Seppo Muraja

Löysin divarista Seppo Murajan kirjan "Psykopaatilla yli Atlantin". Herra seikkaili vuonna 1971 tuulilasiveneellä aika hullunrohkeasti. Vieläkö mies vaikuttaa jossakin vai onko jo uponnut?
Ilmoita

En ole varma, mutta muistelen hänen haaksirikkoutuneen jollain uhkarohkealla matkalla ja siinä ei tainut käydä hyvin. Kuolleeksi en tiedoillani uskalla julistaa.
7 VASTAUSTA:
Muistakseni jossakin Itämeren alueella, olisiko ollut Saksan rannikolla.
Osku kirjoitti:
Muistakseni jossakin Itämeren alueella, olisiko ollut Saksan rannikolla.
Biskajalla
veno kirjoitti:
Biskajalla
Tuon Dagar-Brasilia reissunsa jälkeen katosi Biskajalla yksin ajaessaan jollain pikku veneellä. Mistäpä tuota varmaksi tietäisi, ei ole löytynyt jälkeäkään sikäli kun kukaan on edes etsinyt.

Eikä tuollanen katoaminen sillä Atlantin ylitykselläkään kovin kaukana tainnut olla ainakaan silloin kun vene meni ympäri lähellä Brassien rannikkoa.
jakari kirjoitti:
Tuon Dagar-Brasilia reissunsa jälkeen katosi Biskajalla yksin ajaessaan jollain pikku veneellä. Mistäpä tuota varmaksi tietäisi, ei ole löytynyt jälkeäkään sikäli kun kukaan on edes etsinyt.

Eikä tuollanen katoaminen sillä Atlantin ylitykselläkään kovin kaukana tainnut olla ainakaan silloin kun vene meni ympäri lähellä Brassien rannikkoa.
Seppo Muraja moottoriveneellä lähti maailmanympärimatkalle v 1973. Seuraavan vuoden maaliskuussa hänet löydettiin hukkuneena Biskaijalta. Sepon Psycopaatti-seikkailusta kerrotaan kirjassa nimeltä "Jo viheltaa takilassa" (toim. Joni Skiftesvik), ilm. 1993 WSOYn kustantamana.
seglare kirjoitti:
Seppo Muraja moottoriveneellä lähti maailmanympärimatkalle v 1973. Seuraavan vuoden maaliskuussa hänet löydettiin hukkuneena Biskaijalta. Sepon Psycopaatti-seikkailusta kerrotaan kirjassa nimeltä "Jo viheltaa takilassa" (toim. Joni Skiftesvik), ilm. 1993 WSOYn kustantamana.
Hyvällä onnella voit löytää divarista kirjan Viimeinen kulkuri, jonka kirjoittaja on Matti Kid Hytönen, siinä kerrotaan myös Seppo Murajan seikkailuista. Seppo oli moottorivenemies henkeen ja vereen. Viikko-Sanomien numeroissa 33-37/1970 on Sepon oma kertomus Psykopaatti-reissusta, joka oli viedä hänen ja hänen kaverinsa hengen. MYöhemminhän henki sitten Sepolta menikin Biskajalla.
jakari kirjoitti:
Tuon Dagar-Brasilia reissunsa jälkeen katosi Biskajalla yksin ajaessaan jollain pikku veneellä. Mistäpä tuota varmaksi tietäisi, ei ole löytynyt jälkeäkään sikäli kun kukaan on edes etsinyt.

Eikä tuollanen katoaminen sillä Atlantin ylitykselläkään kovin kaukana tainnut olla ainakaan silloin kun vene meni ympäri lähellä Brassien rannikkoa.
Löytyi huhtikuun alussa 1973 Ranskan rannikolta 3 viikkoa haverin jälkeen. Oli mun ENO !!!
Osku kirjoitti:
Muistakseni jossakin Itämeren alueella, olisiko ollut Saksan rannikolla.
Biskajalla Ranskan rannikolla 13.3.-73 ! Enoni kun oli !
+Lisää kommentti
Myös Yksi Seppo Murajan saavutuksista on 1060 luvulta kylmien vesien maailmanennätys vesihiihdossa. Tämä tehtiin Turun-ja ahvenanmaan saaristossa. 15 tuntia ja 670 km. Hän olisi jatkanut, mutta meren käynti koveni senverran, että oli pakko lopettaa. Oli Enoni !
4 VASTAUSTA:
Terve, sattumalta huomasin tämän... olen Sylvin kummipoika, Juha. En ole ollut suvun kanssa tekemisissä enää aikoihin. Isovanhemmat ädin puolelta oli Flyktmanit Vehniältä.

Sepon muistan hämärästi nuoruudestani. Vene, jolla koki kohtalonsa oli Terhi 520. Voi miettiä mitä järkeä on tällaisella lähteä pallonkiertoon... jollen väärin muista niin vene löytyi mutta miestä ei ikinä, R.I.P.
JTL-65 kirjoitti:
Terve, sattumalta huomasin tämän... olen Sylvin kummipoika, Juha. En ole ollut suvun kanssa tekemisissä enää aikoihin. Isovanhemmat ädin puolelta oli Flyktmanit Vehniältä.

Sepon muistan hämärästi nuoruudestani. Vene, jolla koki kohtalonsa oli Terhi 520. Voi miettiä mitä järkeä on tällaisella lähteä pallonkiertoon... jollen väärin muista niin vene löytyi mutta miestä ei ikinä, R.I.P.
Se oli Finnmar Daycruiser 570, 105 hv Volvo Penta ! Varma tieto, oli mun ENO !
joel64 kirjoitti:
Se oli Finnmar Daycruiser 570, 105 hv Volvo Penta ! Varma tieto, oli mun ENO !
Muistan vielä Turun Sanomien kuvan, jossa Seppo poseerasi Terhi 520:saksa valmiina lähtöön. Ei varmasti ollut Finmar
joel64 kirjoitti:
Se oli Finnmar Daycruiser 570, 105 hv Volvo Penta ! Varma tieto, oli mun ENO !
Hei Joel, haluaisin tietää lisää enostasi Seppo Murajasta. Erityisesti hänen lapsuudestaan ja nuoruudestaan. Oliko hän tosiaan nuorena poikakodissa ja jos oli, niin missä? Itse vietin varhaislapsuuteni Lausteen poikakodissa Turussa, tosin katsastajan lapsena. Muistan 50-luvun lopulta ainakin yhden Seppo-nimisen pojan. Myös sukunimi tuntuu tutulta. Kirjoitan aihepiiriin liittyvää romaania, joten kaikki informaatio tuollaisesta hullunrohkeasta merimatkasta ja sen suorittajista kiinnostaisi.
+Lisää kommentti
Miten mulla kummittelee mielessä Murajasta puhuttaessa Marino Mustang? Jostain tuulilasiveneestä oli kyllä juttua silloin....
1 VASTAUS:
Atlantin yli meni Mustangilla, se on nykyään marinon varastohallissa ja Terhillä viimenen reissu jolle mies jäi.
+Lisää kommentti
Ei jumankauta.......... Atlantin yli!!!

Laineus Venenetin artikkelista: Marino Mustang oli 4,3 metriä pitkä ja 1,70 m leveä. Vene painoi valmistajan mukaan noin 210 kg ja sen moottorisuositus oli 15-55 hv.
2 VASTAUSTA:
Muistaakseni taisi vetää perässään suurta polttoainesäiliötä.
Mikä mahtoi olla motiivi lähteä merikelvottomalla perämoottoriveneellä Atlantille? Järjetön uho? Julkisuuden kipeys? Itsetuhoinen mieliala? Kokemattomuus?
Ehkä juttu toimii varottavana esimerkkinä. Ei se ainakaan mikään sankaritarina ole.
+Lisää kommentti
Useimmat ihmiset ei tee suurtekoja elämänsä aikana, toiset tekee.
1 VASTAUS:
Käytit virheellistä termiä. Oikeampi sana tässä tapauksessa olisi emämunaus tai varoittava esimerkki eikä "suurteko"!
+Lisää kommentti
Suurteko??
Ilmoita
Lukekaa kirja Psykopaatilla yli Atlantin niin tiedätte Sepon ja Arto Kulmalan vaiheista enemmän. Minusta kundit oli kovia jätkiä ja seikkailumieltä riitti.
13 VASTAUSTA:
Johan sen purtilon nimikin kertoo osuvasti, miten "kovista jätkistä" oli kysymys!
psykopatiaa? kirjoitti:
Johan sen purtilon nimikin kertoo osuvasti, miten "kovista jätkistä" oli kysymys!
Tosi kovat jätkäthän on tällä palstalla puukottelemassa vainaita selkään.
Eikä kastu varpaat, mitä nyt joskus housut innostuksesta.
Niinpä niin kirjoitti:
Tosi kovat jätkäthän on tällä palstalla puukottelemassa vainaita selkään.
Eikä kastu varpaat, mitä nyt joskus housut innostuksesta.
Turha kiertää totuutta: valtameren ylitys merikelvottomalla tuulilasiveneellä ei ollut järkevä idea. Jos sellainen seikkailu oli jonkun mielestä osoitus "kovista jätkistä", jonkun toisen mielestä se oli esimerkki typerästä ja täysin tarpeettomasta riskin otosta. Kritiikki ei ole selkään puukottamista! Jätkät voivat minun puolestani olla kuinka "kovia" tahansa, mutta voivat silti hukkua tuulilasiveneellä Biskajan lahteen.
typerät jätkät! kirjoitti:
Turha kiertää totuutta: valtameren ylitys merikelvottomalla tuulilasiveneellä ei ollut järkevä idea. Jos sellainen seikkailu oli jonkun mielestä osoitus "kovista jätkistä", jonkun toisen mielestä se oli esimerkki typerästä ja täysin tarpeettomasta riskin otosta. Kritiikki ei ole selkään puukottamista! Jätkät voivat minun puolestani olla kuinka "kovia" tahansa, mutta voivat silti hukkua tuulilasiveneellä Biskajan lahteen.
Päästäkseen todellisuuteen niin tuulilasiveneen kanssa Seppo Muraja ja Arto Kulmala ylittivät Atlantin Afrikan Dakaarista Etelä Amerikan Brittiläseen Gyanaan.
Perässä oli tarkoitus hinata kaksi ponttoonia polttoainetta, mutta tämä epäonnistui ja polttoaine kuljetettiin veneen sisällä. Erillaisten sattumien kautta he pääsivät perille. Jos asia oli järkevä tai ei jääköön se asainomaisten harkintaan. Sopimus Marinon kanssa oli että jos he onnistuvat ja palauttavat veneen Marinolle niin saavat uuden Marino Mustang vakioveneen tilalle. Näin kävi ja vene on nyt niin kuin joku totesi Marinolla Sipoossa.
Jokunen vuosi myöhemmin Seppo Muraja lähestyi Marinoa uudestaan ja mielessä oli silloin maailman ympäri matka. Marino ei kuitenkaan lähtenyt mukaan tähän leikkiin. Vene joka sittemmin tuli kysymykseen oli 5,7 m Finmar Daycriuser OMC moottorilla, ei Terhi. Sama vene oli osallistunut avomerikilpaluihin, kuskina Eric Hyrwall. Veneen nimi oli Hello Dolly.
Useiden ongelmien ja rahapulan saattama projekti sitten loppui Biskajan lahteen. Mitä oikein tapahtui ei koskaan ole tullut julki.
Asiasta tietävä kirjoitti:
Päästäkseen todellisuuteen niin tuulilasiveneen kanssa Seppo Muraja ja Arto Kulmala ylittivät Atlantin Afrikan Dakaarista Etelä Amerikan Brittiläseen Gyanaan.
Perässä oli tarkoitus hinata kaksi ponttoonia polttoainetta, mutta tämä epäonnistui ja polttoaine kuljetettiin veneen sisällä. Erillaisten sattumien kautta he pääsivät perille. Jos asia oli järkevä tai ei jääköön se asainomaisten harkintaan. Sopimus Marinon kanssa oli että jos he onnistuvat ja palauttavat veneen Marinolle niin saavat uuden Marino Mustang vakioveneen tilalle. Näin kävi ja vene on nyt niin kuin joku totesi Marinolla Sipoossa.
Jokunen vuosi myöhemmin Seppo Muraja lähestyi Marinoa uudestaan ja mielessä oli silloin maailman ympäri matka. Marino ei kuitenkaan lähtenyt mukaan tähän leikkiin. Vene joka sittemmin tuli kysymykseen oli 5,7 m Finmar Daycriuser OMC moottorilla, ei Terhi. Sama vene oli osallistunut avomerikilpaluihin, kuskina Eric Hyrwall. Veneen nimi oli Hello Dolly.
Useiden ongelmien ja rahapulan saattama projekti sitten loppui Biskajan lahteen. Mitä oikein tapahtui ei koskaan ole tullut julki.
Onko kellän tietoa mistä Arto Kulmalan vois tavoitaa.
Asiasta tietävä kirjoitti:
Päästäkseen todellisuuteen niin tuulilasiveneen kanssa Seppo Muraja ja Arto Kulmala ylittivät Atlantin Afrikan Dakaarista Etelä Amerikan Brittiläseen Gyanaan.
Perässä oli tarkoitus hinata kaksi ponttoonia polttoainetta, mutta tämä epäonnistui ja polttoaine kuljetettiin veneen sisällä. Erillaisten sattumien kautta he pääsivät perille. Jos asia oli järkevä tai ei jääköön se asainomaisten harkintaan. Sopimus Marinon kanssa oli että jos he onnistuvat ja palauttavat veneen Marinolle niin saavat uuden Marino Mustang vakioveneen tilalle. Näin kävi ja vene on nyt niin kuin joku totesi Marinolla Sipoossa.
Jokunen vuosi myöhemmin Seppo Muraja lähestyi Marinoa uudestaan ja mielessä oli silloin maailman ympäri matka. Marino ei kuitenkaan lähtenyt mukaan tähän leikkiin. Vene joka sittemmin tuli kysymykseen oli 5,7 m Finmar Daycriuser OMC moottorilla, ei Terhi. Sama vene oli osallistunut avomerikilpaluihin, kuskina Eric Hyrwall. Veneen nimi oli Hello Dolly.
Useiden ongelmien ja rahapulan saattama projekti sitten loppui Biskajan lahteen. Mitä oikein tapahtui ei koskaan ole tullut julki.
Marino Mustang oli 4,3 metriä pitkä ja 1,70 m leveä. Vene painoi valmistajan mukaan noin 210 kg ja sen moottorisuositus oli 15-55 hv.

Kuinka paljon polttoainetta he saivat mahtumaan/tarvitsivat pieneen veneeseen ja vielä 2 miestä tarvikkeineen?
Sen aikaiset perämoottorit kuluttivat paljon bensaa (ja öljyäkin).
Kellui hädintuskin kirjoitti:
Marino Mustang oli 4,3 metriä pitkä ja 1,70 m leveä. Vene painoi valmistajan mukaan noin 210 kg ja sen moottorisuositus oli 15-55 hv.

Kuinka paljon polttoainetta he saivat mahtumaan/tarvitsivat pieneen veneeseen ja vielä 2 miestä tarvikkeineen?
Sen aikaiset perämoottorit kuluttivat paljon bensaa (ja öljyäkin).
Moottorina käytettiin tässä tapauksessa Archimedes/Penta 36 hv.

Veneesen mahtui yksi 200 l tynnyri, joka sijoitettiin keskellä venettä olevaan vesitiiviiseen ruumaan. Olihan vene aikalailla kuormattu alussa. Matka kuitenkin tehtiin suurimmaksi osaksi purjehtimalla. Keulakannalla oli masto ja purje.
Asiasta tietävä kirjoitti:
Moottorina käytettiin tässä tapauksessa Archimedes/Penta 36 hv.

Veneesen mahtui yksi 200 l tynnyri, joka sijoitettiin keskellä venettä olevaan vesitiiviiseen ruumaan. Olihan vene aikalailla kuormattu alussa. Matka kuitenkin tehtiin suurimmaksi osaksi purjehtimalla. Keulakannalla oli masto ja purje.
200:lla litralla ei pitkälle olisi päässytkään. Konstruktion järkevyys on...
Asiasta tietävä kirjoitti:
Moottorina käytettiin tässä tapauksessa Archimedes/Penta 36 hv.

Veneesen mahtui yksi 200 l tynnyri, joka sijoitettiin keskellä venettä olevaan vesitiiviiseen ruumaan. Olihan vene aikalailla kuormattu alussa. Matka kuitenkin tehtiin suurimmaksi osaksi purjehtimalla. Keulakannalla oli masto ja purje.
Löytyykö kyseisestä Mustangista kuvia joltain nettisaitilta? Mustang sattuu olemaan sama vene kuin Swing, ainoana erona kansirakenne... "Veneesen mahtui yksi 200 l tynnyri, joka sijoitettiin keskellä venettä olevaan vesitiiviiseen ruumaan."????
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Löytyykö kyseisestä Mustangista kuvia joltain nettisaitilta? Mustang sattuu olemaan sama vene kuin Swing, ainoana erona kansirakenne... "Veneesen mahtui yksi 200 l tynnyri, joka sijoitettiin keskellä venettä olevaan vesitiiviiseen ruumaan."????
Kuvia ei löydy sähköisessä muodossa ainakaan meiltä.
Kysymyksessä oleva Marino Mustang vene löytyy kuitenkin meillä Marinolla Sipoon Söderkullassa. Tänne voi sitä tulla katsomaan ennakkoon sovitulla ajalla.
Puh. 09-272 1422 / Christer
Veneen runko on sama kuin vielä tuotannossa oleva Marino Swing.
Marinolta kirjoitti:
Kuvia ei löydy sähköisessä muodossa ainakaan meiltä.
Kysymyksessä oleva Marino Mustang vene löytyy kuitenkin meillä Marinolla Sipoon Söderkullassa. Tänne voi sitä tulla katsomaan ennakkoon sovitulla ajalla.
Puh. 09-272 1422 / Christer
Veneen runko on sama kuin vielä tuotannossa oleva Marino Swing.
Se teillä oleva Murajan Mustang on kertomuksen mukaan siis moottoripursi. Voisikohan Vene -lehti testata sen moottoripursien vertailussa?
Atlantin kävijä kirjoitti:
Onko kellän tietoa mistä Arto Kulmalan vois tavoitaa.
Kyllä on tietoa mistä voisi isäni tavoittaa! mielelläni välitän terveiset eteempäin riippuen siitä mitä asia koskee?
erikois-suunnittelu kirjoitti:
200:lla litralla ei pitkälle olisi päässytkään. Konstruktion järkevyys on...
"200:lla litralla ei pitkälle olisi päässytkään"

Kyllä pitkälle olisi päässyt ilman polttoainetta ja ilman purjetta - jopa ilman vesi- ja muonavarastoja. Sen halusi aikanaan todistaa ranskalainen Alain Bombard, joka tieten tahtoen ajelehti kumijollalla Atlantin yli. Kaveri imeskeli nesteet pyydystämistään kaloista ja osoitti ihmisen selviävän… Muistelen että A.Bombardin kirjan nimi olisi Kumiveneellä yli Atlantin. Löytynee kirjastoista.

http://www.nytimes.com/2005/07/24/obituaries/24bombard.html?_r=0
+Lisää kommentti
Kas kas, yritin kirjaston kannasta hakea Psykopaatilla yli Atlantin-kirjaa mutta mitään ei löytynyt, mutta Muraja näytti seuraavaa:
S-O. Fagerström : sotilaspojasta yrittäjäksi, maailmanmestariksi ja neuvokseksi / kirjoittanut Tuomas Muraja

Eli veneisiin ja Sipooseen päin viittaa. Mutta onko tuota Atlintinylityskirjaa kirjastoissa?
2 VASTAUSTA:
Joni Skiftesvikin Jo viheltää takilassa -nimisessä kirjassa on ainakin lyhennettynä myös Murajan kirjan seikkailut sisältävä osa.
kemiön kirjastoon kirjan sai tilattua,tuli turun kirjastosta.
+Lisää kommentti
Olen kuullut jostain,että Seppo olisi selvinnyt ja tullut järkiinsä. Nykyisin asuu isommassa veneessä ja on muuttanut muistaakseni nimensä Aulikseksi?
Ilmoita
KUKA HALUSI TAVOITTAA ARTO KULMALAN?
Ilmoita
Seppo Murajan ja Arto Kulmalan Atlantin-seikkailusta oli ansiokas artikkeli Mobilisti-lehden tuoreimmassa numerossa (8/2012). Samassa lehdessä on myös juttua Marinon veneistä. Lehti lienee edelleen myynnissä.
Ilmoita
Anton K. on Seppo Murajan inkarnaatio.
En ole aivan varma, mutta luulisin hänen nyt kiertävän maapalloa Terhi 400 paatilla.
Kyydissä ruotsalainen vaimo, hiiruli ja karttapallo.
Muistan kyllä Sepon. Kova jätkä, kuten siihen aikaan kaikki me!
2 VASTAUSTA:
Seppo Muraja, rakennusmestari, jumittui muistaakseni Brestiin, pieneen Ranskalaiseen kalastajakylään Volvo-Pentan hajottua. Lehtimiehet yhtymä (=Urpo Lahtinen) lahjoitti ja toimitti uuden koneen. Mies lähti yksin jatkamaan matkaa ja jäi sille tielleen. Vene, joka muuten oli muunneltu Finnmar Daycruiser, löydettiin mutta Seppoa ei.
Rauha hänen sielulleen.
Puuhiippi kirjoitti:
Seppo Muraja, rakennusmestari, jumittui muistaakseni Brestiin, pieneen Ranskalaiseen kalastajakylään Volvo-Pentan hajottua. Lehtimiehet yhtymä (=Urpo Lahtinen) lahjoitti ja toimitti uuden koneen. Mies lähti yksin jatkamaan matkaa ja jäi sille tielleen. Vene, joka muuten oli muunneltu Finnmar Daycruiser, löydettiin mutta Seppoa ei.
Rauha hänen sielulleen.
Muraja ja Oinaala lähtivät maailmanympärysmatkalle joulukuussa 1972. Olin katsomassa lähtöä Aurajoenrannalla. Lähtö tapahtui entisen Auran Panimon puoleiselta rannalta. Olin silloin melkein 10v. Ilma oli kolea ja on jäänyt mieleen, että veneessä luki Monza. Mobilistilehdessä1/2013 juttua ja lehden mukaan näin, että Seppo Muraja hukkui Biskajalahden myrskyihin maaliskuussa 1974. Vene löydettiin ensin ja pari viikkoa myöhemmin myös Murajan ruumis Castetsin kaupungin edustalta läheltä Espanjan rajaa. 31v Muraja haudattiin Turun hautausmaahan 25.4.1974. Joten perinne säilyy, että vainaja tuodaan oman maan multiin.
+Lisää kommentti
Aimo Leikas, Surmanajaja Suuronen, Veikko Ennala, Vennamo ja Lenita Airisto.
Ennen oli miehet RAUTAA!
Ilmoita
Seppo Muraja ja Arto Kulmala olivat KOVIA UKKOJA.Turha kenenkään velliperseen on inistä asiasta yhtään mitään.Hävytöntä mennä mollaamaan miehiä joilla oli kanttia toteuttaa noin mahdottomalta tuntuva juttu.
2 VASTAUSTA:
Kun perille pääsy ei ole kiinni taidoista tai edes rohkeudesta, vaan nojaa pelkästään odottamattoman hyvään tuuriin, on lähtö vain tyhmyyttä, ei kovuutta.

Jos kovia ukkoja haetaan, katsokaapa Vendee Globen osallistuijia. Heillä vehkeet ovat sellaisia, että todennäköisyys selvitä hengissä on hyvä, mutta perillepääsy vaatii todella kovaa ukkoa. Perillepääsy kisan voittajana vaatii sen lisäksi tuuria.
Siinä mielessä ehkä, jos on "kova ukko" synonyymi typerykselle. Ei tuollaisilla vehkeillä lähdetä liikenteeseen, jos on hiukkaakaan äly päässä, eikä ole mikään kuolemankaipuu vallannut.
+Lisää kommentti
Kippari-lehdessä 5/2016 on perinpohjainen artikkeli Murajan viimeisestä reissusta Finmar Daycruiserilla. Brestiin asti mukana oli Pertti Oinaala. Muraja lähti illalla 12.3.74 La Trinite-sur-Meristä Bretagnesta, ja hukkui mitä ilmeisimmin seuraavan päivän aamuna, kun keli muuttui karmeaksi ennen Espanjan luoteiskärkeä.
Ilmoita
Marino Mustang oli todellakin avomerikelpoinen vene, Sillä oli aiemmin osallistuttu avomeri kisoihin. Toki se on pieni. Mutta avomerikelpoisuus ei synny veneen koosta vaan pohjasta ja laidoista, toki varustelu ja sisätilat oli hyvin puutteelliset.
Merenkäyntiin aina liittyy riskinsä, katuu niitä valtamerilaivojakin.
Mutta he tallensi kaitafilmille merimatkaa, ja siitä on tehty musavideo. Kunnioitusta herättävä.
https://www.youtube.com/watch?v=vXgBAlfLY6Y
2 VASTAUSTA:
Atlantti on ylitetty monenlaisella kiululla, mutta kelluvasta esineestä ei tule avomerikelpoista pelkästään sillä, että joku on kerran selvinnyt yrityksestä hengissä. Murajan vene oli pikemminkin huono purjevene kuin hyvä moottorivene eikä sen paikka ole atlantilla. Suomen saaristoon Marino Mustang ja Swing varmasti sopii ja on merikelpoisia niissä olosuhteissa.
Moottoriveneenä ehkä "avomerikelpoinen", mutta purjeveneenä todella huono eikä avomerikelpoinen.
+Lisää kommentti
Tosiaan, joulu on taas tulossa ja aika mainostaa lahjoja veneilijöille. Näinhän se käykin kätevästi, kun ei tarvitse maksaa mainoksista.
Ilmoita
Pete Suhonen kirjoittanut kirjan Myrskyn ratsastaja, joka kertoo Murajan toisen reissun tarinan. Ilmestynyt juuri. Mukana Sepon kirjeitäkin!
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Seppo Muraja

Löysin divarista Seppo Murajan kirjan "Psykopaatilla yli Atlantin". Herra seikkaili vuonna 1971 tuulilasiveneellä aika hullunrohkeasti. Vieläkö mies vaikuttaa jossakin vai onko jo uponnut?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta