Onko A3 (2003) Quattrossa Torsen 4-veto? Entäpä löytyykö Torsen uudehkoista 4-motion Passateista?
Tiedoista kiitellen...
Torsen vai
25
6783
Vastaukset
- Audisti22
A3 aina haldex. Muistaakseni uudet passatit myös haldexilla.
- Jamppa1
eli tämä uusin passatti, 2005 esitelty, on haldexilla ja edellinen torsenilla.
- ja se onpi
Jamppa1 kirjoitti:
eli tämä uusin passatti, 2005 esitelty, on haldexilla ja edellinen torsenilla.
huonompi juttu!
haldex vaatii mm öljynvaihdot 60 tkm välein.
Torsen ei ikinä mitään.
lisäksi haldex sähköisenä järjestelmänä hieman enemmän etuvetomainen.
käytännössä kuitenkin sillä pärjäilee ja selvästi paremmin kuin etu/takavetoisella!
itsellä aina ollut torsen ja vierastan kovasti näitä sähköisiä nelivetoja, (myös BMW:tä...) - maz
ja se onpi kirjoitti:
huonompi juttu!
haldex vaatii mm öljynvaihdot 60 tkm välein.
Torsen ei ikinä mitään.
lisäksi haldex sähköisenä järjestelmänä hieman enemmän etuvetomainen.
käytännössä kuitenkin sillä pärjäilee ja selvästi paremmin kuin etu/takavetoisella!
itsellä aina ollut torsen ja vierastan kovasti näitä sähköisiä nelivetoja, (myös BMW:tä...)kertokaas maallikolle mikä on torsen ja haldex??
- Jamppa1
maz kirjoitti:
kertokaas maallikolle mikä on torsen ja haldex??
erot on voiman jakamisessa. Torsen jakaa pitävissä oloissa voimaa tasaisesti, ennalta määrätyssä suhteessa. Audeissa yleensä 50/50. Haldex on pitävissä oloissa lähinnä kaksivetoinen, vetoluistossa toinen akseli saa voimaa. Haldex on kehittyneempi, sähköisesti ohjattu versio viskotyyppisestä jakolaatikosta.
- Jamppa1
Jamppa1 kirjoitti:
erot on voiman jakamisessa. Torsen jakaa pitävissä oloissa voimaa tasaisesti, ennalta määrätyssä suhteessa. Audeissa yleensä 50/50. Haldex on pitävissä oloissa lähinnä kaksivetoinen, vetoluistossa toinen akseli saa voimaa. Haldex on kehittyneempi, sähköisesti ohjattu versio viskotyyppisestä jakolaatikosta.
vielä lisätä että se torsen siirtää voimaa aina pitävämmälle akselille. Eli se toimii vedossa käänteisesti tavalliseen tasauspyörästöön nähden. Rullatessa vapaalla tai moottorijarrutuksella se käyttäytyy kuten tavallinen avoin tasauspyörästö.
- VCC
Jamppa1 kirjoitti:
vielä lisätä että se torsen siirtää voimaa aina pitävämmälle akselille. Eli se toimii vedossa käänteisesti tavalliseen tasauspyörästöön nähden. Rullatessa vapaalla tai moottorijarrutuksella se käyttäytyy kuten tavallinen avoin tasauspyörästö.
nimi vaan "erikoinen"
öljy kulkee vaan pikkasen eri reittiä kytkeäkseen viskopakan levyt välittämään voimaa ,yleensä taka-akselille. - A4 2.5tdi Q
VCC kirjoitti:
nimi vaan "erikoinen"
öljy kulkee vaan pikkasen eri reittiä kytkeäkseen viskopakan levyt välittämään voimaa ,yleensä taka-akselille.Torsen on jotain aivan muuta kuin viskokytkin.
Kehoitan lukemaan alkuun:
http://auto.howstuffworks.com/differential.htm
(Viimeinen sivu kuvailee Torsen-tasauspyoraston toimintaa)
Ja:
http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive.htm - Jamppa1
VCC kirjoitti:
nimi vaan "erikoinen"
öljy kulkee vaan pikkasen eri reittiä kytkeäkseen viskopakan levyt välittämään voimaa ,yleensä taka-akselille.tarkennetaan yleisölle vielä että Haldex on viskokytkin. Torsen taas ihan oma juttunsa.
- A-man
Jamppa1 kirjoitti:
eli tämä uusin passatti, 2005 esitelty, on haldexilla ja edellinen torsenilla.
Tämähän kuullostaa Passatilta siirtymistä taaksepäin.
- aadisti
A-man kirjoitti:
Tämähän kuullostaa Passatilta siirtymistä taaksepäin.
Tuo uusi Haldex ohjaa sähköisesti tarpeen mukaan vetoa 10% alkaen etu ja taka-akselille. Eli on ns. jatkuva neliveto ja käytännössä tilanteesta riippuen jakaa voimaa. Nykyaikaista.
- Jamppa1
A-man kirjoitti:
Tämähän kuullostaa Passatilta siirtymistä taaksepäin.
sen ottaa. Haldexihan on tekniikkana uudempi ja yleisempi. Toiminnaltaan Torsen on kyllä verraton.
Passatissahan käännettiin kone vaihteeksi poikittain, ja siinä käytetään golf-sukuista tekniikkaa, kun vanhassa oli A4-pohjainen. - Haldex
A-man kirjoitti:
Tämähän kuullostaa Passatilta siirtymistä taaksepäin.
siis haldexilla toteutettu systeemi. Oikeaksi nelivedoksi sitä ei voi sanoa.
- asiallisista vastauksistanne
Haldex kirjoitti:
siis haldexilla toteutettu systeemi. Oikeaksi nelivedoksi sitä ei voi sanoa.
Asiaan tuli huomattavasti parempi selko kuin osasin toivoa...
Olen tai olin vaihtamassa A6 2.4 (-99) Quattroa 4 vuotta uudempaan A3 TDi Quattroon, mutta tykkäisin toresnista enemmän. Se on pelannut mielestäni upeasti -ei kyllä ole kuin lyhyitä koeajokokemuksia haldexista -lähinnä sen kestävyys ja huollon tarve mietityttävät. - Jamppa1
asiallisista vastauksistanne kirjoitti:
Asiaan tuli huomattavasti parempi selko kuin osasin toivoa...
Olen tai olin vaihtamassa A6 2.4 (-99) Quattroa 4 vuotta uudempaan A3 TDi Quattroon, mutta tykkäisin toresnista enemmän. Se on pelannut mielestäni upeasti -ei kyllä ole kuin lyhyitä koeajokokemuksia haldexista -lähinnä sen kestävyys ja huollon tarve mietityttävät.A4 mitään siinä tapauksessa? Siinä olisi torseni ja muutenkin fiksu auto.
- vaihtoehto
Jamppa1 kirjoitti:
A4 mitään siinä tapauksessa? Siinä olisi torseni ja muutenkin fiksu auto.
Olen kohtuu tyytyväinen Audiin ja hommasin aikoinani nykyisen bensa A6:n "kakkosautoksi", sillä tarkoitus oli ajaa enemmän toisella dieselillä. Suunnitelma petti, koka vaimo ja tyttö tykästyivät liikaakin nelivetoon ja hylkivät tuota takavetoista. Niinpä kilometrejä kertyy nyt enemmän Audiin.
Tuo A3 tdi kiinnosti pienemmän veron takia ja täällä Rovaniemellä olisi nyt yksi Quattro -03 myynnissä. Pienihän se on A6:een verrattuna ja varusteet aivan eri tasoa...
A4 olisi tietenkin hyvä kompromissi, jos sopiva sellainen löytyisi. Minulle riittäsisi 1.9, sillä jutut kutos-dieselin ongelmista hieman mietityttävät. Samaa on tietenkin kuulunut tuosta bensa V6:sta, mutta hyvin tuo on pelittänyt ja miellyttävän hiljainen, värinätön ja kohtuu tehokaskin se on. - aadisti
Jamppa1 kirjoitti:
vielä lisätä että se torsen siirtää voimaa aina pitävämmälle akselille. Eli se toimii vedossa käänteisesti tavalliseen tasauspyörästöön nähden. Rullatessa vapaalla tai moottorijarrutuksella se käyttäytyy kuten tavallinen avoin tasauspyörästö.
Mitäs torseni tekee jos yksi pyörä ei pidä? On jostain syystä sentin ilmassa tai niin liukasta ettei kitkaa "käytännössä" ole?
Jäädään paikalleen? - deequ
aadisti kirjoitti:
Mitäs torseni tekee jos yksi pyörä ei pidä? On jostain syystä sentin ilmassa tai niin liukasta ettei kitkaa "käytännössä" ole?
Jäädään paikalleen?No problem. Lukon korvikkeella otetaan tukea pitävämmältä puolelta ja loput voimasta toiselle akselille.
- deequ
deequ kirjoitti:
No problem. Lukon korvikkeella otetaan tukea pitävämmältä puolelta ja loput voimasta toiselle akselille.
Mistä ihmeestä näitä "sentin ilmassa" -tyyppejä riittää? Ei sellasta tapahdu normaalissa ajossa. Mikä menee ylös, täytyy tulla myös alas...
Ja niin liukasta pintaa ei olekaan ettei siinä olis jonkin verran kitkaa.
Tietysti sitte kun nelivedon edut on ulosmitattu ja auto lähtee lapasesta päätyen penkan päälle tai hankeen pohjan varaan meno loppuu. Mutta niin käy kaikilla vetotavasta riippumatta. Myös oikealla maastoautolla, jossa 3 kpl 100 %:n lukkoja, jos pohjan alla on lunta maavaraa enemmän. - Jamppa1
aadisti kirjoitti:
Mitäs torseni tekee jos yksi pyörä ei pidä? On jostain syystä sentin ilmassa tai niin liukasta ettei kitkaa "käytännössä" ole?
Jäädään paikalleen?torsenista:
Vanhempi tyyppi on tosiaan sellainen että kun tasauspyörästön (on se jakolaatikossa tai akselilla) toinen puoli on ilmassa, ei toisellekaan välity voimaa. Niin liukasta keliä ei ole että ilmiö tapahtuisi, pitää olla tosiaan pyörä(t) ilmassa.
Uudemmassa tyypissä taas on eräänlainen "esijännitys" joka huolehtii voiman siirtymisestä pitävämmälle puolelle vaikka toinen puoli olisi kokonaan ilmassa. - Jamppa1
vaihtoehto kirjoitti:
Olen kohtuu tyytyväinen Audiin ja hommasin aikoinani nykyisen bensa A6:n "kakkosautoksi", sillä tarkoitus oli ajaa enemmän toisella dieselillä. Suunnitelma petti, koka vaimo ja tyttö tykästyivät liikaakin nelivetoon ja hylkivät tuota takavetoista. Niinpä kilometrejä kertyy nyt enemmän Audiin.
Tuo A3 tdi kiinnosti pienemmän veron takia ja täällä Rovaniemellä olisi nyt yksi Quattro -03 myynnissä. Pienihän se on A6:een verrattuna ja varusteet aivan eri tasoa...
A4 olisi tietenkin hyvä kompromissi, jos sopiva sellainen löytyisi. Minulle riittäsisi 1.9, sillä jutut kutos-dieselin ongelmista hieman mietityttävät. Samaa on tietenkin kuulunut tuosta bensa V6:sta, mutta hyvin tuo on pelittänyt ja miellyttävän hiljainen, värinätön ja kohtuu tehokaskin se on.dieseli on kyllä pomminvarma kone, kunhan jakoremmin muistaa vaihtaa. Yksinkertaisempi ja edullisempi tekniikka, eikä kuitenkaan alitehoinen A4:seen. Velipojalla on juuri A4 1.9 TDI -05, kulutus on pieni ja kulkupuoli kunnossa, 130 hp.
- KLA
ja se onpi kirjoitti:
huonompi juttu!
haldex vaatii mm öljynvaihdot 60 tkm välein.
Torsen ei ikinä mitään.
lisäksi haldex sähköisenä järjestelmänä hieman enemmän etuvetomainen.
käytännössä kuitenkin sillä pärjäilee ja selvästi paremmin kuin etu/takavetoisella!
itsellä aina ollut torsen ja vierastan kovasti näitä sähköisiä nelivetoja, (myös BMW:tä...)Onko myös 3,2 mallissa (vm.2004)?
Autollani ajettu n. 50 tkm ja ajotietokone kertoo seuraavaan huoltoon matkaa noin 25 tkm. - Jamppa1
KLA kirjoitti:
Onko myös 3,2 mallissa (vm.2004)?
Autollani ajettu n. 50 tkm ja ajotietokone kertoo seuraavaan huoltoon matkaa noin 25 tkm.kaikissa A3:sissa on haldex.
- A4-quattro
aadisti kirjoitti:
Mitäs torseni tekee jos yksi pyörä ei pidä? On jostain syystä sentin ilmassa tai niin liukasta ettei kitkaa "käytännössä" ole?
Jäädään paikalleen?täältä
http://www.audi.fi/VV-Auto/Audi2.nsf/0/E7808DD6D2C38F9DC2256C46002AD24A?OpenDocument
- Maiseri
Kerrotaan nyt tämä asia selväksi ettei kukaan enää tartte miettiä (jos joku nyt tänne enää eksyy). Eli jos kone on poikittain konepellin alla niin on haldex ja jos on pituussuunnassa niin on torsen!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151016Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82913Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839