Alkoholistien läheisille

calmato

Alkoholismi ja muut päihteet ovat varjostaneet elämääni lapsesta saakka. Oli vain johdonmukaista, että aikuisena valitsin seurustelukumppanini ja suuren osan ystävistäni päihteidenkäyttäjien parista. Kymmenen vuotta sitten menetin ns. 'hermoni' juovan läheisen takia ja älysin lopulta hakea apua ITSELLENI enkä piitannut enää pätkääkään siitä, pahastuuko alkoholisti mahdollisesti vai ei.

Menin Al-Anon ryhmään ja aloin vähitellen kasvaa siksi tervejärkiseksi ihmiseksi, joksi minut kenties alunperin oli tarkoitettukin. :-?

Tällä palstalla näkee koko ajan alkoholistien läheisten ahdingon ja huolen. On kai sama, mistä apua saa, mutta jostain sitä tarvitsee. Tässä tietoa Al-Anonista pähkinänkuoressa:

Al-Anon -perheryhmät, joihin kuuluu myös Alateen, ovat olleet yli 50 vuotta olemassa yhteisönä, joka tarjoaa tukea niille, jotka kärsivät jonkun toisen juomisesta. Maailmassa on tällä hetkellä
yli 30 000 Al-Anon- ja Alateen -ryhmää 112 maassa. Kokouksemme ovat nimettömiä ja luottamuksellisia. Jäsenyys ei aseta mitään velvoitteita eikä dellytä maksuja. Henkilöiden nimiä, osoitteita tms. ei kirjata mihinkään jäsenluetteloihin. Itsestään saa käyttää kokouksissa vaikka itse keksimäänsä etunimeä tai lempinimeä.

Al-Anon on AA:sta erillään toimiva yhteisö. Sen toiminta perustuu kahteentoista askeleeseen ja kahteentoista perinteeseen, jotka on sovellettu AA:n ohjelmasta.

Al-Anonissa oppii
1) ymmärtämään tosiasioita alkoholismista sairautena ja kuinka alkoholismi vaikuttaa alkoholistin läheisten elämään fyysisesti ja henkisesti.

2) Löytämään yhteyden toisiin ihmisiin, joilla on samanlaisia kokemuksia ja ongelmia. Omiin ongelmiin saa etäisyyttä kertomalla niistä toisille. Moni uskaltaa ehkä ensimmäisen kerran elämässään puhua läheisen ongelmasta toisille ihmisille ja huomaa, että myös muilla on samankaltaisia ongelmia. Ryhmissä myös kuulee miten muut ovat toimineet omissa ongelmatilanteissaan - joko viisaasti tai sitten ei. Jaamme yhdessä kokemuksemme, voimamme ja toivomme.

3) Oppii vähitellen muuttamaan asennettaan ja käyttäytymistään kahdentoista askeleen ja kahdentosita perinteen opiskelun ja noudattamisen kautta. Läheisen muuttunut asenne ja käytös vaikuttaa koko perheen tilanteeseen. Kun yksi alkaa voida paremmin, se heijastuu väistämättä läheisiinkin.

Al-Anon/Alateen -ryhmissä ei anneta neuvoja, juoruilla eikä arvostella toisia. Siellä ei
keskustella jäsenten uskonnollisista näkemyksistä tai niiden puutteesta eikä muutenkaan ehdoteta eikä vastusteta mitään asiaa, terapiaa tai hoitoa.

Ryhmien kokoontumisajoista ja -paikoista saa tietoa sivulta

www.al-anon.fi/ .

18

3638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle.

Läheisten kärsimys on jäänyt jotensakin pimentoon palstalla. Joku, taisi olla sAAMARi, ehdotti läheisille omaa palstaa, mutta sinänsä hyvä idea ei tainnut saada tuulta purjeisiin.
      Aavistelen, että alkoholistien kärsiviä läheisiä vaivaa itsesyyttely, epäonnistumisen tunne ja sitä kautta häveliäisyys kirjoittaa tänne elämästään, etenkin kun itse eivät ole alkoholisteja.
      Toivoisin heille avautumista, sillä heidän kärsimyksensä alkoholismista ei ole vähäistä.
      Annoit sen verran hyvän kuvauksen omaistoiminnasta, että sitä luvallasi lainaamme jatkossakin. Vai mitä?

• calmato

Huomasin vaan tuossa pari kirjoitusvirhettä. Teksti on osittain omaani, osa Al-Anonin materiaaleista kerättyä.

Läheiset sairastuvat alkoholistin rinnalla yrittäessään mukautua olosuhteisiin ja taistellessaan tuhoon tuomittua taisteluaan saadakseen alkoholistin lopettamaan juomisensa. Läheisten oireista ja sairauksista tyypillisiä ovat:
        eristäytyminen muista ihmisistä, luopuminen omista tavoitteista, yksinäistyminen, jatkuva huolissaan olo, univaikeudet, selittämättömät pelkotilat, masennus, paniikkihäiriö, pakkotoiminnot kuten jatkuva tarkistaminen (avaimet, puhelin, ovien ja ikkunoiden kiinniolo, hellanlevyt...), ahdistuneisuuskohtaukset, pelko-oireinen ahdistuneisuushäiriö, syömisongelmat molempiin suuntiin eli joko tolkuton, yleensä suklaan, pullan ja jäätelön tai irtokarkkien eli makean ahmiminen - vaihtoehtona sitten ruokahalun menettäminen ja kyvyttömyys saada ruokaansa niellyksi, sairaalloinen laihuus, suolisto-oireet kuten ärtynyt paksusuoli, mahakatarri, ihottumat joihin ei löydy ulkoista järkevää syytä, sydänoireet kuten epätasainen pulssi tai lyöntejä jää välistä, reuma, selkäkivut, päänsärky, hampaiden pureminen öisin ja siitä aiheutuva hampaiden lohkeilu...

Luulisinpa, että kaikki fyysiset sairaudet joihin psyykellä voi olla osuutta, tulevat kysymykseen.

Läheinen saattaa itsekin kehittää itselleen sairaalloisia riippuvuuksia. Ruuan lisäksi näitä voivat olla pelaaminen, joka lienee alkoholistien läheisillä yleisempää kuin väestöllä keskimäärin.

Usein läheisen tila on pahempi kuin alkoholistin. Molempien elämä pyörii alkoholin ympärillä, vaikka läheinen ei käyttäisi itse lainkaan alkoholia. Paraneminen alkaa siitä, kun läheinen myöntää hävinneensä taistelussa alkoholin kanssa. Pullo voittaa aina.

Jotkut alkoholistit vapautuvat sairaalloisesta juomisen pakkomielteeestään. Se on aina suurenmoinen ihme, mutta koska ihmeitä kuitenkin jatkuvasti tapahtuu, meillä läheisillä on toivoa. Minun rakkaani on raitis Korkeimman voiman armosta päivä kerrallaan AA:n avulla, olen AA:lle kiitollinen koko sydämestäni.

• sAAmari

erillistä palstaa, ajatellen sitä että he paremmin saisivat tukea toisiltaan, täällä kun tuppaa olemaan niin paljon tyhjänpäiväistä kinaa (sitä tuossa alapuolellakin taas herätellään)

Omat kokemukseni Al-Anoneista rajoittuvat muutamiin avopalavereihin ja kirjallisuuteen, mutta koska heillä on käytössään sama ohjelma kuin meillä niin "komppaan" tietysti kovasti ja kannustan alkoholistien läheisiä tutustumaan toimintaan.

• minäminä
        sAAmari kirjoitti:

erillistä palstaa, ajatellen sitä että he paremmin saisivat tukea toisiltaan, täällä kun tuppaa olemaan niin paljon tyhjänpäiväistä kinaa (sitä tuossa alapuolellakin taas herätellään)

Omat kokemukseni Al-Anoneista rajoittuvat muutamiin avopalavereihin ja kirjallisuuteen, mutta koska heillä on käytössään sama ohjelma kuin meillä niin "komppaan" tietysti kovasti ja kannustan alkoholistien läheisiä tutustumaan toimintaan.

mutta johan nyt on helvetti, jos ei alkoholistien läheiset saa kirjoittaa tälle palstalle.
        Jos et osaa heitä auttaa pidä nassusi kiinni, ehkä joku osaa.
        Palstoja on jo ihan tarpeeksi. Ei kai tästä tarvitse tulla mitään: "Hallelulaa, olen raittiina" -palstaa?

• minäminä kirjoitti:

mutta johan nyt on helvetti, jos ei alkoholistien läheiset saa kirjoittaa tälle palstalle.
        Palstoja on jo ihan tarpeeksi. Ei kai tästä tarvitse tulla mitään: "Hallelulaa, olen raittiina" -palstaa?

Alkoholistien läheiset saavat kirjoittaa
        tälle palstalle koska alkoholismi ja sen vaikutus kohdistuu myös heihin, yleensä vielä voimakkaammin kuin itse alkoholistiin ( minun mielipide )

• Lisbeth
        raitis kirjoitti:

Alkoholistien läheiset saavat kirjoittaa
        tälle palstalle koska alkoholismi ja sen vaikutus kohdistuu myös heihin, yleensä vielä voimakkaammin kuin itse alkoholistiin ( minun mielipide )

..kommentistasi:

"alkoholismi ja sen vaikutus kohdistuu myös heihin, yleensä vielä voimakkaammin kuin itse alkoholistiin"

Olen hämmästellyt sitä että minä tunnun tosiaankin olevani sairaampi kun alkoholisti-mieheni. Mistä ihmeestä se johtuu? Ottaen huomioon että mies viime juomiskauden jälkeen otti yliannoksen lääkkeitäkin... Muutama päivä menee krapuloissa fyysisesti ja henkisesti ja sitten tuo kuuluisa omavoimaisuus iskee jälleen..

Onko alkoholisteilla kieltäminen niin voimakas? Ovatko alkoholistit sitten henkisesti kestävämpiä, vai onko juomisvaihe sitten jollakin tavalla lohtua tuova?

Mitään yksiselitteistä selitystähän ei ole, jokainen on yksilö, mutta silti mietityttää.. Minun voimani loppui ainakin meillä ensin..

Onneksi on al-anon..:-)

(ja terapia ja sairaslomat ja rauhoittavat ja unilääkkeet..)

• Kalle.
        minäminä kirjoitti:

Mistä moiset aggressiot sAAmarin kirjoitukseen? Ja kun olet vielä ymmärtänyt väärin. Kuka mielestäsi on kieltänyt alkoholistien omaisia kirjoittamasta tänne? Kaikkihan täällä ovat toivoneet juuri päinvastaista. "Hallelujaa, olen raittiina"-palstaa ei kukaan ole tekemässä, kun täällä on jo valmiina sellainen "Hallelujaa"-ketju, mikä riittää sen pienen piirin tarpeisiin.

• Lisbeth kirjoitti:

..kommentistasi:

"alkoholismi ja sen vaikutus kohdistuu myös heihin, yleensä vielä voimakkaammin kuin itse alkoholistiin"

Olen hämmästellyt sitä että minä tunnun tosiaankin olevani sairaampi kun alkoholisti-mieheni. Mistä ihmeestä se johtuu? Ottaen huomioon että mies viime juomiskauden jälkeen otti yliannoksen lääkkeitäkin... Muutama päivä menee krapuloissa fyysisesti ja henkisesti ja sitten tuo kuuluisa omavoimaisuus iskee jälleen..

Onko alkoholisteilla kieltäminen niin voimakas? Ovatko alkoholistit sitten henkisesti kestävämpiä, vai onko juomisvaihe sitten jollakin tavalla lohtua tuova?

Mitään yksiselitteistä selitystähän ei ole, jokainen on yksilö, mutta silti mietityttää.. Minun voimani loppui ainakin meillä ensin..

On alkoholistin läheinen ja se juova alkoholisti olin minä, ja mitä olemme keskustelleet minun juomisestani jne. hän joutui varsinkin minun juomiseni loppuvuosina jatkuvasti pelkäämään missä kunnossa tulen kotiin ja milloin "karkaan" omille teilleni ja mistä minut taas löydetään ja mitä minä olen taas tehnyt kun poiisit tulevat kotiin, siinä sivussa hän hoiti kolmea lasta ja piti kulisseja pystyssä ja valehteli puolestani ettei järkyttävä totuus tulisi julki,, minä turruttin pelkoni yms. viinalla ja se kelpasi aina minulle ratkaisuksi oli ongelma mikä tahansa pakenin sen avulla todellisuutta ja elin täydellisessä valhemaailmassa, ei kait kukaan minun juomisestani kärsinyt? hommasinhan minä sentään rahaa kotiin, eli oli perheen "pää", juovan alkoholistin on vaikea ymmärtää sitä mitä hän aiheuttaa lähiympäristölleen, minäkin tajusin nämät asiat vasta raitistumisen jälkeen.

• Lisbeth
        raitis kirjoitti:

On alkoholistin läheinen ja se juova alkoholisti olin minä, ja mitä olemme keskustelleet minun juomisestani jne. hän joutui varsinkin minun juomiseni loppuvuosina jatkuvasti pelkäämään missä kunnossa tulen kotiin ja milloin "karkaan" omille teilleni ja mistä minut taas löydetään ja mitä minä olen taas tehnyt kun poiisit tulevat kotiin, siinä sivussa hän hoiti kolmea lasta ja piti kulisseja pystyssä ja valehteli puolestani ettei järkyttävä totuus tulisi julki,, minä turruttin pelkoni yms. viinalla ja se kelpasi aina minulle ratkaisuksi oli ongelma mikä tahansa pakenin sen avulla todellisuutta ja elin täydellisessä valhemaailmassa, ei kait kukaan minun juomisestani kärsinyt? hommasinhan minä sentään rahaa kotiin, eli oli perheen "pää", juovan alkoholistin on vaikea ymmärtää sitä mitä hän aiheuttaa lähiympäristölleen, minäkin tajusin nämät asiat vasta raitistumisen jälkeen.

..että et sitten kärsinyt juomisesta? Siis ei huonoa omaa tuntoa jne? Mies nimittäin sanoo ettei olisi pitänyt juoda eikä tiedä mikä tuli jne ja on kovin kärsivä aina krapuloissaan.

Meinaan siis ettei tuo juominen hänellä suurimman osan aikaa kovin herkkua näytä olevan.. Vai onko niin että silloin on niin "pumpulissa" kaikista tunteista ja se tavallaan helpottaa?

Ihmettelen vain kovasti sitä että vaikka ei ole saanut juomistaan kuriin niin minä vaikutan olevan sairaampi kuin hän ja hän sentään on alkoholisti.. Tunnen vain itseni jotenkin vajaavaiseksi kun en meinaa kestää tätä kaikkea..

• Lisbeth kirjoitti:

..että et sitten kärsinyt juomisesta? Siis ei huonoa omaa tuntoa jne? Mies nimittäin sanoo ettei olisi pitänyt juoda eikä tiedä mikä tuli jne ja on kovin kärsivä aina krapuloissaan.

Meinaan siis ettei tuo juominen hänellä suurimman osan aikaa kovin herkkua näytä olevan.. Vai onko niin että silloin on niin "pumpulissa" kaikista tunteista ja se tavallaan helpottaa?

Ihmettelen vain kovasti sitä että vaikka ei ole saanut juomistaan kuriin niin minä vaikutan olevan sairaampi kuin hän ja hän sentään on alkoholisti.. Tunnen vain itseni jotenkin vajaavaiseksi kun en meinaa kestää tätä kaikkea..

Minä kärsin juomisestani, enkä saanut siitä edes sitä hyvänolon tunnetta jota hain, se oli "itkuviinaa" jo ensimmäisetä ryypystä lähtien, olisin halunnut olla selvinpäin mutta en uskaltanut kohdata elämää selvinpäin, join unohtaakseni ja pakenin epätoivoisesti alkoholiin, join niinkauan kuin elimistö otti alkoholia vastaan, sen jälkeen oli pakko pitää viikon tauko joko sairaalassa tai kotona, nämät ajat vietin sängynpohjalla ja kaduin tekemisiäni kun sieltä sitten pääsin pois niin menin selvästä päästä alkoon ja ostin itseni samanlaiseen kuntoon, tällaista minun elämäni oli viimeiset kaksi vuotta, siihen helvettiin en kovin hevillä halua takaisin.

• jasu
        Lisbeth kirjoitti:

..kommentistasi:

Uskoisin läheisten sairauden lähtevän siitä, että alkavat salailemaan ,häpeilemään ja valehtelemaan sen perheen alkoholistin puolesta. Sen juomista kun joutuu vähättelemään sen omillekin sukulaisillekin, saatika sitten ystäville, naapureille tai työnantajalle.

Juova alkoholisti on itsekeskeinen ja itsekäs.
        Sen ei tarvi elää muiden ehdoilla, kuten läheiset joutuvat tekemään.
        Kuivina kausina lapset oppivat kulkemaan sukkasillaan, ettei iskä vaan ala...
        Lisäksi on aivan eriasia syyllistää itseään toisen juomisesta kuin, että syyllistää itseään omasta juomisestaan.

• moppivarsi

Tuo mitä kirjoitit itsesyyttelystä, epäonnistumisen tunteesta, pitää paikkansa. Kysessä on myös täysi arvottomuus- tieto, ettei ihmisenä ansaitse muuta kuin minkä kokee.
        Minä kärsin parisuhteessani. Omassa elämänarjessani sitten viikonlopun jälkeen - en vielä maanantaina, totean osaavani jotain, tekeväni ammattini työtä, maksavani itse laskuni...
        Parini juo. Kunnes kramppeja, haisee, kotinsa on p....skainen, vuosia siivoamaton. Pihistelee kaikessa muussa, mutta alkoholiin käyttää runsaasti rahaa- hälyttävää on, että alkanut minua juomatonta kysellä ostamaan(miksi, kun en juo itse?) alkoholia.
        Selvinpäin ollessaan urheilee, kotinsa huoltoon, tms. aikaa "eiole"- ja oma ammattini on siivous, en jaksaisi työn lisäksi kuin oman kotini...

Omaistoiminta? Varokaa sitä! Alkkis kyllä tietää mihin omaiset sopivat! Pian kuskaavat juomaa, ja tekevät kaiken- siis- kaiken alkkiksen puolesta, mikä kuuluisi normisti ihmisen itsensäkin vastuulle, esim. kodinhuolto, laskujenmaksu, jne... hymyillen pöhnässään kyllä patsastelevat, että onpas poika, siosko, tytär, vaimo ahkera- mutta se taakka ja se energia. Ne ovat silloin omaisen, ja arjen lisäksi usein mahdoton jaksaa.
        Kokemuksesta... en muuten tuota.

Rakkaus ei juoppoa muuta. Mutta häneltäkin voidaan pyytää- satunnaisesti, vastuunottoa asioista. Näin minä olen sen nähnyt.
        Minulta kesti, ymmärtää että vaikka koen ikävää oloa alkoholin takia, se ei johdu minusta. Että voin elää omaa elämääni, kysyä milloinka toinen hakee apua, mutta pakottaa minä en voi ketään- jos juo terveytensä, minutkin, lopullisesti, pois- on oma asiansa.

• A.L. Koho Listi
        moppivarsi kirjoitti:

Tuo mitä kirjoitit itsesyyttelystä, epäonnistumisen tunteesta, pitää paikkansa. Kysessä on myös täysi arvottomuus- tieto, ettei ihmisenä ansaitse muuta kuin minkä kokee.
        Minä kärsin parisuhteessani. Omassa elämänarjessani sitten viikonlopun jälkeen - en vielä maanantaina, totean osaavani jotain, tekeväni ammattini työtä, maksavani itse laskuni...
        Parini juo. Kunnes kramppeja, haisee, kotinsa on p....skainen, vuosia siivoamaton. Pihistelee kaikessa muussa, mutta alkoholiin käyttää runsaasti rahaa- hälyttävää on, että alkanut minua juomatonta kysellä ostamaan(miksi, kun en juo itse?) alkoholia.
        Selvinpäin ollessaan urheilee, kotinsa huoltoon, tms. aikaa "eiole"- ja oma ammattini on siivous, en jaksaisi työn lisäksi kuin oman kotini...

Omaistoiminta? Varokaa sitä! Alkkis kyllä tietää mihin omaiset sopivat! Pian kuskaavat juomaa, ja tekevät kaiken- siis- kaiken alkkiksen puolesta, mikä kuuluisi normisti ihmisen itsensäkin vastuulle, esim. kodinhuolto, laskujenmaksu, jne... hymyillen pöhnässään kyllä patsastelevat, että onpas poika, siosko, tytär, vaimo ahkera- mutta se taakka ja se energia. Ne ovat silloin omaisen, ja arjen lisäksi usein mahdoton jaksaa.
        Kokemuksesta... en muuten tuota.

Rakkaus ei juoppoa muuta. Mutta häneltäkin voidaan pyytää- satunnaisesti, vastuunottoa asioista. Näin minä olen sen nähnyt.
        Minulta kesti, ymmärtää että vaikka koen ikävää oloa alkoholin takia, se ei johdu minusta. Että voin elää omaa elämääni, kysyä milloinka toinen hakee apua, mutta pakottaa minä en voi ketään- jos juo terveytensä, minutkin, lopullisesti, pois- on oma asiansa.

Niin se on. Ei aikuista ihmistä voi käskeä lopettamaan juomista.

• minäkin olin

Alkoholisti rakastaa enenpi pullojansa ja omaa itseänsä kuin muita läheisiä. harva alkoholisti pääsee eroon päihteistä jos haluavatkaan. onneksi poikkeuksiakin on mutta taitavat olla aika harvassa.alkoholisti ei osaa sopeutua perhe elämään,ainut mihin hän pystyy on miettiä mistä seuraava pullo, ja pullo jemmoissa on erityisen taitava sekä "salaamaan"juomistaan.alkoholistin toive on juoda rauhassa, siksi harvoin perheellä on sosiaalista elämää, lapset kärsivät,vaimo kärsii hiljaa unohtaa oman itsensä,huoli,murhe, salailu on tullut kuvioihin. sekä ainainen pelko: missä kunnossa alkoholisti on kun vaimo tulee kotiin töistä. alkoholistin kuvioon tulee aika usein väkivalta, veikkaisin että liki 90% perheistä kärsii alkoholistin väkivaltaisuudesta,jota tietenkin kadutaan nk.selvänä ollessa, sama kaava vaan toistuu ja toistuu.kaikki lomat yms.juhlapyhät pelottavat etukäteen alkoholistin läheisiä,koska alkoholistin pitää "rentoutua" toisinsanoen pilaamalla kaikki perhe juhlat oli kyseessä joulu tai juhannus tai mikä vaan aina sama kaava toistuu..alkoholistilla on aina rahaa juoda sellaista tilannetta ei tulekkaan etteikö rahaa riittäisi omaan juomiseensa, perheelle rahaa ei tietenkään riitä.lopulta vaimo on ylivelkaantunut jos ei satu olemaan eiryisen varakas pitäessään perheen ruuassa ja lapset vaatteissa.lopulta jossain tulee vaimon mitta täyteen ja ero on ainut vaihtoehto alkoholistissahan ei vikaa ole aina on syy juoda oli se vaikka sukka väärinpäin kaapissa tms.erotaan ja sama vainoaminen jatkuu tekstiviesteillä yms. mutta vaimo pystyy jo itsenäiseen ajatteluun, ex vaimo tietysti enään. kun ex vaimo on saanut koota itsensä rauhassa omassa kodissaan, ja tämä vie totisesti aikaa jopa yli vuoden parantaa haavat,järjestää asiansa kuntoon mutta ilman juovaa puolisoa, alkaa ex.vaimokin nähdä toisella tavalla koko liittonsa karmeuden,hyväksy käytöt, ja kaiken muunkin.tällä haluan sanoa: ei kannata hyyssätä loputtomiin juovaa puolisoa elämässä on muutakin tarjolla, harva pääsee päihteistä irti,miksi pilata oma elämänsä? jos tilanne on kotona juuri nyt kaamea, harkitse tarkkaan jäätkö sinne salailemaan, kärsimään, kaikki puolisot kärsivät läheisriipuvaisuudesta pelätään omaa elämää, voin sanoa ei kannata pelätä.lähtekää ja nauttikaa oman parantumisennne jälkeen elämästä.

• alkkiksen tytär

Alkoholistin tyttärenä olen saanut kokea jatkuvaa pelkoa ja jännitystä, siitä missä kunnossa mahtaa isä tällä kertaa olla. Onneksi vanhemmat ovat eronneet ja äitini luona olen saanut hyvän lapsuuden. Mutta aina sitä jännitti kun joka toinen viikonloppu piti isälle mennä.

Ja nykyisinkin, aikuisena ja äitinä, jännitän isälle soittamista. Kun ei tiedä, onko piru taas tullut kuvioihin. Aina on syy muissa kuin hänessä itsessään. Turvaton olo ja miellyttämisen halu on minulle arkipäivää. Ja psykosomaattiset oireet (sydän, suoliston toiminta, päänsärky) kuten myös ahdistus ovat läsnä.

• vihainen

On ihan sairaan ärsyttävää ku faija juo kaiken maailman viinoja ihan koko ajan. Onko kenelläkään vastausta miten hänet saisi lopettamaan.

• feikin feikkikö..

Moi"Vihainen"minkä ikäinen olet?onko sisaruksia ja mitenkä on äidin tilanne?siksi kyselen koska olen itse äiti ja raitistunut.vastauksia sun tärkeään kysymykseen on paljon mutta ongelma on siinä että ihminen itse päättää lopettaako juomisen.itse en lopettanut juomista vain itseni takia.nyt pitäisi saada isäsi jotenkin kuuntelemaan.laita viestiä tulemaan jos haluat,yritän parhaani mukaan auttaa palstan kautta.muiltakin varmasti tulee arvokasta tietoa.äläkä välitä typeristä kommenteista jos niitä tulee,ok?

• Yksin vietän taas

Minun avomieheni katoaa aina joulun tullen vanhempiensa luokse juomaan,kokee joulun selvinpäin liian ahdistavana.Isä on ollut raittiina vuosia,äiti kaljottelee,ja hakee vaikka 40-asteen pakkasessa pyörällä pojalleen juomaa,tämä on nähty!Liekkö se pelkoa,vai haluaako sillä pitää luonaan...mene ja tiedä.Kovasti peliriippuvaisia ovat koko sakki,aina pelaamassa jossakin.Mieheni on kunnostautunut kovasti vuosien myötä,vieläkö nuo kotiväki lopettais tuon huusaamisen...Siellä kun on ryypätty ja tapeltu aina juhlapyhinä,niin ihmekkö tuo jos on huonot muistot jouluista,ne on olleet silkkaa painajaista!On vain ootettu arkea,että isä palaa töihin,ja juominen loppuu...

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      814
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe