Paljonko lentäjät tienaavat, kuinka paljon työtunteja kuukaudessa. Ja mitä etuja saavat. Kuulin,että autot ja kännykät sekä tietokoneet ainakin talon puolesta.Ihmeellistä sinänsä, että vielä nykypäivän maailmassa työelämässä suvaitaan tuollaisia vapareita?
Lentäjien palkka
57
38030
Vastaukset
- merikapteeni
????
- aluksi hieman
erilaisia lukuja. Niistä selviää jotain, ainakin jos ajattelee asiaa lentomatkailun näkökulmasta:
1.3.2005 LUKIEN
TAULUKKO 3 (A-YHDISTELMATAULUKKO)
A-PALKKAUSLUOKKIEN PERUSPALKAN, KALLIINPAIKANLISAN SEKÄ IKÄLISIEN YHTEISMÄÄRÄ KUUKAUDESSA, EUROA
PALKKAUS-
I
KALLEUSRYHMÄ
LUOKKA
IKÄLISIEN LKM
0
1
2
3
4
5
6
A1
1227,32
1288,69
1353,12
1420,78
1484,72
1536,69
1567,42
A2
1240,33
1302,35
1367,47
1435,84
1500,45
1552,97
1584,03
A3
1255,55
1318,33
1384,25
1453,46
1518,87
1572,03
1603,47
A4
1270,22
1333,73
1400,42
1470,44
1536,61
1590,39
1622,20
A5
1284,51
1348,74
1416,18
1486,99
1553,90
1608,29
1640,46
A7
1307,85
1373,24
1441,90
1514,00
1582,13
1637,50
1670,25
A8
1328,17
1394,58
1464,31
1537,53
1606,72
1662,96
1696,22
A9
1348,12
1415,53
1486,31
1560,63
1630,86
1687,94
1721,70
A10
1378,41
1447,33
1519,70
1595,69
1667,50
1725,86
1760,38
A11
1402,55
1472,68
1546,31
1623,63
1696,69
1756,07
1791,19
A12
1429,58
1501,06
1576,11
1654,92
1729,39
1789,92
1825,72
A13
1456,34
1529,16
1605,62
1685,90
1761,77
1823,43
1859,90
A14
1490,01
1564,51
1642,74
1724,88
1802,50
1865,59
1902,90
A15
1528,39
1604,81
1685,05
1769,30
1848,92
1913,63
1951,90
A16
1580,03
1659,03
1741,98
1829,08
1911,39
1978,29
2017,86
A17
1641,81
1723,90
1810,10
1900,61
1986,14
2055,65
2096,76
A18
1719,25
1805,21
1895,47
1990,24
2079,80
2152,59
2195,64
A19
1804,69
1894,92
1989,67
2089,15
2183,16
2259,57
2304,76
A20
1904,95
2000,20
2100,21
2205,22
2304,45
2385,11
2432,81
A21
2037,56
2139,44
2246,41
2358,73
2464,87
2551,14
2602,16
A22
2253,06
2365,71
2484,00
2608,20
2725,57
2820,96
2877,38
A23
2373,87
2492,56
2617,19
2748,05
2871,71
2972,22
3031,66
A24
2532,83
2659,47
2792,44
2932,06
3064,00
3171,24
3234,66
A25
2710,74
2846,28
2988,59
3138,02
3279,23
3394,00
3461,88
A26
2975,09
3123,84
3280,03
3444,03
3599,01
3724,98
3799,48
A27
3289,37
3453,84
3626,53
3807,86
3979,21
4118,48
4200,85
A28
3632,72
3814,36
4005,08
4205,33
4394,57
4548,38
4639,35
A29
4006,41
4206,73
4417,07
4637,92
4846,63
5016,26
5116,59
A30
4417,99
4638,89
4870,83
5114,37
5344,52
5531,58
5642,21
A31
4892,58
5137,21
5394,07
5663,77
5918,64
6125,79
6248,31
A32
5415,58
5686,36
5970,68
6269,21
6551,32
6780,62
6916,23
A33
5994,88
6294,62
6609,35
6939,82
7252,11
7505,93
7656,05
A34
6380,62
6699,65
7034,63
7386,36
7718,75
7988,91
8148,69
A35
7062,52
7415,65
7786,43
8175,75
8543,66
8842,69
9019,54
A36
7807,60
8197,98
8607,88
9038,27
9444,99
9775,56
9971,07
PALKKAUS-
II
KALLEUSRYHMÄ
LUOKKA
IKÄLISIEN LKM
0
1
2
3
4
5
6
A1
1193,54
1253,22
1315,88
1381,67
1443,85
1494,38
1524,27
A2
1206,20
1266,51
1329,84
1396,33
1459,16
1510,23
1540,43
A3
1220,99
1282,04
1346,14
1413,45
1477,06
1528,76
1559,34
A4
1235,26
1297,02
1361,87
1429,96
1494,31
1546,61
1577,54
A5
1249,16
1311,62
1377,20
1446,06
1511,13
1564,02
1595,30
A7
1271,85
1335,44
1402,21
1472,32
1538,57
1592,42
1624,27
A8
1291,61
1356,19
1424,00
1495,20
1562,48
1617,17
1649,51
A9
1311,02
1376,57
1445,40
1517,67
1585,97
1641,48
1674,31
A10
1340,48
1407,50
1477,88
1551,77
1621,60
1678,36
1711,93
A11
1363,94
1432,14
1503,75
1578,94
1649,99
1707,74
1741,89
A12
1390,23
1459,74
1532,73
1609,37
1681,79
1740,65
1775,46
A13
1416,26
1487,07
1561,42
1639,49
1713,27
1773,23
1808,69
A14
1449,00
1521,45
1597,52
1677,40
1752,88
1814,23
1850,51
A15
1486,32
1560,64
1638,67
1720,60
1798,03
1860,96
1898,18
A16
1536,54
1613,37
1694,04
1778,74
1858,78
1923,84
1962,32
A17
1596,63
1676,46
1760,28
1848,29
1931,46
1999,06
2039,04
A18
1671,93
1755,53
1843,31
1935,48
2022,58
2093,37
2135,24
A19
1755,02
1842,77
1934,91
2031,66
2123,08
2197,39
2241,34
A20
1852,52
1945,15
2042,41
2144,53
2241,03
2319,47
2365,86
A21
1981,48
2080,55
2184,58
2293,81
2397,03
2480,93
2530,55
A22
2191,05
2300,60
2415,63
2536,41
2650,55
2743,32
2798,19
A23
2308,53
2423,96
2545,16
2672,42
2792,68
2890,42
2948,23
A24
2463,12
2586,28
2715,59
2851,37
2979,68
3083,97
3145,65
A25
2636,14
2767,95
2906,35
3051,67
3189,00
3300,62
3366,63
A26
2893,21
3037,87
3189,76
3349,25
3499,97
3622,47
3694,92
A27
3198,84
3358,78
3526,72
3703,06
3869,70
4005,14
4085,24
A28
3532,74
3709,38
3894,85
4089,59
4273,62
4423,20
4511,66
A29
3896,15
4090,96
4295,51
4510,29
4713,25
4878,21
4975,77
A30
4296,39
4511,21
4736,77
4973,61
5197,42
5379,33
5486,92
A31
4757,93
4995,83
5245,62
5507,90
5755,76
5957,21
6076,35
A32
5266,53
5529,86
5806,35
6096,67
6371,02
6594,01
6725.89
A33
5829,88
6121,37
6427,44
6748,81
7052,51
7299,35
7445,34
A34
6205,01
6515,26
6841,02
7183,07
7506,31
7769,03
7924,41
A35
6868,14
7211,55
7572,13
7950,74
8308,52
8599,32
8771,31
A 36
7592,72
7972,36
8370,98
8789,53
9185,06
9506,54
9696,67 - sen verran
kun heidän tuleekin saada työhönsä nähden.
- potuttaa
niin miksi et ala tai alkanut lentäjäksi? Tyhmät valittaa ja viisaat tekee asioille jotakin, kuten kouluttautuu lentäjäksi saa hyvää palkkaa tekemästään työstä. Ja lisäksi läheskään kaikki lentäjät eivät lennä mitään kaukoreittejä, eivätkä näin ollen vietä hotellielämää juurikaan.
- HAHA!
Maksimiaika sielläkin "makoilusta" on nykyään 2 päivää että joo-o !
- :/
kirpasee astee verra hermostosta tommonen asenne. nuija... "makaamista ja dokausta" saa helkkari nopee potkut, voin kertoo, jos menee pienisäkää promilleissa töihin. toiseks ku lähtee kaukomaihin nii varmaan tiet, ku kerran oot noin viisas, että noissa kaukomaiden nappien paineluissa on yleensä kolme lentäjää messissä per suunta (sillon yleensä reisu o kaks päivänen, mutta jos on vaan kaks lentäjää, he saavat yhden lepopäivä eli kolmen päivän reisu neropatti) joten luuleksää että sinne otettais esimerkiks yks lisälentäjä jos toi ei olis muka rankkaa. si yks juttu vie että tosta työsuhde autostaki joutuu maksaan. ja näkisit ne mapit joita joutuu opiskelee. eikä sinne huvi vuoks oo nii tarkkoi kokeita. eikä ne lentäjät sulle huviksee sossua maksa niistä mega veroistansa jokka ne ansaitsee kauheella vaiva näöllä samalla ku sää "dokaat".
ps jännä juttu ku oot ylipäätänsä päätyny lukee netistä saittia joka käsittelee lentäjien palkaa.
nimimerkillä kattelee vierestä kun toinen ahertaa :/ pitäisin iskän mieluummin kotona välillä.
- Ramppirotta
Kapteeni tienaa enemmän kuin perämies, kokemuksesta ja vastuusta maksetaan. Kaukolennoilla tienaa paremmin kuin lyhyillä lennoilla. Palkka koostuu valtaosin eri lisistä. Kaikki yhtiöt eivät tarjoa työsuhdeautoa. Tietokoneet ovat työkaluja, ei pelaamista varten. Lentää saa max. 900 tuntia vuodessa.
- Pilot
Finnairilla lentäjien palkkahaitari on melkoinen. Tuore perämies tienaa karvan alle 3 000 euroa, kun taas korkeimman palkkaluokan kapteeni joka lentää paljon (yleensä Airbus -koneilla)tienaa jopa 15 000 euroa kuukaudessa.
Palkkaus määräytyy lähinnä virkaiän ja nimikkeen mukaan. Palkkaluokkia on nykyään 22 ja jokainen virkaikävuosi nostaa palkkaluokkaa pykälällä.
Koska kapteeni vastaa viimekädessä koneesta, miehistöstä ja matkustajista on hänen palkkansa korkeampi kuin perämiehellä. Kapteenien palkka alimmillan noin 7 000€ ja korkeimmillaan jopa 15 000. Kokeneella perämiehellä palkka voi olla jopa 8 000€.
Lisiä ei enää juurikaan makseta vaan sisältyvät ns. peruspalkkaan mikä edellyttää tiettyä lentotuntimäärää kuukaudessa. Jos tunnit menevät yli, saa lentäjä ns. pisteitä joista maksetaan lisää tietyn kaavan perusteella. Tämän vuoksi etenkin Airbus-kapteenit tienaavat todella hyvin. Paremmin kuin vastaavan virkaiän MD11-kapteenit, joilla lentotunteja tulee vain rajallisesti kuukaudessa.
Lisäksi maksetaan päivärahat. Lentäjillä on myös täysiautoetu.- palkka
Mä oon kuullu että AFI:n 757 kippari tienaa noin viisi tonnia kuussa (brutto), GSM-liittymä talon puolesta mutta kännykkä pitää ostaa itse. Ei autoa eikä kilometrikorvauksia, ei tietokoneita.
Vaimot valittaa että kaverit on yli 20 vuorokautta kuukaudessa poissa kotoa ja suuri osa duunista on viikonloppu ja (tai) yötyötä.
Jos joku viitsii olla kateellinen, niin ei kun duuninhakuun sinne. Tietty sielläkin on pakko alottaa perämiehenä, jolloin liksa on huomattavasti pienempi.
Mä luulen että paperitehtaalla on liksat vähän paremmin kohdallaan. - Pilot
palkka kirjoitti:
Mä oon kuullu että AFI:n 757 kippari tienaa noin viisi tonnia kuussa (brutto), GSM-liittymä talon puolesta mutta kännykkä pitää ostaa itse. Ei autoa eikä kilometrikorvauksia, ei tietokoneita.
Vaimot valittaa että kaverit on yli 20 vuorokautta kuukaudessa poissa kotoa ja suuri osa duunista on viikonloppu ja (tai) yötyötä.
Jos joku viitsii olla kateellinen, niin ei kun duuninhakuun sinne. Tietty sielläkin on pakko alottaa perämiehenä, jolloin liksa on huomattavasti pienempi.
Mä luulen että paperitehtaalla on liksat vähän paremmin kohdallaan.Muiden yhtiöiden palkausta en tarkemmin tunne, mutta yleensä isot yhtiöt maksavat paremmin kuin pienet ja uudet yhtiöt.
- toivottavasti tässä
Pilot kirjoitti:
Muiden yhtiöiden palkausta en tarkemmin tunne, mutta yleensä isot yhtiöt maksavat paremmin kuin pienet ja uudet yhtiöt.
jos osaatte lukea:
Palkka on vastine tehdystä työstä. Vastine voi olla rahan lisäksi muutakin, vaikkapa asunto tai autoetu. Palkan osia voivat olla työn vaativuuteen, henkilön suoriutumiseen ja tulokseen perustuvat erät sekä erilaiset lisät.
Palkka on maksettava palkanmaksukauden viimeisenä päivänä, jollei toisin sovita. Aikapalkka maksetaan joko tunti- tai kuukausipalkkana. Suorituspalkkaustyössä palkanmaksukausi saa olla enintään kahden viikon pituinen, ellei suorituspalkkaa makseta kuukausittain tulevan palkan yhteydessä. Jos osa palkasta määräytyy voitto-osuutena tai provisiona, tämän osan palkanmaksukausi voi olla korkeintaan vuosi.
Palkkapäivän sattuessa pyhä-, itsenäisyys- tai vapunpäivään tai juhannus- tai jouluaattoon tai arkilauantaihin maksetaan palkka niitä edeltävinä arkipäivinä. Työsuhteen päättyessä palkka ja lomakorvaus maksetaan heti. Jos lopputili viivästyy, työnantajan on yleensä maksettava ns. odotusajan palkkaa enintään kuudelta päivältä.
Palkan perustan muodostavat työehtosopimukset, joissa on määritelty kunkin alan vähimmäispalkat. Työehtosopimuksen mukaisia vähimmäispalkkoja ei saa alittaa. Sen sijaan palkkasopimuksia enemmän voi maksaa.
Jos työsuhteessa ei tule sovellettavaksi mikään työehtosopimus eivätkä työntekijä ja työnantaja ole sopineet työstä maksettavasta vastikkeesta, työntekijälle on työsopimuslain mukaan maksettava tavanomainen ja kohtuullinen palkka.
Työehtosopimuksissa määritellyn lisäksi osa palkasta voidaan sopia yhteisesti työpaikalla. Lisäksi työnantaja ja työntekijä voivat keskenään sopia taitojen, kykyjen tai työtulosten mukaan maksetuista henkilökohtaisista lisistä.
Luontaisetuna pidetään niitä työnantajan työntekijälle kustantamia rahanarvoisia etuja, joista on sovittu osana palkkaa tai palkan sijasta. Tällaisia etuja ovat esimerkiksi autoetu, ravintoetu, puhelinetu tai asuntoetu. Niitä voivat olla myös erilaiset tavarat ja palvelukset. Luontoisetujen arvon määrittelee verohallitus vuosittain. Luontaisetujen verotusarvo on normaalia palkkatuloa.
Palkanmaksun yhteydessä työntekijälle tulee antaa palkkanauha, tilinauha tai muu sellainen, josta näkyy peruspalkka, maksetut ylityö- ja muut korvaukset sekä palkasta perityt maksut.
Monilla aloilla palkkarakenteita on uudistettu ja uudistetaan niin, että osa palkasta määräytyy työn edellyttämien vaatimusten mukaan. Työt voidaan pisteyttää työpaikalla vaativuuden mukaan. Palkka koostuu tällöin pisteytystaulukon mukaisesta vaativuusosasta. Työn vaativuuteen perustuvia palkkausmalleja on monenlaisia. Palkkaan voi sisältyä myös henkilökohtaisista ominaisuuksista maksettava osa.
Palkkaa maksetaan myös lakeihin tai sopimuksiin perustuvilta sairaus- tai muiden poissaolojen ajalta sekä vuosiloman ajalta. Jos työntekijä on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemään työtä, hänellä on oikeus sairausajan palkkaan. Vähintään kuukauden kestäneessä työsuhteessa sairausajan palkka on täysi palkka yhdeksän arkipäivän ajan, jonka jälkeen alkaa oikeus sairausvakuutuslain mukaiseen päivärahaan. Alle kuukauden työsuhteessa sairausajan palkka on puolet normaalipalkasta.
Työnantaja saa osan maksamastaan sairausajan palkasta sairausvakuutuslain tai tapaturmavakuutuslain mukaisina päivärahoina.
Työ- ja virkaehtosopimuksissa on sovittu erikseen sairausajan palkasta, vuosilomapalkasta ja äitiysvapaan korvauksista. Lisäksi laissa ja alakohtaisissa työehtosopimuksissa on määritelty ylityön, yötyön ja vuorotyön sekä muiden erityisolosuhteiden korvauksista.
Palkkaa voidaan myös alentaa, mutta ei alle työehtosopimuksen vähimmäistason eikä ilman palkansaajan henkilökohtaista suostumusta tai lain mukaista irtisanomissyytä ja aikaa.
Palkka
- palkka määräytyy yleisesti työ- ja virkaehtosopimuksen mukaan
- sopimuksen mukaista palkkaa ei saa alittaa
- palkka on oltava työntekijän tilillä sovittuna palkkapäivänä
- palkkalaskelmasta on ilmettävä palkan suuruus ja sen määräytymisen perusteet - esiin!
toivottavasti tässä kirjoitti:
jos osaatte lukea:
Palkka on vastine tehdystä työstä. Vastine voi olla rahan lisäksi muutakin, vaikkapa asunto tai autoetu. Palkan osia voivat olla työn vaativuuteen, henkilön suoriutumiseen ja tulokseen perustuvat erät sekä erilaiset lisät.
Palkka on maksettava palkanmaksukauden viimeisenä päivänä, jollei toisin sovita. Aikapalkka maksetaan joko tunti- tai kuukausipalkkana. Suorituspalkkaustyössä palkanmaksukausi saa olla enintään kahden viikon pituinen, ellei suorituspalkkaa makseta kuukausittain tulevan palkan yhteydessä. Jos osa palkasta määräytyy voitto-osuutena tai provisiona, tämän osan palkanmaksukausi voi olla korkeintaan vuosi.
Palkkapäivän sattuessa pyhä-, itsenäisyys- tai vapunpäivään tai juhannus- tai jouluaattoon tai arkilauantaihin maksetaan palkka niitä edeltävinä arkipäivinä. Työsuhteen päättyessä palkka ja lomakorvaus maksetaan heti. Jos lopputili viivästyy, työnantajan on yleensä maksettava ns. odotusajan palkkaa enintään kuudelta päivältä.
Palkan perustan muodostavat työehtosopimukset, joissa on määritelty kunkin alan vähimmäispalkat. Työehtosopimuksen mukaisia vähimmäispalkkoja ei saa alittaa. Sen sijaan palkkasopimuksia enemmän voi maksaa.
Jos työsuhteessa ei tule sovellettavaksi mikään työehtosopimus eivätkä työntekijä ja työnantaja ole sopineet työstä maksettavasta vastikkeesta, työntekijälle on työsopimuslain mukaan maksettava tavanomainen ja kohtuullinen palkka.
Työehtosopimuksissa määritellyn lisäksi osa palkasta voidaan sopia yhteisesti työpaikalla. Lisäksi työnantaja ja työntekijä voivat keskenään sopia taitojen, kykyjen tai työtulosten mukaan maksetuista henkilökohtaisista lisistä.
Luontaisetuna pidetään niitä työnantajan työntekijälle kustantamia rahanarvoisia etuja, joista on sovittu osana palkkaa tai palkan sijasta. Tällaisia etuja ovat esimerkiksi autoetu, ravintoetu, puhelinetu tai asuntoetu. Niitä voivat olla myös erilaiset tavarat ja palvelukset. Luontoisetujen arvon määrittelee verohallitus vuosittain. Luontaisetujen verotusarvo on normaalia palkkatuloa.
Palkanmaksun yhteydessä työntekijälle tulee antaa palkkanauha, tilinauha tai muu sellainen, josta näkyy peruspalkka, maksetut ylityö- ja muut korvaukset sekä palkasta perityt maksut.
Monilla aloilla palkkarakenteita on uudistettu ja uudistetaan niin, että osa palkasta määräytyy työn edellyttämien vaatimusten mukaan. Työt voidaan pisteyttää työpaikalla vaativuuden mukaan. Palkka koostuu tällöin pisteytystaulukon mukaisesta vaativuusosasta. Työn vaativuuteen perustuvia palkkausmalleja on monenlaisia. Palkkaan voi sisältyä myös henkilökohtaisista ominaisuuksista maksettava osa.
Palkkaa maksetaan myös lakeihin tai sopimuksiin perustuvilta sairaus- tai muiden poissaolojen ajalta sekä vuosiloman ajalta. Jos työntekijä on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemään työtä, hänellä on oikeus sairausajan palkkaan. Vähintään kuukauden kestäneessä työsuhteessa sairausajan palkka on täysi palkka yhdeksän arkipäivän ajan, jonka jälkeen alkaa oikeus sairausvakuutuslain mukaiseen päivärahaan. Alle kuukauden työsuhteessa sairausajan palkka on puolet normaalipalkasta.
Työnantaja saa osan maksamastaan sairausajan palkasta sairausvakuutuslain tai tapaturmavakuutuslain mukaisina päivärahoina.
Työ- ja virkaehtosopimuksissa on sovittu erikseen sairausajan palkasta, vuosilomapalkasta ja äitiysvapaan korvauksista. Lisäksi laissa ja alakohtaisissa työehtosopimuksissa on määritelty ylityön, yötyön ja vuorotyön sekä muiden erityisolosuhteiden korvauksista.
Palkkaa voidaan myös alentaa, mutta ei alle työehtosopimuksen vähimmäistason eikä ilman palkansaajan henkilökohtaista suostumusta tai lain mukaista irtisanomissyytä ja aikaa.
Palkka
- palkka määräytyy yleisesti työ- ja virkaehtosopimuksen mukaan
- sopimuksen mukaista palkkaa ei saa alittaa
- palkka on oltava työntekijän tilillä sovittuna palkkapäivänä
- palkkalaskelmasta on ilmettävä palkan suuruus ja sen määräytymisen perusteetKyllähän sen kaikki tietää,vaikkei sitä uskalletakkaan myöntää, lentäjän palkka on ylisuuri työn vaativuuteen nähden. Mikä tekee lentäjästä niin korvaamattoman esim. sairaanhoitajaan nähden, joka on kuitenkin oikeasti ihmishengistä vastuussa.
- Taavetti
esiin! kirjoitti:
Kyllähän sen kaikki tietää,vaikkei sitä uskalletakkaan myöntää, lentäjän palkka on ylisuuri työn vaativuuteen nähden. Mikä tekee lentäjästä niin korvaamattoman esim. sairaanhoitajaan nähden, joka on kuitenkin oikeasti ihmishengistä vastuussa.
60- 70%, joten ei tumppuun rahaa sitten enää niin tolkuttomasti tule.
Jos pitää vuorotyöstä, epäsäännöllisyydestä ja hotellissa asumisesta, niin lentäjän homma on siihen sopiva.
Mm. Porissa ja Malmilla koulutetaan lentäjiä. Eiköhän panna paperit vetämään. - dtyj
esiin! kirjoitti:
Kyllähän sen kaikki tietää,vaikkei sitä uskalletakkaan myöntää, lentäjän palkka on ylisuuri työn vaativuuteen nähden. Mikä tekee lentäjästä niin korvaamattoman esim. sairaanhoitajaan nähden, joka on kuitenkin oikeasti ihmishengistä vastuussa.
No mikä tekee paperimiehestä, hitsaajasta ym. korvaamattoman?
- sitten onkin edullinen...
dtyj kirjoitti:
No mikä tekee paperimiehestä, hitsaajasta ym. korvaamattoman?
Eipä pahasti heitä jos väitän että pk-seudulla putkimies tienaa samoilla tuntimäärillä vähintään saman palkan.
Ja putkimiehiä koulutetaan melkein jokaisen kylän amiksessa eikä pääsykokeita taida olla... - tekijöitä
sitten onkin edullinen... kirjoitti:
Eipä pahasti heitä jos väitän että pk-seudulla putkimies tienaa samoilla tuntimäärillä vähintään saman palkan.
Ja putkimiehiä koulutetaan melkein jokaisen kylän amiksessa eikä pääsykokeita taida olla...kun täyttävät matkailu/lentäminnen -palstaa putkimiesten palkkojen kadehtimisella!!!
- Foo
esiin! kirjoitti:
Kyllähän sen kaikki tietää,vaikkei sitä uskalletakkaan myöntää, lentäjän palkka on ylisuuri työn vaativuuteen nähden. Mikä tekee lentäjästä niin korvaamattoman esim. sairaanhoitajaan nähden, joka on kuitenkin oikeasti ihmishengistä vastuussa.
En tiedä ajattelitko kirjottaessasi mitään, mutta keskiverto reittilentäjä on vastuussa kuukaudessa helposti kymmenistä useammista hengistä kuin sairaanhoitaja, puhumattakaan omastaan.
- ett
dtyj kirjoitti:
No mikä tekee paperimiehestä, hitsaajasta ym. korvaamattoman?
Ei kukaan ole korvaamaton,mutta ihmetyttää professorien keskipalkka ,joka on 5800e/kk.He sentään ovat opiskelleet ja paljon.
- kdienf
Foo kirjoitti:
En tiedä ajattelitko kirjottaessasi mitään, mutta keskiverto reittilentäjä on vastuussa kuukaudessa helposti kymmenistä useammista hengistä kuin sairaanhoitaja, puhumattakaan omastaan.
Bussikuskikin vastaa aika monen ihmisen hengestä,ja myös omastaan.Ja ajaa alle kahdentonnin palkalla.
- hbbht
Autonkuljettaja Räikköselle maksetaan 60000000E/V.Ja ainoa koulutus on autokoulu.Menkää jo ihmeessä lakkoon.
- fdxvb
esiin! kirjoitti:
Kyllähän sen kaikki tietää,vaikkei sitä uskalletakkaan myöntää, lentäjän palkka on ylisuuri työn vaativuuteen nähden. Mikä tekee lentäjästä niin korvaamattoman esim. sairaanhoitajaan nähden, joka on kuitenkin oikeasti ihmishengistä vastuussa.
Ei niin mikään.Paitsi kai se,että heillä on kikkeli.
- khjuk
esiin! kirjoitti:
Kyllähän sen kaikki tietää,vaikkei sitä uskalletakkaan myöntää, lentäjän palkka on ylisuuri työn vaativuuteen nähden. Mikä tekee lentäjästä niin korvaamattoman esim. sairaanhoitajaan nähden, joka on kuitenkin oikeasti ihmishengistä vastuussa.
ei sairaanhoitajat ihmisistä ole vastuussa vaan lääkärit. hoitajat tekee mitä lääkärit sanoo. Lentäjä voi olla vastuussa jopa 200 ihmisestä samalla. Kyllä vastuusta kuuluu maksaa
- fsfsa
khjuk kirjoitti:
ei sairaanhoitajat ihmisistä ole vastuussa vaan lääkärit. hoitajat tekee mitä lääkärit sanoo. Lentäjä voi olla vastuussa jopa 200 ihmisestä samalla. Kyllä vastuusta kuuluu maksaa
Jep tottakai ovat vastuussa ja tietenkin pitää maksaa miljoonia palkkaa kun pelataan tietokonepelejä työaikana ja lennetään kentän ohi. Todella vastuullista hommaa...
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1746163 - 777Mickey
esiin! kirjoitti:
Kyllähän sen kaikki tietää,vaikkei sitä uskalletakkaan myöntää, lentäjän palkka on ylisuuri työn vaativuuteen nähden. Mikä tekee lentäjästä niin korvaamattoman esim. sairaanhoitajaan nähden, joka on kuitenkin oikeasti ihmishengistä vastuussa.
Miten perustelet, että palkka on ylisuuri työn vaativuuteen nähden?
Hommaa joku sohvasimulaattorilentäjä tai pari ja anna niille lennettäväksi liikennekone täynnä matkustajia tai rahtia. Katso sitten, missä kunnossa kone ja äijät ovat kun ovat "laskeutuneet" :)
Sairaanhoitaja on vastuussa ihmishengistä, mutta niin on kyllä lentäjäkin! - eivarmastiolenoin
Taavetti kirjoitti:
60- 70%, joten ei tumppuun rahaa sitten enää niin tolkuttomasti tule.
Jos pitää vuorotyöstä, epäsäännöllisyydestä ja hotellissa asumisesta, niin lentäjän homma on siihen sopiva.
Mm. Porissa ja Malmilla koulutetaan lentäjiä. Eiköhän panna paperit vetämään.Suomessa se suurin mahdollinen veroprosentti on siinö 50 hujakoilla. Ei todellakaan lentäjätkään maksa 60-70% veroja.
- .....
eivarmastiolenoin kirjoitti:
Suomessa se suurin mahdollinen veroprosentti on siinö 50 hujakoilla. Ei todellakaan lentäjätkään maksa 60-70% veroja.
Ei kun ottamaan pankista lainaa 60 000€ koulutusta varten ja siitä sitten epävarmalle lentäjän uralle, joka on katkolla 3 kuukauden välein uran alusta loppuun lääkärin tarkastusten ja muiden jatkuvien testien muodossa. Otetaanko riski, kun on niiiiiin helppoa rahaa? ;)
- vjsölkajf
..... kirjoitti:
Ei kun ottamaan pankista lainaa 60 000€ koulutusta varten ja siitä sitten epävarmalle lentäjän uralle, joka on katkolla 3 kuukauden välein uran alusta loppuun lääkärin tarkastusten ja muiden jatkuvien testien muodossa. Otetaanko riski, kun on niiiiiin helppoa rahaa? ;)
Onko pakko ottaa lainaa? Saako käyttää käteistä? Suurin osa lentäjistä EI ole omaa koulutustaan maksanut. Ilmavoimat ja Porin koulukouluttaa lähes ilmaiseksi lähes kaikki kotimaan lentäjät..
- .....
vjsölkajf kirjoitti:
Onko pakko ottaa lainaa? Saako käyttää käteistä? Suurin osa lentäjistä EI ole omaa koulutustaan maksanut. Ilmavoimat ja Porin koulukouluttaa lähes ilmaiseksi lähes kaikki kotimaan lentäjät..
pakko ottaa, jos tarvittava summa löytyy omasta persplakkarista.
Ilmaiseen lentokoulutukseen Ilmavoimiin ei noin vain mennä lento-oppiin ja sitä kautta homma on enemmän kuin epätodennäköinen. Myöskin mitä sieltä saat? Ilmavoimien Vinkalentäjä ei ole valmis Finnairille, vaan koulutus pitää edelleen käydä opistolla. Pori ei sekään ole ilmainen, joskin halvempi kuin yksityissektori. Porin koulutus oli jäädytettynä liki 10 vuotta 90-luvulla ja silloin lähes ainut tie koneen ohjaamoon kävi yksityiskoulun kautta. Nyt on taas ylitarjontaa lentäjistä, joten eiköhän Pori ole taas kohta 10 vuoden tauolla.
Ei kun hakemaan heti että kerkiät sinne Poriin ennen sen väliaikaista sulkemista. Onnea valintakokeisiin! - hhhhhhhhhhhh
..... kirjoitti:
Ei kun ottamaan pankista lainaa 60 000€ koulutusta varten ja siitä sitten epävarmalle lentäjän uralle, joka on katkolla 3 kuukauden välein uran alusta loppuun lääkärin tarkastusten ja muiden jatkuvien testien muodossa. Otetaanko riski, kun on niiiiiin helppoa rahaa? ;)
Jos pääset porin ilmailuopistoon et maksa siitä paskaakaan ta jos olet ensin 13 vuotta ilmavoimissa nii silloinki sen on ilmaista
- kpj
palkka kirjoitti:
Mä oon kuullu että AFI:n 757 kippari tienaa noin viisi tonnia kuussa (brutto), GSM-liittymä talon puolesta mutta kännykkä pitää ostaa itse. Ei autoa eikä kilometrikorvauksia, ei tietokoneita.
Vaimot valittaa että kaverit on yli 20 vuorokautta kuukaudessa poissa kotoa ja suuri osa duunista on viikonloppu ja (tai) yötyötä.
Jos joku viitsii olla kateellinen, niin ei kun duuninhakuun sinne. Tietty sielläkin on pakko alottaa perämiehenä, jolloin liksa on huomattavasti pienempi.
Mä luulen että paperitehtaalla on liksat vähän paremmin kohdallaan.Joo kyl paperitehtaalla on palkka kohdallaan ja siellä sitä napinpainamista riittää...
Ite olen lasinpuhaltaja 1800/kk brutto 10v töissä palkkaus muuttui urakasta tuntipalkaks ja liksa tippui vuositasolla sellasen 6000...
Kyllä olen sitä mieltä et lentäjien liksa on kohtuullista siitä en ole kade... Tiedä vaikka lähtisin uudelleen itsekkin koulun penkille... Paitsi tuolla aikaisemminpuhuttu ilmainen koulutus niin googleta vähän tarkemmin... Itse katsoin ensin 10 500 - 20 000€ mut sitten se löytyi ja se on 90 000 - 120 000 kaikkineen päivineen koulutus kestää 1- 4 vuotta toisaalla sanotaan 1-2 ja toisaalla 2-4 joten siitä en tarkemmin tiedä... itse joutuisin kyl ensin käymään yo paperit ja sit tuo: http://www.salpauslento.fi/Koulutus/AOL - kpj
kpj kirjoitti:
Joo kyl paperitehtaalla on palkka kohdallaan ja siellä sitä napinpainamista riittää...
Ite olen lasinpuhaltaja 1800/kk brutto 10v töissä palkkaus muuttui urakasta tuntipalkaks ja liksa tippui vuositasolla sellasen 6000...
Kyllä olen sitä mieltä et lentäjien liksa on kohtuullista siitä en ole kade... Tiedä vaikka lähtisin uudelleen itsekkin koulun penkille... Paitsi tuolla aikaisemminpuhuttu ilmainen koulutus niin googleta vähän tarkemmin... Itse katsoin ensin 10 500 - 20 000€ mut sitten se löytyi ja se on 90 000 - 120 000 kaikkineen päivineen koulutus kestää 1- 4 vuotta toisaalla sanotaan 1-2 ja toisaalla 2-4 joten siitä en tarkemmin tiedä... itse joutuisin kyl ensin käymään yo paperit ja sit tuo: http://www.salpauslento.fi/Koulutus/AOLPitäneen korjata tuo 1800/kk brutto koska se on netto eli brutto on 2600/kk...
- .
eivarmastiolenoin kirjoitti:
Suomessa se suurin mahdollinen veroprosentti on siinö 50 hujakoilla. Ei todellakaan lentäjätkään maksa 60-70% veroja.
pilkunviilaaja
- .
kdienf kirjoitti:
Bussikuskikin vastaa aika monen ihmisen hengestä,ja myös omastaan.Ja ajaa alle kahdentonnin palkalla.
bussi tapaturmasta voi selvitä lentokone ku krässää nii siinä ei paljoo venäläiset lentorukoukset kuule auta
- niih...
fsfsa kirjoitti:
Jep tottakai ovat vastuussa ja tietenkin pitää maksaa miljoonia palkkaa kun pelataan tietokonepelejä työaikana ja lennetään kentän ohi. Todella vastuullista hommaa...
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1746163oliko yllätys että oli amerikkalaisia
- pässikö olet
esiin! kirjoitti:
Kyllähän sen kaikki tietää,vaikkei sitä uskalletakkaan myöntää, lentäjän palkka on ylisuuri työn vaativuuteen nähden. Mikä tekee lentäjästä niin korvaamattoman esim. sairaanhoitajaan nähden, joka on kuitenkin oikeasti ihmishengistä vastuussa.
niiii,eihä se ole vastuullista jos koneessa 200-850 ihmistä,ei lainkaan...
- 112spede112
khjuk kirjoitti:
ei sairaanhoitajat ihmisistä ole vastuussa vaan lääkärit. hoitajat tekee mitä lääkärit sanoo. Lentäjä voi olla vastuussa jopa 200 ihmisestä samalla. Kyllä vastuusta kuuluu maksaa
Suurin osa lääkäreistä ovat sokka irti potilaiden kanssa ja eivät osaa tehdä käytännössä mitään. Tämä on ihan fakta, tietäisitpä kuinka paljon lääkärit mokailevat ja peittelevät toistensa jälkiä ettei vaan tulisi ilmi. Niin nähty ja todettu.
- dsjkksktrsklysrl
hbbht kirjoitti:
Autonkuljettaja Räikköselle maksetaan 60000000E/V.Ja ainoa koulutus on autokoulu.Menkää jo ihmeessä lakkoon.
Se ehkä osaa ajaa vähä paremmin ku useempi jolla on ajokortti, huomaa kyllä liikenteessä. Ja kyllä se vaatii aika paljon harjottelua että osaa ajaa formuloissa ajaa kunnolla!!!!!
- 2009
dsjkksktrsklysrl kirjoitti:
Se ehkä osaa ajaa vähä paremmin ku useempi jolla on ajokortti, huomaa kyllä liikenteessä. Ja kyllä se vaatii aika paljon harjottelua että osaa ajaa formuloissa ajaa kunnolla!!!!!
Varmasti myös kehittynyt tässä 4½ vuodessa :-)
- Lentäjän Poika
Itse lennän fc:llä 3kertaa viikossa palkkaa jää verojen jälkeen 12 000€ (sis. Lisät)
- Samppuliini
Saako FC:n lentäjä siis enemmän kuin Finnairin lentäjä?
- hjnmcd
Sulle poika maksetaan liikaa.Ettes häpee.
- nhf
Olet palkkakuopassa,ymmärrän katkeruutesi,olethan jopa käynyt ilmailuopiston.Oikea palkka Sinulle olisi 150000e/kk
- asioista kaiken tietävä
perämiehen palkka: n.2500-7000e/kk
kapteenin palkka: n.8000-15000e/kk
(riippuen työtunneista, -kokemuksesta, -olosuhteista, yötyövuoroista ja muista lisistä)
Pitkän matkan lennoissa tienestit ovat yleensä suuremmat, koska ylityötunteja tulee paljon ja suoritettu työ on vaativampaa. Mutta tuskin lyhyen matkan lentäjätkään huonosti tienaavat, toki heillä on hyviä puolia työssä enemmän kuin pitkillä matkoilla. Sosiaaliset suhteet ovat hyvin vähäisiä ulkomaille lentävillä, koska "paidanvaihto" vie ulkomaan hotellissa aikaa, joten kotia ei ole pääsyä hetkessä. Poikamiehellä se varmasti vielä sujuu, mutta perheellisellä tulee ongelmia - tuskin muutaman vuoden päästä on enää perhettä, jos työt jatkuvat, ellei ole tosi sovelias vaimo. Lyhyen matkan lentäjä taas pystyy hoitamaan muutakin kuin työelämää paremmin.
Tokihan pitkän matkan lentäjä näkee maailmaa - yksi hyvä puoli. Ja haasteellisuutta on myös enemmän.
Siinä muutamia asioita, mistä palkat johtuvat. Olen lukenut tuolla muutamia sivustoja missä "mäkätetään" lentäjän palkoista - ovat kuulemma käsittämättömän suuret!
No, kuvitelkaa seuraava:
"Olet matkalla USA:han kesälomalle ja istut jonkin saksalaisyhtiön huippuhienon konemallin matkustamossa. Myrsky yllättää meren yllä muutaman sadan kilometrin päässä lähimmästä rannikosta ja puuskat tuntuvat selvästi jo koneen sisällekin, sekä ilmakuoppia havaittaissa.
Kakkosmoottorissa havaitaan vikaa; myös matkustajat ovat huomanneet ongelmia. Osa itkee hysteerisenä, osa kiljaisee pelosta ilmakuoppan aikana."
Itse ainakin kyseisessä tilanteessa hyväksyn lentäjän palkan, vaikka se olisi 50 000 euroa kuukaudessa, kunhan hän taitaa niin työnsä, että hoitaa kaikki 600 matkustajaa turvallisesti alas lähimmälle lentokentälle!
Ja ei sillä, hyväksyn ihan huoletta heidän nykyisen palkkansakin, vaikka minusta ei tulisikaan koskaan lentäjää. Se on sen arvoista. - Juppee
Linkki:
https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=308555&messageId=366871
Finnairin lentäjät ajavat mittavia vaatimuksiaan työtaistelulla
Lehdistötiedote
23.1.2009
Finnairin lentäjät ajavat mittavia vaatimuksiaan työtaistelulla
Finnairin lentäjiä edustava Suomen Liikennelentäjäliitto SLL on päättänyt
käynnistää työtaistelun edistääkseen tes-neuvottelutavoitteidensa
saavuttamista. Työtaistelutoimet näkyvät lentäjien järjestäytyneenä
kieltäytymisenä työstä, mikäli työvuoroa ei ole merkitty vuorolistaan. Jo tämän
seurauksena Finnairin lentoja saattaa jäädä lentämättä huomisesta alkaen.
Lisäksi lentäjät uhkaavat toteuttaa päivän mittaisia lakkoja. Uhkauksen mukaan
lakkopäivät olisivat 11.2., 13.2., 16.2., 18.2. ja 20.2., eli Etelä-Suomen
hiihtolomaviikon aikaan.
- Lentäjät vaikeuttavat toimillaan jo ennestään vakavaa tilannetta, jossa
Finnairin ja koko toimialan taloudelliset edellytykset heikkenevät nopeasti.
Lentäjäliiton ratkaisu työtaistelun aloittamisesta osoittaa äärimmäisen huonoa
tilannetajua, Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund toteaa.
Tes-neuvottelujen suurimmat erimielisyydet koskevat Finnairin lentäjien
eläkejärjestelmää sekä yrityksen johdon päätäntävaltaa kaluston käytön ja
kapasiteetin optimoinnin osalta. Palkankorotusvaatimusten lisäksi
lentäjäliitolla on runsaasti työaikajärjestelyjä koskevia vaatimuksia, muun
muassa lisää lepopäiviä, jotka lisäisivät lentäjien määrää ilman liikenteen
kasvua. Vaatimusten toteuttaminen nostaisi kustannuksia merkittävästi.
Viime kesän kuuden kuukauden sopimuksen yhteydessä lentäjät saivat jo 3,9
prosentin palkankorotuksen. Sen lisäksi lentäjät saavat
palvelusvuosijärjestelmän kautta automaattisesti keskimäärin noin 4,5 prosentin
korotuksen vuosittain, eli viimeisen vuoden aikana lentäjät ovat jo saaneet yli
kahdeksan prosentin korotukset.
Nyt lentäjät vaativat vuosittain neljän prosentin palkankorotusta 4,5 prosentin
automaattisen korotuksen päälle ja sen lisäksi kustannusvaikutukset väljemmistä
työ- ja lepoajoista olisi seitsemän prosenttia vuodessa. Lentäjien
henkilöstökustannukset nousisivat uusien vaatimusten myötä yli 15 prosenttia
vuodessa.
Lentäjän keskiansio on nykyisellään 11 600 euroa kuukaudessa. Kaukoliikenteessä
kapteenin ansiotaso nousee lähes 20 000 euroon kuukaudessa. He lähtevät töihin
keskimäärin 3-4 kertaa kuukaudessa. Vuonna 2007 Finnairin sadan eniten
ansaitsevan työntekijän joukossa oli 97 lentäjää.
Finnairilla on runsaat 800 lentäjää, mikä on kahdeksan prosenttia yhtiön koko
henkilöstömäärästä. Lentäjien henkilöstökulut ovat 26 prosenttia yhtiön noin
550 miljoonan euron henkilöstökulumassasta. Loppu jakautuu 8600 finnairilaisen
kesken.
Lentäjät ovat selkeästi Finnairin kallein henkilöstöryhmä. Keskimääräinen
työaika kaukoliikenteessä on kuitenkin alle eurooppalaisten lentäjien
keskiarvon.
- Edessä on todella vaikea vuosi Finnairille eikä meillä ole tes-pöydässä
mitään jaettavaa. Päinvastoin, nyt olisi löydettävä ratkaisuja, joilla eri
liikennelajien kustannuksia voidaan suhteuttaa kunkin lajin
tuottopotentiaaliin. Haemme pitkäjänteisesti kestävää pohjaa
kustannusrakenteellemme myös lentäjien osalta, Haglund sanoo.
- Tämä suhteellisuudentajun puute tuntuu todella pahalta, kun muiden
henkilöstöryhmien osalta pysyviä säästöjä on tehty jo vuosia ja uudet
leikkaukset on juuri aloitettu. Näilläkään järjestelyillä ei ole tarkoitus
kajota lentäjien määrään.
Finnairin tavoitteena työehtosopimukselle on ollut tuottavuuden lisääminen
erityisesti kaukoliikenteessä. Palkkausjärjestelmää on tarkoitus kehittää
siten, että ansiot perustuvat tehdyn työn määrään.
Myös lentäjien eläke-edut pyritään yhtenäistämään muun henkilöstön etujen
kanssa. Lentäjien eläkeikä halutaan nostaa nykyisestä 58 vuodesta 60 vuoteen,
kuten pääosin muillakin eurooppalaisilla lentoyhtiöillä. Lentäjillä on
mahdollisuus jäädä varhennetulle eläkkeelle jo 55-vuotiaana. Viranomaisen
asettama enimmäisikä lentäjälle on 65 vuotta. Nykyinen lentäjien
eläkejärjestelmä on Finnairille kestämätön.
- Lentäjien ylimääräiset eläkekustannukset katetaan erillisestä eläkesäätiöstä.
Finnair maksaa keskimäärin noin 15 miljoonaa euroa vuodessa lisäeläke-etuuksien
kattamiseksi. Tällaiset lisäkulut ovat kohtuuttomia nykyisessä taloudellisessa
tilanteessa, Haglund sanoo.
Lentäjien nykyinen työehtosopimus edellyttää SLL:n hyväksyntää yritysjohdon
tehdessä liikennettä ja kaluston käyttöä koskevia päätöksiä kaupallisiin
yhteistyösopimuksiin liittyen.
- Kyseessä pitäisi olla normaali liikkeenjohdon vastuulla oleva päätöksenteko.
Olemme jo luopuneet suuresta osasta Etelä-Suomen liikennettä, koska se oli
raskaasti tappiollista pääosin lentäjien työehtosopimuksista johtuen.
Rakenteelliset muutokset on tehtävä nyt, muuten Finnairin mahdollisuudet säilyä
terveenä ja kannattavana lentoyhtiönä ovat uhattuina, Christer Haglund sanoo.
Finnair Oyj
Viestintä
23.1.2009 - ff
Jos autonkuljettaja Räkköselle maksetaan 60000000e/v,niin lentäjille sopiva palkka olisi 60000000000000000 00000000000000000000000 e/vKyllä AKT on ajanut hyvin autonkuljettajien etuja.
- äjätnel
Itse lennän MD-11 koneella reittilentoja. Tienaan 25 000€/kk auto puhelin tietokone asuntoetu.
Siinäpä teille köyhät....- matte
ite lentelen radio-ohjattavalla ja tienaan 1000000 päivässä että menkäät köyhät töihin
- Jönssi6955
matte kirjoitti:
ite lentelen radio-ohjattavalla ja tienaan 1000000 päivässä että menkäät köyhät töihin
FFFFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU-
- LE FUUUUUU
Joopajoo....ja mihin sä noi suuret rahasi sit käytät?? Komeaan hautaan vai? :D
- ...............
lentää enää, vai saako rahtilennoista samat edut ja palkat?
- Robotturittunen
............... kirjoitti:
lentää enää, vai saako rahtilennoista samat edut ja palkat?
...suuren kusetuksen?
No siitä, että joku avaa tällä palstalla suunsa, ja kertoo olevansa lentäjä ja ujuttaa vielä palkkansakkin samaan lauseeseen! Wau...
Naapurini oli Finskin kapteeni ja häneltä olen kuullut "totuuksia"... jaa niin ei sillä, lentäjän homma voi toki olla pelkkää napin painelua, mutta säännöstöt kieltävät kaiken jättämisen automatiikan varaan (vaikka se lakikorkeueden saavutettua olisi jopa mahdollista). Jatkuva mittaristojen ym. tarkkailu tekee hommasta välillä jopa puuduttavaa, mutta pitkillä lennoilla näkymä auringon laskiessa on aina yhtä mieletön.
Homma ei mielestäni ole ylipalkattua, tosin maksamme huimaa palkkaa siitä, että lentäjä osaa "tarpeen vaatiessa" ja nyt puhutaan alle 0.001% lennoista ajaa koneen turvallisesti maahan. Tosin noin 1000 ihmistä (karkeasti) kuolee lento-onnettumuusissa vuosittain. Eli vähemmän, mitä malariaan minuutissa, joten se siitä... Sitten vielä lisäksi, lentäjän koulutuksessa tulee mielettömästi aiheita, mutta ei niin paljon käytännön asiaa... Harva tarttee tietoja moottoriohjauksen logiigoista, mutta siinä on aina se "jos".
Minulla on ikää noin parisenkymmentä ja toivon, että minut hyväksyttäisiin ilmailuopistolle. Hakijana en ole koulutukseltani varmastikkaan kärkikastia, mutta timantin kova motivaatio ilmailun parissa alkoi syntymästä. - Raksamies maalta
Robotturittunen kirjoitti:
...suuren kusetuksen?
No siitä, että joku avaa tällä palstalla suunsa, ja kertoo olevansa lentäjä ja ujuttaa vielä palkkansakkin samaan lauseeseen! Wau...
Naapurini oli Finskin kapteeni ja häneltä olen kuullut "totuuksia"... jaa niin ei sillä, lentäjän homma voi toki olla pelkkää napin painelua, mutta säännöstöt kieltävät kaiken jättämisen automatiikan varaan (vaikka se lakikorkeueden saavutettua olisi jopa mahdollista). Jatkuva mittaristojen ym. tarkkailu tekee hommasta välillä jopa puuduttavaa, mutta pitkillä lennoilla näkymä auringon laskiessa on aina yhtä mieletön.
Homma ei mielestäni ole ylipalkattua, tosin maksamme huimaa palkkaa siitä, että lentäjä osaa "tarpeen vaatiessa" ja nyt puhutaan alle 0.001% lennoista ajaa koneen turvallisesti maahan. Tosin noin 1000 ihmistä (karkeasti) kuolee lento-onnettumuusissa vuosittain. Eli vähemmän, mitä malariaan minuutissa, joten se siitä... Sitten vielä lisäksi, lentäjän koulutuksessa tulee mielettömästi aiheita, mutta ei niin paljon käytännön asiaa... Harva tarttee tietoja moottoriohjauksen logiigoista, mutta siinä on aina se "jos".
Minulla on ikää noin parisenkymmentä ja toivon, että minut hyväksyttäisiin ilmailuopistolle. Hakijana en ole koulutukseltani varmastikkaan kärkikastia, mutta timantin kova motivaatio ilmailun parissa alkoi syntymästä.Lentäjä saa varmaan just niin paljon palkkaa kun työnantaja suostuu maksamaan, se on kysynnän ja tarjonnan laki, että silleen, itte en saa kun vajaat 8000 eukkua mutta olenkin vaan rakennusmestari ja palkkakuopassa vastuuseen nähden.
- valvoja.
Lentäjillä on syystäkin hyvä palkka joten kateelliset paskat menkööt muualle
- huttua
Suomessa palkat eivät ole millään alalla kohdallaan. Jotkut saavat aivan liikaa mihin tahansa verraten, ja jotkut vastaavasti aivan liikaa, millä mittarilla tahansa. Henkilökohtaisen palkan määräytyminen tässä maassa on henkimaailman juttuja.
- 87k
Mikäli siis MIKÄLI lentäjä tekee päivässä 8h päivää niin saa hän kuukauteen vajaa 4000€ ei siis mikään kamaöan hyvä palkka loppujen lopuksi, aika kaukana siitä "kakskyt tuhat":sta :)
Itse lasken työajaksi sen ajan kun avataan työpaikan ovi, siihen että lähdetään pois sieltä, lentäjillä usein voi siis "töissä olo" kestää monta päivääkin, eikä palkkaa saa läheskään koko ajalta.
Eli tuon vajaa 4000€ saa kuukauteen kun tekee normi "duunarin päivää" on aivan turha puhua palkoista mitä saa kun on välillä viikonkin reissussa....- njoo,
Kotoa poissaolo on yksi tapa laskea työtunteja. Mutta samalla lentoemännät tuulettavat shoppailiureissuillaan ympäri maailmaa. Pitäisköhän osittaisista hupireissuista laskuttaa työntekijää... Eli lentoliikennetyössä on eri puolia. Perhe tietysti kärsii, jos on pitkään poissa. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että esim. mannertenvälisiä lentoja tulee kotimaisille lentäjille 3-4 kuukaudessa. Eli kerran viikossa sinne ja takaisin eikä sitä viikkoa todellakaan vietetä perillä vaan Suomessa olemalla täysin vapaalla.
Voisi kysyä sairaanhoitojilta, miltä jatkuva kolmivuorotyö tuntuu.
En silti tarkoita ensimmäisellä kappaleellani, etten sallisi lentäjille etenkin pitkillä reissuilla riittävää lepoa. Perskules, Suomi on vapaa maa ja olisinhan itse voinut hakeutua johonkin ilmailukouluun ja jos olisin ollut soveltuva niin parhaassa (?) tapauksessa lentää noita pitkiä lentoja. En valita lainkaan. Ja voin maksaa lentolipussa vähän lisää siitä, että todelliset ratkaisut tekevä henkilöstö (lue rivien välistä) on ajan tasalla ja virkeänä.
Jokainen palkoista valittava voi itse hakeutua juuri sille helpolle alalle, jolla palkat ovat liian korkeat. Jos palkka on ainoa kriteeri. Ja jos ei ole, niin ehkä se palkka on sitten juuri siksi sellainen että kompensoi muita alan ongelmia.
Herrakateus on suomalainen häpeätahra. - 87k
njoo, kirjoitti:
Kotoa poissaolo on yksi tapa laskea työtunteja. Mutta samalla lentoemännät tuulettavat shoppailiureissuillaan ympäri maailmaa. Pitäisköhän osittaisista hupireissuista laskuttaa työntekijää... Eli lentoliikennetyössä on eri puolia. Perhe tietysti kärsii, jos on pitkään poissa. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että esim. mannertenvälisiä lentoja tulee kotimaisille lentäjille 3-4 kuukaudessa. Eli kerran viikossa sinne ja takaisin eikä sitä viikkoa todellakaan vietetä perillä vaan Suomessa olemalla täysin vapaalla.
Voisi kysyä sairaanhoitojilta, miltä jatkuva kolmivuorotyö tuntuu.
En silti tarkoita ensimmäisellä kappaleellani, etten sallisi lentäjille etenkin pitkillä reissuilla riittävää lepoa. Perskules, Suomi on vapaa maa ja olisinhan itse voinut hakeutua johonkin ilmailukouluun ja jos olisin ollut soveltuva niin parhaassa (?) tapauksessa lentää noita pitkiä lentoja. En valita lainkaan. Ja voin maksaa lentolipussa vähän lisää siitä, että todelliset ratkaisut tekevä henkilöstö (lue rivien välistä) on ajan tasalla ja virkeänä.
Jokainen palkoista valittava voi itse hakeutua juuri sille helpolle alalle, jolla palkat ovat liian korkeat. Jos palkka on ainoa kriteeri. Ja jos ei ole, niin ehkä se palkka on sitten juuri siksi sellainen että kompensoi muita alan ongelmia.
Herrakateus on suomalainen häpeätahra.Itse lasken työajan niin että se alkaa kun menen työpaikalle ja loppuu kun lähden sieltä, ei mua kiinnosta pätkääkään mitä siellä töissä ollessa/töissä kiinni ollessa teen, mun mielestä on hyvä laskea todellinen tuntipalkka, eli töissä kiinni oltu aika siihen paljonko sai palkkaa tältä ajalta.
Esim laivasiivoojat on usein reissussa 23h, töitä on 2*8h ja 7h vapaata, jos oletaan että he saa 9€ tunnilta onkin heidän "todellinen" tuntipalkka enää 6€ kun ollaan töissä kiinni 23h
Mutta tosiaan tuo 45.000€ vuositulo on liikennelentäjällä joka tekee 8h päivää, eli menee eism töihin 7:00 ja 15:00 pääsee lähtemään kotiin, töitä 5 päivää viikossa.
Aika huono verrata duunarin palkkaa, joka on töissä 8h päivässä lentäjään, jonka "työpäivä" voi kestää vaikkapa 72 tuntia
Ajatellaan vaikkapa että se, että saa ajaa ammatikseen henkilöliikennettä maksaisi esim 50.000€
Kuorma-autokortti maksoi aikoinaan noin 400€
Kuorma-auton kuljettaja tienaa 8h päivällä noin 30.000€ vuoteen
Eli lentäjä on "voitolla" vasta neljän vuoden jälkeen, ja oikeasti menee vielä pidempi aika, koska C-kortin suoritti kahdessa päivässä, lentolupaa yms lupia saa varmaan tahkoa vähintään vuoden ennenkuin pääsee kapteeniksi
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3542834Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151078Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849