Perheemme ihastunut erääseen 156 2.0 JTS -03 yksilöön. Tunnemme Alfan merkkinä noin "jotakuinkin" ja pääosin sen hyvät ja huonot puolet, mutta lisätiedot kiinnostaisivat:
- Tiedossa on, että Alfan varaosat ovat pääosin tavallista kansanrakkinetta kalliimpia. Onko kellään kokemuksia, saako Tampereen talousalueella esim. Motonetista, Varaosamaailmasta tai Varaosamiehiltä ko. merkkiin/malliin varaosia ja mihin hintaan verraten esim. Deltaan?
- Tiedossa on myöskin, että Delta-autossa huollot ovat jonkin verran kalliimpia, kuin nk. "pikku"korjaamoissa. Onko kenelläkään kokemuksia nimetä Tampereen alueelta tällaisia, "Alfa -myönteisiä" korjaamoita, joilla olisi halua ja tietotaitoa huoltaa ja korjata Alfoja?
- Vikalistoja näyttää olevan julki pitkin tätä palstaa, mutta olisin luonnollisesti kiinnostunut jonkinlaisesta "TOP 5 -todennäköisyyslistasta" autoon, jolla on ajettu n. 50 000 km ja siitä 150 000 km:iin saakka.
- Jakohihnan vaihdon hinnalla näyttää käytyjen keskusteluiden perusteella laaja skaala 350 eurosta ---> 900 euroon. Pitääkö näistä ottaa jokin keskiarvohinta ja missä sillä hinnalla hihnan osineen vaihdattaa? (tosin ko. yksilöstämme oli muistaakseni hihna vaihdettu)
- Minkälaista hintaluokkaa edustavat auton normaalit välihuollot suodattimineen? (tähän olisi mukava saada eri vaihtoehtoja)
- Mikä on sytytystulppien vaihtoväli ja mikä on vaihtotyön keskim. hinta tulppineen?
- Autossa on automaatti-ilmastointi. Onko kellään kokemuksia sen toimintavarmuudesta, mahdollisista vioista (kuullostaa kalliilta korjata!!!) Tarkeneeko autossa 15 - 20 asteen pakkasella? Kuinka usein sisäilmansuodatin pitää vaihtaa? Hinta?
Lopuksi: Tiedämme, ettei Alfa ole perheautoksi se perinteinen "järkiratkaisu", vaan pidämme sen tyylistä, yksilöllisyydestä, italialaisuudesta ja merkin legendaarisuudesta. Kuitenkin, meillä ko. ajokki tulisi lähinnä nautiskelevaan perheajoon ja saisi (mitenkään itseäni kehumatta) todella ko. merkkiä arvostavan ja huolellisesti pitävän kodin!
Siksi viimeisenä kysymyksenä esittäisinkin: Pärjääkö sen kanssa (taloudellisesti)karussa arkielämässä? (emme oleta sen ylläpidon olevan hullunhalpaa....)
Antaa tulla paljon kommentteja ja vastauksia!
AR 156 2.0 JTS tietoja tarvitaan!
23
10705
Vastaukset
- Matti
Kyllä Alfan kanssa pärjää ihan mainiosti. En ala vastata kysymyksiisi yksitellen; tällä palstalla lienee monta minua asiantuntevampaa vastaajaa.
Itse omistan 156:n ja GTV:n TS-koneilla ja ne ovat käsittääkseni ihan tavallisia autoja molemmat. 156:lla on ajettu 98 000 km ja GTV:llä 21 000 km. Paljon enemmän kokemusta kuin Alfoista minulla on sitikoista ja ne ovat huomattavan paljon yksilöllisempiä vikojen suhteen. Eli siis harrastusta ja paneutumista auton sielunelämään ne vaativat enemmän kuin Alfat. Rautajousineen Alfat ovat ihan tavallisia autoja ilman sen kummempaa eksotiikkaa.
Alfa 156 on varsin hyvä talviauto. Sehän voitti muistaakseni aikoinaan markkinoille tullessaan Teknikens Världin talviautotestinkin. Jakohihnan vaihto ei ole sen kummoisempi kuin muissakaan autoissa. Liekö Delta-auton huollon markkinointia, kun 156:n jakohihnan vaihtamisesta erikoistyökaluineen on luotu jotenkin mystistä kuvaa. Motonetista löytyy Alfaan osia siinä kuin muihinkin autoihin ja Muukkonen (www.muukkonen.fi) toimittaa alkuperäistavaraa Alfoihin alle Delta-hintojen samoin kuin Sitronen sitikoihin.
Omassa Alfa 156:ssa on normaalihuoltojen lisäksi vaihdettu molemmat etupään tukivarret sekä kampiakselin nopeudentunnistin. Takajarrut ovat Alfoissa jumittuvaa sorttia, joten aina silloin tallöin kannattaa tehdä vähän äkäisempiä jarrutuksia. Huollot Alfaani olen teetättänyt pääasiassa paikallisessa korjaamossa - sitikan entinen merkkikorjaamo - ja niinpä edulliset huoltohinnat eivät ole poikenneet sitikoitteni huoltohinnoista. Ilmastointilaitteen tarkistuksen ja täytön (suositellaan tehtäväksi 4-5 vuoden välein) teetin Delta-autossa, jossa se tarjoushintaisena oli edullisempi kuin missään muussa turkulaisessa alan liikkeessä. Sinänsä Alfojen ilmastoinneissa ei ole ollut mitään ongelmia. Myös 100 000:n huollon 156:een - vaikka vielä tuohon lukemaan on 1500 km matkaa - teetin niinikään Delta-autossa ja se oli tyyris: 930 euroa. Alfaan vaihdetaan tulpat sadantonnin välein ja tuo hinta sisälsi myös kampiakselin pyörintänopeuden tunnistimen vaihdon, mikä sinänsä ei ole kummoinen homma. Kampiakselin nopeudentunnistinta olen kuullut muissakin Alfoissa joudutun vaihtamaan. Oireena siinä on aluksi käynnistysongelma lämpimänä ja loppujen lopuksi moottorin sammuminen.
Tampereella on yksi Alfoihin erikoistunut paja, mutta juuri tähän hätään en turkulaisena sen nimeä muista. Luultavasti tamperelaiset osaavat auttaa tässä asiassa. Mullakin tuon pajan yhteystiedot jossakin muistissa luultavasti ovat.
Eli kaiken kaikkiaan: Alfa ei ole oman kokemukseni mukaan ollenkaan sen vaikeampi tai kalliimpi ylläpidettävä kuin muutkaan autot. Oman kokemukseni mukaan pikemminkin päin vastoin. Mutta mullahan ei ole Alfojen lisäksi kokemusta kuin sitikoista 25:n vuoden ajalta.- Veneziano
Kiitoksia selvästi kokemusperäisistä kommenteistasi Alfojen suhteen! Tämä auto, (mikäli sen hankintaan nyt päädytään) tulee olemaan kallis, vaikkakin mietitty hankinta perheellemme, joten kaikki kokemukset ovat kultaakin kalliimpia silloin kun alkaa hahmottamaan ylläpito- yms. kustannusten kokonaiskuvaa.
Oikein hyvää kevään jatkoa sinne Turkuun!
- burma
toinen alfa menossa.nykyinen 2.0 jts ei kummempia murheita huollot samaa luokkaa ku mikä tahansa muu merkki. mutta ulkonäkö ja ajettavuus ihan omaa luokkaansa.......
- Matti
"kauniissa ulkonäössä minkä italialaiset suunnitteliat osaavat vimosen päälle"
Miten se nyt onkaan, sanokaas paremmat tietäjät: Onko alkuperäisen 156:n muotoilusta vastaava Walte Da Silva italialainen vai espanjalainen? Mies on Alfan muotoiluosaston johtajan pallilta vaihtanut Audille ja Seatille, mutta mikä onkaan hänen syntyperänsä? - se on.
Matti kirjoitti:
"kauniissa ulkonäössä minkä italialaiset suunnitteliat osaavat vimosen päälle"
Miten se nyt onkaan, sanokaas paremmat tietäjät: Onko alkuperäisen 156:n muotoilusta vastaava Walte Da Silva italialainen vai espanjalainen? Mies on Alfan muotoiluosaston johtajan pallilta vaihtanut Audille ja Seatille, mutta mikä onkaan hänen syntyperänsä?www.alfabbs.fi
Tervehdys. Itselläni on kokemuksia kahdesta 156:sta, joista tämä jälkimmäinen on 03-mallinen Sportwagon Jts-moottorilla ja Selespeed-vaihteistolla. Tällä on nyt ajettu 173 000 km.
Lisäksi kokemusta on karttunut vanhemmistakin Alfoista, jos kohta muistakin merkeistä.
- Motonetista saa osia Alfoihin ihmeen hyvin. Viimeksi ostin sieltä 75:een takajarrulevyt ja 156:een sumuvaloumpion suoraan hyllystä kummatkin. Umpio oli täysin sama kuin alkuperäinen, mutta hinnaltaan vain puolet Deltan hinnoista.
- Pääkaupunkiseudulla Deltan hinnat ovat noin 25 % korkeammat kuin Malminkartanon autohuollon tai Auto Milanon, jotka eivät Alfan korjaamoina ainakaan sen huonompia ole. Tampereen tilannetta en tunne.
- Tukivarsia monet joutuvat vaihtamaan taajaan, itse olen tähän vaihdattanut yhden, samoin vaihdatin yhden edelliseen. Riippunee ajotavastakin. Alkuperäiset iskunvaimentimet ovat kokemukseni mukaan lyhytikäiset. Molempiin 156:iin olen vaihdattanut Novitecin iskarit, jotka ovat halvemmat, laadukkaammat ja ajettavuudeltaan paremmat. Saa ainakin Auto Milanosta. Ja nyt sitten huutaa pyöränlaakeri.
JTS:ni alkutaipaleella oli takuuseen korjattavia murheita Selespeedin kanssa, mutta nyt se on pelannut vaikeuksitta yli 80 000 km. Samoin moottorin käyntiin liittyviä häiriöitä oli, mutta ne ovat myös taakse jäänyttä elämää. Veikkaan, että nämäö olivat JTS-tekniikan opetteluun liittyvä vaihe. Moiset murheet lienevät kaikista autoista jo hoidettukuntoon. Siitäkin huolimatta monitoiminäyttöön syttyy turhan usein varoitusteksti, jonka syynä ovat turhan herkät päästösensorit. Tämän kanssa on opittava elämään.
Ajomäärään suhteutettuna en pidä vikojen määrää suurena. Noista voit laskea pois Selespeedin vaivat enkä tosiaan usko käyntihäiriöihinkään enää, kun oikeat säädöt ovat löytyneet. Lopulta siis suurimmat murheenkryynit ovat alustassa, joka on toimiva, mutta vähän heppoisista palikoista rakennettu.
- Jakohihnan vaihto maksaa 900 Deltassa ja minun kokemukseni mukaan 600 muualla. Kannattaa ajella jo kauemmaskin.
- Huoltojen hinnat vaihtelevat sen mukaan, mitä niihin kuuluu. Satasia jokatapauksessa. Sytytystulppien vaihtoväli on muistaakseni 100 000 km.
- Autossa on automaatti-ilmastointi on ainakin omissani toiminut kuin unelma. Autossa tarkenee talvellakin. Alfa on hyvä talviauto. Sisäilmansuodatin kuuluu joihinkin huoltoihin, en osaa sanoa erikseen, mikä on hinta.
Alfa on sekä hyvässä että pahassa sittenkin yllättävän tavallinen auto, onpahan vain hieman tavallista tyylikkäämmin toteutettu. Kaikkein epätavallisinta siinä on ympäristön suhtautuminen.
Hyvä esimerkki ympäristön suhtautumisesta on Tuulilasin kuukauden vaihdokkina esitelty 156. Lehdessä kerrottiin Alfojen olevan kovia ruostumaan, vaikka tosin tämä tutkimamme yksilö ei mitenkään vahvista teoriaa. Myös sähköviat ja merkkivalojen jatkuva vilkkuminen kuuluvat kuvaan, vaikka tässä yksilössä mitään ongelmia ei ollutkaan. Jne. Tekstin perusteella olisi voinut luula kyseessä olevan maailmanlopun pommin, mutta autotohtorin arvio oli, että yhtä tukivarttta lukuunottamatta tämä yksilö oli erinomaisessa kunnossa. Autolla oli ajettu noin 100 000 km.
Alfan pitäminen ei ole halpaa. Se on kutakuinkin yhtä kallista kuin Volvon tai Mersun pitäminen (nimim. kokemusta on), mutta huomattavasti hauskempaa.- Matti
... huomattavasti halvempaa kuin sitikan ylläpitäminen!
- Veneziano
Kirjoitit että: "...Alfan pitäminen ei ole halpaa, se on suunnilleen yhtä kallista kuin Volvon tai Mersun..." Tarkennahan, mitä tuolla tarkoitat? Itse pidän kohtuullisena, että määräaikaishuolto (öljynvaihto tarvikkeineen, suodattimet ja työt) pyörinee 200 eeron molemmin puolin ja isommat remontit (tietysti kohteesta ja osien hinnoista riippuen) 400 - 600 eeron paikkeilla.
Eli itse pidän kohtuullisena, jos vuodessa keskim. 10 000 - 15 000 km ajavalla huolto ja korjauskustannukset liikkuvat 600 - 800 eeron haarukassa (tämä kaikki tietysti puhtaasti keskiarvoksi laskettuna)
Paljon kiitoksia asiallisista kommenteistasi ja hyvää kevään jatkoa sinne kehä kolmosen sisäpuolelle! (tuli itsekin vietettyä siellä muutama vuosi....) - laskutikku
Veneziano kirjoitti:
Kirjoitit että: "...Alfan pitäminen ei ole halpaa, se on suunnilleen yhtä kallista kuin Volvon tai Mersun..." Tarkennahan, mitä tuolla tarkoitat? Itse pidän kohtuullisena, että määräaikaishuolto (öljynvaihto tarvikkeineen, suodattimet ja työt) pyörinee 200 eeron molemmin puolin ja isommat remontit (tietysti kohteesta ja osien hinnoista riippuen) 400 - 600 eeron paikkeilla.
Eli itse pidän kohtuullisena, jos vuodessa keskim. 10 000 - 15 000 km ajavalla huolto ja korjauskustannukset liikkuvat 600 - 800 eeron haarukassa (tämä kaikki tietysti puhtaasti keskiarvoksi laskettuna)
Paljon kiitoksia asiallisista kommenteistasi ja hyvää kevään jatkoa sinne kehä kolmosen sisäpuolelle! (tuli itsekin vietettyä siellä muutama vuosi....)laske kaikki kulut yhteen niin saat tietää, huoltojen hinnoilla ei pahemmin ole merkitystä jos auton ostohinta on vaikka 10te euroa halvempi kuin vastaava toinen.. Miksi kaikki tuijottovat bensan ja huoltojen hintoja kun pitäisi laskea kaikki yhteen:ostohinta,käyttö ja huolto ( korjaus)kulut ja
tietysti ottaen auton ominaisuudet huomioon eli suomeksi hinta/laatusuhde Veneziano kirjoitti:
Kirjoitit että: "...Alfan pitäminen ei ole halpaa, se on suunnilleen yhtä kallista kuin Volvon tai Mersun..." Tarkennahan, mitä tuolla tarkoitat? Itse pidän kohtuullisena, että määräaikaishuolto (öljynvaihto tarvikkeineen, suodattimet ja työt) pyörinee 200 eeron molemmin puolin ja isommat remontit (tietysti kohteesta ja osien hinnoista riippuen) 400 - 600 eeron paikkeilla.
Eli itse pidän kohtuullisena, jos vuodessa keskim. 10 000 - 15 000 km ajavalla huolto ja korjauskustannukset liikkuvat 600 - 800 eeron haarukassa (tämä kaikki tietysti puhtaasti keskiarvoksi laskettuna)
Paljon kiitoksia asiallisista kommenteistasi ja hyvää kevään jatkoa sinne kehä kolmosen sisäpuolelle! (tuli itsekin vietettyä siellä muutama vuosi....)Niin, kyllä ne minusta olivat sekä Volvon että Mersunkin määräaikaishuollot ihan yhtä kalliita kuin Alfankin. Vakuutusmaksutkin olivat Mersussa yhtä kalliit ja lisäksi sitä piti käyttää korjattavanakin ainakin yhtä usein. Ja sitten, kun Meseä alettiin korjata, siihen eivät riittäneet omat eivätkä lainatut. En nyt muista euromääriä ja ehkä tässä oli itsekin noihin aikoihin köyhempi, mutta eipä minulla ole Fiatin ja Hankkijan jälkeen ollut autoa, jota olisi ollut halpa ylläpitää. Sen sijaan veljmies kun lasketteli Opel Rekordilla 440 000, niin huollot olivat huokeita, korjaukset lähes olemattomia, kulutus kohtuullinen, vakuutusmaksut myös ja kyytikin hyvää. Vaan ei tehdä enää sellaisia autoja, ei edes Omegaa.
Niin, että tällaisia terveisiä täältä kehäkolmosen ulkopuolelta.- pers aukinen
Matti kirjoitti:
... huomattavasti halvempaa kuin sitikan ylläpitäminen!
...
- Alfan ostaja
napata heti uusimman alfan. kannattaako? ei ole perhettä ja muita menoja ei ole kuin yksin eläminen. sopii mulle, urheillullinen yksilö, naapureiden kade, ei sitä uskalla kerrostalon pihalla pitää, naarmuttavat heti, vien yritykseni pihalle. Mietin.
- 2004 mallia
2004 mallissa pulleampi keula-V. On viimeisin face lift malli. 2004 2.0 JTS sisältää myös ajonvakausjärjestelmän.
- Jykä
Parempi olisi samantien ostaa 159.
Tuo faceliftattu 156 jäänee aikakirjoihin nimeomaan faceliftattuna kahden vuoden mallina, joka yritti vain olla vähän tulevan mallin 159:n näköinen ja teki samalla 156:sta jotenkin tasapainottoman näköisen.
Minusta faceliftauksen myötä 156:n ulkonäkö otti takapakkia, mutta eipä 156 ole ainoa automalli, jolla faceliftauksessa on niin käynyt. - Tjk66
Jykä kirjoitti:
Parempi olisi samantien ostaa 159.
Tuo faceliftattu 156 jäänee aikakirjoihin nimeomaan faceliftattuna kahden vuoden mallina, joka yritti vain olla vähän tulevan mallin 159:n näköinen ja teki samalla 156:sta jotenkin tasapainottoman näköisen.
Minusta faceliftauksen myötä 156:n ulkonäkö otti takapakkia, mutta eipä 156 ole ainoa automalli, jolla faceliftauksessa on niin käynyt.olen täysin eri mieltä! Alkuperäisessä 156ssa juuri keula oli ulkonäön suhteen heikoin lenkki: liian varovainen ja anteeksipyytävä. Sama vaivasi vielä enemmän 166:n ekaa painosta. Minusta facelift yhdistää 156:n ja 159:n parhaat puolet. 159ssä kun oln valitettavasti muilta olisn otettu askelia neutraalimpaan suuntaan (esim. takaoven kahvat ja ohjaustuntuma). Toki 159 on monessa mielessä kehittyneempi, mutta varsinkaan ulkonäössä ei ole menty pelkästään eteenpäin. Ehkä se on yritys miellyttää nössöjä saksalaisia insinööriostajia...? (Onneksi näin on vain joissakin detaljeissa.)
- jakke
ajanvakautus tuli kaikkiin malleihin jo 2002, ja viimeisin facelift 2003, Suomessa saattaa löytyä vain 2004 malleja uudella keulalla.
- Alfa
jakke kirjoitti:
ajanvakautus tuli kaikkiin malleihin jo 2002, ja viimeisin facelift 2003, Suomessa saattaa löytyä vain 2004 malleja uudella keulalla.
Saako tuossa 156:sessa sen VDC:n pois paalta? 159:han on helvetin fiksu systeemi, jota harvoin nakee, jossa VDC:n ja luistoneston saa kummankin erikseen pois paalta jos haluaa.
- jjjjjjjj
Jykä kirjoitti:
Parempi olisi samantien ostaa 159.
Tuo faceliftattu 156 jäänee aikakirjoihin nimeomaan faceliftattuna kahden vuoden mallina, joka yritti vain olla vähän tulevan mallin 159:n näköinen ja teki samalla 156:sta jotenkin tasapainottoman näköisen.
Minusta faceliftauksen myötä 156:n ulkonäkö otti takapakkia, mutta eipä 156 ole ainoa automalli, jolla faceliftauksessa on niin käynyt.Olet aivan oikeassa. Etu ja takapää ovat kuin eri autoista. Ja se johtuu siitä että 156 suunnitteli walter da Silva ja faceliftatun keulan Giurgiano. Heppujen muotokieli ovat eri maailmasta, siitä tasapainottomuus.
- saa pois
Alfa kirjoitti:
Saako tuossa 156:sessa sen VDC:n pois paalta? 159:han on helvetin fiksu systeemi, jota harvoin nakee, jossa VDC:n ja luistoneston saa kummankin erikseen pois paalta jos haluaa.
ajonvakautusta, vain vetoluistoneston saa kytketyä pois
- Jones212451
saa pois kirjoitti:
ajonvakautusta, vain vetoluistoneston saa kytketyä pois
Onko ajonvakautus oman sulakkeensa takana, vai meneekö ABS:it samasta nallista ?
- Ratti-Kalle
Oma JTS toiminnallisesti ajateltuna "korjaa ja säästyt turhilta menoilta", kuten katalysaattorien(käytetty 200-300€/Uusi 1000-2000€) palamiselta tai pysyvältä vammautumiselta.
vajaa 70tkm ja sytytyspuolat vaihtoon 4x105€, myös sytytystulpat tarpeen mukaan(Brisk DOR14LGS;n.30tkm)
90tkm jarru levyt/palat 250-650€, tarvike edullisin ja Brembo Sport kallein kokojarrusarja(levyt 4kpl/palat8kpl).
Ehkä kustannukia nostaa vielä tukivaret? Loput huoltokohteet on vielä edullisia, Parasta mitä rahalla saa.
PS. Löytäjä saa pitää - A3SB
- Tiedossa on, että Alfan varaosat ovat pääosin tavallista kansanrakkinetta kalliimpia. Onko kellään kokemuksia, saako Tampereen talousalueella esim. Motonetista, Varaosamaailmasta tai Varaosamiehiltä ko. merkkiin/malliin varaosia ja mihin hintaan verraten esim. Deltaan?
---> Motonetistä tai mitä ei sieltä löydy niin esim Ricambi Heikkalta tilaamalla (tai TMuukonen Ähtävällä)
- Tiedossa on myöskin, että Delta-autossa huollot ovat jonkin verran kalliimpia, kuin nk. "pikku"korjaamoissa. Onko kenelläkään kokemuksia nimetä Tampereen alueelta tällaisia, "Alfa -myönteisiä" korjaamoita, joilla olisi halua ja tietotaitoa huoltaa ja korjata Alfoja?
---> Esim TeamF40 Nokialla on erikoistunut Alfojen huoltoon (ja Ferrareiden). Veikaan että työn laatu on paremaa tasoa kuin merkkihuolloissa mutta hinta ei ole.
- Vikalistoja näyttää olevan julki pitkin tätä palstaa, mutta olisin luonnollisesti kiinnostunut jonkinlaisesta "TOP 5 -todennäköisyyslistasta" autoon, jolla on ajettu n. 50 000 km ja siitä 150 000 km:iin saakka.
--> Imamäärämittari, tukivarsia
- Jakohihnan vaihdon hinnalla näyttää käytyjen keskusteluiden perusteella laaja skaala 350 eurosta ---> 900 euroon. Pitääkö näistä ottaa jokin keskiarvohinta ja missä sillä hinnalla hihnan osineen vaihdattaa? (tosin ko. yksilöstämme oli muistaakseni hihna vaihdettu)
---> Juurikin niin tuo 350e ehkä itse tai kaverin tekemänä. Merkkihuollossa ehkä enneminkin yli 900e.
- Minkälaista hintaluokkaa edustavat auton normaalit välihuollot suodattimineen? (tähän olisi mukava saada eri vaihtoehtoja)
---> Öljynvaihto maksaa sen saman kuin muissakin autoissa sillä erotuksella että öljyä tarvitaan ehkä litra enemmän. Välihuolot ovat todellakin vain öljynvaihto. Merkittäviä muita huoltoja ovat jakohihnan vaihto 60000tkm välein ja tulpat 120000 välein.
- Mikä on sytytystulppien vaihtoväli ja mikä on vaihtotyön keskim. hinta tulppineen?
---> Elikä se 120000. Tulpat maksaa 25...35e/kpl ostopaikasta riippuen.
- Autossa on automaatti-ilmastointi. Onko kellään kokemuksia sen toimintavarmuudesta, mahdollisista vioista (kuullostaa kalliilta korjata!!!) Tarkeneeko autossa 15 - 20 asteen pakkasella? Kuinka usein sisäilmansuodatin pitää vaihtaa? Hinta?
---> Toimii se, sisäilman suodatin kannattaa vaihtaa joskus, 100000 välein? Alfassa tarkenee pakkasella peremmin kuin vastaavissa saksalaisissa tai pohjoismaisissa autoissa.
Siksi viimeisenä kysymyksenä esittäisinkin: Pärjääkö sen kanssa (taloudellisesti)karussa arkielämässä? (emme oleta sen ylläpidon olevan hullunhalpaa....)
---> Hmm, pärjää sen kanssa kun muistaa että Alfa Romeo vaatii omistajaltaan hieman enemmän (suora lainaus 33 ohjekirjasta). Periaatteessahan 156 on ihan normi auto, mutta asenne kannattaa kuitenkin olla sellainen että korjaa viat ennemminkin ennen kuin isompaa vahinkoa on syntynyt kuin vasta jälkeenpäin. Nykyään öljyntasoa huoltoasemalla tarkastavaa autoilijaa ihmetellään ja tuntuu olevan että se ei monen mielestä edes kuulu normaaliin auton ylläpitoon, alfisti kuitenkin tarkistaa aina säännöllisesti öljyn ja kuuntelee autoansa. Oudot autoon ilmestyneet äänet eivät kuulu asiaan vaan niiden lähde kannattaa selvittää. Kannattaa myös miettiä vähän huolto-ohjelmaa eteenpäin laajemminkin kuin mitä käsikirjassa mainitaan. Kuitenkin nyky Alfat ovat niin tavanomaisia autoja että neljä Alfaa aiemmin omistaneena ihmeteelee näitä puheita siitä että voiko Alfaa hankkia käyttö autoksi. Yhtä hyvin voisi mielestäni kirjoittaa MB palstalle ja kysellä sen sopivuudesta arkikäyttöön (mykymalleissa paljon vikoja ja kalliit hullot). Alfat ovat ehkä hintaisekseen autoksi hieman kalliihkoja ylläpitää mutta toisaalta et niin penellä pääomalla pääse käsiksi mihinkään ominaisuuksiltaa lähellekkään samaa tasoa olevaan autoon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281478- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541139- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254944Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818