Seppo Muraja

J

Löysin divarista Seppo Murajan kirjan "Psykopaatilla yli Atlantin". Herra seikkaili vuonna 1971 tuulilasiveneellä aika hullunrohkeasti. Vieläkö mies vaikuttaa jossakin vai onko jo uponnut?

55

7910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muistikuva

      En ole varma, mutta muistelen hänen haaksirikkoutuneen jollain uhkarohkealla matkalla ja siinä ei tainut käydä hyvin. Kuolleeksi en tiedoillani uskalla julistaa.

      • Osku

        Muistakseni jossakin Itämeren alueella, olisiko ollut Saksan rannikolla.


      • veno
        Osku kirjoitti:

        Muistakseni jossakin Itämeren alueella, olisiko ollut Saksan rannikolla.

        Biskajalla


      • jakari
        veno kirjoitti:

        Biskajalla

        Tuon Dagar-Brasilia reissunsa jälkeen katosi Biskajalla yksin ajaessaan jollain pikku veneellä. Mistäpä tuota varmaksi tietäisi, ei ole löytynyt jälkeäkään sikäli kun kukaan on edes etsinyt.

        Eikä tuollanen katoaminen sillä Atlantin ylitykselläkään kovin kaukana tainnut olla ainakaan silloin kun vene meni ympäri lähellä Brassien rannikkoa.


      • seglare
        jakari kirjoitti:

        Tuon Dagar-Brasilia reissunsa jälkeen katosi Biskajalla yksin ajaessaan jollain pikku veneellä. Mistäpä tuota varmaksi tietäisi, ei ole löytynyt jälkeäkään sikäli kun kukaan on edes etsinyt.

        Eikä tuollanen katoaminen sillä Atlantin ylitykselläkään kovin kaukana tainnut olla ainakaan silloin kun vene meni ympäri lähellä Brassien rannikkoa.

        Seppo Muraja moottoriveneellä lähti maailmanympärimatkalle v 1973. Seuraavan vuoden maaliskuussa hänet löydettiin hukkuneena Biskaijalta. Sepon Psycopaatti-seikkailusta kerrotaan kirjassa nimeltä "Jo viheltaa takilassa" (toim. Joni Skiftesvik), ilm. 1993 WSOYn kustantamana.


      • upinniemen olli
        seglare kirjoitti:

        Seppo Muraja moottoriveneellä lähti maailmanympärimatkalle v 1973. Seuraavan vuoden maaliskuussa hänet löydettiin hukkuneena Biskaijalta. Sepon Psycopaatti-seikkailusta kerrotaan kirjassa nimeltä "Jo viheltaa takilassa" (toim. Joni Skiftesvik), ilm. 1993 WSOYn kustantamana.

        Hyvällä onnella voit löytää divarista kirjan Viimeinen kulkuri, jonka kirjoittaja on Matti Kid Hytönen, siinä kerrotaan myös Seppo Murajan seikkailuista. Seppo oli moottorivenemies henkeen ja vereen. Viikko-Sanomien numeroissa 33-37/1970 on Sepon oma kertomus Psykopaatti-reissusta, joka oli viedä hänen ja hänen kaverinsa hengen. MYöhemminhän henki sitten Sepolta menikin Biskajalla.


      • Joel64
        jakari kirjoitti:

        Tuon Dagar-Brasilia reissunsa jälkeen katosi Biskajalla yksin ajaessaan jollain pikku veneellä. Mistäpä tuota varmaksi tietäisi, ei ole löytynyt jälkeäkään sikäli kun kukaan on edes etsinyt.

        Eikä tuollanen katoaminen sillä Atlantin ylitykselläkään kovin kaukana tainnut olla ainakaan silloin kun vene meni ympäri lähellä Brassien rannikkoa.

        Löytyi huhtikuun alussa 1973 Ranskan rannikolta 3 viikkoa haverin jälkeen. Oli mun ENO !!!


      • Joel64
        Osku kirjoitti:

        Muistakseni jossakin Itämeren alueella, olisiko ollut Saksan rannikolla.

        Biskajalla Ranskan rannikolla 13.3.-73 ! Enoni kun oli !


      • Anonyymi
        seglare kirjoitti:

        Seppo Muraja moottoriveneellä lähti maailmanympärimatkalle v 1973. Seuraavan vuoden maaliskuussa hänet löydettiin hukkuneena Biskaijalta. Sepon Psycopaatti-seikkailusta kerrotaan kirjassa nimeltä "Jo viheltaa takilassa" (toim. Joni Skiftesvik), ilm. 1993 WSOYn kustantamana.

        Taonnistui estämään aikeeni.avi Kassila pyysi minut kuljettamaan firmasta Nikolajeff Oy Ab Helsingin Pitäjänmäeltä sisälaitamoottorin ja varaperämoottorin maailmanympärimatkalle. Kuskasin moottorit veneveistämölle Naantaliin. Mukana muistaakseni jotain muutakin sälää. Taavi Kassila perui lähtönsä, ehdotti minua tilallensa - onneksi äitini onnistui estämään hulluuteni. Naantalista ajoin Turun Yliopistonkadulle kahville Seppo Murajan kotiin jossa pyysin kertomaan tarkemmin "maailmanmatkastansa". Ihmettelin polttoaineiden mukana kellumista isossa aallokossa ponttooneissa. Myös juomaveden riittävyyttä. Sanoin matkan taittuvan enimmäkseen purjeilla - ihmettelin kölin puutetta ja rikauksen ja peräsimen kestämistä.
        Entä reitti - pyysin näyttämään maapallokartaltansa: Näytti epämääräisiä kulkulinjoja - eri puolilta esim.Hawaijia, ihmettelin. Myös koko Tyynen meren saaristoa. Kysyin Pasaatituulista: ei ollut ottanut millään lailla seölvää tuulista, niiden suunnista. Totesin hullun hommaksi sanoen itseni irti moisesta hulluudesta - onneksi.


    • Jopeli64

      Myös Yksi Seppo Murajan saavutuksista on 1060 luvulta kylmien vesien maailmanennätys vesihiihdossa. Tämä tehtiin Turun-ja ahvenanmaan saaristossa. 15 tuntia ja 670 km. Hän olisi jatkanut, mutta meren käynti koveni senverran, että oli pakko lopettaa. Oli Enoni !

      • JTL-65

        Terve, sattumalta huomasin tämän... olen Sylvin kummipoika, Juha. En ole ollut suvun kanssa tekemisissä enää aikoihin. Isovanhemmat ädin puolelta oli Flyktmanit Vehniältä.

        Sepon muistan hämärästi nuoruudestani. Vene, jolla koki kohtalonsa oli Terhi 520. Voi miettiä mitä järkeä on tällaisella lähteä pallonkiertoon... jollen väärin muista niin vene löytyi mutta miestä ei ikinä, R.I.P.


      • joel64
        JTL-65 kirjoitti:

        Terve, sattumalta huomasin tämän... olen Sylvin kummipoika, Juha. En ole ollut suvun kanssa tekemisissä enää aikoihin. Isovanhemmat ädin puolelta oli Flyktmanit Vehniältä.

        Sepon muistan hämärästi nuoruudestani. Vene, jolla koki kohtalonsa oli Terhi 520. Voi miettiä mitä järkeä on tällaisella lähteä pallonkiertoon... jollen väärin muista niin vene löytyi mutta miestä ei ikinä, R.I.P.

        Se oli Finnmar Daycruiser 570, 105 hv Volvo Penta ! Varma tieto, oli mun ENO !


      • Muistan !
        joel64 kirjoitti:

        Se oli Finnmar Daycruiser 570, 105 hv Volvo Penta ! Varma tieto, oli mun ENO !

        Muistan vielä Turun Sanomien kuvan, jossa Seppo poseerasi Terhi 520:saksa valmiina lähtöön. Ei varmasti ollut Finmar


      • poikakodin tyttö
        joel64 kirjoitti:

        Se oli Finnmar Daycruiser 570, 105 hv Volvo Penta ! Varma tieto, oli mun ENO !

        Hei Joel, haluaisin tietää lisää enostasi Seppo Murajasta. Erityisesti hänen lapsuudestaan ja nuoruudestaan. Oliko hän tosiaan nuorena poikakodissa ja jos oli, niin missä? Itse vietin varhaislapsuuteni Lausteen poikakodissa Turussa, tosin katsastajan lapsena. Muistan 50-luvun lopulta ainakin yhden Seppo-nimisen pojan. Myös sukunimi tuntuu tutulta. Kirjoitan aihepiiriin liittyvää romaania, joten kaikki informaatio tuollaisesta hullunrohkeasta merimatkasta ja sen suorittajista kiinnostaisi.


    • Mustangilla

      Miten mulla kummittelee mielessä Murajasta puhuttaessa Marino Mustang? Jostain tuulilasiveneestä oli kyllä juttua silloin....

      • Eri reissu...

        Atlantin yli meni Mustangilla, se on nykyään marinon varastohallissa ja Terhillä viimenen reissu jolle mies jäi.


    • Aika kiulu Atlantill

      Ei jumankauta.......... Atlantin yli!!!

      Laineus Venenetin artikkelista: Marino Mustang oli 4,3 metriä pitkä ja 1,70 m leveä. Vene painoi valmistajan mukaan noin 210 kg ja sen moottorisuositus oli 15-55 hv.

      • hinauksessa

        Muistaakseni taisi vetää perässään suurta polttoainesäiliötä.


      • aivot narikkaan?

        Mikä mahtoi olla motiivi lähteä merikelvottomalla perämoottoriveneellä Atlantille? Järjetön uho? Julkisuuden kipeys? Itsetuhoinen mieliala? Kokemattomuus?
        Ehkä juttu toimii varottavana esimerkkinä. Ei se ainakaan mikään sankaritarina ole.


    • Suurteko

      Useimmat ihmiset ei tee suurtekoja elämänsä aikana, toiset tekee.

      • Elämänsä munaus

        Käytit virheellistä termiä. Oikeampi sana tässä tapauksessa olisi emämunaus tai varoittava esimerkki eikä "suurteko"!


    • Jepjep joopa

      Suurteko??

    • Atlantin kävijä

      Lukekaa kirja Psykopaatilla yli Atlantin niin tiedätte Sepon ja Arto Kulmalan vaiheista enemmän. Minusta kundit oli kovia jätkiä ja seikkailumieltä riitti.

      • psykopatiaa?

        Johan sen purtilon nimikin kertoo osuvasti, miten "kovista jätkistä" oli kysymys!


      • Niinpä niin
        psykopatiaa? kirjoitti:

        Johan sen purtilon nimikin kertoo osuvasti, miten "kovista jätkistä" oli kysymys!

        Tosi kovat jätkäthän on tällä palstalla puukottelemassa vainaita selkään.
        Eikä kastu varpaat, mitä nyt joskus housut innostuksesta.


      • typerät jätkät!
        Niinpä niin kirjoitti:

        Tosi kovat jätkäthän on tällä palstalla puukottelemassa vainaita selkään.
        Eikä kastu varpaat, mitä nyt joskus housut innostuksesta.

        Turha kiertää totuutta: valtameren ylitys merikelvottomalla tuulilasiveneellä ei ollut järkevä idea. Jos sellainen seikkailu oli jonkun mielestä osoitus "kovista jätkistä", jonkun toisen mielestä se oli esimerkki typerästä ja täysin tarpeettomasta riskin otosta. Kritiikki ei ole selkään puukottamista! Jätkät voivat minun puolestani olla kuinka "kovia" tahansa, mutta voivat silti hukkua tuulilasiveneellä Biskajan lahteen.


      • Asiasta tietävä
        typerät jätkät! kirjoitti:

        Turha kiertää totuutta: valtameren ylitys merikelvottomalla tuulilasiveneellä ei ollut järkevä idea. Jos sellainen seikkailu oli jonkun mielestä osoitus "kovista jätkistä", jonkun toisen mielestä se oli esimerkki typerästä ja täysin tarpeettomasta riskin otosta. Kritiikki ei ole selkään puukottamista! Jätkät voivat minun puolestani olla kuinka "kovia" tahansa, mutta voivat silti hukkua tuulilasiveneellä Biskajan lahteen.

        Päästäkseen todellisuuteen niin tuulilasiveneen kanssa Seppo Muraja ja Arto Kulmala ylittivät Atlantin Afrikan Dakaarista Etelä Amerikan Brittiläseen Gyanaan.
        Perässä oli tarkoitus hinata kaksi ponttoonia polttoainetta, mutta tämä epäonnistui ja polttoaine kuljetettiin veneen sisällä. Erillaisten sattumien kautta he pääsivät perille. Jos asia oli järkevä tai ei jääköön se asainomaisten harkintaan. Sopimus Marinon kanssa oli että jos he onnistuvat ja palauttavat veneen Marinolle niin saavat uuden Marino Mustang vakioveneen tilalle. Näin kävi ja vene on nyt niin kuin joku totesi Marinolla Sipoossa.
        Jokunen vuosi myöhemmin Seppo Muraja lähestyi Marinoa uudestaan ja mielessä oli silloin maailman ympäri matka. Marino ei kuitenkaan lähtenyt mukaan tähän leikkiin. Vene joka sittemmin tuli kysymykseen oli 5,7 m Finmar Daycriuser OMC moottorilla, ei Terhi. Sama vene oli osallistunut avomerikilpaluihin, kuskina Eric Hyrwall. Veneen nimi oli Hello Dolly.
        Useiden ongelmien ja rahapulan saattama projekti sitten loppui Biskajan lahteen. Mitä oikein tapahtui ei koskaan ole tullut julki.


      • Atlantin kävijä
        Asiasta tietävä kirjoitti:

        Päästäkseen todellisuuteen niin tuulilasiveneen kanssa Seppo Muraja ja Arto Kulmala ylittivät Atlantin Afrikan Dakaarista Etelä Amerikan Brittiläseen Gyanaan.
        Perässä oli tarkoitus hinata kaksi ponttoonia polttoainetta, mutta tämä epäonnistui ja polttoaine kuljetettiin veneen sisällä. Erillaisten sattumien kautta he pääsivät perille. Jos asia oli järkevä tai ei jääköön se asainomaisten harkintaan. Sopimus Marinon kanssa oli että jos he onnistuvat ja palauttavat veneen Marinolle niin saavat uuden Marino Mustang vakioveneen tilalle. Näin kävi ja vene on nyt niin kuin joku totesi Marinolla Sipoossa.
        Jokunen vuosi myöhemmin Seppo Muraja lähestyi Marinoa uudestaan ja mielessä oli silloin maailman ympäri matka. Marino ei kuitenkaan lähtenyt mukaan tähän leikkiin. Vene joka sittemmin tuli kysymykseen oli 5,7 m Finmar Daycriuser OMC moottorilla, ei Terhi. Sama vene oli osallistunut avomerikilpaluihin, kuskina Eric Hyrwall. Veneen nimi oli Hello Dolly.
        Useiden ongelmien ja rahapulan saattama projekti sitten loppui Biskajan lahteen. Mitä oikein tapahtui ei koskaan ole tullut julki.

        Onko kellän tietoa mistä Arto Kulmalan vois tavoitaa.


      • Kellui hädintuskin
        Asiasta tietävä kirjoitti:

        Päästäkseen todellisuuteen niin tuulilasiveneen kanssa Seppo Muraja ja Arto Kulmala ylittivät Atlantin Afrikan Dakaarista Etelä Amerikan Brittiläseen Gyanaan.
        Perässä oli tarkoitus hinata kaksi ponttoonia polttoainetta, mutta tämä epäonnistui ja polttoaine kuljetettiin veneen sisällä. Erillaisten sattumien kautta he pääsivät perille. Jos asia oli järkevä tai ei jääköön se asainomaisten harkintaan. Sopimus Marinon kanssa oli että jos he onnistuvat ja palauttavat veneen Marinolle niin saavat uuden Marino Mustang vakioveneen tilalle. Näin kävi ja vene on nyt niin kuin joku totesi Marinolla Sipoossa.
        Jokunen vuosi myöhemmin Seppo Muraja lähestyi Marinoa uudestaan ja mielessä oli silloin maailman ympäri matka. Marino ei kuitenkaan lähtenyt mukaan tähän leikkiin. Vene joka sittemmin tuli kysymykseen oli 5,7 m Finmar Daycriuser OMC moottorilla, ei Terhi. Sama vene oli osallistunut avomerikilpaluihin, kuskina Eric Hyrwall. Veneen nimi oli Hello Dolly.
        Useiden ongelmien ja rahapulan saattama projekti sitten loppui Biskajan lahteen. Mitä oikein tapahtui ei koskaan ole tullut julki.

        Marino Mustang oli 4,3 metriä pitkä ja 1,70 m leveä. Vene painoi valmistajan mukaan noin 210 kg ja sen moottorisuositus oli 15-55 hv.

        Kuinka paljon polttoainetta he saivat mahtumaan/tarvitsivat pieneen veneeseen ja vielä 2 miestä tarvikkeineen?
        Sen aikaiset perämoottorit kuluttivat paljon bensaa (ja öljyäkin).


      • Asiasta tietävä
        Kellui hädintuskin kirjoitti:

        Marino Mustang oli 4,3 metriä pitkä ja 1,70 m leveä. Vene painoi valmistajan mukaan noin 210 kg ja sen moottorisuositus oli 15-55 hv.

        Kuinka paljon polttoainetta he saivat mahtumaan/tarvitsivat pieneen veneeseen ja vielä 2 miestä tarvikkeineen?
        Sen aikaiset perämoottorit kuluttivat paljon bensaa (ja öljyäkin).

        Moottorina käytettiin tässä tapauksessa Archimedes/Penta 36 hv.

        Veneesen mahtui yksi 200 l tynnyri, joka sijoitettiin keskellä venettä olevaan vesitiiviiseen ruumaan. Olihan vene aikalailla kuormattu alussa. Matka kuitenkin tehtiin suurimmaksi osaksi purjehtimalla. Keulakannalla oli masto ja purje.


      • erikois-suunnittelu
        Asiasta tietävä kirjoitti:

        Moottorina käytettiin tässä tapauksessa Archimedes/Penta 36 hv.

        Veneesen mahtui yksi 200 l tynnyri, joka sijoitettiin keskellä venettä olevaan vesitiiviiseen ruumaan. Olihan vene aikalailla kuormattu alussa. Matka kuitenkin tehtiin suurimmaksi osaksi purjehtimalla. Keulakannalla oli masto ja purje.

        200:lla litralla ei pitkälle olisi päässytkään. Konstruktion järkevyys on...


      • Asiasta tietävä kirjoitti:

        Moottorina käytettiin tässä tapauksessa Archimedes/Penta 36 hv.

        Veneesen mahtui yksi 200 l tynnyri, joka sijoitettiin keskellä venettä olevaan vesitiiviiseen ruumaan. Olihan vene aikalailla kuormattu alussa. Matka kuitenkin tehtiin suurimmaksi osaksi purjehtimalla. Keulakannalla oli masto ja purje.

        Löytyykö kyseisestä Mustangista kuvia joltain nettisaitilta? Mustang sattuu olemaan sama vene kuin Swing, ainoana erona kansirakenne... "Veneesen mahtui yksi 200 l tynnyri, joka sijoitettiin keskellä venettä olevaan vesitiiviiseen ruumaan."????


      • Marinolta
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Löytyykö kyseisestä Mustangista kuvia joltain nettisaitilta? Mustang sattuu olemaan sama vene kuin Swing, ainoana erona kansirakenne... "Veneesen mahtui yksi 200 l tynnyri, joka sijoitettiin keskellä venettä olevaan vesitiiviiseen ruumaan."????

        Kuvia ei löydy sähköisessä muodossa ainakaan meiltä.
        Kysymyksessä oleva Marino Mustang vene löytyy kuitenkin meillä Marinolla Sipoon Söderkullassa. Tänne voi sitä tulla katsomaan ennakkoon sovitulla ajalla.
        Puh. 09-272 1422 / Christer
        Veneen runko on sama kuin vielä tuotannossa oleva Marino Swing.


      • seili~
        Marinolta kirjoitti:

        Kuvia ei löydy sähköisessä muodossa ainakaan meiltä.
        Kysymyksessä oleva Marino Mustang vene löytyy kuitenkin meillä Marinolla Sipoon Söderkullassa. Tänne voi sitä tulla katsomaan ennakkoon sovitulla ajalla.
        Puh. 09-272 1422 / Christer
        Veneen runko on sama kuin vielä tuotannossa oleva Marino Swing.

        Se teillä oleva Murajan Mustang on kertomuksen mukaan siis moottoripursi. Voisikohan Vene -lehti testata sen moottoripursien vertailussa?


      • Joonas Kulmala
        Atlantin kävijä kirjoitti:

        Onko kellän tietoa mistä Arto Kulmalan vois tavoitaa.

        Kyllä on tietoa mistä voisi isäni tavoittaa! mielelläni välitän terveiset eteempäin riippuen siitä mitä asia koskee?


      • historiassa todiste
        erikois-suunnittelu kirjoitti:

        200:lla litralla ei pitkälle olisi päässytkään. Konstruktion järkevyys on...

        "200:lla litralla ei pitkälle olisi päässytkään"

        Kyllä pitkälle olisi päässyt ilman polttoainetta ja ilman purjetta - jopa ilman vesi- ja muonavarastoja. Sen halusi aikanaan todistaa ranskalainen Alain Bombard, joka tieten tahtoen ajelehti kumijollalla Atlantin yli. Kaveri imeskeli nesteet pyydystämistään kaloista ja osoitti ihmisen selviävän… Muistelen että A.Bombardin kirjan nimi olisi Kumiveneellä yli Atlantin. Löytynee kirjastoista.

        http://www.nytimes.com/2005/07/24/obituaries/24bombard.html?_r=0


    • Kovajätkämielestäni

      Kas kas, yritin kirjaston kannasta hakea Psykopaatilla yli Atlantin-kirjaa mutta mitään ei löytynyt, mutta Muraja näytti seuraavaa:
      S-O. Fagerström : sotilaspojasta yrittäjäksi, maailmanmestariksi ja neuvokseksi / kirjoittanut Tuomas Muraja

      Eli veneisiin ja Sipooseen päin viittaa. Mutta onko tuota Atlintinylityskirjaa kirjastoissa?

      • käsittelee

        Joni Skiftesvikin Jo viheltää takilassa -nimisessä kirjassa on ainakin lyhennettynä myös Murajan kirjan seikkailut sisältävä osa.


      • sandö

        kemiön kirjastoon kirjan sai tilattua,tuli turun kirjastosta.


    • Ei hukkunut

      Olen kuullut jostain,että Seppo olisi selvinnyt ja tullut järkiinsä. Nykyisin asuu isommassa veneessä ja on muuttanut muistaakseni nimensä Aulikseksi?

    • MPT

      KUKA HALUSI TAVOITTAA ARTO KULMALAN?

    • Seppo Murajan ja Arto Kulmalan Atlantin-seikkailusta oli ansiokas artikkeli Mobilisti-lehden tuoreimmassa numerossa (8/2012). Samassa lehdessä on myös juttua Marinon veneistä. Lehti lienee edelleen myynnissä.

    • Haris Häiriö

      Anton K. on Seppo Murajan inkarnaatio.
      En ole aivan varma, mutta luulisin hänen nyt kiertävän maapalloa Terhi 400 paatilla.
      Kyydissä ruotsalainen vaimo, hiiruli ja karttapallo.
      Muistan kyllä Sepon. Kova jätkä, kuten siihen aikaan kaikki me!

      • Puuhiippi

        Seppo Muraja, rakennusmestari, jumittui muistaakseni Brestiin, pieneen Ranskalaiseen kalastajakylään Volvo-Pentan hajottua. Lehtimiehet yhtymä (=Urpo Lahtinen) lahjoitti ja toimitti uuden koneen. Mies lähti yksin jatkamaan matkaa ja jäi sille tielleen. Vene, joka muuten oli muunneltu Finnmar Daycruiser, löydettiin mutta Seppoa ei.
        Rauha hänen sielulleen.


      • makkemk
        Puuhiippi kirjoitti:

        Seppo Muraja, rakennusmestari, jumittui muistaakseni Brestiin, pieneen Ranskalaiseen kalastajakylään Volvo-Pentan hajottua. Lehtimiehet yhtymä (=Urpo Lahtinen) lahjoitti ja toimitti uuden koneen. Mies lähti yksin jatkamaan matkaa ja jäi sille tielleen. Vene, joka muuten oli muunneltu Finnmar Daycruiser, löydettiin mutta Seppoa ei.
        Rauha hänen sielulleen.

        Muraja ja Oinaala lähtivät maailmanympärysmatkalle joulukuussa 1972. Olin katsomassa lähtöä Aurajoenrannalla. Lähtö tapahtui entisen Auran Panimon puoleiselta rannalta. Olin silloin melkein 10v. Ilma oli kolea ja on jäänyt mieleen, että veneessä luki Monza. Mobilistilehdessä1/2013 juttua ja lehden mukaan näin, että Seppo Muraja hukkui Biskajalahden myrskyihin maaliskuussa 1974. Vene löydettiin ensin ja pari viikkoa myöhemmin myös Murajan ruumis Castetsin kaupungin edustalta läheltä Espanjan rajaa. 31v Muraja haudattiin Turun hautausmaahan 25.4.1974. Joten perinne säilyy, että vainaja tuodaan oman maan multiin.


    • Mitäslähti

      Aimo Leikas, Surmanajaja Suuronen, Veikko Ennala, Vennamo ja Lenita Airisto.
      Ennen oli miehet RAUTAA!

    • Nostan hattua

      Seppo Muraja ja Arto Kulmala olivat KOVIA UKKOJA.Turha kenenkään velliperseen on inistä asiasta yhtään mitään.Hävytöntä mennä mollaamaan miehiä joilla oli kanttia toteuttaa noin mahdottomalta tuntuva juttu.

      • tuuri.ja.tyhmyys

        Kun perille pääsy ei ole kiinni taidoista tai edes rohkeudesta, vaan nojaa pelkästään odottamattoman hyvään tuuriin, on lähtö vain tyhmyyttä, ei kovuutta.

        Jos kovia ukkoja haetaan, katsokaapa Vendee Globen osallistuijia. Heillä vehkeet ovat sellaisia, että todennäköisyys selvitä hengissä on hyvä, mutta perillepääsy vaatii todella kovaa ukkoa. Perillepääsy kisan voittajana vaatii sen lisäksi tuuria.


      • SaavuttiSe

        Siinä mielessä ehkä, jos on "kova ukko" synonyymi typerykselle. Ei tuollaisilla vehkeillä lähdetä liikenteeseen, jos on hiukkaakaan äly päässä, eikä ole mikään kuolemankaipuu vallannut.


    • Rhinorsu

      Kippari-lehdessä 5/2016 on perinpohjainen artikkeli Murajan viimeisestä reissusta Finmar Daycruiserilla. Brestiin asti mukana oli Pertti Oinaala. Muraja lähti illalla 12.3.74 La Trinite-sur-Meristä Bretagnesta, ja hukkui mitä ilmeisimmin seuraavan päivän aamuna, kun keli muuttui karmeaksi ennen Espanjan luoteiskärkeä.

    • Kktalo

      Marino Mustang oli todellakin avomerikelpoinen vene, Sillä oli aiemmin osallistuttu avomeri kisoihin. Toki se on pieni. Mutta avomerikelpoisuus ei synny veneen koosta vaan pohjasta ja laidoista, toki varustelu ja sisätilat oli hyvin puutteelliset.
      Merenkäyntiin aina liittyy riskinsä, katuu niitä valtamerilaivojakin.
      Mutta he tallensi kaitafilmille merimatkaa, ja siitä on tehty musavideo. Kunnioitusta herättävä.
      https://www.youtube.com/watch?v=vXgBAlfLY6Y

      • nettipurjehtija

        Atlantti on ylitetty monenlaisella kiululla, mutta kelluvasta esineestä ei tule avomerikelpoista pelkästään sillä, että joku on kerran selvinnyt yrityksestä hengissä. Murajan vene oli pikemminkin huono purjevene kuin hyvä moottorivene eikä sen paikka ole atlantilla. Suomen saaristoon Marino Mustang ja Swing varmasti sopii ja on merikelpoisia niissä olosuhteissa.


      • kelpoisuudet

        Moottoriveneenä ehkä "avomerikelpoinen", mutta purjeveneenä todella huono eikä avomerikelpoinen.


    • EntäPlaystation4

      Tosiaan, joulu on taas tulossa ja aika mainostaa lahjoja veneilijöille. Näinhän se käykin kätevästi, kun ei tarvitse maksaa mainoksista.

    • Rautapää

      Pete Suhonen kirjoittanut kirjan Myrskyn ratsastaja, joka kertoo Murajan toisen reissun tarinan. Ilmestynyt juuri. Mukana Sepon kirjeitäkin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe