Autonvaihto edessä, harkinnassa useita vaihtoehtoja, yhtenä niistä vähän (alle 40 000) ajettu C3.
Kertokaapa ko. mallilla ajaneet kannattaako. Onko vetonivelongelmaa, mitä tyyppivikoja ehkä löytyy? Miten tavaratila toimii käytännössä? Entä melutaso, pystyykö keskustelemaan kaverin kanssa? Vaihtoehtoina 1,4 ja 1,6 litraiset, jääkö tuolla pienemmällä koneella "jalkoihin" vai pitäisikö olla ykskuutonen?
Ja jos mahdollista, niin asiallisia vastauksia, kiitos...
C3 kokemuksia?
5
2730
Vastaukset
- kokemusta nyt 15tkm
Ja kyseessä on 1.4:nen versio. C3 on melko hiljainen auto verrattuna esim. uuteen Ford Fiestaan, tämä ainakin Michelinin X-Ice North -renkailla. 1.4:nen on sekin ihan säpäkkä kone, eikä jää varmasti jalkoihin missään liikenteessä. Ajettavuus on ihan hyvä, jotenkin C3 on esimerkiksi tota Fiestaa kiukkusempi kääntymään, muttei kuitenkaan rauhattomampi. Liukkailla nopea kaasun nosto mutkissa saa aikaa lievää yliohjaamista, mikä tekee ajamisesta ihan hauskaa. Luistot saa kuitenkin helposti haltuun vastaohjauksella ja kaasulla, eikä niitä oikeasti synny jos ei yritä. Ehkä ohjausta kuvaisi sana tunnokas hyvin. Kaupungissa sähkötehostus on todella kevyt, maantiellä jäykistyy selvästi.
Tavaratila on ihan normaalikokoinen luokkaansa. Sinne mahtuu yllättävän hyvin kamaa, kaksi isoa kovaa matkalaukkua sekä pystyyn että päällekkäin niin että hattuhylly menee vielä alas. Säilytystiloja pikkutavaroille (pesunestepullo, esim.) takaa ei oikein löydy, josta pieni miinus. Takapenkin kaataminen on helppoa, takaisin pystyyn nostaminen vähän voimaa kun lukitussysteemi ei ole maailman herkin.
Edessä on loistavasti tilaa vaikka kuinka isolle kuskille, ja ajoasennon saa mallikkaaksi, paremmaksi kuin vanhoissa ranskalaisissa. Ratti säätyy sopivasti ja penkit ovat ryhdikkäät. Niskatukien säätöalue ei ole omaan mieleeni, mutta tämä on puhtaasti makukysymys. Asiansa ajavat nekin. Kuskin penkissä on korkeussäätö ja aika monessa C3:ssa myös hyvät kyynernojat keskellä. Kaupungissa niitä nojia pitää kyllä käyttää yläasennossa, ovat muuten vaihtamisen tiellä, mutta niinpä ovat muissakin autoissa.
Matkustajien takatila onkin sitten enemmän ongelmallinen, varsinkin jos edessä istuu pidempiä (meillä 190 175cm). Jalkatilaa ei tällöin paljoa jää, mutta normimittaisilla on mahdollista mahtua, jos heitä on vain tarpeeksi iso osa matkustajista!
Tyyppivikoja: C3:n muovikuorinen termostaatti tahtoo jumia todella kovalla pakkasella jos auto lähtee kylmästä startista liikkeelle, mutta tähän on olemassa korjauskeino: maahantuoja vaihtoi ainakin meille takuuseen metallikuorisen termarin muovisen tilalle. Sen jälkeen ei mitään ongelmia. Lämpöä riittää talvella ihan kivasti noinkin pienestä koneesta. Kaikissa C3:ssa tätäkään ei ole ollut, ilmeisesti vain jossain erässä. Se kuuluisa Citroenin viimasuoja on ollut kiinni marraskuusta asti, ja takaa lämpöä mukavasti.
Kulutus on seka-ajossa 7.0 litraa, mukana vähän moottoritieajoa, jonkin verran kaupunkiajoa ja pääosin maantietä talvella. Pelkässä maantieajossa pääsee 6.4 litraan. Nämä luvut siis laskemalla tehtyjä, ajotietokone näyttää vähän liian suuria kulutuksia kun ei näytä 0l/100km -lukemaa moottorijarrutuksessa, vaikka pitäisi.
Varusteet ovat hyvät: ilmastointi, sähköikkunat ja 4 airbägiä löytyy vakiona, samoin ajotietokone ja ratin/penkin korkeussäädöt kuskin osalta.
En nyt tiedä oliko tämä suurpiirteinen tai asiallinen vastaus, mutta toivottavasti oli apua.- kata
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että minkä vm. auto sulla on? Itsellänikin on c3:n kanssa ikäviä käynnistysongelmia. Eilen viimeeksi ei lähteny 15 asteen pakkasessa käyntiin, kun ei ollut lämmityksessä. Takuu on jo mennyt umpeen, onkohan tuo kallis remontti?
- on vuosimallia
kata kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että minkä vm. auto sulla on? Itsellänikin on c3:n kanssa ikäviä käynnistysongelmia. Eilen viimeeksi ei lähteny 15 asteen pakkasessa käyntiin, kun ei ollut lämmityksessä. Takuu on jo mennyt umpeen, onkohan tuo kallis remontti?
2005, kilsoja 15tkm takana. Käynnistyksen kanssa ei kyllä ole ongelmia ollut ollenkaan, meillä tosin ei ole lohkolämmitintä lainkaan. Silti lähti aina 25 asteessakin kuin palmun alta käyntiin, vaikka olisi pari päivääkin seissyt.
Millä tavoin autosi ei käynnistynyt? Siis pyöritti, mutta ei startannut? Vai ei edes pyörittänyt?
Jos autollasi on kilometrejä enemmän takana, vaihdata seuraavassa huollossa vaikka tulpat ja tulpanjohdot, jos startti pyörittää, mutta ei lähde käyntiin...paha näin näkemättä sanoa. Tuskin kuitenkaan mitään hillittömän kallista on tiedossa.
- Toinen Cittis
Itsellä oli vajaat 5 kk C3 1,4 SX Pack -05 uutena leasingkäyttöisenä, piti luopua töiden vaihdon myötä.
Jäi tosi kivat muistot mieleen. Auto on kokoaan isomman oloinen, ja ukoisestikin jotenkin tila-auton oloinen. Etutilat hyvät vaikka hujopille, etupenkit riittävän tukevat, keskikyynärnojat mukavat maantiellä. Melutaso kesärenkain mukiinmenevä, tosin pieniä sisustan kitinöitä kuului ja jousitus kolahtelee terävissä kuopissa -seikka jota ei kannata pelätä se on tyyppiominaisuus ei vika.
Varustelutaso tuohon hintaan tosi hyvä, ilmastointi viilensi 30 helteilläkin kivasti, lämpenee kylmillä nopeasti ja hallintalaitteet pääosin selkeät ja miellyttävät käyttää. Kytkin/kaasu helppokäyttöinen, vaihteistokin kohtuu sujuva tosin sujuvampiakin on olemassa.
Tuo 1,4 kone riittää vielä moottoritiellekin, mittarinopeutena voi pitää vielä jopa 140 kmt ainakin 2 hengen kuormalla, tosin silloin kiihtyvyys ylöspäin on erittäin laimeaa ja esim. Turun moottoritien Turun puoleisen osan pitkähköt nousut verottavat tuossa matkanopeudessa vauhtia 10-20 kmt vastatuulesta riippuen. Kulutus tuossa vauhdissa hipoo jo 9 litraa ja ylikin, tavallisella maantiellä menee 6-7 litran välillä, kaupungissa 8 aika realistinen. Se havainto on että tämä kone ei ole luokkansa talousihme, joku Yaris menee paljon vähemmällä. Mutta kone on sitten muutoin kiva: riittävä sitkeys alakierroksilla ja välitykset hyvät, moottoritielläkin kierrokset jää 3500:een.
Tavaratila pikkuautoon riittävän iso, ja sopiuvan mallinen. Sitä kaksoispohja-rakennetta en itse koskaan käyttänyt, voipi olla jossain tilanteessa ihan hyvä.
Ajettavuus hyvää keskitasoa: ei huono, ei erinomainen. Ohjaustunto hieman puutteellinen maantielläkin, ja ennen kaikkea sivutuuli tuntuu korissa, ja tietenkin se vastatuuli tässä pikkukoneisessa kun tuota korkeutta ja pystyhköä tuulilasia riittää.
Teknisesti auto pelasi täysin ongelmitta, ei siis mitään 12 tkm:n matkalla, ensihuollossa ei tarttenut huomautella mistään.
Tykästyin cittikseen niin paljon, että kun piti alkaa etsimään uutta autoa omalla rahalla, niin päädyin sitten taas cittikseen, nyt vaan astetta nuorekkaampaan (keski-iän kriisi?) peliin eli C2 1,6 VTS:ään jossa käänteisiä piirteitä: pirteyttä liikaakin, ja tilaa taas vähemmän.
Suosittelen C3:a järkevänä pienehkönä käyttöautona. Ja se pienuuskin on suhteellista: vielä 90-luvun alussa moni keskikokoinen perheauto oli tiloiltaan samaa luokkaa, joten kyllä tuolla yhden lapsen talous ajonsa hoitaa!- Levyseppähitsaaja
Tuhannet kiitokset teille molemmille vastanneille! Juuri tällaista tietoa kaipasin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733674Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92001Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261333- 1341220
- 1011084
- 1091065
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701020Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6975- 60974
- 35886