nilkkojen kipeytyminen

höhöö

Mistä johtuu että nilkkani tulevat äärimmäisen kipeäksi reenien naruhyppelyn jälkeen? Nilkat kipeytyvät lähinnä takaa, akillesjänteen molemmin puolin. Valmentaja oli sitä mieltä, että mun nilkat on liian löysät. Vahvistuvat kuulemma ajan myötä. Voiko tämä nilkkojen kipeytyminen olla vaarallista lajin harrastamisen silmissä? Kipu tulee ensin naruhyppelyn jälkeen astuessa, ja seuraavan päivänä kävely on kivuliasta. Venyttelen sekä reeneissä että jälkeen nilkat. Tosin ei niitä hirveesti pysty kipeinä venyttämään..

4

3594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löysänilkka

      Itselläni on löysät nilkat, eikä ole tullut naruhyppelyssä kipeiksi. Löysät nilkat muljahtaa tosi herkästi ympäri, Kokemusta on. Kannattaa ostaa hyvät tuet. instrusta itse ostin, maksoin 35€. ei iso sijoitus jos haluaa, että nilkat pysyvät kunnossa.

      • höhöö

        Kiitos vinkistä. Ajattelin itsekkin nilkkatukea. Aion harrastaa lajia vielä pitkään, enkä haluaisi kipeitä nilkkoja joka reenien jälkeen. Eikä hintakaan ole tosiaan paha, kun vertaa siihen että joutuu lääkäriin, nilkka pakettiin eikä pääsis reenaamaan moneen viikkoon. Minkähän takia nilkat sitten kipeytyvät ellei johdu löysistä nilkoista? En hyppää korkealle, ihan vaan muutaman sentin irti lattiasta jotta naru menee alta.


      • enjyu
        höhöö kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Ajattelin itsekkin nilkkatukea. Aion harrastaa lajia vielä pitkään, enkä haluaisi kipeitä nilkkoja joka reenien jälkeen. Eikä hintakaan ole tosiaan paha, kun vertaa siihen että joutuu lääkäriin, nilkka pakettiin eikä pääsis reenaamaan moneen viikkoon. Minkähän takia nilkat sitten kipeytyvät ellei johdu löysistä nilkoista? En hyppää korkealle, ihan vaan muutaman sentin irti lattiasta jotta naru menee alta.

        Kyseessä voi olla rasitusvamma jos hyppelet liian kovalla alustalla etkä ole tottunut hyppimään paljain jaloin. Voi olla että jalat ovat saaneet jonkinlaisen kiputrauman, ja jo kipu on varoitusmerkki siitä että nyt ei pidä rasittaa enempää. Jos sinulla on korkea jalkaholvi, niin jostain syystä silloin voi noita rasituskipuja tulla helpommin.

        Lepo ja lämpö ovat erittäin tärkeät. Nuo nilkkasuojat hanki ehdottomasti, mutta voisit ensin kokeilla hypellä sukat ja sisäurheilukengät jalassa, tai nyrkkeilytossut ja tsekata helpottaako tilanne. Pidä nilkat lämpiminä keinolla millä hyvänsä. Ylenpalttinen venyttely ei sekään ole hyvä jos aiheuttaa kipua.

        Jos akillesjänteen sivuilla on turvotusta ja kudos narisee kun puristelet sitä ja/tai liikutat nilkkaa, niin kyseessä voi olla akuutti tulehdus. Silloin ei pidä harjoitella enää yhtään (kroonistumisen vaara on suuri) , vaan kannattaa mennä lääkäriin joka luultavasti määrää lepoa, lämpöä ja mahd. tulehduskipulääkettä. Olen itse saanut tulehduksen akillekseen rasituksesta ja se ei ole leikin asia.

        Eli pidä ensin ihan parin viikon tauko naruhyppelystä, juokse vaikka tai tee jotain muuta joka ei ärrytä niitä nilkkoja. pidä nilkat lämpiminä. Kun alat hyppiä, kokeile aluksi kenkiä/tossuja. Hoida aktiivisesti lämpimällä, esim. kaura-lämpöpakkauksilla, sauna, villasukat. Tarvittaessa lekuriin. Muista että kipu on oire jostain, joka akillesjänteen ollessa kyseessä voi pahentua ja kroonistua.


      • höhöö
        enjyu kirjoitti:

        Kyseessä voi olla rasitusvamma jos hyppelet liian kovalla alustalla etkä ole tottunut hyppimään paljain jaloin. Voi olla että jalat ovat saaneet jonkinlaisen kiputrauman, ja jo kipu on varoitusmerkki siitä että nyt ei pidä rasittaa enempää. Jos sinulla on korkea jalkaholvi, niin jostain syystä silloin voi noita rasituskipuja tulla helpommin.

        Lepo ja lämpö ovat erittäin tärkeät. Nuo nilkkasuojat hanki ehdottomasti, mutta voisit ensin kokeilla hypellä sukat ja sisäurheilukengät jalassa, tai nyrkkeilytossut ja tsekata helpottaako tilanne. Pidä nilkat lämpiminä keinolla millä hyvänsä. Ylenpalttinen venyttely ei sekään ole hyvä jos aiheuttaa kipua.

        Jos akillesjänteen sivuilla on turvotusta ja kudos narisee kun puristelet sitä ja/tai liikutat nilkkaa, niin kyseessä voi olla akuutti tulehdus. Silloin ei pidä harjoitella enää yhtään (kroonistumisen vaara on suuri) , vaan kannattaa mennä lääkäriin joka luultavasti määrää lepoa, lämpöä ja mahd. tulehduskipulääkettä. Olen itse saanut tulehduksen akillekseen rasituksesta ja se ei ole leikin asia.

        Eli pidä ensin ihan parin viikon tauko naruhyppelystä, juokse vaikka tai tee jotain muuta joka ei ärrytä niitä nilkkoja. pidä nilkat lämpiminä. Kun alat hyppiä, kokeile aluksi kenkiä/tossuja. Hoida aktiivisesti lämpimällä, esim. kaura-lämpöpakkauksilla, sauna, villasukat. Tarvittaessa lekuriin. Muista että kipu on oire jostain, joka akillesjänteen ollessa kyseessä voi pahentua ja kroonistua.

        Kiitos Enjyu erittäin hyvistä vinkeistä! Mä kun luulin että nilkkoihin ja akillesjänteelle olisi kylmä parempi (esim. kylmägeeli, jää).

        Nilkkani kipeytyvät kyllä vieläkin narulla hyppiessä, mutta onneksi ei yhtä pahasti kuin alussa. Nilkkatuet on hankittava hinnalla millä hyvänsä. Aika epämukavaa harrastaa thaita kun nilkat kipeät.. Ja voisin itse kyhätä itselleni nilkkojen lämmittimet reeneihin esim. villasta, mutta niin ettei niillä olisi liukasta harrastaa (kangasta ei tulisi jalkojen alle)...

        Kiitos!! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe