Maksimisykkeestä

Nainen 39v

Heippa.
En ole koskaan mitannut maksimisykettäni, mutta olen tullut siihen tulokseen että sen on oltava melko korkea.

Olen harrastanut säännöllistä liikuntaa, nimenomaan aerobista pian 20 vuotta, juoksua erilaisia aerobick-lajeja, spinningiä ym.
(ajattelet tietysti että no mikset ole koskaan mitannut sykkeitäsi - ja vastaus: ihan siksi kun olen liikunnan ilosta tätä tehnyt, en niinkään minkään tavoitteen takia, painonikin on aina pysynyt kuosissaan, n. 55kg/ 169cm).

Juostessa esim. 10 km:n lenkin (n. tunti), sykkeeni on yleensä /- 160, joskus juoksen lenkin n. 180 sykkeellä, olematta kuitenkaan erityisen rasittunut. Ikäni mukaan laskettuna maksimisykkeeni pitäisi olla n. 185 eli periaatteessa en kait voisi jaksaa juosta tunnin lenkkiä jos maksimisykkeeni olisi tuo 185?? Eikö maksimisykkeellä voi treenata vain muutaman minuutin, tai ainakin tunnin rasituksen jälkeen pitäisi olla todella väsynyt?

Tänään olin esim. 45 minuutin hiihtolenkillä mäkisessä maastossa, sykkeeni vaihteli välillä n. 160 - 187, keskisykkeeni lenkin jälkeen oli 169.

Mistä mielestänne sykelukemani kertoo? Itse olen pitänyt kuntoani melko hyvänä ja vaikka sykelukemani ovat melko korkeat, pystyn juttelemaan lenkkikaverini kanssa eli kovin ylirasittunutkaan minun ei pitäisi olla. Lenkkikaverillani sykkeet on n. 25 alemmat koko ajan, eli kun minulla 160, hänellä 135, minulla 187, hänellä reilu 160.

Kun ikää tulee ja sykelukemat edelleen aika korkeat, onko rasitus liika kovaa? Toisaalta "ikäni" olen liikuntaa harrastanut ja jos sykelukemien pitäisi olla n. 140, niinkuin ystävälläni, en voisi sitten enää mitäään aerobista edes harrastaa.

Voi tuntua jollekin päivänselvältä mutta toivoisin kuitenkin asiallisia vastauksia. Kiitokset siis jos viitsit vaivautua.

7

1181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Patu

      urheilevilla naisilla on aivan vastaavanlainen tilanne. Ei kannata huolestua korkeasta sykkeestä, luultavasti maksimisi on pitkälti yli 200. Mutta ei kannata myöskään huijata itseään. Eli jos lenkit ei sitten kuitenkaan ole 170 sykkeellä oikeasti rauhallisia, jos sitä haluaa vaan uskoa että ne on. Jospa ne mennäänkin reippaana ja kovan rajoilla, kaikki kun on osaltaan myös psykologiaa. Siispä suosittelen kuitenkin ottamaan rauhallisesti. Toinen vaihtoehto epäilysten poistamiseen tietenkin on laittaa mittari rintaan ja kokeilla ylämäkivedoilla se maksimi ja laskea siitä sopivat harjoitusten rasitustasot. Peruslenkit tasolla apaut 70% maksimista. Tai uhraa vajaat 100e kuntotestiin, jossa aerobinen ja anaerobinen kynnysarvosi testataan ja mitataan myös maksimisyke, silloin väistyy epätietoisuus.

      • taas tietämätön

        Missä tuollaisia testejä tehdään, lähinnä Helsingin alueella?


      • taas tietämätön kirjoitti:

        Missä tuollaisia testejä tehdään, lähinnä Helsingin alueella?

        tehdään ainakin laadukkailla kuntosaleilla ja joissakin terveyskeskuksissa.
        kai niitä tehdään myös joissakin kuntoutus/fysioterapeutti yrityksissä.


        Itse asun noin 6000:n asukkaan kunnassa länsisuomessa ja meidän kunnan terveyskeskuksessa ainakin tehdään kuntotestejä. hinta oli vuosi sitten 20euroa, mutta oman kunnan asukkaille vain 6euroa.

        Eli ei muuta kuin kyselemään kuntosaleilta, terveyskeskuksista ja fysioterapeuteilta.


      • Aerkank
        hiksa kirjoitti:

        tehdään ainakin laadukkailla kuntosaleilla ja joissakin terveyskeskuksissa.
        kai niitä tehdään myös joissakin kuntoutus/fysioterapeutti yrityksissä.


        Itse asun noin 6000:n asukkaan kunnassa länsisuomessa ja meidän kunnan terveyskeskuksessa ainakin tehdään kuntotestejä. hinta oli vuosi sitten 20euroa, mutta oman kunnan asukkaille vain 6euroa.

        Eli ei muuta kuin kyselemään kuntosaleilta, terveyskeskuksista ja fysioterapeuteilta.

        Aika harva testipaikka pystyy riittävällä luotettavuudella kynnyksiä määrittämään. Etenkin kun kuka tahansa saa tehdä ja markkinoida kuntotestejä. Maksimiin asti vietävät testit vaativat lisäksi hyvin toimivalta kuntotestauspaikalta myös hyvät turvajärjestelyt terveydentilan seurantaan. Tuon linkin alla, lähinnä urheilijapuolella, on testipaikkoja, joista kannattaa testejä kysellä. http://www.lts.fi/?sid=57


      • Patu
        taas tietämätön kirjoitti:

        Missä tuollaisia testejä tehdään, lähinnä Helsingin alueella?

        hakusanaksi "tesku testit" niin löydät Teskun sivut. Testaavat 7. ja 22. maaliskuuta liikuntamyllyssä tasot, hinta juoksijakortilla 65e ja ilman korttia hiukan enemmän


    • ippa

      Hei!

      Mulla on ollu samanlaisia "ongelmia". Olen harrastanut juoksua 1.5 vuotta ja ihan omaksi ilokseni. Aloittelin sauvakävelyllä ja kun alkoi tuntumaan siltä, että haluan mennä kovempaa, aloin juoksemaan ja usko tai älä, sauvat keikkui mukana! Jotenkin turvauduin niihin: ajattelin, että jos en jaksa juosta, sitten etenen sauvomalla. Mutta kuinka ollakkaan, huomasin, että jaksoin juosta aina vaan pidempään, sitten uskalsin jättää sauvat "narikkaan". Juoksin viime kesänä kaksi 1/2 maratonia, joista parempi aikani oli 2.02.57. Enkä ollut puolikuollut maalissa, keskisykkeeni 168. Olen 43 vuotias nainen. Näiden puolikkaiden jälkeen minua alkoi kiinnostamaan vauhtini parantaminen. Lukemalla alan kirjallisuutta tajusin, että varmaankin juoksen lenkkini liian kovalla sykkeellä. Koska olen juossut vaan omaksi ilokseni, juoksin lenkkini aina samaan vauhtiin ja samalla sykkeellä. Eli keskisykkeeni vaihteli 155-165. Matka 10 km ja aika 52-62min. Nyt minuakin kiinnostaa se, miten aikaani parannan ja olen alkanut juokemaan hitaammaala vauhdilla ja alhaisemmalla sykkeellä. Olen juossut neljä viikkoa sykevälillä 120-140, ja välillä kovempi lenkki entisillä sykkeillä. Tänään testasin, miten kuntoni on kehittynyt... Eli juoksin "oman" lenkkini niin kovaa kuin jaksoin... Ja pettymykseni huomasin, etä vauhtini ei ole parantunut, päinvastoin, syketasoni noussut entisestään. Mitä teen väärin? Asetin tavoitteekseni parantaa 1/2 maratoni aikaani 10-15 minuuttia, mutta ei taida onnistua. Jos juoksee peruskestävyys alueella, vauhtikestävyys alue kärsii?? Kuka antaisi neuvot, joilla edistyy? Maksimisykkeeni on 186-190.

      • jep jep

        Se vaatii aikaa, ei neljässä viikossa tapahdu maata mullistavia ihmeitä!

        Oletko ottanut ohjelmaan pitempiä tasavauhtisia kevyitä lenkkejä? 1,5-2h? Lisäksi sinun täytyy tehdä vauhtikestävyystreenejä.

        Tutustu vaikka erilaisiin maraton-ohjelmiin. Niissä on hyvin pk-treeniä, pitkää pk:ta sekä vauhtikestävyyttä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe