moottorin hihnojen vaihto, paljonko maksaa??

tyttö

moikka. paljon maksaa vaihtaa autoon moottorin jotkut hihnat? joku semmonen hihna pitäs vaihtaa joka on kuluva osa, sen vaihtaminen maksaa ilmeisesti paljon. oisko ollu joku jakopää?? auto on audi a4.. toivottavasti joku osaisi auttaa..

13

11759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika paljon siitä hihnasta, minkä haluat vaihtaa. Niitä hihnoja kun aika usein on enemmän kuin yksi nykyautoissa.
      Riippuu myös hihnan ostopaikasta ja siitä, missä se vaihdetaa. Halvinta lienee ostaa tarvikeliikkeestä ja vaihtaa itse, kalleinta vaihdattaa merkkiliikkeessä.
      Hintahaitari on todella laaja. Kannattaa selvittää kyselemällä liikkeistä, tältä palstalta se tuskin selviää.
      Omaan autooni esimerkiksi laturin hihna maksaa n. 3,5 euroa ja jakopään hihna noin 25 euroa. Työ ei maksa mitään, koska teen sen itse.

    • bge

      jakopään hihna ,rullat,vesipumppu työ maksaa noin 200-400€ ,riippuen merkistä,esim.toyota n.200€,audi luultavasti kalliimpi.

      • kannattaa vaihtaa vasta sitten, kun niissä on vikaa. Ei ennen.
        Kiristinrullan vaihdoin 265 tuhannessa kilomtrissä kun äänti. Sellaista rohinaa. Ja olihan siihen jo kulunut välystä. Maksoi muutaman kympin. Vesipumppu on toiminut loistavasti jo 290 000 km ja senkin vaihdan vasta kun tarvitsee. Sekin alkaa sitten ääntämään tai vuotamaan tiivisteestään nestettä ulos.

        Ehjiä osia on järjenvastaista vaihtaa varalta paitsi jakohihnoja, jotka eivät varota rikkoutumisesta mitenkään ja mikä rikkoutuminen saattaa johtaa moottorin täystuhoon.


      • on se
        sitroen kirjoitti:

        kannattaa vaihtaa vasta sitten, kun niissä on vikaa. Ei ennen.
        Kiristinrullan vaihdoin 265 tuhannessa kilomtrissä kun äänti. Sellaista rohinaa. Ja olihan siihen jo kulunut välystä. Maksoi muutaman kympin. Vesipumppu on toiminut loistavasti jo 290 000 km ja senkin vaihdan vasta kun tarvitsee. Sekin alkaa sitten ääntämään tai vuotamaan tiivisteestään nestettä ulos.

        Ehjiä osia on järjenvastaista vaihtaa varalta paitsi jakohihnoja, jotka eivät varota rikkoutumisesta mitenkään ja mikä rikkoutuminen saattaa johtaa moottorin täystuhoon.

        mukava ruuvailla osia aina silloin tällöin edes tajkas kun ei tee kerralla. Ja vesipumppu jos hajoaa ja autoja tuntematon kuski ajaa lämmöt tapissa niin kyllä siinäkin suuret murheet saa jos haluaa...


      • Jamppa1
        sitroen kirjoitti:

        kannattaa vaihtaa vasta sitten, kun niissä on vikaa. Ei ennen.
        Kiristinrullan vaihdoin 265 tuhannessa kilomtrissä kun äänti. Sellaista rohinaa. Ja olihan siihen jo kulunut välystä. Maksoi muutaman kympin. Vesipumppu on toiminut loistavasti jo 290 000 km ja senkin vaihdan vasta kun tarvitsee. Sekin alkaa sitten ääntämään tai vuotamaan tiivisteestään nestettä ulos.

        Ehjiä osia on järjenvastaista vaihtaa varalta paitsi jakohihnoja, jotka eivät varota rikkoutumisesta mitenkään ja mikä rikkoutuminen saattaa johtaa moottorin täystuhoon.

        koneisiin pitää vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä kaikki mahdolliset kiristimet ja vesipumppu. Olettaen tietenkin että niitä ylipäänsä on, tai no vesipummppu on kaikissa mutta ei jakohihnalla. No, nämä taas riippuu konetyypistä, niitä on aika loputtomasti eri rakenteita, sitten on vielä ketjujakopäät ja ratasjakopäät ja näiden yhdistelmiä...

        Nämä jakohihnan kiristimet sun muut kilkkeet on nimittäin mitoitettu kestämään suurinpiirtein sama kuin se hihna, harvemmin paljoa pitempään. Hihnan katkeaminen tai hampaiden katoaminen näissä koneissa johtuu yleensä juuri niistä kilkkeistä eikä itse hihnasta. Hihnavaurio johtaa taas lähes kaikissa nykykoneissa venttiilisalaattiin.

        Omassa on wanha hyvä systeemi, hihna yhdellä kiristäjällä, eikä pääse venttiilit ja männät tutustumaan toisiinsa vaikka katkeaisi...


      • Jamppa1 kirjoitti:

        koneisiin pitää vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä kaikki mahdolliset kiristimet ja vesipumppu. Olettaen tietenkin että niitä ylipäänsä on, tai no vesipummppu on kaikissa mutta ei jakohihnalla. No, nämä taas riippuu konetyypistä, niitä on aika loputtomasti eri rakenteita, sitten on vielä ketjujakopäät ja ratasjakopäät ja näiden yhdistelmiä...

        Nämä jakohihnan kiristimet sun muut kilkkeet on nimittäin mitoitettu kestämään suurinpiirtein sama kuin se hihna, harvemmin paljoa pitempään. Hihnan katkeaminen tai hampaiden katoaminen näissä koneissa johtuu yleensä juuri niistä kilkkeistä eikä itse hihnasta. Hihnavaurio johtaa taas lähes kaikissa nykykoneissa venttiilisalaattiin.

        Omassa on wanha hyvä systeemi, hihna yhdellä kiristäjällä, eikä pääse venttiilit ja männät tutustumaan toisiinsa vaikka katkeaisi...

        on kehnoksi pudotettu joittenkin autojen laatu, jos kiristimet ja vesipumput kannattaa vaihtaa aina kun hihnakin. Tosin joissakin moottoreissa hihna vaihdetaan hyvinkin usein.
        Vuonna -83 ilmoitti Fordin myyjä Escortin hihnan vaihtoväliksi 10 000 km, joten jätin Escortin ostamatta ja ostin ketjujakopäällä olevan.

        Kannattaisi päästää julkisuuteen nuo kelvottomia jakopäitä tekevät, että osttaisiin valita muita.
        Itsellä vanhassa Pösö 205:ssä TU3A -moottori, hihnan vaihto tehtaan ohjeen mukaan 80 000 km välein, korjaamo suositteli 60 000 km:n väliä. Kiristinrulla tarpeen mukaan, minulla ensimmäinen kerta jotain 265 000. Vesipumppu alkuperäinen.

        Kaverin Audista (malli?) levisi jakopää alle 30 000 km:n, oli joku säätyvällä ajoituksella oleva ja ketjuvetoinen.

        Jos vesipumppuja, pakkas- ja jarrunesteitä yms alkaa vaihtelemaan kaiken varalta (hihna poislukien, sen kestävyyshän on todettu kehnoksi), mihin vedetään raja? Ehkä silloin kannattaa vaihtaa koko auto, kuten jotkut tekevätkin?
        Mitään kestävää kehitystä tällainen ainakaan ei ole eikä järkevää muutenkaan. Kannattaa välttää sellaisia osta-ja-paalaa -autoja. Uutta ostaessa vain kyselemällä vaihtovälit ja -hinnat selviksi, niin saattaa muutamilta pettymyksiltä ja turhalta rahastukselta välttyäkin.


      • Jamppa1
        sitroen kirjoitti:

        on kehnoksi pudotettu joittenkin autojen laatu, jos kiristimet ja vesipumput kannattaa vaihtaa aina kun hihnakin. Tosin joissakin moottoreissa hihna vaihdetaan hyvinkin usein.
        Vuonna -83 ilmoitti Fordin myyjä Escortin hihnan vaihtoväliksi 10 000 km, joten jätin Escortin ostamatta ja ostin ketjujakopäällä olevan.

        Kannattaisi päästää julkisuuteen nuo kelvottomia jakopäitä tekevät, että osttaisiin valita muita.
        Itsellä vanhassa Pösö 205:ssä TU3A -moottori, hihnan vaihto tehtaan ohjeen mukaan 80 000 km välein, korjaamo suositteli 60 000 km:n väliä. Kiristinrulla tarpeen mukaan, minulla ensimmäinen kerta jotain 265 000. Vesipumppu alkuperäinen.

        Kaverin Audista (malli?) levisi jakopää alle 30 000 km:n, oli joku säätyvällä ajoituksella oleva ja ketjuvetoinen.

        Jos vesipumppuja, pakkas- ja jarrunesteitä yms alkaa vaihtelemaan kaiken varalta (hihna poislukien, sen kestävyyshän on todettu kehnoksi), mihin vedetään raja? Ehkä silloin kannattaa vaihtaa koko auto, kuten jotkut tekevätkin?
        Mitään kestävää kehitystä tällainen ainakaan ei ole eikä järkevää muutenkaan. Kannattaa välttää sellaisia osta-ja-paalaa -autoja. Uutta ostaessa vain kyselemällä vaihtovälit ja -hinnat selviksi, niin saattaa muutamilta pettymyksiltä ja turhalta rahastukselta välttyäkin.

        sitä laatua itse asiassa ole pudotettu. Näin se on ollut tällä merkillä iät ja ajat. Tappikoneista siirryttiin hihnakäyttöisiin OHC-koneisiin reilu 30 vuotta sitten ja silloin oli ihan sama homma. Sittemmin nuo jakopäät on tulleet monimutkaisemmiksi kun on tullut DOHC-koneet ja 4OHC-koneet.

        Monethan vaihtaa jakoremmin yhteydessä aina stefatkin. Tämä ihan sen takia että jos alkaa vaihtovälillä valskaamaan niin on iso homma edessä kun jakopäät on niin monimutkaisia. Vanhoihin voi helpommin kiskoa väliin rullia ja stefoja. Vanhaan polooni tein hihnanvaihdon alle puoleen tuntiin.

        Monet kuvittelee että ketjulla toteutettu jakopää on täysin pomminvarma, vaikka niissä on yhtä lailla kulumaa ja vikoja.

        Sulla on tietty vähän eri asia tuo auton huolto kuin keskivertokansalaisella. En minäkään omaani vaihtele kaikkea "turhan tähden" koska niitä kulumisen oireita osaa tulkita hyvin. Jos joku paikka alkaa prakata niin heti tietää mistä on kysymys.

        Sitten nuo muut mitä huollan, millä vähemmän itse ajaa, tai kokonaan vieraiden autot, niin ne on oltava viimeisen päälle. Kuskit on usein sellaisia että ne linttaa menemään niin kauan kuin auto liikkuu vaikka olisi mikä rikki ja kilinä ja kolina kova. Ei viitsi yksityishenkilönä riskeerata mitään vaan tekee viimeisen päälle tai ei tee ollenkaan. Jos joku tuo mulle auton öljynvaihtoon ja bilteman suodattimen niin kieltäydyn vaihtamasta.

        Eli aina pitää käyttää omaa harkintaa. Jos auton toimintavarmuus on ykkösasia, pitää sen huollossa usein noudattaa "lentokonemaista" ohjelmaa, eli palikoita vaihdetaan varmuuden vuoksi, niiden oletetun elinkaaren loppupuolella. Riippuu paljon missä käytössä ja kenen käytössä auto on.


      • vaivainen
        Jamppa1 kirjoitti:

        koneisiin pitää vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä kaikki mahdolliset kiristimet ja vesipumppu. Olettaen tietenkin että niitä ylipäänsä on, tai no vesipummppu on kaikissa mutta ei jakohihnalla. No, nämä taas riippuu konetyypistä, niitä on aika loputtomasti eri rakenteita, sitten on vielä ketjujakopäät ja ratasjakopäät ja näiden yhdistelmiä...

        Nämä jakohihnan kiristimet sun muut kilkkeet on nimittäin mitoitettu kestämään suurinpiirtein sama kuin se hihna, harvemmin paljoa pitempään. Hihnan katkeaminen tai hampaiden katoaminen näissä koneissa johtuu yleensä juuri niistä kilkkeistä eikä itse hihnasta. Hihnavaurio johtaa taas lähes kaikissa nykykoneissa venttiilisalaattiin.

        Omassa on wanha hyvä systeemi, hihna yhdellä kiristäjällä, eikä pääse venttiilit ja männät tutustumaan toisiinsa vaikka katkeaisi...

        "Nämä jakohihnan kiristimet sun muut kilkkeet on nimittäin mitoitettu kestämään suurinpiirtein sama kuin se hihna, harvemmin paljoa pitempään."

        Mistä koneesta puhut?
        Jos puhut koneesta yleensä, niin olen rumasti eri mieltä.
        Voi olla, että jonkun tietyn automerkin kohdalla näin onkin, mutta omalla kokemuksellani en ole noin hulluun väittämään vielä törmännyt.

        Totta helvetissä varaosamyyjät suosittelevat vaihtamaan kiristinrullan aina hihnan vaihdon yhteydessä, mutta onko ihmisen pakko ostaa mitä tahansa, jos myyjä suosittelee ostamaan?

        Itse tiedän esimerkiksi Volvon B19 koneen, johon on vaihdettu hihna noin 80-100tkm:n välein, mutta kiristintä ei ikinä.
        Kone on nyt kyllä pyörinyt tähän mennessä reilut 520tkm, mutta kukapa tietänee, vaikka kohta pamahtaa... Tietysti heikkouttaan.

        Elikkä ei ole mitään järkeä alkaa vaihtamaan toimivia osia vain varmuuden vuoksi.

        Volkkarit nyt joutaisi paalaamoon puolestani vaikka kaikki, mutta jos puhutaan kuitenkin oikeista autoista, niin jakohihnan vaihtaminen ei edellytä mitään muiden osien vaihtamista.


      • Jamppa1
        vaivainen kirjoitti:

        "Nämä jakohihnan kiristimet sun muut kilkkeet on nimittäin mitoitettu kestämään suurinpiirtein sama kuin se hihna, harvemmin paljoa pitempään."

        Mistä koneesta puhut?
        Jos puhut koneesta yleensä, niin olen rumasti eri mieltä.
        Voi olla, että jonkun tietyn automerkin kohdalla näin onkin, mutta omalla kokemuksellani en ole noin hulluun väittämään vielä törmännyt.

        Totta helvetissä varaosamyyjät suosittelevat vaihtamaan kiristinrullan aina hihnan vaihdon yhteydessä, mutta onko ihmisen pakko ostaa mitä tahansa, jos myyjä suosittelee ostamaan?

        Itse tiedän esimerkiksi Volvon B19 koneen, johon on vaihdettu hihna noin 80-100tkm:n välein, mutta kiristintä ei ikinä.
        Kone on nyt kyllä pyörinyt tähän mennessä reilut 520tkm, mutta kukapa tietänee, vaikka kohta pamahtaa... Tietysti heikkouttaan.

        Elikkä ei ole mitään järkeä alkaa vaihtamaan toimivia osia vain varmuuden vuoksi.

        Volkkarit nyt joutaisi paalaamoon puolestani vaikka kaikki, mutta jos puhutaan kuitenkin oikeista autoista, niin jakohihnan vaihtaminen ei edellytä mitään muiden osien vaihtamista.

        oli tosiaan euroopan myydyimmästä autosta ja joka sana on totta. Usko huviksesi. Jos joku ottaa asiakseen pantata jotain kympin kiristäjän vaihtoa niin siitä vaan, en ole esteenä. Tiedän toki järkevämpiäkin säästökohteita.


    • Jamppa1

      kannattaisi kysyä joltain joka niitä vaihtoja tekee? Miten minä voisin tietää paljonko joku muu veloittaa jostain tarkemmin määrittelemättömästä työstä.

      • 500 - 2000 e

        Jos et kerran tiedä, mikä ihme se sinua riivaa, että se tietämättömyytesi on aina pakonomaisesti tänne kerrottava? Vaikuttaisit fiksummalta, jos älyäisit olla hiljaa.


      • Jamppa1
        500 - 2000 e kirjoitti:

        Jos et kerran tiedä, mikä ihme se sinua riivaa, että se tietämättömyytesi on aina pakonomaisesti tänne kerrottava? Vaikuttaisit fiksummalta, jos älyäisit olla hiljaa.

        tanopää kun minä juurikin neuvoin kysymään niiltä jotka niitä hommia tekee. Sinä voit tunkea 500-2000 euron hinta-arvioisi sinne missä ei aurinko paista. Onko sulla mitään käsitystä montaako erilaista jakopäätä on A4:ssä ja montako tekijää hihnanvaihdolle löytyy? Entä vaihdetaanko samalla rullat, vesipumppu, käyttöhihna tms?

        Alkuperäisen kysyjän ja sun homma on sellaista että sokea opastaa sokeaa.


    • jotain ihme

      hihnoja vähän vaihtelee, lasku saattaa olla vaikka 1000eur.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P Marko lämsä

      Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4312
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

      otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1813
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

      Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1523
    4. Puskaradio huutaa

      Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1287
    5. Miksi aina vain seksiä?

      Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

      naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

      Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      833
    9. Hei rakas A,

      olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

      Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe