. En valita lainkaan. Ja voin maksaa lentolipussa vähän lisää siitä, että todelliset ratkaisut tekevä henkilöstö (lue rivien välistä) on ajan tasalla ja virkeänä.

        Jokainen palkoista valittava voi itse hakeutua juuri sille helpolle alalle, jolla palkat ovat liian korkeat. Jos palkka on ainoa kriteeri. Ja jos ei ole, niin ehkä se palkka on sitten juuri siksi sellainen että kompensoi muita alan ongelmia.

        Herrakateus on suomalainen häpeätahra.

        Itse lasken työajan niin että se alkaa kun menen työpaikalle ja loppuu kun lähden sieltä, ei mua kiinnosta pätkääkään mitä siellä töissä ollessa/töissä kiinni ollessa teen, mun mielestä on hyvä laskea todellinen tuntipalkka, eli töissä kiinni oltu aika siihen paljonko sai palkkaa tältä ajalta.

        Esim laivasiivoojat on usein reissussa 23h, töitä on 2*8h ja 7h vapaata, jos oletaan että he saa 9€ tunnilta onkin heidän "todellinen" tuntipalkka enää 6€ kun ollaan töissä kiinni 23h

        Mutta tosiaan tuo 45.000€ vuositulo on liikennelentäjällä joka tekee 8h päivää, eli menee eism töihin 7:00 ja 15:00 pääsee lähtemään kotiin, töitä 5 päivää viikossa.

        Aika huono verrata duunarin palkkaa, joka on töissä 8h päivässä lentäjään, jonka "työpäivä" voi kestää vaikkapa 72 tuntia

        Ajatellaan vaikkapa että se, että saa ajaa ammatikseen henkilöliikennettä maksaisi esim 50.000€

        Kuorma-autokortti maksoi aikoinaan noin 400€

        Kuorma-auton kuljettaja tienaa 8h päivällä noin 30.000€ vuoteen

        Eli lentäjä on "voitolla" vasta neljän vuoden jälkeen, ja oikeasti menee vielä pidempi aika, koska C-kortin suoritti kahdessa päivässä, lentolupaa yms lupia saa varmaan tahkoa vähintään vuoden ennenkuin pääsee kapteeniksi


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      354
      2834
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1078
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      978
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe