ammoniakin hajuinen uloste

haisunäätä

hei, onko kellään kokemuksia samanlaisesta ongelmasta kuin meillä? Poikamme(11) on aina ollut hieman atooppiseen ihottumaan taipuvainen, mutta ei kuulemma ole millekkään tietylle aineelle allerginen. Pienempänä hän oli jatkuvasti ripulilla, kunnens ajattelimme hoitotädin kanssa että hän ei kestä hirvenlihaa josta heillä valmistetaan kaikki liharuuat.Ripuli ja "pylly kipeä"-valitukset loppuivat kun lähdettiin kouluun. Jatkuvasti on kuitenkin vaivannut aivan kamala ammoniakin haju ulosteessa, koko vessassa kun poika on siellä käynyt sekä paha haju hänen alushousuissaan. Lemahtaa jopa ohi kulkiessakin Housut vaihdetaan joka päivä, samoin pesulla käydään . Syksyllä pidettiin kahden viikon maidoton jakso kotona ja koulussa, ehkä hieman haju hellitti mutta ei kokonaan.Mitähä'n voisi ajatella tämän vaivan tuojaksi? poika on aina ollut hyvä syömään, ja mielellään ottaa Rela-kapseleita joita koululääkäri sduositteli vatsan toiminnan tasaamiseen .Hajuongelma kuitenkin jatkuu, ja vessassa käydään monta kertaa päivässä. Apua!!

8

22372

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tirlittan

Itselläni ei ole suoranaisesti tuollaista kokemusta, mutta olen nyt viime aikoina joutunut pohtimaan ammoniakki-asiaa, koska huoneistossani leijui omituinen ammoniakin haju. Syykin selvisi: lattiakaivosta puuttui tietty tulppa, ja maatuvan aineksen tuottamat hajut pääsivät asuintiloihin. Vieläkin tuota hajua saattaa tulla jonkin verran muista viemäriaukoista, mutta nyt tilanne on jo sidettävä. :) Tämä siis taustaksi, miksi kysymyksesi kiinnosti.

Ensiksi tuli mieleen, että onko hän syönyt paljon salmiakkia, tai oleileeko paikassa, jossa poltetaan tupakkaa? Molemmat tuottavat elimistöön ammoniakkia. kyseessä voi olla suolistomikrobien voimistama mätänemistila, johtuen ehkä juuri maitotuotteista, kenties myös liharuoasta.

Erityisesti sianliha on ihmisen suolistolle myrkkyä, koska sen hajoittaminen ei ihmisellä oikein onnistu! Suolistossa selvästikin, eli siellä on liian hapanta ja tuhtia mätänevää ainesta.

Pääpaino kannattaa siirtää aterioissa kasvikunnan tuotteisiin,hedelmiin ja täysjyväviljasta tehtyyn leipään. Puhdasta vettä / mietoja yrttiteelaatuja (ei piparminttua lapsille), sokeroimattomia tai hedelmäsokerilla maustettuja mehuja. Kalsiumin tarpeeseen jonkun verran juustoa (emmental, kutunjuutstot, motsarella tms.) - tuskin jäätelökään silloin tällöin on pahasta; toisena vaihtoehtona (jos maitotuotteet jäävät minimiin) ja /tai jotain kalkkivalmistetta ja d-vitamiinitippoja tai kalanmaksaöljyä. Ei lihasta tarvitse kokonaan luopua, sen käyttöä voi vähentää ja laatua keventää vaikka valkoisempaan (kana, kalkkuna).

Suoliston hyvinvoinnista on kirjoitettu jo paljon - on erittäin tärkeää ettei keho pääse suoliston kautta myrkyttämään itse itseään (ks. esim. Raimo Heino: Luonto lääkitsee). Suoliston hyvinvointiasiaan kuuluvat myös puheet hiivasyndroomasta, josta esim. Rauli Mäkelä on kirjoittanut.

Maitohappobakteerit hyviä, mutta ne eivät auta, jos muu ruokavalio on epäsuhtainen.
      Toivottavasti asiaan löytyy toimiva ratkaisu.

• mieltä

Hei,

Minä olen kovaa vauhtia paranemassa allergioista vähähiilihydraattisella dietillä. Teollisen sokerin ja valkoiset jauhot olen jättänyt kokonaan. Syön kanaa, lihaa, kasviksia, hedelmiä, juustoa. Tavoitteena on että saan kaikki ruoka-aineallergiat pois ja samalla myös eläin- ja siitepölyallergiat.

Tämä on oikeastaan aika yksinkertaista, kokeilkaa.

• Armi
        mieltä kirjoitti:

Hei,

Minä olen kovaa vauhtia paranemassa allergioista vähähiilihydraattisella dietillä. Teollisen sokerin ja valkoiset jauhot olen jättänyt kokonaan. Syön kanaa, lihaa, kasviksia, hedelmiä, juustoa. Tavoitteena on että saan kaikki ruoka-aineallergiat pois ja samalla myös eläin- ja siitepölyallergiat.

Tämä on oikeastaan aika yksinkertaista, kokeilkaa.

Minua kiinnostaa, oletko kauan ollut kyseisellä dieetillä ja mitkä ovat tulokset tällä hetkellä ja minkälainen tai kuinka vaikea oli sinun alkuasetelmasi? Käytätkö lisäravinteita, hivenaineita ja vitamiinejä?

Itsellä on tavoite sama kuin sinulla. Olen ollut vuoden sokeritta ja tulokset ovat rohkaisevia. Viime kesänä vähensin roimasti hiilareita, mutta harkitsen, pitäisikö kiristää vielä. Leivästä on vaikea luopua, syötkö itse leipää yhtään?

• haisunäätä

Kiitos sulle, itse ajattelisin myös hiukan samaan suuntaan kuin sinäkin,ja olen kyllä lukenut mm. r. Mäkeläm kirjaa, samoin käynyt itse Päivi Mäkeläisen vastaan otolla omista vaivoistani.Ja jotain mätänemis/käymis reaktiotahan siellä täytyy olla kun lemu on tuollainen.Se vaan on tosi hankala prpjekti ruveta käymään kaikki testit läpi, kouluun kun ei käy vaan se että olemme itse koton päätyneen tiettyihin ratkaisuihin. Olin muuten itse hiivaongelmien vuokai sokerittomalla ja hiivaton/vehnätön dieetillä joitain kuukausia ja hyvää teki! Pitäisi varmaan taas alkaa.

• vastaus...
        Armi kirjoitti:

Minua kiinnostaa, oletko kauan ollut kyseisellä dieetillä ja mitkä ovat tulokset tällä hetkellä ja minkälainen tai kuinka vaikea oli sinun alkuasetelmasi? Käytätkö lisäravinteita, hivenaineita ja vitamiinejä?

Itsellä on tavoite sama kuin sinulla. Olen ollut vuoden sokeritta ja tulokset ovat rohkaisevia. Viime kesänä vähensin roimasti hiilareita, mutta harkitsen, pitäisikö kiristää vielä. Leivästä on vaikea luopua, syötkö itse leipää yhtään?

Hei,

Tilanteeni oli vaikea siinä mielessä että minulla oli/on kaikki mahdolliset yliherkkyydet (IGG) ja vähän kaikki ruoka aiheutti oireita, koska suolisto oli rikki (verenvuotoa vähän). Nyt olen noussut siitä suosta mm. hivenaineilla ja vitamiineilla ja viimeksi jättänyt aika äskettäin sokerin pois. Nyt en syö leipää yhtään. Saa nähdä kuinka kauan pystyn pitämään dietin.

• hänelle.

Laktoosi-intoleranssi.

• haisunäätä

Ei ollut mitään ratkaisevaa apua kun hän oli kaksi viikkoa täysin maidottomalla sekä kotona että koulussa. Niin ja Tirlittanille- eipä juuri syö salmiakkia, ja kukaan perheestä, kavereiden perheestä, sukulaisista ei polta. Epäilen lihaa ja liiansuuria annoksia kerralla.

• Proteiinista

Vähän vaarallista neuvoa kasvuikäistä vähentämään proteiinin määrää. Kuitenkin jos elimistö käyttää runsaasti proteiinia elimistön rakentamisen lisäksi enrgian tuotantoon, niin silloin ammoniakin määrä kasvaa aika suureksi. Saattaa myös hengitys ja iho haista voimakkaastikin ammoniakille.

Lyhytaikaisesti voisi kokeilla lähes kokonaan lihasta ja maitotuotteista luopumista. Mutta vain lyhytaikaisesti. Liha on yleensä se pahempi ammoniakin hajun aiheuttaja koska se sisältää jo valmiiksi runsaasti erilaisia virtsa-aineita. Haiseehan tuore liha jo usein valmiiksi ammoniakille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      92
      1949
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      278
      1781
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      308
      1584
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      185
      1460
    5. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      92
      1053
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1007
    7. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      987
    8. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      56
      978
    9. 67
      954
    10. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      941
    Aihe