Jos nopeusmittarin näyttäessä 80km/h todellinen nopeuteni on 72km/h, pysyykö mittarieron suhde samana nopeuden kasvaessa vai laskiessa vai muuttuuko se ja miten?
Eli paljonko mittari "valehtelee" näyttäessään 100km/h tai 60km/h?
Toivottavasti joku osaa kertoa miten mittarivirhe "käyttäytyy" nopeuksien muuttuessa..
Mittarivirhe eri nopeuksissa..
31
6434
Vastaukset
- se
Virhe suurenee, mitä enemmän on nopeutta.
tuo 72 -> 80 on todella paljon, mutta yleistä tuon ajan japanilaisissa, varsinkin Toyotissa- Scuore sportivo
Alfassa mittarivirhe pienenee kun nopeus suurenee..
- E.T.
Minkä ajan japanilaisissa? Eihän edellisessä viestissä sanottu mitään vuosimallista.
- tdipd ja hajis
E.T. kirjoitti:
Minkä ajan japanilaisissa? Eihän edellisessä viestissä sanottu mitään vuosimallista.
voi päätellä siitä, että nykyään autojen mittareiden heitto ei ole noin suuri. Ei millään merkillä, luulisin. Nykyään saattaa virhe säilyä jopa samana koko näytön! Esim. testissä VW golf olikohan AM&S mittarivirhe oli 3km/h muistaakseni 60km/h-150km/h välillä.
Yleensä perinteisten mittareiden heitto (ja motukoiden myös) suurenee vauhdin kasvaessa. - Kölli
tdipd ja hajis kirjoitti:
voi päätellä siitä, että nykyään autojen mittareiden heitto ei ole noin suuri. Ei millään merkillä, luulisin. Nykyään saattaa virhe säilyä jopa samana koko näytön! Esim. testissä VW golf olikohan AM&S mittarivirhe oli 3km/h muistaakseni 60km/h-150km/h välillä.
Yleensä perinteisten mittareiden heitto (ja motukoiden myös) suurenee vauhdin kasvaessa.Viime viikolla ajoin 100km/h alueella olevaan nopeusnäyttöön ja yllätyin kun n. 115km/h näyttämä oli 110km/h todellista eli virhe sama kuin 80km/h (Auto on siis Avensis)
- Autoilija3
On myös ollut aina Opeleissakin suuri nopeus/matkamittari virhe näin on moni opelfany luullut avavansa suorituskykyisemmällä ja taloudellisemmalla autolla kuin mitä se todellisuudessa ei ole.
- Simo
Yllättävää on, että mittarivirhe pysyy suurin piirtein samana vaikka nopeus muuttuu. (Monet mittarithan näyttävät jo 10 tai 20, vaikka auto on paikallaan.) Eli vielä 40 km/h:ssa tai 120 km/h:ssa voi heitto olla tuo n. 8 km/h.
- Kulkija
Tässä taannoin minulla oli sellainen kulkupeli, että sen nopeumittarin virhe isoni km/ tunnissa nopeuden kasvaessa ,kutenkin siten, että prosentteina se oli pienempi.
Suurinpiirtein 60:ssa noin 5 km:n luokkaa.
120:ssa noin 8 km.
Itse en tullut asiaa näin tarkasti ajatelleeksi, mutta jälkikasvulla oli oikeen sekuntaattori, milla asioista otettiin selvää.- panpeter
Olisiko niin että virhe on prosentteina sama kaikilla nopeuksilla? esim. 8 km/h:n virhe 120:n nopeudessa = 6,7 %:n virhe -> 60:n nopeudessa virhe = 0,067 * 60 km/h = 4 km/h. Menee aika lähelle tuota n. 5 km/h 60:ssa ja n. 8 km/h 120:ssa.
- ...©
panpeter kirjoitti:
Olisiko niin että virhe on prosentteina sama kaikilla nopeuksilla? esim. 8 km/h:n virhe 120:n nopeudessa = 6,7 %:n virhe -> 60:n nopeudessa virhe = 0,067 * 60 km/h = 4 km/h. Menee aika lähelle tuota n. 5 km/h 60:ssa ja n. 8 km/h 120:ssa.
Valmistajahan ei mahda mitään sille että laadukkainkin mittari näyttää väärin jos renkaan ulkokehä ei aivan vastaa mittarin suunnittelussa käytettyä mittaa. Renkaan ulkokehä vaihtelee rengaskoon, mallin ja kulumisen mukaan. Tällöin mittarin virhenäyttämä on vakioprosentti nopeudesta riippumatta.
Kun lisäksi laki on niin tökerö, että mittarit saavat näyttää reippaastikin liikaa, muttei koskaan liian vähän, varmistavat valmistajat halvankin konstruktion laillisuuden kasvattamalla virheprosenttia.
Omassa mittarissani on n. 2,5%:n heitto alueella 60 - 160, kun kesärenkaista on 2,5 milliä jäljellä. - Ano
...© kirjoitti:
Valmistajahan ei mahda mitään sille että laadukkainkin mittari näyttää väärin jos renkaan ulkokehä ei aivan vastaa mittarin suunnittelussa käytettyä mittaa. Renkaan ulkokehä vaihtelee rengaskoon, mallin ja kulumisen mukaan. Tällöin mittarin virhenäyttämä on vakioprosentti nopeudesta riippumatta.
Kun lisäksi laki on niin tökerö, että mittarit saavat näyttää reippaastikin liikaa, muttei koskaan liian vähän, varmistavat valmistajat halvankin konstruktion laillisuuden kasvattamalla virheprosenttia.
Omassa mittarissani on n. 2,5%:n heitto alueella 60 - 160, kun kesärenkaista on 2,5 milliä jäljellä.Renkaan kulumisella on melko mitätön vaikutus, jos renkaan säde on vaikkaa 300mm niin 6 millin kuluminen muuttaa ympärysmitaa vain 2%.
- -S-
Virheet on samaa luokkaa kaikissa suurin piirtein ja ihan tarkotuksella!
- panpeter
Toisissa virhe on n. 5 km/h ja toisissa lähes olematon, eli pienemmillä nopeuksilla 0 km/h ja suuremmilla 1-2 km/h.
- juu
panpeter kirjoitti:
Toisissa virhe on n. 5 km/h ja toisissa lähes olematon, eli pienemmillä nopeuksilla 0 km/h ja suuremmilla 1-2 km/h.
Esim. E46 bemari (320i) ja 97-> vectra ovat erittäin tarkkoja.
Volvoissa taas heittää aina sen 10% ainakin valmistajan mukaan. - Kallonkutistaja
juu kirjoitti:
Esim. E46 bemari (320i) ja 97-> vectra ovat erittäin tarkkoja.
Volvoissa taas heittää aina sen 10% ainakin valmistajan mukaan.Viime viikolla mittailin kolmesta mersusta mittarivirhettä. Yhdessä heitto oli 2-3km/h, toisessa 6-7km/h ja kolmannessa 9-10km/h. Nopeudella ei näyttänyt olevan merkitystä virheen suuruuteen, vaan heitto on samaa luokkaa nopeuksissa 50-120km/h.
Lämpötilalla näyttäisi ehkä olevan jokin vaikutus heittoon, mutten siihen kiinnittänyt erityistä huomiota. Onko muilla vastaavia kokemuksia lämpötilaheitoista? - Höpö
Kallonkutistaja kirjoitti:
Viime viikolla mittailin kolmesta mersusta mittarivirhettä. Yhdessä heitto oli 2-3km/h, toisessa 6-7km/h ja kolmannessa 9-10km/h. Nopeudella ei näyttänyt olevan merkitystä virheen suuruuteen, vaan heitto on samaa luokkaa nopeuksissa 50-120km/h.
Lämpötilalla näyttäisi ehkä olevan jokin vaikutus heittoon, mutten siihen kiinnittänyt erityistä huomiota. Onko muilla vastaavia kokemuksia lämpötilaheitoista?Ainakin rengaskoko vaikuttaa mittarivirheeseen. Teinituunatussa Astrassa voi olla vaikka kuinka suuri mittarivirhe, jos rengaskokoa ei ole valittu tarkkaan. Mietin tuota lämpötilavaihtelua renkaan ilmanpaineen kannalta. Renkaassa paine voi vaihdella paljon lämpötilojen mukaan ja tämä voi hyvinkin vaikuttaa tarkkuuteen.
- Friikki
panpeter kirjoitti:
Toisissa virhe on n. 5 km/h ja toisissa lähes olematon, eli pienemmillä nopeuksilla 0 km/h ja suuremmilla 1-2 km/h.
Korkeintaan kilometrin heitto siihen, mitä GPS ilmoittaa nopeudeksi.
- ei ilmapallo
Höpö kirjoitti:
Ainakin rengaskoko vaikuttaa mittarivirheeseen. Teinituunatussa Astrassa voi olla vaikka kuinka suuri mittarivirhe, jos rengaskokoa ei ole valittu tarkkaan. Mietin tuota lämpötilavaihtelua renkaan ilmanpaineen kannalta. Renkaassa paine voi vaihdella paljon lämpötilojen mukaan ja tämä voi hyvinkin vaikuttaa tarkkuuteen.
Rengaspaine ei vaikuta mittarivirheeseen. Ja jos joku on eri mieltä, niin suosittelen miettimään asiaa perusteellisesti, ennen kuin vastaa tähän.
- Camry
rönsyilemään tämä juttu näemmä..
Elikäs.. jos nopeus on mittarin mukaan 80km/h mutta todellisuudessa vain 72km/h niin onko se mittarin näyttäessä 100km/h todellisuudessa 92km/h vai jotain muuta.. ja sitä rataa..
..siis jos vain mittarin mukaan ajettava nopeus muttuu, auto, sen renkaat yms pysyvät samoina, miten ero käyttäytyy?
Automallien ja merkkien välillä mittarin näyttämän lukeman erotus todelliseen nopeuteen vaihtelee, sen tiedän.. ja samanlaisissakin autoissa jos ne renkaat on erilaiset tms..
Meilläkin toisen auton mittari valehtelee toiseen suuntaan suunnilleen saman verran..- ehkä
Nykyautoissa on elertroniset mittarit (vaikka on viisarinäyttö), eikä kukaan tiedä miten näyttämä lasketaan, joten se voi käyttäytyä ihan miten vain riippuen laskennasta.
Luultavasti mittari näyttää prosenteissa yhtäpaljon väärin sekä 80 että 100 nopeudessa 72/80=0.9 => 0,9*100=90 siis mittarin näyttäessä 80 on nopeus 72 ja sen näyttäessä 100 auto kulkee 90... - Olli
ehkä kirjoitti:
Nykyautoissa on elertroniset mittarit (vaikka on viisarinäyttö), eikä kukaan tiedä miten näyttämä lasketaan, joten se voi käyttäytyä ihan miten vain riippuen laskennasta.
Luultavasti mittari näyttää prosenteissa yhtäpaljon väärin sekä 80 että 100 nopeudessa 72/80=0.9 => 0,9*100=90 siis mittarin näyttäessä 80 on nopeus 72 ja sen näyttäessä 100 auto kulkee 90...Tarkemmin elektronisia mittareita tuntematta...
Voisihan periaate olla, että vaihteiston perässä on pulssianturi. Pulssin käsittelyssä esimerkiksi 100 pulssia sekunnissa vastaa nopeutta 10 km/h. Mitään kovin monimutkaista laskentaa ei välttämättä tarvita anturin ja mittarin väliin. Tästähän seuraa, että mittarivirhe on nopeudesta riippumaton, ei siis aina saman verran prosenteissa vaan km/h:ssa.
- Lukija
Mitä tuota arvailette! Lukekaa autolehtien testejä ja vertailuja niin tiedätte enemmän. Esimerkiksi Tekniikan Maailma tutkii mittarit kaikissa koeajoissa ja vertailuissa useilla eri nopeuksilla ja tarkkuudella johon näitten palstojen "tietäjät" mittauksissaan eivät ikinä yllä.
- foma
on suurin sallittu nopeusmittarin virhe. Nopeusmittari ei saa näyttä todellista pienempää nopeutta (eli alakantiin).
Omalta osaltaani olen huomanut, että kyllä se 10% virhe melkein jokaisessa ajoneuvossa eikä se muutu nopeuden kasvaessa. Eli tod.nop 90 ja mittari näyttää 100 ja tod.nop 108 ja mittarin lukema on 120 jne.- foma
...jos todellinen nopeus on 100 niin mittarin lukema on 110 ja jos tod.nopeus on 120 niin lukema on 132.
- Jenkki
Kun käsittääkseni aika usein jenkeissä se virhe on juuri niin että mittarin mukainen 90km/h tunnissa on liki satanen todellisuudessa?
Ainakin useammassa jenkissä itselläni on niin ollut..
Kuka mittarin liian suureen virheeseen puuttuu todellisuudessa? Katsastusko? Järkikin sanoo että ylinopeussakkoa saadessa se on vain selitystä.. oma auto ja sen nopeus pitää tuntea ja tietää.. - foma
Jenkki kirjoitti:
Kun käsittääkseni aika usein jenkeissä se virhe on juuri niin että mittarin mukainen 90km/h tunnissa on liki satanen todellisuudessa?
Ainakin useammassa jenkissä itselläni on niin ollut..
Kuka mittarin liian suureen virheeseen puuttuu todellisuudessa? Katsastusko? Järkikin sanoo että ylinopeussakkoa saadessa se on vain selitystä.. oma auto ja sen nopeus pitää tuntea ja tietää..kirjoitin vain sen mitä Tieliikennekirjassa sanotaan asiasta. Kyllä katsastuksessa sen katsotaan jos on mahdollisuus.
Mikä on vain selitystä?
Tietenkin pitää tuntea ja tietää, etenkin kun mittaristo on pimeänä... :)
ps: no jenkit onkin iha oma luokkansa, sekä ihmiset että autot. - sitten?
Kyse oli todellisista virheistä eikä siitä mitä laki sallii.
Millä ihmeen katiskoilla olet ajanut kun virheet on KAIKISSA noin suuria?!? Lähes kaikissa ajamissani autoissa on ollut puolet pienempi mittarivirhe, vaikkeivat ole olleet edes mitään erikoisia autoja, jopa entisessä vm. 85 pikkuautossani oli virhe vain 5-6 %
- A+F
En ole lukenut yhtään vastausta, mutta mielipiteeni autojen mittareista on, että surkeita ovat. Muutamalla rahalla saa fillariin mittarin joka mittaa matkan kymmenen metrin tarkkudella, ja tarkasti. Ja sama pätee tietenkin nopeuteen. Saa keskinopeudet ja huiput ym ym ym. Samaa, mutta vaillinaisempaa mainostetaan autoihin ajotietokoneena!!
- E=mc2
Lasket prosentuaalisen ylityksen tunnetussa nopeudessa. Tällä saadulla prosentilla voit laskea mittarivirheen eri nopeudella. Esim. sinulla hyvä sääntö: voit ajaa 10 % enemmän kuin mitä nopeusrajoitus on. 50->55, 60->66, 80->88, 100->110, 120->132.
- ooh
Mittarivirhe-prosentti säilyy melko tarkasti eri nopeuksilla.
Koska mittari ei saa näyttää todellista pienempää nopeutta ja toisaalta hyväksytty alaraja on 10%, autovalmistajat pyrkivät asettamaan virheen 5%:in.
Jos voidaan käyttää isompaa rengaskokoa, on virhe aseteltava suuremmaksi pienemmällä rengaskoolla, jottei näyttämä sitten isommalla rengaskoolla alita todellista nopeutta. - näin
Opel vectra 2,5 v6 vm,96 rengas 205 55 16 mittari virhe.
50->55 , 100->105 , 150->155 , 180->186 , 190->197.
Lähtee nähtävästi virhe lisääntymään 180 jälkeen tasaisesti,
Eli tän mukaan auton huippu nopeuden ollessa 230 mittarin mukaan
Niin todellinen nopeus on vain noin 220km/h
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823486
- 302943
- 612915
- 82727
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574