Bechetin tauti

besis

Onko kenelläkään kokemusta ko. taudista. Minulla on diagnosoitu se ja lasketaan kai "vaskuliitiksi" ja versuonitulehdusreumasta oli myös mainintoja. On kai aika harvinainen, mutta olis kiva kuulla mitä kaikkea sitä on edessä...

15

7027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Tyttärelläni on havaittu tuo sama sairaus....tuntuu vaan kovin hassulta, että meidän 'leveysasteilla' sitä jostain olisi sukuun tupsahtanut, kun pääasiassa on Turkki-Aasia linjalla yleinen?

    • Tyttärelläni on havaittu tuo sama sairaus....tuntuu vaan kovin hassulta, että meidän 'leveysasteilla' sitä jostain olisi sukuun tupsahtanut, kun pääasiassa on Turkki-Aasia linjalla yleinen?

      • JJ

        Oon toisella palstalla yrittänyt etsiä kohtalotovereita. Voi kun tän vielä joku bongais vaikka edellinen viesti on vuodelta 2007. Miulla ensimmäisen kerran oireita n.10v sitten,eikä edelleenkään diagnoosia. Nyt taas tauti päällä ja pitäs taas mennä otattamaan koepaloja. Tää on kyllä niin tuskallinen tauti että tekee pahaa ajatella että jollain lapsella on tää. Itellä tällä hetkellä kaikki limakalvot(silmät,nenä,ruokatorvi,suolisto,alapää) tulehtuneet ja lisäksi lämmönvaihteluita (hetkittäin kuumeinen olo joka menee hetken päästä ohi) ja hetkittäistä päänsärkyä ja naaman punoitusta...


      • tret
        JJ kirjoitti:

        Oon toisella palstalla yrittänyt etsiä kohtalotovereita. Voi kun tän vielä joku bongais vaikka edellinen viesti on vuodelta 2007. Miulla ensimmäisen kerran oireita n.10v sitten,eikä edelleenkään diagnoosia. Nyt taas tauti päällä ja pitäs taas mennä otattamaan koepaloja. Tää on kyllä niin tuskallinen tauti että tekee pahaa ajatella että jollain lapsella on tää. Itellä tällä hetkellä kaikki limakalvot(silmät,nenä,ruokatorvi,suolisto,alapää) tulehtuneet ja lisäksi lämmönvaihteluita (hetkittäin kuumeinen olo joka menee hetken päästä ohi) ja hetkittäistä päänsärkyä ja naaman punoitusta...

        Itsellä kans todettu bechetin sairaus, ja siitä vielä harvinaisempi muoto jossa pienet laskimot tukkeutuvat, ei kuulema suomessa ole ollenkaan tämmöistä tapausta todettu. Muuten itsellä ei niin hankalaa ole ollut elää tämän sairauden kanssa kortisooninkin olen pystynyt lopettamaan ja 2 vuoteen ei ongelmia ei ollut paitsi nytten poskiontelo aivan tukossa ja siellä limakalvot pullistuneet ja ottivat koepalan sieltä ja totesivat, että liittyy tähän kyseiseen bechetin tautiin. Taas saapi rueta kortisoonia syömään ja olla naama turvoksissa jippii.


      • JJ
        tret kirjoitti:

        Itsellä kans todettu bechetin sairaus, ja siitä vielä harvinaisempi muoto jossa pienet laskimot tukkeutuvat, ei kuulema suomessa ole ollenkaan tämmöistä tapausta todettu. Muuten itsellä ei niin hankalaa ole ollut elää tämän sairauden kanssa kortisooninkin olen pystynyt lopettamaan ja 2 vuoteen ei ongelmia ei ollut paitsi nytten poskiontelo aivan tukossa ja siellä limakalvot pullistuneet ja ottivat koepalan sieltä ja totesivat, että liittyy tähän kyseiseen bechetin tautiin. Taas saapi rueta kortisoonia syömään ja olla naama turvoksissa jippii.

        Unohdin mainita edellisessä sen pahimman oireen,eli suu täynnä v...n kipeitä rakkuloita. Ja löytyy myös noita laskimotukoksia. Olin keuhkojen takia kaameella hevoskortisonikuurilla,ja oon varma et se heitti taas immuunijärjestelmän ihan sekasin,ja bechet iski päälle. Nyt helpottaa tältä kertaa,pystyny jo 2 päivää syömään ilman puudutusainetta(Xylocain,reseptillä). Onko tret siulla otettu enemmänkin koepaloja ja mistä? Ootko mies vai nainen,ite oon akka. Mistäpäin,jos san kysyä?


      • tret
        JJ kirjoitti:

        Unohdin mainita edellisessä sen pahimman oireen,eli suu täynnä v...n kipeitä rakkuloita. Ja löytyy myös noita laskimotukoksia. Olin keuhkojen takia kaameella hevoskortisonikuurilla,ja oon varma et se heitti taas immuunijärjestelmän ihan sekasin,ja bechet iski päälle. Nyt helpottaa tältä kertaa,pystyny jo 2 päivää syömään ilman puudutusainetta(Xylocain,reseptillä). Onko tret siulla otettu enemmänkin koepaloja ja mistä? Ootko mies vai nainen,ite oon akka. Mistäpäin,jos san kysyä?

        Itsellä on myös satunnaisesti suussa aftamaisia rakkuloita ollut. Koepaloja on otettu suolistosta, kun minulla koko suolistoon tuli semmoisia aftamaisia rakkuloita, eipä oikeestaan muita koepaloja ole otettu. Muutama vuosi taaksepäin kun minulla tämä sairaus todettiin makasin aivan vihanneksena sairaalassa ja immuunijärjestelmää minulla ei ollu juuri ollenkaan, kaikki mahdolliset veriarvot päin persettä. Tuo sinun tapaus JJ kuulostaa huomattavasti vaikeammalta kuin mitä minulla on ollut, vaikka ei tämä itselläkään mitään herkkua ole ollut.
        Niin olen mies ja kainuusta.


    • KbR80

      tervehdys

      juuri tulin likvor kokeesta neurologilta, ei kivaa selkäreumaselle, lääkärin kanssa keskusteltu bechet vaihtoehdosta (ei diagnoosia) ja suurella todennäköisyydellä se on se.
      hla51 alleeli on negatiivinen, veriarvoissa ei ole mitään vikaa, selkäydinnesteessä oli jotain merkkejä.
      Kaksi aivokalvon tulehdusta kokeiltu, kaksi kertaa ollut iriitti.
      on tämä vähän liian rankka sairaus.

      niijuu ne aftat suussa.. ärr.

      just kohta 30.

      • JJ

        Miulla otettu koepaloja suusta x2 ja käsivarresta x2. Siis mihinkään selkäytimen ronkkimiseen en suostu! Miten koepalan ottaminen suolistosta tapahtuu? Miullahan tää tauti alkoi niin,et olin 2 viikkoo sairaalassa keuhkokuumeen takia. Eivät tosin tienneet sitä keuhkokuumeeksi ja ymppäsivät varmuuden vuoksi kolmea antibioottia samaan aikaan. Tämän seurauksena pää turpos ihan palloks,suu TÄYNNÄ rakkuloita ja alapää ihan tohjona. Eivät tajunneet yhtään missä mennään,ja ihmettelivät kun en pystyny es jugurttia suuhun laittamaan,yrittivät pakottaa syömään! Tämä tapahtui Lappeenrannan keskussairaalassa,eivätkä olleet koskaan moista nähneet. Nyt asun Espoossa ja käyn välillä Helsingissä iho- ja allergiasairaalassa,mutta diagnoosia en ole saanut vieläkään. Ja kun oireet on päällä ni voimat on totaalisesti tiessään,enkä viimeeks jaksanu alkaa puljaamaan,kun soitin Helsinkiin ni käskivät kuspäät menemään arvauskeskukseen jonottamaan ja pyytämään lähetettä! On muuten edelleen suu kipeä...tää lopu taas ollenkaan. Pahin on ohi mut voimat eivät oo vielä palanneet,pyykkien kuivumaan laittaminen tuntuu urheilusuoritukselta. Trombosyytit muuten olleet kovasti koholla vuosikaudet.


      • kbr80
        JJ kirjoitti:

        Miulla otettu koepaloja suusta x2 ja käsivarresta x2. Siis mihinkään selkäytimen ronkkimiseen en suostu! Miten koepalan ottaminen suolistosta tapahtuu? Miullahan tää tauti alkoi niin,et olin 2 viikkoo sairaalassa keuhkokuumeen takia. Eivät tosin tienneet sitä keuhkokuumeeksi ja ymppäsivät varmuuden vuoksi kolmea antibioottia samaan aikaan. Tämän seurauksena pää turpos ihan palloks,suu TÄYNNÄ rakkuloita ja alapää ihan tohjona. Eivät tajunneet yhtään missä mennään,ja ihmettelivät kun en pystyny es jugurttia suuhun laittamaan,yrittivät pakottaa syömään! Tämä tapahtui Lappeenrannan keskussairaalassa,eivätkä olleet koskaan moista nähneet. Nyt asun Espoossa ja käyn välillä Helsingissä iho- ja allergiasairaalassa,mutta diagnoosia en ole saanut vieläkään. Ja kun oireet on päällä ni voimat on totaalisesti tiessään,enkä viimeeks jaksanu alkaa puljaamaan,kun soitin Helsinkiin ni käskivät kuspäät menemään arvauskeskukseen jonottamaan ja pyytämään lähetettä! On muuten edelleen suu kipeä...tää lopu taas ollenkaan. Pahin on ohi mut voimat eivät oo vielä palanneet,pyykkien kuivumaan laittaminen tuntuu urheilusuoritukselta. Trombosyytit muuten olleet kovasti koholla vuosikaudet.

        se on juu jännä miten aina joskus lähtee puhti ihan pois, muutama km koirien käyttö ulkona tuntuu välillä ihan liian rankalta.

        tänään ois VEP tutkimus ja aikoja on ainakin jouluun asti tasasin väli-ajoin, nyt hevos-prednison kuuri ja olo vähän parempi.. mutta kun ei tiedä vaikuttaako nuo lääkkeet nyt reumaan vai mihinkä.

        ei toi likvor niin paha ole.. vÄhÄn vain epämukava.

        jaksamisia o7


    • bechet epäily

      Heippa!

      Itse olen 22-vuotias nainen, joka on juuri diagnosoitu. Tai minulla on Bechet epäily, mutta noinhan se monesti pysyy kauankin. Genitaalialueen ja suun limakalvojen leesiot ovat oireet, joita olen saanut "kohtauksina". Ovat parantuneet itsestään noin kahdessa viikossa, ja toistaiseksi ei ole muuta ollut. Mietin, että onko kellään toisella ollut relapsien aikana myös sietämätöntä kutinaa sairastuneella alueella? En vaan mistään lähteestä löytänyt sitä.. Suussa oli kyllä vaan ihan hirmuisen kipeä, niin ettei syötyä saanut.

      Ahdistaa ihan kauheasti, koska vaikka nyt olen terve, tiedän, että seuraava "kohtaus" on tulossa ja tietää ei voi mitä sieltä silloin tulee.

      Voimia kaikille.

      • kBr80

        kyllä niin tekee, mulla rintakehä vetää välillä punaiseksi/laikukkaaksi ja kutisee niin...
        välillä pohkeetkin.

        joudun vatsan-tähystykseen jossain vaiheessa ja koepalojakin ottavat, odotan innolla.
        lääkärikin huomas pienen mokan.. nyt vasta saan b-lausunnon. jee.

        tärinät päällä taas, pärjäilkää.


    • Kiitollinen84

      Hei kaikki!

      Halusin tulla kertomaan oman tarinani sillä tällä hetkellä olen diagnosoitu parantuneen Bechetin syndroomasta, jonka siis piti olla parantumaton sairaus, ainoastaan oireita voidaan lievittää. Omat oireeni alkoivat n. 14 vuotiaana, ja parikymppisenä suu sekä kaikki muut limakalvot olivat täynnä rakkuloita. 3 vuotta sitten sain diagnoosin bechet, jonka jälkeen aloitettiin kiireesti lääkitys: Solunsalpaajia (Sandimmun 100mg x2) ja kortisoni (20mg) / päivä. Oireet lievenivät, muttei niin paljon, että olisin kyennyt syömään. Vuosi sitten tilanne oli edelleen sama, ja aloitimme reumapotilaille tarkoitetun tiputushoidon joka siis tiputettiin 2kk:n välein (remicade). Tämä auttoi ja oireet hävisivät TÄYSIN 8 kuukaudeksi, kunnes tauti iski niveliin ja päähän. Nivelet olivat niin kipeänä KAIKKIALTA etten pystynyt enää huolehtimaan lapsistani sekä oikea puoli päästä puutui. Tämän lääkäri Taysissa diagnosoi taudin etenemiseksi, ja totesi olevan ääreishermon häiriö, johon määrättiin uusi solunsalpaaja. Mittani täyttyi ja hain apua toiselta lääkäriltä, joka otti asiani tosissaan, ja sanoi, että puolustusjärjestelmäni on ns. kääntynyt itseään vastaan ja aiheuttaa oireita, eli tähän asti on hoidettu oireita, nyt hän alkaa hoitamaan itse rikkimennyttä puolustusjärjestelmää. Hän tilasi minulle lääkkeet saksasta (Helixor kuuri) on luonnonlääke eli misteliuute, Pistin itseäni piikillä 5 viikkoa, 3 kertaa viikossa, ja oireet hävisivat täysin. Tämän Helixor kuurin aikana olin siis täysin ilman muita lääkkeitä ja oireet alkoivat hävitä pikkuhiljaa ja kuurin loputtua olivat sis täysin poissa. Kannattaa ainakin kokeilla, ei siitä voi haittaakaan olla. Oma helvettini kesti 15 vuotta ja yksi kaunis päivä heräsin täysin oireettomana kiitos tämän HELIXOR kuurin. Sen jälkeen en ole lääkkeen lääkettä syönyt. eikä suussa ole rakkulan rakkulaa ja nivelet ovat voimissaan.

      • Hei,
        tämä ketju ja keskustelu on jo vanha, mutta ajattelin silti vielä koittaa jos tämä tavoittaisi Kiitollinen84:n. Tai jonkun muun kirjoittajista.
        Itselläni siis diagnotisoitu kyseinen sairaus v. 2012 tosin oireet alkoivat jo paljon enne sitä eli sairastin varmaan noin 15-20 vuotta ilman diagnoosia. Tauti paheni silloin 2012 ja Nyt tilanne on mennyt aivan surkeaksi. 3 vuotta sitten alkoi raju paheneminen ja olen täysin invalidisoitunut; sänkypotilas siis. Lonkat ovat niin tulehtuneet etten kykene kävellä kuin muutamat metrit, en seisoa tai istua. Kipua on muutamissa muissakin nivelissä mutta pahin on lantion alue. Saan jokapäivä illalla kummallisen kohtauksen; tuntuu kuin olisin tulossa flunssaan tai kuume nousisi ja kipu yltyy. Keho alkaa nykiä itsekseen ja ensin tuntuu että jalasta tai jaloista loppuu verenkierto ja sitten ne taas myöhemmin kuumottavat. Nilkat ja jalka terät tuntuu myös turvonneille ja jotenkin oudosti pistelevät. Jalat ei enään myöskään tottele öisin, ovat jotenkin aivan pökkelöt. Herään myös kovaan kipuun ja tuntuu kuin olisin halvaantunut, en tahdo saada itseäni toiseen asentoon käännettyä. Myös paine pahentaa kipua lonkissa eli makaaminen on aika tuskaa kun hetken kuluttua on vaihettava toiseen asentoon kun kipu lisääntyy. Sama asia kun nousen pystyyn, tuntuu että lantio on murtunut ja en siis voi olla pystyssä kuin hetken.
        Oletko ollut edelleen oireeton tuon Helixor kuurin jälkeen? Ja kuka lääkäri sinua on hoitanut tai hoiti siis silloin?
        Tilanteeni on siis aivan surkea, minulle on koitettu kaikki mahdolliset lääkkeet ja millään ei saada tilannetta parannettua. Kortisoni auttaa, mutta koska olen syönyt sitä jo pitkään se ei ole enää hoitovaihtoehto sivuoireiden vuoksi. Eli sitä ei voida antaa isoilla annoksilla jotka tehoavat.
        Eli olisin kiitollinen tiedoista, lääkkeistä tai hoidoista jos joku on saanut taudin remissioon tai parantumaan tai muuten edes jonkinverran apua. Olisin myös kiinnostunut jos jollain on todettu neuro-behcet. Minkälaisia oireita ollut ja miten/ missä ja kuka lääkäri on tätä neurologista tautimuotoa hoitanut?


    • behcet

      Mun on pakko korjata, että taudin nimi on BEHCETIN tauti (EI Bechetin tauti) !!! Ainakin itse tautia sairastavat voisi opetella kirjottamaan sen oikein!

      • Anonyymi

        Mitähän tautia sinä sairastat, kun et itse osaa kirjoittaa. Se on Behçetin tauti, ei BEHCTETIN tauti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8176
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe