Verinen vuoto

Rv 10+3

Onko kellään kokemusta/tietoa alkuraskauden verisestä vuodosta...ja suht runsaasta sellaisesta. Mulla alkoi tänään päivällä kirkas, melko runsas vuoto...yltyi kävellessä. Kun kotiin pääsin piti side vaihtaa. Tämän jälkeen olen levännyt, ja vuoto tyrehtynyt. Enteileekö tämä melko varmasti keskenmenosta? Mitä muuta se voi olla?

Auttakaa joku, täällä ollaan huolesta sekaisin. Soitin synnärille, käskivät seurata tilannetta vknlopun yli. Onko mahdollisuutta päästä sunnuntaisin jonnekin tarkistuttamaan tilanne pk-seudulla???

31

47805

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ingrid26

Mun äiti kertoi juuri tänään, hänellä tuli runsaasti vuotoa, jossa oli hyytymiä. Oli kuulemma tuolloin yhdeksännellä kuulla, ja juuri käynyt ensimmäisen kerran neuvolassa. Hän meni suoraa päätä sairaalaan, jossa lääkäri totesi tilanteen olevan vakava. Sairaalassa vietettiin muutama päivä, lapsi ei mennyt kesken, ja he saivat terveen tytön eli minut. Olen kuullut, että monelle muullekin on sattunut vastaavaa. Jos tilanne olisi todella vakava, niin kaipa ne olisivat vieneet sinut jo pillit ulvoen sairaalaan.

• Rv 10+3...

Olen kuitenkin niin alkuraskaudessa, että tuskin ketään viedään minnekään pillit ulvoen tässä vaiheessa vaikka mitä olis...Eri asia jos olisin jo paljon pidemmällä kuten äitisi oli tuolloin.

Mutta täytyy varmaan vain seurata tilannetta...ja toivoa parasta.

• Kun vuoto loppuu
        Rv 10+3... kirjoitti:

Olen kuitenkin niin alkuraskaudessa, että tuskin ketään viedään minnekään pillit ulvoen tässä vaiheessa vaikka mitä olis...Eri asia jos olisin jo paljon pidemmällä kuten äitisi oli tuolloin.

Mee terveyskeskukseen kun vuoto loppuu. Voi olla, että kirjoittavat lähetteen naistenklinikalle elleivät itse näe ultralla tilannetta.

Itselläni tuli vastaava tilanne joitakin viikkoja sitten alkuraskaudesta (7.s vko). Ja keskenhän se meni. Kävin terveyskeskuksessa ja sain selvyyden asialle. Oli todella epämiellyttävää se epäröinti joka päivä. Vuotoa kesti viikon. sen jälkeen marssin terveyskeskukseen ja tein itse raskaustestin (negatiivinen) uudelleen.

Tilasin ajan myös yksityiselle gynekologille, mutta sain sen vasta yli viikon päähän, enkä jaksanut odottaa sinne asti.

Toivottavasti sulla kuitenkin kaikki ok!

• Rv 10+3..
        Kun vuoto loppuu kirjoitti:

Mee terveyskeskukseen kun vuoto loppuu. Voi olla, että kirjoittavat lähetteen naistenklinikalle elleivät itse näe ultralla tilannetta.

Itselläni tuli vastaava tilanne joitakin viikkoja sitten alkuraskaudesta (7.s vko). Ja keskenhän se meni. Kävin terveyskeskuksessa ja sain selvyyden asialle. Oli todella epämiellyttävää se epäröinti joka päivä. Vuotoa kesti viikon. sen jälkeen marssin terveyskeskukseen ja tein itse raskaustestin (negatiivinen) uudelleen.

Tilasin ajan myös yksityiselle gynekologille, mutta sain sen vasta yli viikon päähän, enkä jaksanut odottaa sinne asti.

Sehän se tässä on, kun haluaisin saada asialle selvyyden nyt enkä 15.päivä ja perkules kun on viikonloppu...

• LA 24.8.
        Rv 10+3.. kirjoitti:

Sehän se tässä on, kun haluaisin saada asialle selvyyden nyt enkä 15.päivä ja perkules kun on viikonloppu...

terveyskeskuksesi?
        Riippuu mistäpäin pk-seutua olet.

Sinne vaan, sano vielä, että on kipuja. Niin eivät varmasti lähetä kotiin.

• Kun vuoro loppuu
        Kun vuoto loppuu kirjoitti:

Multa jäi sanomatta, että jos tulee kipuja -> mene eti samantien päivystykseen kipinkapin. Itselläni ei kipuja ollut, joten odotin vuodon loppuvan ja menin vasta sitten. Vaikka oli tuskaa odotella päivästä toiseen, että mitähän tässä on meneillään.

• ingrid26
        Rv 10+3... kirjoitti:

Äitini oli siis 9:nnellä VIIKOLLA, kun häneltä tuli veristä vuotoa. Eräälle ystävälleni kävi siten, että vauva todettiin jo keskenmenneeksi (rv 6-8), kunnes vuoto jäi pois, ja hän sai tietää raskaudestaan "uudelleen" 15:nnellä viikolla.

• mä vaan

kertoisin oman tarinan...
      marraskuussa tein raskaustestin ja muutama päivä siitä eteenpäin alkoi vuoto, no terveysasemalla sanottiin ettei vakavaa jos ei liity kipuja. Meni taas muutama päivä ja alkoi kipuile vasemmalla puolella ja verta tuli edelleen eli taas lääkäriin ja sain lähetteen sairaalaan. No sairaallassa tutkittiin mutta mitään ei löydetty ja kaikki päällisin puolin ok mutta kohdussa outo täplä kokoa 1cm*1cm. lähetettiin kotiin.taas kahden päivän päästä uudestaan sairaalaan mutta taaskaan syytä ei löydetty veren vuodolle ja kipuilulle ja kohtukin oli kiinni ja eikun takas kotiin. taas kahden päivän päästä ,tein ruokaa miehelle, jolloin alkoikin pyörryttää jä lähettin taas sairaalaan ja kivut oli kovat. Taas tutkittiin mutta mitään ei löydetty kasvaneen täplän lisäksi joka oli silloin jo 3cm*3cm. Ottivat osastolle ja päätettiin seuraavaksi päiväksi kaavinta. No odotin hyvillä mielin kaavintaa sillä en kestänyt enää sitä kipua.

Menin leikkaussaliin.Toimenpiteen jälkeen heräsin klo 17. eli 20 min kaavinta oli vaihtunut 5 tunnin leikkaukseen sillä minulla oli kaksi sikiötä vasemmassa munan johtimessa ja oli kerennyt vaurioitua pahoin joten munanjohdin poistettiin ja tumma täplä kohdussa oli ollut kasvain ja vatsa ontelo täynnä verta....

eli jos sulle ilmestyy kovia kipuja niin vuorokauden ajasta riippumatta pidä kiirettä päivystykseen!!!

• Rv 10+3....

Surullinen tarina sun kohdalla. Mä elättelen nyt kuitenkin vielä toiveita, ettei keskenmenoa olisi. Peijas on meidän lähin päivystys..mutta sinne on turha mennä jonottamaan tunneiksi että saan lähetteen synnärille. Ei Peijaksessa mitään ultraääniä tietääkseni ole...millä katsoisivat sikiötä. Painun varmaan suoraan naistenklinikan päivystykseen huomenna jos tilanne jatkuu...

• nyt...
        Rv 10+3.... kirjoitti:

Surullinen tarina sun kohdalla. Mä elättelen nyt kuitenkin vielä toiveita, ettei keskenmenoa olisi. Peijas on meidän lähin päivystys..mutta sinne on turha mennä jonottamaan tunneiksi että saan lähetteen synnärille. Ei Peijaksessa mitään ultraääniä tietääkseni ole...millä katsoisivat sikiötä. Painun varmaan suoraan naistenklinikan päivystykseen huomenna jos tilanne jatkuu...

joka sairaalassa ultraäänikone on oltava! Jo pelkästään terveyskeskuksissa pitäis olla, ni kyllä peijaksessakin.

• Rv 10+3
        nyt... kirjoitti:

joka sairaalassa ultraäänikone on oltava! Jo pelkästään terveyskeskuksissa pitäis olla, ni kyllä peijaksessakin.

No en tiedä siitä, mutta olen vaan kuullut että ei ne rupee vissiin siellä ultraamaan. Enkä tiedä näkyykö vielä näillä mun viikoilla vatsan päältä, joten tuskin rupeevat alakautta tekemään kun ei lääkärit kuitenkaan niin näihin naisten tauteihin ole siellä erikoistunut. Eli luultavasti vain laittaisivat mulle lähetteen synnytyssairaalaan. Ja muistaakseni neuvolantätikin jotain sanoi että peijakseen on turha mennä...

• Marjom79
        Rv 10+3 kirjoitti:

No en tiedä siitä, mutta olen vaan kuullut että ei ne rupee vissiin siellä ultraamaan. Enkä tiedä näkyykö vielä näillä mun viikoilla vatsan päältä, joten tuskin rupeevat alakautta tekemään kun ei lääkärit kuitenkaan niin näihin naisten tauteihin ole siellä erikoistunut. Eli luultavasti vain laittaisivat mulle lähetteen synnytyssairaalaan. Ja muistaakseni neuvolantätikin jotain sanoi että peijakseen on turha mennä...

oli sellainen tapaus viime talvena...odotin esikoista...menin kipujen takia läääkäriin ja sain lähetteen naistentautien klinikalle, siellä ultrauksessa ei havaittu kuin pelkkä ruskuaispussi, annettiin uusi aika kontrolliin parin päivänn päähän ja lähete verikokeisiin jossa selvitetään raskaushormoonit, piti käydä kaksi kertaa siellä. No, mulla alko verinen vuoto, soitin klinikalle jossa sanottiin että tilanne varmaan ok, seuraa, jos tulee kipuja, mene päivystykseen. Siis mulla siirrettiin se kontrolliultra sitten viikon päähän koska hormoonit veressä olettivat että on normaali raskaus. No oli viikonloppu ja vuoto yltyi, menin päivystykseen, ja siellä ilman ultraa sanottiin että keskenmeno on nyt, luonto hoitaa tälläiset huonot raskaudet pois, mene kotiin odottelemaan että loputkin tulee pois, tule takaisin jos tulee kuumetta tai kipuja:( menin kotiin, itkin koko viikon ennen sitä kontrolliultraa menetettyä lastani, menin ultraan, ´kerroin siellä mitä on käynyt ja että olen päivystyksessä käynyt viikkoa aikasemmin vuodon takia. Siellä kontrollissa kuitenkin sitten ultrattiin, jännittyneenä siinä pöydällä makasin, ja kappas, sanottiin että katsoppas tänne, täällä lyö pieni sydän:) oma pieni ihmeeni oli elossa ja hyvinvoipa...raskaus vaan oli alkanut hieman myöhemmin kuin menkoista laskettaessa oli:) nyt se suloinen "keskenmenoni" tuhisee tuolla sängyssään, ikää 5,5kk, iso ja pitkä poika on:)

• saikku
        Rv 10+3.... kirjoitti:

No moi.Mä kyllä menin vaan äippäpolille kun aloin vuotamaan edellisessä raskaudessa.Ja ainahan siellä joku päivystää ja jos ei just ole siinä niin kyllä sairaalasta pätevä lääkäri löytyy.Toivottavasti kaikki ok.

• Rv 10+4..
        saikku kirjoitti:

No moi.Mä kyllä menin vaan äippäpolille kun aloin vuotamaan edellisessä raskaudessa.Ja ainahan siellä joku päivystää ja jos ei just ole siinä niin kyllä sairaalasta pätevä lääkäri löytyy.Toivottavasti kaikki ok.

Menikö sulla kesken tuo raskaus vai jatkuiko se? MInkälaista vuoto oli, oliko kipuja?

• Miten kävi?

Miten kävi?

• Rv 10+4

Aika paljon erilaisia tarinoita, ja enimmäkseen positiivishenkisiä =)
      Elättelen tässä kovasti toiveita vielä...vuotoa ei ole nyt esiintynyt, koska olenhan ollut enimmäkseen vain vaakatasossa..Voip olla, että kun lähden vaikka kävelemään ulos, niin rupee taas vuotamaan...vähän sama kuin menkkojenkin kanssa aina.

Jotenkin mä olin kyllä pelännytkin keskenmenoa...ei mun vatsakaan ole yhtään pyöristynyt pariin viikkoon.. itseasiassa se on vähän pienempi kuin esim rv 8:lla, koska olen ottanut vatsastani pari kuvaa..ja eilinen kuva on pienin kyllä. Jos vuoto ei nyt jatku enää, niin mulla on kahden viikon päästä vasta ensimmäinen ultra, johon joudumme jännittelemään onko kaikki ok. Tosi perseestä kyllä!!

• ...

Toivotaan että vuoto on ollut ihan harmitonta! Tuota vatsan kasvua nyt ei kannata vielä noilla viikoilla käyttää mittarina. Monesti tuossa vaiheessa vatsan pyöristyminen on vielä turvotusta ja se varsinainen vauvamasu tulee vasta myöhemmin. Itselläni vauvamasu ilmestyi n.rv 17 ja sitä ennen pömpötti vaan turvotuksesta ja masu oli eri kokoinen eri päivinä. Ja toisilla vauvamasu alkaa näkyä vasta 20 viikoilla joten älä sen vuoksi huolestu!!

• _santtu_
        ... kirjoitti:

Toivotaan että vuoto on ollut ihan harmitonta! Tuota vatsan kasvua nyt ei kannata vielä noilla viikoilla käyttää mittarina. Monesti tuossa vaiheessa vatsan pyöristyminen on vielä turvotusta ja se varsinainen vauvamasu tulee vasta myöhemmin. Itselläni vauvamasu ilmestyi n.rv 17 ja sitä ennen pömpötti vaan turvotuksesta ja masu oli eri kokoinen eri päivinä. Ja toisilla vauvamasu alkaa näkyä vasta 20 viikoilla joten älä sen vuoksi huolestu!!

Mulla on nyt meneilää rv 4 4. Ja eilen alkoi verinen vuoto, ja sillai kunnolla ilman mitä hyytymiä, mutta ei ole mitä vatsa kipuja, omkko jollaki käynyt samalla tavalla ja baby oli kumminki kunnossa ?
        vastatka pliis. oon aivan pulassa :///

kiitos...

• peukku pystyyn

Kirkas vuoto on parempi kuin hyytymä vuoto. Ei pelkästä vuodosta voi sanoa, että kesken menin. Itselläni runsasta vuotoa (joka kerta kun kuukautisten olisi kuulunut olla) kuudennelle raskauskuulle asti. Ja runsaalla tarkoitan sitä, että tenaleidi housuissa ja veri tuli läpi minuutissa. Siis housujenkin läpi. -Tarkistuksessa jouduin toki käydä aina sellaisen vuodon jälkeen. Ikinä vuodon syy ei selvinnyt, mutta hyvinpä tuo kolmevuotias jaksaa.

• _anttu_

Oi kiitti, soitin neuvola ja ne sanoi että, pitä tarkkailla tilanetta :/ että vissiin ei oo hätää...
        mutta jännittää silti ...

• myty

Miepä laitan tänne täysin saman vastauksen minkä juuri kirjoitin tuonne toisaalle...

Itselläni alkoi runsas ja kirkas verinen vuoto viime viikolla. Minkään laisia kipuja ei ollut. Soitin heti seuraavana päivänä neuvolaan, jossa käskettiin seurata tilannetta ja ottaa yhteyttä päivystykseen mikäli verta alkaa tulla kuin saavista kaatamalla ja kipuja ilmaantuu. Vuoto jatkui runsaana ja pahentui liikunnan yhteydessä. Mutta ei ollu sellaista että olisinkokenut tarvetta ottaa yhteyttä päivystykseen. Neuvolasta myös sanottiin ettei vuotoa voi estää, vaikka vain makaisi sängyssä joten se on turhaa. Käskettiin siis seurata tilannetta ja elää normaalisti. Sain tälle viikolle ajan neuvolaan/lääkärille. Eilisessä ultrassa näkyi alkio, jonka sydän pamppaili reippaasti. Kysyessäni lääkäriltä verenvuodosta hän totesi ettei siitä kannata välittää kun kaikki on ok ja että se voi jatkua vielä pitkälle raskauden edetessä.

• kdhf

Mulla oli alkuraskauden vuodot riesana kolmen ensimmäisen kuukauden ajan.. Vuodot ei mitenkään kauhean runsaita ollut mutta ihan riittäviä kuitenkin.. Neuvolassa ultrattiin pariin otteeseen ja kaikki oli ok. Itse vähensin lenkkeilyä ja jumppaa koska muutaman kerran yhdistin vuodon alkamisen urheiluun. Niin ja seksi oli sitten toinen jota piti hieman välttää koska aiheutti aina vuotoja. Kaikki sujui onnellisesti ja meillä on nyt 7kk ikäinen terve tyttö!

• moi
      onko kellään muulla ollut veristä vuotoa ja tullut vähän hyytymiä. oon tällä hetkel käymäs tuusulassa kihlattuni veljen luona kävin täällä hyrylässä tk:ssa ja ne sano että SAATTAA olla alkava kesken meno muttei oo iha varmaa.. ( kohdunsuulta tuli verta) mutta nyt on vähentynyt ei tuu juuri ollenkaan verta... mitään isompaa " möykkyä ei ole tullut" raskaus oireet on samat mitkä on ollutkin niiin ja viiikkoja oli 5 RV. kun kävin täällä tk:ssa.....

• niin ja täällä ei ollut mitään ultra laitetta täällä TK:ssa etteivät voineet ultrata

• -E-

Keijukais_tyttö, mulla tuli veristä vuotoa (punaista, ja rusehtavaa) rv 4-5, joukossa oli muutama hyytymäkin ja vuoto kesti kaikkineen viikon. Kaikki oli kuitenkin hyvin ja vuotoja on esiintynyt raskauden edetessä vähän väliä, viimeisin viikolla 15, ja tällä kertaa aivan kirkkaan punaista verta ja PALJON. Edelleen kaikki on hyvin ja nyt mennään viikolla 22... Tsemppiä sinulle!

• helppiää?
    • Näin mulla

Itse keskenmenon kokenut rv 12 3 22-vuotiaana ja silloin oli myöskin vk loppu. Vuoto alkoi myös samoin kuin sinulla vasta myöhemmin tuli kivut, siis olivat selviä supistuksia, valvoin koko yön ja vedin laatallisen panadolia sen yön aikana, aamulla soitin naistentautien polille josta tyly hoitaja totesi minulle että jos sinä et pärjää kotona kipujen kanssa tarvii tulla tänne kipulääkitykseen! tämän jälkeen päätin että perkele minähän sitten pärjään! siskoni haki minulle lisää särkylääkettä apteekista, otin 2 kappaletta mutta 1 1/2h myöhemmin ei mitään tehoa ja kivut vaan yltyivät (aivan sietämättömäksi) sanoin siskolle että nyt kyllä heität mun sinne sairaalalle, naistentautien polille päästyäni kiemurtelin haastattelevan hoitajan penkillä tuskissani kun tämä alkoi selittämäään että meillä on nyt vähän jonoa... siis woot? sanoin suoraan että minä en nyt mitään kerkiä odottelemaan että lääkäriin ja nopeasti kiitos en jaksa näitä kipuja! poustuttuani hoitajan huoneesta, tunsin melkein heti painetta alapäässä, niinkuin olisi vessahätä... vessaan päästyäni ja housut laskettuani se sitten tapahtui, verta lensi pitkin vessaa, soitin hälykelloa jonka jälkeen joku uusi hoitaja tuli vessaan ja tokas että sulla taitaa olla kesken meno... no joo ihan niinkuin en sitä jo olisi tajunnut! Ainut hyvä asia tuossa tilanteessa oli se että kivut koppuivat kuin seinään kun kohtu tyhjeni, ja ne kuvit olivat siis uhan verrattavissa normi synnytykseen! (tiedän koska olen synnyttänyt myöhemmin)

• hämmentynyt_äiti

Hei. Tein raskaustestin 01.09. joka näytti että raskaana ja 2-3 viikkoa. Maanantaina 05.09. alkoi rusehtava vuoto, (kuukautisteni olisi pitänyt tulla 28.08-02.09. välillä, mutta eivät tulleet) vuotoa on nyt kestänyt 8 päivää, seuraavana päivänä siitä kun vuoto alkoi soitin neuvolaan ja kysyin mitä tehdä, sanoivat että voi olla alkuraskauden keskenmeno mutta ei voi tietää ja että niille ei voi mitään, eikä kannata laittaa itseään sängynpohjalle koska se ei vaikuta asiaan mitenkään....kehotti myös tekemään uuden testin kun vuoto päättynyt.. en siis ole voinut tehdä uutta testiä vielä koska vuoto ei ole päättynyt, mietin että onkohan ihan normaalia kun vuoto kestää näin kauan? mitään kipuja ei ole ollut missään vaiheessa, minulla on kaksi lasta ennestään eikä kummankaan raskauden aikana ollut tälläistä ja sen takia olen nyt kovin huolissani että mitähän nyt tapahtuu.

• auttakaa

Hei. olin raskaana 11 6vko:lla. menin alkuraskauden ultraan onnellisena ja hyvin mielin. kunnes kätilö sanoikin ettei täällä mitään ole.eli siis ollut jossain vaiheessa keskenmeno.en ole itse ollut missään vaiheessa ns kipeä eikä mitään vuotoja ole ollut.paitsi nyt alkoi vuotamaan ,mutta ei ole tullut kun ihan muutama tippa eikä ole tullut mitään hyytymiä.oisko ne voinut tehdä ultrassa jonkin virheen? olenko edelleen raskaana? onko kenellekään käynnyt näin? olen kysymysmerkkinä?

• 38+1

Jos viikoilla 11 6 ei näy mitään, niin keskenmenohan jossain vaiheessa sitten on tullut. Olitko tuota ennen ultrassa? Näkyikö siellä mitään?
      Jos et, niin onhan kyseessä voinut olla vaikkapa kemiallinen raskaus (silloin kun olet tehnyt testin).
      Tuossa vaiheessa, noilla viikoilla ultra kyllä näyttää jos siellä jotain on, ei noilla viikoilla ole enää mitään virheen mahdollisuutta, eli ultrassa näkyisi kyllä aivan selkeästi sikiö noilla viikoilla.
      Voithan tehdä raskaustestin.

• auttakaa

tein ennen ultraa kaksi testiä ja neuvolassakin vielä testattiin,nii kaikki oli hyvin.en ole missään vaiheessa vuotanut yhtään.viimeksi on menkatkin ollu 21.6 ja sen jälkeen ei mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      79
      3204
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2127
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2122
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1889
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1802
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1579
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1320
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe