Tukholman paras ja muuta

ex-lausteelainen

Tukholman paras kirppis löytyy, kun ajaa maanalaisella Skärholmenin asemalle ja nousee sieltä keskusaukiolle. On muistaakseni siinä aivan aukion toisella reunalla parkkitalossa.

Maailman paras kirppis löytyy Hong Kongin Kawloonin kaupunginosasta. Näen siitä aina silloin tällöin untakin.

Halvimmat hinnat olivat Varsovassa. Tavara oli kyllä enemmän piraattia kuin käytettyä, mutta käytännöllisesti katsoen ilmaista.

11

4865

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Missu

Missä tuo kirppis Kowloonissa (siis ei Kawloon) on? Käyn Hong Kongissa vuosittain mutta ei ole sattunut silmään vaikka tuolla mantereen puolella tulee aina asuttuakin. Jos musitat aseman nimeä missä hypätä pois maanalaisesta niin sekin auttaa. Vai tarkoititko kirpputorilla markkinoita?

• määkijä

Minuakin kiinnostaa tuo Hong Kongin kirppis. Siis onko tavara uutta vai ihan hongkongilaisten omaa vanhaa roinaa?? Olen myös käynyt kyseisessä kaupungissa mutta tuosta paikasta en ole kuullut.

• ex-lausteelainen
        määkijä kirjoitti:

Minuakin kiinnostaa tuo Hong Kongin kirppis. Siis onko tavara uutta vai ihan hongkongilaisten omaa vanhaa roinaa?? Olen myös käynyt kyseisessä kaupungissa mutta tuosta paikasta en ole kuullut.

(Piti kopaista Kawloonilla kuvahakua ja kyllä sillä tuttuja katunäkymiä tuli vastaan, mutta Kowloon on varmaan se virallinen nimi.)

Kuten sanoin, näen silloin tällöin untakin Hong Kongin kirppiksestä, jossa valitettavasti vierailin viimeksi pari vuotta ennen vallanvaihtoa. Niin dynaamisessa kaupungissahan kaikki muuttuu. En osaa kertoa asemaakaan, sillä minulla oli aina joko kuljettaja tai taksi käytössäni. Siinä se oli jossakin kun kävelin Nathan Roadia Sheratonilta päin kultakortteleiden ohi ja käännyin oikealle, ylitin muutaman korttelin ja painuin vaatimattoman katumarkkinan takaa maan alle.

Kirppiksellä tavara oli osittain halparoinaa, sekä osittain ilmeisesti Kiinan puolelta muuttaneiden mukanaan tuomaa tavaraa. Mitään arvokasta en missään havainnut mutta minulle iskikin jo jollakin luolamaisella käytävällä museotauti eli mistään ei oikeastaan enää tajunnut mitään. Tuli vain halu päästä pikaisesti maan päälle! Siksi minä varmaan niitä unia näenkin :)

Yötori oli asia erikseen! Kiitos, kun muistutit minua siitä Missu! Kirppistä paljon parempi kunnon tuotteineen (mm. edullisia ja riittävän suurikokoisia vaatteita), ennustajineen, ruokakauppiaineen ja tunnelmallisine valoineen! Ja voi sitä tinkimisen riemua!

Parasta kirpputoria oli kuitenkin koko Hong Kong! Saaren vanhat käsityöläiset mahtavine paperiverstaineen ja uuden puolen (Ka...Kowloon) kultakaupat, joista tuolloin sai todella halpoja kultakoruja. Mannerkiinan puolella ei kultaseppien työ maksanut käytännössä mitään.

Missu: Tarkoitatko Älvsbytä lähellä Piteåta, vaiko Älvsjön aikaisemmin oranssinvärisiä messuhalleja Tukholman etelälaidalla, jossa pidetään ainakin antiikkitavaramessuja?

Lontoossa on kuulemma uusia kirpputoreja, onko niistä mitään tietoa? Vai ovatko ne niin etnisillä alueilla, ettei pohjoismaalaisen vaalealla ole asiaa?

• Missu
        ex-lausteelainen kirjoitti:

(Piti kopaista Kawloonilla kuvahakua ja kyllä sillä tuttuja katunäkymiä tuli vastaan, mutta Kowloon on varmaan se virallinen nimi.)

Kuten sanoin, näen silloin tällöin untakin Hong Kongin kirppiksestä, jossa valitettavasti vierailin viimeksi pari vuotta ennen vallanvaihtoa. Niin dynaamisessa kaupungissahan kaikki muuttuu. En osaa kertoa asemaakaan, sillä minulla oli aina joko kuljettaja tai taksi käytössäni. Siinä se oli jossakin kun kävelin Nathan Roadia Sheratonilta päin kultakortteleiden ohi ja käännyin oikealle, ylitin muutaman korttelin ja painuin vaatimattoman katumarkkinan takaa maan alle.

Kirppiksellä tavara oli osittain halparoinaa, sekä osittain ilmeisesti Kiinan puolelta muuttaneiden mukanaan tuomaa tavaraa. Mitään arvokasta en missään havainnut mutta minulle iskikin jo jollakin luolamaisella käytävällä museotauti eli mistään ei oikeastaan enää tajunnut mitään. Tuli vain halu päästä pikaisesti maan päälle! Siksi minä varmaan niitä unia näenkin :)

Yötori oli asia erikseen! Kiitos, kun muistutit minua siitä Missu! Kirppistä paljon parempi kunnon tuotteineen (mm. edullisia ja riittävän suurikokoisia vaatteita), ennustajineen, ruokakauppiaineen ja tunnelmallisine valoineen! Ja voi sitä tinkimisen riemua!

Parasta kirpputoria oli kuitenkin koko Hong Kong! Saaren vanhat käsityöläiset mahtavine paperiverstaineen ja uuden puolen (Ka...Kowloon) kultakaupat, joista tuolloin sai todella halpoja kultakoruja. Mannerkiinan puolella ei kultaseppien työ maksanut käytännössä mitään.

Missu: Tarkoitatko Älvsbytä lähellä Piteåta, vaiko Älvsjön aikaisemmin oranssinvärisiä messuhalleja Tukholman etelälaidalla, jossa pidetään ainakin antiikkitavaramessuja?

Lontoossa on kuulemma uusia kirpputoreja, onko niistä mitään tietoa? Vai ovatko ne niin etnisillä alueilla, ettei pohjoismaalaisen vaalealla ole asiaa?

Ja tulihan minullekin painovirhepaholainen eli tarkoitin tietenkin Älvsjötä. Siellä tuli tosiaan käytyä ennen kun aloitin varsinaisen keräilyharrastuksen ja muistan vain isot messuhallit ja massoittain tavaroita.
        Hong Kongiin veri vetää taas uudestaan ja eiköhän matkaan pääse ensi syksynä. Kertakaikkiaan upea paikka johon ei kyllästy koskaan. Octopus kortilla liikkuminen on helppoa ja nopeaa ja vaikka maanalainen on joustavuudessaan ykkönen pitää silti käyttää välillä jo ihan tunnelman vuoksi star ferryä ja busseja ja tietysti Peak tram on koettava. Viime matkan ehdoton yllätys mieheltä oli tosin helikopterimatka Peninsulan katolta. Nyt jo kirjoittaesaa iskee taas niin matkakuume...
        No sitä ennen on tiedossa yksi reissu Englantiin ja kaksi viikonloppua aikaa käydä siellä näissä isoilla kentillä järjestettävillä kirppiksillä.

• Missu

Joskus kun 90-luvun vaihteessa olin siellä kesätöissä niin elokuussa oli Älvsby:n messuhallissa iso maailman suurimmaksi kirpputoriksi mainostettu tilaisuus, jossa tavaraa oli aivan hirvittävästi. Vieläkö tuo tapahtuma on vai siirtynyt/loppunut?

• ex-lausteelainen

Otin hieman selvää. Ilmeisesti tarkoitat UFF:n aikoinaan Ruotsin suurimpien kaupunkien messuhalleissa pitämiä kirpputoreja? Niitä kutsuttiin "maailman suurimmiksi kirpputoreiksi" ja niitä pidettiin vuosina 1980-1996 - myös Älvsjön hallissa.

• on niin kuin kerroit

käytännössä piraattia? Sitähän ei lain mukaan saa tuoda Suomeen? Oliko siellä kirpparilla jotain laillista tavaraa halvalla, mitä voisi tuoda Suomeen? Vaatteita, siis ei merkkikopioita? Esineitä?

Olen kesällä lähdössä ulkomaan kierrokselle ja kirpputorit kiinnostavat.

Kiitos Tukholman tiedoista. :)

• ex-lausteelainen

Oikein hyvä kysymys! Kun luin Nokian tulevan pääjohtajan tulli"rikoksesta" hämmästyin hieman. Monet, minä mukaanluettuna, ovat tulleet matkamaasta ostettu suuri matkalaukku piukkana henkilökohtaista tavaraa! Minä vain olen ollut niin laiska, että tuotteiden halpuus sinänsä on riittänyt. En ole viitsinyt ryhtyä räpeltämään verokuittien kanssa ja nyt (vasta) minulle selvisi, miten onnekasta laiskuuteni on ollut. Noiden tullihommien laillisuuden selvittely olisi vaatinut aikoinaan melkoista aktiivisuutta. Vain ruotsinlauttojen tullimääräykset ovat olleet kohtuullisen helposti saatavilla. Toisaalta täytyy sanoa, että Nokian johtajan palkoilla noilla verolapuilla pelailu on silkkaa saituutta.

Täysin älyttömyyksiin vietyjen matkustus- ja turvasääntöjen vuoksi matkustaminen ei ole enää yhtä hauskaa kuin ennen. Piraattituotteiden omaan käyttöön ostaminenkin on pian (jos ei ole jo) kriminalisoitu. Pääsääntöisesti en ole ostanut piraattituotteita, sillä halpakaan hinta ei ole syy ostaa surkeaa laatua. Levyissä ja CD:ssä olen sortunut, sillä itä-blokin maista on saanut sellaisia tuotteita, joita en ole länsimarkkinoilta yrityksistä huolimatta löytänyt, mm. monen länsimaisen yhtyeen alkuaikojen tuotantoa.

Nykyisin on oltava vielä tarkkana siitäkin, ettei osta kirpparilta muilta turisteilta varastettua tavaraa!

Toivotan Missulle (ja muillekin) mukavaa matkaa Hong Kongiin. Olen liikkunut myös Taiwanin kaupungeissa, Koreassa, Japanissa ja Macaossa, mutta Hong Kong on jäänyt mieleeni ehdottomasti parhaana Kauko-Idän kaupunkina! Tutustu myös ihmeessä siihen valtavaan aitojen etnisten ravintoloiden tarjontaan, mitä Hong Kongista löytyy! Hong Kong on iloinen kaupunki, jonka kaduilla uskaltaa vielä kävellä!

• ex-lausteelainen

Unohduin höpöttämään omiani niin, että varsinainen kysymys unohtui :)

Varsovasta jäi mieleeni yleinen harmaus ja tuotteiden kirjavuus. Muiden seassa oli myös juureksenmyyjiä yms.

Vaatteita oli myös paljon myytävänä, mutta se kansanmuoti on erilaista kuin meillä. Ei paljon houkutellut, vaikka mitään risaa tai likaista en nähnytkään.

Lasi- ja posliinitavara on tietysti mielenkiintoista sellaiselle, joka sitä kerää. Mitään suuria löytöjä on turha havitella ja samovaareista osataan ottaa oikea hinta. Itse olen ostanut sitä laatua varsin vähän - pakkaaminen särkymättömäksi on hankalaa. Joku kipposarja jostakin Turkista on saattanut tarttua mukaan, kun paikallinen avustaja on ensin tinkinyt 90% hinnasta pois :)

Vaatteita kannattaa käydä katselemassa Lontoosta - muualtakin kuin vain kirppareilta! Jos pääset Pariisiin, niin lukaise ensin oheinen artikkeli:
        http://www.hs.fi/matkailu/artikkeli/Pariisi/HS20050924SI1ME01dsh
        "Ystävällinen tinkijä palkitaan Porte de Vanvesin torilla"

• pöpönen

Se Skärholmenin kirppari on muuttanut Vårby Gårdin asemalle (tai sitten se oli Vårberg), mut joka tapauksessa pari asemaa Skärholmenista eteenpäin.

Skärholmenissa on vielä jäljellä Myrorna:n kirppis (vastaava kuin Pelastusarmeija), suuri kahdessa kerroksessa, löytyy sieltä ostoskeskuksen takaa!

• ex-lausteelainen
        pöpönen kirjoitti:

Se Skärholmenin kirppari on muuttanut Vårby Gårdin asemalle (tai sitten se oli Vårberg), mut joka tapauksessa pari asemaa Skärholmenista eteenpäin.

Skärholmenissa on vielä jäljellä Myrorna:n kirppis (vastaava kuin Pelastusarmeija), suuri kahdessa kerroksessa, löytyy sieltä ostoskeskuksen takaa!

Näin kun hetkeksi selkäsi käännät, niin jo kiikuttavat kirppumarkkinatkin aivan muualle!

http://www.loppmarknaden.se/

Jos liikkuu tunnelibaanalla, niin paremmassa paikkaa se nyt on, lähempänä asemaa ja vähemmän käveltävää.

Kiitos sinulle "pöpönen" hyvästä huomautuksesta, niin ei tullut hukkareissua!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      46
      3516
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      136
      2525
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      17
      2494
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      1973
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      16
      1436
    6. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1337
    7. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1324
    8. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      153
      1043
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      1027
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      21
      969
    Aihe